Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2007, 23:09
Bamiblik
Bamiblik is offline
Citaat:
Knots schreef op 05-05-2007 @ 12:17 :
Hoe lang duurt het berekenen van die aanvullende beurs trouwens ongeveer? Het is nu bijna 2 maanden geleden dat ik m heb aangevraagd..
Ik heb alleen een bevestiging gehad dat ze mn gegevens hebben.
Ik wens je dan veel succes! Ik wacht nu al zonder overdrijven 8 maanden op me aanvullende beurs! (totaal €1600,-!)

Schiet dus niet echt op!
Advertentie
Oud 06-05-2007, 20:58
Ellenijsje
Ellenijsje is offline
Ik ben gestopt met mijn opleiding en ontvang dus geen stufi meer. In september begin ik wel gewoon weer, dus dan heb ik wel weer recht op stufi. Nu wil ik graag vanaf juli op kamers, maar dit is alleen financieel mogelijk als ik bijleen vanaf juli! Kan dit?
Oud 06-05-2007, 21:13
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ellenijsje schreef op 06-05-2007 @ 21:58 :
Ik ben gestopt met mijn opleiding en ontvang dus geen stufi meer. In september begin ik wel gewoon weer, dus dan heb ik wel weer recht op stufi. Nu wil ik graag vanaf juli op kamers, maar dit is alleen financieel mogelijk als ik bijleen vanaf juli! Kan dit?
Nee, want als je pas in september weer begint met een studie heb je vanaf dan pas weer recht op studiefinanciering. Om te mogen lenen moet je recht hebben op studiefinanciering.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 10-05-2007, 16:06
sssanne
sssanne is offline
Ik vroeg me af of je dus bij de LOI tóch een tegemoetkoming kan krijgen als je dus de opleiding lerarenopleiding pabo doet.

Het geld natuurlijk als een deeltijd opleiding dus heb je er geen recht voor, uitsluitend als je de pabo volgt. Maar, hoe zit dit met een thuisstudie zoals die van de loi. Op die site van loi geven ze genoeg informatie over studiefinanciering, maar ik snap het niet echt. Kan iemand me helpen??

http://www.loi.nl/Themes/Lerarenopl...79?folderId=125

Liefs, Sanne
Oud 10-05-2007, 16:59
Bamiblik
Bamiblik is offline
ff een vraagje, volgend jaar ga ik een deeltijd HBO opleiding doen hierbij ik dus geen recht op studiefinanciering ed. Kan ik dan wel een nullening aanvragen zodat ik een OV-jaarkaart krijg?
Oud 10-05-2007, 17:04
Verwijderd
Citaat:
Bamiblik schreef op 10-05-2007 @ 17:59 :
ff een vraagje, volgend jaar ga ik een deeltijd HBO opleiding doen hierbij ik dus geen recht op studiefinanciering ed. Kan ik dan wel een nullening aanvragen zodat ik een OV-jaarkaart krijg?
Als je je prestatiebeurs hebt verbruikt kun je nog maximaal drie jaar lenen. Je kunt met onderstaand programma een lening van nul euro aanvragen. Je krijgt dan geen lening niet uitbetaald, maar je kunt dan wel je OV-studentenkaart houden. Je moet dan natuurlijk nog wel ingeschreven staan bij een opleiding die recht geeft op studiefinanciering. De maanden waarin je nul euro leent, tellen mee als verbruikte studiefinancieringsmaanden. Omdat je met die zogenaamde 'nullening' gebruik maakt van je recht op studiefinanciering, heb je ook recht op de OV-studentenkaart
Oud 10-05-2007, 18:21
Bamiblik
Bamiblik is offline
Aah dankje, dus dat kan ik blijkbaar niet aanvragen!
Oud 14-05-2007, 19:55
Naru
Avatar van Naru
Naru is offline
Ik heb een onterechte schuld van ongeveer 1500 euro. Hiertegen heb ik bezwaar gemaakt. Nu heb ik dat netjes op tijd gedaan en ik kreeg vanmiddag weer een brief dat ik niet op tijd heb betaald en dat de schuld is omgezet in een lening. Moet ik daar dan weer bezwaar tegen maken? Of is 1 keer genoeg? Anders blijf ik toch aan de gang?
Oud 14-05-2007, 19:56
Naru
Avatar van Naru
Naru is offline
Oh en nog iets, ik ga komen schooljaar Vavo doen. Dan krijg waarschijnlijk een basistegemoetkoming en nog die extra's. Op de site van de IBgroep hebben ze het over tegemoetkoming schoolkosten en tegemoetkoming lesgeld. Krijg ik dat dan allebei of moet je kiezen tussen een van de twee?
Oud 19-05-2007, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Naru schreef op 14-05-2007 @ 20:55 :
Ik heb een onterechte schuld van ongeveer 1500 euro. Hiertegen heb ik bezwaar gemaakt. Nu heb ik dat netjes op tijd gedaan en ik kreeg vanmiddag weer een brief dat ik niet op tijd heb betaald en dat de schuld is omgezet in een lening. Moet ik daar dan weer bezwaar tegen maken? Of is 1 keer genoeg? Anders blijf ik toch aan de gang?
Ik zou even bellen of ze je bezwaar ontvangen hebben, anders heb je wel een probleem, ben ik bang.

