Oud 09-11-2014, 20:39
Verwijderd
Leuk boek hoor, daar niet van.

Ik zie het vanaf nu alleen als een sprookjesboek.

Waarom? De bijbel zegt dat slangen kunnen praten, slavernij toegestaan is en dat je homo's moet boycotten en shit maar ook lief moet hebben omdat ze je vijanden zijn?

Ik snap er geen snars meer van .
Hoe denken jullie hierover?

Doei!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2014, 20:48
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik vind het vooral fascinerend hoe mensen serieus kunnen geloven dat de bijbel "door God geïnspireerd" o.i.d. kan zijn. En een klein deel van die mensen heeft nog de bijbel gelezen ook.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2014, 20:54
Verwijderd
Ik denk dat het waarschijnlijker is dat slangen kunnen praten dan dat een of andere sprookjesfee dat boek geïnspireerd heeft.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2014, 02:58
Verwijderd
Bewijs maar eens dat slangen niet kunnen praten.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2014, 07:26
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Waarom? (...) Slavernij toegestaan is en dat je homo's moet boycotten en shit maar ook lief moet hebben omdat ze je vijanden zijn?
Dat slavernij-ding heeft vooral te maken met de tijd waarin het geschreven is, toen waren slaven en dienstknechten volkomen normaal. In de Gouden Eeuw vonden we het als Nederlanders ook geen probleem, om maar even een voorbeeld te noemen. Daarnaast stelt het Nieuwe Testament dat voor God slaaf en meester gelijk zijn, dat Hij geen onderscheid maakt.

De houding van de Bijbel tegenover homoseksualiteit is ook te verklaren. In Genesis wordt beschreven dat God ziet dat het niet goed is dat een man alleen is, als reactie maakt hij een vrouw. Geen andere man, maar een vrouw met andere kwaliteiten om de man aan te vullen.

En je vijanden lief hebben is lastig maar ook niet per definitie slecht. Natuurlijk mag je voor jezelf opkomen! Maar je hoeft geen wraak te nemen op anderen. Het uiteindelijke oordeel ligt toch bij God. Dat is volgens mij het idee daarachter.

Als je op basis van jouw argumenten de Bijbel afkeurt vind ik dat vrij kort door de bocht. Geloof je simpelweg niet dat er een God is (zoals de God van de Bijbel) dan verliest het boek.inderdaad zijn waarde en geloofwaardigheid voor jou.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 10-11-2014, 07:49
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat slavernij-ding heeft vooral te maken met de tijd waarin het geschreven is, toen waren slaven en dienstknechten volkomen normaal. In de Gouden Eeuw vonden we het als Nederlanders ook geen probleem, om maar even een voorbeeld te noemen. Daarnaast stelt het Nieuwe Testament dat voor God slaaf en meester gelijk zijn, dat Hij geen onderscheid maakt.

De houding van de Bijbel tegenover homoseksualiteit is ook te verklaren. In Genesis wordt beschreven dat God ziet dat het niet goed is dat een man alleen is, als reactie maakt hij een vrouw. Geen andere man, maar een vrouw met andere kwaliteiten om de man aan te vullen.

En je vijanden lief hebben is lastig maar ook niet per definitie slecht. Natuurlijk mag je voor jezelf opkomen! Maar je hoeft geen wraak te nemen op anderen. Het uiteindelijke oordeel ligt toch bij God. Dat is volgens mij het idee daarachter.

Als je op basis van jouw argumenten de Bijbel afkeurt vind ik dat vrij kort door de bocht. Geloof je simpelweg niet dat er een God is (zoals de God van de Bijbel) dan verliest het boek.inderdaad zijn waarde en geloofwaardigheid voor jou.
Waarom is het "kort door de bocht" om tegen slavernij, genocide, verkrachting, moord, racisme, homofobie etc. te zijn?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2014, 08:55
Verwijderd
Citaat:
Hoe denken jullie hierover?
Ik heb nooit in de bijbel geloofd. Boek heeft enkel historische waarde. Er staan vooral open deuren in die destijds opgingen. Sommigen daarvan hebben nog altijd waarde, maar een groot deel is inmiddels dramatisch achterhaald.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2014, 11:41
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Waarom is het "kort door de bocht" om tegen slavernij, genocide, verkrachting, moord, racisme, homofobie etc. te zijn?
"Ik geloof niet in God dus niet in de Bijbel" lijkt me logischer, dan "Ik vind een paar dingen in de Bijbel slecht/ ongeloofwaardig, dus ik vind het geloof bull shit". Dan geloof je al eigenlijk niet meer, en heb je niet echt meer argumenten nodig om de Bijbel af te wijzen.

