Oud 29-05-2005, 22:54
ookdaniel
ookdaniel is offline
Titel spreekt voor zich
Chloor tabletten en andere installaties kosten meer dan het zwembad zelf (45 euro bij de blokker ).. beetje te duur dus.
iemand suggesties?
Ook suggesties over plaatsen op het web waar ik dit beter kan vragen zijn welkom.

de groeten!

ps. de inhoud is 4000 liter.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2005, 23:14
Rieno
Rieno is offline
waterplanten
Met citaat reageren
Oud 29-05-2005, 23:47
biep
Avatar van biep
biep is offline
Citaat:
Rieno schreef op 29-05-2005 @ 23:14 :
waterplanten
__________________
na emo komt zonneschijn
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 09:23
r a r e m a n
Avatar van r a r e m a n
r a r e m a n is offline
Algeneters...

Algenproblemen?

Wij hebben ze reeds lang opgelost.

Een beetje alg vorming in het aquarium is biologisch noodzakelijk. Het wordt pas een probleem als de algen zich sterker vermeerderen dan de aquariumplanten, en zo tot een plaag uitgroeien. Algen zetten zich niet alleen als een vieze laag af op het glas, ze kunnen de waterplanten zelfs overwoekeren en daardoor de fotosynthese verhinderen, zodat de aquariumplanten afsterven.

Wij zullen u wijzen hoe u uw aquarium tegelijkertijd 'plantvriendelijk' en 'algvijandig' maakt. Want algen tonen eigenlijk aan, dat uw aquarium zich in een verkeerd 'biologisch evenwicht' bevindt.

De meeste aquariumalgen houden van een oxiderend milieu, terwijl de aquariumplanten een reducerend milieu nodig hebben.

Tegenwoordig weten we veel meer over het wezen van algen. Zodoende heeft DENNERLE een methode ontwikkeld, waarmee men algenplagen kan verhinderen.

Dit zal zeker lukken als men de vele, ook in de natuur aanwezige, reducerende systemen, toepast op het aquarium. Deze natuurlijke ' biologische systemen functioneren al sinds miljoenen jaren en blijven zichzelf veelal aanvullen en reguleren.

Het systeem van de DENNERLE NATUR-AQUARlSTlK maakt hier consequent gebruik van:

reducerend werkende micro organismen in de DEPONlT voedingsbodem.

de bodemverwarming bewerkstelligt een voorbewerking van voedselstoffen, in een voor waterplanten gemakkelijker opneembare vorm.

speciaal, tweewaardig chelaat ijzer in E15, waar diverse algensoorten kennelijk niet tegen kunnen.

de reducerende, algengroei voorkomende plantengroeiversterker"PFLANZENGOLD-7

TR7 turfschors-extract met reducerende, organische bestanddelen.

heel belangrijk is een reducerend werkende filtermethode, zoals in de bio-filterstations.

mild reducerende filtermassa, zoals BlOTROP-Stabilisator.

dichte plantengroei die, hoe verbazingwekkend ook, vanwege de schaduwzone's eveneens reducerend werkt.

drijfplanten verbruiken de overtollige voedings- en afvalstoffen.

aangepaste belichting. Hiervan wordt nog veel te weinig gebruik gemaakt, hoewel er verrassende resultaten mee bereikt kunnen worden. Algen schijnen niet te houden van korte dagen en een bepaald rood aandeel in het lichtspectrum.

vissen die constant de jonge algenaangroei verorberen.


--------------------------------------------------------------------------------

Zekerheid en succes heeft men, naar onze ervaring, slechts dan, als alle componenten op elkaar zijn afgestemd. Zo kunnen bijvoorbeeld een te zwakke bodemverwarming of een slecht oxiderend werkend filter, of te sterk filter, de oorzaak zijn van overmatige algengroei. Hoewel al het andere toch 'goed' gedaan werd.



Praktijktip: dit is heel belangrijk, u moet altijd algenetende vissoorten uitzetten!

Goede algenverdelgers zijn:

Epalzeorhynchus siamensis. Een exemplaar op 50-100 literwater is voldoende.

Gyrinocheilus aymonieri. Aanbevolen: een exemplaar op 40-50 liter water.

