Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2009, 22:16
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Grote terreuraanslagen op laatste moment voorkomen

Zo, is dat even geluk hebben. Hadden we bijna een IKEA en een Mediamarkt minder gehad in ons land. De pliesie wist van niks, de AIVD had werkelijk geen idee en de nationaal terreur coördinator geloofde tot vannacht niet dat er in ons land ook mensen rondlopen die weinig op hebben met democratie. Welnu, Al Qaeda woont ook in Nederland en wel recht tegenover Dumpert. Alleen dankzij een belletje van een verklikker is ons land op het nippertje ontsnapt aan een aantal gruwelijke terroristische aanslagen. De informatie was dermate specifiek dat vanochtend besloten werd om in te grijpen. In totaal zijn 7 personen aangehouden, allen van Marokkaanse afkomst. Een van hen had een directe link met een van de zelfmoordterroristen die zichzelf precies vijf jaar geleden opblies in Madrid. De rest was daar weer familie van. Alle aanhoudingen zijn in Nederland verricht. De verdachte personen, waarbij Job Cohen er als de kippen bij was om te verklaren dat niet zeker is of zij allemaal in verband kunnen worden gebracht met de geplande aanslagen, variëren in de leeftijd van 19 tot 64 jaar. Een aantal van hen is eerder veroordeeld voor geweldsdelicten. Ze worden op dit moment verhoord. Hen wordt 'voorbereidingshandelingen met een terroristisch oogmerk' ten laste gelegd. In Amsterdam zijn op vier plekken huiszoekingen gedaan, bij drie van de panden is de huiszoeking nog gaande. Verder weinig aan de hand. Geen verhoging ook van het terreuralarm. Gaat u maar rustig slapen. Als er wat aan de hand is hoopt de politie vooraf weer te worden gebeld...
Update: HIERRR de beelden van de persconferentie.
http://www.geenstijl.nl/


Terreurdreiging Amsterdam gelinkt met 'Madrid'


(Novum) - Zeven Marokkaanse Nederlanders tussen de 19 en 64 jaar zijn donderdag aangehouden nadat was gedreigd met een aanslag op winkels in Amsterdam-Zuidoost. Een van hen was familielid van een man die betrokken was bij de terroristische aanslagen in Madrid, waarbij vijf jaar geleden 191 mensen omkwamen. Dat bleek donderdagavond tijdens een persconferentie op het hoofdbureau van de Amsterdamse politie.
Terreurdreiging Amsterdam gelinkt met 'Madrid'

De politie kreeg rond middernacht een telefoontje uit Brussel dat drie mannen met explosieven een aanslag zouden plegen bij de Mediamarkt, de Ikea en nog een grote winkel. De melder gaf ook adressen en vage signalementen, zei politiecommissaris Bernard Welten. De politie nam direct contact op met inlichtingendienst AIVD, die vaststelde dat er een relatie was met de aanslag in Madrid. In de ochtend werden ook het OM, het KLPD en de Nationaal Coördinator Terreurbestrijding erbij gehaald.

Vanwege de dreiging werden donderdagochtend op last van de politie een aantal winkels aan de Arenaboulevard en de Ikea gesloten. De politie houdt verhoogd toezicht op de locaties, onder meer met observatieteams. Een uitverkocht concert in de Heineken Music Hall, pal naast stadion de Arena, werd afgelast. Ook werd de bioscoop aan de Arenaboulevard gesloten gehouden.

Burgemeester Job Cohen zei dat is overwogen de winkels te laten openen en het concert te laten doorgaan. "Dat hadden we vanzelfsprekend graag gewild, maar dat kon niet omdat het onderzoek nog gaande was." Of de winkels vrijdag opengaan is nog onduidelijk.

De zeven worden verdacht van de voorbereiding van misdrijven met een terroristisch oogmerk en worden donderdagavond verhoord. Het gaat om zes mannen en een vrouw, van wie er een familielid zou zijn van een betrokkene bij de aanslagen in Madrid, die later zelfmoord heeft gepleegd.

