Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-08-2004, 02:40
Munky-2nd
Avatar van Munky-2nd
Munky-2nd is offline
Wie speelt hier gitaar zonder les (zoals ik), hoe lang speel je al en wat voor stijl speel je...?

Ik speel nu 4 jaar zonder les

speel funk, rock&roll en progressive metal

(heb nu 3 bands; metal band, progressive metal band en rock&roll/punkband
__________________
Tune it in, Chill out, Drop dead, I need a fix
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-08-2004, 02:42
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
9 jaar
verschillende stijlen. zo'n beetje alles waar ik naar luister.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 03:49
KleineTomaat
Avatar van KleineTomaat
KleineTomaat is offline
Ik speel helaas met les. .

Maar voor de mensen zonder les heb ik een leuk idee. Iedereen zonder les speelt ook blues (ja toch). Leer de volgende toonlader uit je hoofd, laat een vriend/vriendin van je een E, een A en een B rammen en soleer erop los !

E. ----------------------------------------------- 0 3 -
B. ------------------------------------------0 3 -------
G. ---------------------------0 2 (3*) --------------
D. -------------------- 0 2 ---------------------------
A. ----------- 0 2 -----------------------------------
E. --- 0 3 -------------------------------------------

Wil je dan ook nog met dure termen gooien ? Dit is nou de pentatonische mineurladder van E.

WELNU.

Hoe soleren we dan ? Heel simpel. Speel gewoon alleen noten van deze toonladder. De Bes op de G-snaar (3*) hoort eigenlijk niet in deze toonladder, maar geeft wel die vette coole blues-feeling als je hem goed en met mate gebruikt.

Succes ! .
__________________
Zelfs het staren naar de Dolce & Gabbana etalage bracht haar niet uit haar existentiële crisis.

Laatst gewijzigd op 14-08-2004 om 03:52.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 03:53
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
die bes moet ook op A-1
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 03:59
KleineTomaat
Avatar van KleineTomaat
KleineTomaat is offline
Citaat:
botulism schreef op 14-08-2004 @ 04:53 :
die bes moet ook op A-1
Wil je dat ? Gooi hem erbij zou ik zeggen ! .
__________________
Zelfs het staren naar de Dolce & Gabbana etalage bracht haar niet uit haar existentiële crisis.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 04:01
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Citaat:
KleineTomaat schreef op 14-08-2004 @ 04:59 :
Wil je dat ? Gooi hem erbij zou ik zeggen ! .
zo heb ik het geleerd... errr... van internet geplukt
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 04:05
KleineTomaat
Avatar van KleineTomaat
KleineTomaat is offline
Citaat:
botulism schreef op 14-08-2004 @ 05:01 :
zo heb ik het geleerd... errr... van internet geplukt
Ja, het klopt hoor, daar zit ook een bes. Maar het mooie van de bes op die G snaar is dat die bes die geile blues-feeling geeft, die andere doet dat een stuk minder. Dus, peroonlijk zou ik die andere weg laten, maar je staat vrij om hem te spelen hè. .
__________________
Zelfs het staren naar de Dolce & Gabbana etalage bracht haar niet uit haar existentiële crisis.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 04:22
Daevrem
Daevrem is offline
Een Bes is een Bes. En dat hij bij jou meer 'bluesy' klinkt ligt denk ik aan de anatomie van de gitaar/snaar. De G snaar is wat dunner dan de A snaar.

Trouwens zou ik als beginner eerst de C majeur toonladder helemaal over de hele gitaarhals leren. Als je dat voor elkaar hebt dan kom je er achter dat je het patroon kunt verschuiven en je zo ook alle mineur en majeur toonladders van alle toonsoorten hebt. En als je de juiste twee noten toevoegd heb je de pentatonische. En dan kun je de ladders nog chromatisch aanpassen en je hebt de rest(nou, bijna dan). Je kunt zelfs denken in C majeur terwijl je alle tonen gebruikt. Van de tonen die eigenlijk niet in de C majeur toonladder zitten weet je dan gelijk ook de eigenschappen zolang je maar C majeur denkt. Dus dan kun je alle twaalf noten gebruiken.

Dan kun je noten ook kleur qua priotiteit geven. Je kunt dus naar de half van de gitaar kijken en dan 'zie' je dat alle noten die toevallig bij het akkoord van dat moment(4 noten, septiemakkoord) horen blauw, de noten die bij dezelfde toonsoort waarin je speelt horen, groen. En de overblijvende extenties en chromatische 'passing notes' rood.