Deze vissen zijn soms moeilijk te krijgen, (hoewel wij ze meestal wel aanwezig hebben) maar het zijn de beste algeneters.

Ook de meeste levend barenden, in het bijzonder guppy's, black molly's en platy's eten graag algen. Evenals de Trichogaster trichopterus (blauwe spat) en de Otocinclus-soorten.
Houdt u echter wel in de gaten,dat bijna alle algeneters alleen de jonge, zachte algdraden eten. Daarom is het zo belangrijk een voldoende aantal algeneters direct vanaf het begin in te zetten. Dan krijgen de algen de kans niet om groot te worden.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 09:46
Guinevere03
Avatar van Guinevere03
Guinevere03 is offline
Misschien is de hier boven voorgestelde manier, niet zo geschikt voor een zwembad .
__________________
if (value == 0) return value; else return 0;
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 10:05
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Dit is niet echt wat voor V&A. Misschien past het beter op Flora&Fauna.
__________________
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 10:53
black pear!
Avatar van black pear!
black pear! is offline
Citaat:
Rieno schreef op 29-05-2005 @ 23:14 :
waterplanten
Moest ik ook aan denken toen ik het las. Lekker tussen de planten zwemmen
__________________
so... are you gay or straight
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 11:23
ookdaniel
ookdaniel is offline
Hahaha, bedankt voor de reacties!
misschien gooi ik de goudvis van mn huisgenootje er wel in...
voor die paar minuten dat dat beest nog leeft heeft het tenminste een fatsoenlijk aquarium, i.p.v. dat borrelglaasje waar het nu in leeft.
Kijken wat mn huisgenootje ervan vindt
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 11:30
ookdaniel
ookdaniel is offline
Citaat:
Miracle schreef op 30-05-2005 @ 10:05 :
Dit is niet echt wat voor V&A. Misschien past het beter op Flora&Fauna.
Ik heb ook een tijdje getwijfeld waar ik het het beste neer kon zetten...
aan beesten/planten had ik zelf nog niet gedacht... lijkt me ook niet ideaal.
Ik hoopte stiekem dat er een soort van grootmoeders middeltje zou zijn... lekker goedkoop dus
met een fles bleek zal het alg wel sterven, maar dan wordt mn zwembroek zo wit
en om al het water na een week te gaan verversen is ook weer zo zonde van het water...
ik zie wel, bedankt voor de suggesties iig.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 12:06
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
ookdaniel schreef op 30-05-2005 @ 11:30 :
Ik heb ook een tijdje getwijfeld waar ik het het beste neer kon zetten...
Ik weet niet of dit het goede forum is, maar goed.
__________________
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 13:55
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Zorgen dat het bad op de goede plek staat he...
Zorgen dat zon en schaduw goed geregeld zijn, als dat zo is heb je bijna geen last van algen.
Je kan het nooit helemaal voorkomen...
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 15:28
Poor twisted me
Avatar van Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Gooi er zout in
__________________
It's all fun and games, until someone looses an eye...than it's fun and games you can't see
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 15:45
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
evil_angel schreef op 30-05-2005 @ 15:28 :
Gooi er zout in
In de zee leven ook algen...
De zee is ook zout...
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 15:49
Poor twisted me
Avatar van Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
MTpower schreef op 30-05-2005 @ 15:45 :
In de zee leven ook algen...
De zee is ook zout...
dat zijn andere soort algen
__________________
It's all fun and games, until someone looses an eye...than it's fun and games you can't see
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 21:03
Roobe
Roobe is offline
Ik werk momenteel even bij een zwembadgroothandel en kan je derhalve wel wat tips geven.

Zorg dat de PH waarde van je bad in orde is, dat wil zeggen rond de 6,80. Is deze hoger of lager kun je bij een zwembadbouwer de benodigde artikelen halen.

Chloor heeft niet zozeer veel te maken met algen. Bovendien is het gebruik van chloor niet altijd even prettig. Je hebt vrij Chloor en gebonden Chloor. Het gebonden chloor is dat chloor wat je altijd ruikt en wat voor irritaties in de ogen lijdt. Echter moet het vrij chloor in een zwembad een bepaalde waarde hebben. Toevoeging van vrij chloor, wat je dus kan kopen, lijdt alleen maar tot een hoger percentage gebonden(vies) chloor en is dus niet erg fijn.

