Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2002, 17:21
romy17
romy17 is offline
Kan je nu nog eens uitleggen waarom we geen melk moeten drinken?
De consumptie van melkproducten wordt steeds vaker in verband gebracht met klachten zoals migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholte-ontsteking, chronische verkoudheid, allergieën en artritis. Amerikaanse onderzoekers hebben twaalf jaar lang de melk consumptie van 121 duizend verpleegsters tussen de 39 en 54 jaar bijgehouden. De vrouwen die twee glazen melk of meer dronken liepen 45% meer kans op een gebroken heup in vergelijking met vrouwen die één glas of minder dronken. Nog een glaasje melk?
Als je op het web zoekt dan vindt je over melk tegenstrijdige berichten. Als je echter de wetenschappelijk informatie bestudeert kan je maar één conclusie trekken: melk is niet erg gezond maar wel erg goed voor de Nederlandse economie. Hier onder vind je een aantal standpunten, en een aantal wetenschappelijk bewezen feiten over melk en ook over calcium.
Melk vormt een slijmlaag op de ingewanden


De consumptie van melkproducten wordt steeds vaker in verband gebracht met klachten zoals migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholte-ontsteking, chronische verkoudheid, allergieën en artritis.
Melkproducten bevatten lichaamsvreemde eiwitten die eerst door het lichaam moeten worden omgezet naar lichaamseigen eiwitten. Het enzym, lactase, dat nodig is om lactose (melksuiker) af te breken, wordt maar tot ons derde jaar in voldoende mate aangemaakt. Het (gedeeltelijk) ontbreken van het enzym lactase zal bij grote consumptie van melkproducten tot problemen leiden. Melkproducten kunnen een slijmlaag achterlaten op de tere darmslijmvliezen, dat kan een verminderde opname van voedingsstoffen tot gevolg hebben. Zure melkproducten en geiten- en schapenkaas worden beter verteerd en zijn minder slijmvormend.
Te veel eiwitten veroorzaakt extra verlies van kalk via de nieren


Professor Defares vindt slijmvorming door melk nog niet wetenschappelijk aangetoond. Hij stelt dat melk een bron is van eiwit en calcium en helaas vet. Overmatige consumptie van eiwit leidt, volgens Defares, tot extra calciumverlies via de nieren. Dat betekent dat je nog meer calcium nodig hebt om een goede botopbouw te handhaven. Meer melk helpt hier niet, dat is, vanwege de eiwitten in melk, een vicieuze cirkel. Maar er zijn natuurlijk andere voedingsmiddelen waarin wel calcium maar geen eiwitten zitten. Voorbeelden zijn broccoli (260mg/400gr), boerenkool (180mg/100gr), tahoe (190mg/100gr), vijgen (280mg/100gr) en Bulgaarse yoghurt (180mg/100gr). Natuurlijk zijn er nog altijd voedingssupplementen. Pas wel op, te veel calcium is niet goed.
Extra calcium alleen samen met magnesium


Calcium suppletie om botontkalking tegen te gaan moet je alleen toepassen in combinatie met magnesium. Als je botontkalking wilt tegen gaan zorg dan dat de calcium / magnesium suppletie verhouding ongeveer 2 / 1 is. Gebruik een magnesium dat gebonden is aan een aminozuur anders wordt het niet goed in je lichaam opgenomen. Gebruik wat extra vitamine D om de absorptie van calcium te verbeteren (er zit vaak al voldoende vitamine D in een goede multi-vitamine).
"Melk moet" -- voor de Nederlandse economie!!!!


Amerikaanse onderzoekers stellen dat één glas halfvolle melk net zo slecht voor de gezondheid is als de consumptie van twee speklapjes. Melk is n.l. een belangrijke leverancier van dierlijk, en dus slecht vet. Bovendien bevat melk kleine hoeveelheden dioxinen en pcb's.

Het komt steeds meer voor dat kinderen allergisch blijken te zijn voor melk. Koemelkallergie kan bij kinderen behoorlijke problemen veroorzaken, van ademhalingsproblemen tot en met extreem wild en druk gedrag.

Melk bevat grote hoeveelheden kalk. In Nederland krijgen mensen die gezond eten echter al voldoende kalk binnen. De Nederlandse gezondheidsraad heeft daarom eind 1998 geadviseerd geen extra calcium suppletie te gebruiken als preventie tegen botontkalking (dus ook geen Ca+ melk). De raad legt meer de nadruk op vitamine D suppletie die de opname van calcium in het lichaam verbeterd.

De Harvard Medical School in Amerika heeft twaalf jaar lang de melk consumptie van 121 duizend verpleegsters tussen de 39 en 54 jaar bijgehouden. De vrouwen die twee glazen melk of meer dronken liepen 45% meer kans op een gebroken heup in vergelijking met vrouwen die één glas of minder dronken. Nog een glaasje melk?

Waarom drinken we dan in godsnaam zoveel melk in Nederland? Is Joris Driepinter wel gezond? Het is diep triest, maar na de Parlementaire Enquête over de Bijlmerramp verbaast niets me meer.
De noodzaak om Nederland aan de melk te krijgen was een economische.

