Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Ga jij bij een studentenvereniging?
Ja, ik zit op een universiteit in één van de studentensteden van NL en ga wel bij een vereniging 45 22.06%
Nee, ik zit op een universiteit in één van de studentensteden van NL en ga niet bij een vereniging 84 41.18%
Ik volg een HBO opleiding in een studentenstad en ga bij een vereniging 6 2.94%
Ik volg een HBO opleiding in een studentenstad en ga niet bij een vereniging 41 20.10%
Ik volg een HBO opleiding in een niet studentenstad maar ik wel bij een vereniging in die stad 4 1.96%
Ik volg een HBO opleiding in een niet studentenstad en ik ga niet bij een vereniging in die stad 9 4.41%
Anders.................... 15 7.35%
Aantal stemmers: 204. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2005, 17:41
gscvap
gscvap is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-10-2005 @ 18:31 :
alsjeblieft, vertel me dat je niet echt zo praat en denkt... 'mos, mores, 'orde' gebruiken als zelfstandig te gebruiken naamwoord...
gaan we t hier hebben over hoe ik denk en hoe ik praat???
ik praat zoals ik gewend ben te praten, en geloof me er is niks ergs aan. mensen die in limburg zijn geboren schamen zich ook niet voor hun accent, waarom zou ik het wel doen??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2005, 17:53
gscvap
gscvap is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-10-2005 @ 13:05 :
Waarom moeten mensen daar dan toch altijd zo op door blijven kankeren, als er niemand is die ze dwingt om bij zo'n vereniging te gaan? Is het afgunst, jaloezie, is het onvermogen te begrijpen dat andere mensen nu eenmaal op een andere manier lol hebben?
ha, leuk dat je t zo vraagt. een vriendin van mij studeerde psyhologie, haar afstudeeropdracht was samen te vatten in ong. wat je vroeg : waarom worden de leden van een (corporale)studentenvereniging zo vaak afgezeken door mensen die nergens lid zijn?? vraagstelling was ietsje anders en stukken ingewikkelder maar de hoofdgedachte is hetzelfde.

Haar antwoord was : ze zijn gewoon kneiter jaloers. ze zien dat hun leeftijdgenoten, die wel lid zijn, een veel leukere tijd meemaken dan zij. alleen ze geven het nooit toe, ze balen stiekem dat ze geen lid zijn geworden en vragen zichzelf dan vervolgens af : waarom ben ik eigenlijk geen lid geworden?? en een natuurlijk mechanisme is dat ze in plaats van toe te geven : ja ik heb een fout gemaakt in mijn eerste jaar, nee ze gaan tegen zichzelf zeggen : het is maar goed dat ik geen lid ben geworden want 1. ontgroening is hard 2. het is het niet waard 3. enz enz. vervolgens gaan ze die mensen proberen af te zeiken en dat gaat veel makkelijker dan andersom.
dat geldt overigens niet voor iedereen maar voor degene die vriendjes hebben die bij een corps zitten. en stiekem kent bijna iedereen wel wat corps-leden.

dat was haar verhaal, heer erg snel en kort samengevat. ze was afgestudeerd met een 8.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 18:10
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
gscvap schreef op 04-10-2005 @ 18:25 :
een ongeluk = gescheurd trommelvlies, kan gebeuren, maar zeker niet regelmatig. senaat is toch ook niet dom om toe te laten dat leden steeds zwaar geblesseerd raken op de kroeg.
Een gescheurd trommelvlies is niet zomaar iets. Op het moment dat dat bij mijn vereniging zou gebeuren, zou dat een reden zijn om me uit te laten schrijven. Geweld moet niet toegestaan en een gebroken trommelvlies krijg je niet van zacht tikje.

Citaat:
alsjeblieft, vertel me dat je niet echt zo praat en denkt... 'mos, mores, 'orde' gebruiken als zelfstandig te gebruiken naamwoord...
, ik kan me voorstellen dat dat heel raar klinkt. Maar als je ergens lid wordt dan krijg je mores uitleg en die termen worden idd dan weleens gebruikt (maar dan heb je overal, zo heb je ook woorden die van plaats tot plaats meer of minder gebruikt worden). Overigens hebben ze bij ons geen rare mores, idd niet met je rug naar de bar zitten want dat is niet sociaal voor de tappers die daar vrijwillig staan, niet vozen is de societeit, etc. etc.. Allemaal erop gericht om alles veilig en gezellig te laten verlopen.

Dat verhaal over dat afstuurdeerproject is zeker beoordeeld die iemand die zelf lid is geweest . Voor een aantal mensen zal dat idd wel gelden maar voor het overgrote deel niet. Bij ons worden er ook altijd veel tweedejaars studenten lid, en mensen die dat niet doen (ook niet na een jaar gestudeerd te hebben) die hebben er blijkbaar geen behoefte aan.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 19:05
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-10-2005 @ 18:31 :
alsjeblieft, vertel me dat je niet echt zo praat en denkt... 'mos, mores, 'orde' gebruiken als zelfstandig te gebruiken naamwoord...
Waarom niet? Dat hoort bij de tradities. Als jij die tradities niet mag, heb je je punt duidelijk gemaakt. Hoef je dat geen honderd keer te herhalen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 19:10
Verwijderd
Citaat:
gscvap schreef op 04-10-2005 @ 18:41 :
gaan we t hier hebben over hoe ik denk en hoe ik praat???
ik praat zoals ik gewend ben te praten, en geloof me er is niks ergs aan. mensen die in limburg zijn geboren schamen zich ook niet voor hun accent, waarom zou ik het wel doen??
Doe eens niet zo godvergeten Hollands. Alsof je geen kritiek mag tonen tegenover een vreemde traditie.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2005, 20:50
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
gscvap schreef op 04-10-2005 @ 18:38 :
tuurlijk mag je ze achterlijk vinden wanneer je er eentje hebt meegemaakt. ik ken ook genoeg mensen die lid zijn en die nog steeds negatieve gevoelens over de ontgroening hebben. maar ik vind het zoooo raar dat mensen die er geen hol van afweten zoch zo fucking irrieel negatief tegen een ontgroening opstellen.
ik gooi er een voorbeeldje bij.
*knip*

dit gebeurt hier een beetje. mensen die nix van ontgroening weten stellen zich negatief tegen zo'n ontgroening op, alleen maar gebaseerd op verhalen van anderen. mensen die ontgroening hebben doorgelopen vinden het een goede zaak.
Ik vind dat je erover na moet denken, niet eens meegemaakt te hebben. Ik ben er negatief over en zou het zelf nooit doen, maar ik heb er mijn redenen voor. Ik ben het dan ook niet eens met de rechtvaardiging die sommige mensen ervoor geven, van die dingen die ik in mijn reactie genoemt heb. Ik vind het onzin en ben het er niet mee eens.
Prima dat mensen het doen, hun keuze. Het is mijn keuze om het achterlijk te vinden, met mijn eigen redenen en ik vind ook dat dat dan gerespecteerd moet worden door anderen. Net als ik het prima vind als iemand wel ontgroening gaat doen.

