Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2008, 21:18
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je je voor die tijd uitschrijft bij de universiteit wel ja.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Advertentie
Oud 02-06-2008, 18:51
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
hehe relaxed
en kon je dat van oktober ook nog terugkrijgen achteraf?
ja, dat heb ik gewoon teruggekregen, omdat ik me per 30 september had laten uitschrijven bij de RU.
Oud 04-06-2008, 00:16
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik heb altijd gehoord dat je, wanneer je gaat vertragen, in één keer de (zeg) €1600,- betaalt en pas later het geld tot augustus terugkrijgt na je uitschrijving. Maar dat is dus niet het geval als je in termijnen betaalt? Dat doe ik nu en dat zou ik voor het komende studiejaar ook prettig vinden, aangezien ik doorga tot november.
Of verschilt dit per hogeschool?
Oud 04-06-2008, 00:26
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Ik heb altijd gehoord dat je, wanneer je gaat vertragen, in één keer de (zeg) €1600,- betaalt en pas later het geld tot augustus terugkrijgt na je uitschrijving. Maar dat is dus niet het geval als je in termijnen betaalt? Dat doe ik nu en dat zou ik voor het komende studiejaar ook prettig vinden, aangezien ik doorga tot november.
Of verschilt dit per hogeschool?
Ik betaalde bij de UU ook in termijnen en hoefde 2 jaar geleden na de zomervakantie alleen mn bachelorscriptie nog. Ze hadden dus op zich na kunnen gaan dat dat geen heel jaar meer zou duren. Ik mocht gewoon in termijnen blijven betalen..

Ik had wel voor 1 maand teveel betaald omdat het per 2 maanden ging maar dat kreeg ik direct na het opsturen van mijn bewijs van inschrijving terug.

Bovendien zou dat dan toch aangegeven moeten staan op je (her)inschrijvingsformulier? Misschien dat het bij de HU anders is maar ik heb nog nooit de optie [ ] IK HEB STUDIEVERTRAGING EN GEEF DAAROM NU EEN EENMALIGE MACHTIGING oid zien staan
Oud 04-06-2008, 00:33
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik betaalde bij de UU ook in termijnen en hoefde 2 jaar geleden na de zomervakantie alleen mn bachelorscriptie nog. Ze hadden dus op zich na kunnen gaan dat dat geen heel jaar meer zou duren. Ik mocht gewoon in termijnen blijven betalen..

Ik had wel voor 1 maand teveel betaald omdat het per 2 maanden ging maar dat kreeg ik direct na het opsturen van mijn bewijs van inschrijving terug.

Bovendien zou dat dan toch aangegeven moeten staan op je (her)inschrijvingsformulier? Misschien dat het bij de HU anders is maar ik heb nog nooit de optie [ ] IK HEB STUDIEVERTRAGING EN GEEF DAAROM NU EEN EENMALIGE MACHTIGING oid zien staan
Ik heb straks ook alleen mijn scriptie nog, dus dat hoort ook geen jaar te duren inderdaad.
Hoe het bij de HU geregeld is weet ik eerlijk gezegd niet. Ik ken die optie ook niet haha, maar tegenwoordig gaan de nieuwe aanmeldingen via Studielink, dus ik ben automatisch al aangemeld voor het jaar 08-09.
Neem aan dat de automatische afschrijving vanzelf doorloopt hierdoor en dat dat ok is, maar ik denk dat ik dat eens na ga vragen.
Oud 04-06-2008, 16:17
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Nagevraagd op de hogeschool: ik ga per maand dmv. automatische incasso collegegeld betalen, op het moment dat ik me uitschrijf stopt deze automatische incasso en krijg ik het teveel betaalde collegegeld terug. Doordat ze van zes naar twaalf termijnen gaan zal de kans wel klein zijn dat ik teveel betaal en da's me wel prima.
Oud 05-06-2008, 10:44
[NL]mootje^
[NL]mootje^ is offline
Kan ik me OV-kaart inruilen voor maandelijkse vergoeding, weet iemand dit? en hoeveel gaat dit bedragen?
ik ga namelijk met de fiets naar school dus is het overbodig
Oud 05-06-2008, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Kan ik me OV-kaart inruilen voor maandelijkse vergoeding, weet iemand dit? en hoeveel gaat dit bedragen?
ik ga namelijk met de fiets naar school dus is het overbodig
Dat kan, maar niet op basis van de reden die jij opgeeft.
Oud 05-06-2008, 11:26
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Oké, wie kan mij helpen met dit probleem :

