Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2002, 23:03
Bean
Avatar van Bean
Bean is offline
Er zijn zoveel geloven geweest (bv. van de Grieken, de Romeinen, de Egyptenaren enz.) die allemaal als een heidens geloof worden beschouwd, in de bijbel tenminste. Maar wat maakt nu duidelijk dat jou geloof HET geloof is? En niet al die andere... Want hoe zijn die geloven ontstaan? Was dat wel een fantasie verhaal? Of erg opgeblazen? Want in die religies geloofden ook veel mensen... Is er wel IETS om in te geloven?
__________________
Ik ben niet gek, Ik ben een PADDESTOEL!!!!!!! een WEGWIJSBORD!!!!!!!! een HARDLOPERRRRRRRRR!!!!!!!!! zie http://members.chello.nl/i.ruiter2
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2002, 00:09
QT
Avatar van QT
QT is offline
Ik heb geen geloof maar een overtuiging, nl. het Neo-Darwinisme ofwel de Evolutietheorie


Waarom t voor mij DE overtuiging is, omdat de theorie onderbouwd kan worden met sluitende bewijzen en alles zeer aannemelijk is.
__________________
M.D.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 09:16
Verwijderd
Ik ben ervoor dat iedereen zijn eigen geloof creëert en er niet zo hulpeloos een stickertje op plakt.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 10:18
Miami
Miami is offline
Het nut van geloven is mensen hoop geven.
Zonder een geloof zouden er veel mensen zich niet happy voelen.

Ik heb zelf niet echt een geloof maar dezelfde overtuiging als QT.

Geloven komen allemaal op hetzelfde neer: God is de creater.
De bijkomstigheden in bepaalde geloven zijn alleen anders. Maar zelfs in de koran hadden ze het over jezus.
__________________
Het begrip
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 15:13
MUBA
Avatar van MUBA
MUBA is offline
Citaat:
Miami schreef:
Het nut van geloven is mensen hoop geven.
Zonder een geloof zouden er veel mensen zich niet happy voelen.
True.

Citaat:
Geloven komen allemaal op hetzelfde neer: God is de creater.
WRONG!
Bij de Grieken niet... bij de Grieken begon het met Chaos. Daaruit ontstonden twee dingen (weet ff niet meer welke) en daaruit ontstonden ook weer dingen, zoals water, de dag, de nacht enzo. Al deze dingen kregen kindjes, dit waren de eerste Griekse goden (Giganten ofzo heetten die). Eentje vermoorde zijn vader die de oppergigant was. Hij kreeg kinderen en at ze allemaal op, omdat hij wist dat kinderen een bedrijging vormden (eigen ervaring!). De familie die nu over was waren de Titanen als ik me niet vergis. Nou de moeder hielt een kindje achter en dat was Zeus en die vermoorde zijn vader en hij kreeg nog broers (dat is wel vaag) en later kreeg hij ook nog kinderen bij andere goden en mensen en nimfen. En toen was Zeus dus de God der Goden maar niet de schepper!


Citaat:
De bijkomstigheden in bepaalde geloven zijn alleen anders. Maar zelfs in de koran hadden ze het over jezus.
Gek he? Islam ontstond rond het jaar 400 NA Christus... toen het Christendom dus al door de Romeinse volkeren (tot zover die nog een beetje in stand waren) waren overgenomen en verspreid.
__________________
Reporter to Ghandi: "What do you think of Western Civilisation?" - Gandhi: "I think that would be a good idea."
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 15:28
Mujahid
Mujahid is offline
Citaat:
Miami schreef:


Geloven komen allemaal op hetzelfde neer: God is de creater.
De bijkomstigheden in bepaalde geloven zijn alleen anders. Maar zelfs in de koran hadden ze het over jezus.
Sterker nog! Jezus (as) wordt bij name meer dan Mohammed in de Koran genoemd en Maria (ra) wordt meer keer in de Koran genoemd dan het hele Nieuwe Testament.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 15:32
Mujahid
Mujahid is offline
Citaat:
MUBA schreef:
Gek he? Islam ontstond rond het jaar 400 NA Christus... toen het Christendom dus al door de Romeinse volkeren (tot zover die nog een beetje in stand waren) waren overgenomen en verspreid.
Islam onstond zes eeuwen na de komst van Jezus (as). Dat scheelt toch nog twee eeuwen. Om precies te zijn werd de Islam van 610 tot 632 na Chr. aan Mohammed (saw) geopenbaard. Het Arabische volk was ver verwijderd van het Christendom. Bijna het gehele Arabische schiereiland was polytheistisch, met hier en daar wat Christenen en Joden als een randverschijnsel.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 15:47
QT
Avatar van QT
QT is offline
Citaat:
Mujahid schreef:


Sterker nog! Jezus (as) wordt bij name meer dan Mohammed in de Koran genoemd en Maria (ra) wordt meer keer in de Koran genoemd dan het hele Nieuwe Testament.
je hebt geteld?!
__________________
M.D.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 16:03
Mujahid
Mujahid is offline
Citaat:
QT schreef:


je hebt geteld?!
Een index kan soms wel handig zijn.

Een ander interessant detail, dat ik vergeten was, is dat er een heel hoofdstuk ( Soerah Myriam = islamitische naam voor Maria) gewijd is aan Maria (as). Zo'n eer is noch in de protestantse noch in de katholieke Bijbel te vinden . En dat terwijl de Joden en Christenen in de tijd van de openbaring en hiervoor de Arabieren verachtten en minachtten, als een inferieur volk beschouwden. ( en nog steeds de Joden doen)

Laatst gewijzigd op 09-06-2002 om 16:06.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 18:04
Mujahid
Mujahid is offline
Om toch maar even op de topicstarter te reageren:

Citaat:
Bean schreef:
Er zijn zoveel geloven geweest (bv. van de Grieken, de Romeinen, de Egyptenaren enz.) die allemaal als een heidens geloof worden beschouwd, in de bijbel tenminste.


Een geloof met meerdere goden is sowieso onzin. Het aanwezig zijn van meerdere goden is onverenigbaar met de macht die de goden dan zouden moeten bezitten.


Citaat:
Bean schreef:
Want hoe zijn die geloven ontstaan? Was dat wel een fantasie verhaal? Of erg opgeblazen? Want in die religies geloofden ook veel mensen... Is er wel IETS om in te geloven?


Of je nu uit historisch oogpunt of op een andere manier bekijkt, het is een regressie van de rationele theologie naar mythologie. Want de wortels van alle mythologieen liggen in de irrationele neiging van de menselijke geweest , om grote mannen te verafgoddelijken ( zoals de Christenen dat met Jezus (as) gedaan hebben en de Joden met Ezra) en onpersoonlijke kenmerken en krachten te personificeren en als goddelijke personen voor te stellen.

Citaat:
Bean schreef:
Maar wat maakt nu duidelijk dat jou geloof HET geloof is? En niet al die andere...

Omdat de Islam duidelijke en simpele en een absoluut puur monotheistische éénheid predikt. Hij biedt een godsbegrip aan dat vrij is van antropomorfe of mythologische fantasieen. hij bevestigt de uniekheid van God, en zegt dat God geen parners in zijn Godheid heeft.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2002, 20:07
L Boksha
Avatar van L Boksha
L Boksha is offline
Citaat:
Mujahid schreef:
Om toch maar even op de topicstarter te reageren:



1. Een geloof met meerdere goden is sowieso onzin. Het aanwezig zijn van meerdere goden is onverenigbaar met de macht die de goden dan zouden moeten bezitten.




2. Of je nu uit historisch oogpunt of op een andere manier bekijkt, het is een regressie van de rationele theologie naar mythologie. Want de wortels van alle mythologieen liggen in de irrationele neiging van de menselijke geweest , om grote mannen te verafgoddelijken ( zoals de Christenen dat met Jezus (as) gedaan hebben en de Joden met Ezra) en onpersoonlijke kenmerken en krachten te personificeren en als goddelijke personen voor te stellen.

3. Omdat de Islam duidelijke en simpele en een absoluut puur monotheistische éénheid predikt. Hij biedt een godsbegrip aan dat vrij is van antropomorfe of mythologische fantasieen. hij bevestigt de uniekheid van God, en zegt dat God geen parners in zijn Godheid heeft.
1. Dat is niet zo.

