Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2006, 09:15
madelief21
madelief21 is offline
Hallo mensen.

Ik zit met een probleem. Misschien is het wel gewoon geen probleem. Maar zoals ik het ervaar is het wel een probleem :-)

Durf niet echt meer iets te vragen. Op stages, op werk, docente die je helpen of advies tips geven bij het doen van verslagen, scritpies noem maar op. Soms ervaar ik het gevoel dat ik te veel vraag, ik vraag eigenlijk heel weinig en als ik iets vraag krijg ik niet echt een duidelijk antwoord. Ik kan daar heel erg in paniek van raken. Ik heb nu meerdere malen gehoord dat ik door mijn vragen het antwoord krijg; Is dit wel je werkelijke niveau ? Weet je zeker dat je het werk aan kunt? Dit is natuurlijk niet bij alle plaatsen waar ik een korte stage moest lopen, moest werken of wat dan ook. Maar het gebeurd nogal eens. Vaak als ik dat soort opmerkingen krijg van leraren of wie dan ook durf ik al helemaal niets meer te vragen. Ik blokkeer en ga geloven dat ik niet intelligent genoeg ben. Het gaat samen met faalangst. Ik wil wat dingen vragen en juist omdat ik die stel wil ik een antwoord en als je al snel naar je hoofd gegooid krijgt snap je het niveau wel? Dan word ik bang, ik durf niets meer te vragen. Het maakt me zo vreselijk bang. Mijn docente zei gister gewoon, het maakt niet uit zonder papier word je ook succesvol hoor. Ik heb nooit een onvoldoende gehaald voor een vak van haar. Maar ben gewoon leergierig en wil bepaalde dingen weten. Soms kan zij dat misschien ervaren als domme vragen. Ik weet het niet. Maar ik kan het gevoel niet echt loslaten. Ik wilde weten hebben jullie ook ervaring met mensen die je denigerend behandelen je het gevoel geven dat je dom bent of dat je beter niet verder kunt gaan op een bepaald niveau studie omdat het toch niet voor je is weggelegd. Terwijl je eigenlijk weet dat het onzin is maar je gaat het wel geloven en verliest de werkelijkheid uit het oog.

Sorry voor mijn complexe gedachte. Ik heb heel veel moeite gedaan om het even juist te kunnen verwoorden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2006, 09:29
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel...

Laat je niet kleineren door iemand anders, als jij echt achter je studie staat, ongeacht je niveau, dan sta jij daar gewoon goed voor. Ga je gevoel achterna, als jij denkt dat je het kunt dan zeg je dat eerlijk. Denkt u soms dat ik het niet kan? Het gaat prima hoor!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 11:54
Maresa
Avatar van Maresa
Maresa is offline
Het klinkt alsof je je heel veel aantrekt van wat anderen vinden. Jij kunt iets doen, alleen moet je eerst antwoord hebben op de vragen die je stelt. Dus stel je die vragen. Dat zij dan vragen: 'Kun je het niveau wel aan?' vind ik dan vrij vreemd. Het is juist goed als je vragen durft te stellen, beter dan wanneer je maar wat doet, zonder te weten hoe je precies te werk moet gaan.
__________________
Now it's said.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 19:10
Verwijderd
Ik denk dat je jouw studie zat aankunt, je bent namelijk leergierig genoeg! en waar zijn de docenten voor om je advies te geven natuurlijk! Die horen je niet te vernederen door zulke opmerkingen te maken, en daar moet je je dus echt helemaal niks van aantrekken! als je dit niveau niet aankunt, dan hadden ze je vast niet toegelaten. Voor de rest moet je eens vragen aan medestudenten wat die van je verslagen enz. vinden, en vraag in het vervolg eens wat aan hun als je ergens niet uitkomt. misschien dat die je wel willen helpen, en zeg eens tegen de docenten dat die erzijn om JOU uitleg te geven!
Succes [F]