Begin jaren dertig was er een enorm melkoverschot en er was een crisis, vooral op het platteland ging het slecht. De boeren moesten aan het werk gehouden worden. Daarom werd in 1934 het Zuivelbureau opgericht met als taak Nederland aan de melk te brengen. In de dertiger jaren was de voeding in Nederland zo schraal dat kinderen die melk dronken dikker en langer werden dan kinderen die dat niet deden; in de 50er jaren was er geen verschil meer. De reden dat wij melk drinken is niet om onze gezondheid te verbeteren maar om de economie te verbeteren.
Het Zuivelbureau richtte zich vooral op de jeugd, compleet met gesubsidieerde schoolmelk, "Melk moet", Joris Driepinter en de M-Brigade. Wat echter niet iedereen weet is dat het Zuivelbureau gefinancierd wordt door de industrie. Dit is een belangenverstrengeling die anno 1999 ondenkbaar zou zijn. Het is trouwens slecht afgelopen met Joris Driepinter, hij heeft een flink aantal allergien opgelopen, is hyper actief en zit nu in een rolstoel omdat hij zes keer zijn heup heeft gebroken en dat allemaal door die drie glazen melk per dag.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:23
murdoc
murdoc is offline
huh
__________________
Twinkle twinkle little star, how I wonder what you are. Up above the world so high, like a diamond in the sky.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:24
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
aha..
En wat wil je hiermee zeggen?
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:26
Missy_X
Missy_X is offline
Raar, maar dit heb ik dus nog nooit gehoord..
Tzou best kunnen want ik word er ook vaak misselijk van
Maar ik drink het omdat ik steeds dacht dat het zo gezond is..en babys drinken het toch ook alleen maar de hele dag door?
Wat moet je hun dan geven in plaats van melk?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:31
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Missy_X schreef:

Maar ik drink het omdat ik steeds dacht dat het zo gezond is..en babys drinken het toch ook alleen maar de hele dag door?
Wat moet je hun dan geven in plaats van melk?
Baby's drinken toch voornamelijk
moedermelk?
Volgens mij is dat wel anders
dan normale melk..
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:32
Missy_X
Missy_X is offline
neej.......babys drinken ook normale melk
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:32
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Ja
ik ben ook gestopt met melk
het probleem is;
als je geen melk meer wil,
moet je stoppen met allerlei producten want het zit werkelijk overal in!
Denk aan chocolade, kaas, boter, yoghurt,
dus dan moet je goed oppassen
ik zelf was al een tijdje vegetarier en probeer veganist te worden, maar dat is heel lastig als je niet veel geld hebt,
maar kaas en melk laat ik op dit moment regelmatig staan
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:35
romy17
romy17 is offline
Citaat:
Missy_X schreef:
Raar, maar dit heb ik dus nog nooit gehoord..
Tzou best kunnen want ik word er ook vaak misselijk van
Maar ik drink het omdat ik steeds dacht dat het zo gezond is..en babys drinken het toch ook alleen maar de hele dag door?
Wat moet je hun dan geven in plaats van melk?
Het is niet gezond voor je, het is alleen maar gezond voor de economie. Voor baby's is het niet slecht tot je 3e levensjaar kun je nog lactose verteren. Maar geen enkel volwassen zoogdier drinkt nog melk, alleen de mens, an dat is alleen maar voor de economie.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:44
Verwijderd
Citaat:
romy17 schreef:
Het is niet gezond voor je, het is alleen maar gezond voor de economie. Voor baby's is het niet slecht tot je 3e levensjaar kun je nog lactose verteren. Maar geen enkel volwassen zoogdier drinkt nog melk, alleen de mens, an dat is alleen maar voor de economie.
Dat had je ook in één keer kunnen zeggen (ik wist het al, maar goed), ipv zo'n lap gekopieerde tekst (Waar is de bronvermelding? Ik neem tenminste niet aan dat je dat zelf geschreven hebt.) te posten die bijna niemand gaat lezen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:44
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Ja, melk zal wel nadelen hebben maar die wegen zeker niet op tegen de voordelen waar er genoeg van zijn.

En baby's mag je zeker in de eerste levensmaanden GEEN koemelk geven.

P.S. Toch wel ironisch dat Amerika hiermee aankomt terwijl dat het land is waar het meeste fast-food wordt gegeten.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Cat schreef:
En baby's mag je zeker in de eerste levensmaanden GEEN koemelk geven.
idd...

Er zit toch wel degelijk een wezenlijk verschil tussen moedermelk en koemelk.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
ja, heel knap gekopieërd van http://teameurope.freeyellow.com/melk.html

Maar goed, andere onderzoekers zeggen weer dat 't de kans op borstkanker verkleint en dat 't een stof is die nodig is om je botten te verstevigen, gebit te ontwikkelen en omg oed te kunnen groeien.

Hoe dan ook, d'r zitten toch echt bouwstoffen in, die je nodig hebt...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:57
romy17
romy17 is offline
Citaat:
linda85 schreef:
ja, heel knap gekopieërd van http://teameurope.freeyellow.com/melk.html

Maar goed, andere onderzoekers zeggen weer dat 't de kans op borstkanker verkleint en dat 't een stof is die nodig is om je botten te verstevigen, gebit te ontwikkelen en omg oed te kunnen groeien.

