Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2008, 10:44
Creditcard
Avatar van Creditcard
Creditcard is offline
Hallo,
Ik snap dit niet zo goed.
Als ik klaar ben met mijn VMBO T-diploma, dan kan ik naar het MBO
(niveau 4 toch? ) maar hoelang duurt dat? En is het zo dat niveau 1 langer duurt, en niveau 4 het korst dus?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2008, 11:18
Verwijderd
Niveau 4 is het hoogste niveau van het mbo. De duur van de opleiding varieert van 3 tot 4 jaar maar over het algemeen is dit 4 jaar.
Niveau 1 is het laagste niveau en duurt minder lang.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 14:49
blablatje
blablatje is offline
Na je VMBO-t kun je naar alle niveaus van MBO opleidingen, dus ook niveau 4, de moeilijkste.

Niveau 1 mogen ook mensen zonder middelbareschooldiploma naar toe, daar leer je vooral om assistent van iemand te zijn of begeleid te werken, het duurt zes maanden tot een jaar.
Niveau 2 doe je na VMBO-basis of hoger, daar leer je om een praktisch beroep uit te oefenen, het duurt twee of drie jaar.
Niveau 3 doe je na VMBO-beroepsgericht of VMBO-g of hoger, je leert er om zelfstandig een vak uit te oefenen, het duurt twee, drie of vier jaar.
Niveau 4 doe je na VMBO-t of hoger, je leert er om een vak uit te oefenen en daarbij ook anderen te begeleidden, het duurt drie of vier jaar.

Als de opleiding die je het leukst vindt niet op MBO-4 niveau bestaat, kun je dus ook bijvoorbeeld een opleiding op niveau 3 gaan doen. Maar als het wel op niveau 4 kan, kun je dat beter wel doen, omdat je daarmee een betere baan kan krijgen.

Een heel handige site om MBO-opleidingen te zoeken is www.schoolweb.nl
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 21:48
rewien
rewien is offline
met een vmbo t diploma kun je inderdaad door naar mbo en niveau 4 gaan doen,
niveau 4 duurt ook echt 4 jaar, het beste vind ik dat je nog 1 of 2 jaar havo kan gaan doen,
(als je uiteindelijk hbo wilt gaan doen.

;-)
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 22:32
Verwijderd
Citaat:
met een vmbo t diploma kun je inderdaad door naar mbo en niveau 4 gaan doen,
niveau 4 duurt ook echt 4 jaar, het beste vind ik dat je nog 1 of 2 jaar havo kan gaan doen,
(als je uiteindelijk hbo wilt gaan doen.

;-)
Dit is niet helemaal waar. Er zijn ook veel niveau 4 opleidingen die 3 of 3,5 jaar duren.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2008, 17:47
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
met een vmbo t diploma kun je inderdaad door naar mbo en niveau 4 gaan doen,
niveau 4 duurt ook echt 4 jaar, het beste vind ik dat je nog 1 of 2 jaar havo kan gaan doen,
(als je uiteindelijk hbo wilt gaan doen.

;-)
Citaat:
Dit is niet helemaal waar. Er zijn ook veel niveau 4 opleidingen die 3 of 3,5 jaar duren.

Dit is ook een beetje van afhankelijk welke opleiding je doet. Als je eerst niveau 3 gedaan hebt krijg je misschien wel vrijstellingen. Maar dat terzijde.

En een MBO-opleiding kan ook korter duren dan de voorgeschreven tijd. Dit is afhankelijk van wat voor soort persoon je bent.

Gr.Brands
Met citaat reageren
Oud 05-07-2008, 19:44
Verwijderd
Niet om te zeiken maar; ik doe een mbo opleiding, kom gewoon van het vmbo, en deze duurt 3,5 jaar. Vriendinen van mij doen een opleiding die 3 jaar duurt. Heeft dus niets met de persoon te maken.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 11:05
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Heeft dus niets met de persoon te maken.
Mijn opleiding kan je als je een versneld traject doen. Daarmee kan je het sneller doen.

En dat is wel afhankelijk van wat voor soort persoon je bent, sommigen hebben zoiets van ach. Ik doe er wel 3 of 3,5 jaar over. Maar je hebt ook personen die zeggen van ik wil het in 2 of 2,5 jaar doen.

Opleiding FINANCIEEL MANGEMENT
Met citaat reageren
Oud 07-07-2008, 12:37
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Sommige opleidingen hebben inderdaad een versneld traject, waardoor je dus 3 jaar in plaats van 4 jaar de opleiding doet. Echter kan het zijn dat daar wel bepaalde eisen aan vast zitten.
Maar goed, de meeste opleidingen duren 4 jaar, waarvan één jaar stage lopen is.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2008, 07:00
matorum
matorum is offline
Op welke school volgen jullie de MBO opleiding?
Wat zijn jullie ervaring met die school?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2008, 11:02
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Op welke school volgen jullie de MBO opleiding?
Wat zijn jullie ervaring met die school?
Hier kan ik over mijn eigen school HEEL kort over zijn. En ik raad het daarom ook niet aan om daar heen te gaan. Sorry, maar het is echt dramatisch.

De afgelopen 2 jaar hadden we gewoon lessen en komend jaar gooien ze het weer helemaal op de schop. Ze gaan lessen aanbieden die docent gestuurd zijn. Daarin wordt de lesstof gewoon uitgelegd (lijkt me altijd handg). En ze gaan blokken doen die docent begeleid. Dat wil zeggen dat je zelf aan het werk moet naar een vak waarvoor je gekozen hebt.

