Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2006, 18:39
Verwijderd
[beer]400 [/beer]
Advertentie
Oud 18-06-2006, 09:32
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-06-2006 @ 19:05 :
Ik heb 'da' voor de/het, en voor 'een' gebruik ik niets.

Ik heb een boek -> Zho jūng go
Ik heb het boek -> Zho jūng da go
Ik heb boeken -> Zho jūng goi
Ik heb de boeken -> Zho jūng da goi

Easy

Verder werkt het net zoals in het Nederlands. Ik hou nu de basis dicht bij huis, als 'k meer overzicht heb, ga ik misschien nog schuiven met dingen.
Ow, dat is eigenlijk ook wel leuk

Haavaij el pom-> Ik heb een appel
Haavaij al pom-> Ik heb de appel
Haavaij le pom-> Ik heb appels
Haavaij la pom-> Ik heb de appels

(het kan ook zijn dat el en al en le en la omgedraaid moeten zijn, trouwens, ik heb geen zin om het boven op te zoeken)

Ik schrijf in mijn schriftje gewoon de grammatica op, tussen de woordenlijsten en vertalinkjes in, werkt tot nu toe redelijk prima. (nou ja, heel goed totdat ik tot de ontdekking kwam dat ik al een andere keer ook zo ijverig was geweest om aanwijzende voornaamwoorden te maken. Overigens hįįt ik aanwijzende voornaamwoorden)
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 18-06-2006, 10:05
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 18-06-2006 @ 10:32 :


(het kan ook zijn dat el en al en le en la omgedraaid moeten zijn, trouwens, ik heb geen zin om het boven op te zoeken)

Ik schrijf in mijn schriftje gewoon de grammatica op, tussen de woordenlijsten en vertalinkjes in, werkt tot nu toe redelijk prima. (nou ja, heel goed totdat ik tot de ontdekking kwam dat ik al een andere keer ook zo ijverig was geweest om aanwijzende voornaamwoorden te maken. Overigens hįįt ik aanwijzende voornaamwoorden)


ik ga het in een bestandje typen de grammatica. ik denk in een werkblad van de woordenlijst van een woordsroort
Oud 18-06-2006, 10:10
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 18-06-2006 @ 11:05 :


ik ga het in een bestandje typen de grammatica. ik denk in een werkblad van de woordenlijst van een woordsroort
Zo grappig is dat niet

Hoe hebben jullie de aanwijzende voornaamwoorden, had ik dat al gevraagd? Ik heb het nu zo:

dichtbij enkelvoud: sag
dichtbij meervoud: dis
ver weg enkelvoud: są
ver weg meervoud: di

o.i.d.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 18-06-2006, 10:23
Verwijderd
dichtbij: nū
ver weg: ni
Geen onderscheid tussen ev en mv, dat zie je alleen aan het zelfstandige naamwoord.
Oud 18-06-2006, 18:30
FreeZzze
FreeZzze is offline
Ik heb maar twee aanwijzende voornaamwoorden wat er eigenlijk maar 1 is doormiddel van een samentrekking en ik maar geen verschil in meervoud en enkelvoud.

Dit/Deze: pao
Dat/Die (letterlijk: Dit daar): rǐpao
Oud 18-06-2006, 18:38
Verwijderd
Ik bedacht me iets;
ik zit heel vaak in de trein, en het zou super handig zijn als ik mezelf op een handige en fijne manier zou kunnen overhoren. Nu kan ik elke keer een heel pakket papier mee nemen, maar waar ik zelf aan dacht was om een overhoor programmatje op m'n GR te zetten. Gewoon iets simpels, zodat hij telkens 1 woord laat zien, ik moet bedenken wat te vertaling is, ik op de knop druk, bedenk of de vertaling goed was (dat aanstreep op een kaartje ofzo) en dan weer op de knop voor het volgende woord. 't Moet volledig random uit de lijst pakken, dus alles door elkaar; woorden en beide talen.

Zou dat moeilijk te maken zijn? Of zelfs al ergens makkelijk vandaan te halen? Ik moet daar natuurlijk wel een kabeltje voor aanschaffen, want die heb ik niet. Maar als het goed werkt, is dat het wel waard.