Hoe dan ook, d'r zitten toch echt bouwstoffen in, die je nodig hebt...
ja, daar heb ik het vandaan ja. maar de voordelen van melk wegen zeker niet op tegen de nadelen. vindne jullie het zelf niet raar dat wij het enige zoogdier zijn dat op volwassen leeftijd nog melk drinkt?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 18:00
Verwijderd
Citaat:
romy17 schreef:
ja, daar heb ik het vandaan ja. maar de voordelen van melk wegen zeker niet op tegen de nadelen. vindne jullie het zelf niet raar dat wij het enige zoogdier zijn dat op volwassen leeftijd nog melk drinkt?
Vind jij het niet raar dat wij het enige zoogdier zijn dat in stenen huizen wonen, die naar school gaan, enz.?

Er zijn zoveel onderzoeken gedaan naar melk, de één zegt dit, de ander dat. Tja, wat is er waar? Waarschijnlijk hetgene dat je zelf wilt geloven.

Ik denk dat een teveel aan melk idd niet goed is. Maar dat is met alles het geval, teveel van iets is nooit goed.

P.S. Als je iets letterlijk kopieert van een andere site, is een bronvermelding gewenst.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 18:06
romy17
romy17 is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Vind jij het niet raar dat wij het enige zoogdier zijn dat in stenen huizen wonen, die naar school gaan, enz.?

Er zijn zoveel onderzoeken gedaan naar melk, de één zegt dit, de ander dat. Tja, wat is er waar? Waarschijnlijk hetgene dat je zelf wilt geloven.

Ik denk dat een teveel aan melk idd niet goed is. Maar dat is met alles het geval, teveel van iets is nooit goed.

P.S. Als je iets letterlijk kopieert van een andere site, is een bronvermelding gewenst.
In melk zit zo gigantisch veel dierlijk vet dat het vreselijk ongezond is. bovendien worden de bouwstoffen in melk niet goed door het lichaam opgenomen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 18:06
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
tja, lang (lang) verhaal

Voor zover ik het heb gelezen gaat het alleen over Amerikaanse onderzoekers. Zijn andere landen er ook mee bezig geweest, of is dit alleen door Amerika onderzocht?

Verder, maak ik gewoon gebruik van melk(producten). Overal zitten risico's aan...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 18:07
Verwijderd
Citaat:
romy17 schreef:
In melk zit zo gigantisch veel dierlijk vet dat het vreselijk ongezond is. bovendien worden de bouwstoffen in melk niet goed door het lichaam opgenomen.
Ik kan nog wel meer dingen opnoemen waar zo gigantisch veel van iets in zit dat niet goed is of wat niet goed door het lichaam wordt opgenomen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 18:16
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
te posten die bijna niemand gaat lezen.
Je kunt hem de desinteresse van de leden toch niet kwalijk nemen? Ik vind het leuk om te weten, alleen jammer dat er zo selectief gekopieerd is.
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 18:19
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Ik kan nog wel meer dingen opnoemen waar zo gigantisch veel van iets in zit dat niet goed is of wat niet goed door het lichaam wordt opgenomen.
wilde ik net zeggen

sochtends eet ik altijd een bord brinta dus krijg iedere dag melk binnen..ik heb van de geboorte last van bronchitis..heb nog nooit wat gebroken *klopt af*...wat ik wil zeggen is dat je van ieder ding je iets binnen moet krijgen wat je lichaam nodig heeft..melk of geen melk

ik blijf t drinken
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 18:44
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Citaat:
romy17 schreef:
In melk zit zo gigantisch veel dierlijk vet dat het vreselijk ongezond is. bovendien worden de bouwstoffen in melk niet goed door het lichaam opgenomen.
1 Je moet dierlijk vet niet afstempelen als taboe. Ok 't is niet gezond maar je hebt vet in beperkte mate wel nodig. Vooral kinderen in hun groei (ik heb het nu even niet over baby's)
2 Melk zit vol vetoplosbare vitamen (A-D-E-K), deze kunnen dus enkel opgenomen worden via vet
3 Het staat ontegensprekelijk vast dat melk een belangrijke, preventieve heeft in het verminderen van osteoporose later in het leven
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 18:58
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
conclusie: als je melk in eerste instantie 'overleeft' overleef je er langer en kwalitatief langer door? (dus langer leven en langer sterk en gezond)?
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 19:55
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Ik zal niet zeggen dat je door melk langer gaat leven maar het zal zeker zijn invloed hebben op de kwaliteit van het leven.
Iedereen krijgt ooit osteoporose, daarom niet in dezelfde mate. Melk (en andere melkproducten) heeft hierop een grote invloed.