Dit kost natuurlijk veel oefening, ervaring, uit je hoofd leren en voorstellingsvermogen. Ik kan het zelf ook niet.

In iedergeval gewoon C majeur leren. Hoe beter je die eigenlijk leert hoe beter je het bovenstaande kunt. En dat is alles wat je nodig hebt voor westerse muziek.

Ooh, ik heb twee jaar les gehad toen ik net begon. Daarna heb ik een tijdje wat minder gitaar gespeeld. Toen ben ik weer begonnen. Ik heb de meeste dingen die ik nu weet eigenlijk zelf geleerd. Maar als ik was blijven lessen dat ik dat vast ook wel geleerd trouwens. Ik kan les wel aanraden.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 04:32
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 14-08-2004 @ 05:22 :
Ik kan les wel aanraden.
Ik niet. besteed dat geld liever aan instrumenten/apparatuur. Zonder les leer je het ook wel, duurt alleen iets langer misschien.

Maar goed ik leer het liefste alles zelf
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 08:10
Verwijderd
Citaat:
botulism schreef op 14-08-2004 @ 05:32 :
Ik niet. besteed dat geld liever aan instrumenten/apparatuur. Zonder les leer je het ook wel, duurt alleen iets langer misschien.

Maar goed ik leer het liefste alles zelf
op zich heb je wel een punt, maar les heeft een voordeel, eventuele fouten in de basis worden door een docent eruit gewerkt, en mbt houding kan een docent je een goede houding aanleren zodat blessurers voorkomen kunnen worden
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 09:26
paco de taco
Avatar van paco de taco
paco de taco is offline
Citaat:
botulism schreef op 14-08-2004 @ 05:32 :
Ik niet. besteed dat geld liever aan instrumenten/apparatuur. Zonder les leer je het ook wel, duurt alleen iets langer misschien.

Maar goed ik leer het liefste alles zelf
als het om het geld gaat kun je beter gewoon een uur (of 2) extra in de week werken en dan heb je en les en geld om aan instrumenten/apparatuur te besteden.
het voordeel van les is dat je de juiste basis aan leert zoals hierboven al gezegd wordt.
en je leert noten lezen, wat handig is om iets op de juiste manier te spelen zonder het originele nummer te hoeven horen.
als je jezelf gitaar leert spelen leer je vaak alleen tabs
daar kun je alleen op zien welke noten, snelheid en maat valt daar niet aan af te lezen. dus dan moet je het op gehoor doen met het nummer erbij. dat heeft wel als voordeel dat je meer op gehoor leert spelen maar dat kan als je les hebt ook nog erbij.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 09:35
wup
wup is offline
Ik heb heel even les gehad maar dat beviel me voor geen meter, zodra iets moet, is het niet leuk meer. En noten lezen had ik al helemaal geen zin in. Ik heb het mezelf gewoon geleerd door tabs van internet te plukken en goed naar de muziek te luisteren hoe het gaat... nu ben ik ook geen wereldwonder in het gitaar spelen, maar goed. Speel nu zo'n 3 jaar denk ik, ietsje langer misschien
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 09:41
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Munky-2nd schreef op 14-08-2004 @ 03:40 :
Wie speelt hier gitaar zonder les (zoals ik), hoe lang speel je al en wat voor stijl speel je...?

