Oud 27-01-2004, 18:08
knights
knights is offline
Hey,

Sinds enige tijd merk ik dat ik heel lastig in slaap kom.
's avonds verwerk je veel informatie over wat je die dag hebt beleeft. Maar ik lig soms echt tot 03:30 wakker voordat ik kan slapen.... niet echt bevordelijk voor je nachtrust

Cognitief op een high level .. hebben meer mensen hier misschien ook eens last van gehad - ervaring - oplossingen ?
__________________
Some things never change, and some things do.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 18:17
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ben je vaak nog druk bezig voor je gaat slapen (leren, werken oid)? Dat is niet bevorderlijk voor je 'snel-in-slaap-vallen'. Je moet iets ontspannends doen vlak voordat je gaat slapen, lezen ofzo.
Ik heb het vaak als ik te lang heb geleerd (tentamens) dus daar probeer ik nu wel rekening mee te houden. Hoewel, 3:30 is wel erg laat...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 18:19
742639
742639 is offline
Ik heb hier ook vaak last van. Meestal zet ik gewoon even de radio aan of ga ik even lezen, dan word ik meestal wel rustig en komt de slaap vanzelf.
__________________
make tea, not war
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 18:26
trasher
trasher is offline
Citaat:
knights schreef op 27-01-2004 @ 18:08:
Cognitief op een high level ..


Kauw wat valeriaanwortel, en zorg voor meer lichaamsbeweging.

Iedere dag op hetzelfde (vroege) tijdstip opstaan werkt zeer bevorderlijk. Zo keer je het dagritme van 's ochtends duf en 's avonds actief om. En als je in bed ligt: zorg dat je je niet bezighoudt met het niet in slaap kunnen komen, bijvoorbeeld door steeds naar de klok te kijken. Op die manier gun je je gedachten niet de kans om af te dwalen. Ik val meestal in slaap vlak nadat ik bekenden willekeurige zinnetjes begin te horen zeggen doordat ik in gedachten afdwaal.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 18:49
bLoeSeMs
bLoeSeMs is offline
ik begin altijd te denken ,
dat werkt ook niet..
het beste is denk ik lezen..
warme melk met anijs....
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 19:01
YellowLight
Avatar van YellowLight
YellowLight is offline
Citaat:
bLoeSeMs schreef op 27-01-2004 @ 18:49:
ik begin altijd te denken ,
dat werkt ook niet..
het beste is denk ik lezen..
warme melk met anijs....

me too.
aan alles wat gebeurd is en wat leuk was en wat minder leuk en dan begin ik te piekeren over van alles wat ik nog moet doen.

bluh
__________________
Explosions.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 19:26
Wave
Wave is offline
Je kan eens proberen om gedroogde lavendel naast je bed te leggen (zodat je die goed ruikt) zorgen dat het koud is in je kamer (geen verwarming aan, liefst hele de dag niet en raam open, helpt bij mij iig heel goed) en wat je verder kan doen is een soort ontspannings / zelfhypnose oefeningen, het duurt ff voordat je het door hebt maar je moet op je rug gaan lggen en jelzef helemaal ontspannen, dan m,oet je je wijsgaan maken dat je voeten, den dan je benen en steeds verder (1 gedeelte miss zelfs 1 kant per keer) heel zwaar worden, ga het niet expres tegen te wekren van "ik kan me voet wel optille" op een geven moment ben je helemaal zo zwaar en jhe ogen ook dat je in slaap valt (heeft me mama me geleerd omdat ik ook moeite heb met inslapen).

Succes ermee
xxxies

P.s. een flink eind hardlopen en dan eenw arme douche voordat je gaat slapen helpt bij mij ook.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 19:35
knights
knights is offline
ik zal eens een aantal oplossing proberen,
hartstikke bedankt allemaal!
__________________
Some things never change, and some things do.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 19:39
Verwijderd
Ja, ik heb ook moeite met inslapen. Maar bij mij komt het meer omdat ik alleen maar lig te piekeren. Dat is niet bevordelijk
Idd, 3.30 is wel heel erg laat, probeer wat er eens eerder gezegd al is. Je niet teveel inspannen 's avonds, douchen voordat je naar bed gaat en desnoods een beker warme melk drinken.
Welterusten
Met citaat reageren
Oud 27-01-2004, 20:52
YPrue
Avatar van YPrue
YPrue is offline
Citaat:
LadyOfTheFlower schreef op 27-01-2004 @ 19:01:
me too.
aan alles wat gebeurd is en wat leuk was en wat minder leuk en dan begin ik te piekeren over van alles wat ik nog moet doen.

