Oud 05-11-2010, 18:53
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Presentaties op school vind ik alltijd leuk, en probeer ik ook een hoog cijfer te halen. Het probleem bij mij is, dat ik ontzettend zenuwachtig wordt en ga stotteren/trillen. Binnenkort heb ik weer een presentatie, hebben jullie tips?

Alvast bedank
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2010, 20:54
Verwijderd
je kunt een pen vasthouden, zodat je houding goed is en je niet gaat friemelen frotten, wel uitkijken dat het niet zon klik pen is want dan ga je automatisch heel veel klikken,
verder gewoon denken alsof je voor een zwart scherm vertelt, niet naar de klas kijken maar naar de muur erachter dat merkt toch niemand, en je wordt er een stuk minder zenuwachtig door
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 09:04
Verwijderd
Als je een pen vasthoudt ga je juist daarmee friemelen, bewegen of iets. En verder, probeer rustig te blijven. Ik vind het meestal ook spannend maar als ik eenmaal begin dan valt die spanning gelijk van me af. Probeer voordat je begint rustig te blijven en rustig te ademen, misschien helpt het.
Misschien moet je goed in je hoofd houden dat je er álles aan gedaan hebt om een goed cijfer te halen en dat dat ook gaat lukken.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 14:37
Verwijderd
wat mij ook altijd helpt, is klasgenoten inschakelen die ook zenuwachtig zijn.
dan kun je bijvoorbeeld afspreken dat hun een gebaar met hun handen maken als je teveel stopwoordjes gebruikt,op je papier kijkt, te snel praat etc.
dan weet je dat er iets aan de hand is en dan kun je daarop inspelen, waardoor je presentatie steeds beter wordt.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 15:08
Verwijderd
Wat mijn altijd helpt is vanaf het begin controle nemen, dus leg bijvoorbeeld je spiekblaadje voor je op tafel, wandel even naar de prullenbak (bv. om kauwgom weg te gooien, of van mijn part een snipper papier) en neem een slok water uit een flesje voor je begint. Dan heb je op dat moment al een beetje bezit genomen van de ruimte voor de klas, waardoor het al iets minder eng is om een beetje losser te presenteren. Verder helpt het mij ook om af en toe oogcontact te maken met mensen, dan weer iemand links, dan weer iemand rechts. Je hoeft echt niet continu iemand aan te kijken, beter kijk je naar hun voorhoofd of haar oid, maar als je heel strak naar een punt achter in het lokaal kijkt, voelt dat ook ongemakkelijk. Ook dat oogcontact maken geeft je een vorm van controle, jij bepaalt wie je aankijkt en wanneer.

Verder vind ik het fijn als je bv. gebruik kan maken van een projectie of een bord, dan heb je zelf iets om te doen (naar de volgende sheet klikken, iets opschrijven) en kijkt je publiek naar het bord/de projectie ipv naar jou.
Spiekbriefje is ook fijn, maar hou het niet continu vast, want dan ga je waarschijnlijk friemelen óf telkens naar het papier staren. Af en toe een blik erop werpen (bv als je hem op een tafel voor je legt) geeft een fijn rustmomentje (even een stilte is écht niet erg) en je weet weer wat je wilde vertellen. Oh, en neem ook rustig een slok water tijdens het presenteren wanneer je bv op een overgang zit van het ene deel naar het andere, dat geeft jou weer controle, een rustpuntje, en je kan je keel even smeren

En tja, verder is het echt een kwestie van veel doen en ontdekken hoe jij het fijnste presenteert. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.

Ik heb zelf voor mijn studie heel veel moeten presenteren, in het Nederlands, Engels en Japans, en in het begin vond ik het vréselijk, nu ben ik vooraf ook altijd nog nerveus (presenteer nu eigenlijk alleen nog maar in het Engels), maar omdat ik door al die presentaties heb geleerd hoe ik het beste controle kan nemen, glijden die zenuwen van me af wanneer ik begin. Ik weet van te voren wat ik wil gaan vertellen, ik heb altijd een ppt-presentatie en mja, gewoon doen
Met citaat reageren
Oud 06-11-2010, 22:03
dr.rootz
Avatar van dr.rootz
dr.rootz is offline
Zorg dat je goed weet wat je gaat vertellen. Hardop oefenen op je kamer en dit net zolang herhalen tot je praatje soepel loopt. Als je niet uit je woorden komt tijdens je presentatie kan je in de stress schieten en dat wil je niet. Soms kan een grapje helpen om je publiek en ook jezelf meer ontspannen te laten voelen. Succes!

dr.rootz
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zenuwachtig in groepen
Jerry95
4 08-01-2015 22:41
Psychologie Zenuwen
Slice396
1 15-11-2012 18:08
Lichaam & Gezondheid wat helpt er tegen de zenuwen?
Daantje_0705
32 11-02-2004 21:22
Psychologie zenuwachtig
Verwijderd
10 10-01-2004 09:44
Psychologie zenuwen/stress
Veenbes
7 27-06-2003 01:45
Liefde & Relatie Vriendin is zenuwachtig en bang...
richardjuh17
26 03-04-2003 14:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.