Aankomend collegejaar ga ik studeren in Utrecht. Omdat ik er vanuit ga dat ik pas vanaf oktober/november een kamer zal hebben, heb ik besloten ook pas mijn studiefinanciering aan te vragen op het moment dat ik uitwonend ben.
Mijn broer heeft me dit aangeraden omdat ik toch maar iets van 90 euro krijg als ik nog thuis woon en dat willen mijn ouders voor me betalen zodat ik straks geen gedoe heb met omschakelen van inwonend naar uitwonend.
Maarrr, ik vraag me af of dit nou wel zo slim is.. De stufi werkt per kwartaal toch? Dus stel dat ik in november een kamer heb en vraag dan stufi aan, krijg ik die dan pas vanaf 1 januari? Want dat zou dus betekenen dat ik dan nog twee maanden zonder uitwonende beurs zit.
En wat ook problemen geeft: ik wil wel alvast OV aanvragen maar dit kan dus helemaal niet zonder stufi aanvraag? Ik word eind september pas 18 dus krijg ik dan ook pas vanaf 1 oktober een OV-kaart? Of kan ik sowieso nu nog niets aanvragen omdat ik nog geen 18 ben? En, nu ik nog thuis woon zou ik liever een OV-weekkaart hebben maar als ik straks op kamers zit wil ik denk ik liever een weekendkaart. Kan dat wel of is dat heel veel gedoe?
Kan iemand me vertellen wat het beste is om in mijn situatie te doen? Ik word er een beetje moe van
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Oud 05-06-2008, 11:56
Verwijderd
Als je nog geen 18 bent, maakt het volgens mij niet zoveel uit of je het nu of 'straks' pas aanvraagt, omdat je toch pas vanaf 1 oktober iets zou krijgen, maar ik zou het zeker ruim voor 1 oktober aanvragen. De overschrijving van thuis- naar uitwonend verloopt net zo soepel/niet soepel als de eerste aanvraag voor studiefinanciering, is mijn ervaring. En 'maar 90 euro'? Ik vind 90 euro toch behoorlijk wat geld... Volgens mij gaat stufi gewoon per maand, maar ik zou het dus gewoon aanvragen vanaf het moment dat je er recht op hebt, om de hierboven beschreven redenen. Als je nu nog geen 18 bent, dan krijg je inderdaad ook pas een OV vanaf 1 oktober. Je kunt je OV-kaart één keer omzetten in de andere kaart (dus van week naar weekend of omgekeerd - ik heb geen idee of je daar wat voor moet betalen trouwens).
Oud 05-06-2008, 12:19
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
@ Leonoor: ik weet dat 90 euro veel geld is, maar in vergelijking met een uitwonende beurs is het dan ineens weer een stuk minder, snap je
Nou ja, dan ga ik het maar gewoon aanvragen denk ik.. En anders bel ik nog wel even met de IBG. Wat een gedoe
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Oud 05-06-2008, 12:35
Verwijderd
Dat is wel zo, maar het duurt bij de IBG vaak wel even voordat ze je aanvraag verwerkt hebben...en dan is 90 euro weer meer dan niets. Ik zou ze voor de zekerheid inderdaad even bellen.
Oud 05-06-2008, 12:38
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Twee weken geleden heb ik mijn stufi van inwonend naar uitwonend gewijzigd. Je moet gewoon zorgen dat je het vóór de maand doet waarin je verhuizen gaat. Het kan op twee manieren: een formulier opvragen via telefoon, bij mij was dit vrij snel thuis opgestuurd. Of wijzigen via 'Mijn IB-Groep' (met DigiD).

Over de rest weet ik niet zoveel. Stufi krijg je per maand uitbetaald, maar hoe dit werkt als je nog 18 moet worden weet ik niet (ik ging studeren toen ik 19 was).