bluh
Dat heb ik ook... Het beste helpt bij mij nog altijd om echt aan niks te denken, dan val je nog het snelst in slaap.
__________________
Boogie, ik zal je nooit vergeten...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2004, 21:53
Doefus
Doefus is offline
Ik heb hier ook last van..en k zet gewoon een rustig muziekje aan...en val dan vanzelf wel in slaap!
__________________
I don´t wanna know!
Met citaat reageren
Oud 29-01-2004, 06:12
Verwijderd
Ik heb er ook veel last van. Mijn probleem is ook dat ik erg licht slaap, zo ben ik vannacht om 3:30 wakker geworden... en kon ik niet meer in slaap komen..... erg fijn
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 21:45
strawberry
Avatar van strawberry
strawberry is offline
ik ken het probleem
een keer kon ik echt helemaal niet slapen, en dan bedoel ik ook helemaal niet. Ik heb toen gewoon een nacht niet
geslapen.
verschrikkelijk gewoon

wat ik nu doe, is iedere dag vroeg opstaan. Ook op zaterdag en zondag.....dat helpt wel, dat heb je een vast ritme. Maar leuk is anders
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 09:41
Prudentulo
Prudentulo is offline
Citaat:
P.s. een flink eind hardlopen en dan eenw arme douche voordat je gaat slapen helpt bij mij ook.


In je slaap koelt je lichaam af en het warmt weer op als je actief gaat doen.. Hardlopen en een warme douche nemen zijn dan ook een van de foutste dingen die je kan doen als je wilt slapen . Dat zou je juist s ochtends moeten doen om wakker te worden..
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 18:48
Wave
Wave is offline
Citaat:
Prudentulo schreef op 02-02-2004 @ 09:41:


In je slaap koelt je lichaam af en het warmt weer op als je actief gaat doen.. Hardlopen en een warme douche nemen zijn dan ook een van de foutste dingen die je kan doen als je wilt slapen . Dat zou je juist s ochtends moeten doen om wakker te worden..

Bij mij helpt het.......maar ik zit ook een beetje vreemd in elkaar. .....wordt altijd loom van die douche en als je ene goed eind heb gelopen lig je lekker in je bedje met een tevreden gevoel weg te doezellen....
Met citaat reageren
Oud 02-02-2004, 19:30
Ellàn
Avatar van Ellàn
Ellàn is offline
Misschien helpt het om dingen op te schrijven? Ik lig bijvoorbeeld wel eens wakker als ik gewoon TE veel lig te piekeren over school en wat ik allemaal nog moet doen. Als ik het dan op een briefje schrijf slaap ik veel makkelijker. Ook helpt misschien persoonlijke dingen van je af te schrijven in een dagboek. Ik heb ook een tijdje meer last gehad van slaaploosheid maar meestal gaat het bij mij in combinatie met stress en drukte.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 19:24
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
Ellàn schreef op 02-02-2004 @ 19:30:
Misschien helpt het om dingen op te schrijven? Ik lig bijvoorbeeld wel eens wakker als ik gewoon TE veel lig te piekeren over school en wat ik allemaal nog moet doen. Als ik het dan op een briefje schrijf slaap ik veel makkelijker. Ook helpt misschien persoonlijke dingen van je af te schrijven in een dagboek. Ik heb ook een tijdje meer last gehad van slaaploosheid maar meestal gaat het bij mij in combinatie met stress en drukte.
He dit ken ik nou ook...

even rustig alles op een rijtje zetten voordat je gaat slapen kan idd wel helpen...
Ook ontspannen afleiding (bij mij minstens een uur ontspanning voor de nachtrust) of masturberen kan weleens helpen om in slaap te komen...

Mijn zusje kan ook erg moeilijk in slaap komen en die gebruikt een lichte vorm van slaappillen... ik weet de naam niet meer...
het werkt igg erg goed...