Overgens ben ik van plan om naar mijn studie weer weg te gaan Je hebt de verkeerde Rotterdammer gekozen voor je verhaal Verder komt het wel voor, ik ken zat mensen uit mijn oude dorp (ik woonde in een dorp in het oosten van het land) die echt zoiets hebben van Rotterdam is gevraarlijk. Tja, het is het ook een stuk gevraarlijker dan dat kleine dorpje. Niet gek toch? Ik leg gewoon uit dat ik best in mijn eentje s'nachts naar huis fiets, maar goed hun eigen mening en ik kan ze er ook niet ongelijk in geven.

Wat ik wel jammer vind is dat mensen zo'n zwaar oordeel hebben over studentenverenigingen en die veroodelen op wat een aantal (met name) corpsachtige verenigingen doen. Het is jammer, er is namelijk meer.
Maar goed, ik vind ook dat mensen er zelf voor moeten kiezen, ik kan een keuze om niet lid te zijn me prima voorstellen. Heb een jaar in Nijmegen gestudeerd en ben daar geen lid geweest. Moest er overgens ook niet aan denken en was het ook nooit geworden als ik daar was gebleven.

Ik vind die uitkomst echt onzin. Je hebt echt geen vereniging nodig om het leuk te hebben. Hangt van zoveel dingen af. Toen ik in Nijmegen zat had ik een relatief kleine studie die vrij opzichzelf was. Bijna niemand was lid. We hadden een leuke groep, vrij negatief over studentenverenigingen. Die mensen jaloers? Kom op zeg, we hadden het prima naar ons zin zo met z'n allen.


Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-10-2005 @ 18:31 :
alsjeblieft, vertel me dat je niet echt zo praat en denkt... 'mos, mores, 'orde' gebruiken als zelfstandig te gebruiken naamwoord...
Ach ja, elke vereniging heeft wel van die woorden. Wij hebben ook een mores, maar dat vind ik logisch, het is er ook op gericht de boel gezellig te houden. Iedere vereniging heeft ook bepaalde woorden. Eigenlijk best grappig. Ach ja, verder niks mis mee lijkt me.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 00:13
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
eindelijk eens een leuke discussie op het forum

ik blijf ook van mening dat er teveel vooroordelen blijven richting zowel leden als niet-leden (knor )

logisch is het ook dat niet-leden vaak negatief staan ten opzichte van leden, want als dit niet zo zou zijn waren ze zelf ook wel lid geworden.. logisch!
__________________
hoi, ik ben een signature
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 02:18
born2dance
born2dance is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-10-2005 @ 18:31 :
alsjeblieft, vertel me dat je niet echt zo praat en denkt... 'mos, mores, 'orde' gebruiken als zelfstandig te gebruiken naamwoord...
huh
correct me if i'm wrong maar de woorden 'mos' 'mores' en 'orde' zijn ook zelfstandige naamwoorden, worden bij ons ook gebruikt en in veel andere steden ook
Mos = ongeschreven kroegregel, mores is het meervoud daarvan
orde = commissie tot behoud van orde op de kroeg - societeitbestuur of speciaal opgeleide leden om het boel in de gaten te houden

wat bedoel je er verder mee ??
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 10:07
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 04-10-2005 @ 18:31 :
alsjeblieft, vertel me dat je niet echt zo praat en denkt... 'mos, mores, 'orde' gebruiken als zelfstandig te gebruiken naamwoord...
Ken je het gezegde: 'ik zal je mores leren'?

Dat is een algemeen gezegde en wordt door iedereen (lid of niet-lid) gebruikt. Het lijkt mij dus duidelijk dat dit gewoon Nederlands is. Waarschijnlijk vind jij het belachelijk taalgebruik omdat het door een lid wordt gebruikt en het dus dichtgetikt o.i.d. is.


En gscvap: Utrecht of Groningen?
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 13:49
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
Roze Lila schreef op 05-10-2005 @ 11:07 :



En gscvap: Utrecht of Groningen?
Aan zijn naam te zien Groningen

vindicat atque polit
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 14:14
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
Nuck schreef op 05-10-2005 @ 14:49 :
Aan zijn naam te zien Groningen

vindicat atque polit
Oh ja, idd! Ik had al zitten puzzelen want ik dacht zelf in eerste instantie meer Utrecht maar door die GS dacht ik> nou kan ook groningen zijn. Maar nu ik wat meer wakker ben, zie ik het idd ook

Nogal dichtgetikt meneer!
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 05-10-2005 @ 14:49 :
Aan zijn naam te zien Groningen

vindicat atque polit
Z'n IP komt van de UTwente...Vreemd...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 21:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
stefano schreef op 05-10-2005 @ 17:07 :
Z'n IP komt van de UTwente...Vreemd...
Dat hebben d'r zat hoor; ook als ze niet uit twente komen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2005, 22:35
Jones
Citaat:
Balance schreef op 05-10-2005 @ 22:39 :
Dat hebben d'r zat hoor; ook als ze niet uit twente komen.
Hoe kan je nou een IP van UTwente hebben terwijl je niet in twente woont?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 01:01
Verwijderd
Citaat:
gscvap schreef op 04-10-2005 @ 18:53 :
ha, leuk dat je t zo vraagt. een vriendin van mij studeerde psyhologie, haar afstudeeropdracht was samen te vatten in ong. wat je vroeg : waarom worden de leden van een (corporale)studentenvereniging zo vaak afgezeken door mensen die nergens lid zijn?? vraagstelling was ietsje anders en stukken ingewikkelder maar de hoofdgedachte is hetzelfde.

