Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2003, 09:37
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Ik was afgelopen zondag bij een kerkdienst in Utrecht (Janskerkhof), waar gepreekt werd dat je God ook door het woordje liefde kunt vervangen. Er werd ook gepreekt dat Jezus niet alles kan en dat je alles symbolisch moet zien.
Ik vind dit heel erg misleidend vanuit mijn geloof dat gebaseert is op het feit dat de Bijbel een "geschiedenisboek" pretendeert te zijn (met feitelijke verslaglegging van ooggetuigen van gebeurtenissen)
Mijn vraag is deze: is liefde los te koppelen van waarheid. Is liefde los te zien van rechtvaardigheid ? Zijn deze drie niet onlosmakelijk met elkaar verbonden ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2003, 10:00
Verwijderd
Dat hangt af van de vraag wat jij onder onlosmakelijk verbonden verstaat. Persoonlijk laat ik liefde in alles wat ik doe doorwerken. Als ik mensen mensen omga, mensen help, mijzelf op een bepaalde manier gedraag, dan is het altijd een afweging en in die afweging speelt altijd mee dat ik moet proberen zo aardig (liefdevol) mogelijk te zijn in die bepaalde situatie.

Liefde is dus ook niet een absolute grootheid. Er is niet een minimumhoeveelheid liefde die je tentoon moet spreiden om iets te bereiken, over het algemeen. Vereist is m.i. wél dát je altijd in het oog houdt dat je liefde in je gedrag moet betrekken en altijd in je achterhoofd moet houden dat liefdevol gedrag eigenlijk het uitgangspunt is. Want laten we wel wezen, gewoon áárdig zijn tegen elkaar is eigenlijk het best.

Ik ben bang dat ik voor jou deze vraag niet helemaal naar tevredenheid kan beantwoorden omdat ik de indruk krijg dat jij het nogal op geloof betrekt, vandaar de connectie met rechtvaardigheid-waarheid die jij natuurlijk in eerste instantie in God meent te vinden. Wat er op die kerkdienst gepreekt werd spreekt mij eigenlijk best aan. Ik ben van mening dat je de Bijbel niet letterlijk moet lezen. Je moet hem interpreteren en vertalen naar de moderne tijd. Grammaticale lezing van de Bijbel leidt vaak tot onwenselijke resultaten.

Als je God vervangt door liefde in het algemeen en je accepteert dat Jezus geen wonderen kon verrichten en meer symboliek is, dan ben je al een heel eind op weg naar een situatie die ik kan accepteren. Ik ben namelijk van mening dat elk mens liefde en tolerantie moet betrachten, maar daarvoor is niet de personificatie in een God nodig.

Zolang je liefde en rechtvaardigheid als abstracte normen nastreeft, is het prima. Zodra je ze gaat visualiseren in een God die toekijkt en bepaalt wat rechtvaardig is en wat niet (door middel van de Bijbel, waar het woord Gods in staat) dan ben je verkeerd bezig, naar mijn mening.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 11:14
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-09-2003 @ 11:00:
Dat hangt af van de vraag wat jij onder onlosmakelijk verbonden verstaat.
Daarmee bedoel ik dat wat soms liefde lijkt te zijn helemaal geen liefde hoeft te zijn. Het is wel liefde als het ook waarheid bevat. Zoal vrouwen die naar Nederland gesmokkeld worden en ervan overtuigt zijn dat degene die dat doet een goede toekomst aan ze geeft. Ze denken dan dat dat liefde is, maar blijken later in de prostitutie gedwongen te worden.

Citaat:

Liefde is dus ook niet een absolute grootheid. .....
laten we wel wezen, gewoon áárdig zijn tegen elkaar is eigenlijk het best.
Je kunt soms ook straffen uit liefde, dan doe je in eerste instantie dus niet aardig. Als een vader zijn kind met een groot mes ziet spelen, kan die hem een pak op zijn billen geven om erger te voorkomen....