Citaat:
Naru schreef op 14-05-2007 @ 20:56 :
Oh en nog iets, ik ga komen schooljaar Vavo doen. Dan krijg waarschijnlijk een basistegemoetkoming en nog die extra's. Op de site van de IBgroep hebben ze het over tegemoetkoming schoolkosten en tegemoetkoming lesgeld. Krijg ik dat dan allebei of moet je kiezen tussen een van de twee?
Volgens mij mag je nooit zelf kiezen en maakt de IBG uit wat je krijgt, waar je recht op hebt. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat die basistegemoetkoming de teg. schoolkosten is, en 'die extra's' teg. lesgeld is? Of andersom?
Oud 19-05-2007, 17:55
XsharonX
Avatar van XsharonX
XsharonX is offline
Ik kreeg vandaag die brief binnen met de onderwijskaart. Mijn aanvullende beurs is nog steeds niet berekend. Ik wil volgend schooljaar mijn lesgeld in een keer betalen. Zodat ik niet weer in de problemen kom als mijn aanvullende beurs niet berekend is en minder studifinaciering binnen krijg dan ik lesgeld moet betalen. Maar als ik in oktober dat geld niet bij elkaar heb kan het dan nog omgezet worden naar maandelijkse termijnen?
Oud 20-05-2007, 16:07
Verwijderd
Ik krijg mijn woonadres niet gewijzigd. Vanaf 1 juli huur ik een kamer, en vanaf 1 juli "woon" ik dus op kamers terwijl ik dan nog bezig ben met verhuizen. Ik wil mijn post in juli dan ook op mijn huidige adres ontvangen.

Nu heb ik mijn woonsituatie via mijn ib-groep wel gewijzigd maar lukt het me niet om dan mijn postadres en woonadres op te geven. Kan dit ook met een formulier? Want anders stuur ik gewoon een formulier op en hoef ik niet meer te klooien.
Oud 20-05-2007, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 20-05-2007 @ 17:07 :
Ik krijg mijn woonadres niet gewijzigd. Vanaf 1 juli huur ik een kamer, en vanaf 1 juli "woon" ik dus op kamers terwijl ik dan nog bezig ben met verhuizen. Ik wil mijn post in juli dan ook op mijn huidige adres ontvangen.

Nu heb ik mijn woonsituatie via mijn ib-groep wel gewijzigd maar lukt het me niet om dan mijn postadres en woonadres op te geven. Kan dit ook met een formulier? Want anders stuur ik gewoon een formulier op en hoef ik niet meer te klooien.
dat duurde bij mij ook een tijdje, ze verwerken daar niet zo snel, en nee, ze hebben daar geen formulier voor, iig, dat maakte ze mij wijs
Oud 21-05-2007, 16:35
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 20-05-2007 @ 18:38 :
dat duurde bij mij ook een tijdje, ze verwerken daar niet zo snel, en nee, ze hebben daar geen formulier voor, iig, dat maakte ze mij wijs
Ze hebben overal een formulier voor, ze willen alleen graag dat je het via internet regelt .
Oud 23-05-2007, 21:58
TheTruth
Avatar van TheTruth
TheTruth is offline
Zo ik heb alles aangevraagd, basisbeurs van 90 euro en aanvullende beurs van zo'n 150 euro..