Iemand een idee?
Oud 18-06-2006, 19:09
Verwijderd
Aaah, het kan gewoon met Teach 2000
Nu hoef ik alleen nog maar een kabeltje te hebben, dat is handig
Oud 18-06-2006, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 18-06-2006 @ 11:10 :
Zo grappig is dat niet

Hoe hebben jullie de aanwijzende voornaamwoorden, had ik dat al gevraagd? Ik heb het nu zo:

dichtbij enkelvoud: sag
dichtbij meervoud: dis
ver weg enkelvoud: są
ver weg meervoud: di

o.i.d.


heb nog geen aanwijzende voornaamwoorden, maar het worden er iig maar 2
Oud 18-06-2006, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 18-06-2006 @ 19:38 :
Ik bedacht me iets;
ik zit heel vaak in de trein, en het zou super handig zijn als ik mezelf op een handige en fijne manier zou kunnen overhoren. Nu kan ik elke keer een heel pakket papier mee nemen, maar waar ik zelf aan dacht was om een overhoor programmatje op m'n GR te zetten. Gewoon iets simpels, zodat hij telkens 1 woord laat zien, ik moet bedenken wat te vertaling is, ik op de knop druk, bedenk of de vertaling goed was (dat aanstreep op een kaartje ofzo) en dan weer op de knop voor het volgende woord. 't Moet volledig random uit de lijst pakken, dus alles door elkaar; woorden en beide talen.

Zou dat moeilijk te maken zijn? Of zelfs al ergens makkelijk vandaan te halen? Ik moet daar natuurlijk wel een kabeltje voor aanschaffen, want die heb ik niet. Maar als het goed werkt, is dat het wel waard.

Iemand een idee?
je doelt op meerkeuze neem ik aan?

ik heb wel eens quizjes gemaakt op mn Gr, maar of zoiets me zou lukken, met zoveel wooden en hoe die dan random woorden kiest zou me wel kunnen lukken denk ik
Oud 18-06-2006, 19:55
Verwijderd
Nou, meerkeuze zou ook leuk zijn, maar dat hoeft niet eens.
Ik denk dat dat programma van www.teach2000.nl wel heel perfect is. Dat ga ik proberen (morgen ergens een snoer vandaan halen). Lijkt me erg praktisch om zonder stapels papier en een pen in de trein woordjes te kunnen leren.
Oud 19-06-2006, 12:31
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 18-06-2006 @ 20:55 :
Nou, meerkeuze zou ook leuk zijn, maar dat hoeft niet eens.
Ik denk dat dat programma van www.teach2000.nl wel heel perfect is. Dat ga ik proberen (morgen ergens een snoer vandaan halen). Lijkt me erg praktisch om zonder stapels papier en een pen in de trein woordjes te kunnen leren.
ziet uit, ik heb alleen een Casio geen Texas

Maar zonder GR ook handig
Oud 19-06-2006, 12:36
Verwijderd
Ja, mijn probleem is vooral dat ik gemiddeld 14 uur per week in de trein zit, dan is zo'n GR wel handig. Op vakantie ook
Maar toen ik Japans leerde, gebruikte ik ook graag T2000 om woorden te leren, gewoon op de pc. Het invoeren is al leerzaam, het leren daarna natuurlijk ook
Oud 19-06-2006, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 19-06-2006 @ 13:36 :
Ja, mijn probleem is vooral dat ik gemiddeld 14 uur per week in de trein zit, dan is zo'n GR wel handig. Op vakantie ook
Maar toen ik Japans leerde, gebruikte ik ook graag T2000 om woorden te leren, gewoon op de pc. Het invoeren is al leerzaam, het leren daarna natuurlijk ook
natuurlijk heeeeeeeeeel erg bedankt voor deze tip ga ik echt gebruiken daarna en wellicht ook voor andere talen
Oud 19-06-2006, 14:16
FreeZzze
FreeZzze is offline
Is die GR van mij nog ergens handig voor hoor mmm ik vraag me alleen af hoe ik die tonen ga noteren, waarschijnlijk met getallen ofzo mmm *thinks* Het is idd erg handig, je leert woordjes véél sneller dan als je 't uitprint ofzo
Oud 19-06-2006, 14:27
Verwijderd
Citaat:
FreeZzze schreef op 19-06-2006 @ 15:16 :
Is die GR van mij nog ergens handig voor hoor mmm ik vraag me alleen af hoe ik die tonen ga noteren, waarschijnlijk met getallen ofzo mmm *thinks* Het is idd erg handig, je leert woordjes véél sneller dan als je 't uitprint ofzo
Ik zag dat als je een TI-83+ hebt, je er een speciaal programma voor kan downloaden vanaf www.texasinstruments.com , iets als 'study cards'. Ziet er handig uit