Ik speel nu 4 jaar zonder les

speel funk, rock&roll en progressive metal

(heb nu 3 bands; metal band, progressive metal band en rock&roll/punkband
nah ik speel bas, jaar of 5 waarvan 3 met les. en ik weet niet hoe het met gitaristen is, maar de bassisten die zonder les goed spelen zijn op 1 hand te tellen geloof ik. je moet gewoon een goede techniek aangeleerd krijgen en daarnaast is het leren van noten en akkoorden ed ook wel een must om goed met andere muzikanten samen te kunnen werken
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 10:07
Verwijderd
ik heb lekker wel les gehad en binnenkort wil ik weer les nemen, want ik zit stuck ik wil wellus wat meer dan aleen maar metal spelen
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 11:37
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
little nemo schreef op 14-08-2004 @ 10:41 :
nah ik speel bas, jaar of 5 waarvan 3 met les. en ik weet niet hoe het met gitaristen is, maar de bassisten die zonder les goed spelen zijn op 1 hand te tellen geloof ik. je moet gewoon een goede techniek aangeleerd krijgen en daarnaast is het leren van noten en akkoorden ed ook wel een must om goed met andere muzikanten samen te kunnen werken
ik speel basgitaar zonder les
maar ik kan wel met anderen samen spelen...doe regelmatig mee met jamsessies en mijn inbreng wordt over het algemeen zeer op prijs gesteld Dus het is best te doen zonder les...
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 12:15
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 14-08-2004 @ 12:37 :
ik speel basgitaar zonder les
maar ik kan wel met anderen samen spelen...doe regelmatig mee met jamsessies en mijn inbreng wordt over het algemeen zeer op prijs gesteld Dus het is best te doen zonder les...
maar sommige mensen hebben dan ook heel veel talent, de overige 98% kan beter wel gewoon lessen
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 12:41
Brutus
Avatar van Brutus
Brutus is offline
Les nemen is alijd beter, je vordert veel sneller en je foute technieken worden eruit gehaald. Ik heb ong 1 jaar les gehad en wat ik in die tijd heb geleerd is nu nog steeds wat ik het best beheers. Als ik veel tijd zou hebben zou ik zeker weer lessen nemen maar dat gaat helaas niet, ik raad het je wel aan.
__________________
Appelmoes
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 12:48
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
wat brutus zegt
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-08-2004, 13:12
Ce-El-Wan
Avatar van Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
Brutus schreef op 14-08-2004 @ 13:41 :
Les nemen is alijd beter, je vordert veel sneller en je foute technieken worden eruit gehaald. Ik heb ong 1 jaar les gehad en wat ik in die tijd heb geleerd is nu nog steeds wat ik het best beheers. Als ik veel tijd zou hebben zou ik zeker weer lessen nemen maar dat gaat helaas niet, ik raad het je wel aan.
mwah, technieken kun je ook van het internet halen en houdingen kun je ook van het internet halen. Als je les hebt krijg je toch alleen maar kutnummers om te spelen.
Het enige voordeel is dat les je motiveert om wat te doen.

Ik speel nu 8 jaar zonder les.
__________________
Richtiger Manner
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 14:06
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 14-08-2004 @ 14:12 :
mwah, technieken kun je ook van het internet halen en houdingen kun je ook van het internet halen. Als je les hebt krijg je toch alleen maar kutnummers om te spelen.
Het enige voordeel is dat les je motiveert om wat te doen.

Ik speel nu 8 jaar zonder les.
nah op t internet staat t altijd zo lekker duidelijk...als t dan niet helemaal goed overkomt leer je t verkeerd. en je moet ook idd een leraar die samen met jou de liedjes uitzoekt natuurlijk
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 14:41
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 14-08-2004 @ 14:12 :
Het enige voordeel is dat les je motiveert om wat te doen.
ik heb net het omgekeerde. ik ben tegelijk met gitaar ook met keyboard begonnen. en keyboardles had ik wel, gitaar deed ik zelf. na dat jaar hoefde ik geen keyboard meer te zien, maar gitaar speelde ik nog steeds minstens 2 uur per dag.
De basis muziekleer (notenlezen etc) die ik bij keyboardles geleerd had, kon ik wel handig gebruiken bij het gitaar leren, maar had ik voor hetzelfde geld ook van internet kunnen plukken.
Maar de eerste paar jaar had ik nog geen internet. Nieuwe liedjes leerde ik mezelf aan door goed naar de originelen te luisteren en met behulp van keyboard en gitaar erachter te komen welke akkoorden er werden gespeeld. Later maakten eenvoudige akkoorden plaats voor ingewikkeldere akkoorden en nog later kwamen daar nog riffs bij.
Ik heb hierdoor geleerd om ontzettend goed naar muziek te luisteren, iets waar ik erg blij mee ben dat ik het kan. Ik hoor tegenwoordig vaker een nummer voor het eerst en dan weet ik al grotendeels hoe ik het moet spelen ookal is er geen gitaar of keyboard in de buurt te bekennen.
Op mijn zestiende ofzo ben ik ook weer voorzichtig wat keyboard gaan spelen (zonder les) en ook keyboard en piano speel ik nu nog steeds, en ik heb nadat ik er les in had ontzettend veel geleerd.