Maar wat moet ik in vredesnaam met al dat geld doen ??
__________________
“All truths are easy to understand once they are discovered; the point is to discover them.”
Oud 23-05-2007, 22:46
Verwijderd
Citaat:
TheTruth schreef op 23-05-2007 @ 22:58 :
Zo ik heb alles aangevraagd, basisbeurs van 90 euro en aanvullende beurs van zo'n 150 euro..

Maar wat moet ik in vredesnaam met al dat geld doen ??
je kan t ook niet vragen als je t niet nodig hebt?
Oud 28-05-2007, 11:45
Ohmygosh!
Avatar van Ohmygosh!
Ohmygosh! is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 20-05-2007 @ 17:07 :
Ik krijg mijn woonadres niet gewijzigd. Vanaf 1 juli huur ik een kamer, en vanaf 1 juli "woon" ik dus op kamers terwijl ik dan nog bezig ben met verhuizen. Ik wil mijn post in juli dan ook op mijn huidige adres ontvangen.

Nu heb ik mijn woonsituatie via mijn ib-groep wel gewijzigd maar lukt het me niet om dan mijn postadres en woonadres op te geven. Kan dit ook met een formulier? Want anders stuur ik gewoon een formulier op en hoef ik niet meer te klooien.
Ik heb zo'n formulier thuis liggen dus het is er wel.
Oud 29-05-2007, 10:55
Bakbord
Bakbord is offline
een aanvullende beurs nemen is toch niet verplicht?

Als ik zo bekijk, moeten mijn ouders straks meer betalen dat ik ontvang.

dus krijg het wel direct van mijn ouders als vorm van een schenkingsrecht( max 2500 euro belastingvrij)
misschien tip voor sommige mensen.
Oud 03-06-2007, 00:38
Verwijderd
"Mijn IB-groep is dagelijks van 07.00 tot 24.00 uur beschikbaar.
Probeer het later nog eens. Onze excuses voor het ongemak."

Bah.

Iemand enig idee wat je moet doen als je per 1 september uitwonend bent? Mag ik alvast doorgeven dat ik uitwonend ben, omdat ik toch pas per 1 september stufi krijg, of gaan ze dan zeuren dat ik nuuu nog thuis woon?

En hoe lang duurt het, na 't aanmelden voor je studie + stufi aanvragen, voor je antwoord krijg van die lui? (Ik weet dat het officieel 'binnen vier weken' is, maar ik wil graag weten wat jullie ervaringen er mee zijn.)
Oud 03-06-2007, 09:57
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 03-06-2007 @ 01:38 :
"Mijn IB-groep is dagelijks van 07.00 tot 24.00 uur beschikbaar.
Probeer het later nog eens. Onze excuses voor het ongemak."

Bah.

Iemand enig idee wat je moet doen als je per 1 september uitwonend bent? Mag ik alvast doorgeven dat ik uitwonend ben, omdat ik toch pas per 1 september stufi krijg, of gaan ze dan zeuren dat ik nuuu nog thuis woon?

En hoe lang duurt het, na 't aanmelden voor je studie + stufi aanvragen, voor je antwoord krijg van die lui? (Ik weet dat het officieel 'binnen vier weken' is, maar ik wil graag weten wat jullie ervaringen er mee zijn.)
Je kunt je nog niet als uitwonend inschrijven, want je hebt nog hetzelfde adres als je ouders. Enja, dan gaan ze zeuren. Behalve als je al een kamer hebt natuurlijk Ik heb toen zodra ik een kamer had alles gewijzigd, en dit hebben ze voor september verwerkt. Echt binnen twee weken ofzo!
Meestal krijg je nadat je iets aangevraagd hebt een brief met 'u heeft een wijziging doorgegeven. Deze wordt z.s.m. verwerkt.' En dan krijg je een brief dat het verwerkt is en dan in de derde (!) brief staat dan hoeveel je per maand krijgt. Meestal gaat dat wel binnen vier weken (de standaard dingen als stufi aanvragen enzo).
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Oud 03-06-2007, 11:24
Verwijderd
Citaat:
*amélie* schreef op 03-06-2007 @ 10:57 :
Je kunt je nog niet als uitwonend inschrijven, want je hebt nog hetzelfde adres als je ouders. Enja, dan gaan ze zeuren. Behalve als je al een kamer hebt natuurlijk Ik heb toen zodra ik een kamer had alles gewijzigd, en dit hebben ze voor september verwerkt. Echt binnen twee weken ofzo!
Meestal krijg je nadat je iets aangevraagd hebt een brief met 'u heeft een wijziging doorgegeven. Deze wordt z.s.m. verwerkt.' En dan krijg je een brief dat het verwerkt is en dan in de derde (!) brief staat dan hoeveel je per maand krijgt. Meestal gaat dat wel binnen vier weken (de standaard dingen als stufi aanvragen enzo).
Nouja, als alles gaat zoals gepland dan heb ik vanaf volgende week dus een eigen huis. Maar dan kan ik er pas vanaf 1 september in, want dan is de oplevering, tot die tijd woont de oude bewoner er nog.
Het is dus al zeker dat ik vanaf 't begin van mijn studie uitwonend ben, maar dan ook echt letterlijk vanaf het begin. Dus dan kan ik officieel vanaf 1 september dingen wijzigen. En omdat ik veel zelf moet betalen zou het natuurlijk wel handig zijn als de IBG niet traag gaat doen met verwerken en ik die maand al uitwonend ingeschreven sta.

