Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2006, 13:08
Verwijderd
Hallo,

Ik woon in een studentenhuis. We zijn vrij close, we eten samen en we kenden elkaar (bijna allemaal) al voordat we samen in het huis kwamen.
Wij hebben op onze huiscomputer een excel programma. Hier kan je het bedrag invullen wat je uit hebt gegeven aan boodschappen en aangeven wie er mee heeft gegeten. Dan rekent de computer vanzelf uit hoeveel iemand nog aan de ander verschuldigd is.
Iemand zei een keer tegen ons dat dit een makkelijke manier om iemand te flashen maar doordat we elkaar wel allemaal vertrouwen hebben we hier nooit een probleem van gemaakt.
Normaal let ik eigenlijk nooit op die eetlijst wat iemand invult maar toevallig zag ik dus dat mijn huisgenoot had ingevuld dat ik had meegegeten op een dag dat ik helemaal niet thuis was. Nouja ik dacht ze zal wel een foutje gemaakt hebben of ze zal wel iets voor ons hele huishouden gekocht hebben.
Een week later kwam ik erachter dat ik wel erg veel in de min stond terwijl ik nauwelijks had meegegeten die maand. Ineens kwam ik erachter dat diezelfde huisgenoot mij een stuk of 3 keer ingevuld had dat ik mee had gegeten op dagen dat ik helemaal niet thuis was.
Ik controleerde de eetlijst van de maand ervoor en hier had ze dat ook een stuk of 4 keer gedaan.
Het viel me al op dat die huisgenoot de laatste tijd wel erg veel in de plus stond (elke maand ong 30 euro) terwijl naar mijn idee we ongeveer allemaal even vaak boodschappen doen.
Ik weet nu dus niet echt wat ik moet doen. Ik heb de eetlijst wel weer zo veranderd dat de dagen waarop ik niet mee at ik mijzelf heb weggehaald.
Het kan dus zijn dat zij mij erbij schrijft omdat het boodschappen voor de hele week zijn, zoals brood, maar we hebben met elkaar ooit es afgesproken dat als iemand niet mee eet dat diegene dan niet hoeft mee te betalen aan de boodschappen van die dag.
Het kan zijn dus dat ze steeds dingen heeft gekocht voor ons huishouden (zoals bijv een fietspomp), maar het lijkt me sterk dat ze dat zo vaak doet. Voor mij is het nu dus redelijk duidelijk dat ze ons gewoon flasht.
Ik heb haar er niet mee geconfronteerd en ik vind dat ook heel moeilijk doordat we heel close zijn met elkaar. En mijn andere huisgenoten zijn ook erg close met haar dus ik heb ook zo'n gevoel dat ze mij niet zullen geloven als ik dat zeg. Verder wil ik ook geen ruzies ofiets dergelijks in huis want zo ben ik helemaal niet.
Het gaat me overigens ook niet om het geld, dat zal me hooguit 20 euro per maand meer schelen, maar meer om het feit dat ik denk dus dat ze niet eerlijk is.
Wat moet ik doen? ermee confronteren of gewoon laten zitten en af en toe de eetlijst naar waarheid veranderen?
Advertentie
Oud 22-10-2006, 13:12
Verwijderd
Flashen? Je denkt dat ze haar borsten aan je laat zien?
Bedoel je niet gewoon 'flessen'?

Ik zou iets zeggen als 'hee, ik zag dat je de afgelopen maand een paar keer hebt ingevuld dat ik mee at terwijl dat niet zo was, misschien moet je daar wat beter op letten'. Dan beschuldig je haar nergens van (behalve van onoplettendheid), maar dan heeft ze wel door dat je het gezien hebt.
Oud 22-10-2006, 13:18
Verwijderd
owned
Oud 22-10-2006, 13:55
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Misschien beter voor L&R?

Zit ze in geldnood ofzo, of is er een andere reden waarom ze de boel (inderdaad gewoon in het Nederlands ) probeert te flessen?
__________________
Lees ook eens Bob den Uyl
Oud 22-10-2006, 15:45
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Verplaatst.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 22-10-2006, 15:49
zeep007
Avatar van zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 22-10-2006 @ 14:12 :
Flashen? Je denkt dat ze haar borsten aan je laat zien?
Bedoel je niet gewoon 'flessen'?