Natuurlijk zijn er veel dingen te zeggen voor les. Ik ken zelf een flink aantal gitaristen, zowel mensen die nooit les gehad hebben als mensen die vanaf het begin les hebben. Diegene die wel les hebben gehad zijn in technisch flink wat beter, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik diegene zonder les veel en veel boeiender vind om naar te luisteren. Ze hebben vaak een veel creatievere en originelere manier van spelen.
Het zal dan ook wel geen toeval zijn dat ik bijna alleen maar naar bands luister waarvan de muzikanten nooit les hebben gehad
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 14:45
Ce-El-Wan
Avatar van Ce-El-Wan
Ce-El-Wan is offline
Citaat:
botulism schreef op 14-08-2004 @ 15:41 :
ik heb net het omgekeerde. ik ben tegelijk met gitaar ook met keyboard begonnen. en keyboardles had ik wel, gitaar deed ik zelf. na dat jaar hoefde ik geen keyboard meer te zien, maar gitaar speelde ik nog steeds minstens 2 uur per dag.
De basis muziekleer (notenlezen etc) die ik bij keyboardles geleerd had, kon ik wel handig gebruiken bij het gitaar leren, maar had ik voor hetzelfde geld ook van internet kunnen plukken.
Maar de eerste paar jaar had ik nog geen internet. Nieuwe liedjes leerde ik mezelf aan door goed naar de originelen te luisteren en met behulp van keyboard en gitaar erachter te komen welke akkoorden er werden gespeeld. Later maakten eenvoudige akkoorden plaats voor ingewikkeldere akkoorden en nog later kwamen daar nog riffs bij.
Ik heb hierdoor geleerd om ontzettend goed naar muziek te luisteren, iets waar ik erg blij mee ben dat ik het kan. Ik hoor tegenwoordig vaker een nummer voor het eerst en dan weet ik al grotendeels hoe ik het moet spelen ookal is er geen gitaar of keyboard in de buurt te bekennen.
Op mijn zestiende ofzo ben ik ook weer voorzichtig wat keyboard gaan spelen (zonder les) en ook keyboard en piano speel ik nu nog steeds, en ik heb nadat ik er les in had ontzettend veel geleerd.

Natuurlijk zijn er veel dingen te zeggen voor les. Ik ken zelf een flink aantal gitaristen, zowel mensen die nooit les gehad hebben als mensen die vanaf het begin les hebben. Diegene die wel les hebben gehad zijn in technisch flink wat beter, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik diegene zonder les veel en veel boeiender vind om naar te luisteren. Ze hebben vaak een veel creatievere en originelere manier van spelen.
Het zal dan ook wel geen toeval zijn dat ik bijna alleen maar naar bands luister waarvan de muzikanten nooit les hebben gehad
mm.. same here een beetje. ik heb 6 jaar keyboard les gehad en ben daarna op gitaar overgestapt. muzikale achtergrond had ik dus wel en idd ook geen internet. In mijn toenmalige bandje (veel Iron Maiden covers) was het altijd van cd opzetten en net zolang draaien tot je hem uitgezocht had... Dat waren nog eens tijden...
__________________
Richtiger Manner
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 14:50
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 14-08-2004 @ 15:45 :
mm.. same here een beetje. ik heb 6 jaar keyboard les gehad en ben daarna op gitaar overgestapt. muzikale achtergrond had ik dus wel en idd ook geen internet. In mijn toenmalige bandje (veel Iron Maiden covers) was het altijd van cd opzetten en net zolang draaien tot je hem uitgezocht had... Dat waren nog eens tijden...
ja, ik vind dat zoveel meer charme hebben
ik geloof trouwens niet dat je iets verkeerd aan kunt leren. geen enkele manier is verkeerd bij gitaarspelen wat mij betreft. doe wat het beste voor je werkt.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:09
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
botulism schreef op 14-08-2004 @ 15:50 :
ja, ik vind dat zoveel meer charme hebben
ik geloof trouwens niet dat je iets verkeerd aan kunt leren. geen enkele manier is verkeerd bij gitaarspelen wat mij betreft. doe wat het beste voor je werkt.
nah met gitaarspelen weet k t niet, maar er zijn genoeg basisten die enorm verkrampt spelen wat gewoon kut is voor je armen ... en daarnaast kan je met een betere techniek (die waarschijnlijk niet degene is die je uit jezelf zou doen) sneller, makkelijker en strakker spelen
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:18
Brutus
Avatar van Brutus
Brutus is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 14-08-2004 @ 14:12 :
mwah, technieken kun je ook van het internet halen en houdingen kun je ook van het internet halen. Als je les hebt krijg je toch alleen maar kutnummers om te spelen.
Het enige voordeel is dat les je motiveert om wat te doen.