[
Citaat:

Als je God vervangt door liefde in het algemeen en je accepteert dat Jezus geen wonderen kon verrichten en meer symboliek is, dan ben je al een heel eind op weg naar een situatie die ik kan accepteren. Zodra je ze gaat visualiseren in een God die toekijkt en bepaalt wat rechtvaardig is en wat niet (door middel van de Bijbel, waar het woord Gods in staat) dan ben je verkeerd bezig, naar mijn mening.
Dan komen we dus bij deze vraag: Jezus was niet alleen liefde, maar zei ook dat hij waarheid en leven is. Dat je dat door Hem en in Hem kunt vinden. Verder is wat God bepaalt wat rechtvaardig is (Bijbel) ook aanemelijker Rechtvaardig door zijn kennis dan dat mensen dat gaan bepalen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 12:31
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 18-09-2003 @ 10:37:
Ik was afgelopen zondag bij een kerkdienst in Utrecht (Janskerkhof), waar gepreekt werd dat je God ook door het woordje liefde kunt vervangen. Er werd ook gepreekt dat Jezus niet alles kan en dat je alles symbolisch moet zien.
Ik vind dit heel erg misleidend vanuit mijn geloof dat gebaseert is op het feit dat de Bijbel een "geschiedenisboek" pretendeert te zijn (met feitelijke verslaglegging van ooggetuigen van gebeurtenissen)
Mijn vraag is deze: is liefde los te koppelen van waarheid. Is liefde los te zien van rechtvaardigheid ? Zijn deze drie niet onlosmakelijk met elkaar verbonden ?
nee god is meer dan liefde. liefde is wel een zeer belangrijke eigenschap. die inderdaad waarheid en rechtvaardigheid in zich heeft. god is natuurlijk almachtig en kan ze in principe loskoppelen maar ik denk niet dat ze dat zijn.

en met liefde kan je wonderen verrrichten, de bijbel is een door de jaren heen vervalst boek maar Isa (islam naam voor jezus) kon zeker wel 'wonderen' verrichten. naar de maatstaven van de meeste mensen dan.

just my idea.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 21:50
Hannibal
Hannibal is offline
God kan je gelijkstellen aan Liefde, als je van liefde stelt dat ze geen tegengestelden kent, dat ze slechts Is en dat ze Goed is omdat ze Is. Goed zonder slecht, slechts zijn. Rechtvaardigheid impliceert dat je onrechtvaardig kan zijn, wat niet mogelijk is, aangezien God's enige wet het Zijn is, en je kan die wet onmogelijk breken, omdat ze alomvattend is. De waarheid is ofwel relatief, ofwel Liefde.
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2003, 18:09
E-MAN
Liefde, waarheid en rechtvaardigheid.

Kan je deze überhaupt wel met elkaar koppelen...
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 06:55
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Hannibal schreef op 18-09-2003 @ 22:50:
God kan je gelijkstellen aan Liefde, als je van liefde stelt dat ze geen tegengestelden kent, dat ze slechts Is en dat ze Goed is omdat ze Is. Goed zonder slecht, slechts zijn. Rechtvaardigheid impliceert dat je onrechtvaardig kan zijn, wat niet mogelijk is, aangezien God's enige wet het Zijn is, en je kan die wet onmogelijk breken, omdat ze alomvattend is. De waarheid is ofwel relatief, ofwel Liefde.
bullshit er is meer dan liefde.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 12:47
eefjeefje
Avatar van eefjeefje
eefjeefje is offline
ik denk dat rechtvaardigheid en alle andere goede dingen voortkomen uit liefde.
Maar aan de andere kant: wat is rechtvaardigheid?
Als wij rechvaardig zouden worden beoordeeld zou ons dat alleen de dood brengen. Maar juist omdat God liefde is worden we gerechtvaardigd door geloof. dat is de nieuwe gerechtigheid. Geloof en liefde dus, en de daaruit voortvloeiende goede dingen
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 16:58
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 18-09-2003 @ 10:37:
Ik was afgelopen zondag bij een kerkdienst in Utrecht (Janskerkhof), waar gepreekt werd dat je God ook door het woordje liefde kunt vervangen. Er werd ook gepreekt dat Jezus niet alles kan en dat je alles symbolisch moet zien.
Ik vind dit heel erg misleidend vanuit mijn geloof dat gebaseert is op het feit dat de Bijbel een "geschiedenisboek" pretendeert te zijn (met feitelijke verslaglegging van ooggetuigen van gebeurtenissen)
Mijn vraag is deze: is liefde los te koppelen van waarheid. Is liefde los te zien van rechtvaardigheid ? Zijn deze drie niet onlosmakelijk met elkaar verbonden ?
Hm, interessante kerkdienst. Sluit aan bij mijn opvattingen over het geloof.
Anyway, liefde moet je juist loskoppelen van de waarheid in die zin, dat de waarheid niet altijd liefde bevat. De waarheid zou wel een stuk draaglijker zijn als deze wel uit liefde zou bestaan.

