Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2010, 19:15
_adore
Avatar van _adore
_adore is offline
Ik ben dit jaar geslaagd voor mijn havodiploma. In september ga ik naar het HBO.
Wat heb ik precies nodig? Collegeblokken ipv schriften? Of wat wordt er het meest gebruikt/is het handigste?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-07-2010, 19:18
Verwijderd
Collegeblokken worden het meest gebruikt (handig dat je aantekeningen eruit kan scheuren en in een map kan doen), maar als je schriften fijner vindt dan gebruik je die gewoon, zal niemand raar van opkijken.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2010, 19:23
_adore
Avatar van _adore
_adore is offline
Oke, en wat nog meer?
Met citaat reageren
Oud 19-07-2010, 02:02
MiBe
Avatar van MiBe
MiBe is offline
Wellicht een pen, anders is de functie van die schriften en/of collegeblokken nogal gering.
Verder lijkt een laptop (of netbook) mij handiger om alles georganiseerd te houden.
__________________
Godzijdank ben ik atheïst.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2010, 09:27
Verwijderd
Een agenda.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2010, 10:50
Verwijderd
Qua kantoorartikelen heb je niet veel anders nodig dan op de middelbare school eigenlijk. Ja als je collegeblokken gaat gebruiken, is het handig om ook een multomap te kopen en een setje tabbladen. Ik vind mappen met 2 ringen het handigst omdat je dan niet op zoek hoeft naar een 23-rings-perforator elke keer dat je een reader in de map wil stoppen. En een agenda (of palmtop) heb je altijd nodig natuurlijk.
Of een laptop/netbook nodig is weet ik niet, dat hangt van je studie af. Een eigen computer met internetaansluiting is wel altijd handig voor essays schrijven en overleg met studiegenoten enzo. Of als je een computer met je ouders deelt, moet je geen ouders hebben die uren per dag achter de computer zitten.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2010, 11:47
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Tip: koop je boeken niet totdat blijkt dat je ze echt nodig hebt, ik heb zat boeken gekocht die op de lijst stonden, om er nooit in te kijken
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 19-07-2010, 12:12
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Een laptop vind ik wel handig omdat tegenwoordig de meeste opleidingen voor een groot gedeelte lesmateriaal zoals colleges en readers ook digitaal aanbieden en er veel via digitale leeromgevingen zoals blackboard en n@tschool wordt gewerkt. Als je dan een laptop hebt heb je bijna alles al bij de hand, ik printte mijn readers bijna nooit meer, maar las ze gewoon van het scherm en maakte mijn aantekeningen of opdrachten direct in de reader zelf. Ook tijdens colleges maakte ik mijn aantekeningen direct in powerpoint.
Dat wil niet zeggen dat het wel handig is om een collegeblok handig is om even snel iets op te schrijven, dus altijd een meenemen, maar je bespaart je een klapper en stapels readers en dictaten. En als je een laptop aanschaft, kies dan voor een niet al te groot model, met ten minste een goede batterij en wifi. Niet te zwaar, past goed in je tas, kan even zonder opladen, en je kunt op het draadloos netwerk inloggen.
Citaat:
Tip: koop je boeken niet totdat blijkt dat je ze echt nodig hebt, ik heb zat boeken gekocht die op de lijst stonden, om er nooit in te kijken
Met het gevolg dat het eerste halfjaar de helft van de studenten geen boeken heeft omdat het dan allemaal nog nabesteld moet worden bij de boekhandel, wat natuurlijk tijd kost, en docenten tijdens werkcolleges en practica geïrriteerd zijn omdat studenten zich niet hebben kunnen voorbereiden, etc. etc.
__________________
you're not my demographic

Laatst gewijzigd op 19-07-2010 om 12:17.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2010, 17:57
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Met het gevolg dat het eerste halfjaar de helft van de studenten geen boeken heeft omdat het dan allemaal nog nabesteld moet worden bij de boekhandel, wat natuurlijk tijd kost, en docenten tijdens werkcolleges en practica geïrriteerd zijn omdat studenten zich niet hebben kunnen voorbereiden, etc. etc.
Als je gewoon via bol.com de studieboeken besteld heb je hier geen last van . Dan kun je gewoon boeken bestellen per periode en dan bestel je ook geen boeken die niet nodig zijn voor jaar 1 etc.