Haar antwoord was : ze zijn gewoon kneiter jaloers. ze zien dat hun leeftijdgenoten, die wel lid zijn, een veel leukere tijd meemaken dan zij. alleen ze geven het nooit toe, ze balen stiekem dat ze geen lid zijn geworden en vragen zichzelf dan vervolgens af : waarom ben ik eigenlijk geen lid geworden?? en een natuurlijk mechanisme is dat ze in plaats van toe te geven : ja ik heb een fout gemaakt in mijn eerste jaar, nee ze gaan tegen zichzelf zeggen : het is maar goed dat ik geen lid ben geworden want 1. ontgroening is hard 2. het is het niet waard 3. enz enz. vervolgens gaan ze die mensen proberen af te zeiken en dat gaat veel makkelijker dan andersom.
dat geldt overigens niet voor iedereen maar voor degene die vriendjes hebben die bij een corps zitten. en stiekem kent bijna iedereen wel wat corps-leden.

dat was haar verhaal, heer erg snel en kort samengevat. ze was afgestudeerd met een 8.

Goede conclusie. Ze had een 8 dus haar onderzoek klopte exact en iedereen die het corps afzeikt heeft het minder leuk dan iemand die er niet bij zit.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 09:10
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
gscvap schreef op 04-10-2005 @ 18:53 :
ha, leuk dat je t zo vraagt. een vriendin van mij studeerde psyhologie, haar afstudeeropdracht was samen te vatten in ong. wat je vroeg : waarom worden de leden van een (corporale)studentenvereniging zo vaak afgezeken door mensen die nergens lid zijn?? vraagstelling was ietsje anders en stukken ingewikkelder maar de hoofdgedachte is hetzelfde.

Haar antwoord was : ze zijn gewoon kneiter jaloers. ze zien dat hun leeftijdgenoten, die wel lid zijn, een veel leukere tijd meemaken dan zij. alleen ze geven het nooit toe, ze balen stiekem dat ze geen lid zijn geworden en vragen zichzelf dan vervolgens af : waarom ben ik eigenlijk geen lid geworden?? en een natuurlijk mechanisme is dat ze in plaats van toe te geven : ja ik heb een fout gemaakt in mijn eerste jaar, nee ze gaan tegen zichzelf zeggen : het is maar goed dat ik geen lid ben geworden want 1. ontgroening is hard 2. het is het niet waard 3. enz enz. vervolgens gaan ze die mensen proberen af te zeiken en dat gaat veel makkelijker dan andersom.
dat geldt overigens niet voor iedereen maar voor degene die vriendjes hebben die bij een corps zitten. en stiekem kent bijna iedereen wel wat corps-leden.

dat was haar verhaal, heer erg snel en kort samengevat. ze was afgestudeerd met een 8.
En als ik nu (samen met nog duizenden anderen) vantevoren al had besloten daar niet bij te willen horen, en het ontzettend gezellig heb buiten het corps? En ik ken idd mensen bij het corps, en die doen mij er alleen maar harder bij wegrennen.. Wat een onzin, alsof mensen gefrustreerd zouden zijn over het er niet bijhoren en het daarom maar direct afzeiken, alsof ze er een jaar later niet alsnog bijkunnen.. Bullshit.

En een 8 krijg je ook als je onderzoek degelijk is gedaan en een goede vraagstelling hebt. Je conclusie kan dan alsnog volkomen fout zijn.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 09:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Jones schreef op 05-10-2005 @ 23:35 :
Hoe kan je nou een IP van UTwente hebben terwijl je niet in twente woont?
geen idee. misschien met een proxy ofzo (sorry als ik domme dingen zeg, ik heb er geen verstand van )
Maar ik heb ze iig eerder langs zien komen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 10:55
gscvap
gscvap is offline
Citaat:
stefano schreef op 05-10-2005 @ 17:07 :
Z'n IP komt van de UTwente...Vreemd...
ben nu aan het afstuderen, zit nu even bij mijn ouders in enschede, daarom
heb idd bij vindicat gezeten, lichting 1999. was daar ook vaak genoeg cttit(=soort ontgroeningscommissie), dus ik heb het van beide kanten meegemaakt
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 11:05
gscvap
gscvap is offline
Citaat:
fractuur schreef op 06-10-2005 @ 10:10 :
..... Bullshit.

En een 8 krijg je ook als je onderzoek degelijk is gedaan en een goede vraagstelling hebt. Je conclusie kan dan alsnog volkomen fout zijn.
natuurlijk kan het fout zijn....ze heeft achteraf aan haar vriendenkring verteld dat ze eerlijk gezegd deze uitkomst helemaal niet verwacht heeft....en nee ze zat niet bij het corps, haar vriendje wel
en als het voor jou niet waar is - okey. maar kan je een andere reden noemen waarom veel studenten zich zo negatief tegen een studentencorps opstellen??
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 11:15
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
gscvap schreef op 06-10-2005 @ 12:05 :
natuurlijk kan het fout zijn....ze heeft achteraf aan haar vriendenkring verteld dat ze eerlijk gezegd deze uitkomst helemaal niet verwacht heeft....en nee ze zat niet bij het corps, haar vriendje wel
en als het voor jou niet waar is - okey. maar kan je een andere reden noemen waarom veel studenten zich zo negatief tegen een studentencorps opstellen??
Misschien om het gedrag wat ze naar buiten uitstralen?
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 12:08
Verwijderd
Citaat:
gscvap schreef op 04-10-2005 @ 18:53 :
Haar antwoord was : ze zijn gewoon kneiter jaloers. ze zien dat hun leeftijdgenoten, die wel lid zijn, een veel leukere tijd meemaken dan zij. alleen ze geven het nooit toe, ze balen stiekem dat ze geen lid zijn geworden en vragen zichzelf dan vervolgens af : waarom ben ik eigenlijk geen lid geworden??
Dat is misschien één categorie van de mensen. En bovendien, als niemand het tegen zichzelf toegeeft, hoe kan ze het dan onderzocht hebben? Één van de dingen die je bij (sociaalwetenschappelijk) onderzoek als eerste leert is dat mensen óf sociaal wenselijke antwoorden geven of dat ze helemaal niet het antwoord geven dat ze eigenlijk zouden moeten geven.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 12:22
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
er is tuurlijk wel een verschil tussen mensen die leden van verenigigingen afzeiken en mensen die alleen zelf geen lid zijn
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 15:12
Kathleen
Kathleen is offline
Ik ben eerstejaars in Leiden en ben lid geworden van een traditionele vereniging (Augustinus): ik heb geén ontgroenin gehad, maar wel een zware en uitputtende (maar leuke) KMT en ik ben superblij dat ik lid geworden ben want je leert gewoon heel snel superveel mensen kennen

