Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2008, 23:12
Mariposa
Avatar van Mariposa
Mariposa is offline
Sinds een tijd merk ik dat ik er tegenop zie om naar bed te gaan. Ik probeer het zo lang mogelijk uit te stellen door achter mijn computer te blijven zitten of andere dingen te doen. Het lijkt wel alsof ik bang ben om naar bed te gaan, bang dat ik daar mijn tijd verdoe omdat de tijd dan zo snel voorbij gaat.

Ik heb het vooral als ik iets belangrijks heb de volgende dag, zoals stage. Dan stel ik het zo lang uit, dat ik maar zes uurtjes heb om te slapen. Met als gevolg dat ik de dag daarna erg moe ben.

Hebben jullie tips om weer op tijd naar bed te kunnen en me daar fijn bij te voelen? Het lijkt ook wel alsof ik die rust niet kan opzoeken...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2008, 23:56
VeGs
Avatar van VeGs
VeGs is offline
Ooh, dat klinkt bekend!
Ik deed het ook vooral om de volgende dag maar uit te stellen. En indd de volgende dag geeuwend in je hoorcollege zitten. Helpt ook niet echt als je een avondmens bent dat moeite heeft met opstaan.
Heb er inmiddels minder last van, maar lig nog regelmatig te laat in bed.

Mja, tips... Voor zover het een beetje kan helpen:
- Neem aan het begin van de avond een vaste tijd in je hoofd waarop je naar bed gaat. Niet 'op tijd' of 'ergens rond een uur of 11', maar '11 lig ik in bed'. Als je geen duidelijke tijd in je hoofd hebt, kun je het makkelijker uitstellen, want dat kwartiertje maakt dan niet zoveel meer uit, net als het volgende kwartiertje... etc. Dat is moeilijker als je een tijd met jezelf hebt afgesproken.
- Juist achter de computer blijf je snel langer hangen en je blijft er erg wakker van. Geldt ook wel voor tv.
- Ga vast in bed liggen en doe daar iets. Ga bijvoorbeeld een uur eerder dan je wilt slapen in bed liggen met een boek ofzo, zodat je dat ook mag doen van jezelf. Eenmaal in bed kom je er minder snel uit om iets anders te gaan doen, dus heb je alvast minder soorten afleiding.

Meer zou ik zo ook niet weten...
Mocht het echt heel erg zijn, dan schijnt er nog een of ander spul te zijn waardoor je ongeveer een uur na inname heel moe wordt. Het is weer net iets anders dan gewone slaapmedicijnen. Ken iemand voor wie het heel goed hielp, maar voor mij hoefde het niet zo. Weet de naam ook niet meer.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 00:06
Verwijderd
Ik ken het probleem maar al te goed. Ik ben 's avonds gewoon nooit moe. Dan ga ik laat naar bed en als ik er de volgende dag toch op tijd uit moet ben ik dus echt gaar. sowieso ben ik overdag eigenlijk altijd moe en ookal sta ik op tijd op en slaap ik overdag niet, toch ben ik 's avonds niet meer moe. En ik stel het dan ook de hele tijd uit. Het is niet zo dat ik niet kan slapen als ik in bed lig. Ik slik medicijnen en als ik ga liggen val ik ook zo in slaap.

Mij helpt het om een beetje een vaste structuur te bouwen. Dat is best wel moeilijk aangezien ik niet naar school ga of werk. Ik moet zorgen dat ik elke dag iets heb om mijn bed voor uit te komen, zo niet ga ik pas tegen de ochtend naar bed en kom ik er pas tegen de avond weer uit. Verder geen caffeïne meer (ben ik nu twee weken mee bezig maar het helpt volgens mij echt geen zak) en medicijnen vroeger innemen (maar dit lijkt ook niet te werken, iig niet voor het slaapprobleem).