De eerste aanhouding vond plaats rond het middaguur, de zevende om 17.45 uur. Enkelen zijn veroordeeld voor onder meer geweldsdelicten, maar geen van hen heeft een bewezen terreurverleden, zei Welten. Een aantal is familie van elkaar. Nog onduidelijk is of ze echt betrokken zijn bij de zaak. Daarom is over een motief nog niets te zeggen. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

In Amsterdam worden donderdagavond vier doorzoekingen verricht. Een doorzochte garage in Amsterdam-West bleek er niets mee te maken te hebben. Ook op de Meeuwenlaan in Amsterdam-Noord is een pand doorzocht.

Uit onderzoek is gebleken dat de melding vanuit Brussel is gedaan met een prepaidtelefoon. Onder meer in Brussel zijn panden doorzocht, maar alleen in Nederland zijn aanhoudingen verricht, zei Welten.
http://binnenland.nieuws.nl/549569/t...nkt_met_madrid
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2009, 23:35
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Is dat nou die leipe Mocro flavour?
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 00:12
fractuur
fractuur is offline
De Arena-boulevard. Ga er eens langs op zaterdag en opeens is het duidelijk waarom het zou worden opgeblazen.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 02:56
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
inderdaad, jammer dat het mislukt is.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 09:19
Verwijderd
Citaat:
inderdaad, jammer dat het mislukt is.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 11:43
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Iets met prepaid telefoontje, anoniem lafbekje en toevallige familiebanden met een spontane zelfontbrander uit Madrid. De politie heeft namelijk geen enkel bewijs gevonden voor werkelijke terreurplannen. Een høax dus.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 11:44
Verwijderd
Die Marokkaanse families zijn ook zo groot. Ik ken ook wel iemand die de neef is van Mohammed B.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 15:43
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Mwo, islamitische terroristen plegen eerst een aanslag, en waarschuwen daarna. Nooit omgekeerd. Dat past dus al niet in het plaatje.

Op school en in de samenleving mislukte kutkoters die aandacht nodig hebben daarentegen...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 16:20
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Die Marokkaanse families zijn ook zo groot. Ik ken ook wel iemand die de neef is van Mohammed B.
En tegelijkertijd z'n zwager zeker.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 17:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mwo, islamitische terroristen plegen eerst een aanslag, en waarschuwen daarna. Nooit omgekeerd. Dat past dus al niet in het plaatje.

Op school en in de samenleving mislukte kutkoters die aandacht nodig hebben daarentegen...
Erm... iemand verklikken =/= zelf (of je organisatie) van plan zijn iets te doen en van te voren waarschuwen
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 18:34
fractuur
fractuur is offline
Alle verdachten terreurdreiging vrijgelaten
Uitgegeven: 13 maart 2009 15:27
Laatst gewijzigd: 13 maart 2009 18:45

AMSTERDAM - Het lijkt er op dat er donderdag geen gevaar is geweest voor een terroristische aanslag in Amsterdam. Alle zeven verdachten die donderdag werden opgepakt, kwamen vrijdag vrij.

Bekijk video

Eerst vijf, daarna de overige twee.

Het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam liet eerder vrijdag weten dat slechts een van de verdachten nog onderzocht werd op eventuele betrokkenheid bij terroristische activiteiten.




De andere verdachte bleef vastzitten wegens andere strafbare zaken. In een van de woningen waarin donderdag huiszoeking werd gedaan, zijn gestolen goederen gevonden. In geen van de huizen zijn explosieven aangetroffen.


'El Chino'

Een van de mensen die werd opgepakt, is familie van de inmiddels overleden Marokkaan Jamal Ahmidan, alias 'El Chino' (de Chinees).

Hij was een van de daders van de aanslagen in Madrid in maart 2004, waarbij 191 mensen omkwamen. Drie weken later bliezen vijf terroristen zich op tijdens een politieactie bij een appartement in een buitenwijk van Madrid. Onder hen was 'de Chinees', die gold als een van de hoofdverdachten.


Onderzoek

Volgens de gemeente Amsterdam was er sprake van reële dreiging.

''Dat de meeste verdachten nu vrij zijn, betekent niet dat je kunt zeggen dat het loze bedreigingen waren of dat de tip die binnenkwam achteraf niet waar blijkt.''

Het onderzoek naar de dreiging van aanslagen bij IKEA en winkels aan de Arena Boulevard is nog in volle gang. De identiteit van degene die de politie woensdagavond vanuit Brussel telefonisch tipte over mogelijke aanslagen met explosieven in Amsterdam-Zuidoost, staat centraal.