Stond er bij het aanmeldformulier niet 'ten aanvang van mijn studie ben ik inwonend/uitwonend'? Dan zou het in theorie niet uitmaken of ik 't nu al aanvraag, want als ze rekenen en controleren vanaf 't begin van het academisch schooljaar dan klopt het gewoon.

Mja, binnenkort maar de IBG bellen oid.
Oud 03-06-2007, 11:28
*amélie*
*amélie* is offline
Je kunt ook rond juli ofzo je inschrijving wijzigen naar uitwonend en je nieuwe adres dan opgeven. Ze zullen na een tijd steeksproefgewijs gaan controleren en dan zien ze dat je officieel daar niet staat ingeschreven (via gemeente). Dan krijg je 6 weken de tijd om te bewijzen dat je er wel woont/ je in te schrijven bij de gemeente. Als het goed is kun je je rond die tijd wel officieel bewoner noemen. Dan sta je dus al op tijd als uitwonend geregistreerd en krijg je zeker per 1 sept een uitwonende beurs.

Beetje warrig, maar snap je het idee?
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Oud 03-06-2007, 13:16
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
*amélie* schreef op 03-06-2007 @ 10:57 :

Meestal krijg je nadat je iets aangevraagd hebt een brief met 'u heeft een wijziging doorgegeven. Deze wordt z.s.m. verwerkt.' En dan krijg je een brief dat het verwerkt is en dan in de derde (!) brief staat dan hoeveel je per maand krijgt. Meestal gaat dat wel binnen vier weken (de standaard dingen als stufi aanvragen enzo).
Ik heb rond februari studiefinanciering aangevraagd (basis en aanvullende beurs). Ik kreeg vrij snel bericht dat ze het hadden ontvangen, en ik kreeg ouderformulieren die ik moest invullen. Er zat nog niet eens vier weken tussen.
Toen hebben we die formulieren ingevuld en teruggestuurd, en sindsdien hebben we niks meer gehoord. Is dit normaal of had ik al moeten weten hoe hoog mijn studiefinanciering wordt?
(met andere woorden: had ik die derde brief al moeten hebben of krijg je die pas veel later?)
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 03-06-2007, 15:14
Verwijderd
Citaat:
*amélie* schreef op 03-06-2007 @ 12:28 :
Je kunt ook rond juli ofzo je inschrijving wijzigen naar uitwonend en je nieuwe adres dan opgeven. Ze zullen na een tijd steeksproefgewijs gaan controleren en dan zien ze dat je officieel daar niet staat ingeschreven (via gemeente). Dan krijg je 6 weken de tijd om te bewijzen dat je er wel woont/ je in te schrijven bij de gemeente. Als het goed is kun je je rond die tijd wel officieel bewoner noemen. Dan sta je dus al op tijd als uitwonend geregistreerd en krijg je zeker per 1 sept een uitwonende beurs.

Beetje warrig, maar snap je het idee?
Ja, dank je wel Ik hoopte al dat je tijd zou krijgen om te bewijzen dat je uitwonend bent, gesteld dat ik de boel eerder al zou wijzigen en ze er achter zouden komen dat ik nog niet ingeschreven sta enzo.