greetz,

trIple
__________________
i'm not even supposed to be here today

Laatst gewijzigd op 03-02-2004 om 19:27.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 19:58
Heleeeeen
Heleeeeen is offline
Heb er ook last van: mijn record aantal uren slapen van dit jaar is 6 uur. Heb hetzelfde als jij dat ik lig te denken enzo. Maar meestal slaap ik in de les.
wordt trouwens ook heel snel wakker heb ik ontdekt. Laatst liep er iemand met hoge hakken voor ons huis langs om een uur of 5, wordt ik meteen wakker door dat mens
__________________
;-)
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 20:06
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Ik neem normaal gezien kira (sint-janskruid, homeopathisch) om rustig te worden. Maar nu ben ik die pilletjes ff kwijt, dus rook ik nog nen goeien en dat werkt ook wel.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 08:37
Verwijderd
Ik heb het probleem dus nu steeds vaker... Ik ga een vast ritme proberen. Vanaf vanavond/morgenochtend... want dit is gewoon echt klote..
Met citaat reageren
Oud 04-02-2004, 13:23
Fieneke
Avatar van Fieneke
Fieneke is offline
het helpt vaak om je gedachten helemaal te verzetten, ga wat lezen of concentreer je op iets bepaalds (een vorm van meditatie dus) ook is koffie, thee, chocola en kleurstoffen in bepaald voedsel neit goed om in slaap te komen.
__________________
And all I know is that it feels like forever,
but no one ever tells you that forever feels like home.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 11:07
strawberry
Avatar van strawberry
strawberry is offline
Citaat:
Prudentulo schreef op 02-02-2004 @ 09:41:


In je slaap koelt je lichaam af en het warmt weer op als je actief gaat doen.. Hardlopen en een warme douche nemen zijn dan ook een van de foutste dingen die je kan doen als je wilt slapen . Dat zou je juist s ochtends moeten doen om wakker te worden..
dat heeft er niets mee te maken
je lichaamstemperatuur is dan gewoon 37 graden
het zou niet best zijn als je temp. 's nachts zou dalen
je hartslag gaat wel omlaag.
een warme douche/bad helpt bij sommigen wel, omdat het een ontspannend effect heeft.
hardlopen is niet goed, omdat er bij inspanning adrenaline vrijkomt en dat heeft nou niet echt een ontspannende werking....
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 11:25
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
De tv is voor mij een goede slaapverwekker. Ik heb er 1 op mijn slaapkamer en val altijd met dat ding aan in slaap.
Als ik de radio of een eigen muziekje op zou zetten, zou ik juist weer niet in slaap vallen.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 16:49
Prudentulo
Prudentulo is offline
Citaat:
strawberry schreef op 05-02-2004 @ 11:07:
dat heeft er niets mee te maken
je lichaamstemperatuur is dan gewoon 37 graden
het zou niet best zijn als je temp. 's nachts zou dalen
je hartslag gaat wel omlaag.
een warme douche/bad helpt bij sommigen wel, omdat het een ontspannend effect heeft.
hardlopen is niet goed, omdat er bij inspanning adrenaline vrijkomt en dat heeft nou niet echt een ontspannende werking....
Het zou niet best zijn als je temp s nachts naar kamertemperatuur dropt nee, maar kleine (significante) veranderingen zijn er wel ;
Citaat:
Een ander deel van de hersenen dat eveneens een belangrijke rol speelt in het slaapproces is de suprachiasmatische kern (SCN), gelegen in de hypothalamus. Deze kern beïnvloedt indirect het slaap-waak ritme via de lichaamstemperatuur, hetgeen tot uiting komt in het feit dat de lichaamstemperatuur stijgt in de vroege morgen tijdens het slapen en daalt bij het ingaan van de nacht, voorafgaand aan het moment van inslapen.
Bron

Vandaar dat het iig niet bevorderend is om voor het slapen te gaan sporten of douchen..
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 18:12
Hiska_22
Avatar van Hiska_22
Hiska_22 is offline
Er wordt ook gezegd dat lezen voor het slapengaan oowk helemaal niet goed is, want dan worden je ogen te veel gespannen.
Ik zou zeggen: zet un lekker rustig muziekje op ( zachtjes ) enje valt vanzelf in slaap
En drink vooral na 19.00 uur 's avonds geen Red Bull, koffie of ander drinken met veel cafeine erin.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 18:41
Prudentulo
Prudentulo is offline
Citaat:
Hiska_22 schreef op 05-02-2004 @ 18:12:
Er wordt ook gezegd dat lezen voor het slapengaan oowk helemaal niet goed is, want dan worden je ogen te veel gespannen.
Ik zou zeggen: zet un lekker rustig muziekje op ( zachtjes ) enje valt vanzelf in slaap
En drink vooral na 19.00 uur 's avonds geen Red Bull, koffie of ander drinken met veel cafeine erin.
Cafeine schijnt 4 tot 5 uur te werken, en overschat het aub niet. Mensen die beweren niet te kunnen slapen na s avonds één kopje koffie gedronken te hebben, hebben echt andere problemen ..
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 19:22
RomeoP
Avatar van RomeoP
RomeoP is offline
Hetzelfde probleem. Zit ook te piekeren enzo. Heb ook een tijdje Melatonine gebruikt, in het begin hielp het wel goed, maar nu werkt het eigenlijk niet zo goed meer