Wat erg goed tegen Chloor helpt in een zwembed en vijver is een UV-C lamp. De UV-straling doodt bacterieen en algen. Voor een zwembad is de lamp uiteraard vele male sterker. Hiermee zou het een heel stuk geholpen moeten zijn.

Verder kun je bij een zwembadbouwer algbestrijdingsmiddel kopen die je in je bad kan toevoegen.

Oh het is een klein bad, in dit geval is het bestrijden van alg duurder en moeilijker dan af en toe het water te verversen en anti-alg(bestrijdingsmiddel) te gebruiken.

Laatst gewijzigd op 30-05-2005 om 21:05.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 11:00
Verwijderd
Citaat:
ookdaniel schreef op 30-05-2005 @ 11:30 :
met een fles bleek zal het alg wel sterven, maar dan wordt mn zwembroek zo wit
Doe je er minder in? In een 'echt zwembad' zit ook gewoon chloor, alleen een laag percentage...en dat water wordt ook regelmatig ververst (zeker één keer per week volledig - en dan nog gefilterd enz.).
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 12:03
kellytje
Avatar van kellytje
kellytje is offline
Ik heb vroeger ookzo een zwembad gehad en mijn moeder deed er gewoon bleekwater in (wel weinig natuurlijk ). Ze haalde ook soms iets bij de apotheek wat op bleekwater leek (rook er naar enzo ook). Daar mocht je dan de eerste dag neit in zwemmen maar het hielp wel goed.
__________________
*You stay inside my mind, ain't no denying that.And only you can do those things that got me coming back*
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 20:35
Roobe
Roobe is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-05-2005 @ 11:00 :
Doe je er minder in? In een 'echt zwembad' zit ook gewoon chloor, alleen een laag percentage...en dat water wordt ook regelmatig ververst (zeker één keer per week volledig - en dan nog gefilterd enz.).
Leonoor, dit is niet helemaal waar. Chloor dat je in een zwembad toepast is niet het chloor wat je overal kan kopen als schoonmaakmiddel. Het gaat hier om vrij Chloor in de puurste vorm en derhalve een vaste stof. Overigens zit er wel veel Chloor in "echte zwembaden" en in openbare zwembaden zit erg veel zelfs. Bovendien wordt het water ongeveer 1x in de twee weken teruggespoeld, wat wil zeggen dat je maar een klein percentage (minder dan 10%) afvoert. Natuurlijk wordt het water wel gefilterd.

Nogmaals, maak geen gebruik van allerlei chemische producten die daarvoor niet zijn bedoeld. Dek een zwembad ook af, wanneer deze niet wordt gebruikt. Wanneer je dit doet is het ook verstandig om een zwarte afdekking te gebruiken, dit verwarmt het water ook nog eens
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-05-2005, 22:03
leucomelas
Avatar van leucomelas
leucomelas is offline
dr zijn vrij weinig manieren om goedkoop de algen uit je zwembad weg te halen... van die algen-etende vissen zijn ook duur en het lijkt me zoiezo geen goed idee daar tussen te gaan zwemmen...
chool is toch nog de beste oplossing
__________________
ChIcHiNg!
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 15:40
ookdaniel
ookdaniel is offline
Hoi allemaal en bedankt voor jullie tips!

Dat van een uv-c lamp had ik nog niet gehoord, daar zal ik eens wat meer info over zoeken.. 't klinkt wel duur..

we hebben nu een nieuwe, veel krachtigere, filterpomp en het zwembad ziet er al een stuk beter uit.

Zo te horen is het zowiezo handig om af en toe het water te verversen, dat gaan we dan ook eens proberen.


We waren ook van plan om wat schoonmaakchloor te proberen... dat is dus niet zo'n goed plan begrijp ik..?

En toen ik met die nieuwe pomp bezig was, zag ik wat "worpjes" zwemmen.. zag er niet erg fris uit.
Ik neem aan dat dat muggelarven zijn?