Tip voor op kamers gaan: zorg dat je inschrijving bij de gemeente Utrecht én het huurcontract op de eerste van de maand staan (of iets daarvoor). Dan heb je diezelfde maand meteen recht op uitwonende stufi. Staan deze data op de 2e of later, dan krijg je dit pas de daarop volgende maand. Misschien goed te weten.

En nu alvast naar kamers zoeken als je er volgend jaar gaat studeren! Utrecht is geen makkelijke stad om in terecht te komen.
Oud 05-06-2008, 12:43
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
@ Adore: dankjewel voor je tips! Ik ben allang opzoek naar een kamer hoor
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Oud 05-06-2008, 12:47
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Alsjeblieft en, heel verstandig.

Nog een tipje: Lombok is leuk.
Oud 05-06-2008, 13:17
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Ik woon naast Utrecht en kom er dus al mijn hele leven, dus weet aardig goed welke wijken leuk zijn, maar evengoed bedankt!
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Oud 05-06-2008, 15:37
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Oh haha dat wist ik niet. Ik heb tien maanden stagegelopen in Lombok en het was me gewoon erg goed bevallen. Vandaar.
Heb je trouwens wel een keer gezien op CS, maar nu ga ik wel erg offtopic.
Oud 10-06-2008, 09:35
Heksjuh
Avatar van Heksjuh
Heksjuh is offline
Nijn: ik heb mijn stufi via Mijn IB-groep omgezet van inwonend naar uitwonend, en ik heb geen problemen gehad. Vanaf de maand dat mijn huurcontract inging kreeg ik meteen uitwonende stufi. Dus met het omschakelen heb ik geen gedoe gehad.
Als je in september 18 wordt, krijg je vanaf 1 oktober een OV-kaart.
__________________
I'm not afraid of happy endings. I'm just afraid my life won't work that way.
Oud 10-06-2008, 11:38
asterix
asterix is offline
Hallo allemaal!

Ik heb even wat vraagjes. Ik heb me in een andere gemeente ingeschreven. Ik heb dat al geregeld bij de GBA. Per 29 mei. Ik heb een wijzigingsformulier bij IBGroep aangevraagd, maar niet gehad. Inmiddels heb ik dit formulier nog maar een keer aangevraagd. Ik heb het adres thuiswonend opgegeven voor dit fomulier, want IBGroep weet mijn uitwonende adres nog niet. Ik heb net gekeken hoe ik een digiD aan kan vragen, maar daar staat dat ik adres van GBA moet opgeven. Maar is dat dan mijn nieuwe adres? Wat is trouwens peildatum van IBGroep voor uitwonend? Het moment dat zij het weten of het moment van BGA?

groetjes
Oud 10-06-2008, 11:53
Verwijderd
Citaat:
Hallo allemaal!

Ik heb even wat vraagjes. Ik heb me in een andere gemeente ingeschreven. Ik heb dat al geregeld bij de GBA. Per 29 mei. Ik heb een wijzigingsformulier bij IBGroep aangevraagd, maar niet gehad. Inmiddels heb ik dit formulier nog maar een keer aangevraagd. Ik heb het adres thuiswonend opgegeven voor dit fomulier, want IBGroep weet mijn uitwonende adres nog niet. Ik heb net gekeken hoe ik een digiD aan kan vragen, maar daar staat dat ik adres van GBA moet opgeven. Maar is dat dan mijn nieuwe adres? Wat is trouwens peildatum van IBGroep voor uitwonend? Het moment dat zij het weten of het moment van BGA?

groetjes
Je kan niet met terugwerkende kracht een verhuizing doorgeven bij de IBG, geloof ik, dus de datum is de datum die jij door gaat geven.

DigiD gewoon aanvragen op het adres waar je staat ingeschreven, dat staat los van de IBG. Je krijgt dan een brief thuis met je inloggegevens - duurt een paar dagen, als je 't vandaag nog aanvraagd heb ik het denk ik zeker vrijdag wel. Dan kan je online je nieuwe adres doorgeven aan de IBG, je kan dan een datum kiezen voor wanneer de verandering in gaat, zie je vanzelf wat de opties zijn. Als je er niet uit komt, loont het zich misschien om eens bij een kantoor van de IBG langs te gaan of even te bellen. Ik geloof dat ik uiteindelijk zelf wel met terugwerkende kracht als uitwonend ben ingeschreven.
Oud 10-06-2008, 21:08
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Update: ik kreeg vandaag de brief van de IB-Groep dat mijn stufi van inwonend naar uitwonend is aangepast en mijn veranderingen zijn doorgevoerd. Dat duurde van de 23e tot vandaag, dus keurig. Wijzigen kan dus gewoon zonder problemen, en snel, in principe.
Oud 10-06-2008, 21:13
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Hallo allemaal!