Dat was mijn punt.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 10-11-2014, 15:28
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
"Ik geloof niet in God dus niet in de Bijbel" lijkt me logischer, dan "Ik vind een paar dingen in de Bijbel slecht/ ongeloofwaardig, dus ik vind het geloof bull shit". Dan geloof je al eigenlijk niet meer, en heb je niet echt meer argumenten nodig om de Bijbel af te wijzen.

Dat was mijn punt.
Nou ja, in de bijbel worden bijvoorbeeld slavernij, racisme en genocide toegejuicht door God. Dus hoe kun je dan tegen deze zaken zijn en toch in de God van de bijbel geloven?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2014, 17:11
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Nou ja, in de bijbel worden bijvoorbeeld slavernij, racisme en genocide toegejuicht door God. Dus hoe kun je dan tegen deze zaken zijn en toch in de God van de bijbel geloven?
Mijn punt was nog steeds dat als je niet wil geloven je daar weinig argumenten bij nodig hebt. Je gelooft niet dat God zo is als in de Bijbel staat of je gelooft überhaupt niet dat er een God is. Prima! Maar wanneer je wel gelooft dat de God van de Bijbel bestaat, zal je niet direct van je geloof (in Zijn bestaan) vallen omdat er in de Bijbel dingen staan die jij niet tof vindt. Dan zal je eerder denken "Die God van de Bijbel vindt ik maar een klootzak, omdat Hij dat en dat liet gebeuren."

Slavernij is iets wat in de tijd van schrijven niet vreemd was. De Romeinen hadden net zo goed slaven. Hier kan je meer lezen over slavernij in de Bijbel.

Spoiler


God koos Israël als Zijn volk, maar sluit "heidenen" (lees: niet-Israëlieten) niet uit. Zo wordt in Handelingen 8 een Moorman die tot geloof is gekomen gedoopt. En gaan de apostelen op zendingsreis om het evangelie onder andere volken te brengen.

Daarnaast zijn de 10 geboden heel duidelijk "Gij zult niet doodslaan". Soms gebruikt God inderdaad oorlog als straf voor een volk, of om zijn volk de overwinning te geven. Dat is inderdaad lastig te rijmen.

Ik denk niet dat God blij wordt van slavernij, mensenhandel, discriminatie, moord etc. maar ik kan begrijpen dat het in de Bijbel staat gezien het een boek is waarvan de meest recente delen een krappe 2000 jaar oud zijn (vertalingen niet meegenomen).
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."

Laatst gewijzigd op 10-11-2014 om 17:17.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2014, 17:14
Verwijderd
Homoseksualiteit, althans twee mannen die seks met elkaar hebben, was toen breder geaccepteerd dan de bijbel doet geloven. Net zoals veelwijverij en het innen van belastingen, wat de bijbel allemaal lijkt af te keuren. Waarom is het goedkeuren van slavernij dan wel "ach joh dat was in die tijd normaal" maar geldt dat bij deze punten klaarblijkelijk niet?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2014, 17:23
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Mijn punt was nog steeds dat als je niet wil geloven je daar weinig argumenten bij nodig hebt. Je gelooft niet dat God zo is als in de Bijbel staat of je gelooft überhaupt niet dat er een God is. Prima! Maar wanneer je wel gelooft dat de God van de Bijbel bestaat, zal je niet direct van je geloof (in Zijn bestaan) vallen omdat er in de Bijbel dingen staan die jij niet tof vindt. Dan zal je eerder denken "Die God van de Bijbel vindt ik maar een klootzak, omdat Hij dat en dat liet gebeuren."

Slavernij is iets wat in de tijd van schrijven niet vreemd was. De Romeinen hadden net zo goed slaven. Hier kan je meer lezen over slavernij in de Bijbel.

Spoiler


God koos Israël als Zijn volk, maar sluit "heidenen" (lees: niet-Israëlieten) niet uit. Zo wordt in Handelingen 8 een Moorman die tot geloof is gekomen gedoopt. En gaan de apostelen op zendingsreis om het evangelie onder andere volken te brengen.

Daarnaast zijn de 10 geboden heel duidelijk "Gij zult niet doodslaan". Soms gebruikt God inderdaad oorlog als straf voor een volk, of om zijn volk de overwinning te geven. Dat is inderdaad lastig te rijmen.