Ik denk dat het middel dat VeGs bedoelt melatonine is. Ik denk dat ik het zelf ook eens ga proberen, want het loopt echt wel de spuigaten uit nu. Het is zelfs zo dat ik me vaak 's avonds en 's nachts stierlijk verveel en toch wil ik mijn bed niet in...
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 05:44
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik had dat eerst ook, maar met een vaste structuur is dit bij mij verholpen.
Eerst ging ik altijd slapen 'ergens tussen half 11 en half 1', en het maakte vrij weinig uit hoe laat ik de volgende dag op moest staan. De laatste tijd moet ik echter noodgedwongen meer structuur aanhouden en ga ik iedere avond tussen half 10 en 10 naar bed. Ik spreek dan ook met mezelf af hoe laat ik ga en hou me daar ook aan. Dat maakt het voor mij makkelijker. Ook merk ik dat mijn lichaam vanzelf moe wordt als het 10 uur is geweest. Het geeft me ook echt signalen af dat ik moet gaan slapen. Dat had ik eerder nooit zo.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 06:18
'Melody
'Melody is offline
Dit is wel herkenbaar, ik kan zelf ook nooit op tijd naar bed gaan,
omdat ik niet dúrf. Ik ben bang voor alle dingen die er ook maar 's nachts
kunnen gebeuren. Al komt dan mede door mijn verleden.
Heb verder niet echt tips, sorry.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 09:41
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Ik had dat eerst ook, maar met een vaste structuur is dit bij mij verholpen.
Eerst ging ik altijd slapen 'ergens tussen half 11 en half 1', en het maakte vrij weinig uit hoe laat ik de volgende dag op moest staan.
Dit. Maar nu heb ik zoveel tijd nodig voor m'n scriptie dat ik elke dag op 7 uur op sta en dan trek ik het echt niet om pas rond 0.00 uur naar bed te gaan. Ik heb gewoon elke nacht tussen de 7,5 en 8u slaap nodig om normaal te kunnen functioneren. Dus ik moet van mezelf om 11u in bed liggen 's avonds. Dit lukt erg goed, maar ik weet gewoon wat de consequenties zijn als ik het niet doe, dan ben ik de dag erna doodop en kan ik niet fijn studeren.

Ga voor jezelf na hoeveel uur slaap je per nacht eigenlijk nodig hebt zonder de dag erna moe te zijn en zorg dat je zoveel uur ook slaapt. Spreek met jezelf een tijd af dat je uiterlijk in bed moet liggen. Bij mij werkt het.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 14:02
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
waarom zou je eerder naar bed gaan als je er geen zin in hebt...

gewoon compenseren met siësta's tussen 19u en 21u zeg ik!
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 15:22
Verwijderd
Ik had dat ook, maar sinds ik vrij standaard rond 7 uur opsta ga ik ook rond 23 uur naar bed, en dan ben ik ook gewoon moe dus wíl ik ook naar bed. In het begin vond ik 23 uur véél te vroeg, maar nu vind ik het prima. Ik voel me overdag nu ook nuttiger, dus ik vind het ook niet zonde van de tijd om te gaan slapen.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 19:49
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik had dat eerst ook, maar met een vaste structuur is dit bij mij verholpen.
Eerst ging ik altijd slapen 'ergens tussen half 11 en half 1', en het maakte vrij weinig uit hoe laat ik de volgende dag op moest staan. De laatste tijd moet ik echter noodgedwongen meer structuur aanhouden en ga ik iedere avond tussen half 10 en 10 naar bed. Ik spreek dan ook met mezelf af hoe laat ik ga en hou me daar ook aan. Dat maakt het voor mij makkelijker. Ook merk ik dat mijn lichaam vanzelf moe wordt als het 10 uur is geweest. Het geeft me ook echt signalen af dat ik moet gaan slapen. Dat had ik eerder nooit zo.
Hoe vroeg moet je uit bed? Half tien klinkt namelijk best wel vroeg. Nu heeft de een natuurlijk iets meer slaap nodig dan de ander..


Ontopic
Ik herken het laat naar bed gaan. Op dagen dat ik om 5.45 uur uit m'n bed moet, ga ik de avond ervoor rond twaalf uur naar bed. Eigenlijk is de nacht dan te kort. Bij mij speelt mee dat ik me 's avonds prettiger voel dan 's ochtends/ 's middags. 's Avonds heb ik de behoefte om te sporten, leuke dingen te doen enz.

Er zijn een aantal geijkte tips, maar die zijn vrij algemeen.
-Zelfde tijd in en uit bed, ook in het weekend
-Geen cafeïne na 20 uur drinken
-Geen alcohol voor het slapen
-Niet intensief computeren voor het slapen
-Ontspanning zoeken voor het slapen gaan
-Niet teveel focussen op de slaap, aangezien de mantra "ik moet nu echt slapen want over 5 uur gaat mijn wekker, oh paniek" niet helpend is.
- Overdag voldoende inspanning leveren
enz
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 20:02
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Hoe vroeg moet je uit bed? Half tien klinkt namelijk best wel vroeg. Nu heeft de een natuurlijk iets meer slaap nodig dan de ander..
Ik moet er op doordeweekse dagen om zes uur uit. Half tien is ook vroeg, voor het gevoel tenminste, maar als je er aan gewend bent, is het eigenlijk wel prima. Ik deel mijn avonden nu gewoon anders in. Ik kan met minder slaap ook wel toe, maar ik merk dat mijn lichaam dit prettiger vindt.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2008, 00:15
Verwijderd
Ik heb dit ook wel, 's ochtends heb ik onwijs veel moeite om me bed uit te komen. Maar ik vind het opzich nog niet zo'n probleem. Ik ben gewoon een avondmens en het liefst zou ik 's nachts nog op zijn, maarja met school gaat dat nu eenmaal moeilijk. Ik wil ook zo veel mogelijk doen op een dag maar tegelijkertijd stel ik belangrijke zaken altijd uit tot 's avonds laat. Bij mij komt dit omdat ik gewoon beter onder druk werk.