Ik heb even wat vraagjes. Ik heb me in een andere gemeente ingeschreven. Ik heb dat al geregeld bij de GBA. Per 29 mei. Ik heb een wijzigingsformulier bij IBGroep aangevraagd, maar niet gehad. Inmiddels heb ik dit formulier nog maar een keer aangevraagd. Ik heb het adres thuiswonend opgegeven voor dit fomulier, want IBGroep weet mijn uitwonende adres nog niet. Ik heb net gekeken hoe ik een digiD aan kan vragen, maar daar staat dat ik adres van GBA moet opgeven. Maar is dat dan mijn nieuwe adres? Wat is trouwens peildatum van IBGroep voor uitwonend? Het moment dat zij het weten of het moment van BGA?

groetjes
DigiD wordt niet gelinkt aan het GBA, maar aan je IP-adres. Dit klinkt heel onlogisch, daar heb ik een discussie over gehad met de helpdesk van DigiD, dat wil je niet, dus het is voor het gemak maar zo.
Dat betekent dat jij voor DigiD het adres kunt opgeven dat jou het beste uitkomt. Waar je het meest bent, zou ik zeggen. Voor Mijn IB-Groep moet je ook de sms-functie aanvragen.
Op het formulier vul je je gegevens van je thuiswoon-situatie in en je nieuwe onderkomen.

Alleen: de aanvraag tot wijziging van stufi naar uitwonend moet voor de eerste van de maand waarin je de wijziging in wil laten gaan binnen zijn bij de IB-Groep. Dat is dus daar de peildatum.
Dat is je niet gelukt, dus kun je pas uitwonende stufi ontvangen voor juli. Vul op het formulier nog wel altijd de echte inschrijfdatum bij de nieuwe gemeente in, 1 juni dus!
Oud 12-06-2008, 07:21
Verwijderd
Als alles gaat zoals ik hoop dat het gaat, rond ik begin juli de laatste dingen van mijn studie af. Ik krijg dan begin oktober mijn diploma. Heeft iemand misschien enig idee wanneer ik mijn OV in moet leveren; met ingang van 1 juli, met ingang van 1 augustus, ...?
Oud 12-06-2008, 08:16
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Leonoor, dat hangt er van af wanneer je uitgeschreven wordt bij je opleiding. Als je begin juli alles inlevert en dan niets meer hoeft te doen behalve je diplomauitreiking, wordt je waarschijnlijk per 31 augustus uitgeschreven. Vanaf juli doen ze het meestal niet meer per maand, maar per het einde van het collegejaar. Maar dit zul je dus even na moeten vragen bij je opleiding.
Oud 12-06-2008, 15:15
rensd
Avatar van rensd
rensd is offline
Citaat:
Tip voor op kamers gaan: zorg dat je inschrijving bij de gemeente Utrecht én het huurcontract op de eerste van de maand staan (of iets daarvoor). Dan heb je diezelfde maand meteen recht op uitwonende stufi. Staan deze data op de 2e of later, dan krijg je dit pas de daarop volgende maand. Misschien goed te weten.
Hmm, dat klopt volgens mij niet. Je moet zorgen dat je de eerste van de maand je adreswijziging hebt doorgegeven aan de IBG.
Je huurcontract en inschrijving bij de gemeente dienen slechts ter controle.

Ik had bijvoorbeeld mezelf op de 3e van de maand ingeschreven bij het gemeentehuis omdat ik dacht dat dit eerst moest. Gelijk daarna deze wijziging via DigiD doorgegeven aan de IBG, en toen kreeg ik de hele maand geen uitwonende stufi omdat dat dus op de eerste van de maand had gemoeten.