6 weken is ruim voldoende. Toch maar even bellen naar de IBG of het niet anders kan, maar zo niet, dan doe ik het inderdaad gewoon zo.
Oud 03-06-2007, 20:10
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Vergeten jullie allemaal niet jullie overbruggingstegemoetkoming aan te vragen? Je kan hem namelijk niet na afloop nog opeisen. Dit is een tegemoetkoming tussen de middelbare school studie en je komende opleiding.

Voor meer info verwijs ik jullie naar onderstaande link:
http://www.ib-groep.nl/particulier/N...jd_voorbij.asp

Laatst gewijzigd op 03-06-2007 om 20:13.
Oud 03-06-2007, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 03-06-2007 @ 21:10 :
Vergeten jullie allemaal niet jullie overbruggingstegemoetkoming aan te vragen? Je kan hem namelijk niet na afloop nog opeisen. Dit is een tegemoetkoming tussen de middelbare school studie en je komende opleiding.

Voor meer info verwijs ik jullie naar onderstaande link:
http://www.ib-groep.nl/particulier/N...jd_voorbij.asp
Moet dat heel snel? De IBG heeft m'n aanvraag voor m'n studie nog niet verwerkt en ik ben bang dat ik nog wel een week of twee kan wachten op antwoord. Is het dan niet al te laat oid?
Oud 03-06-2007, 22:07
Ohmygosh!
Avatar van Ohmygosh!
Ohmygosh! is offline
Hmm balen. Ik krijg in juli pas uitwonende beurs(dus eind juli als ik het goed heb), maar 15 juni zit ik op kamers.
Oud 04-06-2007, 18:37
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 03-06-2007 @ 22:10 :
Moet dat heel snel? De IBG heeft m'n aanvraag voor m'n studie nog niet verwerkt en ik ben bang dat ik nog wel een week of twee kan wachten op antwoord. Is het dan niet al te laat oid?
Sta je wel al ingeschreven bij de studiefinanciering/scholierentegemoetkoming? Dan kan je het al via dat wijzigingsformulier wijzigen. Volgens mij hoef je nog niet ingeschreven te staan bij een studie, het gaat meer om de tussenperiode tussen de tegemoetkoming scholieren en je studiefinanciering. Ik zou het wel zo snel mogelijk regelen.
Oud 04-06-2007, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 04-06-2007 @ 19:37 :
Sta je wel al ingeschreven bij de studiefinanciering/scholierentegemoetkoming? Dan kan je het al via dat wijzigingsformulier wijzigen. Volgens mij hoef je nog niet ingeschreven te staan bij een studie, het gaat meer om de tussenperiode tussen de tegemoetkoming scholieren en je studiefinanciering. Ik zou het wel zo snel mogelijk regelen.
Geen idee, ze hebben nog niks geantwoord dus ik weet nergens van. Bij Mijn IBG staat wel dat ik een basistoelage heb aangevraagd (dat is basisstufi, neem ik aan?) maar ik had ook een lening aangevraagd en die staat er weer niet tussen. Ik zie ook nergens waar ik lening-informatie kan wijzigen trouwens, maar ik heb nog hoop op dat ze gewoon nog niet alles verwerkt hebben.

Ik wacht nog een paar dagen af.

Een week terug oid kreeg ik trouwens wel een brief met dat in juni mijn laatste scholierentegenmoetkoming is en dat ik volgens hen nog nergens ingeschreven sta. Ahhh ze zijn zo traag.
Oud 04-06-2007, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Ohmygosh! schreef op 03-06-2007 @ 23:07 :
Hmm balen. Ik krijg in juli pas uitwonende beurs(dus eind juli als ik het goed heb), maar 15 juni zit ik op kamers.
zit je in je eerste jaar dan?
Oud 04-06-2007, 19:05
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 04-06-2007 @ 19:50 :
Geen idee, ze hebben nog niks geantwoord dus ik weet nergens van. Bij Mijn IBG staat wel dat ik een basistoelage heb aangevraagd (dat is basisstufi, neem ik aan?) maar ik had ook een lening aangevraagd en die staat er weer niet tussen. Ik zie ook nergens waar ik lening-informatie kan wijzigen trouwens, maar ik heb nog hoop op dat ze gewoon nog niet alles verwerkt hebben.