Evenmin vloeit rechtvaardigheid voort uit liefde, maar veeleer uit een stelsel van normen en waarden en menselijke gevoelens.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 15:06
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
1 Coriethiers 13: de liefde:

Als ik wel de talen van mensen en engelen zou spreken, maar geen liefde heb, klink ik als een dreunende gong of een schetterende cimbaal. 2 Als ik Gods woord doorgeef, alle diepe dingen doorgrond en alles weet en al het geloof heb, zodat ik bergen kan verzetten, maar geen liefde heb, ben ik niets. 3 Als ik mijn bezittingen stuk voor stuk uitdeel en mijn lichaam geef om te worden verbrand, maar geen liefde heb, dan heb ik er niets aan. 4 De liefde is geduldig; de liefde is vriendelijk; de liefde is niet jaloers. Zij doet niet gewichtig en is niet trots; 5 zij kwetst niet, is niet egoïstisch en voelt zich nooit beledigd; zij neemt niemand iets kwalijk; 6 zij is niet blij met onrecht, maar juist met de waarheid. 7 De liefde beschermt altijd, heeft altijd vertrouwen, verwacht het altijd van God en houdt stand. 8 Aan de liefde komt nooit een einde. Het spreken namens God zal eens niet meer nodig zijn; het spreken in vreemde talen zal ophouden; kennis zal dan niet meer worden gevraagd. 9 Want wat wij weten, is onvolledig; en wat wij namens God zeggen, is gebrekkig. 10 Maar wanneer het blijvende en volmaakte komt, is dat het einde van het gebrekkige en onvolmaakte. 11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, dacht ik als een kind en redeneerde ik als een kind. Maar nu ik volwassen ben, heb ik het kinderlijke voorgoed achter mij gelaten. 12 Nu hebben wij nog geen heldere kijk op Christus, maar later zullen wij oog in oog met Hem staan. Ik ken Hem nu nog niet volkomen, maar dan zal ik Hem volledig kennen, zoals Hij mij door en door kent. 13 Kortom, er zijn drie dingen die blijven: Geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 15:26
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 09-01-2004 @ 16:06:
1 Coriethiers 13: de liefde:

Als ik wel de talen van mensen en engelen zou spreken, maar geen liefde heb, klink ik als een dreunende gong of een schetterende cimbaal. 2 Als ik Gods woord doorgeef, alle diepe dingen doorgrond en alles weet en al het geloof heb, zodat ik bergen kan verzetten, maar geen liefde heb, ben ik niets. 3 Als ik mijn bezittingen stuk voor stuk uitdeel en mijn lichaam geef om te worden verbrand, maar geen liefde heb, dan heb ik er niets aan. 4 De liefde is geduldig; de liefde is vriendelijk; de liefde is niet jaloers. Zij doet niet gewichtig en is niet trots; 5 zij kwetst niet, is niet egoïstisch en voelt zich nooit beledigd; zij neemt niemand iets kwalijk; 6 zij is niet blij met onrecht, maar juist met de waarheid. 7 De liefde beschermt altijd, heeft altijd vertrouwen, verwacht het altijd van God en houdt stand. 8 Aan de liefde komt nooit een einde. Het spreken namens God zal eens niet meer nodig zijn; het spreken in vreemde talen zal ophouden; kennis zal dan niet meer worden gevraagd. 9 Want wat wij weten, is onvolledig; en wat wij namens God zeggen, is gebrekkig. 10 Maar wanneer het blijvende en volmaakte komt, is dat het einde van het gebrekkige en onvolmaakte. 11 Toen ik een kind was, sprak ik als een kind, dacht ik als een kind en redeneerde ik als een kind. Maar nu ik volwassen ben, heb ik het kinderlijke voorgoed achter mij gelaten. 12 Nu hebben wij nog geen heldere kijk op Christus, maar later zullen wij oog in oog met Hem staan. Ik ken Hem nu nog niet volkomen, maar dan zal ik Hem volledig kennen, zoals Hij mij door en door kent. 13 Kortom, er zijn drie dingen die blijven: Geloof, hoop en liefde. Maar de liefde is het voornaamste.
ja een van mijn favoriete bijbelstukken