België

Daarbij heeft nauw overleg plaats met de Belgische autoriteiten. Een Belgisch televisiestation meldde dat het federaal parket in België de hele nacht informatie heeft nagetrokken, op Nederlands verzoek.

De afzetting van de Arena Boulevard en Ikea is opgeheven. Wel houdt de politie de boel nog scherp in de gaten. De Pathé-bioscoop aan de Arena Boulevard liep door de terreurdreiging de belangrijkste omzetdag van de week mis.

Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie, premier Jan Peter Balkenende en minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken zijn tevreden over de aanpak van de kwestie door politie en justitie. Het was adequaat en snel. De dreiging is terecht serieus genomen, vinden zij.

van nu.nl.

Drama voor het imago van de autoriteiten die terrorisme zo hoog in het vaandel hebben staan.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 19:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Drama voor de mensen die niets misdaan hebben en dan lastig gevallen worden door de overheid.
Nou, da's het niet, maar het gaat erom dat een halve familie met groot machtsvertoon is gearresteerd en een dag vastgehouden alleen maar omdat één of andere hansworst een telefoontje pleegt.

I mean, goed idee hoor, dan bel ik voor volgende deadline van een paper wel even dat de docent de zaak op wil blazen, voor een dag uitstel. Maar da's natuurlijk niet zoals de rechtstaat bedoeld is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 21:47
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Drama voor de mensen die niets misdaan hebben en dan lastig gevallen worden door de overheid.
Ach wat. Die krijgen 500 Euro dagvergoeding.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 21:49
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nou, da's het niet, maar het gaat erom dat een halve familie met groot machtsvertoon is gearresteerd en een dag vastgehouden alleen maar omdat één of andere hansworst een telefoontje pleegt.
Beter een telefoontje van Hans Worst serieus nemen, dan dat niet doen op het verkeerde moment
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 23:40
Verwijderd
En met deze afloop, blijkt maar weer wat een achterlijke hitserige idioten die lui van geenstijl zijn...

Maar goed, wie dat uberhaupt serieus neemt, is natuurlijk ook achterlijk
Met citaat reageren
Oud 13-03-2009, 23:41
Verwijderd
vind het ook eigenlijk wel teleurstellend dat uitgerekend Gatara gaat smijten met quotes van deze broddelaars. Had je hoger ingeschat, meid....
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 08:29
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
vind het ook eigenlijk wel teleurstellend dat uitgerekend Gatara gaat smijten met quotes van deze broddelaars. Had je hoger ingeschat, meid....
Je kent geenstijl toch wel? Het is grappig hoe ze het verwoorden (en dat plaatje ook). Bovendien had ik eronder een serieuze bron geplakt. Trouwens. Veroorzakers citaat over de afloop van het gebeuren, is ook van geenstijl.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Ach wat. Die krijgen 500 Euro dagvergoeding.
Volgens mij niet. Ik ken ook de mensen die zomaar werden opgepakt omdat ze islamitisch kledij droegen in de trein, die kregen niet eens excuses.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-03-2009, 17:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Volgens mij niet. Ik ken ook de mensen die zomaar werden opgepakt omdat ze islamitisch kledij droegen in de trein, die kregen niet eens excuses.
Ondanks dat je refereert naar een geval waar een paar treinreizigers eerder ten prooi vielen aan een angstpsychose dan dat er een terreuraanslag op handen was, is het nog steeds fout om dan te roepen 'zomaar'. Alles heeft een reden, noem in dat geval de reden, en geef voor zover dat niet duidelijk is aan hoe die slecht is. Roepen dat 'de overheid zomaar doet' is.. tja, beetje Tokkie-niveau vind ik.

Ik vond het persoonlijk bijvoorbeeld een vreemd idee om met z'n tweeën in zo'n klein treintoilet een reinigingsritueel uit te voeren (applaus voor dat überhaupt in zo'n kleine ruimte laten passen trouwens). Voor zover men niet denkt dat je een bom aan het plaatsen bent, krijg je vast de refo-gestapo of de plaatselijke Marrokaanse jeugdbende achter je aan omdat ze denken dat je homo bent.