Ik denk niet dat God blij wordt van slavernij, mensenhandel, discriminatie, moord etc. maar ik kan begrijpen dat het in de Bijbel staat gezien het een boek is waarvan de meest recente delen een krappe 2000 jaar oud zijn (vertalingen niet meegenomen).
Het zijn geen dingen die God "liet gebeuren", maar, volgens de bijbel, actief aanmoedigde, bijvoorbeeld in Deut 20:10.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2014, 17:27
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Homoseksualiteit, althans twee mannen die seks met elkaar hebben, was toen breder geaccepteerd dan de bijbel doet geloven. Net zoals veelwijverij en het innen van belastingen, wat de bijbel allemaal lijkt af te keuren. Waarom is het goedkeuren van slavernij dan wel "ach joh dat was in die tijd normaal" maar geldt dat bij deze punten klaarblijkelijk niet?
Veelwijverij is inderdaad een lastig punt. Koning David in het oude testament hield er meerder vrouwen op na, en hij was niet de enige. Het was een soort machtssymbool. Maar God vond het niet oké dat David Uria om het leven bracht om Batseba, Uria's vrouw, tot één van zijn vrouwen te nemen. Hoererij en vreemdgaan wordt afgekeurd, maar een koning die meerdere vrouwen heeft was blijkbaar wel prima. Waarom is mij ook een raadsel!

Innen van tol was prima. Alleen tollenaars die te veel tol vroegen om in hun eigen zak te steken, dat was diefstal en keurt de Bijbel daarom af. De Joden waren wel altijd gewend om hun tiende deel te betalen, dus de Bijbel is helemaal tegen belasting an sich.

Homoseksualiteit vind ik praktisch ook lastig. Je kunt hard roepen "Het mag niet van God, Hij heeft het niet zo bedoeld!!!11!1" Maar tegelijkertijd gun je het die mensen ook om gelukkig te zijn en geaccepteerd te worden zoals ze zijn, inclusief gevoelens voor hetzelfde geslacht. Gewoon niet oordelen dan maar Maar dat is soms lastig, zeker als het gelovigen betreft die zichzelf (helaas) graag boven anderen stellen en neerkijken op mensen die het in hun ogen niet goed doen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 10-11-2014, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Veelwijverij is inderdaad een lastig punt. Koning David in het oude testament hield er meerder vrouwen op na, en hij was niet de enige. Het was een soort machtssymbool. Maar God vond het niet oké dat David Uria om het leven bracht om Batseba, Uria's vrouw, tot één van zijn vrouwen te nemen. Hoererij en vreemdgaan wordt afgekeurd, maar een koning die meerdere vrouwen heeft was blijkbaar wel prima. Waarom is mij ook een raadsel!

Innen van tol was prima. Alleen tollenaars die te veel tol vroegen om in hun eigen zak te steken, dat was diefstal en keurt de Bijbel daarom af. De Joden waren wel altijd gewend om hun tiende deel te betalen, dus de Bijbel is helemaal tegen belasting an sich.

Homoseksualiteit vind ik praktisch ook lastig. Je kunt hard roepen "Het mag niet van God, Hij heeft het niet zo bedoeld!!!11!1" Maar tegelijkertijd gun je het die mensen ook om gelukkig te zijn en geaccepteerd te worden zoals ze zijn, inclusief gevoelens voor hetzelfde geslacht. Gewoon niet oordelen dan maar Maar dat is soms lastig, zeker als het gelovigen betreft die zichzelf (helaas) graag boven anderen stellen en neerkijken op mensen die het in hun ogen niet goed doen.
Volgens mij hebben we hier een kenner.... Daarbij geloof ik wel in God hoor, in bepaalde punten. Een basisschooljuf (ik zat op een protestante basisschool) dat alleen God jaloers mag zijn en dat je nooit gelukkig kan worden in de wereld, alleen in de hemel. Dat zijn punten die ik niet echt opvolg. Veelwijverij, Slavernij, kwamen in die tijd voor. En de bijbel zou de bijbel niet zijn als het niet in die tijd was geschreven.

En what about de Koraan? Ik heb m zelf nooit gelezen, ik las alleen laatst op internet staan dat het opriep tot geweld naar iedereen die niet de islaam volgde?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2014, 19:31
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Volgens mij hebben we hier een kenner.... Daarbij geloof ik wel in God hoor, in bepaalde punten. Een basisschooljuf (ik zat op een protestante basisschool) dat alleen God jaloers mag zijn en dat je nooit gelukkig kan worden in de wereld, alleen in de hemel. Dat zijn punten die ik niet echt opvolg. Veelwijverij, Slavernij, kwamen in die tijd voor. En de bijbel zou de bijbel niet zijn als het niet in die tijd was geschreven.