Ik wacht nog een paar dagen af.

Een week terug oid kreeg ik trouwens wel een brief met dat in juni mijn laatste scholierentegenmoetkoming is en dat ik volgens hen nog nergens ingeschreven sta. Ahhh ze zijn zo traag.
Dan kan je wel al via een brief je overbruggingsding aanvragen.
Oud 07-06-2007, 13:53
Ici-Paris_#
Avatar van Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
AL 3 maanden geen toekoming gekregen, terwijl ik er wel recht op heb
Oud 09-06-2007, 20:56
TheCreator
Avatar van TheCreator
TheCreator is offline
Kom ik als 29 jarige man in aanmerking komen voor enige wijze van studie-financiering,
Als ik nu begin met een vooropleiding/cursus om VWO deelcertificaten te behalen?
Oud 10-06-2007, 09:55
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
TheCreator schreef op 09-06-2007 @ 21:56 :
Kom ik als 29 jarige man in aanmerking komen voor enige wijze van studie-financiering,
Als ik nu begin met een vooropleiding/cursus om VWO deelcertificaten te behalen?
Tot je 30ste kom je in aanmerking voor stufi, daarna zul je het zelf moeten betalen. Voor een cursus krijg je meestal geen geld van de staat.
Oud 10-06-2007, 14:20
Knots
Knots is offline
Citaat:
Heksjuh schreef op 03-06-2007 @ 14:16 :
Ik heb rond februari studiefinanciering aangevraagd (basis en aanvullende beurs). Ik kreeg vrij snel bericht dat ze het hadden ontvangen, en ik kreeg ouderformulieren die ik moest invullen. Er zat nog niet eens vier weken tussen.
Toen hebben we die formulieren ingevuld en teruggestuurd, en sindsdien hebben we niks meer gehoord. Is dit normaal of had ik al moeten weten hoe hoog mijn studiefinanciering wordt?
(met andere woorden: had ik die derde brief al moeten hebben of krijg je die pas veel later?)
Late reactie, I know, maar voor mij gold hetzelfde verhaal en ik heb deze week de berekening van mijn aanvullende beurs binnengekregen. Ooit zal het dus komen
Oud 11-06-2007, 16:40
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Citaat:
Knots schreef op 10-06-2007 @ 15:20 :
Late reactie, I know, maar voor mij gold hetzelfde verhaal en ik heb deze week de berekening van mijn aanvullende beurs binnengekregen. Ooit zal het dus komen
O, dan geef ik ze nog een week
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 12-06-2007, 20:13
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 10-06-2007 @ 10:55 :
Tot je 30ste kom je in aanmerking voor stufi, daarna zul je het zelf moeten betalen. Voor een cursus krijg je meestal geen geld van de staat.
Je moet toch voor je 30ste stufi aanvragen maar daarna kan je het toch wel nog gewoon ontvangen (had ik gehoord)?
Oud 13-06-2007, 09:59
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je moet voor je 30e stufi aanvragen, dan heb je er tot je 34e recht op dacht ik.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 13-06-2007, 10:07
Verwijderd
Als je voor je 30ste studiefinanciering hebt ontvangen mag je tot je 34ste doorstuderen met behoud van studiefinanciering. Voorwaarde is wel dat je je studiefinanciering na je 30ste niet meer onderbreekt. Na je 34ste heb je geen recht meer op studiefinanciering.

www.ib-groep.nl
Oud 16-06-2007, 12:36
Verwijderd
Iemand wees me erop dat men het collegegeldkrediet vanaf september gaat invoeren. Op de site van de IB-groep staat dat je dat in Mijn IB-groep kan aanvragen, maar ik kan het daar nergens vinden iemand een idee?
Oud 18-06-2007, 17:30
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Ik weet niet, ik heb daar pas een brief over gehad, maar of je het nu al kan aanvragen?