Verder over dat onderzoek: die conclusie lijkt me grote onzin! Er zullen best mensen zijn voor wie het geldt maar lang niet voor iedereen! Heel veel mensen die ik ken zijn bv. alleen lid van een kleinere (akternatievere) vereniging of een sportvereniging en die hebben net zo goed een leuke studententijd. Maar goed, dat zijn ook mensen die het corps niet zullen bashen ofzo, ze hebben er zelf niets mee maar staan er verder redelijk neutraal tegenover.
De categorie mensen die wel actief en op elk mogelijk moment vereniging gaan afzeiken lijken mij eerder de mensen die mogelijk (onbewust) jaloers zijn...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 22:28
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Kathleen schreef op 06-10-2005 @ 16:12 :
Ik ben eerstejaars in Leiden en ben lid geworden van een traditionele vereniging (Augustinus): ik heb geén ontgroenin gehad, maar wel een zware en uitputtende (maar leuke) KMT en ik ben superblij dat ik lid geworden ben want je leert gewoon heel snel superveel mensen kennen
Vraag: Wat is ontgroening? Ik vind het altijd jammer dat tegenwoordig alle verenigingen maar roepen dat ze een zware KMT (oid, als ze het al zwaar willen zeggen) Imo zijn dat gewoon ontgroeningen. Zware KMT is ontgroening, vermoeiende KMT is niet per definitie een ontgroening.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2005, 23:19
Verwijderd
Augustinus heeft zeker géén ontgroening. En ook geen vervelende of zware KMT. Misschien zwaar in de zin van vermoeiend ofzo, maar dat zijn KMT's toch altijd een beetje.. ik denk dat Kathleen dat bedoelde.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 02:15
Jones
Het woord KennisMakingsTijd is gewoon in het leven geroepen nadat het woord ontgroening zo'n negatieve klank heeft gekregen. Het staat gewoon voor dingen als: geen alcohol, geen nachten lang doortrekken en andere dingen die je automatisch asocieert bij een ontgroening. Natuurlijk is een zware KMT niet echt anders dan een ontgroening, je slaapt nog steeds weinig, het is geestelijk nog steeds zwaar maar er zijn wel een heleboel richtlijnen waaraan je je moet houden als vereniging. Dus een zware KMT wil niet zeggen dat je een ontgroening mee maakt, dat wil echter ook niet zeggen dat het makkelijk zal zijn
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 03:56
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
bla bla blaah......
Het blijft jammer dat mensen zich eenzijdig op bepaalde vereniging richten terwijl er minstens zo veel meer zijn die dat soort dingen dus niet hebben. Ook een aantal verenigingen heeft wat kleine dingetjes, maar dat is dan met een dikke vette knipoog.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 10:16
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 07-10-2005 @ 04:56 :
terwijl er minstens zo veel meer zijn die dat soort dingen dus niet hebben
Het voordeel van een grote vereniging blijft dat ze nogal wat kunnen organiseren. Zoals ik al zei heeft het corps hier sportverenigingen (zelfs een zweefvliegvereniging!), muziekverenigingen, grote feesten etc. etc.

Dat zul je bij een kleinere vereniging niet echt tegenkomen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 10:24
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Jones schreef op 07-10-2005 @ 03:15 :
Het woord KennisMakingsTijd is gewoon in het leven geroepen nadat het woord ontgroening zo'n negatieve klank heeft gekregen. Het staat gewoon voor dingen als: geen alcohol, geen nachten lang doortrekken en andere dingen die je automatisch asocieert bij een ontgroening. Natuurlijk is een zware KMT niet echt anders dan een ontgroening, je slaapt nog steeds weinig, het is geestelijk nog steeds zwaar maar er zijn wel een heleboel richtlijnen waaraan je je moet houden als vereniging. Dus een zware KMT wil niet zeggen dat je een ontgroening mee maakt, dat wil echter ook niet zeggen dat het makkelijk zal zijn
KMT is echt niet per definitie geen alcohol. Bij ons heet het ook KMT, maar er mag best gedroken worden. Verder kan je prima slapen als je dat wil: Het programma is van 12 uur s'middags tot 12 uur s'nachts. Als je doorgaat moet je dat zelf weten.
Het is echt een woordspeling. Ik heb het in mijn eigen introweek (de algemene) ontdekt dat dat heel duidelijk gebeurt. Ze noemen het allemaal KMT en het is absoluut geen ontgroening. Het is bij een aantal verenigingen gewoon een regelrechte leugen. Hoe moet jij dat nu weten als aankoment eerstejaartje?
Iig betekende over het algemeen een zware KMT (of een variatie in die richting) dat het een ontgroening was.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 10:43
Verwijderd
Hmm.. in Leiden heb je dat niet hoor. Daar zijn ze gewoon duidelijk over of je een ontgroening hebt of niet.. en zo niet, dan heb je ook écht geen ontgroening, dus ook geen "zware" KMT.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 10:44
Jones
Citaat:
Ieke schreef op 07-10-2005 @ 11:24 :
KMT is echt niet per definitie geen alcohol. Bij ons heet het ook KMT, maar er mag best gedroken worden. Verder kan je prima slapen als je dat wil: Het programma is van 12 uur s'middags tot 12 uur s'nachts. Als je doorgaat moet je dat zelf weten.
Het is echt een woordspeling. Ik heb het in mijn eigen introweek (de algemene) ontdekt dat dat heel duidelijk gebeurt. Ze noemen het allemaal KMT en het is absoluut geen ontgroening. Het is bij een aantal verenigingen gewoon een regelrechte leugen. Hoe moet jij dat nu weten als aankoment eerstejaartje?
Iig betekende over het algemeen een zware KMT (of een variatie in die richting) dat het een ontgroening was.
Ach, je weet dat je bij de traditionelere verenigingen alsnog een "ontgroening" kan verwachten. En als je dat echt niet verwacht kan je je afvragen wat je daar dan doet...