Kijk, daar stippen we trouwens direct een écht maatschappelijk probleem aan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 17:58
Verwijderd
Ehm, als ik word opgepakt omdat treinreizigers bang zijn voor mijn kleding, dan vind ik dat geen geldig excuus. Daarom zijn ze ook vrijgelaten, maar dat dit ook niet netjes gebeurd is, is al helemaal erg.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 20:20
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Volgens mij niet. Ik ken ook de mensen die zomaar werden opgepakt omdat ze islamitisch kledij droegen in de trein, die kregen niet eens excuses.
Hoe lang waren die ook alweer vastgehouden? Denk dat dat ook een rol speelt.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 20:21
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
(applaus voor dat überhaupt in zo'n kleine stinkende en smerige ruimte laten passen trouwens).
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 20:22
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Ehm, als ik word opgepakt omdat treinreizigers bang zijn voor mijn kleding, dan vind ik dat geen geldig excuus. Daarom zijn ze ook vrijgelaten, maar dat dit ook niet netjes gebeurd is, is al helemaal erg.
Religieuze kleding + 2 mannen die een 1-persoons toilet in gaan + terreur op westerse doelen = angst voor terreur en daaruitvloeiende (onterechte) verklikkingen.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Religieuze kleding + 2 mannen die een 1-persoons toilet in gaan + terreur op westerse doelen = angst voor terreur en daaruitvloeiende (onterechte) verklikkingen.
Ze gingen niet met zn tweeen naar één toilet. Verder is het geen rechtvaardiging.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 21:43
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Hoe lang waren die ook alweer vastgehouden? Denk dat dat ook een rol speelt.
Was 't 10 minuten? Ik vlieg wel 's voor zaken naar Israel, daar ben je soms een uur lang bezig met alle checks die worden uitgevoerd; soms ben je helemaal de gelukkige, mag je ook je schoenen uittrekken, word je gefoullieerd, gaan ze je hele bagage door met snuffeldoekjes etc etc. Een uur zeg ik je, een arrestatie is er niks bij. En dan zorg ik er nog voor dat ik er zo onschuldig mogelijk uitzie; scheer me netjes, kijk iedereen in de ogen aan en antwoord alle vragen naar eerlijkheid.
Moet ik me daar over gaan opwinden? De pers erbij sleuren?
Je kan natuurlijk zo reageren "Oh ja ! Haha, natuurlijk, helemaal niet bij nagedacht Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die na Madrid een beetje zenuwachtig zijn geworden. Goed werk hoor jongens, ik ben blij dat er oplettende mensen zijn. Ik zit namelijk in dezelfde trein en zou ook liever niet 10 meter uit de trein geslingerd willen worden door een bom van een idiote extremist.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2009, 22:39
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ze gingen niet met zn tweeen naar één toilet. Verder is het geen rechtvaardiging.
Dan is er maar één optie: iemand die met spullen erin loopt en iets gaat doen, en de ander die buiten staat.

Iemand die een bom op scherpt stelt met een ander om buiten de wacht te houden zou er precies zou uitzien.

Dus dat mensen dan alarm slaan, tja, shit happens. Het is niet alsof we in Nederland geen islamitische terroristen hebben.


Naar figuren in een djellaba wordt vaker gekeken voor dat soort dingen. Ik als blanke zal sneller gepakt worden dan iemand met een andere huidskleur bij het plegen van hetzelfde misdrijf. Ach tja, wie heeft ooit beweerd dat het leven helemaal eerlijk is?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 22:45
Verwijderd
Nee T_ID ze ging omstebeurt naar het toilet, dus onzin met je "dan is er maar één optie". Verder is het laatste wat je claimt dikke onzin.

