Oud 22-10-2003, 12:55
Beryll
Beryll is offline
Beste mensen,

ik ben hier nog niet zo lang, maar ik heb het een en ander eens overdacht en ik zou graag een voorstel indienen tot hervormingen van de fora Filosofie & Levensbeschouwing en Mystiek. Redenen hiervoor zijn deze:
  • Het is niet juist dat het spirituele deel van een levensbeschouwing en van filosofie tot de mystiek wordt gerekend. Ik vermoed dat het openen van het Filosofie & Levensbeschouwing-forum voor spirituele zaken de continuïteit van de topics zal verbeteren en een meer diepgaande discussie op gang brengt, die zich niet enkel meer op spiritualiteit, zoals nu op mystiek, of op een materiëlere vorm van levensbeschouwing, zoals nu op Filosofie & Levensbeschouwing hoeft te richten. Deze dingen kunnen zo vloeiender in elkaar over lopen. Ik denk dat mystieke zaken andere zaken zijn dan spirituele zaken, zeker op levensbeschouwelijk gebied.
  • Ik vind op het forum niet, of maar met zeer veel moeite, een plaats voor sociologische onderwerpen. Dit zijn dingen zoals bijvoorbeeld het vraagstuk wat iemand motiveert een sluier te dragen, hoe culturen met elkaar samen leven, hoe mensen in een maatschappij met elkaar samen leven, etc.

    Op Actualiteit & Nieuws past dit niet, omdat het hierbij niet altijd om actuele zaken hoeft te gaan. Een vraag met betrekking tot sluierdracht is actueel, als zij gaat over het toestaan van sluiers in onze maatschappij, maar is niet actueel, maar juist sociologisch, als zij in meerdere mate handelt over het vraagstuk en de motivatie achter de sluierdracht.

    Op Psychologie past dit vraagstuk ook niet, omdat psychologie gaat over de psyche, de geestelijke toestand van de individuele mens, en niet over samenleving en maatschappij.

    Op dit moment is voor sociologische vraagstukken met betrekking tot mens en maatschappij dus geen goed forum.
  • Ook voor dingen als Mythische verhalen en Fantasy is weinig ruimte. Ik denk dat deze zaken zeker ingepast kunnen worden in het forum. Vaak vallen deze zaken tussen Films & TV en Letteren in. Vaak gaat het denk ik ook niet om de "letteren" op zich maar meer om het innerlijk van deze verhalen. Daarom moeten zij een aparte plaats krijgen.

Mijn voorstel luidt daarom als volgt:
  • Filosofie & Levensbeschouwing wordt omgedoopt tot Filosofie, Levensbeschouwing & Spiritualiteit. Bij spiritualiteit kunnen we dan denken aan geloofszaken, God, dingen die tussen God en levensbeschouwing invallen en spirituele ervaringen. Het is belangrijk dat we deze dingen op één forum bespreken. Ik denk dat hierdoor het aantal gein-topics op Mystiek ook zeker zal verminderen, omdat het woord "spiritualiteit" een duidelijker en meer geaccepteerde waarde heeft.
  • Er komt een forum voor sociologische aangelegenheden, bijvoorbeeld "Mens en maatschappij" of "Sociologie en antropologie" waar we achterliggende zaken met betrekking tot de maatschappij en de aard van de mens in een samenleving kunnen bespreken. Hierbij kunnen we denken aan groepsvorming, zaken met een criminologische achtergrond, zaken met betrekking tot de algehele mensheid. Dit heeft als voordeel dat topics over groepen veelal van Lifestyle kunnen verdwijnen.
  • Actualiteit & Nieuws kan zich hierdoor onttrekken aan sociologische topics en topics over de multi-cultuur en zich meer bezig gaan houden met nieuws en bijvoorbeeld politiek.
  • Mystiek wordt omgedoopt tot Mystiek, Mythe en Fantasy, en kan bijvoorbeeld topics over magie, buitenaardse bestaansvormen, mythische verhalen uit allerlei culturen (Griekse en Romeinse, maar ook Noorse en Germaanse bijvoorbeeld) en Fantasy onderwerpen gaan bevatten.