Zelf vind ik collegeblokken makkelijker dan schriften, aangezien je er zo even een blaadje uit kan scheuren . Als je een schrift hebt en je scheurt er is 1 blaadje uit dan valt op een gegeven moment je schrift uit elkaar, met gevolg dat je misschien dingen kwijt raakt.

De meeste HBO-scholen maken gebruik van sheet (dia's in PowerPoint of iets dergelijks), deze worden na die tijd meestal geplaatst op BlackBoard (of iets anders dergelijks), dus die kun je afdrukken en je aantekeningen op maken voor je tentamen. Daarnaast is het meestal een samenvatting van de lesstof.

Tot slot, zorg voor een overzichtelijke bureau en overzicht in alle papieren, anders wordt je helemaal gek van al dat papier, aangezien dat nog wel is een hele stapel kan worden.

Zo nu genoeg getypt. Succes in ieder geval met je opleiding. Wat ga je overigens studeren en waar?

Gr. Brands
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 20-07-2010, 15:09
_adore
Avatar van _adore
_adore is offline
Bedankt voor de reacties!
Even over het bestellen van de boeken; wordt tijdens het eerste college bekendgemaakt welke boeken je daadwerkelijk nodig hebt, zodat je dan kunt bestellen wat je ook echt nodig hebt? Of hoe gaat dit in zijn werk?
En collegeblokken... Is het handiger om zo'n 4 in 1 te kopen? Mij lijkt dan dat alles makkelijk bij elkaar zit en gescheiden kan worden met tabbladen in het collegeblok zelf. Daarentegen is dit misschien onnodig veel gewicht. Dus losse collegeblokken of 4 in 1?
Ik ga overigens Hbo-rechten studeren in Nijmegen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 08:00
Verwijderd
Ik vond die 4-in-1 niet handig, erg dik en erg zwaar. Ik schreef alles gewoon in één collegeblok en haalde dan als ik ging leren voor de tentamens alles van één vak er uit en deed het bij elkaar in een map of deed er gewoon een nietje doorheen. In het begin stopte ik alles meteen in een multo met tabbladen ed, maar dat was vrij snel afgelopen (ook omdat ik die map niet meenam en dan dus wel eens de aantekeningen van de vorige week niet bij me had, dat was niet handig, met alles in één collegeblok kun je ook niet het verkeerde blok bij je hebben dan heb je gewoon altijd alles bij je, vond ik het handigst - en als je rechtsboven, eventueel in een kleurtje, het vak en de datum ed zet heb je het zo terug gevonden).

Mbt boeken keek ik vaak in de studiehandleiding. En als het niet duidelijk is in het begin van het blok even vragen aan de docent.

En maak je geen zorgen, het is toch uitproberen wat je zelf het prettigst vindt, dat wijst zich vanzelf wel.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 10:25
Verwijderd
Je kunt in een collegeblok ook tabblaadjes maken gewoon door er kleine post-itjes in te plakken
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 11:27
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Je kunt in een collegeblok ook tabblaadjes maken gewoon door er kleine post-itjes in te plakken
Dat is wel een idee, maar dan moet je per vak kunnen inschatten van hoeveel ga ik schrijven. En volgens mij komt dat in de meeste vakken niet echt uit. Bij mij in ieder geval niet Aangezien je bij het ene vak meer zult schrijven dan bij een ander vak

Mijn methode is eigenlijk gewoon simpel. Ik neem gewoon 1 collegeblok. Op het 1ste blaadje schrijf ik de naam van het vak erboven. Meestal heb je een stuk of 4 vakken. Als het blok dan te vol of niet meer overzichtelijk, dan scheur ik alle blaadjes er netjes uit en dan stop ik ze in een 23rings map. Deze sorteer ik dan per vak en dan blijft het voor mij overzichtelijk. Dan kan ik ook weer makkelijk leren voor tentamens.