Maar wat ik bedoelde was dat verenigingen van de term ontgroening zijn afgestapt omdat iedereen het meteen asocieert met flessen jenever en ontharingscreme op je schaamhaar
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 13:39
Verwijderd
Uiteraard. Dat 'KMT' of 'IP' niet gedefinieerd zijn lijkt me logisch.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 14:07
teddybeer1983
Avatar van teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-10-2005 @ 11:16 :
Het voordeel van een grote vereniging blijft dat ze nogal wat kunnen organiseren. Zoals ik al zei heeft het corps hier sportverenigingen (zelfs een zweefvliegvereniging!), muziekverenigingen, grote feesten etc. etc.

Dat zul je bij een kleinere vereniging niet echt tegenkomen.
A) dat was helemaal het punt niet, het ging over ontgroening.

B) ik zit in een voor kleine vereniging (ok, 500 mensen, klein voor Leiden iig) en als ik es ff ga kijken wat er ontstaan is vanuit deze vereniging: een groep die jaarlijks musicals opvoert (helemaal zelf geproduceerd etc) en een volleybal vereniging. Verder hebben we jaarlijks ook gewoon een gala, zijn er veel feesten (lekker boeiend hoe groot die zijn, ok we hebben dan niet al te vaak grote namen als artiesten (afgelopen jaar wel Racoon), maar daarom is het nog niet suf ofzo), natuurlijk hebben we een eigen pand, er is een dispuut met een eigen boot, 1 v/d disputen organiseerd jaarlijks een trip naar de bata (van de in totaal 6 teams die er naar toe gaan, daar zijn verder geen grote verenigingen bij. het is overigens de grootste estafette van Europa met aansluitend het grootste studentenfeest van Nederland), er is een berucht hockey team, een dispuut staat er om bekend dat ze oliebollen uitdelen bij de dies van de universiteit (als ik het goed zeg) en weer een ander omdat ze aan het einde van de introductieweek pannenkoekenontbijt houden (een eindpunt voor heeeel veel mensen). Om maar es wat dingen te noemen.
Ik heb werkelijk waar geen idee hoe jij er bij komt dat het minder leuk is bij een kleine vereniging dan een grote, want er is zeker even veel te doen.

Overigens zijn al die sportverenigingen/muziek/what ever waar jij het over hebt in Leiden behoorlijk zelfstandig en je merkt er nauwelijks iets van dat bijv de tennisvereniging een afsplitsing is van Quintus en een roeivereniging en het CM aan Minerva waren verbonden, tegenwoordig zijn dat soort verenigingen zelfstandig en kom je er allerlei studenten tegen.
__________________
Vrouwen gaan uit om te vergeten................ en mannen om bij de vrouwen te zijn
Met citaat reageren
Oud 07-10-2005, 16:10
Kathleen
Kathleen is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 07-10-2005 @ 00:19 :
Augustinus heeft zeker géén ontgroening. En ook geen vervelende of zware KMT. Misschien zwaar in de zin van vermoeiend ofzo, maar dat zijn KMT's toch altijd een beetje.. ik denk dat Kathleen dat bedoelde.
Juist! Mijn KMT was vermoeiend, en in die zin zwaar (iig voor mij omdat ik een slechte gezondheid heb) maar kwam echt nog niet eens in de buurt van een ontgroening! (En ik weet waar ik over praat, want mijn broer en veel vrienden hebben wél een echte ontgroening gehad bij o.a. vindicat en minerva en dat was totaal niet te vergelijken).
Het was dus zwaar in de zin dat je veel doet, op kamp gaat, superveel mensen leert kennen, niet heel veel slaapt (wel minstens 6 uur) en gewoon een drukke tijd hebt. Maar het was vooral enorm leuk !!Er werd heel goed op je gelet, er waren helemaal geen rare dingen ofzo, we kregen hardstikke goed eten, je hoefde niets te doen als je dat niet wou en het was helemaal niet zuur.
Dat KMT in veel gevallen gelijk staat aan een ontgroening klopt, maar in mijn geval zeker niet
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 20:18
Supreme Dutch
Ik ben zelf lid van een corporale vereniging. Een supermooie vereniging en ik ben ook zeer blij dat ik de stap genomen heb om lid te worden. De wat corporalere verenigingen hebben nou eenmaal een matig imago omdat men zich wat anders gedraagt dan de gemiddelde student.
Ik ken maar heel weinig mensen die spijt gekregen hebben van hun beslissing om bij een studentenvereniging te gaan, en degene die daar niet voor gekozen hebben, zijn daar nu ook mee.
Ik zou het graag met het volgende vergelijken.. Ben je Ajax-fan dan vind je Ajax een mooie club en wil je niks anders, en snap je slecht hoe mensen voor Feyenoord kunnen zijn en ben je Feyenoordfan dan vind je dat een mooie club en snap je niet hoe mensen Ajax-fan kunnen zijn. Kortom: Iedereen is altijd blij met zijn keuze.
Verenigingleden gedragen zich soms ook wat uitbundiger en dragen graag uit dat ze lid zijn. Ik begrijp dat dit niet-leden tegen de borst stuit maar dat is ook gewoon een stukje trots.. Dat groepsgevoel van "wij tegen iedereen" is gewoon mooi.

De voordelen aan een studentenvereniging vind ik:

Je leert binnen zeer korte tijd veel mensen kennen en er is altijd wel een stroming binnen de vereniging waar je bij past.
Als ik op de Universiteit rondloop zie ik toch al snel een paar mensen waarmee ik een praatje hou of mee ga brunchen, mijn groepsgenoten kennen alleen elkaar en gaan na de college's snel naar huis. Het is maar net wat je wilt.
Je hebt veel sociale contacten dus je liefdesleven kan er ook weleens een boost door krijgen.. Niet onbelangrijk voor de meeste tietgeilende pubers..

Nadelen:

Tijdrovend, vooral in je eerste paar weken is het intensief. En die tijd moet je er maar net voor over hebben. Daarna is het wat je er zelf van wilt maken. Het aantal verplichtingen valt reuze mee als je dat niet wilt.

Imago, mensen hebben al snel een oordeel over je als je zegt dat je lid bent van een studentenvereniging.