Ik hoop dat mijn voorstel bevalt, en dat er over gediscussieerd kan worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2003, 14:38
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Ik sluit me persoonlijk helemaal bij je voorstel aan. Ik vind ook al langer dat de forumindeling op sommige punten niet gunstig gekozen is. Ik vind bepaalde maatschappijdiscussies op A&N weinig met de actualiteit of het nieuws te maken hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 15:22
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Op zich heb je geen verkeerde ideeen, maar op het mystiek gedeelte zal ik je tegen moeten spreken. Mystiek is namelijk een serieus forum (wat niet iedereen serieus neemt, maar schwa), waarin paranormaliteit besproken wordt, idd ook het buitenaardse, geestverschijningen, maar ook mystische/spirituele geloven zoals hekserij en sjamanisme, waarom?

Omdat deze geloven gebasserd zijn op sprituele en een aantal paranormale begrippen. Je kunt op mystiek de magie wel houden, maar magie zonder het geloof is niets. (lang verhaal om uit te leggen)

Vandaar dat we deze dingen bewust op mystiek houden. De topics over God ed, gaan over het algemeen wel ergens anders heen, behalve als het over de spiritualiteit en/of bewezenheid van een God gaat. God is niet bewezen, dus is een mystische zaak. Het geloof is een filosofische zaak, dus dat gaat naar L&F.

Door mystiek op de manier te beperken die jij zegt hou je niets meer over. Dan kan je het wel uitbreiden met een mythen en sagen gedeelte, maar daar wordt het forum mystiek niet erg veel serieuzer van genomen. En da's nou juist wat we een beetje proberen te bereiken, mystiek serieus nemen.

Het mythen sagen fantasy gedeelte is al eerder besproken en ik meende dat de eindconclusie was dat die voorlopig gewoon naar letteren konden. Maar vraag dat even na bij de letteren fb's als je wil.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 16:00
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 22-10-2003 @ 15:22:
Het mythen sagen fantasy gedeelte is al eerder besproken en ik meende dat de eindconclusie was dat die voorlopig gewoon naar letteren konden. Maar vraag dat even na bij de letteren fb's als je wil.
Idd, graag zelfs
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 16:29
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
- Mystiek uitbreiden tot een nog waziger forum vind ik best, maar ik meen dat de fb's daar nu juist het tegengestelde beoogden.

- Met wat je precies onder "spiritualiteit" verstaat weet ik niet helemaal. Wat is het verschil met de gewone Mystiek-onderwerpen?

Verder mag wat mij betreft wat jij sociologisch noemt op F&L als het een beschouwende lading heeft, en op A&N als het een betogende lading heeft.

A&N gaat overigens, ondanks de naam, over algemene politieke onderwerpen.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 16:35
Beryll
Beryll is offline
Citaat:
McCaine schreef op 22-10-2003 @ 16:29:
- Mystiek uitbreiden tot een nog waziger forum vind ik best, maar ik meen dat de fb's daar nu juist het tegengestelde beoogden.

- Met wat je precies onder "spiritualiteit" verstaat weet ik niet helemaal. Wat is het verschil met de gewone Mystiek-onderwerpen?

Verder mag wat mij betreft wat jij sociologisch noemt op F&L als het een beschouwende lading heeft, en op A&N als het een betogende lading heeft.

A&N gaat overigens, ondanks de naam, over algemene politieke onderwerpen.
Ik denk dat spiritualiteit is wat direct met de mens en de ziel te maken heeft, zoals het geloof, het derde oog, paranormaliteit, etc. en dat mystiek is wat daar niet direct mee te maken heeft, zoals aliens, magie, science fiction (dus ook fantasy), etc.

Sociologie kan toch heel andere vlakken bestrijken dan dingen over filosofie en levensbeschouwing. Als ik het over alto's wil gaan hebben, en de motivatie achter het alto-bestaan, past dat daar niet echt denk ik, en op Lifestyle heeft ook niemand daar zin in.

Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 16:44
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Beryll schreef op 22-10-2003 @ 16:35:
Ik denk dat spiritualiteit is wat direct met de mens en de ziel te maken heeft, zoals het geloof, het derde oog, paranormaliteit, etc. en dat mystiek is wat daar niet direct mee te maken heeft, zoals aliens, magie, science fiction (dus ook fantasy), etc.

Sociologie kan toch heel andere vlakken bestrijken dan dingen over filosofie en levensbeschouwing. Als ik het over alto's wil gaan hebben, en de motivatie achter het alto-bestaan, past dat daar niet echt denk ik, en op Lifestyle heeft ook niemand daar zin in.

Dingen als het 3e oog en paranormaliteit zijn voor jou en mij misschien doodnormaal, maar velen gaan er hier vanuit dat als iets niet bewezen is op een wetenschappelijke manier, dat het iet bestaat of iets mystisch is. Vandaar dat we een groot deel van de spriritualiteit op mystiek plaatsen. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat het bestaat.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 16:47
Beryll
Beryll is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 22-10-2003 @ 16:44:
Dingen als het 3e oog en paranormaliteit zijn voor jou en mij misschien doodnormaal, maar velen gaan er hier vanuit dat als iets niet bewezen is op een wetenschappelijke manier, dat het iet bestaat of iets mystisch is. Vandaar dat we een groot deel van de spriritualiteit op mystiek plaatsen. Het is niet wetenschappelijk bewezen dat het bestaat.
Maar heel veel dingen zijn niet bewezen, ook niet op filosofie & levensbeschouwing. Wat ik voorstel is een serieuzere aanpak van spiritualiteit, door het tot levensbeschouwing te rekenen in plaats van tot dingen die echt "out there" zijn. Spiritualiteit is iets waar iemand zich heel actief mee bezig kan houden in een levensbeschouwing, magie wat minder, in ieder geval.

Ik denk dat je er minder "randje-topics" mee krijgt, in ieder geval. Ik begrijp ook wel je bezwaren hoor!

Maar mystiek brengt gewoon zoveel van die idioten voort die zeggen "ik zag een groot licht, ben ik nu bijzonder?". Men neemt het niet serieus.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:08
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Topics over Griekse en Romeinse mythen en sagen kunnen toch eventueel ook wel op Klassieke oudheid?

Er is een poosje terug wel over gedacht om een mythen en sagen wisselforum te maken, misschien dat dat binnenkort dan toch eens uitgeprobeerd kan worden of daar genoeg animo voor is.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:16
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Beryll schreef op 22-10-2003 @ 16:35:
Ik denk dat spiritualiteit is wat direct met de mens en de ziel te maken heeft, zoals het geloof, het derde oog, paranormaliteit, etc. en dat mystiek is wat daar niet direct mee te maken heeft, zoals aliens, magie, science fiction (dus ook fantasy), etc.
O zo. Okay, daar vind ik wel wat voor te zeggen; maar vermoedelijk wordt het wel moeilijk om die grens exact te definiëren, wat problemen geeft bij randgevallen.

Citaat:
Sociologie kan toch heel andere vlakken bestrijken dan dingen over filosofie en levensbeschouwing. Als ik het over alto's wil gaan hebben, en de motivatie achter het alto-bestaan, past dat daar niet echt denk ik, en op Lifestyle heeft ook niemand daar zin in.
Zoiets moet denk ik toch bij Lifestyle, of iig was dat ooit de bedoeling. Dat dat door die bende daar niet gaat, tsja, daar moeten de fb's dan iets aan doen of anders moeten we Lifestyle zelf veranderen.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:21
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Beryll schreef op 22-10-2003 @ 16:47:
Maar heel veel dingen zijn niet bewezen, ook niet op filosofie & levensbeschouwing. Wat ik voorstel is een serieuzere aanpak van spiritualiteit, door het tot levensbeschouwing te rekenen in plaats van tot dingen die echt "out there" zijn. Spiritualiteit is iets waar iemand zich heel actief mee bezig kan houden in een levensbeschouwing, magie wat minder, in ieder geval.