Ik denk dat je idd het beste je vast kan houden aan een ritme. Eerst zal je vast wel moeite hebben om wat vroeger in slaap te komen, maar naar een tijdje wen je daar ook wel aan (lijkt me).
Met citaat reageren
Oud 19-04-2008, 15:36
Mariposa
Avatar van Mariposa
Mariposa is offline
Citaat:
waarom zou je eerder naar bed gaan als je er geen zin in hebt...

gewoon compenseren met siësta's tussen 19u en 21u zeg ik!
Omdat ik erg vermoeid ben overdag en dit niet bevorderlijk is voor mijn stage. Na vier uur heb ik bijna geen energie meer over en ik merk dat ik dan het werk afraffel.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2008, 23:31
EXBO
Avatar van EXBO
EXBO is offline
Wat ook kan helpen is even gaan hardlopen of wat oefeningen doen voor het slapen gaan. Dat heb ik een tijdje gedaan toen ik slaapproblemen had. Als je dan in bed ligt, val je echt in slaap als een blok.
__________________
Don't take your organs to heaven. Heaven knows we need them here.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 18:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik herken het wel en heb het ook veel bij anderen gezien, maar om heel eerlijk te zijn was dat gewoon een luiheid-kwestie of een gebrek aan zelfdiscipline. Ik bedoel, geef jezelf een schop onder je kont en ga toch gewoon naar bed, ongeacht of je nou moe bent of niet. Spreek voor jezelf ook een tijd af waarop je je moet omkleden, zodat die eerste stap gemaakt is. Dan heb je het vaak koud en wil je je bed wel in.
En schop jezelf er de volgende dag net zo hard weer uit 's ochtend, zelfs al ben je bekaf omdat je tot 3 uur wakker hebt gelegen. Na 2 van zulke nachten kun je de volgende avond écht wel om 22.00 of 23.00 uur in slaap komen en kan je je nieuwe ritme vol gaan houden.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 21:55
Rob
Avatar van Rob
Rob is offline
Citaat:
Ik herken het wel en heb het ook veel bij anderen gezien, maar om heel eerlijk te zijn was dat gewoon een luiheid-kwestie of een gebrek aan zelfdiscipline. Ik bedoel, geef jezelf een schop onder je kont en ga toch gewoon naar bed, ongeacht of je nou moe bent of niet.
Dat kan ik wel doen maar dan lig ik doelloos in bed terwijl ik nog niet moe ben en nog energie heb. Het voelt dan echt alsof ik mijn tijd en energie aan het verspillen ben en daar kan ik dan weer niet tegen.
Ja, iets met streng zijn, I know.



Wat je ook kan proberen: Lampen uit. Soms wil dat ook nog wel eens helpen en ik merk dat ik sneller moe ben als de lampen uit zijn en de monitor wat gedimd is.
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
Met citaat reageren
Oud 22-04-2008, 08:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Dat kan ik wel doen maar dan lig ik doelloos in bed terwijl ik nog niet moe ben en nog energie heb. Het voelt dan echt alsof ik mijn tijd en energie aan het verspillen ben en daar kan ik dan weer niet tegen.
Ja, iets met streng zijn, I know.
Zie het volgende stukje dat ik schreef

Citaat:
En schop jezelf er de volgende dag net zo hard weer uit 's ochtend, zelfs al ben je bekaf omdat je tot 3 uur wakker hebt gelegen. Na 2 van zulke nachten kun je de volgende avond écht wel om 22.00 of 23.00 uur in slaap komen en kan je je nieuwe ritme vol gaan houden.

En echt, een ritme is ideaal, je voelt je stukken beter.

Je kan natuurlijk die eerste nacht ook het vroege naar bed gaan overslaan, maar er alsnog vroeg uitgaan. Ook dan ben je bekaf en kun je de volgende nacht wél slapen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.