Maarja, wat je wel kan doen, ik weet het niet
Met citaat reageren
Oud 05-02-2004, 23:19
weirdone666
Avatar van weirdone666
weirdone666 is offline
Ik heb al jaren last van een geheel ontregeld dag- en nacht ritme.
Slapen deed ik dus ook nauwelijks zonder slaapmiddelen.
Sinds een week gebruik ik melatinine en het werkt!!!
Voor hoelang weet ik dus niet, maar elke nacht is mmegenomen.
Overdag ben ik ook niet zo belachelijk moe als eerst.
__________________
POIT
Met citaat reageren
Oud 06-02-2004, 20:30
Martjin
Avatar van Martjin
Martjin is offline
Me pa heeft altijd last van zijn benen. Restless legs heet dat, dan MOET ie ze bewegen, iemand misschien daar een hulpmiddeltje voor...
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 16:41
RomeoP
Avatar van RomeoP
RomeoP is offline
Weet iemand ook iets waarmee je je hoofd s'avonds een beetje leeg kan maken, waardoor je niet de hele tijd ligt te piekeren?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 18:58
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik had dat vroeger ook altijd, maar ik ben meer dingen gaan doen.
Drukkere dagen op school, meer hobbies, meer sporten en (helaas ook) meer ziek zijn zorgt ervoor dat ik tegenwoordig als een blok in slaap val.

Misschien kun je dus wat actievere dingen gaan doen, zodat je 's nachts niet de puf hebt om over dingen na te gaan liggen denken?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 19:46
Verwijderd
Ik ken de slaap echt niet vatten wat ik ook probeer.. soms slaap ik pas om half 4 en dan de ochtend om half 7 er al weer uit.... en ik heb echt geen problemen op school ofzo.. jah waar ik wel een beetje mee zit is de dood van me schoonpa... maar daar denk ik niet echt aan... en ik wil geen pillen slikken....

kweet hoe vervelend het is
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 12:15
Coral
Avatar van Coral
Coral is offline
Ik heb er ook last van. Ik slaap meestal pas na 2:30.. En ik heb ook vaak gehad dat ik de hele nachtnie kon slapen, dat ik pas tegen half 6 een beetje moe begon te worden... Maarjah, omdat ik er om half 7 uit moest heb ik maar helemaal nie geslapen.

Ik ga vaak even lekker in bad of onder de douche. En dan nog even TV kijken, maar liever boek lezen (word je sneller slaperig van) En een lekker kopje rooibos thee is ook lekker En een niet te warme kamer helpt ook, lekker frisse lucht (raampje open)
__________________
Therapy has taught me nothing's my fault
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 12:23
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
's avonds heel moeilijk in slaap komen'
Ga dan 's ochtends slapen !

ff serieus : valeriaan-spul werkt goed, warme melk, op tijd naar bed + op tijd opstaan, sporten, lezen, rustige muziek op achtergrond, goede matras, goed kussen e.d., goed geventileerde kamer, geen koude kamer... help allemaal vast wel.

(p.s. bij mij helpt even iets eten voor ik ga slapen wel eens)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 17:49
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 13-02-2004 @ 12:23:
*goeie tips*

(p.s. bij mij helpt even iets eten voor ik ga slapen wel eens)
Werkt eten nu net niet stimulerend?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 15:36
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Warme melk met honing drinken
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 15:38
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
RomeoP schreef op 11-02-2004 @ 16:41:
Weet iemand ook iets waarmee je je hoofd s'avonds een beetje leeg kan maken, waardoor je niet de hele tijd ligt te piekeren?
Schaapjes tellen.

Serieus. Denk aan iets ontspannends. Of lees een boek voordat je gaat slapen of ga een puzzeltje doen, ofzo.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Ellie's friend
lunatheawesome
2 25-02-2012 20:31
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Boekbespreking "La vie à reculons"
designerfox
5 18-04-2007 14:57
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: De onvergetelijke treinreis.
Ieke
0 07-08-2005 14:46
Psychologie winterdepressies...
Fantôme
48 25-12-2003 23:01
Liefde & Relatie dringend Advies gevraagd over gecompliceerde situatie
Lady_L
55 29-10-2003 20:08
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 22:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:15.