heej leonkorn lang niet gezien. kom ook eens op ebate.nl forum, subforum geloof en samenleving daar kan je praten met meerdere christenen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 16:28
Franse imbeciel
Avatar van Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 18-09-2003 @ 10:37:
Ik was afgelopen zondag bij een kerkdienst in Utrecht (Janskerkhof), waar gepreekt werd dat je God ook door het woordje liefde kunt vervangen. Er werd ook gepreekt dat Jezus niet alles kan en dat je alles symbolisch moet zien.
Ik vind dit heel erg misleidend vanuit mijn geloof dat gebaseerd is op het feit dat de Bijbel een "geschiedenisboek" pretendeert te zijn (met feitelijke verslaglegging van ooggetuigen van gebeurtenissen)
Mijn vraag is deze: is liefde los te koppelen van waarheid. Is liefde los te zien van rechtvaardigheid ? Zijn deze drie niet onlosmakelijk met elkaar verbonden ?
Ergens, in Romeinen geloof ik, staat onomwonden dat God, zowel liefdevol, als streng is. God wordt ook in de bijbel rechtvaardig genoemd. Als we er voor het gemak even vanuit gaan dat God bestaat en we zeggen dat God liefde is, denk ik dat we ons moeten realiseren dat aardse liefde heel anders is dan hemelse liefde. Zo ook met rechtvaardigheid en waarheid.

Als jij mij vraagt of liefde los te koppelen is van waarheid, hetgeen je nu doet, hetwelk ik nu beantwoord, zeg ik dat bij God rechtvaardigheid en liefde en waarheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hier op aarde niet. Zie, God is volmaakt (ook al is volmaakt technisch een fout woord).

En laat niet een een of andere dominee zeggen dat je de bijbel symbolisch op moet vatten; ik ben het wat dat betreft roerend met je eens.
__________________
un petit coup de chance, c'est toujours là.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 16:43
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Waarheid en rechtvaardigheid zijn absoluut met elkaar verbonden; de eerste is een voorwaarde voor de laatste.

Liefde heeft daar echter niets mee te maken. Recht is niet lief, en de waarheid ook niet.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 22:12
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Isa schreef op 09-01-2004 @ 16:26:
ja een van mijn favoriete bijbelstukken

heej leonkorn lang niet gezien. kom ook eens op ebate.nl forum, subforum geloof en samenleving daar kan je praten met meerdere christenen.
Hoi Isa, leuk dat JIJ er ook weer of waarschijnlijk nog steeds bent. Ik zal daar eens kijken op die site die je noemt.

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 10:27
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 12-01-2004 @ 23:12:
Hoi Isa, leuk dat JIJ er ook weer of waarschijnlijk nog steeds bent. Ik zal daar eens kijken op die site die je noemt.

Groetjes
Op dit forum bedoel je?
ach ik ben hier meestal slechts enkele minuten omdat ik weinig post.

Groetjes J.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 10:29
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
McCaine schreef op 09-01-2004 @ 17:43:
Waarheid en rechtvaardigheid zijn absoluut met elkaar verbonden; de eerste is een voorwaarde voor de laatste.

Liefde heeft daar echter niets mee te maken. Recht is niet lief, en de waarheid ook niet.
dan snap jij niet wat liefde inhoud. je kan niet liegen tegen iemand waarvan je werkelijk houd. de leugen doet pijn, liefde kwetst niet. recht en waarheid zijn niet lief, maar omgekeerd liefde is rechtvaardig en waarachtig, klopt het wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie het evangelie
matthi
5 21-10-2007 13:16
Verhalen & Gedichten Dit is het brieventopic dat ik Postzegel noem.
CSN
244 09-07-2006 17:20
Levensbeschouwing & Filosofie Doden voor de tijd van Jezus Christus
Flaming Hobo
81 14-02-2005 20:26
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Levensbeschouwing & Filosofie bestaat er een hel?
ranonkel
150 04-07-2003 06:25
Levensbeschouwing & Filosofie Bijbel of Koran????
Think twice
129 22-02-2002 21:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:11.