Ik speel nu 8 jaar zonder les.
in je volgende post zeg je dat je lang keyboard hebt gespeeld, dus dat zal er ook wel wat mee te maken hebben.
maar mijn gitaarleraar gaf mij niet zomaar nummers op om te leren maar het principe van akkoorden, toonladders, later arpeggio's e.d. Het is zo dat geen enkel site beter les kan geven dan een leraar zelf en ik zeg ook niet dat het een must is, maar les is altijd handig.
__________________
Appelmoes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-08-2004, 15:23
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Citaat:
little nemo schreef op 14-08-2004 @ 16:09 :
nah met gitaarspelen weet k t niet, maar er zijn genoeg basisten die enorm verkrampt spelen wat gewoon kut is voor je armen ... en daarnaast kan je met een betere techniek (die waarschijnlijk niet degene is die je uit jezelf zou doen) sneller, makkelijker en strakker spelen
of je nou een leraar hebt of niet, je blijft toch steeds je techniek verbeteren. Misschien leer je jezelf wel iets aan wat minder goed werkt, maar dan merk je at vanzelf wel en dan ga je daar ook wat aan veranderen.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:26
Brutus
Avatar van Brutus
Brutus is offline
Citaat:
botulism schreef op 14-08-2004 @ 16:23 :
of je nou een leraar hebt of niet, je blijft toch steeds je techniek verbeteren. Misschien leer je jezelf wel iets aan wat minder goed werkt, maar dan merk je at vanzelf wel en dan ga je daar ook wat aan veranderen.
met een leraar gaat dat toch sneller en beter.
k heb zelf ook geen leraar maar daar kun je niet omheen
__________________
Appelmoes
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:32
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Brutus schreef op 14-08-2004 @ 16:26 :
met een leraar gaat dat toch sneller en beter.
k heb zelf ook geen leraar maar daar kun je niet omheen
sneller dus wel
beter niet
vind ik
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:37
Brutus
Avatar van Brutus
Brutus is offline
Citaat:
botulism schreef op 14-08-2004 @ 16:32 :
sneller dus wel
beter niet
vind ik
een leraar kan het jou echtwel beter uitleggen dan dat je het allemaal zelf moet uitpuzzelen en dan komt er nog bij of het goed is wat je doet. als gitaarlessen onnodig waren hadden ze ook niet bestaan.
__________________
Appelmoes
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 15:43
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Brutus schreef op 14-08-2004 @ 16:37 :
een leraar kan het jou echtwel beter uitleggen dan dat je het allemaal zelf moet uitpuzzelen en dan komt er nog bij of het goed is wat je doet. als gitaarlessen onnodig waren hadden ze ook niet bestaan.
tamagotchi's bestaan ook
ik zeg niet dat ze onnodig zijn, maar het kan ook zonder
ja een leraar weet veel meer dan jij over hoe je een instrument bespeelt
maar een leraar weet veel minder goed dan jij wat voor jou persoonlijk beter werkt
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 16:48
Nighttime Bird
Avatar van Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Ach, speel al een paar jaar gitaar zonder ooit les gehad te hebben, en gaat me prima af vind ik.
__________________
groovie ghoulies are go!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 18:22
Rabbit_Soup
Avatar van Rabbit_Soup
Rabbit_Soup is offline
Ik speel 3,5 jaar en speel voornamelijk shrrrreeddd
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 19:06
Munky-2nd
Avatar van Munky-2nd
Munky-2nd is offline
Het is denk ik ook nog maar de vraag ofdat je leraar zelf, wel of niet les heeft gehad...

Ik ken een paar jongens die les hebben gehad bij een leraar die het zelf heeft aangeleerd... ze spelen allemaal hetzelfde en heel erg stroef... zit bij geen van allen vooruitgqang in

Een ander voorbeeld is weer een andere gitarist die ik ken, die speelt na 5 jaar zonder les, (nouja... een paar accoorden van z'n pa geleerd dan...) alles van metallica en children of boddom vlekkeloos na, met name de solo's! Is best wel ziek...

Ikzelf ben veel met Dream Theater bezig, nog steeds zonder les... gaat me goed af! Ook door af en toe naar live optredens te kijken om te zien welke stijl John Petrucci gebruikt...
__________________
Tune it in, Chill out, Drop dead, I need a fix
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 19:10
MC Bobie
Avatar van MC Bobie
MC Bobie is offline
Citaat:
Ce-El-Wan schreef op 14-08-2004 @ 14:12 :
Als je les hebt krijg je toch alleen maar kutnummers om te spelen.
k mag zelf uitkieze welke nummers we doen op les..
__________________
Lekkerding, lekkerding, lekkerding, STOEPHOER!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 21:09
shifty
shifty is offline
ik speel jaartje zonder les

les is voor losers

wat is er nou leuk aan om covers te spelen?? snap ik echt niet..
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 21:20
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
shifty schreef op 14-08-2004 @ 22:09 :
ik speel jaartje zonder les