Ik denk dat je er minder "randje-topics" mee krijgt, in ieder geval. Ik begrijp ook wel je bezwaren hoor!

Maar mystiek brengt gewoon zoveel van die idioten voort die zeggen "ik zag een groot licht, ben ik nu bijzonder?". Men neemt het niet serieus.
Een aantal mensen nemen het niet serieus, maar de mystiek forummers zeker wel. En ik weet niet of jij een betj everstand hebt van magie, maar zeer zeker is dit evengoed een levensstijl als een geloof. Dat zou dus betekenen dat je alle topics die op mystiek staan behalve die over aliens en geesten naar een ander forum wilt hebben omdat je spiritualiteit serieuzer genomen wilt hebben. Ten eerste: zonde van het mystiek forum. Grote topic drain en het mystische is er dan af, ten 2e: hierdoor wordt spiritualiteit niet serieuzer genomen, hoogstens nog meer de grond in gestampt door de "nuchteren" om ze maar zo te noemen die op andere fora rondlopen.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:21
Beryll
Beryll is offline
Citaat:
McCaine schreef op 22-10-2003 @ 17:16:
O zo. Okay, daar vind ik wel wat voor te zeggen; maar vermoedelijk wordt het wel moeilijk om die grens exact te definiëren, wat problemen geeft bij randgevallen.
Wellicht wel ja, vooral omdat we dan toch iets als uitgangspunt moeten nemen. In principe kan alles namelijk wel een "levensbeschouwing" zijn; Pythagoras geloofde dat de wereld opgebouwd was uit het getal één, als ik me niet vergis. De grens moet ergens liggen, het enige wat ik eigenlijk graag wil is dat we spirituele dingen wat meer tot de levensbeschouwing gaan betrekken. Dan kunnen er ook opener discussies plaatsvinden, vermoed ik.

Citaat:

Zoiets moet denk ik toch bij Lifestyle, of iig was dat ooit de bedoeling. Dat dat door die bende daar niet gaat, tsja, daar moeten de fb's dan iets aan doen of anders moeten we Lifestyle zelf veranderen.
Ja...maar goed het was maar een voorbeeld, want veel sociologische dingen passen immers niet bij Lifestyle;
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 17:26
Beryll
Beryll is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 22-10-2003 @ 17:21:
Een aantal mensen nemen het niet serieus, maar de mystiek forummers zeker wel. En ik weet niet of jij een betj everstand hebt van magie, maar zeer zeker is dit evengoed een levensstijl als een geloof. Dat zou dus betekenen dat je alle topics die op mystiek staan behalve die over aliens en geesten naar een ander forum wilt hebben omdat je spiritualiteit serieuzer genomen wilt hebben. Ten eerste: zonde van het mystiek forum. Grote topic drain en het mystische is er dan af, ten 2e: hierdoor wordt spiritualiteit niet serieuzer genomen, hoogstens nog meer de grond in gestampt door de "nuchteren" om ze maar zo te noemen die op andere fora rondlopen.
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik geef toe dat ik zelf ook een vrij moeilijke grens heb gesteld, en dat ik er zelf ook niet helemaal duidelijk in ben, noch voor mij, noch voor jullie.

Toch dingen als reïncarnatie, als je zoiets op F&L zou toelaten, kan er aldaar over gefilosofeerd worden hoe zoiets mogelijk zou zijn, bij mystiek blijft men misschien wat vager...tsja lastig...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 18:01
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Beryll schreef op 22-10-2003 @ 17:26:
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik geef toe dat ik zelf ook een vrij moeilijke grens heb gesteld, en dat ik er zelf ook niet helemaal duidelijk in ben, noch voor mij, noch voor jullie.

Toch dingen als reïncarnatie, als je zoiets op F&L zou toelaten, kan er aldaar over gefilosofeerd worden hoe zoiets mogelijk zou zijn, bij mystiek blijft men misschien wat vager...tsja lastig...
Op mystiek gaat het vaak over: bestaat het? Hoe kan het? wat is het? etc. Verschillende visies en geloven komen hierdoor veel aan bod en da's zeer interessant.