Ik zou iets zeggen als 'hee, ik zag dat je de afgelopen maand een paar keer hebt ingevuld dat ik mee at terwijl dat niet zo was, misschien moet je daar wat beter op letten'. Dan beschuldig je haar nergens van (behalve van onoplettendheid), maar dan heeft ze wel door dat je het gezien hebt.
Ja zoiets idd, gewoon casual opmerken, en vertellen dat je dat verandert hebt. Bespaart je een ruzie, en zij zal wel 2x opletten het weer te doen.
Oud 22-10-2006, 16:04
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik vind de topictitel nogal misleidend en verder sluit ik me geheel bij Sarah aan.
Oud 22-10-2006, 16:22
PV
PV is offline
gewoon zeggen en dan achteraf controleren of ze het nu wel goed invult.
Oud 22-10-2006, 16:31
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Ja, Het is altijd een beetje gezeur met dat soort dingen.
Het beste is natuurlijk als je ook fouten met andere huisgenoten constateert, zodat je als 'huis' kunt bepalen dat zij dat programma niet meer beheert, maar een andere huisgenoot.

En ik vind 20 euro per maand nogal veel

12 x 20 = 288 euro per jaar
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Oud 22-10-2006, 16:59
zeep007
Avatar van zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Lilything schreef op 22-10-2006 @ 17:31 :
Ja, Het is altijd een beetje gezeur met dat soort dingen.
Het beste is natuurlijk als je ook fouten met andere huisgenoten constateert, zodat je als 'huis' kunt bepalen dat zij dat programma niet meer beheert, maar een andere huisgenoot.

En ik vind 20 euro per maand nogal veel

12 x 20 = 240 euro per jaar
Oud 22-10-2006, 17:03
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
__________________
Lees ook eens Bob den Uyl
Oud 22-10-2006, 17:03
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Lilything schreef op 22-10-2006 @ 17:31 :
Ja, Het is altijd een beetje gezeur met dat soort dingen.
Het beste is natuurlijk als je ook fouten met andere huisgenoten constateert, zodat je als 'huis' kunt bepalen dat zij dat programma niet meer beheert, maar een andere huisgenoot.

En ik vind 20 euro per maand nogal veel

12 x 20 = 288 euro per jaar
Maarja eerst natuurlijk wel over praten, heb het iets te extreem neergezet...
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Oud 22-10-2006, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Lilything schreef op 22-10-2006 @ 18:03 :
Maarja eerst natuurlijk wel over praten, heb het iets te extreem neergezet...
je kan gewoon niet tellen

vandaar die " " van Pinksterhaas hierboven
Oud 22-10-2006, 18:47
Verwijderd
Titel gewijzigd.

Ik zou niet zo whinen, correct de boel uitrekenen (gebruik maar een rekenmachine. ) en aan haar vragen waarom zij dat zo doet. Dus niet JIJ JAT VUIL KRENGGGGGG!
maar
Hoi, waarom doe je dat zo? Ik begrijp et niet.

Oud 24-10-2006, 00:52
DusterBoy
Avatar van DusterBoy
DusterBoy is offline
Gewoon aankaarten als je er echt zeker van bent. Als je geld van iemand jat, ben je gewoon een rat en dus niet zo close als je misschien dacht.
__________________
Everything you say, can and WILL be used against you!
Oud 24-10-2006, 06:46
M'ne
Avatar van M'ne
M'ne is offline
Citaat:
salieee schreef op 22-10-2006 @ 14:08 :
Ik heb haar er niet mee geconfronteerd en ik vind dat ook heel moeilijk doordat we heel close zijn met elkaar. En mijn andere huisgenoten zijn ook erg close met haar dus ik heb ook zo'n gevoel dat ze mij niet zullen geloven als ik dat zeg. Verder wil ik ook geen ruzies ofiets dergelijks in huis want zo ben ik helemaal niet.
Toch wordt het tijd dat je daar wel eens iets van kan zeggen. Anders blijven mensen gebruik van je maken.
__________________
less is more
Oud 27-10-2006, 21:51
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 22-10-2006 @ 18:47 :
je kan gewoon niet tellen

vandaar die " " van Pinksterhaas hierboven
omfg.......ik heb echt serieus 288 erneer gezet
Ik moet serieus eens onderzocht worden naar dyscalculatie ofzo
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Oud 28-10-2006, 06:24
Verwijderd
Haar ermee confronteren en goed letten op haar reactie. Als haar stem overslaat terwijl ze zegt: "Huh, oh, sorry, foutje dan", dan weet je dat ze liegt.