En voor 1ste jaars die snappen er straks helemaal niets meer van zodat ze echt zo iets hebben van wat is dit voor rare instelling.

DUS: kom niet naar het FRIESLAND COLLEGE (in Leeuwarden, Heerenveen)
Met citaat reageren
Oud 10-07-2008, 20:17
matorum
matorum is offline
Kijk naar zulke reacties was ik naar op zoek.

Ik zit zelf op het ROC VA Gooi en Vechtstreek. De opleiding die ik volg is "medewerker beheer ICT niveau 3" Ik heb op deze opleiding nog nooit les gekregen. Alles wat er gedaan moest worden moeten we zelf doen. Een lijst met projecten, en je ziet maar in welke volgoorde je het doet. Als je maar optijd klaar bent. Het gevolg hiervan is dat je veel te lang over je opleiding gaat doen omdat de klas eigenlijk in een speeltuin is veranderd. Iedereen kan gewoon gamen in de les. Bellen is ook toegestaan.

De meeste leeraren weten ook helemaal niet waar ze het over hebben als je met een vraag komt, en dan moet je maar je antwoord op google opzoeken.

Ook ik geef dus het advies om in ieder geval voor deze opleiding niet naar het ROC VA Gooi en Vechtstreek te komen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2008, 23:42
Quast
Quast is offline
MBO op niveau 4 is wel het slimst om te doen aangezien je nog kunt doorstromen naar het HBO
Met citaat reageren
Oud 11-07-2008, 18:04
Creditcard
Avatar van Creditcard
Creditcard is offline
Bedankt iedereen!
Ik snap het nu.. Maar ik heb te horen gekregen dat ik volgend jaar Havo3 mag doen, dus ik ga hierna een HBOopleiding doen geen MBO dus.. Toch bedankt
Met citaat reageren
Oud 19-07-2008, 18:54
rewien
rewien is offline
yup thats the spirit, de havo zou je eventueel (versneld) kunnen doen via een roc (maar dat is als je in het examenjaar zit en ouder dan 16 bent) enneh..wat betreft mbo, ik heb precies hetzelfde ervaren als 'matorum' dus erg enthousiast kan ik niet zijn wat betreft het mbo, maar dat verschilt per persoon.

succes...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2008, 15:36
niekske17
Avatar van niekske17
niekske17 is offline
5 jaar geleden heb ik de opleiding voor doktersassistente (niveau 4) in 3 jaar gedaan! en dit was geen versneld traject, dit zijn gewoon de jaren die voor deze niveau 4 opleiding staat.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2008, 12:50
Kirihitiana
Kirihitiana is offline
Mijn opleiding (Biologisch laboratoriumtechniek) duurt eigenlijk 4 jaar, maar in het 2e jaar hebben ze een versneld traject opgezet. Daarmee zouden we de opleiding in 3 tot 3.5 jaar kunnen afronden. Nou ja, dat was het plan. Als de leraren wat meer hadden meegewerkt, dan hadden we het idd wel in 3 jaar af kunnen hebben. Heb er uiteindelijk 3.5 over gedaan.

Dit is een opleiding van het Friesland College en zoals de post hierboven, het was idd dramatisch. Ik zat in de laatste klas van 'de oude garde', maar dat was niet veel beter. Het gaat nu allemaal om prestaties (mini stage's) en project gestuurd leren. Nu heb ik daar helemaal geen problemen mee als het goed wordt begeleid, maar dat was hier niet het geval. Ik snap dat het budget niet groot was, maar er mochten wel een stuk of 10 docenten bij van mij.

Nu was het wel de gezelligste leeromgeving die ik heb meegemaakt trouwens, de leraren zijn op zich wel cool, maar konden wel ff wat serieuzer zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2008, 06:39
Astridjuh
Avatar van Astridjuh
Astridjuh is offline
Door het 'nieuwe leren' -competentiegericht onderwijs- is mijn opleiding heeeel erg gaan verschillen met de leerlingen van het oude systeem. Nu duurt mijn opleiding dus 3 jaar, i.p.v. 3,5 jaar.
Ik dacht dat het 'nieuwe leren' op het mbo verplicht zou worden vanaf 2009 dus kans dat er meer opleidingen zijn die korter zijn of misschien langer. Daarbij moet je dus even informeren bij de MBO-scholen.

Maar het is -zonder versneld traject- 3 tot 4 jaar.
__________________
Hmmz, wat zal ik hier zetten,, *denkt na*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-08-2008, 10:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik zit zelf op het ROC VA Gooi en Vechtstreek.
Maar ja, die school is ook bedoeld om kansloze jongeren uit achterstandswijken in Almere en Amsterdam nog iets van een papiertje te geven alvorens ze op de arbeidsmarkt te dumpen, niet om daadwerkelijk onderwijs te bieden.

Ik heb nog nooit of te nimmers iets positiefs gehoord of gezien over die school.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HavoSprint
runman
4 19-05-2010 11:17
Studeren Wat moet ik worden?!
Thanatios
25 12-02-2007 13:38
Studeren mbo, hbo of wo?
wup
9 06-03-2006 11:18
Werk, Geld & Recht inkomsten
Verwijderd
155 04-05-2005 22:14
Algemene schoolzaken avondopleiding HBO , na MBO4, te doen?
BloodhoundFromHell
14 19-02-2004 19:35
Algemene schoolzaken vraagie over de TIO???
h@ppy
7 08-01-2002 10:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.