En what about de Koraan? Ik heb m zelf nooit gelezen, ik las alleen laatst op internet staan dat het opriep tot geweld naar iedereen die niet de islaam volgde?
Okee, dat vind ik wel bijzonder De Bijbel is een sprookjesboek, maar de God van de Bijbel is wel echt? Of geloof jij eerder dat er "een God" is (eventueel ook als Schepper). Geloof je dan ook in Jezus voor (jouw?) zonden gestorven is, of dat juist niet? [sorry, nieuwsgierigheid]

In de Koran ben ik zelf absoluut niet thuis, ik heb er wel eens les over gehad, maar ik weet er weinig van. Naar mijn idee zijn er vooral veel elementen uit het Christendom en Jodendom overgenomen, met als groot (voor Christenen cruciaal verschil) de macht die ze aan Jezus toekennen. De Koran beschrijft Jezus als groot profeet, maar niet als de Zoon van God, wat de Bijbel wel doet. (C.S. Lewis heeft overigens een heel interessant Trilemma over geschreven over Jezus zien als God of alleen als moraal leraar *klik* )
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 12-11-2014, 16:00
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Volgens mij hebben we hier een kenner.... Daarbij geloof ik wel in God hoor, in bepaalde punten. Een basisschooljuf (ik zat op een protestante basisschool) dat alleen God jaloers mag zijn en dat je nooit gelukkig kan worden in de wereld, alleen in de hemel. Dat zijn punten die ik niet echt opvolg. Veelwijverij, Slavernij, kwamen in die tijd voor. En de bijbel zou de bijbel niet zijn als het niet in die tijd was geschreven.

En what about de Koraan? Ik heb m zelf nooit gelezen, ik las alleen laatst op internet staan dat het opriep tot geweld naar iedereen die niet de islaam volgde?
Dat doet de bijbel toch ook?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2014, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Dat doet de bijbel toch ook?
Nu ben ik geen expert op bijbelgebied, maar het beeld dat ik heb van de bijbel, is niet dat het oproept tot geweld tegen iedereen die niet de islam volgt. Ik durf zelfs te beweren dat de islam slechts een marginale rol speelt in de bijbel.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2014, 16:46
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Nu ben ik geen expert op bijbelgebied, maar het beeld dat ik heb van de bijbel, is niet dat het oproept tot geweld tegen iedereen die niet de islam volgt. Ik durf zelfs te beweren dat de islam slechts een marginale rol speelt in de bijbel.
Ja, ik wilde er nog bijzetten dat ik natuurlijk het christendom (of het jodendom) bedoelde en niet de islam, maar ik had niet op jou gerekend. Er staat uiteraard in de bijbel dat je alle moslims moet vermoorden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-11-2014, 17:42
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Volgens mij hebben we hier een kenner.... Daarbij geloof ik wel in God hoor, in bepaalde punten. Een basisschooljuf (ik zat op een protestante basisschool) dat alleen God jaloers mag zijn en dat je nooit gelukkig kan worden in de wereld, alleen in de hemel. Dat zijn punten die ik niet echt opvolg. Veelwijverij, Slavernij, kwamen in die tijd voor. En de bijbel zou de bijbel niet zijn als het niet in die tijd was geschreven.
Protestanten gaan sowieso naar de hel.

Citaat:
Ja, ik wilde er nog bijzetten dat ik natuurlijk het christendom (of het jodendom) bedoelde en niet de islam, maar ik had niet op jou gerekend. Er staat uiteraard in de bijbel dat je alle moslims moet vermoorden.
Dat boek moet dan wel van god komen, 700 jaar voor Mohammed oproepen tot het vermoorden van moslims
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2014, 17:48
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik wilde er nog bijzetten dat er niet letterlijk staat dat je alle moslims moet vermoorden.

Deut 13.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2014, 19:33
Verwijderd
Haha, word jij even flink in je reet geneukt hier, Schrödinger.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2014, 19:33
Verwijderd
En dat bedoel ik letterlijk.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2014, 13:37
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Ik wilde er nog bijzetten dat er niet letterlijk staat dat je alle moslims moet vermoorden.

Deut 13.
Tenzij Allah en de schapengod dezelfde zijn
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2014, 19:08
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Zo kan ie wel weer jongens Nu weer serieus/ ontopic!
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 15-11-2014, 00:54
Verwijderd
[QUOTE=De Veroorzaker;33683704]Protestanten gaan sowieso naar de hel.

Ik heb mijn eigen hemel gebouwd. Dus ook en helletje .