Ok, je weet vooraf niet hoeveel last je er van zal hebben maar je kan het maar meemaken dat je veel pijn hebt en dat had kunnen voorkomen door toen je jong was melk te drinken. Want vanaf je pijn begint te krijgen zal melk niet veel meer helpen.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 20:10
romy17
romy17 is offline
Citaat:
Cat schreef:
Ik zal niet zeggen dat je door melk langer gaat leven maar het zal zeker zijn invloed hebben op de kwaliteit van het leven.
Iedereen krijgt ooit osteoporose, daarom niet in dezelfde mate. Melk (en andere melkproducten) heeft hierop een grote invloed.

Ok, je weet vooraf niet hoeveel last je er van zal hebben maar je kan het maar meemaken dat je veel pijn hebt en dat had kunnen voorkomen door toen je jong was melk te drinken. Want vanaf je pijn begint te krijgen zal melk niet veel meer helpen.
zijn jullie blind? van melk heb je juist meer kans op osteoperose.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 20:19
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
ik heb toch zo mijn twijfels hierover.... - ik drink best veel melk in verhouding denk ik... en ik heb geen klachten van deze lijst.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 20:28
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Citaat:
romy17 schreef:
zijn jullie blind? van melk heb je juist meer kans op osteoperose.
Dat is de grootste onzin dat ik ooit heb gehoord.
Straks zeg je nog dat koeien kunnen vliegen.
Waar haal jij je informatie?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 22:40
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
dus...
__________________
Als, als, als, wat een kutwoord. ALS ik een kutje had zat ik ook wel op paardrijden, maar ik heb verdomme geen kutje.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 08:05
Verwijderd
Citaat:
romy17 schreef:
zijn jullie blind? van melk heb je juist meer kans op osteoperose.
Volgens mij staat er dat de hoeveelheid eiwit en calcium in melk elkaar steeds tegen werkt, het zou dan dus niet helpen, maar ook niet tegen werken.

Citaat:
Ernstige risicofactoren:
. osteoporose in de familie, bijvoorbeeld moeder of vader met osteoporose
. langdurig gebruik van corticosteroïden (prednison en prednisonachtige stoffen)
. een te laag lichaamsgewicht
. geen - of heel weinig - lichaamsbeweging
. bepaalde ziekten of aandoeningen zoals te hard werkende schildklier, astma, reuma, bepaalde darm- en huidziekten
. een of meerdere botbreuken na uw 50ste jaar

Overige risicofactoren:
. geslacht: vrouwen lopen een groter risico dan mannen
. leeftijd: boven de 50 jaar
. een vroege overgang (laatste menstruatie op 45 jarige leeftijd of jonger)
. niet genoeg calcium via de voeding
. te weinig buitenlicht of onvoldoende vitamine D in de oeding
. te weinig geslachtshormonen bij man of vrouw (bijv. aangeboren aandoeningen, impotentie, lange tijd geen menstruaties)
. lengte verlies: meer dan 5 cm voor het 70ste jaar
. grotere kans op vallen (bijv. slecht ter been, recente operatie aan of botbreuk van één van de ledematen, gebruik van slaap- of kalmerende middelen)
. eetstoornissen (anorexia)
. roken
. hoog alcohol gebruik ( dagelijks meer dan 2 glazen)
. hoog koffie gebruik (dagelijks meer dan 7 koppen)
. teveel zout
(http://www.osteoporosestichting.nl/)

Zie jij daar ergens staan dat melk osteoporose veroorzaakt? Ik niet. Ik zie wel dat je lichaam voldoende calcium nodig heeft (wat volgens de man uit het artikel dat jij poste weer niet kan via melk, ivm de daarin aanwezige eiwitten). Volgens mij heb je door melk dus niet meer kans op osteoporose.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 08:07
Verwijderd
Ow, en van dezelfde site:

Citaat:
Voedingsadviezen

We weten het allemaal: een evenwichtig voedingspatroon is goed voor de gezondheid in het algemeen.

Voor het gezond houden van uw botten is het vooral van belang, dat u genoeg calcium binnenkrijgt. Volwassenen, kinderen in de groei, zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en ouderen hebben allemaal hun eigen calciumbehoefte. De hoeveelheden, zoals deze worden aanbevolen door de Gezondheidsraad, zijn:

Volwassenen 1000 mg per dag

50-plussers 1100 mg per dag

70-plussers 1200 mg per dag

De vastgestelde bovengrens, waarboven de kans bestaat dat ongewenste effecten kunnen optreden, is gesteld op 2500 mg per dag.

Vitamine D wordt gevormd in het lichaam, onder invloed van zonlicht - zelfs in het Nederlandse klimaat, mits we althans elke dag tenminste 15 minuten buiten zijn, dat staat gelijk aan 2,5 microgram vitamine D.

Aanbevolen voedingsmiddelen

Rijk aan calcium zijn vooral zuivelproducten. Melk, yoghurt en vla bevatten allemaal zo'n 1200 mg calcium per liter. Calcium verrijkte melk bevat ongeveer 50 % meer calcium per liter. Kaas tussen 550 tot 1100 mg per 100 gram.

Wie op de lijn let, kan gerust magere zuivelproducten nemen. Ze bevatten per 100 ml evenveel calcium als de volle. In het algemeen kunnen we stellen dat het eten van drie à vier porties zuivel (bijvoorbeeld dus melk/ karnemelk, yoghurt, vla en kaas) per dag voldoende is. Een voeding zonder zuivelproducten levert altijd nog zo'n 250 mg calcium, maar dit is te weinig om een goede botopbouw of behoud van botmassa.