Tonen ga ik ook met cijfers doen, denk ik. Of gewoon met een dakje erna inplaats van erop. Maar eerst moet ik zo'n snoer hebben. Oh nee; eerst moet ik twee tentamens leren en maken
Oud 19-06-2006, 18:00
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 18-06-2006 @ 20:51 :


heb nog geen aanwijzende voornaamwoorden, maar het worden er iig maar 2
Ja, dat heeft iedereen hier ineens. Maar bij mij kan dat niet (nou ja, alles kan natuurlijk) want je ziet niet aan mijn zelfstandige naamwoorden of het enkelvoud of meervoud is.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 19-06-2006, 19:48
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 19-06-2006 @ 19:00 :
Ja, dat heeft iedereen hier ineens. Maar bij mij kan dat niet (nou ja, alles kan natuurlijk) want je ziet niet aan mijn zelfstandige naamwoorden of het enkelvoud of meervoud is.


had ik mn vorige taal ook, leek handig, maar eigenlijk zijn er te veel woordsoorten die je moet veranderen ipv znw. drom moet je gewoon een makkelijke mv-vorm hebben
Oud 19-06-2006, 20:23
FreeZzze
FreeZzze is offline
Ik haat GraphLink!!! Wil niet eens installeren naja dan heeft 't gene zin om kabe;l te gaan halen
Oud 20-06-2006, 13:31
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 19-06-2006 @ 20:48 :


had ik mn vorige taal ook, leek handig, maar eigenlijk zijn er te veel woordsoorten die je moet veranderen ipv znw. drom moet je gewoon een makkelijke mv-vorm hebben
Het is niet zozeer handig als wel erg leuk en uitdagend

Hoezo, waar loop je nog meer tegenaan dan? Alleen aanwijzend voornaamwoord en lidwoorden, toch? En werkwoorden zou je ook nog kunnen veranderen, maar dat heb ik niet eens.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 20-06-2006, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 20-06-2006 @ 14:31 :
Het is niet zozeer handig als wel erg leuk en uitdagend

Hoezo, waar loop je nog meer tegenaan dan? Alleen aanwijzend voornaamwoord en lidwoorden, toch? En werkwoorden zou je ook nog kunnen veranderen, maar dat heb ik niet eens.
vraagwoorden bijvoorbeeldmoet niet echt

maar ik had ook geen wwvervoegingen





ik heb zojuist het lidwoord uit mn taal geschrapt. We kunnen goed zonder, dus waarom in bepaalde gevallen wel? Alleen goed voor verwarring. En we hebben aanw.vnw. voor 'bepaalde' znw, das stom, een woordsoort dat bepalender is dan het bepaalde lidwoord.

Ik ga denk ik ook geen onderscheid maken tussen die/dat en deze/dit.
Oud 20-06-2006, 17:40
Verwijderd
oh en mn taal heet:

**********
*********
********
*******
******
*****
****
***
**
*


Жöjöšöxöφ

(Zjņdjņtjņsjņf = uitspr.)