ff iets anders: ik ga misschien het maximale geldbedrag bijlenen, en dat beleggen. Tis immers een lage rente en uit beleggingen kun je veel meer halen.
Iemand ervaring hiermee? (niet over het beleggen, maar over het geld lenen van de ibgroep, en of je het dan makkelijk kunt terugbetalen als je eenmaal klaar bent met studeren)
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Oud 18-06-2007, 22:49
PV
PV is offline
Citaat:
MartinV schreef op 18-06-2007 @ 18:30 :
ff iets anders: ik ga misschien het maximale geldbedrag bijlenen, en dat beleggen. Tis immers een lage rente en uit beleggingen kun je veel meer halen.
Iemand ervaring hiermee? (niet over het beleggen, maar over het geld lenen van de ibgroep, en of je het dan makkelijk kunt terugbetalen als je eenmaal klaar bent met studeren)
Ik heb er wel wat ervaring mee. Het ligt aan een aantal dingen, hoeveel je gaat verdienen na je studie, hoe groot je schuld is, of je nog spaargeld achter de hand hebt wat je evt kan gebruiken om mee af te lossen, of je meteen groter wilt gaan wonen of dat je nog even goedkoop in een studentenkamertje kan blijven, enz.

Maar kijk eens hoeveel geld je nu per maand kwijt bent aan je levensonderhoud. En kijk hoeveel je als startende werknemer zult gaan verdienen. Trek er nog wat geld vanaf (want je zult vanzelf vast wel wat luxer (willen) gaan leven) en dan weet je hoeveel je per maand weer kunt aflossen. Als jou dat via je beleggingen lukt is dat heel netjes
In principe zou het mij moeten kunnen lukken om elke maand 1000 euro af te lossen, ware het niet dat ik nog niet afgestudeerd ben en dus nog wat moet sparen voor komend schooljaar . Maar zo zou je dus theoretisch best 12.000 euro in een jaar af kunnen lossen, als je dat jaar nog op een kamertje blijft wonen en verder geen gekke dingen/grote aankopen doet.

Je moet trouwens pas 1 jaar na je afstuderen beginnen met aflossen, dus je kunt ook iets anders beslissen (wel verhuizen naar iets groters en dan langer over het aflossen doen enz)
Hoeveel je per maand af moet lossen ligt aan het totale schuldbedrag en aan je inkomen dacht ik.
Oud 18-06-2007, 23:51
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Bedankt voor je reactie! Heb er veel aan!

Het probleem is dat ik moeilijk zo'n schatting zou kunnen maken. Ik heb nu nog geen kosten voor levensonderhoud, en ik zou ook niet weten wat ik als startende werker ga verdienen.

Je zegt dat je duizend euro per maand zou kunnen aflossen. Dat klinkt best wel veel in mijn oren. Kun je een globale schatting geven van wat jij aan kosten hebt, afgezien je laatste jaar, en van wat je verdient?

En (sorry, ik weet het, ik vraag veel, maar ik weet dan ook betrekkelijk weinig) heb je het geld ook geleend om te beleggen? Zo ja, heb je er veel uitgehaald? Zo nee, waar heb je het dan voor geleend?
__________________
Who invented liquid soap, and why?

Laatst gewijzigd op 19-06-2007 om 00:00.
Oud 19-06-2007, 10:43
Miroir
Avatar van Miroir
Miroir is offline
Ik vroeg me wat af, iemand die me misschien hierbij kan helpen


Stel ik haal het eerste jaar van mijn propedeuse, en ik wil daarna wat anders doen.. krijg ik dan nog wel de studiebeurs als gift? Of moet ik het dan nog steeds terugbetalen..
En zou ik dan vijf jaar studiefinanciering kunnen krijgen?
__________________
Every road has a turning, that's the way you keep learning..
Oud 19-06-2007, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Miroir schreef op 19-06-2007 @ 11:43 :
Ik vroeg me wat af, iemand die me misschien hierbij kan helpen