Ontopic:
Volgens mij is de bijbel minder haatzaaiend dan de koraan. Kom, dan gaan we leker teksten uit de bijbel quoten, net als op Refoweb forum
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2014, 08:26
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Volgens mij is de bijbel minder haatzaaiend dan de koraan.
Waar baseer je dat vermoeden op, als je naar eigen zeggen de koran nooit gelezen hebt?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2014, 13:11
Verwijderd
Citaat:
Waar baseer je dat vermoeden op, als je naar eigen zeggen de koran nooit gelezen hebt?
De problemen in het midden oosten, ze zeggen dat te doen uit naam van Allah en de koraan.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2014, 14:34
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
De problemen in het midden oosten, ze zeggen dat te doen uit naam van Allah en de koraan.
Aha, en je denkt dat er geen "problemen" zijn geweest m.b.t. dingen die in naam van de Christelijke god zijn gedaan?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2014, 15:54
RobertG
Avatar van RobertG
RobertG is offline
Ik geloof dus helemaal niet, en ben er helig van overtuigd dat wij mensen een ding wat zogenaamd omnipotent, moet zijn menselijke trekjes hebben gegeven zoals moordlust, jaloezie, incest en lust.

Iets wat alwetend is, oneindig veel kennis heeft zou geen ruimte moeten hebben voor menselijke emoties, daar dat de zwakheid is binnen de mens. Wij kennen geen neutraliteit.

Daarom is ‘god’in het eerste testament een moordenaar, verkrachter en een idioot. Het eerste testament, wordt het liefst heel snel vergeten, daar meteen wordt geroepen, dat het tweede testament liefde is.

vergetende dat de 'onze lieve heer' in het eerste testament luttele miljarden mensen heeft vermoord.

DOODT DE BABYLONIËRS, VERKRACHT HUN VROUWEN
'Wie gegrepen wordt, zal doorstoken worden, wie weggevoerd wordt, zal omkomen door het zwaard. Hun kinderen worden voor hun ogen doodgeslagen, hun huizen geplunderd, hun vrouwen verkracht.' (Jesaja 13:15 - 16)


SLA EEN PEN DOOR ZIJN HOOFD
‘Jael nam een tentpin en een hamer en sloop de tent binnen. Ze sloeg, terwijl hij daar uitgeput in slaap lag, de tentpin dwars door zijn hoofd de grond in, zodat hij stierf. Op dat moment kwam Barak eraan, op jacht naar Sisera. Jael ging hem tegemoet en zei: Kom, ik zal u de man laten zien die u zoekt. Barak ging met haar naar binnen, en daar lag Sisera, dood, met de tentpin door zijn hoofd. Zo bracht God koning Jabin van Kanaän in zijn strijd met de Israeliëten een zware nederlaag toe.' (Richteren 4:21 - 23)

DOODT ALLE MANNEN, VROUWEN EN KINDEREN
'Dit zegt de HEER van de hemelse machten: Ik ben niet vergeten wat Amalek Israël heeft aangedaan: het heeft Israël de weg versperd bij zijn uittocht uit Egypte. Trek daarom op tegen de Amalekieten en versla ze. Wijd al hun bezittingen onvoorwaardelijk aan de HEER. Spaar ze niet, maar dood alles en iedereen: mannen en vrouwen, kinderen en zuigelingen, runderen en schapen, kamelen en ezels.' (1 Samuel 15:2 - 3)

GOD SLACHT ZWARTE MENSEN AF
(2 Kronieken 14:9 - 15)
In Bijbelstudies voor Afrikanen wordt dit hoofdstuk waarschijnlijk overgeslagen, want hier doodt de genadige God meer dan een miljoen zwarte mensen.

BIJBELSE PORNOGRAFIE
(Ezechiel 23:19 – 21

INCESTUEUZE RELATIES
(Genesis 20:11 - 12)
(Genesis 19:31 - 36)

Moordenaar door genocide plegingen:
1.De zondvloed (Genesis 6-8)
2. Sodom and Gomorrah (Genesis 18-19)
3. Wgypte het doden van alle eerstgeborene(Exodus 11-12)
4. De Canaaniten onder Moses en Joshua (21:2-3; Deuteronomium 20:17; Joshua 6:17, 21)
5. De Amalekites totaal geannileerd door Saul (1 Samuel 15)
enz.................................
Met citaat reageren
Oud 17-11-2014, 21:01
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Sommige dingen die je aanhaalt zijn echt complete onzin, even wat dingen er uit gepakt:

Citaat:

INCESTUEUZE RELATIES
(Genesis 20:11 - 12)
(Genesis 19:31 - 36)
Genesis 20: Hier werd gelogen, ze waren in werkelijkheid geen broer en zus. Het was een leugen die Abraham aan de koning vertelde.
Genesis 19: Ja, er is hier sprake van incest. Maar er staat nergens dat God die aanmoedigt of goedkeurt.

