Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2005, 10:37
Bell
Avatar van Bell
Bell is offline
ik moet een presentatie houden over de Vrije School (rudolf steinerschool) (basisonderwijs)

nu wil vragen:
- wie heeft er op een Vrije School gezeten?
- merkte je dat het anders was dan een 'gewone' school? (door bijvoorbeeld vriendjes van andere scholen)
- wat vond je van de manier van lesgeven. als je nu op je basisschooltijd terug kijkt?
-noem eens een paar specifieke kenmerken van Vrije School.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2005, 18:14
Eva*
Avatar van Eva*
Eva* is offline
ik moet een presentatie houden over de Vrije School (rudolf steinerschool) (basisonderwijs)

nu wil vragen:
- wie heeft er op een Vrije School gezeten?

Ik. Enkel de zevende klas (toentertijd het laatste jaar van het basisonderwijs).

- merkte je dat het anders was dan een 'gewone' school? (door bijvoorbeeld vriendjes van andere scholen)
Ja. Ik kreeg veel expressieve/creatieve vakken en ook in andere vakken was creativiteit belangrijk. Ik had minder huiswerk. Ik mocht docenten met "je" aanspreken, i.p.v. met "u." Ik kreeg geen rapporten met cijfers, maar aan het eind van het jaar een getuigeschrift met een uitgebreide omschrijving van de ontwikkeling van mij in de verschillende vakken en in het algemeen. De nadruk werd meer gelegd op het doen vanuit jezelf i.p.v. doen wat de docent en/of de rest zegt.

- wat vond je van de manier van lesgeven. als je nu op je basisschooltijd terug kijkt?
Goed, over het algemeen. Er werd aandacht besteedt aan de scholier als mens. Een mens die verschilt van ieder ander. Een mens die behoefte heeft aan verschillende vormen van leren. Dus niet enkel boekenkennis, maar ook persoonlijkheidsontwikkeling, creatief en vanuit jezelf denken en het gebruiken van de handen.
Minder goed van het lesgeven vond ik dat ik de uitleg van leraren over theorie in bepaalde vakken minder snel begreep dan de uitleg van veel leraren die ik op andere (meer doorsnee) scholen heb gehad. De leraren waren vaak wat vager, minder concreet.

-noem eens een paar specifieke kenmerken van Vrije School.
In mijn antwoorden op de vorige vragen staat al heel wat. Maar als je meer wilt weten, vraag 't me dan gerust.

Alvast bedankt
Graag gedaan.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 18:38
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Ik had minder huiswerk. Ik mocht docenten met "je" aanspreken, i.p.v. met "u."

Ik zat op een normale school enik had (bijna) nooit huiswerk en ik mag de juffen gewoon met je aanspreken. Dit gelde ook voor de meeste mensen uit andere bassisscholen ik kan me herinderen dat we heel vaak in de brugklas over u struikelde.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 22:19
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
wat is eigenlijk een vrije school?
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 23:24
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Bell schreef op 03-01-2005 @ 11:37 :
ik moet een presentatie houden over de Vrije School (rudolf steinerschool) (basisonderwijs)

nu wil vragen:
- wie heeft er op een Vrije School gezeten?
- merkte je dat het anders was dan een 'gewone' school? (door bijvoorbeeld vriendjes van andere scholen)
- wat vond je van de manier van lesgeven. als je nu op je basisschooltijd terug kijkt?
-noem eens een paar specifieke kenmerken van Vrije School.

Alvast bedankt
Ik heb op de vrije school gezeten. Vanaf de kleuterklas tot de derde klas (groep 5).

Ik had niet zoveel vrienden op andere scholen, niet echt dus.

Hm.. nou, voor mij was het sowieso absoluut niet geschikt en daardoor vind ik het heel moeilijk een goeie mening erover te geven. Mijn kinderen zullen niet snel op de Vrije School komen.. geen goeie ervaringen. Maar het zijn wel hele persoonlijke dingen. In het algemeen vind ik een deel van het idee achter de Vrije School goed.. maar ik vind dat op veel Vrije Scholen de leraren dat idee geheel verneukt hebben om het maar even zo uit te drukken.