les is voor losers

wat is er nou leuk aan om covers te spelen?? snap ik echt niet..
lul
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-08-2004, 21:47
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Tja het gaat uiteindelijk om het feit hoeveel tijd je er zelf in stopt. Maar als je een GOEDE leraar hebt die precies weet waar JIJ aan moet werken om sneller vooruit te gaan dan is dat alleen maar beter lijkt me. Ik oefen voor drumles best veel technische snarestukken en wazige funk en latin ritmes, maar dat doe ik omdat ik op die manier toch een grotere toolbox heb om later gebruik van te maken. Het is vaak veel uitdagender om iets te spelen waar je normaliter niet eens naar luisterd, en alles wat je beheerst kan je verwerken in de dingen die je zelf wèl leuk vind.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 22:11
Munky-2nd
Avatar van Munky-2nd
Munky-2nd is offline
Citaat:
Carn schreef op 14-08-2004 @ 22:47 :
Tja het gaat uiteindelijk om het feit hoeveel tijd je er zelf in stopt. Maar als je een GOEDE leraar hebt die precies weet waar JIJ aan moet werken om sneller vooruit te gaan dan is dat alleen maar beter lijkt me. Ik oefen voor drumles best veel technische snarestukken en wazige funk en latin ritmes, maar dat doe ik omdat ik op die manier toch een grotere toolbox heb om later gebruik van te maken. Het is vaak veel uitdagender om iets te spelen waar je normaliter niet eens naar luisterd, en alles wat je beheerst kan je verwerken in de dingen die je zelf wèl leuk vind.
__________________
Tune it in, Chill out, Drop dead, I need a fix
Met citaat reageren
Oud 14-08-2004, 23:30
Brutus
Avatar van Brutus
Brutus is offline
Citaat:
botulism schreef op 14-08-2004 @ 16:43 :
tamagotchi's bestaan ook
ik zeg niet dat ze onnodig zijn, maar het kan ook zonder
ja een leraar weet veel meer dan jij over hoe je een instrument bespeelt
maar een leraar weet veel minder goed dan jij wat voor jou persoonlijk beter werkt
je krijgt de eerste prijs voor kortzichtigheid

Citaat:
Carn schreef:
Tja het gaat uiteindelijk om het feit hoeveel tijd je er zelf in stopt. Maar als je een GOEDE leraar hebt die precies weet waar JIJ aan moet werken om sneller vooruit te gaan dan is dat alleen maar beter lijkt me. Ik oefen voor drumles best veel technische snarestukken en wazige funk en latin ritmes, maar dat doe ik omdat ik op die manier toch een grotere toolbox heb om later gebruik van te maken. Het is vaak veel uitdagender om iets te spelen waar je normaliter niet eens naar luisterd, en alles wat je beheerst kan je verwerken in de dingen die je zelf wèl leuk vind
__________________
Appelmoes
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 00:25
Verwijderd
zucht, ALLES kan zonder les. Je kan ook een kind opvoeden zonder moeder, maar dat betekent niet dat dat een geweldig idee is.

De voordelen van lessen zijn er:
- je leert veel meer, veel sneller en veel efficiënter (niet ontkennen als je nooit les hebt gehad, want dan weet je niet waarover je praat)
- je wordt op zwakke punten gewezen die je zelf nooit zou geweten hebben
- je hebt een grotere bagage om op terug te vallen. Je wordt geen one trick pony.

Alles hangt af van je ambitie. Ik ben er van overtuigd dat hier mensen zitten die nooit een noot les hebben gehad, en me de oren van het lijf shredden. Maar 3/4e van de mensen hier die "na een jaar spelen erg goed zijn" zijn:

- of te snel tevreden
- of weten dat ze niet geweldig zijn, maar zijn tevreden met wat ze doen (Ambitie dus)
- of hebben niet door dat ze sucken
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 01:57
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Brutus schreef op 15-08-2004 @ 00:30 :
je krijgt de eerste prijs voor kortzichtigheid
dank je

je kan ook gewoon met argumenten komen in plaats van mij voor kortzichtig uit te maken. Als jij niet begrijpt dat mensen een andere mening kunnen hebben die net zo geldig is als die van jou ben je zelf behoorlijk kortzichtig blabla
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 02:38
NRK
NRK is offline
speel nu bijna 2 jaar. kheb geen les, raggen gaat me aardig af, power chords dus, ook de snelheid. maar pingelen is niet echt my thing.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 02:52
Carn
Avatar van Carn
Carn is offline
Citaat:
Linchpin schreef op 15-08-2004 @ 01:25 :
zucht, ALLES kan zonder les. Je kan ook een kind opvoeden zonder moeder, maar dat betekent niet dat dat een geweldig idee is.

