Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2005, 20:18
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Ik lig in bed . Ben best ver weg met mn gedachten. Ik zie beelden , ik loop in een droomwereld die er netzo uit ziet als deze. Opeens word het zwart en ik heb het gevoel of ik val of terug getrokken word. Het gevoel is veel erger dan de attractie Superman the ride in Wallibi of die valtoren.
Ben ik wakker dan schrokt mn lichaam nog wat. Ik zie mijn benen ongeveer 2 keer omhoog gaan etc. Dit is dus binnen een paar seconden weer over, hoewel ik wel steeds erg schrik. Ongeveer een kwartier tot half uur hierna ben ik weer helemaal rustig en kan ik gewoon weer proberen te slapen.

Gisteren avond had ik dit weer en wat heviger dan normaal. Ik dacht dat het mischien heviger zou kunnen zijn , omdat mn hoofd blauw rood zwart is met een bult omdat ik er per ongeluk een klap tegen kreeg bij gym. Ik was daardoor een btje misselijk en had hoofdpijn. De andere keren was er echter niks aan de hand.


Hoewel er dus niks gebeurt ben ik best benieuwd wat dit nu is. Omdat het wel een aantal keer per jaar gebeurt.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee

Laatst gewijzigd op 13-09-2005 om 20:20.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 21:05
Mara
Mara is offline
Staat ergens in een van de "Wat wil jij weten over 't menselijk lichaam" topics geloof ik. Anders wel in een ander topic, het is iig ooit besproken. Even de zoekfunctie gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 21:46
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
dat 'vallen' voel je als je ineens al je spieren ontspant, net voor je in slaap valt dus
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 23:02
Maurice
Avatar van Maurice
Maurice is offline
Citaat:
Lente schreef op 13-09-2005 @ 22:46 :
dat 'vallen' voel je als je ineens al je spieren ontspant, net voor je in slaap valt dus
__________________
they really got us by the nezmins
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 17:17
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 13-09-2005 @ 22:05 :
Staat ergens in een van de "Wat wil jij weten over 't menselijk lichaam" topics geloof ik. Anders wel in een ander topic, het is iig ooit besproken. Even de zoekfunctie gebruiken.
ok gaat nu zoeken.

@Lente dat 'vallen' voel je als je ineens al je spieren ontspant, net voor je in slaap valt dus.

Ok en waardoor schrik je soms dan "wakker" en trillen en schudden al je spieren?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 17:22
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Al stukje gevonden , Maar dit is maar een gedeelte van wat er gebeurt.

Citaat:
poetic_tragedy schreef op 26-03-2005 @ 17:50 :
als ik in slaap ben aant vallen, heb ik wel eens dat ik opeens zo'n "spastische" beweging krijg (ben vast niet de enige ), maar ik vraag me af hoe dat komt?
antwoord dat daarop werd gegeven was

Citaat:
Dit heeft te maken met het miniatuuractiepotentiaal. Om je spieren te laten samentrekken moet er een stofje vrijgezet worden wat dan getransporteerd wordt door je zenuwen en wat dan uiteinelijk je spier prikkelt. Dit gebeurt ook wel eens spontaan waardoor een receptor geprikkeld wordt en je dus zo'n soort samentrekking krijgt. Dit is om te zorgen dat die receptoren op hun plaats blijven zitten en niet gaan wandelen.