Veel "creativiteit". Helaas was het alleen nooit echt creatief.. we gingen veel schilderen, kleien, etc.. maar je mocht nooit zelf iets maken.. je moest altijd dingen over tekenen/schilderen van het bord.. dat noem ik niet creatief, dat vind ik een fantasie-dodende bezigheid. (as I said, ik ben niet zo positief ) En veel geldsverspilling.. altijd weer iets duurs kopen omdat het zo mooi is of zo (het is dan ook vaak wel echt mooi, dat moet ik toegeven).. i.p.v. dat ze gewoon goeie leraren zoeken en een beetje behoorlijk lesgeven. Bij ons verder er geen computers gekocht omdat Rudolf Steiner het nooit over computers had gehad. Ik denk dan: ja, duh.. hoeveel computers waren er nou in de tijd van meneer Steiner. Maar dat leken zij niet in te zien.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 10:54
Bo
Avatar van Bo
Bo is offline
Geen ervaring mee. Was laatst wel een documentaire over op Ned1 of Ned3. Misschien kun je daar nog iets over terug vinden op internet.
__________________
free, single, sexy and sweet
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 10:56
Verwijderd
Citaat:
freakyfire schreef op 03-01-2005 @ 23:19 :
wat is eigenlijk een vrije school?
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=vrije+school&lr=
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 11:22
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
ik zelf heb er niet op gezeten, maar naaste familie van me; en wat ik daarvan weet is dat ze pas in groep 7 (of ja hoe heet dat daar..) een leesachterstand hebben ontdekt. Allemaal leuk en aardig dus dat vrijere; maar dit soort dingen kunnen dus wel ongemerkt aan de orde zijn, wat later to problemen kan leiden. het heeft dus in mijn opzicht meer nadelen als voordelen; daar school ook is om mensen een btje op te voeden.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 11:39
Verwijderd
De leer van Steiner is op bepaalde punten natuurlijk wel verwerpelijk (behoorlijk racistisch e.d.)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 12:05
Ef
Avatar van Ef
Ef is offline
Ik heb tot en met de helft van de 11e klas op de vrije school gezeten, daarna ben ik naar een "normale" school gegaan.
( op de vrije school zijn groep 1 en 2 de kleuterklassen, daarna komt de 1e tot en met 6e klas, ( = basisschool) daarna komt de bovenbouw: klas 7 tot en met klas 13))
In de 10e klas krijg je "advies" of je vmbo havo of mavo kan.
Als je besluit mavo te gaan doen hoef je niet een "echt" examen te doen, en krijg je alleen tentames. Je bent dan na de 12e klas klaar.
Voor havo en vwo moet je ook nog de 13e doen, wat gewoon een examenjaar is.

Vanaf de kleuterklas zat ik op de vrije school, en eigenlijk was het voor mij vanzelfsprekend om ook naar de vrijeschool bovenbouw te gaan omdat het zo is dat je op de vrije school altijd dezelfde klas houdt.
Op de onderbouw heb je ook een vaste "meester" en op de bovenbouw een vaste "mentor." Deze leraar blijft je als het goed is gewoon elk jaar volgen en leert je daarom ook wel echt kennen.

De vrije school vind het, zoals al eerder gezegd, belangrijk dat er aandacht word besteed aan de ontwikkeling van de mens en dat je je thuis en veilig voelt op school. Ik had met mijn klas elke week een uur "klasseuur" waarin je kon praten over hoe het ging in de klas. Soms werden hierin echt problemen besproken en soms werd er ook helemaal niets gedaan, of zelfs bijvoorbeeld een wandeling met de mentor gemaakt.

Verder zijn er op de vrije school echte "vrije school gebruiken" zoals het michael feest waarbij de 7e klassers een draak, die door de hogere klassen in elkaar geknutselt is moeten verslaan door speren te gooien, of het zomerfeest waarbij vaak spelletjes gedaan worden en alle leerlingen over een vuur moeten/mogen springen.
Dit klinkt een beetje raar zo, maar het is best gezellig.
Verder zit het hele onderwijs eigenlijk iets anders in elkaar.
Je krijgt ochtendperiodes en middagperiodes, en verder de vaklessen tussendoor.
De ochtendperiodes zijn gewone vakken als aardrijkskunde, geschiedenis o.i.d. die je drie weken achter elkaar elke eerste 2 uur krijgt. De leraar vertelt, jij maakt aantekeningen en werkt die uit in een schrift.
De middagperiodes zijn creatieve vakken. Je krijgt vrij veel creatieve vakken op de vrije school.
Voorbeelden: houtbewerken, textiel, smeden, tekenen, schilderen, kleien...

Nouja ik hoop dat je zo genoeg info hebt, anders vraag je het maar!

Succes!!
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 18:39
Bell
Avatar van Bell
Bell is offline
Bij deze wil ik iedereen bedanken voor zijn/haar antwoorden en meningen.