Maar een huisgenootje van mij heeft 3 maanden uitwonende beurs gehad zonder dat ze stond ingeschreven bij de gemeente.. Dat kan dus, maar is wel link want als de IBG je dan betrapt ben je zuur.
Oud 12-06-2008, 16:46
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Dat kan dus, maar is wel link want als de IBG je dan betrapt ben je zuur.
Valt mee. De gemeente heeft mij op het verkeerde huisnummer ingeschreven (dom) en daarom kreeg ik ook zo'n brief van de IBG. Maar dan heb je nog 3 weken ofzo om je opnieuw in te schrijven bij de gemeente, dus dat valt nog prima te regelen.
Oud 12-06-2008, 18:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor, dat hangt er van af wanneer je uitgeschreven wordt bij je opleiding. Als je begin juli alles inlevert en dan niets meer hoeft te doen behalve je diplomauitreiking, wordt je waarschijnlijk per 31 augustus uitgeschreven. Vanaf juli doen ze het meestal niet meer per maand, maar per het einde van het collegejaar. Maar dit zul je dus even na moeten vragen bij je opleiding.
Bij mijn opleiding staat het in het roosterboekje en op internet onder een examenregelement. Er zijn namelijk ook data waaraan je je moet houden omtrent wanneer je alles moet hebben aangevraagd. Dus tip voor Leonoor: misschien heeft jouw opleiding ook zoiets en staat daar ook bij welke datum op je bul komt te staan. Want bij mij is dat dus de uitschrijfdatum en niet de datum van diploma uitreiking.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 12-06-2008, 20:43
Verwijderd
Op de site van de uni staat: "Studeer je af in augustus? Dan hoef je je niet uit te schrijven aan de universiteit. Je inschrijving loopt automatisch af per 1 september. Wel moet je je studiefinanciering stopzetten per 1 september." en "Je recht op studiefinanciering vervalt met ingang van je uitschrijfdatum bij de universiteit.".

Nu nog uitzoeken wanneer ik precies afstudeer (of welke datum er op mijn diploma komt te staan, wat mijn uitschrijfdatum is, of wat dan ook...)...

[edit]Ik heb geloof ik het antwoord gevonden: "De datum waarop je uitgeschreven wordt, is altijd de eerste van de maand volgend op je afstudeerdatum. De afstudeerdatum is meestal de datum waarop je je laatste tentamen hebt behaald of een andere examenactiviteit hebt verricht, zoals het inleveren van je scriptie. De datum van de buluitreiking speelt geen rol bij de vaststelling van je uitschrijfdatum."

Maar nu vind ik ook: "Wil je na het afstuderen ingeschreven blijven staan voor een andere opleiding? Of wil je voor de rest van het studiejaar recht op studiefinanciering behouden? In deze gevallen hoef je geen uitschrijfformulier in te vullen. Je inschrijving loopt automatisch per 1 september af."[/edit]

Laatst gewijzigd op 12-06-2008 om 20:49.
Oud 13-06-2008, 06:26
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Als jij dus in juli de laatste dingetjes afrondt en dan je diploma aanvraagt, kun je in theorie dus zelf kiezen of je je per 1-8 of per 1-9 uit laat schrijven bij je opleiding. Dat laatste is omdat dan het collegejaar voorbij is en je toch al voor een heel jaar hebt betaald. Het eerste stukje wat je citeert zegt dus dat ze in augustus afstuderen niet verwerken, maar je gewoon het hele jaar laten volmaken. Ze schrijven je dan dus toch pas uit per 1-9.
Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg zeg zo.
Oud 15-06-2008, 19:23
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb dit weekend een brief van de IBG ontvangen. Hierin staat dat ik een maand onterecht stufi heb gekregen (inwonend) en een maand ov onterecht (schuld van 136 euro). Dit omdat ik in september nog geen 18 was, en ov en stufi eigenlijk pas in oktober hoorde te krijgen. Nu wordt dit bedrag de komende twee maanden van mijn studiefinanciering afgetrokken.