Citaat:


GOD SLACHT ZWARTE MENSEN AF
(2 Kronieken 14:9 - 15)
In Bijbelstudies voor Afrikanen wordt dit hoofdstuk waarschijnlijk overgeslagen, want hier doodt de genadige God meer dan een miljoen zwarte mensen.
Er was oorlog, mensen werden vermoord. Ongeacht hun huidskleur, vijanden zijn vijanden. Ik denk niet dat het "zwarte" mensen bijdraagt aan je argument, het is gewoon toevallig zo dat deze mensen een donkere huidskleur hadden.

Citaat:




BIJBELSE PORNOGRAFIE
(Ezechiel 23:19 – 21)
Och och, wat erg. Het gaat over tepels en borsten die aangeraakt worden. En over vrouwen die prostituee zijn en daarvoor door God gestraft worden. Erg schokkend


Citaat:
Ik geloof dus helemaal niet, en ben er helig van overtuigd dat wij mensen een ding wat zogenaamd omnipotent, moet zijn menselijke trekjes hebben gegeven zoals moordlust, jaloezie, incest en lust.

Iets wat alwetend is, oneindig veel kennis heeft zou geen ruimte moeten hebben voor menselijke emoties, daar dat de zwakheid is binnen de mens. Wij kennen geen neutraliteit.

Daarom is ‘god’in het eerste testament een moordenaar, verkrachter en een idioot. Het eerste testament, wordt het liefst heel snel vergeten, daar meteen wordt geroepen, dat het tweede testament liefde is.

vergetende dat de 'onze lieve heer' in het eerste testament luttele miljarden mensen heeft vermoord.
Wat jij zegt over het toeschrijven van menselijke trekjes aan God kan ik me wel in vinden. Wij kunnen ons amper voorstellen hoe God is en redeneert, dus het is makkelijk om Hem te beschrijven in woorden en emoties die we zelf kennen. Daarnaast denk ik wel dat God, in zijn grootheid, bepaalde emotie of ten minste eigenschappen kent. Hij is zorgzaam/ liefdevol, maar ook rechtvaardig.

Ps. Ik vind het overigens erg vermakelijk dat jij Bijbelse teksten (volwaardige argumenten kan ik het niet noemen) aanhaalt (teksten uit een boek waar jij zelf geen waarde aan hecht, noch in gelooft) om te "bewijzen" dat God slecht is.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 17-11-2014, 21:32
Verwijderd
Als je met iemand discussieert die een hele hoge waarde hecht aan een boek en daar conclusies uit trekt dan is het normaal dat je die conclusies onderuit haalt met datzelfde boek. Iets wat ontzettend makkelijk is in het geval van de bijbel aangezien de eerste gelovige die niet aan cherry picking doet nog uitgevonden moet worden.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2014, 05:53
RobertG
Avatar van RobertG
RobertG is offline
Het valt ook niet mee, om fictie met fictie te bestrijden, het waren puur een paar willekeurige stukken uit het oude testament om aan te tonen dat 'god'in het oude testament geheel menselijk was met al zijn menselijke trekjes.
Ik denk dat dat bewijs genoeg moet zijn om aan te tonen dat god ook maar gewoon een mens is...................
Niet dat hij perse slecht is, maar een mens met al hetgeen wat ons mens maakt, liefde , woede, wraak, lust enz... enz...

Een alwetende, alzijnde schepper zou naar mijn idee die gevoelens niet mee laten spelen in zijn spel.onzin dus.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2014, 10:52
Verwijderd
Maar aangezien jij zelf niet alwetend en alzijnd bent kun je daar toch niet over oordelen? Waarom zou een alwetend persoon geen emoties kennen?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2014, 10:57
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Als je met iemand discussieert die een hele hoge waarde hecht aan een boek en daar conclusies uit trekt dan is het normaal dat je die conclusies onderuit haalt met datzelfde boek.
Fair enough.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 18-11-2014, 20:28
RobertG
Avatar van RobertG
RobertG is offline
Wij mensen hebben de neiging, althans onze hersenen beter gezegd, om overal menselijke trekjes in te zien, overal proberen onze hersenen wat van te maken wat we niet begrijpen.
Zo zien we voorwerpen/gezichten in wolken enz...
Onze hersenen vullen aan wat we aan begrip te kort komen. Zo ook wordt een God er eentje met menselijke trekjes omdat hij anders niet te begrijpen is. Oorlogen waren de wraak gods, zo ook rampen.Zo kreeg alles een plekje wat ineens gods wil werd.
Hoe kun je anders een aardbeving verklaren? Nu weten gelukkig de meeste het beter dat dat niet gods wil is.