Met deze ervaringen kan ik wel iets

Bedankt dus!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 21:09
koud
Avatar van koud
koud is offline
...ik heb ooit een werkstuk over de vrije school gemaakt. Het is uit de derde klas maar wie weet kun je er toch wat mee. Als je nog meer vragen hebt stuur maar een pm, mn moeder is een vrije schooljuf.



De visie van de vrije school is: opvoeden is een vlam onsteken, geen vat vullen. Hier wordt mee bedoeld dat niet steeds meer kennis in een kind gepropt moet worden, maar een kind op school geholpen word tot een zelfstandig en evenwichtig iemand. In het programma dat de leerlingen volgen is dan ook evenveel aandacht voor het willen voelen en denken. Dat verklaard ook meteen de naam vrije school, niet gewoon doen waar je zin in hebt, maar bij de ontwikkeling uitgaan van het kind en niet van wat de maatschappij eist
De leeftijd van het kind en de ontwikkelingsfase vormen de basis van het leerplan. Er wordt dus ingesprongen in de lessen op wat de kinderen voelen en meemaken.

De vrije school heeft 12 klassen, de onderbouw van klas 1tm 6(groep 3 tm 8) en de bovenbouw, klas 7 tm 12( de eerste tot en met de zesdevergelijkbaar met havo/vwo niveau). Er is ook een praktische stroom, die leerweg gaat tm klas 10 en is gericht op kinderen die meer met hun handen werken, het niveau is hier vergelijkbaar met vmbo-t

Er wordt gewerkt met 3 levensfasen die parallel lopen met het wisselen van tanden.
Van 0 tot zeven (onderbouw klas 1 en 2) van 1 tm 14(onderbouw
Klas 5 tm bovenbouw klas 8) en van 14 tm 21 (bovenbouw klas.
9 tm 12)
In de eerste leeftijdsfase: ontwikkeling van het kind door het aan te spreken in het gebied de wil, het doen, door nabootsen, veel doen en handelen
In de tweede leeftijdsfase is het kind aan te spreken en te ontwikkelen op het gebied van voelen. Dingen meenemen in verhalen, vertelstof beelden sferen en stemmingen.
In de derde fase komt vooral de ontwikkeling van het denken aan bod. OP school is dit dus vanaf ongeveer de 9e klas.

Kenmerkend voor de dagindeling is het periodeonderwijs. De eerste 2 uren van de dag onderwijst een leerkracht hetzelfde vak een aantal weken na elkaar. Er worden weinig handboeken gebruikt. De echte leerboeken zijn de periodeschriften waarin de leerlingen onder begeleiding schrijven en tekenen. Geleidelijk leren ze zelf de inhoud van de les in hun schriften te verwerken en samen te vatten. Bij de indeling van de rest van de dag is ook gelet op afwisseling tussen vakken als Frans en wiskunde en vakken zoals toneel en gym. Ook het rapport aan het einde van het jaar is op een vrije school anders. In een getuigschrift schetst de leerkracht een beeld van het kind. De hele ontwikkeling van zijn willen, voelen en denken komt hierin aan bod.