Ontgroening, mag ik officieel niet echt veel over zeggen (de kracht van de ontgroening is dat je niet weet wat er te gebeuren staat). De ontgroening zelf viel me behoorlijk tegen, ik vond het overdreven, was niet gewend aan de constante druk en ik vond het echt een van de slechtste ervaringen uit mijn leven (op dat moment). Des te trotser was ik toen ik het geheel volbracht had. Je bouwt een enorm hechte band op met je jaargenoten en het is gewoon iets bijzonders dat je samen meemaakt. We hebben nog steeds de grootste lol als we eraan terugdenken en ik kijk er nu zelfs ZEER positief op terug. Ik heb in korte tijd zoveel mensen leren kennen en iedereen is 100% gelijk dus er zijn geen vooroordelen. Met een introductieweek trek je meteen naar "jou soort" mensen toe en leer je er uiteindelijk 10/15 kennen. Met een ontgroening moet iedereen door elkaar voor het vuur en je bewondert je jaargenoten omdat zij het ook volbracht hebben en je hebt dus meteen 100 mensen waarmee je een praatje kan houden op de Uni, in de stad, op de vereniging. Altijd leuk als je ergens nieuw bent

Pff.. heel verhaal ondertussen..

Mijn advies: Spreekt het idee van een studentenvereniging je aan, laat je dan niet afschrikken door het imago + de ontgroening. Hoor je eenmaal bij de groep dan is (bijna) iedereen aardig tegen je, alleen hoor je er niet bij dan is het anders. Je kan het op zijn minst proberen.. Laat je goed informeren en wijs nooit verenigingen direct af op argumenten van anderen als "dat zijn ballo's", "dat zijn nerds", "dat is voor sportfreaks".. Ga sowieso eens kijken

Vind je dat je geen vereniging nodig hebt, spreekt het idee van "verplichtingen" je niet aan dan doe je het gewoon niet.. maar laat mensen die het wel doen in hun waarde en bedenk je.. het arrogante gedrag is gewoon een spel..
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 20:20
Supreme Dutch
Citaat:
Ieke schreef op 07-10-2005 @ 11:24 :
KMT is echt niet per definitie geen alcohol. Bij ons heet het ook KMT, maar er mag best gedroken worden. Verder kan je prima slapen als je dat wil: Het programma is van 12 uur s'middags tot 12 uur s'nachts. Als je doorgaat moet je dat zelf weten.
Het is echt een woordspeling. Ik heb het in mijn eigen introweek (de algemene) ontdekt dat dat heel duidelijk gebeurt. Ze noemen het allemaal KMT en het is absoluut geen ontgroening. Het is bij een aantal verenigingen gewoon een regelrechte leugen. Hoe moet jij dat nu weten als aankoment eerstejaartje?
Iig betekende over het algemeen een zware KMT (of een variatie in die richting) dat het een ontgroening was.
KMT is op het moment superzuur.. maar achteraf kijk je er met een goed gevoel op terug.. noujah.. trots.. Alcohol was uit den boze maar het was wel paar dagen lang van 7 / 8 uur s'ochtends tot 1 / 2 uur s'nachts bezig zijn...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 20:24
Supreme Dutch
Citaat:
bonelesschicken schreef op 06-10-2005 @ 02:01 :
Goede conclusie. Ze had een 8 dus haar onderzoek klopte exact en iedereen die het corps afzeikt heeft het minder leuk dan iemand die er niet bij zit.
Nee.. Niet per definitie.. Hangt ervanaf of je bij het Corps past en of je er veel tijd insteekt.. In mijn geval voegt het Corps wel heel veel toe.. Normaal had k niet zo'n bijzonder leventje, maar daar is nu wel wat positieve opschudding in gekomen door het Corps (zeker als ik vergelijk met sommige vrienden in hun vrije tijd doen)
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 20:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 08-10-2005 @ 21:18 :
ik vond het echt een van de slechtste ervaringen uit mijn leven (op dat moment).

ik kijk er nu zelfs ZEER positief op terug.
Maar kan je je dan voorstellen dat deze twee zinnen samen heel raar op mensen overkomen? Als ik lees dat het jouw slechtste ervaring uit je leven was, dan kan ik me niet voorstellen dat jij daar ooit zeer positief over kan terugdenken (tenzij jij werkelijk niks hebt meegemaakt in je leven en je leuke dingen dus al je slechtste ervaring ooit noemt).
Het gaat er bij mij gewoon slecht in dat je eerst door een hel moet gaan (bij wijze van spreken). Ook al vind je het later dan wel leuk; het feit dat je eerst iets moet doen wat je totaal niet leuk vindt, vind ik maar niks.

Citaat:
KMT is op het moment superzuur.. maar achteraf kijk je er met een goed gevoel op terug.. noujah.. trots.. Alcohol was uit den boze maar het was wel paar dagen lang van 7 / 8 uur s'ochtends tot 1 / 2 uur s'nachts bezig zijn...
Dat is dus niet persé zo, maar wel in jouw geval. Dat is nu net wat Ieke probeert te zeggen. Mijn KMT was bijvoorbeeld totaal niet zuur, maar alleen maar leuk.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 08-10-2005 @ 21:36 :
Maar kan je je dan voorstellen dat deze twee zinnen samen heel raar op mensen overkomen? Als ik lees dat het jouw slechtste ervaring uit je leven was, dan kan ik me niet voorstellen dat jij daar ooit zeer positief over kan terugdenken (tenzij jij werkelijk niks hebt meegemaakt in je leven en je leuke dingen dus al je slechtste ervaring ooit noemt).
Het gaat er bij mij gewoon slecht in dat je eerst door een hel moet gaan (bij wijze van spreken). Ook al vind je het later dan wel leuk; het feit dat je eerst iets moet doen wat je totaal niet leuk vindt, vind ik maar niks.
Hij heeft daar zeker een punt. Tijdens de ontgroening zelf, vond ik het ook enorm kut. Echter, als de ontgroening is afgelopen, begrijp je waarom je hem hebt gehad. Je denkt er daarom positief op terug en gaat de echt leuke momenten zeer waarderen.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2005, 22:00
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 08-10-2005 @ 21:18 :
Mijn advies: Spreekt het idee van een studentenvereniging je aan, laat je dan niet afschrikken door het imago + de ontgroening.
Het niet hebben van een ontgroening heeft ook een reden. Het past gewoon absoluut niet bij mijn vereniging. Zo'n beetje iedereen is er ook op tegen.
Als die ontgroening jou ook niet past moet je het imo niet doen. Maar goed, een vereniging als je lid wordt is het zoizo slim om voor een vereniging te kiezen die bij je past. In mijn geval dus een zonder ontgroening omdat ik daar echt op tegen ben.