Een wezen dat in de gaten heeft, Alwetendis, dat jaloezie slecht is waarom zou hij dan nog jaloers zijn en zo kan ik nog weken schrijven. Maar een gelovige gooi je niet zomaar van zijn kruk, ze proberen zelfs het slechste te weerleggen wat god gedaan heeft, door te zeggen:

Zo bedoeld hij dat niet,
Dat moet je niet letterlijk nemen,
daar zit een betekenis achter

De aarde bestaat 6000 jaar, daar houden we het maar op.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2014, 20:52
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Onze hersenen vullen aan wat we aan begrip te kort komen. Zo ook wordt een God er eentje met menselijke trekjes omdat hij anders niet te begrijpen is. Oorlogen waren de wraak gods, zo ook rampen.Zo kreeg alles een plekje wat ineens gods wil werd.
Hoe kun je anders een aardbeving verklaren? Nu weten gelukkig de meeste het beter dat dat niet gods wil is.
Als we er vanuit gaan dat er een God bestaat, die laten we even zeggen de aarde geschapen heeft, etc. etc. en de natuurwetten bedacht, dan kan die God ze toch ook wel gewoon inzetten wanneer het Hem uitkomt? Dat we dingen wetenschappelijk kunnen verklaren (bijvoorbeeld hoe een aardbeving ontstaat of waarom het regent) sluit niet uit dat er een godheid is die dat zou kunnen gebruiken.
Het bewijs niet dat God er is, maar het sluit Zijn bestaan ook zeker niet uit

Citaat:

De aarde bestaat 6000 jaar, daar houden we het maar op.
Ik hecht persoonlijk waarde aan de Bijbel, maar het menselijke optelsommetje wat "bewijst" dat de aarde 6000 jaar oud is, daar geloof ik weinig van. In de Bijbel zelf staat overigens geen leeftijd van de aarde genoemd. Er zijn opgravingen en metingen die anders aangeven dan deze 6000 jaar, dus dan vind ik die metingen betrouwbaarder dan een aantal gelovigen die wat leeftijden uit de stamboom van Jezus bij elkaar opgeteld hebben. Zeker in de scheppingstijd kan i.m.o. een stuk meer tijdsverloop zijn geweest als 7 dagen van 24 uur.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-11-2014, 08:34
RobertG
Avatar van RobertG
RobertG is offline
Zelfs de korrel zand waar je op loopt dagelijks is vele malen ouder,
Het gehele fossiele record,
Diverse plaatsen in het midden oosten,
Alles verteld een leeftijd van de aarde ouder dan 6000,10.000,100.000 jaar enz..............
Zelfs homo sapiens, wij dus lopen in onze huidige vorm al minimaal 100.000 jaar rond.
10.000 jaar geleden liepen op het Amerikaanse continent al indianen..

Hoeveel bewijs moet een persoon indienen om ervoor te zorgen dat die gelovigen eens uit hun grotten komen en accepteren zoals zelfs de paus evolutie heeft geaccepteerd, dat die bijbel maar een bak onzin is, leuk leesvoer,
maar dat is Harry Potter ook. Ik zie geen mens rond lopen bazuinen dat je echt kan toveren met een houten stokje en dat vliegen op een bezem best wel mogelijk is.

Dat doet niemand (hier en daar een gek nagelaten). Omdat iedereen weet dat dat idioot en niet mogelijk is.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 08:45
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Je mist mijn punt volledig

Daarnaast is er verschil in accepteren van evolutie (micro en macro evolutie), dus wees specifiek, evolutie is een ruim begrip wat óverigens niets zegt over het allereerste begin, het ontstaan van de aarde.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 08:47
Verwijderd
Citaat:
Je mist mijn punt volledig
Dat valt me al een paar keer op, hij voert zijn eigen discussie en lijkt totaal niet te lezen wat de anderen zeggen Best grappig wel.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 09:04
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dat valt me al een paar keer op, hij voert zijn eigen discussie en lijkt totaal niet te lezen wat de anderen zeggen Best grappig wel.
Dan ligt het in elk geval niet aan mij
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 11:35
RobertG
Avatar van RobertG
RobertG is offline
Ik discussier niet. Discussieren met een gelovige heeft geen nut, totaal niet. Zij geloven in hun eigen ding. Prima hun goed recht, en ik gun ze het van harte.
Maar ga die onzin niet openlijk verkondigen, laat iedereen het voor zichzelf uitzoeken. Kiest men voor Harry Potter. Prima.
Maar ga alsteblief niet zeggen dat dat boek waar gebeurt is en dat je volgens dat boek moet gaan leven, want dan sla je de plank volledig mis.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Maar ga alsteblief niet zeggen dat dat boek waar gebeurt is en dat je volgens dat boek moet gaan leven, want dan sla je de plank volledig mis.
Maar wie zegt dat dan in deze topic? Tegen wie heb je het nu?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 14:12
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik discussier niet. Discussieren met een gelovige heeft geen nut, totaal niet. Zij geloven in hun eigen ding. Prima hun goed recht, en ik gun ze het van harte.
Maar ga die onzin niet openlijk verkondigen, laat iedereen het voor zichzelf uitzoeken. Kiest men voor Harry Potter. Prima.
Maar ga alsteblief niet zeggen dat dat boek waar gebeurt is en dat je volgens dat boek moet gaan leven, want dan sla je de plank volledig mis.
Ten eerste: dit is een.discussie-forum. Als je slechts je eigen overtuiging wilt verkondigen, zonder naar anderen te luisteren zit je hier op de verkeerde plek. Dan kan je beter een weblog beginnen o.i.d.