Op F&L zal het ben ik bang een beetje blijven bij: bestaat het?
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 18:02
Silver rain
Avatar van Silver rain
Silver rain is offline
Citaat:
Beryll schreef op 22-10-2003 @ 12:55:
[*]Mystiek wordt omgedoopt tot Mystiek, Mythe en Fantasy, en kan bijvoorbeeld topics over magie, buitenaardse bestaansvormen, mythische verhalen uit allerlei culturen (Griekse en Romeinse, maar ook Noorse en Germaanse bijvoorbeeld) en Fantasy onderwerpen gaan bevatten.[/list]
Ik ben het hier niet mee eens omdat dan alles door elkaar gehaald word en verwarring kan ontstaan. Dingen van mystiek die serieus zijn kunnen dan worden aangezien als "zomaar een verhaal" of mythen als werkelijkheid enzo. Wel vind ik dat er een Fantasy forum geopend zou kunnen worden.
__________________
Bescherm de dieren tegen de beesten | Bundel die krachten als positief verenigen. Koppel gedachten in plaats van die te stenigen | DK |
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 19:16
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik ben het er wel mee eens, behalve wat mystiek betreft.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 19:19
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-10-2003 @ 17:08:
Topics over Griekse en Romeinse mythen en sagen kunnen toch eventueel ook wel op Klassieke oudheid?

Er is een poosje terug wel over gedacht om een mythen en sagen wisselforum te maken, misschien dat dat binnenkort dan toch eens uitgeprobeerd kan worden of daar genoeg animo voor is.
Ik denk dat je dat voor een groot deel ook wel op letteren kwijt kan.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 19:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Nee nee en nog eens nee.

Filosofie nooit en te nimmer samen met spiritualiteit en levensbeschouwing.

Het is al erg genoeg dat filosofie half occultistisch benaderd wordt in F&L terwijl filosofie zich ook richt op sociologie, politicologie, wetenschap, cultuur, anthropologie, ethiek en wellicht nog meer.

Sociologische vraagstukken passen dus prima op het F&L forum.

__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-10-2003, 19:48
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
McCaine schreef op 22-10-2003 @ 16:29:

A&N gaat overigens, ondanks de naam, over algemene politieke onderwerpen.
Ja, die A moet eigenlijk voor achtergronden staan ipv actualiteit imo.

actualiteit en nieuws is imo hetzelfde
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 21:07
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ieke schreef op 22-10-2003 @ 19:19:
Ik denk dat je dat voor een groot deel ook wel op letteren kwijt kan.
Ik mis het zelf ook niet direct maar ik denk wel dat het onduidelijk is dat dat eigenlijk ook wel op letteren mag.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2003, 22:05
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-10-2003 @ 21:07:
Ik mis het zelf ook niet direct maar ik denk wel dat het onduidelijk is dat dat eigenlijk ook wel op letteren mag.
iedereen die geinteresseerd was in mythen en sagen heeft ook actief deelgenomen aan een topic op BZ die voorstelde om het als wisselforum te maken. Uiteindelijk is toen besloten dat er geen wisselforum zou komen en dat myhten en sagen op letteren terecht konden. Dus lijkt me glashelder.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 09:38
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 22-10-2003 @ 22:05:
iedereen die geinteresseerd was in mythen en sagen heeft ook actief deelgenomen aan een topic op BZ die voorstelde om het als wisselforum te maken. Uiteindelijk is toen besloten dat er geen wisselforum zou komen en dat myhten en sagen op letteren terecht konden. Dus lijkt me glashelder.
ter verdediging: Houden we dan geen rekening met de mensen die zich sindsdien geregistreerd hebben? (Meer een tip aan de letterenmensen dan een aaval oid.)