Oke, ik snap dat ik teveel heb gekregen en ik vond het ook al wat vreemd, maar het is hún schuld. Dan mogen ze dit toch niet een jaar later van mij terugvragen? Het is dan wel in de zomervakantie, maar hierdoor krijg ik wel meer dan 200 euro minder stufi. Kan ik hier een bezwaar tegen in dienen of gaat mij dat niet lukken?
Oud 15-06-2008, 21:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat lijkt me echt volstrekt kansloos omdat je er simpelweg gewoon geen recht op had.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 16-06-2008, 21:16
Verwijderd
bezwaar aantekenen is uitstellen, ik denk het wel idd kansloos is, want geen recht hebben.

ahoewel je wel een aantekening kan doen dat je door hun fout, financiele schade hebt geleden, als het hun fout is, omdat je nu in problemen komt.
Oud 17-06-2008, 10:28
Verwijderd
Maar is het ook niet je eigen fout? Je weet toch dat je geen recht op OV had die maand?

Over dat het een jaar later is: volgens mij mogen ze nog wel 5 of 10 jaar terugkomen op dit soort dingen (je OV inleverbewijs moet je bv 5 jaar bewaren als bewijsstuk).
Oud 17-06-2008, 10:53
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
bezwaar aantekenen is uitstellen, ik denk het wel idd kansloos is, want geen recht hebben.

ahoewel je wel een aantekening kan doen dat je door hun fout, financiele schade hebt geleden, als het hun fout is, omdat je nu in problemen komt.
Lijkt mij ook dat het alleen uitstellen is.

Ik heb dit ook eens gehad met mijn zorgverzekering (ging om 1100 euro) maar ik heb ook geen bezwaar aangetekend omdat ik had kunnen vermoeden dat er iets niet helemaal klopte.
Oud 17-06-2008, 12:05
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Ik heb dit weekend een brief van de IBG ontvangen. Hierin staat dat ik een maand onterecht stufi heb gekregen (inwonend) en een maand ov onterecht (schuld van 136 euro). Dit omdat ik in september nog geen 18 was, en ov en stufi eigenlijk pas in oktober hoorde te krijgen. Nu wordt dit bedrag de komende twee maanden van mijn studiefinanciering afgetrokken.

Oke, ik snap dat ik teveel heb gekregen en ik vond het ook al wat vreemd, maar het is hún schuld. Dan mogen ze dit toch niet een jaar later van mij terugvragen? Het is dan wel in de zomervakantie, maar hierdoor krijg ik wel meer dan 200 euro minder stufi. Kan ik hier een bezwaar tegen in dienen of gaat mij dat niet lukken?
Het is in die zin hun fout dat ze het niet aan jou hadden mogen uitkeren.
Waarom gingen ze daar toe over? Omdat jij stufi had aangevraagd? Je geeft zelf al aan dat je geen 18 was, dus je weet dat je dat geld niet had mogen ontvangen. Op grond daarvan had je toen de IBG in moeten lichten en het geld terug moeten sturen. Doordat jij dit hebt gelaten ligt de schuld vervolgens bij jou en mag de IBG dit terugvorderen. Dat dit pas een jaar later gebeurt, kan gewoon.

Geld ontvangen en het dan de schuld van een organisatie vinden en het vervolgens lekker houden is gewoon nooit een reden om het geld niet terug te hoeven geven.
Als de bank morgen 1000 euro op mijn rekening stort terwijl het niet van mij is, of mijn werkgever is uitgegaan van het dubbel aantal uur dat ik heb gewerkt, dan hoor je dat aan te geven en het terug te storten. Dit soort verkeerd ontvangen geld is altijd terug te vorderen; het is niet van jou.

Bezwaar heeft geen zin (uitstel) en aangeven dat er sprake is van financiële schade idem dito.
Oud 17-06-2008, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Het is in die zin hun fout dat ze het niet aan jou hadden mogen uitkeren.
Waarom gingen ze daar toe over? Omdat jij stufi had aangevraagd? Je geeft zelf al aan dat je geen 18 was, dus je weet dat je dat geld niet had mogen ontvangen. Op grond daarvan had je toen de IBG in moeten lichten en het geld terug moeten sturen. Doordat jij dit hebt gelaten ligt de schuld vervolgens bij jou en mag de IBG dit terugvorderen. Dat dit pas een jaar later gebeurt, kan gewoon.

