Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2005, 14:36
Zero-Zero
Avatar van Zero-Zero
Zero-Zero is offline
het ging de laatste tijd al erg slecht maar vandaag hebben we te horen gekregen dat ze maandag faillissement gaan aanvragen.
er komt dan ook een curator langs.
alleen hoe gaat dat dan met mijn geld?
de 24e zou mijn salaris overgemaakt worden van 5 weken werken.
en over een maand zou ik nog een keer salaris krijgen. (mijn contract loopt tot 30 juni)
krijg ik dit geld nog wel? wat ik het beste doen? proberen contact te krijgen met die curator? of met uwv?

kan iemand mij hier meer over vertellen please?

het ziet er naar uit dat mijn hele zomervakantie verpest is
__________________
up the downstair
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2005, 14:52
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Zero-Zero schreef op 17-06-2005 @ 15:36 :
het ging de laatste tijd al erg slecht maar vandaag hebben we te horen gekregen dat ze maandag faillissement gaan aanvragen.
er komt dan ook een curator langs.
alleen hoe gaat dat dan met mijn geld?
de 24e zou mijn salaris overgemaakt worden van 5 weken werken.
en over een maand zou ik nog een keer salaris krijgen. (mijn contract loopt tot 30 juni)
krijg ik dit geld nog wel? wat ik het beste doen? proberen contact te krijgen met die curator? of met uwv?

kan iemand mij hier meer over vertellen please?

het ziet er naar uit dat mijn hele zomervakantie verpest is
Mijn vriendje werkte ook voor een bedrijf dat failliet is gegaan. De curator had hij geloof ik niet zoveel mee te maken, maar hij kreeg een brief van het uwv om een afspraak te maken om langs te gaan daar om het te regelen allemaal. Hij kreeg gewoon zn loon uitbetaald nog en ook kreeg hij een soort van uitkering. Maar weet niet precies meer hoe of wat. Volgens mij nemen ze gewoon contact met jou op.
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 14:57
Suey
Suey is offline
Er zal inderdaad wel contact met jou opgenomen worden. Of je het geld nog krijgt is niet zeker helaas.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 15:15
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ligt er maar net aan hoeveel geld t bedrijf nog over heeft toch? Hoeveel ze eruit kunnen slepen door de bedoel te verkopen ed.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 15:59
Joenes
Avatar van Joenes
Joenes is offline
Je moet zsm contact opnemen met het UVW, zij kunnen dan qua salaris iets voor je regelen. Van je werkgever hoef je waarschijnlijk niets meer te verwachten.
__________________
Elke minuut die je je drukt maakt over het verleden gaat af van je toekomst
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 16:20
Verwijderd
Volgens mij is het zo dat werknemers van alle schuldeisers die er zijn als een van de eersten uitbetaald worden. Dit wordt o.a. gedaan van de verkoop van de spullen in het bedrijf. Je krijgt je geld dus heus wel
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 16:55
Verwijderd
Nou, om precies te zijn wordt de betalingsverplichting van het loon overgenomen door wat vroeger de bedrijfsvereniging was, tegenwoordig het UWV. Je kunt bij het regiokantoor een formulier Aanvraag overname betalingsverplichting invullen.

De betaling aan de werknemers vindt dus plaats door het UWV, waardoor dus het UWV een vordering krijgt op de werknemer. Die vordering is hoog bevoorrecht, dus wanneer er nog actief in de boedel is dat te gelde gemaakt kan worden, dan zou in principe de vordering van het UWV een redelijke kans hebben om nog voor een gedeelte voldaan te worden.

De praktijk is echter dat vele faillissementen (~80%) zoals dat heet opgeheven worden wegens gebrek aan baten. Er is dan zelfs onvoldoende actief om de zgn. boedelschulden te betalen, meestal is er zelfs niet eens voldoende om het salaris van de curator te betalen. En als dat wel betaald kan worden dan gaat in vrijwel al die gevallen het resterend actief naar de fiscus, wiens vordering ook ongelooflijk hoge voorrang heeft.

Overigens zul je ook binnenkort wel een brief in de bus kunnen verwachten dat de curator al het personeel gaat ontslaan, want een voortzetting van het bedrijf door de curator met behoud van de arbeidsplaatsen komt maar heel zelden voor.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 22:14
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 17-06-2005 @ 17:55 :
Nou, om precies te zijn wordt de betalingsverplichting van het loon overgenomen door wat vroeger de bedrijfsvereniging was, tegenwoordig het UWV. Je kunt bij het regiokantoor een formulier Aanvraag overname betalingsverplichting invullen.

De betaling aan de werknemers vindt dus plaats door het UWV, waardoor dus het UWV een vordering krijgt op de werknemer. Die vordering is hoog bevoorrecht, dus wanneer er nog actief in de boedel is dat te gelde gemaakt kan worden, dan zou in principe de vordering van het UWV een redelijke kans hebben om nog voor een gedeelte voldaan te worden.

De praktijk is echter dat vele faillissementen (~80%) zoals dat heet opgeheven worden wegens gebrek aan baten. Er is dan zelfs onvoldoende actief om de zgn. boedelschulden te betalen, meestal is er zelfs niet eens voldoende om het salaris van de curator te betalen. En als dat wel betaald kan worden dan gaat in vrijwel al die gevallen het resterend actief naar de fiscus, wiens vordering ook ongelooflijk hoge voorrang heeft.

Overigens zul je ook binnenkort wel een brief in de bus kunnen verwachten dat de curator al het personeel gaat ontslaan, want een voortzetting van het bedrijf door de curator met behoud van de arbeidsplaatsen komt maar heel zelden voor.
je bedoelt dat het UWV haar loon gaat betalen ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 18-06-2005, 10:36
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 17-06-2005 @ 23:14 :
je bedoelt dat het UWV haar loon gaat betalen ?
Jah dat klopt het UWV neemt de betaling over, tot 13 weken voor de opzegging van het contract door de curator. Ofwel al het loon dat je de afgelopen 13 weken niet ontvangen zou hebben kan je nog uitbetaald krijgen
Ook worden vakantieuren, vakantiegeld e.d. door het UWV uitbetaald.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Spijt ontslag
Pyron
3 01-04-2014 13:16
De Kantine Alcohol saait niet aan #1842
Noedelhap
500 19-06-2013 20:45
Werk, Geld & Recht Ex-werkgever bijna failliet en moet nog geld krijgen
pillbox tales
6 25-03-2008 13:52
Lifestyle Dein Tag, Genau
Verwijderd
500 18-10-2005 01:37
Verhalen & Gedichten Spijt, een nieuw begin.
Ingetjuhh
13 16-07-2004 16:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.