De voordelen van lessen zijn er:
- je leert veel meer, veel sneller en veel efficiënter (niet ontkennen als je nooit les hebt gehad, want dan weet je niet waarover je praat)
- je wordt op zwakke punten gewezen die je zelf nooit zou geweten hebben
- je hebt een grotere bagage om op terug te vallen. Je wordt geen one trick pony.

Alles hangt af van je ambitie. Ik ben er van overtuigd dat hier mensen zitten die nooit een noot les hebben gehad, en me de oren van het lijf shredden. Maar 3/4e van de mensen hier die "na een jaar spelen erg goed zijn" zijn:

- of te snel tevreden
- of weten dat ze niet geweldig zijn, maar zijn tevreden met wat ze doen (Ambitie dus)
- of hebben niet door dat ze sucken
Hulde aan ome linchpin.
__________________
During a disaster if we evacuate women and children first, it is just so we can think about a solution in silence
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 09:11
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Carn schreef op 14-08-2004 @ 22:47 :
Tja het gaat uiteindelijk om het feit hoeveel tijd je er zelf in stopt. Maar als je een GOEDE leraar hebt die precies weet waar JIJ aan moet werken om sneller vooruit te gaan dan is dat alleen maar beter lijkt me. Ik oefen voor drumles best veel technische snarestukken en wazige funk en latin ritmes, maar dat doe ik omdat ik op die manier toch een grotere toolbox heb om later gebruik van te maken. Het is vaak veel uitdagender om iets te spelen waar je normaliter niet eens naar luisterd, en alles wat je beheerst kan je verwerken in de dingen die je zelf wèl leuk vind.
Dat is precies waarom ik (zodra ik er geld en tijd voor heb) ga lessen. OM JUIST de dingen te leren waar ik absoluut geen kut aan vind.
(de dingen die ik leuk vind leer ik mezelf wel door gewoon veel te doen en af te kijken/luisteren bij anderen)
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 10:21
Rabbit_Soup
Avatar van Rabbit_Soup
Rabbit_Soup is offline
Citaat:
Brutus schreef op 15-08-2004 @ 00:30 :
je krijgt de eerste prijs voor kortzichtigheid
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 12:13
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
botulism schreef op 14-08-2004 @ 16:43 :
tamagotchi's bestaan ook
ik zeg niet dat ze onnodig zijn, maar het kan ook zonder
ja een leraar weet veel meer dan jij over hoe je een instrument bespeelt
maar een leraar weet veel minder goed dan jij wat voor jou persoonlijk beter werkt
ja tuurlijk joh, wat weet iemand die conservatorium heeft gedaan nou van hoe iemand een instrument moet bespelen

als t een beetje een goeie leraar is ziet ie echt wel wat voor jou werkt. je kan ook auto leren rijden zonder leraar omdat je vindt dat ie niet weet wat een geschikte rijstijl is ... maar echt niet dat je dan een betere chauffeur bent
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 12:19
MC Bobie
Avatar van MC Bobie
MC Bobie is offline
Citaat:
shifty schreef op 14-08-2004 @ 22:09 :
ik speel jaartje zonder les

les is voor losers

wat is er nou leuk aan om covers te spelen?? snap ik echt niet..
lelijk
__________________
Lekkerding, lekkerding, lekkerding, STOEPHOER!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 18:15
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Citaat:
little nemo schreef op 15-08-2004 @ 13:13 :
ja tuurlijk joh, wat weet iemand die conservatorium heeft gedaan nou van hoe iemand een instrument moet bespelen

als t een beetje een goeie leraar is ziet ie echt wel wat voor jou werkt. je kan ook auto leren rijden zonder leraar omdat je vindt dat ie niet weet wat een geschikte rijstijl is ... maar echt niet dat je dan een betere chauffeur bent
ik heb niet gezegd dat ie niet weet hoe je een instrument moet bespelen. alleen dat ie minder goed dan jijzelf weet wat voor jou het makkelijkst gaat en wat jou het beste bevalt. twee verschillende dingen.
Natuurlijk weet veel van een instrument en van hoe je snel en effectief leert spelen, een leraar beheerst zijn instrument natuurlijk hartstikke goed. Maar een gitaar kan op erg veel manieren bespeeld worden. het is een kwestie van smaak wat jij het mooiste vindt. God, er zijn zoveel bands en artiesten die zoveel geweldige dingen met gitaar, drums, bas, zang etc hebben gedaan, die ze misschien wel nooit bedacht hadden als ze les hadden gekregen omdat ze dan te horen hadden gekregen dat ze dat 'niet zo moeten doen omdat het niet goed is'.
Ik kan tientallen zangers noemen die technisch helemaal niet goed zingen, maar bij wie dat juist zoveel meer aan de muziek toevoegt. Een leraar weet niet wat jij mooi vindt, wat jou wel en niet bevalt. Hierdoor ontwikkel je je niet op je eigen manier, maar op de door de leraar aangegeven manier. Ga maar na: elke pianist/gitarist/violist/whatever die van het conservatorium afkomt, hoe goed ze ook zijn, no offence maar ze spelen allemaal hetzelfde.