Laatst gewijzigd op 22-04-2008 om 14:43.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2008, 12:24
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Het is vooral een ritme-kwestie volgens mij. In tijden met veel ritme heb ik er minder last van dan tijden zonder veel ritme.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2008, 16:56
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Dat kan ik wel doen maar dan lig ik doelloos in bed terwijl ik nog niet moe ben en nog energie heb. Het voelt dan echt alsof ik mijn tijd en energie aan het verspillen ben en daar kan ik dan weer niet tegen.
Dat had ik de eerste week tot twee weken ook, maar dat wakker liggen wordt steeds korter, omdat je lichaam zich er op kan instellen dat je om een bepaalde tijd gaat slapen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-04-2008, 21:45
Rob
Avatar van Rob
Rob is offline
Citaat:
Zie het volgende stukje dat ik schreef




En echt, een ritme is ideaal, je voelt je stukken beter.

Je kan natuurlijk die eerste nacht ook het vroege naar bed gaan overslaan, maar er alsnog vroeg uitgaan. Ook dan ben je bekaf en kun je de volgende nacht wél slapen.

Klopt, maar mijn ritme tijdens stage was zes maanden achter elkaar gedwongen om om 5:30 op te staan, dan treinen, 8 uur werken en terug naar huis. Ik kwam er iedere dag om die tijd bed uit, hoe laat ik ook naar bed ging de avond ervoor, maar op tijd kunnen slapen is mij nog NOOIT gelukt.
Het opstaan is dus niet het probleem want dat doe ik wel, maar je krijgt mij gewoon niet in slaap voor een bepaalde tijd ongeacht of ik een ritme heb of niet. >.<
Na zes maanden weet ik dat toch wel zeker.
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 11:54
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Even over dat ritme he... Hoe doen jullie dat dan in weekenden? Hetzelfde ritme volhouden als gedurende de week, of gewoon lekker uitgaan en uitslapen, en dan maandag een brakke dag?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Even over dat ritme he... Hoe doen jullie dat dan in weekenden? Hetzelfde ritme volhouden als gedurende de week, of gewoon lekker uitgaan en uitslapen, en dan maandag een brakke dag?
Ik ga in het weekend hooguit een paar uur later slapen en sta dan ook een paar uur later op, maar op zondagavond gewoon weer op tijd naar bed.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 14:21
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Even over dat ritme he... Hoe doen jullie dat dan in weekenden? Hetzelfde ritme volhouden als gedurende de week, of gewoon lekker uitgaan en uitslapen, en dan maandag een brakke dag?
In het weekend sta ik tegenwoordig om 7 uur op in plaats van 6 uur, en ga ik hooguit een half uurtje later naar bed. En op zondagavond begint het vaste ritme van de week alweer. Uitgaan doe ik op het moment eigenlijk niet. Mocht er een feestje zijn, dan maak ik wel een uitzondering, maar probeer ik het alsnog niet later dan 12 uur te maken.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2008, 17:51
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Even over dat ritme he... Hoe doen jullie dat dan in weekenden? Hetzelfde ritme volhouden als gedurende de week, of gewoon lekker uitgaan en uitslapen, en dan maandag een brakke dag?
Ik maak doordeweeks vaak dagen van 6.00 tot 0.30 waardoor ik m'n weekend echt nodig heb om bij te komen. Dan slaap ik dus wel uit ja, met als gevolg dat ik maandag brak ben. De ochtend gaat nog wel, maar 's middags kak je dan in. Daardoor slaap je 's nachts weer beter en is het de volgende dag opgelost

Maar in tijden dat ik niet zulke bizarre tijden heb of wel heel graag m'n maandag wakker wil zijn, sta ik in het weekend rond een uurtje of 9 / 9.30 op en ga ik ook op tijd slapen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2008, 14:24
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Even over dat ritme he... Hoe doen jullie dat dan in weekenden? Hetzelfde ritme volhouden als gedurende de week, of gewoon lekker uitgaan en uitslapen, en dan maandag een brakke dag?
Niet heel veel later naar bed gaan en zondags uitslapen en weer op tijd naar bed.

Als het een keer 5 uur 's nachts wordt bij wijze van ben ik de rest van de week brak, maar als het half 2 ofzo is kan het prima Ook daar heb ik dan weer een ritme in.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic #165
Heksjuh
487 24-09-2011 16:40
Psychologie Eetstoornis Anorexia Nervosa - Boulimia Nervosa
e-hazeleger
12 18-05-2011 17:09
Lichaam & Gezondheid Energy-booster
Andrea
16 09-11-2009 08:30
Liefde & Relatie Pick Up Artiesten Mening
Alex111
232 03-12-2007 00:04
Films, TV & Radio Als je tv het niet doet..
Verwijderd
40 17-04-2005 12:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:09.