Ik heb het zelf ook, is heel raar, vooral als je in slaap valt en je ligt niet in bed, dan stoot ik opeens mijn kop of mijn voet ofzo.
ps. fb's mischien dat jullie vinden dat dit topic dicht moet , maar zou het nog fftjes open kunnen blijven zodat ik vragen kan stellen over de info die ik vind?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 18:55
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Is er ook een naam voor dit verschijnsel. Ik heb het nu maar tunneleffect genoemd, omdat het lijkt dat je door een tunnel van de droomwereld naar de echter wereld word getrokken?
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 19:51
IngeIkke
IngeIkke is offline
Ik weet niet hoe het heet, maar ik heb het ook wel eens, niet zo erg als jij het hebt trouwens. Op de momenten dat ik in een lichte slaap ga vallen, niet echt slapen, maar bijvoorbeeld op de bank ofzo. Net voor ik in slaap val/Net als ik in slaap gevallen ben, schrik ik dan wakker. Meestal heb ik het gevoel te vallen ja, of dat er iets op me afkomt..
Ik ben ook wel benieuwd naar hoe het heet enzo
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 21:19
notorius
Avatar van notorius
notorius is offline
Dat heb ik soms ook. Dat ik op de bank aan het 'indommelen' ben, en dan schrik ik ineens wakker, het voelt dan alsof ik val.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 08:22
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik heb ook wel eens zoiets. Dan slaap ik nog niet, maar lijkt het ineens of ik val ofzo en schrik ik 'wakker' (ik sliep nog niet echt).
Gelukkig ben ik dan wel gewoon snel rustig.
__________________
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 10:51
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Ik heb het heel vaak en soms zo erg dat mijn kaak meedoet en mijn tanden heel hard langs elkaar slaan wat niet fijn voelt.
Zou eigenlijk wel willen weten of er iets aan te doen is.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 18:00
Sultan_of_Swing
Avatar van Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Ik heb dit af en toe ook licht. Meestal gaat het gepaard met een droombeeld dat ik ergens vanaf val of onderuit ga. Het is niet zo dat ik erg schok ofzo maar ik schrik gewoon wakker.
__________________
doe de fridge open, vol met pilsener mag ik hopen
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 18:51
loeserr
Avatar van loeserr
loeserr is offline
ja nu je het zegt, ik heb het de laatste tijd ook, tenminste de laatste tijd realiseer ik me dat ik eigenlijk echt wakker schrik

vroeger heb ik veel last gehad van nachtmerries enzo dat ik ook wakkerschrok

maar nu ik dit zo lees, ja wat gek eigenlijk waarom doen je spieren dat stofje aanmaken dan precies?

is het de bedoeling van je lichaam je te waarschuwen ofzo?
__________________
diamonds are forever
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 19:25
Muchacha
Avatar van Muchacha
Muchacha is offline
Ik heb dit ook vaak, dat ik ineens ff schok of met mijn been trek en dan wakker schrik. Het heet "hypnic jerks" (ik vind het woord niet in het nederlands)

A hypnic or hypnagogic jerk is an involuntary muscle twitch (more generally known as myoclonus or a myoclonic twitch) which often occurs during the transition from wakefulness to sleep (see hypnagogia).

It is often described as an electric shock or falling sensation, and can cause movement of the body in bed. Hypnic jerks are completely normal, and are experienced by most people, especially when over-tired or sleeping uncomfortably.

The exact cause of the sudden jerks is not clear, but there are two main hypotheses to explain them. One is that it is a naturally occurring part of the sleep process, as are slower breathing, and reduced body temperature. Another hypothesis is that the feelings associated with relaxation before sleep are misinterpreted by the brain as falling or toppling over, and by reflex the body jerks out the limbs to stay upright.

Hypnic jerks are usually felt just once or twice per night. More regular (and usually less dramatic) muscle twitches often occur during normal sleep (perhaps as much as one every thirty seconds). In extreme cases, this may be classified as a disorder called periodic limb movement. The person with the disorder will usually sleep through the events, whilst a partner sleeping in the same bed is kept awake
.


van http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 20:03
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Muchacha schreef op 20-09-2005 @ 20:25 :

text van http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk
hastike bedankt
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 17:04
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Ik heb altijd dat gevoel alsof je misstapt. Bijvoorbeeld van de stoeprand af ofzo Heel vervelend, want dan schrik ik opeens wakker en dan ben je even helemaal uit je doen en moet je weer gaan slapen.

Maar wat jij hebt is wel heel extreem.
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 21:10
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Poeperd schreef op 21-09-2005 @ 18:04 :
Ik heb altijd dat gevoel alsof je misstapt. Bijvoorbeeld van de stoeprand af ofzo Heel vervelend, want dan schrik ik opeens wakker en dan ben je even helemaal uit je doen en moet je weer gaan slapen.