Sorry, ik kan het niet begrijpen. Je zegt zelf dat het een kuttijd is, maar achteraf mooi. Je laat je toch niet zo de grond in stampen door een stelletje medestudenten? Ik vind het niks om trots op te zijn eigenlijk. Waarom? Omdat je anders niet bij een groepje mag horen? Ik vind het nogal raar om op zo'n manier met elkaar om te gaan.

Citaat:
Balance schreef op 08-10-2005 @ 21:36 :
Dat is dus niet persé zo, maar wel in jouw geval. Dat is nu net wat Ieke probeert te zeggen. Mijn KMT was bijvoorbeeld totaal niet zuur, maar alleen maar leuk.
Precies, de mijne ook. Het was super gezellig en ik heb het ontzettent naar mijn zin gehad. Veel mensen leren kennen en er een hele groep vrienden aan overgehouden.
Bij mijn KMT mocht er ook gewoon door de 1ejaars gedronken worden (niet dat mij dat wat boeit, ik drink niet) Je kon als je dat wilde meer dan voldoende slapen (8 uur was geen probleem) en er werdt gewoon op een gezellige en normale manier met elkaar omgegaan. De KMT was erop gericht zowel je mede eerstejaars als de vereniging te leren kennen.
Het blijft natuurlijk een vermoeiende aangelegenheid, maar daar is opzich niks mis mee.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2005, 12:03
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
FuSe schreef op 08-10-2005 @ 22:02 :
Hij heeft daar zeker een punt. Tijdens de ontgroening zelf, vond ik het ook enorm kut. Echter, als de ontgroening is afgelopen, begrijp je waarom je hem hebt gehad. Je denkt er daarom positief op terug en gaat de echt leuke momenten zeer waarderen.
Ik heb ook wel eens gedacht tijdens m'n ontgroening: shit, waar ben ik mee bezig? Maar ik ben niet het type dat snel de handdoek in de ring gooit en ben dus gewoon door gegaan.

Nu ik er op terugkijk, valt het eigenlijk heel erg mee. Het is meer het gevoel dat je daar af en toe even had. Maar ja.. je wordt daar zó geleefd en beziggehouden. Maar het is het echt dubbel en dwars waard geweest: wat is een weekje zuur als je er daarna geweldig leuke dingen (nieuwe vrienden, mooie feesten, contacten enz.) voor terugkrijgt??
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 00:05
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Roze Lila schreef op 10-10-2005 @ 13:03 :
wat is een weekje zuur als je er daarna geweldig leuke dingen (nieuwe vrienden, mooie feesten, contacten enz.) voor terugkrijgt??
Nou, dat het dus ook zonder een weekje zuur kan.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 12:35
Bravo
Bravo is offline
Citaat:
Ieke schreef op 11-10-2005 @ 01:05 :
Nou, dat het dus ook zonder een weekje zuur kan.
Ik hou van het traditionele dus ik vind dat het erbij hoort.
__________________
There are nine million bicycles in Beijing
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 16:25
gscvap
gscvap is offline
Citaat:
Ieke schreef op 11-10-2005 @ 01:05 :
Nou, dat het dus ook zonder een weekje zuur kan.
natuurlijk kan het ook zonder een weekje zuur. ik heb aantal jaar geleden een introductiekamp van mijn studie meegemaakt. supergezellig, savonds biertjes drinken, kampvuurtje erbij, spelletjes spelen, leuk met elkaar kletsen, liedjes zingen. ik vond het toen superleuk. van de +100 eerstejaars die mee waren ben ik met 3 jongens(geen vindi's) heel goed bevriend geraakt, we spreken elkaar nog steeds regelmatig. dat is een voorbeeld van een leuke introductie....daar hou jij dus van, jij je zin

maar daarnaast heb ik ook ontgroening van vindicat meegemaakt. en geloof me, het wereldje van vindicat is zoooo anders dan wat je op school gewend bent. alles zit totaal anders in elkaar, op heel veel gebieden. en als je lid wil worden moet je dingen leren(o.a. mores en tradities), mensen leren kennen, ongeveer doorhebben hoe alles werkt in klein dichtgetikt wereldje genaamd gsc vindicat atque polit.
en dat zou nooit lukken met 'gewone' introductie. gewoon tijdtechnisch red je het niet. zelfs in een jaar niet denk ik.
veel mensen denken hier dat ontgroening alleen maar over afzeiken gaat. natuurlijk komt afzeiken ook voor maar waar het vooral om gaat is - scherp blijven, dingen onthouden en altijd nadenken wat je doet. en natuurlijk kan een eerstejaars nooit alles onthouden of maakt hij vroeg of laat een 'fout' - na, dan wordt tie afgezeken, maar dat met 1 doel : zorgen dat het nooit meer gebeurt. zorgen dat hij iets van leert. en als een eerstejaars het niet kan - zorg dat je vriendje(je lichtingsgenoot) je helpt : dat creeert een onderlinge band.
en op deze manier heb ik na 3 weken ontgroening 100 mensen overgehouden waarmee ik nog steeds supergoed mee omga.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 16:32
Verwijderd
Citaat:
FuSe schreef op 07-10-2005 @ 14:39 :
Uiteraard. Dat 'KMT' of 'IP' niet gedefinieerd zijn lijkt me logisch.
KMT weet ik niet, maar met IP bedoelde ik z'n IP-adres
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 08-10-2005 @ 21:18 :
(...)