Geld ontvangen en het dan de schuld van een organisatie vinden en het vervolgens lekker houden is gewoon nooit een reden om het geld niet terug te hoeven geven.
Als de bank morgen 1000 euro op mijn rekening stort terwijl het niet van mij is, of mijn werkgever is uitgegaan van het dubbel aantal uur dat ik heb gewerkt, dan hoor je dat aan te geven en het terug te storten. Dit soort verkeerd ontvangen geld is altijd terug te vorderen; het is niet van jou.

Bezwaar heeft geen zin (uitstel) en aangeven dat er sprake is van financiële schade idem dito.
Hij was wel onder de 18 toen hij dat geld ontvangen had? volgens mij valt dat niet onder het recht wat jij vertel. staat mij toevallig iets van bij dat er bepaalde regels zijn dat het wel mogelijk is om nog te winnen. corrigeer mij als het niet zo is.
Oud 17-06-2008, 22:16
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Hij was wel onder de 18 toen hij dat geld ontvangen had? volgens mij valt dat niet onder het recht wat jij vertel. staat mij toevallig iets van bij dat er bepaalde regels zijn dat het wel mogelijk is om nog te winnen. corrigeer mij als het niet zo is.
Er zijn inderdaad situaties waarin je onder je 18e al stufi krijgt, als je bijvoorbeeld meteen na de havo HBO gaat doen en nog 17 bent. Ook al blijkt dat niet direct uit haar verhaal, ga ik er toch vanuit dat hier geen sprake van is. Dan is er inderdaad wel een kans, maar als de IBG dit soort brieven gaat versturen betwijfel ik het. Gegevens worden altijd getoetst. Maar goed; IBG staat ook bekend om fouten.
En van die regels ben ik verder niet op de hoogte, dus ik zal geen voorspellingen oid doen (dat doe ik wel met het EK).
Oud 17-06-2008, 22:19
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Iemand een beetje bekend met Studielink? Inmiddels ben ik uitwonend en heb ik dit (tijdig en goedgekeurd) doorgegeven aan zowel de hogeschool, de gemeente en de IB-Groep. Ik sta ingeschreven aangezien ik al post ontvang op mijn nieuwe adres van organisaties waar ik nog geen adreswijziging heb doorgegeven.
Is mijn uitwonende stufi van invloed op de gegevens van Studielink? Hier heb ik nog geen adreswijziging doorgegeven (schaam), maar ik heb wel een brief van de IBG dat mijn stufi naar uitwonend gewijzigd is.

Daarnaast: de hogeschool blijft ook nu nog stug post bezorgen aan mijn oude adres. Komt dat ook door de gegevens van Studielink, of heb ik gewoon te maken met een idiote administratie van mijn hogeschool (zou me niks verbazen)?
Oud 18-06-2008, 07:04
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Er zijn inderdaad situaties waarin je onder je 18e al stufi krijgt, als je bijvoorbeeld meteen na de havo HBO gaat doen en nog 17 bent.
Als je nog 17 bent als je een HBO/WO-studie begint, krijg je vanaf het vierde kwartaal (vanaf oktober dus) stufi en OV, ongeacht wanneer je dan 18 wordt. In het derde kwartaal ontvangen je ouders nog gewoon kinderbijslag, dit vervalt dan in het vierde kwartaal.
Oud 18-06-2008, 08:16
Verwijderd
Citaat:
Is mijn uitwonende stufi van invloed op de gegevens van Studielink?
Eerder andersom (dat de gegevens van Studielink van invloed zijn op je uitwonende studiefinanciering). Ik zou het gewoon zo snel mogelijk wijzigen, meer kan je nu toch niet meer doen.
Oud 18-06-2008, 10:24
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Ik heb laatst bij de IB-groep doorgegeven dat ik vanaf 17 juni uitgeschreven ben bij mijn opleiding SPW, aangezien ik geslaagd ben. Mijn studiefinanciering is nu per juli stopgezet.
Toen was nog niet zeker dat ik verder zou studeren, omdat dat nog niet rond was.
Nu is dat praktisch wel zeker en ik wil daarom nu mijn gegevens weer wijzigen, aangezien wanneer je van MBO naar HBO gaat je een overbrugging (stufi + OVkaart) kan krijgen in de zomervakantie. Maar nu kan ik bij mijn IB deze wijziging niet doorgeven, aangezien er geen opleiding bekend is.
Ik heb me ondertussen ingeschreven bij studielink en zit te wachten op bevestiging van mijn opleiding.
Is er nu kans dat ik moet wachten totdat ik goed ingeschreven ben, voordat ik mijn gegevens kan wijzigen? Ik zou er echt enorm van balen als ik de overbrugging in de zomervakantie misloop namelijk.