3. En Deïsme is beter? Waarom? Als god onpersoonlijk is, waarom stelt hij dan wetten op voor de mensen? Waarop baseert hij deze? Dat kan dus niet. De Islam is dus een geloof als ieder ander. (Wijzig: ) Nog iets: Christendom heeft het ook over een almachtige God die met niks te vergelijken is, en Christus stelde God voor als onpersoonlijke kracht. Net als de Islam. In feite weinig verschil dus.

2. Uiteindelijk is er geen wezenlijk verschil tussen een deïstische god en een antropomorfische god. Deïsme is een stap hoger (eigenlijk láter), ja, maar je ziet dat het Christendom under intellectuelen ook langzaam Deïstisch wordt. Da's gewoon een natruurlijke ontwikkeling. En de Islam IS jonger dan het Christendom, en dus religieus verder ontwikkeld, maar de culturen die er onder vallen zijn weer minder ontwikkeld dan hier, vanwege de plaatselijke verlichting. Over 1000 jaar is er weer een godsdienst die nóg verder ontwikkeld is dan de Islam.
__________________
完璧な物語だ!

Laatst gewijzigd op 09-06-2002 om 20:14.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 15:20
aniettie
aniettie is offline
Is het nut van al die geloven niet dat je er een keus uit kan maken?
Het blijft tenslotte gelijk want alles loopt eigenlijk in het zelfde, er is vaak een 3 eenheid aanwezig en de christelijke schepping kun je vergelijken met darwin's theorie, maar ook met de degeneratie theorie...
Mijn mening is dat alle geloven uit een geloof zijn ontstaan, als er drie mensen een boek verslag maken, krijg je drie de zelfde verhalen maar wel uit een ander opzicht en anders bergrepen...
__________________
mak
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 16:24
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Ik weet niet wat ik geloof. maar ik weet wel dat sommige geloven zoals de islam en het christendom NOOIT het goede geloof kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 19:15
L Boksha
Avatar van L Boksha
L Boksha is offline
IDD. Als ik iets zou geloven zou het fundamenteel anders moeten zijn dan de geloven die er nu zijn. Het bestaan van verschillende geloven is voor mij op zich al een aanwijzing dat geen van die geloven goed is. Je kunt namelijk de almacht van een god niet rijmen met het ongeloof van anderen. Zijn die dan sterker dan God? Daar zit het mis, met vrijwel alle geloven. (Hindoeïsme en Boedhisme niet)
__________________
完璧な物語だ!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 23:14
Bean
Avatar van Bean
Bean is offline
Citaat:
Mujahid schreef:
Een geloof met meerdere goden is sowieso onzin. Het aanwezig zijn van meerdere goden is onverenigbaar met de macht die de goden dan zouden moeten bezitten.
Ja, maar als je het dus bekijkt uit historisch oogpunt, hoezo zijn er dan zoveel mensen geweest die dat geloven? Heeft iemand die verhalen dan voor de lol gemaakt ofzo? Er zal toch niet iemand zijn geweest die een leuk verhaaltje ging schrijven over Zeus en hopen dat er zoveel mogelijk mensen in geloven ofzo? Hoe zijn ze ontstaan? En als deze verhalen zijn verzonnen, hoezo is jouw geloof dan niet gewoon verzonnen? Oke, dat is jou geloof, en je moet erin geloven. Maar ik heb simpelweg gewoon bewijzen nodig... Het gaat mij dan ook niet om de (voor mij af en toe toch al onvoorstelbare) verhalen, maar vooral het ontstaan van die verhalen.
__________________
Ik ben niet gek, Ik ben een PADDESTOEL!!!!!!! een WEGWIJSBORD!!!!!!!! een HARDLOPERRRRRRRRR!!!!!!!!! zie http://members.chello.nl/i.ruiter2
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie welk geloof?!
SpongeBobbel
346 21-02-2007 12:47
Algemene schoolzaken Enquête: grote verschillen in denkwijzen gelovigen en niet-gelovigen?
Syzygy
128 21-06-2005 17:02
Levensbeschouwing & Filosofie Socrates - welk geloof?
phensicske
31 30-05-2004 15:50
Levensbeschouwing & Filosofie welk geloof
zuurstokjuh
1 12-11-2003 19:00
De Kantine welk geloof hebben jullie?
=xxx=joyce=xxx=
58 11-11-2002 20:53
Levensbeschouwing & Filosofie Welk geloof is het 'beste'?
Rhinus
27 07-03-2002 18:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.