Verder gaat het erom hoe de politie dit alles heeft afgehandeld. Dat was ronduit asociaal. Ze werden behandeld als terroristen, zelfs toen bleek dat ze volstrekt onschuldig waren.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2009, 22:50
Verwijderd
Vraag me trouwens af of de Metro nu blijkt dat er geen sprake was van een terreurdreiging het ook op de voorpagina gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 00:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Was 't 10 minuten? Ik vlieg wel 's voor zaken naar Israel, daar ben je soms een uur lang bezig met alle checks die worden uitgevoerd; soms ben je helemaal de gelukkige, mag je ook je schoenen uittrekken, word je gefoullieerd, gaan ze je hele bagage door met snuffeldoekjes etc etc. Een uur zeg ik je, een arrestatie is er niks bij. En dan zorg ik er nog voor dat ik er zo onschuldig mogelijk uitzie; scheer me netjes, kijk iedereen in de ogen aan en antwoord alle vragen naar eerlijkheid.
Moet ik me daar over gaan opwinden? De pers erbij sleuren?
ik word er altijd uitgepikt komt waarschijnlijk door mijn zenuwachtig gedoe i.v.m. vliegangst

Citaat:
Je kan natuurlijk zo reageren "Oh ja ! Haha, natuurlijk, helemaal niet bij nagedacht Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die na Madrid een beetje zenuwachtig zijn geworden. Goed werk hoor jongens, ik ben blij dat er oplettende mensen zijn. Ik zit namelijk in dezelfde trein en zou ook liever niet 10 meter uit de trein geslingerd willen worden door een bom van een idiote extremist.
Het is idd klote als je verdacht wordt, maar als men mij had verdacht van het 1 en ander en opzij hadden gezet zodat ik bv mijn vlucht zou missen - so be it. Het is helaas noodzakelijk.

Net zoals ik het ook niet leuk vind dat de camera's in de banken en winkels mij continue bekijken, maarja... waren er geen dieven en overvallen, dan was al die poespas niet nodig geweest en had ik - als onschuldige - ook geen last van die prangende camera's.

het is wat anders als mensen bewust onschuldig vast gezet worden.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 12:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee T_ID ze ging omstebeurt naar het toilet, dus onzin met je "dan is er maar één optie". Verder is het laatste wat je claimt dikke onzin.
Waarom blijf je telkens tegen dat laatste ingaan als je best weet dat het een statistische wet is? Nu lok je uit dat we offtopic gaan door me weer te laten herhalen welke series misdrijven en vervolgingen bewijzen dat mensen met een lichtgetinte huidskleur vaker wegkomen met een bepaalde slag misdrijven, te weten mishandeling, misdaden met racististisch en sektarisch oogmerk, vandalisme, etc.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 12:33
Verwijderd
Citaat:
Waarom blijf je telkens tegen dat laatste ingaan als je best weet dat het een statistische wet is? Nu lok je uit dat we offtopic gaan door me weer te laten herhalen welke series misdrijven en vervolgingen bewijzen dat mensen met een lichtgetinte huidskleur vaker wegkomen met een bepaalde slag misdrijven, te weten mishandeling, misdaden met racististisch en sektarisch oogmerk, vandalisme, etc.
Heb je bronnen, of zwijg je nu hierover voor eeuwig?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 12:40
Verwijderd
Alle verdachten terreurdreiging vrijgelaten

AMSTERDAM - Het lijkt er op dat er donderdag geen gevaar is geweest voor een terroristische aanslag in Amsterdam. Alle zeven verdachten die donderdag werden opgepakt, kwamen vrijdag vrij. Eerst vijf, daarna de overige twee.

Het Openbaar Ministerie (OM) in Amsterdam liet eerder vrijdag weten dat slechts een van de verdachten nog onderzocht werd op eventuele betrokkenheid bij terroristische activiteiten.

De andere verdachte bleef vastzitten wegens andere strafbare zaken. In een van de woningen waarin donderdag huiszoeking werd gedaan, zijn gestolen goederen gevonden. In geen van de huizen zijn explosieven aangetroffen.

'El Chino'

Een van de mensen die werd opgepakt, is familie van de inmiddels overleden Marokkaan Jamal Ahmidan, alias 'El Chino' (de Chinees).

Hij was een van de daders van de aanslagen in Madrid in maart 2004, waarbij 191 mensen omkwamen. Drie weken later bliezen vijf terroristen zich op tijdens een politieactie bij een appartement in een buitenwijk van Madrid. Onder hen was 'de Chinees', die gold als een van de hoofdverdachten.

Onderzoek

Volgens de gemeente Amsterdam was er sprake van reële dreiging.

''Dat de meeste verdachten nu vrij zijn, betekent niet dat je kunt zeggen dat het loze bedreigingen waren of dat de tip die binnenkwam achteraf niet waar blijkt.''