Je voorbeeld met autolessen is op zich juist, maar je ziet een belangrijk verschil over het hoofd: bij muziekmaken speelt creativiteit een grote rol, bij autorijden (gelukkig) niet. Als je jezelf auto leert rijden, zul je ongetwijfeld bepaalde dingen anders dan anderen doen. Niet persé beter of slechter, maar kans is groot dat het erg onveilig is omdat niemand heeft gecontroleerd of je überhaupt wel [ï]kan[/i] rijden. En voor hetzelfde geld rijd je dus jezelf of iemand anders dood. Niet goed dus.
Als je jezelf gitaar leert spelen, zul je ook dingen anders doen dan anderen. Maar in dit geval is het niet persé beter of slechter. Het is een kwestie van smaak. De ene zal het mooi vinden, de ander niet.

Ik ben blij dat zoveel muzikanten nooit les hebben gehad, anders zou het maar een duffe saaie boel zijn in de muziekwereld. Nogmaals: de meeste bands waar ik naar luister hebben nooit les gehad. En ik denk dat dat voor de meeste andere mensen in dit topic ook geldt. Dat zegt toch iets, of ben ik nou gek?

dus:
-wil je een supersnelle technisch perfecte gitarist worden, ga dan alsjeblieft op les!
-wil je je eigen muziek schrijven en/of een eigen speelstijl hebben, ga dan niet op les!

het moge inmiddels duidelijk zijn dat het tweede voor mij veel en veel belangrijker is.

@ rabbit soup: grote jongen! ik vraag brutus om uit te leggen waarom hij mij kortzichtig noemt, waar hij helaas niet op ingaat...... denk je dan echt dat ik er op zit te wachten dat jij hem letterlijk nazegt?
alsjeblieft, doe mij en jezelf een lol als je toch niks toe te voegen hebt. met mensen die niet met argumenten komen valt niet te discussiëren, dus kom terug als je wat hebt en laat me anders alsjeblieft met rust.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 18:16
Verwijderd
Citaat:
botulism schreef op 15-08-2004 @ 19:15 :
blablabla
kom eens online!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2004, 18:50
Daevrem
Daevrem is offline
Alle grote muzikanten die ik ken die nooit les gehad hebben hebben enorme intellectuele capiciteiten.

Het is heel moeilijk jezelf iets te leren, zeker als het moeilijk is. Je moet er niet alleen behoorlijk slim voor zijn maar ook nog eens een keer de kunst van autodidactiek beheersen. Je gaat dat mensen niet aanraden.

En het helpt niet alleen met techniek, ook met muzikale ideeen. Als je helemaal in je eentje zit dan is leren veel moeilijker. Als je vrienden/leraren/klasgenoten hebt kun je samen veel breder en creatiever denken.

Maar het is duidelijk dat je gewoon een hekel aan muzikanten hebt die een goede techniek hebben en dat je krakkemikkige bands en heese zangers romantisch vind.

Trouwens, als je zelf muziek wil schrijven met meer dan drie akkoorden dan zul te toch flink de boeken in moeten duiken... Of je gaat dezelfde muziek met die zelfde drie akkoorden maken als 40 jaar geleden...

En ik snap het zowiezo niet, hoe kun je nu als je jezelf alles leert wel creatief zijn en als je lessen volgt niet?

En gebrekkige techniek voegt helemaal niets toe aan de muziek. Dat is gewoon irritant en zonde.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Gitaar leren spelen (linkshandig?)
Lollige
9 28-09-2017 15:08
Muziek basgitaar leren spelen.
HeS-VdW
44 14-09-2015 18:54
Muziek Ik wil een gitaar. Tips?
SanneBerk
10 14-04-2012 11:49
De Kantine Pose-a-question nr. 2
Batave
500 29-03-2010 15:44
Muziek Jezelf gitaar leren spelen..
JJ13
71 16-06-2004 21:03
Muziek Gitaar leren spelen...
Sambal
45 03-10-2003 17:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:38.