Ben het er trouwens mee eens dat mystiek niet ook nog eens vage verhalen moet gaan bevatten. Het is al moeilijk zat van het huidige forum iets serieus te maken (ja ík noem mystiek erieus. Noteer dat even).

sociologie... Dat is moeilijk maar ik denk dat je een goed evenwicht kunt vinden tussen A&N en F&L. Als je je vraag goed formuleet kan het daaro altijd wel.
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 12:45
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tampert schreef op 23-10-2003 @ 09:38:
ter verdediging: Houden we dan geen rekening met de mensen die zich sindsdien geregistreerd hebben? (Meer een tip aan de letterenmensen dan een aaval oid.)
Dat is zeker waar. Maar wat moeten we daar nu aan doen dan?
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 15:16
Simon
Avatar van Simon
Simon is offline
Actualiteit & Nieuws hernoemen naar Achtergronden & Nieuws, of logischer: Nieuws & Achtergronden, vind ik in ieder geval al 1 goed idee. Dat is duidelijker en logischer.

Verder. We hebben ooit een wisselforum Science Fiction gehad. Dat was te klein voor een eigen plekje, maar er is wat voor te zeggen om het (rustige) Mystiek forum uit te breiden met een Fantasy gedeelte.

Het bespreken van Mythen en Sagen kan op Letteren, maar misschien kunnen we daartoe de titel van Letteren uitbreiden, of aanpassen?


--
Wat ik lastig vind: naast een eventueel Mystiek & Fantasy, de volgende opsplitsing: Levensbeschouwing & Spiritualiteit en een uitgebreid Filosofie (& Sociologie?). Zoiets wil je, toch? Welke topics zou je dan waar willen hebben? Met name de splitsing tussen het spirituele en het mystieke is me niet geheel duidelijk. Wat is logischer aan deze opzet?
__________________
Dat internet heeft wel wat. twitter.com/scholieren of simon@scholieren.com
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 15:25
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Simon schreef op 23-10-2003 @ 15:16:
Verder. We hebben ooit een wisselforum Science Fiction gehad. Dat was te klein voor een eigen plekje, maar er is wat voor te zeggen om het (rustige) Mystiek forum uit te breiden met een Fantasy gedeelte.

Het bespreken van Mythen en Sagen kan op Letteren, maar misschien kunnen we daartoe de titel van Letteren uitbreiden, of aanpassen?
Lijkt me een goed plan, die beschrijving van letteren iig een beetje aanpassen. Maar als het mystiek en fantasy wordt krijg je denk ik weer een moeilijke scheiding. Welk onderdeel naar waar? Ik denk dat we ons moeten afvragen wat fantasy is (anderen kunnen daar denk ik een beter andwoordt op geven) Ik denk dat het voor het grootste deel uit boeken komt. Past dat bij Mystiek?
Iig kunnen de myten en sagen naar letteren.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2003, 16:17
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Beryll schreef op 22-10-2003 @ 12:55:
[*]Er komt een forum voor sociologische aangelegenheden, bijvoorbeeld "Mens en maatschappij" of "Sociologie en antropologie" waar we achterliggende zaken met betrekking tot de maatschappij en de aard van de mens in een samenleving kunnen bespreken. Hierbij kunnen we denken aan groepsvorming, zaken met een criminologische achtergrond, zaken met betrekking tot de algehele mensheid. Dit heeft als voordeel dat topics over groepen veelal van Lifestyle kunnen verdwijnen.
Ik heb zelf niks te maken met Mystiek enzo, dus daar zeg ik niets over. Alleen over dat forum 'mens en maatschappij' dat jij wel zou zunnen zien: volgens mij heeft dat weinig nut.
Topics over bepaalde groepen zijn m.i. helemaal niet erg op Lifestyle. Zolang het er maar een paar zijn (en de FB'ers zorgen er wel voor dat het niet uit de hand loopt) is het niet storend en verder blijft er volgens mij weinig over waar je het over zou kunnen heben. Een groot deel van mens en maatschappij (gezondheid, werk etc.) heeft allemaal al een forum en de paar topics die dan toch niet op die fora passen kunnen op de Kantine. Daar is de Kantine voor bedoelt: voor topics die niet ergens anders kunnen. Bovendien krikt dat soort topics het niveau misschien nog een beetje omhoog.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 22:08
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Simon schreef op 23-10-2003 @ 15:16:


Verder. We hebben ooit een wisselforum Science Fiction gehad. Dat was te klein voor een eigen plekje, maar er is wat voor te zeggen om het (rustige) Mystiek forum uit te breiden met een Fantasy gedeelte.