Maar eh, ik zou er iig wel wat op een rustige manier wat van zeggen.
Ads door Google
Oud 28-10-2006, 09:29
Verwijderd
Citaat:
salieee schreef op 22-10-2006 @ 14:08 :
Ik heb haar er niet mee geconfronteerd en ik vind dat ook heel moeilijk doordat we heel close zijn met elkaar. En mijn andere huisgenoten zijn ook erg close met haar dus ik heb ook zo'n gevoel dat ze mij niet zullen geloven als ik dat zeg.
Als je haar goed kent, en close met haar bent, dan kan je toch juist over alles (en ook zulke dingen) praten.
Bespreek het met haar, val haar niet aan. Je kan toch gewoon rustig zeggen dat er iets niet helemaal klopt omdat je dagen betaalt die je helemaal niet thuis was geweest.
Geen groot issue van maken, maar wel ff zeggen/
Oud 28-10-2006, 10:16
Verwijderd
Ze doet het wel bij de juiste persoon, als je het doorhebt en neit eens iets ervan zegt.
Oud 28-10-2006, 10:25
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Is het tegenwoordig zo moeilijk gewoon met iemand aan tafel te gaan zitten en over iets te praten. Je zult maar met zo een mensen in een huis wonen zeg.
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 28-10-2006, 15:26
Verwijderd
Als mensen je niet gaan geloven als je het aangeeft, dan zou ik echt per direct stoppen met samen boodschappen doen en eten. Maar als jullie echt zo close zijn, valt er vast over te praten. Misschien moeten jullie toch een wat steviger systeem maken, meer controle, want het huidige systeem werkt gewoon niet, of iemand nu met opzet iets fout doet of niet.
Oud 28-10-2006, 16:19
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
de redenen kunnen uiteenlopen, dus misschien is het het slimste om haar onder 4 ogen hiermee te confronteren. Wie weet doet ze het bij andere huisgenoten ook wel.

En mocht ze echt niet willen praten; dan kan je altijd nog met je andere huisgenoten gaan babbelen.
Oud 28-10-2006, 22:10
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Waarschijnlijk heb ik tekst niet goed gelezen, maar ben jij de enige bij wie ze dit doet. Je zou aan huisgenoten kunnen vragen of zij wel eens fouten in het eetlijst zijn tegengekomen. Zo niet, dan kan je beter die fout aan haar melden wanneer je met haar alleen bent. Zo is het gesprek wat persoonlijker en kunnen andere niet in de verdediging schieten.
__________________
Du bist ein N00b!
Oud 29-10-2006, 08:52
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Dat is dus de reden dat wij alles op papier hebben staan en het opschrijven. Het uitrekenen duurt dan wel iets langer en gebeurt door één persoon, maar bij twijfel, kan je altijd nagaan of alles klopt.
Ook scheiden wij de inkopen van eten en van algemene spullen om dit te voorkomen.

Misschien kan je overleggen met je huisgenoten dat je bepaalde kosten scheidt, waardoor er een meer eerlijke balans komt en vragen aan dat meisje waarom ze jou bij die dagen ingevuld heeft.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Advertentie
Oud 29-10-2006, 09:02
Verwijderd
Ik vind eigenlijk dat als iemand dit soort dingen doet, het ook in het belang van de anderen is om het te weten, dus niets "onder vier ogen"

Als ik er iets van zou merken en het een huisgenoot vertellen en die zou zeggen dat zij/hij het allang wist, zou ik best kwaad worden dat hij/zij het dan niet verteld had.
Oud 13-11-2006, 17:25
Paulo Nuñez
Avatar van Paulo Nuñez
Paulo Nuñez is offline
je moet hulp inschakelen van een nog corrupter iemand bv bernardo provenzano of euhm wimpie holleeder
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.