Xx Lauren =)
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 20:36
madelief21
madelief21 is offline
Hey laureeeeeeen,

zit je mij stiekem ook berichtjes te sturen !!! ik wist wel dat je mijn topic had gelezen..... maar dat je ook nog zou reageren.
He thanks he voor de pep-talk. Die had ik even nodig... Stomme leraren soms

Doeges
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 20:58
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Misschien een tip:
- Schrijf je vraag eerst op, en lees hem zelf nog eens na. Als jij het een goede vraag vindt, stel je hem gewoon. Je wilt toch het antwoord weten?
- Schrijf je vraag op, en kijk of je er ook zelf een antwoord op kan vinden (via boeken, internet ofzo). Zo niet, dan is het een goede vraag, en stel je hem gewoon

Dan weet je zeker dat het geen rare of domme vraag is.

Het hangt er denk ik ook vanaf hoe je een vraag stelt. Lichaamstaal en je toon is daarbij belangrijk. Als je je onzeker voelt, omdat je denkt dat je een stomme vraag stelt, dan voelen mensen dat aan,en zijn ze misschien minder vriendelijk of geduldig.
Maar als jij zelfverzekerd iets vraagt, zullen ze je misschien eerder een uitgebreid antwoord geven.

Natuurlijk kan je je opleiding aan. Je haalt goede cijfers en je doet je best, toch?

Misschien is het ook een goed idee om wat algemene informatie op te zoeken over faalangst. Zo sta je wat sterker in je schoenen!

Zet hem op
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 21:15
madelief21
madelief21 is offline
Hey roos bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad last van faalangst. Nou ja goed. Soms ben ik heel erg overtuigd en andere tijden heel erg faalangstig en klap ik helemaal dicht juist. Nou ja, weet je ik kan het niet zo goed onder woorden brengen. Soms heb je het gevoel dat een situatie verdraaid word. Hoe leg ik dit even simpel op papier uit. Ik had een discussie met een docente. En ik kan nogal protest type zijn. Soms heb ik er nogal een handje van om met rechtvaardigheid aan te komen op het moment dat docenten het niet zo zien zitten dat ze geconfronteerd worden met een situatie. Ik heb soms het idee dat ik in een spiraal kom dat ik wat naar beneden word gedrukt zodat ze zelf niet in de problemen komen. Onnodig ongeduldig worden zodat ik minder zelfverzekerd word, negeren, insinueren Omdat ze bepaalde afspraken die gemaakt zijn niet nakomen. Kortom misbruik maken van hun machtspositie. Als ik over dit punt wil gaan praten zal ik heel uitgebreid het verhaal moeten uitleggen. Ik denk dat ik dan nog wel een uur bezig ben om dat zo even op papier te kunnen neerzetten.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 21:16
madelief21
madelief21 is offline
Haha ik lees dat mijn formulering niet helemaal kloppend is maar jullie zullen het wel begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 07:53
smvs
smvs is offline
Ik neem aan dat je een HBO opleiding volgt? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je op de universiteit zo bejegend wordt. Dat het op sommige HBO instellingen een zooitje is is bekend. Misschien ligt het gewoon niet aan jou.

Een vriend van mij heeft laatst nog mooie HBO avonturen verteld. Hij is iemand die aan de ene kant heel sociaal is en met veel verschillende typen mensen overweg kan maar soms heel correct en betweterig kan overkomen op bepaalde mensen. Een leraar kon hem niet uitstaan. Die man heeft op een gegeven moment tegen hem gezegd dat de manier waarop hij praatte en overkwam hem een doorn in het oog was en dat hij een bloedhekel aan hem had. Zoiets is dus absoluut onprofessioneel, maar het gebeurt dus blijkbaar wel.