Het onderzoek naar de dreiging van aanslagen bij IKEA en winkels aan de Arena Boulevard is nog in volle gang. De identiteit van degene die de politie woensdagavond vanuit Brussel telefonisch tipte over mogelijke aanslagen met explosieven in Amsterdam-Zuidoost, staat centraal.

België

Daarbij heeft nauw overleg plaats met de Belgische autoriteiten. Een Belgisch televisiestation meldde dat het federaal parket in België de hele nacht informatie heeft nagetrokken, op Nederlands verzoek.

De afzetting van de Arena Boulevard en Ikea is opgeheven. Wel houdt de politie de boel nog scherp in de gaten. De Pathé-bioscoop aan de Arena Boulevard liep door de terreurdreiging de belangrijkste omzetdag van de week mis.

Minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie, premier Jan Peter Balkenende en minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken zijn tevreden over de aanpak van de kwestie door politie en justitie. Het was adequaat en snel. De dreiging is terecht serieus genomen, vinden zij.

Busje

De tipgever die in de nacht van woensdag op donderdag bij de politie melding deed van mogelijke terreurdreiging, sprak van drie mannen die in een busje vanuit België naar Nederland zouden komen om een aanslag te plegen.

Dat meldde een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) vrijdag.

Het onderzoek van justitie naar de dreiging richt zich nu voornamelijk op deze drie mannen en op de persoon die de politie tipte.

SMN

Het Samenwerkingsverband van Marokkanen in Nederland (SMN) is opgelucht dat er geen sprake blijkt te zijn van terroristische dreiging in Amsterdam. Dat verklaarde het SMN vrijdag.

De organisatie zei blij te zijn dat de Marokkaans-Nederlandse verdachten geen terroristische motieven hadden. Alle zeven verdachten zijn inmiddels vrijgelaten.

Het SMN zet wel kanttekeningen bij de informatievoorziening door politie en justitie. Die zou negatief hebben bijgedragen aan de beeldvorming rond Marokkaanse Nederlanders. Volgens de organisatie is het vermelden van de etniciteit van geweldplegers zelden relevant.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 14:58
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
En met deze afloop, blijkt maar weer wat een achterlijke hitserige idioten die lui van geenstijl zijn...
GeenStijl chargeert en je hebt dan 2 soorten mensen:

- Mensen die dat weten en begrijpen en daardoor niet klakkeloos geloven wat er staat.

- Mensen zoals jij.
__________________
Welcome to your mom's house!

Laatst gewijzigd op 15-03-2009 om 16:49.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 15:00
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Je kent geenstijl toch wel?
Kennen =/= begrijpen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 16:37
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Volgens de gemeente Amsterdam was er sprake van reële dreiging.''Dat de meeste verdachten nu vrij zijn, betekent niet dat je kunt zeggen dat het loze bedreigingen waren of dat de tip die binnenkwam achteraf niet waar blijkt.''.
En vervolgens SMN:
opgelucht dat er geen sprake blijkt te zijn van terroristische dreiging in Amsterdam. Oh? de politie laat 't nog open anders..
De organisatie zei blij te zijn dat de Marokkaans-Nederlandse verdachten geen terroristische motieven hadden. Welke motieven dan wel?
. Volgens de organisatie is het vermelden van de etniciteit van geweldplegers zelden relevant. Inderdaad, nergens voor nodig, is voor iedereen toch meteen duidelijk?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 16:53
Verwijderd
Waaruit blijkt dat er sprake was van een reële dreiging?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-03-2009, 16:54
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
. Volgens de organisatie is het vermelden van de etniciteit van geweldplegers zelden relevant. Inderdaad, nergens voor nodig, is voor iedereen toch meteen duidelijk?
Pak eens een willekeurige krant en een willekeurig nieuwsbericht, ik denk dat 3/4 van wat erin staat niet echt relevant is. Het doel van een krant is dan ook kranten verkopen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 17:08
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Waaruit blijkt dat er sprake was van een reële dreiging?
Ik weet niet of ze dat ooit vrij gaan geven omdat verklikkers meestal een korte levensverwachting hebben. Maar jij vindt dat je dit soort waarschuwingen maar gewoon moet negeren?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet of ze dat ooit vrij gaan geven omdat verklikkers meestal een korte levensverwachting hebben. Maar jij vindt dat je dit soort waarschuwingen maar gewoon moet negeren?
Nee, maar als de gemeente iets beweert, hoeft het niet waar te zijn omdat de gemeente het beweert. Daarom vraag ik het me af.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 19:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nee, maar als de gemeente iets beweert, hoeft het niet waar te zijn omdat de gemeente het beweert. Daarom vraag ik het me af.
Iets kan op een bepaald moment reeel zijn en dat een ander moment niet meer zijn.