Voor wie geen zuivelproducten kan of wil eten zijn er alternatieven:

andere voedingsmiddelen: groene bladgroenten, broccoli en noten;
calciumtabletten en sachets.
Het is raadzaam deze calciumtabletten of sachets met de laatste avondmaaltijd of ’s avonds in te nemen (voor het slapen gaan), omdat uit onderzoek is gebleken dat vooral 's nachts de botafbraak het hoogst is.

Vitamine D zit vooral in (vette) zeevis, zoals haring en makreel, maar ook in margarine, halvarine en boter.

Te veel alcohol, zout, koffie en roken kunnen de voordelen van calciumrijke voeding weer teniet doen. Ook tabaksrook (dus passief meeroken) heeft invloed op de botten.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 08:10
Verwijderd
Wat ik al zei, het zal verschillen in wat je gelooft... Ik weet niet of het nu goed is of slecht, als je er allergisch voor bent is melk niet goed voor je, dat lijkt me voor iedereen wel duidelijk. En ik eet/drink om die reden geen melkproducten.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 09:23
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Wat ik al zei, het zal verschillen in wat je gelooft... Ik weet niet of het nu goed is of slecht, als je er allergisch voor bent is melk niet goed voor je, dat lijkt me voor iedereen wel duidelijk. En ik eet/drink om die reden geen melkproducten.
Jij ook?

Ik heb dus lactose-intolerantie...

Kan niet zomaar melkproducten eten (lactose, melkpoeder, weipoeder, melksuiker etc.): altijd al lactose-intolerantie.
Is trouwens erfelijk: m'n moeder heeft het, m'n zussen hebben het en m'n neefje (kind van m'n zus) ook.

Maar goed, ik kan gewoon chocola/ijs etc. eten met Kerutabs; dat is een middel met enzymen. Je neemt gewoon zo'n tablet in (voor mij een kwart), ik kan dan 3 uur lang alle melkproducten m.u.v. melk gebruiken.
Bij mij komt het dus door het ontbreken van een bepaald darmenzym, het enzym voor de vertering van melkproducten.
In Kerutabs zit dat enzym, waardoor je 3 uur lang toch alles kan eten.

Biogarde en kaas kan ik wel gewoon altijd eten.

Ben trouwens ook nog vegetarisch.
Ook altijd al, de halve familie ook.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 10:53
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Vind jij het niet raar dat wij het enige zoogdier zijn dat in stenen huizen wonen, die naar school gaan, enz.?

Er zijn zoveel onderzoeken gedaan naar melk, de één zegt dit, de ander dat. Tja, wat is er waar? Waarschijnlijk hetgene dat je zelf wilt geloven.

Ik denk dat een teveel aan melk idd niet goed is. Maar dat is met alles het geval, teveel van iets is nooit goed.

P.S. Als je iets letterlijk kopieert van een andere site, is een bronvermelding gewenst.
Hier ben ik het mee eens, hoe komen we anders aan onze calcium en dat van teveel van iets is nooit goed daar ben ik ook mee eens.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 12:26
kastdeur
kastdeur is offline
ach, mijn moeder zegt altijd, eet gevasrieerd en matig en ik ben het daar wel mee eens
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 13:57
A*
Avatar van A*
A* is offline
beter drink ik geen melk
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 17:01
Verwijderd
Ik drink nooit melk, wel veel yoghurt en drinkyoghurt (gemaakt van melk dus misschien ook slecht?) van melk gaat mijn hele stem altijd zo raar doen... krijg ik opeens een hele schorre stem bijvoorbeeld het is idd rotzooi tegenwoordig
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 20:23
romy17
romy17 is offline
er wordt jullie wijsgemaakt dat melk goed voor je is, maar dat is niet zo! alleen maar goed voor de economie.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 20:26
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
romy17 schreef:
er wordt jullie wijsgemaakt dat melk goed voor je is, maar dat is niet zo! alleen maar goed voor de economie.
[geïrriteerd]
Hm.. in dit hele topic
is die discussie of het goed is of niet er..
De voor- en nadelen staan er,
en jij upt m weer met dit?
Zeg liever wat nuttigs,
laat anders dit topic voor wat het is
[/geirriteerd]
__________________
Drie.

Laatst gewijzigd op 24-10-2002 om 20:43.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 20:38
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
romy17 schreef:
er wordt jullie wijsgemaakt dat melk goed voor je is, maar dat is niet zo! alleen maar goed voor de economie.
Hier heb ik maar één woord voor: QUATSCH!!! Wat je opmerking over een naar jouw mening te hoog vetgehalte in melk betreft: volgens tabel 74 van Binas bevat volle melk per 100 gram slechts 3,4 gram vet waarvan 2 gram verzadigd vet is
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 21:01
Verwijderd
'Melk is gif'.