Stel ik haal het eerste jaar van mijn propedeuse, en ik wil daarna wat anders doen.. krijg ik dan nog wel de studiebeurs als gift? Of moet ik het dan nog steeds terugbetalen..
En zou ik dan vijf jaar studiefinanciering kunnen krijgen?
Je studiebeurs wordt omgezet in een gift wanneer je binnen 10 jaar je diploma haalt. Als je dus je P haalt, jaar iets anders (neem aan iets anders dan studeren?) doet en dan binnen de 8 volgende jaren je diploma haalt is het een gift.
5 jaar studiefinanciering krijg je niet. Dat is alleen bij extra lange studies of een 2jarige master na je WO.
Oud 19-06-2007, 19:37
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Poggy schreef op 19-06-2007 @ 12:06 :
Je studiebeurs wordt omgezet in een gift wanneer je binnen 10 jaar je diploma haalt. Als je dus je P haalt, jaar iets anders (neem aan iets anders dan studeren?) doet en dan binnen de 8 volgende jaren je diploma haalt is het een gift.
5 jaar studiefinanciering krijg je niet. Dat is alleen bij extra lange studies of een 2jarige master na je WO.
Het gaat er toch om dat je een studie afmaakt binnen die jaren, en toch niet perse de studie waar je oorspronkelijk mee begon?
Oud 19-06-2007, 19:59
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Lotte schreef op 19-06-2007 @ 20:37 :
Het gaat er toch om dat je een studie afmaakt binnen die jaren, en toch niet perse de studie waar je oorspronkelijk mee begon?
Klopt, je moet EEN studie afronden binnen tien jaar (HBO of WO als je daarvoor stufi krijgt).
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 19-06-2007, 20:23
PV
PV is offline
Citaat:
MartinV schreef op 19-06-2007 @ 00:51 :
Je zegt dat je duizend euro per maand zou kunnen aflossen. Dat klinkt best wel veel in mijn oren. Kun je een globale schatting geven van wat jij aan kosten hebt, afgezien je laatste jaar, en van wat je verdient?

En (sorry, ik weet het, ik vraag veel, maar ik weet dan ook betrekkelijk weinig) heb je het geld ook geleend om te beleggen? Zo ja, heb je er veel uitgehaald? Zo nee, waar heb je het dan voor geleend?
Mijn kosten bestaan op dit moment voornamelijk uit huur, zorgverzekering, eigen auto (benzine, verzekering, belasting, onderhoud), eten/drinken, collegeld en extra dingen als telefoon, internet, kleding, cadeautjes, uitgaan. Alles bij elkaar wel zo'n 800-900 euro per maand - maar mijn kamer is goedkoop in vergelijking met andere kamers - . En ik verdien +/- 1800 euro per maand, dus netto blijft er een hoop over.

Ik doe niet aan beleggen. Ik heb geld geleend om te kunnen leven (van alleen een basisbeurs kun je net je kamer betalen) en ook om wat extra's te kunnen kopen (nieuwe pc, auto). Ik ben er altijd vanuit gegaan dat het redelijk makkelijk weer terug te betalen is als je eenmaal werkt, en dat is ook zo is mijn ervaring. Ik heb nu op een spaarrekening al meer geld staan dat dat ik schuld heb bij IB-groep.
Oud 19-06-2007, 23:33
MartinV
Avatar van MartinV
MartinV is offline
Ok dankje wel!
Dat zou dus wel moeten kunnen. Als ik een redelijke baan krijg kan ik het snel terugbetalen, en anders mag ik er langer over doen. Bovendien geef ik het overgrote deel van het geld niet uit aan dingen die hun waarde verliezen, als er niet opeens een multinational failliet gaat that is..
Maar ik ga het eerst nog wel ff goed bekijken allemaal.
__________________
Who invented liquid soap, and why?
Oud 20-06-2007, 13:20
Verwijderd
Ik heb een vraagje. Ik ben dit jaar, na het behalen van mijn P (op HBO), gestopt met mijn opleiding. In september begin ik met een andere opleiding op de universiteit.
Laatst heb ik alles doorgegeven aan de IB-Groep en dat klopt ook allemaal maar ik heb niet doorgegeven bij vooropleidingen dat ik ook die HBO-studie gedaan heb, alleen dat ik VWO heb afgerond. Dat leek me niet nodig omdat ik met VWO gewoon Uni kan doen.
Nu is mijn vraag
- of ik dit toch beter wel kan doorgeven
- en hoe ik dat dan kan doen?
Dat laatste probeer ik nu maar ik kan nergens vinden hoe dat gaat. Als ik wijzigingen wil doorgeven kan ik alleen doorgeven of ik ga stoppen met studie of stufi.
Kan iemand me helpen?

Bedankt!
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #3
Adore
500 14-12-2008 19:26
Studeren HELP!- Stoppen met de opleiding??
Ici-Paris_#
8 11-01-2008 13:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:16.