(Zjodjotjosjofs = Nederlands)
Oud 20-06-2006, 17:55
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Het stevent alweer hard op topic 3 af.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 20-06-2006, 17:55
Verwijderd
Gaaf

Ik noem mijn taal nog steeds 'Sasuri', maar dat gaat veranderen.. ooit

We hebben een populair topic hoor
Oud 20-06-2006, 18:14
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 20-06-2006 @ 18:55 :
Het stevent alweer hard op topic 3 af.
ja

@andijvie: Ik probeer ff je naam op z'n zjosjofs (kortweg, want ik blijf dat niet typen)

Änd[probleem]vi
Sļlφ
Φo[probleem]ölφr[probleem]
Oud 20-06-2006, 19:14
Verwijderd
Ben trouwens klaar met mn alfabet, het is nu definitief
Code:
Karakter	Uitspraak	Uitspraak
	Zjņdjņtjņsjņfs	Nederlands
		
A a	A	Aa
Ä ä	Ä	Ą
Ę ę	Ę	Č
B b	Bi	Bie
D d	Di	Die
Š š	Ši	Tjie
E e	E	Ee
Φ φ	Φi	Fie
G g	Gi	Kie (zachte k)
I i	I	Ie
Ļ ļ	Ļ	Ģ
J j 	Ji	Djie
K k	Ki	Kie
L l	Li	Lie
M m	Mi	Mie
N n	Ni	Nie
Ń ń	Ńi	Njie
O o	O	Oo
Ö ö	Ö	Ņ
Ų ų	Ų	Ł
Π π	Πi	Pie
Ψ ψ	Ψi	Psie
Я я	Яi	Rie
S s	Si	Sie
T t	Ti	Tie
U u	U	Oe
Ū ū	Ū	Uu
V v	Vi	Wie
X x	Xi	Sjie
Ж ж	Жi	Zjie
Y y	Yi	Jie
Z z	Zi	Zie
Oud 20-06-2006, 19:21
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 20-06-2006 @ 20:14 :
*knip*
Codetags verneukt best layout met kleine (andere) lettertype
Oud 20-06-2006, 19:32
FreeZzze
FreeZzze is offline
Ik snap sowieso al niets van codetags maja 't is te lezen

Oh Ik heb nu toch besloten om beide R'en in mń taal te stoppen Er zijn bepaalde regels aan de spelling:

Laten we zeggen dan r tongpunt-r is en R huig-r...

r kan alleen aan het begin van een lettergreep voorkomen, R meestal alleen aan het einde maar er zijn uitzonderingen.

r wordt R na k of g
een dubbele r (rr) tussen twee klinkers in wordt uitgersproken als R...

Dus ff onzin woordjes om 't te verduidelijken:

ra = /ra/
ar = /aR/
ara = /ara/
arra = /aRa/
kra = /kRa/
gra = /gRa/

Ingewikkeld maja Heb de tongpunt-r trouwens al bijna onder de knie
Oud 20-06-2006, 19:40
Verwijderd
je kan ook gewoon zo'n omgekeerde R nemen voor de rolpunt
Oud 20-06-2006, 19:45
FreeZzze
FreeZzze is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 20-06-2006 @ 20:40 :
je kan ook gewoon zo'n omgekeerde R nemen voor de rolpunt
Nee want de de dubbele r <rr> komt oorspronkelijk van /Rr/ die geassimileerd is naar een gewone huig R
Oud 20-06-2006, 20:50
Verwijderd
Citaat:
FreeZzze schreef op 20-06-2006 @ 20:45 :
Nee want de de dubbele r <rr> komt oorspronkelijk van /Rr/ die geassimileerd is naar een gewone huig R
goed, als he je om etymologie gaat
Oud 21-06-2006, 17:43
Verwijderd
Jņojėliläė valakarlu. Oftewel, ik ben weer bezig met Valakar.

Misschien horen jullie ooit nog eens wat van Karķ Poter (A)
Oud 21-06-2006, 18:03
Verwijderd


Ik ga vanaf vrijdag weer flink aan de slag
Oud 21-06-2006, 18:15
Verwijderd
Ik ben nu bezig met een schrift met Font Creator. Ik heb alvast een dikke stift tevoorschijn getoverd om het ook proberen te schrijven.
Oud 21-06-2006, 18:20
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 20-06-2006 @ 17:49 :
vraagwoorden bijvoorbeeldmoet niet echt

maar ik had ook geen wwvervoegingen

Vraagwoorden

Argh, ik heb nog niet eens zoveel en ik moet nu al steeds zoeken waar alles ook alweer staat, heb me rotgezocht naar waar ik het werkwoord lukken had gezet, maar uiteindelijk wel gevonden.

