Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2003, 10:17
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Zit er in appelstroop nog steeds zoveel ijzer? Mij wordt verteld dat er vroeger door bereiding in ijzeren vaten veel ijzer in appelstroop zat, maar dat dat nu absoluut niet meer zo is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2003, 11:22
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Whahaha!!! ijzer uit ijzeren vaten... die kende ik nog niet! maar even om je vraag te beandwoorden: ja, er zit heel erg veel ijzer in appelstroop, vroeger, nu en waarschijnlijk in de toekomst ook nog wel. Ik kan het weten, m'n huisarts heeft me aangeraden het te eten omdat ik nog wel eens met een laag HB zit, en m'n moeder moest het om diezelfde reden eten toen ze zwanger was van mij (laag HB zit in de famillie). Niet dat ik het erg vind, ik kan zo een hele pot leegeten
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 13:31
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
ik vind appelstroop echt vies zoet, maar ok, bedankt!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 16:32
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 17-03-2003 @ 12:22:
Whahaha!!! ijzer uit ijzeren vaten... die kende ik nog niet! maar even om je vraag te beandwoorden: ja, er zit heel erg veel ijzer in appelstroop, vroeger, nu en waarschijnlijk in de toekomst ook nog wel. Ik kan het weten, m'n huisarts heeft me aangeraden het te eten omdat ik nog wel eens met een laag HB zit, en m'n moeder moest het om diezelfde reden eten toen ze zwanger was van mij (laag HB zit in de famillie). Niet dat ik het erg vind, ik kan zo een hele pot leegeten
Dan lult mijn dietiste uit haar nek. Zij zegt nl ook dat er vroeger door bereiding in ijzeren vaten veel ijzer in appelstroop zat, maar dat dat nu best mee valt. D'r zit nog wel ijzer in, maar niet zo dat je een-weet-ik-het-wat-voor-ijzerstoot krijgt door een boterham met appelstroop te eten, daarvoor moet je veel appelstroop eten, met een glas Roosvicee Ferro ben je sneller klaar.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 16:56
SpiT
Avatar van SpiT
SpiT is offline
Ik wil alleen maar even mededelen dat ik ontzettend zin heb in Appelstroop.
__________________
..'cause we all get tired. I mean eventually there is nothing left to do but sleep.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 17:57
luckyleo
luckyleo is offline
Zelf heb ik een ijzertekort dus weet ik hier toevallig wat van af.
In Appelstroop zit niet zo heel veel ijzer, maar wel wat. Op wat je op 1 broodje smeert zit ongeveer 7% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid (ADH) ijzer voor een normaal mens. Die 7% wordt echter alleen goed opgenomen in je als je het combineert met zoiets als vruchtensap. Neem je echter melk of thee erbij, dan wordt slechts een twintigste ervan opgenomen. daraom heeft het dus alleen zin als je een broodje of meer neemt in combinatie met een glaasje sinaasappelsap of iets dergelijks.
Heb je echter ijzertekort moet je meer nemen en ook uit andere dingen je ijzer halen. Andere dingen waar veel ijzer in zitten:
- Roosvice Ferro (1 lepel is 100% van de ADH)
- Lever (zit veel in, meer dan appelstroop)
- Tomatensap
- Pure chocolade
- Cashew noten
- Peulvruchten
- Kiwi
- Volkoren brood
- Verse groenten en vlees

Dat was het. heeft eigenlijk niks met het topic meer te maken, maar altijd handig voor degenen die erin geinteresseerd zijn
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 18:21
Diovai
Avatar van Diovai
Diovai is offline
Tomatensap en ijzer? Zit er in tomatenpuree/-saus ook veel ijzer?
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 19:43
FastDuck
FastDuck is offline
ok ik ben dus n serieuze appelstroop-addict.
ik eet oooooveral appelstroop bij als het maar een klein beetje iets weg zou kunnen hebben van brood ofzo.
zoooooooo lekker vooral met kaneel en krentjes
maar ben idd begonnen met het eten ervan toen ik een ijzertekort had
__________________
ga iets nuttigs doen. eten of vrienden maken ofzo*
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 20:23
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Is wel slecht voor je tanden BTW... hoge zuurgraad.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 20:28
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
er zij zoveel dingen slecht voor je tanden... Appelstroop (verslaafd), chocola (verslaafd), thee met een fruitsmaakje (heel erg verslaafd...) zo kunnen we wel aan de gang blijven...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 11:08
Verwijderd
Citaat:
SuperSanne schreef op 17-03-2003 @ 21:28:
er zij zoveel dingen slecht voor je tanden... Appelstroop (verslaafd), chocola (verslaafd), thee met een fruitsmaakje (heel erg verslaafd...) zo kunnen we wel aan de gang blijven...
waarom is chocolade slecht voor je tanden?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 11:27
Verwijderd
Voedingsmiddelen bevatten over het algemeen weinig of geen ijzer. Welke ijzer bevatten zijn groene groente, vlees en donkere broodsoorten. Paulvruchten, gedroogde vruchten, lever en appelstroop zijn wel ijzerrijk, maar dienen regelmatig gebruikt worden om een balrijke bijdrage te kunnen leveren aan de ijzervoorziening. Melk en melkproducten bevatten nauwelijks ijzer.

Naast de hoeveelheid is ook de chemische vorm waarin deze voorkomt van belang.

Anorganische verbindingen bevatten ijzer in ferri-vorm (Fe3+) Deze zijn alleen oplosbaar in zuur milieu. Ze worden beter geabsorbeerd als de maatldij ook vitamine C, citroenzuur of vleeseiwit voorkomt. De absorptie van dit zogenaamde non-haem-ijzer wordt bemoeilijkt door aanwezigheid van fosfaten, fytinezuur, oxaalzuur, thee, melk, eieren, vet en voedingsvezel.
Uit onderzoek blijfkt dat uit een maaltijd met sinaasappelsap meer ijzer wordt geabsoordbeerd dan uit een maaltijd dat deze bron van vitamine C niet bevat.

'Organisch ijzer' komt voor in vlees en organen. Het is daar gebonden in hemoglobine en myoglobine. Dit haem-ijzer bestaat uit verbdindingen van ijzer en ferro-vorm (Fe2+). Bij een pH hoger dan 5 zijn deze absorbeerbaar. In totaal wordt 20-30% van de in de voeding aanwezige hame-ijzer geabsorbeerd.

In het volwassen lichaam komt ca 4 gram ijzer voor. Met verliest per dag ca 1 mg ijzer, vrouwen in de mentruatie meer.
bij toenemende bloedhoeveelheid en spiermassa zal de ijzerbehoefte toenemen.

nog veel meer info, maar dat doet er in deze topic niet zo toe.

vragen kan je altijd stellen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2003, 14:13
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
SpiT schreef op 17-03-2003 @ 17:56:
Ik wil alleen maar even mededelen dat ik ontzettend zin heb in Appelstroop.
__________________
... En wat als Adam en Eva appels disten, en de slang nou mooi had gefaald?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfspel #95.2
Dark Phoenix
500 03-12-2013 19:00
Lichaam & Gezondheid Serieus ijzertekort
Djeten
12 16-11-2010 22:42
Eten & Drinken Wat heb je vandaag allemaal gegeten en gedronken? #18
Verwijderd
500 14-04-2007 16:59
Verhalen & Gedichten De Ronde Kamer [Vervolgverhaal]
Eztherz
0 21-03-2006 16:01
Eten & Drinken moeheid door vegetarisch eten
paradiso
42 20-09-2004 16:45
Lichaam & Gezondheid appelstroop
shiningstars
20 02-12-2003 18:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.