Je leert binnen zeer korte tijd veel mensen kennen en er is altijd wel een stroming binnen de vereniging waar je bij past.
Oh, dus als je op de kroeg van die racistische of xenofobe praatjes uitslaat zijn er ook nog mensen die je serieus nemen? Hoe staan corpsleden daar eigenlijk tegenover?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 16:48
Supreme Dutch
Citaat:
Ieke schreef op 08-10-2005 @ 23:00 :

Sorry, ik kan het niet begrijpen. Je zegt zelf dat het een kuttijd is, maar achteraf mooi. Je laat je toch niet zo de grond in stampen door een stelletje medestudenten? Ik vind het niks om trots op te zijn eigenlijk. Waarom? Omdat je anders niet bij een groepje mag horen? Ik vind het nogal raar om op zo'n manier met elkaar om te gaan.
Heb je helemaal gelijk in.. maar die medestudenten ken je dan nog niet dus zo zie je ze ook. Het effect ervan is dat je 100% op je jaargenoten aangewezen bent en het idee krijgt van "wij tegen de ontgroeners" en een gezamenlijke vijand schept een enorme band. Achteraf lach je ook gewoon superhard om die ontgroening en ben je enorm trots dat je het volbracht hebt.
Ontgroening = een zieke gedachte als je het nog nooit gedaan hebt, maar dat is de kracht dan de ontgroening.. Je weet nooit wat er gaat komen en daardoor ga je zitten stressen en dat is al 50% van hoe erg je het eigenlijk vind.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 16:57
Supreme Dutch
Citaat:
nare man schreef op 11-10-2005 @ 17:39 :
Oh, dus als je op de kroeg van die racistische of xenofobe praatjes uitslaat zijn er ook nog mensen die je serieus nemen? Hoe staan corpsleden daar eigenlijk tegenover?
Haha, supermooi.. Tegen de meerderheid van hen heb ik mijn zeer rechtse (maar tevens beargumenteerde) nog niet uitgesproken. Tegen mijn huisgenoten heb ik dat wel gedaan en iedereen respecteert mjin mening, een deel deelt mijn mening en met het andere deel kan ik urenlang discussieren om uiteindelijk beide tot de conclusie te komen dat de waarheid in het midden ligt.

Corpsleden zijn over het algemeen een stuk rechtser dan de gemiddelde student.. Het meerendeel is VVD'er maar dat komt ook door hun (vermogende) afkomst en hun verwachting dat ze later flink wat gaan verdienen. Niks nieuws onder de zon dus..
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 19:36
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
gscvap schreef op 11-10-2005 @ 17:25 :
maar daarnaast heb ik ook ontgroening van vindicat meegemaakt. en geloof me, het wereldje van vindicat is zoooo anders dan wat je op school gewend bent. alles zit totaal anders in elkaar, op heel veel gebieden. en als je lid wil worden moet je dingen leren(o.a. mores en tradities), mensen leren kennen, ongeveer doorhebben hoe alles werkt in klein dichtgetikt wereldje genaamd gsc vindicat atque polit.
en dat zou nooit lukken met 'gewone' introductie. gewoon tijdtechnisch red je het niet. zelfs in een jaar niet denk ik.
veel mensen denken hier dat ontgroening alleen maar over afzeiken gaat. natuurlijk komt afzeiken ook voor maar waar het vooral om gaat is - scherp blijven, dingen onthouden en altijd nadenken wat je doet. en natuurlijk kan een eerstejaars nooit alles onthouden of maakt hij vroeg of laat een 'fout' - na, dan wordt tie afgezeken, maar dat met 1 doel : zorgen dat het nooit meer gebeurt. zorgen dat hij iets van leert. en als een eerstejaars het niet kan - zorg dat je vriendje(je lichtingsgenoot) je helpt : dat creeert een onderlinge band.
en op deze manier heb ik na 3 weken ontgroening 100 mensen overgehouden waarmee ik nog steeds supergoed mee omga.
RSG is net zo goed heel anders dan je op de middelbare school gewent bent. Maar dat is het hele studentenleven. (Hoewel dat wel van je studie afhangt)

Denk je zelf. Je raakt snel genoeg in het wereldje met alles wat erbij hoort.
Ik heb ook de mores moeten leren, een aantal liederen, geschiedenis van de vereniging etc. Kan allemaal prima.

Als het in een gewone intro al niet kan hoe moet het dan met een zware gaan? Volgens mij kan het net zo goed met een gewone hoor. Als jij een weekend en een week op je vereniging moet zijn leer je wel heel veel.

Ik ga met de hele groep eerstejaars ook goed om. Maar het is en blijft zo dat je met de ene toch beter kan opschieten dan met een ander. Jij kan me niet vertellen dat je met die hele groep de allerbeste vriendjes bent.

Ik weet heus wel dat het om meer gaat, vaak genoeg irl met mensen gepraat hier over ontgroeningen. Maar het is juist het afzeiken wat ik echt fout vind. Dat maakt het fout, zeg ook absoluut niet dat er wat mis is met een KMT. Hangt ervanaf hoe die in elkaar zit.

Citaat:
Roze Lila schreef op 11-10-2005 @ 13:35 :
Ik hou van het traditionele dus ik vind dat het erbij hoort.
Ik heb ook niks tegen wat traditioneels, maar ontgroening hoort daar imo niet bij. Andere traditie's zijn best wel leuk en maken een vereniging tot een studentenvereniging.
Bedoel, we hebben net zo hard mores en andere dingen. Maar dan zonder een ontgroening.
Ik vind een ontgroening gewoon niet iets meer van nu. Je moet als vereniging een aantal traditie's hebben, maar aan de andere kant met je tijd mee gaan.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2005, 19:40
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 11-10-2005 @ 17:48 :
Heb je helemaal gelijk in.. maar die medestudenten ken je dan nog niet dus zo zie je ze ook. Het effect ervan is dat je 100% op je jaargenoten aangewezen bent en het idee krijgt van "wij tegen de ontgroeners" en een gezamenlijke vijand schept een enorme band. Achteraf lach je ook gewoon superhard om die ontgroening en ben je enorm trots dat je het volbracht hebt.
Ontgroening = een zieke gedachte als je het nog nooit gedaan hebt, maar dat is de kracht dan de ontgroening.. Je weet nooit wat er gaat komen en daardoor ga je zitten stressen en dat is al 50% van hoe erg je het eigenlijk vind.
Maakt het werkelijk uit of je die mensen wel of niet kent? Juist omdat je ze niet kent is het slechter. Imo hou je als je die mensen die je ontgroent hebben een negatief gevoel bij ze.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studentenvereniging kiezen?
ah1508
1 20-05-2014 07:22
Studeren Spijt van aanmelding studentenvereniging
tenEleven
8 29-08-2011 16:42
De Kantine Studentenvereniging
Mr.Mark
37 25-04-2011 20:58
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Weed
229 08-11-2007 19:07
Algemene schoolzaken Studentenverenigingen
Ozzy A
157 22-06-2006 03:00
Lifestyle studentenverenigingen: levensstijl?
Optima
49 10-06-2003 10:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:57.