Galaaring moij
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 21-06-2006, 18:51
Verwijderd
Het woord cšd in het Valakarse alfabet:



Ik ben er nog niet zo tevreden over, ik vind het wat dik en typen gaat ook niet makkelijk, de spaties klopen niet helemaal kijken of het beter gaat als ik het schrijf.
Oud 21-06-2006, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 21-06-2006 @ 19:51 :
Het woord cšd in het Valakarse alfabet:

[afbeelding]

Ik ben er nog niet zo tevreden over, ik vind het wat dik en typen gaat ook niet makkelijk, de spaties klopen niet helemaal kijken of het beter gaat als ik het schrijf.
Beetje kloten met de dikte van de lijnen, dat kan heel makkelijk, gewoon de 'contour' verslepen, zeg maar. En zo kan je de spatie ook aanpassen, die staat ook ergens bij. Even geklooi, maar 't resultaat is het wel waard
Oud 21-06-2006, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 21-06-2006 @ 19:20 :
Vraagwoorden

Argh, ik heb nog niet eens zoveel en ik moet nu al steeds zoeken waar alles ook alweer staat, heb me rotgezocht naar waar ik het werkwoord lukken had gezet, maar uiteindelijk wel gevonden.

Galaaring moij
dat zeg ik, moet niet echt

Maar bijv: welk en welke
Oud 21-06-2006, 19:59
Verwijderd
Oh en Sylph, ik heb dat ook gedaan, trema's/umlauten/whatever op de klinkers
Oud 22-06-2006, 12:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 21-06-2006 @ 20:54 :
dat zeg ik, moet niet echt

Maar bijv: welk en welke
Ja maar, het zou bijvoorbeeld zijn:

Welk boek is dat?-> Welk boek is dat
Welke boeken zijn dat-> Welk (meervoudlidwoord) boek is dat

Snap je?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 22-06-2006, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Vogelvrij schreef op 22-06-2006 @ 13:50 :
Ja maar, het zou bijvoorbeeld zijn:

Welk boek is dat?-> Welk boek is dat
Welke boeken zijn dat-> Welk (meervoudlidwoord) boek is dat

Snap je?
dat zeg ik, moet niet echt
Oud 22-06-2006, 14:11
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 22-06-2006 @ 15:04 :
dat zeg ik, moet niet echt
Oké dan. Ik probeer het nog steeds een beetje simpel te houden namelijk.

*kuch*
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 22-06-2006, 15:02
Verwijderd
Ik krijg die Teach 2000 bestanden ook niet op m'n GR, maar ik heb er wel StudyCards op, op zich ook handig (en precies wat ik wilde), maar ik moet alles dan weer in gaan typen. Ik begin er morgen aan
Oud 22-06-2006, 15:05
Verwijderd
Maar toch lijkt dat Teach 2000 gedoe me handiger... Ik ga die mensen bij T2000 maar eens mailen, misschien kunnen zij me uitleggen wat ik moet doen
Oud 22-06-2006, 15:24
Verwijderd
Oud 22-06-2006, 15:31
Verwijderd
Ik weet nu wel wat ik moet doen, maar dat GraphLink programma doet het niet
Oud 22-06-2006, 16:01
Verwijderd
kan je helaas niet helpen
Oud 22-06-2006, 16:05
Verwijderd
Stom hoor, dat er maar één editor bestaat, en dat die editor meteen niet werkt

Nou ja, jammer, dan moet het maar met die StudyCards.
Oud 22-06-2006, 16:53
Verwijderd
Aaah, met de studycards kan het ook vrij makkelijk; gewoon copy-pasten vanuit excel. Dan heb je gewoon simpele flash-cards. 't Werkt prima, ook met het weergeven van letters met een dakje
(Ik heb een TI 84+, geen GraphLink nodig, 't kan met TI Connect. Geen idee of dat ook met de TI 83(+) werkt...)

Morgen ga ik er echt mee aan de slag, want nu hoor ik te studeren voor een tentamen dat ik morgen heb
Oud 22-06-2006, 20:06
Verwijderd
Schrijven met een pen in valakarcšd gaat best, alleen lukt het nog niet echt met het lettertype.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.