Stel jij gaat iedere dag om 13:30 met de bus. De bushalte is niet van van je huis. Opeens word je door een goede bekende opgebeld en die zegt je dat de tijden van de bus zijn veranderd en dat die bus om 13:20 gaat in plaats van 13:30. Je snelt je om 13:15 naar de bus, omdat de kans reeel is - op basis van een betrouwbare bron - dat je anders de bus mist als je later dan 13:20 gaat. Je komt bij de bushalte, maar de bus komt gewoon om 13:30.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 20:56
Verwijderd
De gemeente heeft ook alleen maar gezegd dat er sprake was van een reële dreiging, om geen gezichtsverlies te lijden. Het punt is, dat iedereen er veel te snel van uit ging dat er sprake zou zijn van een poging tot een terroristische aanslag. In sommige kranten stond het zelfs groot op de voorpagina. Nu komt er misschien een berichtje, dat het dus toch niet zo was, maar het kwaad is al geschied: weer een negatieve beeldvorming van Marokkanen/moslims in de media.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 21:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De gemeente heeft ook alleen maar gezegd dat er sprake was van een reële dreiging, om geen gezichtsverlies te lijden. Het punt is, dat iedereen er veel te snel van uit ging dat er sprake zou zijn van een poging tot een terroristische aanslag.
Nu ben jij even voorbarig bezig als je de gemeente van beschuldigt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-03-2009, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Nu ben jij even voorbarig bezig als je de gemeente van beschuldigt.
De verdachten zijn toch vrijgelaten? Uit een ander artikel bleek dat het telefoontje door een verwarde en labiele vrouw is gepleegd. Dus waaruit blijkt dat ik voorbarig ben?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2009, 11:57
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Tipgeefster uit België kende details aanslagen Madrid

Vorige week werd Amsterdam opgeschrikt door terreurdreiging.
De vrouw die vanuit Brussel de politie waarschuwde voor een aanslag in Amsterdam-Zuidoost kende details over de terroristische aanslagen in Madrid "die niemand normaliter weet". Dat zegt politiecommissaris Bernard Welten vandaag in de Volkskrant. Kritiek op het politieoptreden nadat alle verdachten waren vrijgelaten vrijdag noemt hij "voorspelbare menselijke kortzichtigheid".

Nederlands met Frans accent
De details over de aanslagen in Madrid, waarbij vijf jaar geleden 191 mensen omkwamen, gaven aanleiding het telefoontje zeer serieus te nemen. De vrouw sprak Nederlands met een Frans accent. De politie houdt er volgens Welten rekening mee dat zij zich tijdens het gesprek dingen liet influisteren door iemand anders.

Tien minuten
De vrouw belde in de nacht van woensdag op donderdag vanuit Brussel met een prepaid gsm. Ze zei dat drie mannen met explosieven een aanslag zouden plegen bij de Mediamarkt, de Ikea en nog een grote winkel. Het drietal zou onderweg zijn in een personenbusje. De melder gaf ook adressen en vage signalementen.
"Nadat zij zich bij ons meldde, is zij onmiddellijk doorverbonden en is het ruim tien minuten durende gesprek opgenomen", zegt Welten in de krant. "Het is niet zo dat wij haar gewoon haar verhaal lieten doen. Heel secuur gaf zij antwoord op door ons gestelde vragen. Ze spelde de door haar genoemde namen."