Toch maar wat vaker het dekzeil over het zwembad hangen dan
die is inderdaad donker ja.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 17:41
Roobe
Roobe is offline
Geen schoonmaakchloor inderdaad. Ik denk dat je het bad redelijk alg-vrij kan houden zonder chemicalieen. Bovendien is een UV-lamp veel te duur en veel te groot voor een dergelijk bad.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Roobe schreef op 31-05-2005 @ 20:35 :
Leonoor, dit is niet helemaal waar. Chloor dat je in een zwembad toepast is niet het chloor wat je overal kan kopen als schoonmaakmiddel. Het gaat hier om vrij Chloor in de puurste vorm en derhalve een vaste stof. Overigens zit er wel veel Chloor in "echte zwembaden" en in openbare zwembaden zit erg veel zelfs. Bovendien wordt het water ongeveer 1x in de twee weken teruggespoeld, wat wil zeggen dat je maar een klein percentage (minder dan 10%) afvoert. Natuurlijk wordt het water wel gefilterd.
Ik zei toch niet wat voor chloor het was?

Het zwembad waar ik zwem wordt volgens mij elke week 'verschoond'.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 11:41
Verwijderd
Hoe chemischer de inhoud van het bad, des te minder de natuurvorming
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 20:50
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
ik vind het eerlijk gezegd een beetje vies om water langer dan een paar dagen te laten staan, je kunt er wel vanalles van krijgen.
Ons badje stond vroeger altijd maar maximaal twee dagen.

ik snap dat je zwembad heel groot is en dan kun je niet steeds vers water erin doen

maar om het dan schoon te houden heb je wel een dure pomp ofzo nodig. Bleek of chloor lijkt me niet afdoende. Er moet in ieder geval water worden rondgepompt om zuurstof in het water te krijgen.
__________________
zing bid huil vecht lach werk bewonder
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 08:44
obmod
obmod is offline
Tegen de alg kan je een UV apparaat kopen, het is 1 keer kopen en dan jarenlang gebruiken als je er voorzichtig mee bent...
kosten zijn ongeveer 70 a 100 euro voor z'n uv ding
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-06-2005, 17:56
ookdaniel
ookdaniel is offline
we hebben dus een dekzeil, maar nu vraag ik me het volgende af:
er zitten erg veel gaatjes in, een stuk of dertig.
dat zal wel voor de beluchting zijn ofzo, maar nu kunnen de muggen dus nog steeds larven in ons zwembad dumpen
zijn er manieren om die muggenlarven uit ons zwembad te houden?

(zit ik uiteindelijk toch nog op het goede forum)
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 20:28
kellytje
Avatar van kellytje
kellytje is offline
Wat ik me afvroeg ... verstikt je water niet onder dat zeil ? Bij ons werd het vroeger namelijk helemaal vies en stinkend
__________________
*You stay inside my mind, ain't no denying that.And only you can do those things that got me coming back*
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 16:46
ookdaniel
ookdaniel is offline
Citaat:
kellytje schreef op 09-06-2005 @ 20:28 :
Wat ik me afvroeg ... verstikt je water niet onder dat zeil ? Bij ons werd het vroeger namelijk helemaal vies en stinkend
Daar zijn denk ik die gaatjes voor.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2005, 22:12
Roobe
Roobe is offline
Met dit weer moet je, tegen mijn vorige advies in, toch echt overgaan aan de chemicalieen. Heb het nog even nagevraagd.

Er zijn 3 zaken die algengroei en viezigheid tegengaan;

1) Stromend water. Je zei dat je een pompje had, deze mag nu toch echt 12 uur per dag lopen. Altijd aan wanneer in het water wordt gezwommen, want dan vervuilt het het meest.

2) Zorg voor een goede PH-waarde. Deze kun je met zogenaamde PH- en PH+ op pijl brengen. PH van 6.8 - 7.0 is prima. Ook zwavelzuur en zoutzuur kun je hiervoor gebruiken als vervanger voor PH-.

3) Chloor toevoegen. Als je bij een zwembadbouwer Chloor haalt heb je echt maar heel weinig nodig om je bad schoon te houden. Zorg altijd eerst voor een goede PH. Chloor werkt pas optimaal als de PH goed is! Dit Chloor is echter wel duur. Met een potje van een kilo kun je een heel jaar doen, maar dat kost wel, in verhouding met het badje, redelijk veel. Maar het water is mooi schoon.

Probeer blaadjes en andere zooi uit het bad te weren. Wanneer deze er toch inliggen haal ze eruit, omdat anders de Chloorwaarde in je bad kan dalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.