Maar wat jij hebt is wel heel extreem.
meestal niet zo extreem denk dat de hoofdpijn en misselijkheid dat veroorzaakte dat het zo extreem is. Maar heb het normaal ook wel iets extremer dan jullie als ik het zo lees. Komt gelukkig niet al te vaak voor. zoals ik al zei een aantal keer per jaar.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 10:14
minpuntje
minpuntje is offline
heb ik ook heel vaak, een gevoel van vallen vlak voor het slapen. het heet niet voor niets "in slaap vallen" denk ik dan...
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 15:19
paarden_girly
paarden_girly is offline
oow dat gevoel jah dat heb ik oowk best wel vaak! maar dan of ik echt van m'n bed valt!
dan gaan je spieren pas echt ontspannen! en val je in slaap je kunt er volgens mij ook nix aan doen, het is gewoon een reactie van je lichaam!

doeidoei.....
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 15:35
Dato_16
Dato_16 is offline
heb dat een paar keer gehad ja, slaap ik bijna en dan is het net of ik vet schrik.
lichaam schokt dan ineens maar is daarna ook gelijk weer over..
erg vaag gevoel
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 17:52
Verwijderd
[QUOTE]Muchacha schreef op 20-09-2005 @ 20:25 :
Another hypothesis is that the feelings associated with relaxation before sleep are misinterpreted by the brain as falling or toppling over, and by reflex the body jerks out the limbs to stay upright.
.[/SIZE]

Dit lijkt mij wel kloppen. Het leuke is dan dat mijn brein vervolgens ook die val invoegt in de halfdroom die ik aan het hebben ben, dus ik val regelmatig van een hoge rots of over een stoepje in mijn bed
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 22:50
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
Poeperd schreef op 21-09-2005 @ 18:04 :
Ik heb altijd dat gevoel alsof je misstapt. Bijvoorbeeld van de stoeprand af ofzo Heel vervelend, want dan schrik ik opeens wakker en dan ben je even helemaal uit je doen en moet je weer gaan slapen.

Maar wat jij hebt is wel heel extreem.
Ik heb ook vaak een streukel gevoel en dan maak ik spastische bewegingen ... dan 'droom' ik dat ik val maar ben ik nog wel wakker ofzo

Maar moeite met daarna in slaap vallen heb ik eigenlijk nooit
__________________
That'll be our little secret
Met citaat reageren
Oud 28-09-2005, 22:52
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
[QUOTE]Morgan schreef op 28-09-2005 @ 18:52 :
Citaat:
Muchacha schreef op 20-09-2005 @ 20:25 :
Another hypothesis is that the feelings associated with relaxation before sleep are misinterpreted by the brain as falling or toppling over, and by reflex the body jerks out the limbs to stay upright.
.[/SIZE]

Dit lijkt mij wel kloppen. Het leuke is dan dat mijn brein vervolgens ook die val invoegt in de halfdroom die ik aan het hebben ben, dus ik val regelmatig van een hoge rots of over een stoepje in mijn bed
idd.

Wel grappig dat andere dit ook hebben en het dus normaal is
Ik vond het altijd wel grappig en vreemd, maar ik ging er niet vanuit dat het iets zou zijn wat bekend is
__________________
That'll be our little secret
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 21:28
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
[QUOTE]Morgan schreef op 28-09-2005 @ 18:52 :
Citaat:
Muchacha schreef op 20-09-2005 @ 20:25 :
Another hypothesis is that the feelings associated with relaxation before sleep are misinterpreted by the brain as falling or toppling over, and by reflex the body jerks out the limbs to stay upright.
.[/SIZE]

Dit lijkt mij wel kloppen. Het leuke is dan dat mijn brein vervolgens ook die val invoegt in de halfdroom die ik aan het hebben ben, dus ik val regelmatig van een hoge rots of over een stoepje in mijn bed
Ben weleens van een wolkenkrabber gevallen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 22:58
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik had het vanmiddag nog.
was in de trein in slaap gevallen en ineens had ik het idee dat ik 'viel' ik maakte echt een hele rare beweging en een aantal passagiers zat me vervolgens stomverbaasd aan te kijken
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 23:47
Verwijderd
Het 'tunneleffect' enkel tijdens het in slaap vallen en slechts een paar keer per jaar ervaren is toch niet erg ernstig...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2005, 09:04
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
perseus schreef op 01-10-2005 @ 00:47 :
Het 'tunneleffect' enkel tijdens het in slaap vallen en slechts een paar keer per jaar ervaren is toch niet erg ernstig...
idd, het ging er hier om wat de reden ervan zou kunnen zijn.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 02-10-2005, 12:27
Anetj
Anetj is offline
Ik heb het ook, bijna elke avond. Het is heel vervelend want ik kan dan een uur niet meer slapen... soms het ik heb ook meerdere keren op een avond. Echt irritant.
Dan ben ik gewoon aan het denken en dan val ik in een gat of dan struikel ik en dan schrik ik wakker, okal slaap ik nog niet echt.
__________________
It's like picking up trash in dresses.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:51.