Ehhh...als je lactose-intolerant bent wel, ja.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 22:12
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
Jezus wat lopen hier een paar grappen makers rond zeg dierlijkvet is slecht.
Jongentje ga jij eens heel snel je biologie leren dierlijke eiwitten en vetten is beste wat je kan krijgen in vlees bedoel ik t dan.
Maar voor melk is t belankrijk die dierlijke vetten omdat deze je huid vetter maken waardoor je in de winter je warmte vasthoud.
Een amerikaanse prof is ook niet zo slim om je informatie uit te trekken.
Waar wil jij je calcium vandaan halen als je je geen melk dringt.
Als je klein kind bent van 6 tot 10 boeit t niet of je melk drinkt voor je botten,maar als je 20 tot je 100 dan zal ik echt maar melk drinken.
Want als je dan valt zullen je botten zich niet zo makkleijk herstellen.
__________________
110% ANTI Pharell Williams & Kayne West
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 22:27
romy17
romy17 is offline
Een aanzienlijke hoeveelheid wetenschappelijk bewijs doet zorgen rijzen over gezondheidsrisico's verbonden aan produkten van koemelk. Deze problemen hebben te maken met de proteïnen, het suiker, het vet en de contaminanten in zuivelprodukten, en met de ontoereikendheid van koemelk voor de voeding van de peuters.

Gezondheidsrisico's van de consumptie van koemelk zijn het grootst voor peuters jonger dan één jaar oud, bij wie volle koemelk kan bijdragen tot tekorten aan verschillende nutriënten, waaronder ijzer, essentiële vetzuren en vitamine E. De American Academy of Pediatrics1 beveelt aan dat aan kinderen jonger dan een jaar geen volle koemelk zou gegeven worden.

Koemelkprodukten zijn erg laag in ijzer2, ze bevaten slechts ongeveer een tiende van een milligram (mg) per acht-ounce portie. Om de U.S. Recommended Daily Allowance van 15 mg ijzer te halen, zou een peuter meer dan 31 quarts melk per dag moeten drinken. Melk kan ook bloedverlies van het darmkanaal veroorzaken, dat, na verloop van tijd, de ijzerreserves van het lichaam kan verlagen. Onderzoekers speculeren dat het bloedverlies een reactie kan zijn op proteïnes aanwezig in melk.3. Pasteurizatie doet het probleem niet verdwijnen. Onderzoekers aan de University of Iowa schreven onlangs in de Journal of Pediatrics dat "bij een groot deel van de peuters, voeding met koemelk kan leiden tot een substantiële toename van het hemoglobineverlies. Sommige peuters zijn uiterst gevoelig aan koemelk en kunnen grote hoevelheden bloed verliezen."3

Al is de bezorgheid het hoogst voor kinderen gedurende hun eerste levensjaar, er zijn ook gezondheidszorgen verbonden aan het melkgebruik onder oudere kinderen en er zijn ook een aantal problemen geassocieerd met de samenstelling van koemelk.

Melk proteïnes en diabetes

Verschillende rapporten maken een verband tussen insuline-afhankelijke diabetes en een bepaalde proteïne in zuivelprodukten. Deze vorm van diabetes begint gewoonlijk in de kindertijd. Het is een van de belangrijkste oorzaken van blindheid en draagt bij tot hartziekte, nierbeschadiging, en amputaties als gevolg van zwakke circulatie.

Studies in verschillende landen hebben een sterke correlatie aangetoond tussen het gebruik van zuivelprodukten en de incidentie van diabetes.4. Een recent rapport in de New England Journal of Medicine5 voegt belangrijke steun toe aan de oude theorie dat proteïnen van koemelk de productie van antilichamen stimuleren6 die op hun beurt de insuline-producerende cellen van de pancreas vernietigen.7 In een nieuw rapport, vonden onderzoekers van Canada en Finland hoge niveau's van antilichamen tegen een specifiek deel van de proteïne van koemelk, met name tegen bovine serum alnumin, in 100% van de 142 diabetische kinderen die zij onderzochten op het moment dat hun ziekte gediagnosticeerd werd. Niet-diabetische kinderen kunnen zulke antilichamenen hebben, maar alleen in veel lagere niveau's. Bewijs suggereert dat de combinatie van genetische voorbestemdheid met blootstelling aan koemelk de hoofdoorzaak is van de juveniele vorm van diabetes, al bestaat er geen manier om te bepalen welke kinderen genetisch voorbestemd zijn. Antilichamen kunnen zich blijkbaar vormen in antwoord op zelfs kleine hoeveelheden melkprodukten, met inbegrip van melkformules voor zuigelingen.

Vernietiging van de cellen van de pancreas gebeurt geleidelijk, vooral na infecties. Dit leidt ertoe dat cellulaire proteines blootgesteld worden aan de schade van antilichamen. Diabetes wordt duideljk wanneer 80 tot 90% van de insuline producerende betacellen vernietigd zijn.

Melkproteïnen behoren ook tot de meest voorkomende oorzaken van voedselallergieën. Vaak, wordt gedurende lange tijd de oorzaak van de symptomen niet herkend.

