Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2010, 12:10
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Als je die gasten echt wilt pakken, moet je ze vernederen. Ze in een roze tutu de straat op schoppen in midden in hun wijk een plein laten aanvegen.
aldus een criminoloog in De Telegraaf

Hij zegt dat zwaardere (gevangenis)straffen alleen maar zorgen voor meer status en dat je criminele jongeren zo dus niet echt straft.

Stelling: als criminelen veel waarde hechten aan hun status is dat ook de plek om ze te straffen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2010, 12:17
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Kan ik me helemaal in vinden; dat werkte vroeger ook al erg goed.
Zo krijg je veel meer sociale controle, nu weet je buurman niet eens of je 3 maanden in de cel zit of op de Bahama's voor een dienstreis.
Ja, het is jammer dat deze "schande" wat langer doorwerkt en je niet zomaar weer met de schone lei kunt beginnen. Waarschijnlijk stimuleert het potentiële daders dan om één hercencel meer te gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 12:27
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Tja als je 4 ipv 3 maanden een zwaardere straf noemt kan ik me daar wel in vinden. Kijken hoeveel ze aan die status hebben als ze 20 jaar vast hebben gezeten.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 12:38
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Een overvaller, die uit de Bijlmer komt, tijdens zijn gevangenisstraf elke week in een roze tutu over straat laten laten paraderen?! Hoe effectief het zal zijn weet ik niet, maar grappig vind ik het wel.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 13:24
Verwijderd
Welke zware straffen?

Verder lijkt het idee op papier leuk maar zoiets gaat natuurlijk nooit gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 14:03
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Het lijkt me dat een dergelijke maatregel meer agressie opwekt, en de gestraften stimuleert om zichzelf opnieuw te bewijzen.

Bovendien nemen de meeste criminelen volgens mij de eventuele straf niet mee in hun overweging, omdat ze er niet van uitgaan dat ze gepakt worden.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 15:48
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Bovendien nemen de meeste criminelen volgens mij de eventuele straf niet mee in hun overweging, omdat ze er niet van uitgaan dat ze gepakt worden.
En dat lijkt me nu juist het probleem. De pakkans lijkt klein, de straffen worden lang uitgesteld door de wachttijden bij de rechtbank, en als iemand dan eens straf krijgt is dat bijna niet zichtbaar. De zichtbaarheid van straffen vergroten is helemaal niet zo'n slecht plan, en dat hoeft niet in roze tutu, maar als mensen een taakstraf krijgen en ze zijn herkenbaar als veroordeelden is dat een prima zaak. Zo is voor iedereen te zien dat er inderdaad mensen gepakt en veroordeeld worden.

Overigens is dit wel iets om voorzichtig mee om te springen als het om jongeren gaat. Mensen stellen hun zelfbeeld actief bij aan de hand van hun eigen acties en de manier waarop die benoemd en geëvalueerd worden door anderen. Jongeren in laten zien dat ze crimineel uitschot zijn kan ook negatief werken: ze gaan zichzelf als zodanig zien en zich er ook naar gedragen.
En over dat met een schone lei beginnen: dat is natuurlijk ook wel een goede stimulans om zaken in de toekomst beter aan te kunnen pakken. Halt bestaat niet voor niets. Als jongeren direct al een strafblad hebben na een puberale winkeldiefstal, dan hebben ze ook geen schoon dossier om te verdedigen. Eens een dief, altijd een dief is een slechte insteek en geheel niet effectief in het voorkomen van criminaliteit.
__________________
I like my new bunny suit

Laatst gewijzigd op 20-11-2010 om 14:30.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2010, 17:20
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Lijkt me een goed idee; als je mensen die in het verleden iets verkeerds hebben gedaan door een maatschappij als geheel laat vernederen verhoog je logischerwijs de kans dat ze in het vervolg graag bij die maatschappij willen horen en dus dat ze beter integreren. Bovendien zullen mensen ook graag mensen in dienst nemen, in hun vriendenkring opnemen, etcetera, als men ze kent van die publieke vernedering.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 20-11-2010, 11:53
Verwijderd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.