Mijn ervaring is sowieso dat mensen die denken dat ze dom zijn en lang nadenken voor ze iets vragen over het algemeen helemaal niet zo dom zijn. Mensen die in het wilde weg vragen zonder na te denken vaak wel. Onder dat laatste val ik maar I'm working on it
Met citaat reageren
Oud 27-09-2006, 21:19
madelief21
madelief21 is offline
Nee het is universiteit :-)
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 12:58
madelief21
madelief21 is offline
Hey,

Bedankt voor je bericht smvs. Jij zegt je niet te hoeven bewijzen. Je bent anders aardig goed op weg je hier te verklaren.
Ik stel een vraag en hoop daarop advies te krijgen. Echter vind ik jouw reactie best een beetje een sarcastische ondertoon hebben. Daarnaast praat je zoveel over jezelf. Vind dat persoonlijk niet zo prettig omdat het in dit bericht niet over jou gaat. Waarom maak je zelf geen topic aan.
Sorry voor mijn bitchy uitsrpaak maar ik ben graag recht door zee.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 13:05
ilse
Avatar van ilse
ilse is offline
ik denk dat je dingen gewoon moet kunnen vragen, het gaat er uitendelijk om dat jij weet wat je moet weten en als anderen je dom vinden.. jammer dan. maar ik snap wel dat dat ook kut kan voelen.. alleen nu zit jij met een probleem, en ik denk niet echt dat anderen het echt een ramp vinden als jij die vragen stelt. dus gewoon doen!
__________________
Neem me mee naar je land, vol muziek en vol dromen. Leid me naar je land, laat me in jouw wolken wonen.. <3
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 17:28
smvs
smvs is offline
Citaat:
madelief21 schreef op 28-09-2006 @ 13:58 :
Hey,

Bedankt voor je bericht smvs. Jij zegt je niet te hoeven bewijzen. Je bent anders aardig goed op weg je hier te verklaren.
Ik stel een vraag en hoop daarop advies te krijgen. Echter vind ik jouw reactie best een beetje een sarcastische ondertoon hebben. Daarnaast praat je zoveel over jezelf. Vind dat persoonlijk niet zo prettig omdat het in dit bericht niet over jou gaat. Waarom maak je zelf geen topic aan.
Sorry voor mijn bitchy uitsrpaak maar ik ben graag recht door zee.
Er zat in de verste verte geen sarcastische ondertoon in mijn verhaal. Ik raad je aan iets minder wantrouwend je op te stellen. Wel ben ik het met je eens dat het veel over mezelf ging. Ik vind mezelf onevenredig interessant. Ik wens je veel succes met je probleem verder.

PS: Je moet denk ik recht door zee niet verwarren met tactloos.

Laatst gewijzigd op 28-09-2006 om 17:39.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 19:14
Verwijderd
Citaat:
madelief21 schreef op 26-09-2006 @ 21:36 :
Hey laureeeeeeen,

zit je mij stiekem ook berichtjes te sturen !!! ik wist wel dat je mijn topic had gelezen..... maar dat je ook nog zou reageren.
He thanks he voor de pep-talk. Die had ik even nodig... Stomme leraren soms

Doeges
Tuurlijk reageer ik =)
leraren staan er om bekend dat ze stom zijn ^^ ;
Doeii succes nog
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 19:40
madelief21
madelief21 is offline
Is goed smvs gelukkig hebben we beide een andere definitie voor tactloos !!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Hoe serieus kan ik mijn studie nemen?
MCanoniem
12 06-09-2013 12:26
Lichaam & Gezondheid Voeding, Gewicht & Gezondheidstopic #25
fizzle-fluffy
500 08-08-2011 16:59
Liefde & Relatie Relatie is niet wat je er van dacht...
SimplyABoy19
5 01-04-2006 04:27
Liefde & Relatie Wat moet ik hiermee?!
metaldready
20 20-01-2005 19:23
Liefde & Relatie Wat moet ik hiermee?
X-G
32 01-03-2004 21:03
Liefde & Relatie Wat moet ik hiermee?
Mupske
4 19-04-2002 10:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30.