Melksuiker en gezondheidsproblemen

Veel mensen, in het bijzonder mensen van Aziatische en Afrikaanse afkomst, zijn niet in staat om melksuiker, lactose, te verteren. Het resultaat daarvan is diaree en lucht. Voor diegenen die lactose kunnen verteren, zijn de resulterende producten twee eenvoudige suikers: glucose en galactose. Galactose is in verband gebracht met eierstokkanker8 en cataracts9,10. Zuigelingen hebben actieve enzymes die de galactose afbreken. Naarmate we ouder worden, verliezen we veel van deze capaciteit.

Vetgehalte

Volle melk, kaas, room, boter, ijsroom, zure room, en alle andere zuivelprodukten behalve afgeroomde en vetvrije produkten bevatten beduidende hoeveelheden verzadigd vet en cholesterol, die bijdragen tot cardiovasculaire ziekten en bepaalde vormen van kanker. De vroege veranderingen van hartziekte zijn gedocumenteerd bij Amerikaanse tieners. Al hebben kinderen een zekere hoeveelheid vet nodig in hun voeding, toch is er geen nutritionele behoefte aan het vet van de koemelk. In tegendeel, koemelk is rijk aan verzadigde vetten, maar arm aan het essentiële vetzuur linoleic zuur.

Contaminanten

Melk bevat vaak contaminanten, van pesticides tot medicamenten. Er werd aangetoond dat ongeveer twee derden van de melkprodukten besmet zijn met sporen van antibiotica. Het vitamine D gehalte van melk is slecht geregeld. Bij recente testen van 42 melkstalen, waren slechts 12% binnen de marge van vitamine D inhoud. Testen van tien stalen van zuigelingen formules toonde aan dat zeven ervan meer dan twee maal de vitamine D inhoud bevatten die op het etiket aangeduid stond, waarvan één staal meer dan vier keer de hoeveelheid aangeduid op het etiket bevatte.11. Vitamine D is toxisch bij overdosis.12

Osteoporose

Zuivelprodukten bieden een vals gevoel van veiligheid aan diegenen die bezorgd zijn over osteoporose. In landen waar zuivelprodukten over het algemeen niet gebruikt worden, is er zelfs minder osteoporose dan in de Verenigde Staten. Studies hebben aangetoond dat zuivelprodukten weinig effect hebben op osteoporose.13 De Harvard Nurses' Health Study volgde 78.000 vrouwen gedurende 12 jaar en stelde vast dat melk niet beschermt tegen beenderbreuken. Het is zelfs zo dat diegenen die drie glazen melk per dag dronken méér breuken hadden dan diegenen die zelden melk dronken.14

Er zijn veel goede bronnen van calcium. Boerenkool, broccoli en andere groenten met groene bladeren bevatten calcium dat gemakkelijk door het lichaam opgenomen wordt. Een recent rapport in de American Journal of Clinical Nutrution stelde vast dat calcium absorbeerbaarheid zelfs hoger was voor boerenkool dan voor melk, en besloot dat "groene groenten zoals boerenkool beschouwd kunnen worden als ten minste zo goed als melk in termen van hun calcium absorbeerbaarheid."15. Bonen zijn ook rijk aan calcium. Verrijkt sinaasappelsap levert ook grote hoeveelheden calcium op een smakelijke manier.16

Caclium is slechts een van de vele factoren die het bot beïnvloeden. Andere factoren zijn onder meer hormonen, fosfor, boor, oefening, roken, alcohol, en medicijnen.17,20. Eiwit is ook belangrijk in de calcium balans. Dieëten die rijk zijn aan proteïne, voornamelijk aan dierlijke proteïne, moedigen het verlies van calcium aan.21-23.

Aanbevelingen

Er is geen nutritionele behoefte aan zuivelprodukten, en er zijn ernstige problemen die het gevolg kunnen zijn van de proteïnen, het suiker, het vet en de contaminanten in melkprodukten. Daarom, worden de volgende aanbevelingen gedaan:
Borstvoeding is de verkieslijke methode voor voeding van zuigelingen. Zoals aanbevolen door de Amerikaanse Academie van Pediaters, zou volle koemelk niet mogen gegeven worden aan peuters onder de leeftijd van een jaar.
Ouders zouden moeten gewezen worden op de potentiële risico's voor hun kinderen van het gebruik van koemelk.
Koemelk zou niet vereist noch aanbevolen mogen worden in overheidsrichtlijnen.
Overheidsprogamma's, zoals school lunch progamma's en het WIC progamma, zouden consistent moeten zijn met deze bevindingen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 22:54
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
denk je nou echt dat iemand die lappen tekst gaat lezen, geef dan gewoon een link. Ik ge er geen glas melk minder op drinken.
__________________
Als, als, als, wat een kutwoord. ALS ik een kutje had zat ik ook wel op paardrijden, maar ik heb verdomme geen kutje.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 22:57
romy17
romy17 is offline
Citaat:
jnieuwelaar schreef:
denk je nou echt dat iemand die lappen tekst gaat lezen, geef dan gewoon een link. Ik ge er geen glas melk minder op drinken.
dat is dan erg dom. ik heb er een scriptie over geschreven en heb met heel wat instellingen contact opgenomen, waaronder een aantal prive-laboratoria. iedereen drinkt melk omdat ze denken dat het gezond is, maar daar is gewoon helemaal niets van waar. maar helaas is iedereen gehersenspoeld.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 23:21
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
ja dat klopt....
__________________
Als, als, als, wat een kutwoord. ALS ik een kutje had zat ik ook wel op paardrijden, maar ik heb verdomme geen kutje.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 07:47
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
romy17 schreef:
dat is dan erg dom. ik heb er een scriptie over geschreven en heb met heel wat instellingen contact opgenomen, waaronder een aantal prive-laboratoria. iedereen drinkt melk omdat ze denken dat het gezond is, maar daar is gewoon helemaal niets van waar. maar helaas is iedereen gehersenspoeld.
Hm.. er zijn heus wel voordelen
aan melk hoor,
lees je topic een keer goed door,
niet alleen de reacties van de
mensen die het met je eens zijn..
__________________
Drie.