Over studieboeken: meestal krijg je van te voren een boekenlijst van de hogeschool thuisgestuurd. Dan kun je alvast zien welke boeken je misschien wel nodig hebt voor de vakken die je zult krijgen op het HBO. Het slimste is gewoon per periode bestellen, zodat je de kosten wat meer verspreid over het jaar, zodat het niet in 1x zoveel is. Maar die keuze ligt bij jouw.

Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik dat graag . Succes in ieder geval met je HBO rechten in Nijmegen.

Gr. Brands

P.S. nog 1 tip: Recht is een vak waarbij je veel moet lezen, dus ik zou zeggen, zorg dat je bij blijft en niet te veel achter raakt.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 21-07-2010, 17:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Bedankt voor de reacties!
Even over het bestellen van de boeken; wordt tijdens het eerste college bekendgemaakt welke boeken je daadwerkelijk nodig hebt, zodat je dan kunt bestellen wat je ook echt nodig hebt? Of hoe gaat dit in zijn werk?
De meeste docenten zullen niet zeggen "Op de boekenlijst staan eigenlijk 4 boeken, maar over boek 2 en 3 ga ik geen vragen stellen in het tentamen, dus die hoef je niet te lezen."
Ik denk dat je beter aan studenten die een jaar verder zitten kunt vragen of ze een boek nuttig vonden. Of je bestelt die boeken gewoon toch en je probeert je braaf aan het boekenpakket te houden.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2010, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Bedankt voor de reacties!
Even over het bestellen van de boeken; wordt tijdens het eerste college bekendgemaakt welke boeken je daadwerkelijk nodig hebt, zodat je dan kunt bestellen wat je ook echt nodig hebt? Of hoe gaat dit in zijn werk?
En collegeblokken... Is het handiger om zo'n 4 in 1 te kopen? Mij lijkt dan dat alles makkelijk bij elkaar zit en gescheiden kan worden met tabbladen in het collegeblok zelf. Daarentegen is dit misschien onnodig veel gewicht. Dus losse collegeblokken of 4 in 1?
Ik ga overigens Hbo-rechten studeren in Nijmegen.
die 4 in 1 blokken raad ik je sterk af.
daar zitten veel minder blaadjes tussen de tabbladen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2010, 16:29
_adore
Avatar van _adore
_adore is offline
Upje!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 09:01
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Met boeken heb je vanzelf door als je ze wel of niet nodig hebt, als de school bijvoorbeeld naast een boek een reader heeft en tijdens de les komt het boek niet eens ter sprake, of alles wordt tijdens hoorcolleges besproken, heb je het waarschijnlijk niet nodig, hooguit als naslag werk. Het is niet vreemd als je bij de eerste collegeweek je boek nog niet hebt, bij veel scholen zit een boekenwinkel ofwel in de school of er vlakbij die precies alles boeken heeft die er binnen die school wordt gebruikt.

Voor schrijfblokken is het maar net wat je handig vindt, ik had altijd 1 schrijfblok en zette bij elke les bovenaan de pagina welk vak het was, type college, datum en collegeweek van het blok. Geen gezeur met meerdere schriften en thuis kan je het overzetten in een multomap ofzo zodat je makkelijk terug kan kijken.
Tip: bij rechten heb je wetteksten bundels die je op tentamens mag gebruiken, je mag hier meestal niet in schrijven, maar je kan wel de belangrijke artikelen met een marker een kleurtje geven zodat je ze snel hebt.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO opleidingskeuze? en dan UNI
brood en water
2 06-03-2009 19:58
Algemene schoolzaken GR nodig bij HBO pedagogiek?
Onbekend
8 12-07-2006 20:04
Studeren MBO beveiliging, verder op HBO?
Verwijderd
9 05-11-2005 09:59
Verhalen & Gedichten Betoog Nederlands
Nienna*
8 09-10-2005 11:04
Algemene schoolzaken Laptop nodig op HBO informatica? (Heerlen)
Kevin D.
6 04-08-2003 16:57
Algemene schoolzaken HBO Fotografie???
Iotje
6 08-12-2002 19:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:06.