Ik vind het dikke prima dat jij een andere mening hebt, maar presenteer jouw mening alsjeblieft niet als de absolute waarheid. Omdat iemand andere overtuiging heeft, betekent niet dat je direct niet meer naar ze hoeft te luisteren. Dan moet je je niet in een discussie mengen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 15:05
RobertG
Avatar van RobertG
RobertG is offline
@ forumbaas

U heeft gelijk en moet me niet al te druk maken.
Laat eenieder lekker zijn ding doen en geniet vooral van de leuke dingen.......
Geloof en wetenschap gaan niet samen, daar had ik gewoon even bij stil moeten staan.
Helaas een naar Atheistische eigenschap van me.

nobody's perfect and live and let live..
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 15:06
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Wat heeft wetenschap er mee te maken?
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 15:14
Verwijderd
Citaat:
De problemen in het midden oosten, ze zeggen dat te doen uit naam van Allah en de koraan.
Ja dat zeggen die zogenaamde moslimextremisten. Ze hebben een slecht excuus voor hun daden, nergens in de Koran staat dat ze meisjes moeten ontvoeren, noch mogen verkrachten en verkopen als slaaf.

Ik geloof, als christen, dat we één dezelfde God aanbidden. De Joden geloven enkel dat de Messias nog moet komen en de moslims zien hem als profeet. Bovendien is het Oude Testament vrijwel identiek aan de Thora en Koran, enkel de namen zijn in de Koran anders, zo is David Dawud.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 15:22
Verwijderd
Citaat:
Zelfs de korrel zand waar je op loopt dagelijks is vele malen ouder,
Het gehele fossiele record,
Diverse plaatsen in het midden oosten,
Alles verteld een leeftijd van de aarde ouder dan 6000,10.000,100.000 jaar enz..............
Zelfs homo sapiens, wij dus lopen in onze huidige vorm al minimaal 100.000 jaar rond.
10.000 jaar geleden liepen op het Amerikaanse continent al indianen..

Hoeveel bewijs moet een persoon indienen om ervoor te zorgen dat die gelovigen eens uit hun grotten komen en accepteren zoals zelfs de paus evolutie heeft geaccepteerd, dat die bijbel maar een bak onzin is, leuk leesvoer,
maar dat is Harry Potter ook. Ik zie geen mens rond lopen bazuinen dat je echt kan toveren met een houten stokje en dat vliegen op een bezem best wel mogelijk is.

Dat doet niemand (hier en daar een gek nagelaten). Omdat iedereen weet dat dat idioot en niet mogelijk is.
Die zeven dagen kunnen ook symbolisch bedoeld zijn, hoor, om het voor ons mensen begrijpelijker te maken.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 16:09
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
@ forumbaas

Geloof en wetenschap gaan niet samen,
Wetenschap en geloof sluiten elkaar niet uit. Maar ik zal het je besparen en daar niet verder op in gaan.

Citaat:
Ik geloof, als christen, dat we één dezelfde God aanbidden. De Joden geloven enkel dat de Messias nog moet komen en de moslims zien hem als profeet. Bovendien is het Oude Testament vrijwel identiek aan de Thora en Koran, enkel de namen zijn in de Koran anders, zo is David Dawud.
Een deel van het verhaal is gelijk, maar stellen dat het exact dezelfde God is gaat i.m.o. niet op. Als Christen die gelooft in de drie-eenheid (God is Vader, Zoon en Heilige Geest in één "persoon") kan je niet dezelfde God hebben als religies die ontkennen dat Jezus God of zelfs maar Gods Zoon was.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Die zeven dagen kunnen ook symbolisch bedoeld zijn, hoor, om het voor ons mensen begrijpelijker te maken.
Want meer dan 7 dagen zou te moeilijk zijn voor de mens, duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2014, 22:06
Verwijderd
Citaat:
Want meer dan 7 dagen zou te moeilijk zijn voor de mens, duidelijk.
Dat schreef ik helemaal niet. Die conclusie kun je dus ook niet op mijn post berusten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.