Laatst gewijzigd op 25-10-2002 om 08:02.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 08:44
Ki Fighter
Avatar van Ki Fighter
Ki Fighter is offline
In de dierenwereld is melk ook bedoeld voor de baby's. En wat doen wij? Wij gaan verdomme melk drinken van een ander dier? En we zijn zelfs geen baby's, ja dan moet er toch een keer iets fouts gaan. Als we nou het volgende doen, we zogen rijpe vrouwen en die melk gaan we drinken, volgens mij is dat al een stuk beter.
__________________
Mooi geschreven heh?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 08:46
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:
In de dierenwereld is melk ook bedoeld voor de baby's. En wat doen wij? Wij gaan verdomme melk drinken van een ander dier? En we zijn zelfs geen baby's, ja dan moet er toch een keer iets fouts gaan. Als we nou het volgende doen, we zogen rijpe vrouwen en die melk gaan we drinken, volgens mij is dat al een stuk beter.
Hm.. de melk die een moeder maakt,
ik neem aan dat die voor de baby is?
Rijpe vrouwen zogen,
ben benieuwd of iemand
dat ook werkelijk wil. :\
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 11:37
Destrøyer
Avatar van Destrøyer
Destrøyer is offline
Even voor osteoporose: er zijn uitstekende medicijnen daarvoor op de markt; je hebt alleen wél een probleem als je medcijnen tegen reuma gebruikt want dat werken die medicijnen niet meer
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 18:17
Cat
Avatar van Cat
Cat is offline
Citaat:
romy17 schreef:
dat is dan erg dom. ik heb er een scriptie over geschreven en heb met heel wat instellingen contact opgenomen, waaronder een aantal prive-laboratoria. iedereen drinkt melk omdat ze denken dat het gezond is, maar daar is gewoon helemaal niets van waar. maar helaas is iedereen gehersenspoeld.
Laboratoria kennen lang niet zo goed de anatomie en fysiologie van de mens zoals artsen dat weten. En ik kan u verzekeren, ge gaat geen enkele pediater (of andere arts) vinden die gaat zeggen dat melk ongezond is.

Onder het jaar mag je inderdaad geen koemelk geven, om deze redenen:
- tekort aan ijzer, vitamines en linolzuur (deze stoffen zijn onmisbaar voor de normale groei van de baby en bevinden zich in grotere hoeveelheden en concentraties in moedermelk)
- teveel aan eiwitten en mineralen waaronder natrium (de nieren van de baby zijn nog onvoldoende ontwikkeld om dit te kunnen verwerken (na één jaar wel) (het probleem ligt dus bij de normale fysiologie van baby en niet bij de melk)

Vanaf de leeftijd van 1 jaar moet de baby minstens een halve liter volle koemelk nodig. Magere melk is af te raden omdat ze te weinig vetten en energie bevat.

En dit is geen kwestie van meningsverschil, het is een vaststaand feit dat melk gezond is, Net zoals het een vaststaand feit is dat gras groen ziet.

Ook nog even dit: Er is een verschil tussen dierlijk vet en verzadigd vet.
Dierlijk vet per definitie niet ongezond. Zo is geldt: hoe vetter vis, hoe gezonder.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 22:48
romy17
romy17 is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
Hm.. de melk die een moeder maakt,
ik neem aan dat die voor de baby is?
Rijpe vrouwen zogen,
ben benieuwd of iemand
dat ook werkelijk wil. :\
melkvet is wel verzadigd vet. visvet is onverzadigd. en voor de 100e keer. MELK IS ONGEZOND. dat jij denkt dat het een feit is dat melk gezond is, dat is je aangepraat.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 22:49
romy17
romy17 is offline
oei, nu zit ik de verkeerde te quoten. maargoed.. je snapt me wel
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Melk ongezond??
synbitz
15 17-03-2011 10:27
Lifestyle wat je stom vindt
ragdoll
500 08-01-2008 14:24
Eten & Drinken De mythe van melk
sunil
196 27-08-2006 16:01
ARTistiek Dit is wel heel erg.
Internationalist
10 04-08-2002 16:21
Lichaam & Gezondheid weet iemand dit?
snoopy
16 04-02-2002 16:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.