4. Opbouw

De grondlegger van de antroposofie en de vrije school was Rudolf Steiner 1861-1925.
Antroposofie is een geesteswetenschap die aansluit bij het wetenschappelijk bewustzijn van de mens van deze tijd. Zoals anderen de natuurkunde met zijn wetten onderzochten deed Steiner dat met de geest van de mens. Daaruit ontstond een allesomvattend mensbeeld, de Antroposofie. De antroposofie geeft wegen aan waarop deze waarnemingen kunnen worden verkregen, beschrijft de samenhang van de verkregen inzichten en stelt de resultaten beschikbaar. (klinkt een beetje moeilijk maar ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen) Zij wekt daarmee in individuele mensen het vermogen te handelen op basis van vrijheid en eigen inzicht. In de antroposofie nemen de gedachten van reïncarnatie en karma een centrale plaats in. De antroposofie is echter niet alleen een geesteswetenschappelijke filosofie; de antroposofie word ook in het dagelijks leven toegepast. Op de vrije school wordt de filosofie van Steiner toegepast zoals onder vorming beschreven. Naast het vrijeschoolonderwijs zijn er ook nog onder meer de antroposofische gezondheidszorg, de biologisch-dynamische landbouw, de heilpedagogie (zorg voor oa. gehandicapten), de vernieuwingen vanuit de antroposofie in de kunst (toneel, architectuur, euritmie)
__________________
ijs
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 22:01
Verwijderd
Die alinea over antroposofie is wel heel erg, vind je niet?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 15:10
Luna
Avatar van Luna
Luna is offline
- wie heeft er op een Vrije School gezeten?
ik, vanaf de 1e klas en dat is nu bijna 13 jaar, bijnaaa klaar
- merkte je dat het anders was dan een 'gewone' school? (door bijvoorbeeld vriendjes van andere scholen)
ja, de manier van lesgeven, minder uit boeken en meer werd verteld. En veel meer kunstvakken en extra dingen heb ik gehad. 4u p week handenarbeid/tekenen/textiel/toneel. En ik heb een filmpje gemaakt en architectuurperiode gehad, op kunstreis 2 weken lang naar rome florence en parijs(vorig jaar), en nog zoveel andere dingen die je op een normale school niet zo hebt.
- wat vond je van de manier van lesgeven. als je nu op je basisschooltijd terug kijkt?
ik vond het altijd erg leuk, niet alles natuurlijk, het is en blijft school maar ik ben zeker heel blij dat ik bijna mn hele schooltijd op deze school heb gezeten enzoveel extra's heb gehad. Dat er veel verteld werd vond ik erg leuk, ik hield erg van luisteren naar alle verhalen die er in de klas verteld werden. ipv de hele dag uit een boekje te leren. Ik heb op de basisschool ook t hele oude testament/ de griekse- en noorse mythologie verteld gekregen en dat was echt heel leuk en nu nog handig want in films/boeken wordt er vaak naar zoiets verwezen.
-noem eens een paar specifieke kenmerken van Vrije School.
veel kunstvakken, leraren erg betrokken(de meeste), lessen klassikaal(op de basisschool), ze kijken erg naar je persoonlijke ontwikkeling niet alleen naar je prestatieswat lezen/schrijven etc betreft. En het is natuurlijk antroposofisch, al is me dat nooit erg opgedrongen, mijn ouders zijn zelf ook niet antroposofisch.
__________________
liep een man in de woestijn en vond een kameel, de kameel vond van niet.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2005, 15:29
Fieto
Fieto is offline
- wie heeft er op een Vrije School gezeten?

Ik! en ik zit er nu nog steeds op
Vanaf de kleuterschool en nu zit ik in de 9e klas

- merkte je dat het anders was dan een 'gewone' school? (door bijvoorbeeld vriendjes van andere scholen)
Ik heb nooit op een normale school gezeten! Maar je merkt wel vaak dat gepesten mensen/mensen die niet makkelijk contact leggen naar mijn school toekomen, dit is geen vooroordeel of whatever er lopen ook gewoon dood normale mensen rond .

- wat vond je van de manier van lesgeven. als je nu op je basisschooltijd terug kijkt?
Goed.. ik kan er niet mee van maken..

-noem eens een paar specifieke kenmerken van Vrije School
Op de vrijeschool heb je veel vakken extra! zolas euritmie (bewegings gebeuren), textiel, handarbeid (dit heb je op een 'normale' school ook, maar wij doen veel met hout enzo ).
Het systeem van lesgeven is anders. Je hebt in periode's les. Elke 3 weken heb je een andere 'periode' , dit is altijd de 1ste 2 uur.
Nu heb ik bijv. Nederlands als periode, dit kan ook natuurkunde, biologie of whatever zijn.
Het is lang zo geweest dat je 3 jaar brugklas hebt op mijn school, dat is dit jaar voor eht eerst afgeschaft. Eerst ahd je nog 13 klassen, dit is ook afgeschaft omdat ze van de regering me moeten met de rest van de scholen.
Je doet over havo 6 jaar.
Het leuke aan mijn school vind ik dat het heel klein is, we hebben amar ruim 300 leerlingen


Ik hoop dat je er wat aan hebt!??

xx Sophie
__________________
xxxxx Sophie << Www.cu2.nl/Fieto >> :)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken vrije school:D
Jacey
4 08-01-2009 16:21
Lifestyle Wat zijn op jouw school de 'eisen' om erbij te horen?
fizzle-fluffy
125 14-03-2008 14:26
Algemene schoolzaken vrije school
madyliefje
12 08-01-2007 16:33
Algemene schoolzaken als de "gewone" middelbare school te veel is
Verwijderd
1 12-02-2003 10:32
Algemene schoolzaken speciaal onderwijs; vrije school; leeuwenborg
Verwijderd
5 06-11-2002 00:07
Algemene schoolzaken vrije school..
Saraï_h
2 03-10-2002 17:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.