Iemand hier die daar ervaring mee heeft?
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Oud 18-06-2008, 13:26
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
Eerder andersom (dat de gegevens van Studielink van invloed zijn op je uitwonende studiefinanciering). Ik zou het gewoon zo snel mogelijk wijzigen, meer kan je nu toch niet meer doen.
Ja sorry, dat bedoelde ik eigenlijk ook. Heb wat gedoe gehad met Studielink (wie niet) en daarom lukte het ook niet eerder.
Maar van het informatiepunt bij mijn opleiding kreeg ik te horen dat het voor de stufi niet uitmaakt, dat de wijziging in het GBA, hogeschool en IBG dus voldoende zijn. Ik ben alleen altijd zo'n twijfelaartje / achterdochtige.
Oud 18-06-2008, 17:26
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Er zijn inderdaad situaties waarin je onder je 18e al stufi krijgt, als je bijvoorbeeld meteen na de havo HBO gaat doen en nog 17 bent. Ook al blijkt dat niet direct uit haar verhaal, ga ik er toch vanuit dat hier geen sprake van is.
Jawel, ik was toen nog geen 18 (ookal ging ik dus wel naar de uni). Het is wel zo dat ik mijn ophaalbewijs voor m'n ov wel pas begin september kreeg en ik toen al een trajectkaart had (ter waarde van 150 euro ofzo) en ik toen alsnog een ov kreeg die vanaf september geldig was. Maar ja, ach. Het is idd niet echt mijn fout, maar het is ook niet mijn recht om het geld te houden.
Oud 25-06-2008, 12:40
Pujiin
Pujiin is offline
hey,
ik heb een vraagje, heb al een beetje gezocht maar niks gevonden...

ik ben bezig om tegemoetkoming voor scholieren in te vullen en zit nu in de 5de, volgend jaar dus 6de maar bij vraag 5.2 staat vanaf welke datum sta je ingeshreven bij je nieuwe opleiding ??
maar wat moet ik daar invullen want ik heb geen idee welke vervolgopleiding ik ga doen na mijn middelbare school

ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Oud 26-06-2008, 18:03
eatdrumseatcym_
Avatar van eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Ik ben 30 en het laatst wat ik heb genoten aan opleiding is mavo (niet afgemaakt). Op welke manieren zou ik nog (vergoed) kunnen gaan studeren? Reden van het schoolverlaten is ziekte, maar dat terzijde.
__________________
de ghetto in mijn hoofd - de nachtmerries - de onmacht - de hitte - lachje kan er niet vanaf.
Oud 26-06-2008, 18:21
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Wat bedoel je met 'vergoed' studeren?
Volgens mij zijn er 2 opties voor jou:
- VAVO doen om een vooropleiding te halen en zo door te stromen naar vervolgonderwijs.
- Aanvangstoets maken, bijvoorbeeld colloquium doctum voor universiteit. Ik ben er niet van op de hoogte of MBO of HBO ook zulke toetsen hebben.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 26-06-2008, 18:22
Verwijderd
HBO heeft ook zulke toetsen (21+ toets). MBO zou ik niet weten, maar volgens mij kun je altijd nog op Niveau 1 beginnen en dan snel doorstromen naar het goede niveau.
Oud 26-06-2008, 18:23
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Ik vermoed dat hij/zij met 'vergoed' een vorm van studiefinanciering bedoelt, daar heb je als je niet voor je 30e begonnen bent met een studie namelijk geen recht meer op.
Oud 26-06-2008, 18:49
Verwijderd
En volgens mij moet je vanaf die leeftijd ook een hoger collegegeld betalen.
Oud 26-06-2008, 20:26
Verwijderd
Citaat:
En volgens mij moet je vanaf die leeftijd ook een hoger collegegeld betalen.
Dit is afhankelijk van de onderwijsinstelling, maar over het algemeen is dat inderdaad wel het geval.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG/DUO-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #4
Verwijderd
500 25-06-2010 15:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:12.