Marokkanen
Welten acht het nog steeds verstandig dat de justitie donderdagavond onomwonden zei dat de zeven opgepakte verdachten Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond waren. "Iedereen weet dat de aanslagen in Madrid zijn gepleegd door Marokkanen. De herinnering daaraan werd donderdag overdag al voldoende gereactiveerd in de media. Het was dus een relevant feit. Als wij het niet hadden gezegd, zou er een oncontroleerbare geruchtenstroom op gang zijn gekomen." (novum/kh)
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...n-Madrid.dhtml
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2009, 14:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De verdachten zijn toch vrijgelaten? Uit een ander artikel bleek dat het telefoontje door een verwarde en labiele vrouw is gepleegd. Dus waaruit blijkt dat ik voorbarig ben?
Uit het feit dat jij geen inzicht hebt in de informatie waarover de politie beschikt, maar je wel oordelen velt die die informatie vereisen, zoals de uitspraak dat men er veel te snel vanuit ging dat er een terreuraanslag kon zijn, en dat de gemeente zijn uitspraken slechts zou hebben gedaan om gezichtsverlies te voorkomen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-03-2009, 21:35
Verwijderd
Citaat:
Uit het feit dat jij geen inzicht hebt in de informatie waarover de politie beschikt, maar je wel oordelen velt die die informatie vereisen, zoals de uitspraak dat men er veel te snel vanuit ging dat er een terreuraanslag kon zijn, en dat de gemeente zijn uitspraken slechts zou hebben gedaan om gezichtsverlies te voorkomen.
Nou de politie wist wel te vertellen, toen de daders waren opgepakt, dat ze alle details van deze daders kenden. Maw, ja de dreigement was terecht. Later moesten ze terugkrabbelen, maargoed, dan toch nog even zeggen dat het niet allemaal voor niets was geweest, om straks geen boze winkeliers op hun dak te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 12:17
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Cohen bij Pauw en Witteman was echt walgelijk. Sorry zeggen tegen iemand die door de politie op zijn bek geslagen is om niks kan echt niet als de papieren nog niet klaar zijn ofzo.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 12:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cohen bij Pauw en Witteman was echt walgelijk. Sorry zeggen tegen iemand die door de politie op zijn bek geslagen is om niks kan echt niet als de papieren nog niet klaar zijn ofzo.
Uhm.. ik mis de link tussen slaan en deze zaak een beetje?

En ach, elke moslim en illegale vreemdeling die ooit met de politie te maken heeft gehad is natuurlijk mishandelt bij arrestatie, in elkaar geslagen, gemarteld in zijn cel en gediscrimineerd en weet ik wat nog meer. Ik geloof het niet meer totdat er een concrete veroordeling door de rechter voor ligt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 19:47
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
mishandelt niet, maar wel 'hardhandig gearresteerd,' dat zei Cohen in ieder geval zelf ook.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 17-03-2009, 23:03
Verwijderd
Citaat:
Uhm.. ik mis de link tussen slaan en deze zaak een beetje?

En ach, elke moslim en illegale vreemdeling die ooit met de politie te maken heeft gehad is natuurlijk mishandelt bij arrestatie, in elkaar geslagen, gemarteld in zijn cel en gediscrimineerd en weet ik wat nog meer. Ik geloof het niet meer totdat er een concrete veroordeling door de rechter voor ligt.
Ach kerel dan geloof je het toch lekker niet. Je bent een meester in generaliseren. De feiten liggen er, er is schandalig met deze mensen omgegaan, hun huizen zijn overhoop gehaald en hun paspoorten en pinpassen zijn nog niet teruggegeven. Daarnaast hebben ze gewoon een geestelijke letsel opgelopen. Kijken hoe jij reageert als je zomaar geblinddoekt wordt ontvoerd en niet weet dat het politie is. Niets 500 euro dagvergoeding, niet eens een excuses of telefoontje hoe het met hen gaat. Nee het zijn en blijven terroristen, zelfs al blijkt dat ze onschuldig zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Twee arrestaties in trein bij A'dam
T_ID
172 15-11-2005 14:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
Verwijderd
500 07-10-2005 00:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Kabinet, zorgvuldig of hysterisch?
Verwijderd
124 05-10-2005 12:02
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Moet hoofddoek verboden worden bij ambtenaren?
Hydrogen
258 08-08-2005 12:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Amsterdamse politie wil hulp leger
Gatara
83 10-02-2005 00:46
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Verhoogde dreiging terroristische aanslagen in Nederland
Gatara
155 29-07-2004 22:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.