Liever niet, het laatste wat we nodig hebben op mystiek is fantasie verhaaltjes die het nog moeilijker maken om van mystiek een serieus genomen forum te maken. Ik ben er dus niet zo voor. Wel evt om van myhten, sagen en fantasy een appart forum te maken (want zo slecht zijn de onderwerpen helemaal niet), maar dit is al eerder besproken.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 23-10-2003, 22:09
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Tampert schreef op 23-10-2003 @ 09:38:


Ben het er trouwens mee eens dat mystiek niet ook nog eens vage verhalen moet gaan bevatten. Het is al moeilijk zat van het huidige forum iets serieus te maken (ja ík noem mystiek erieus. Noteer dat even).

Staat genoteerd

En volledig mee eens zoals boven beschreven.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 01:18
Verwijderd
Geen van voorgaande combinaties voor mystiek lijkt me de serieusheid van het deelforum te bevorderen. Er kan een andere benamingen misschien voor gevonden worden, maar feit is wel dat op mystiek alles terecht moet kunnen wat mysitek/mysterieus/onverklaarbaar is. Als we het teveel naar het spirituele gaan trekken, kunnen de buitenaards leven-topics er niet meer bij, gaan we er verhalen bij betrekken, wordt de rest ook als verhaal gezien misschien.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2003, 12:02
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Simon schreef op 23-10-2003 @ 15:16:
Dat was te klein voor een eigen plekje, maar er is wat voor te zeggen om het (rustige) Mystiek forum uit te breiden met een Fantasy gedeelte.
Als je wilt dat mystieke zaken niet meer serieus genomen worden, moet je dit vooral doorvoeren. Ondanks dat het rustig is, hebben veel mensen die er niet komen, volgens mij, toch nieuwsgierigheid naar mystieke zaken en gaan er mogelijk soms zelfs een kijkje nemen. Dit omdat veel dingen niet eens zo onlogisch zijn en niet bewezen onwaar zijn. Als je er dan een fantasygedeelte bijzet, dan wordt het niet alleen door niet-mystiek-gangers serieus genomen, maar dan denk ik dat er ook wat mystiek-gangers het forum niet meer serieus nemen. (Ik iig niet)
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 15:03
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 25-10-2003 @ 12:02:
Als je wilt dat mystieke zaken niet meer serieus genomen worden, moet je dit vooral doorvoeren. Ondanks dat het rustig is, hebben veel mensen die er niet komen, volgens mij, toch nieuwsgierigheid naar mystieke zaken en gaan er mogelijk soms zelfs een kijkje nemen. Dit omdat veel dingen niet eens zo onlogisch zijn en niet bewezen onwaar zijn. Als je er dan een fantasygedeelte bijzet, dan wordt het niet alleen door niet-mystiek-gangers serieus genomen, maar dan denk ik dat er ook wat mystiek-gangers het forum niet meer serieus nemen. (Ik iig niet)
precies.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 15:06
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 25-10-2003 @ 12:02:
Dit omdat veel dingen niet eens zo onlogisch zijn en niet bewezen onwaar zijn.
Eh, je weet dat dat niet bestaat. toch?
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 15:21
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
McCaine schreef op 27-10-2003 @ 15:06:
Eh, je weet dat dat niet bestaat. toch?
nee dat weet je niet. je kan niets bewijzen dus je hebt geen idee. Maar di's weer een typische mystiek discussie, gaat hier om beleidsdiscussie.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 27-10-2003, 23:04
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 27-10-2003 @ 15:21:
nee dat weet je niet. je kan niets bewijzen dus je hebt geen idee. Maar di's weer een typische mystiek discussie, gaat hier om beleidsdiscussie.
Ik wil maar zeggen, de frase "bewezen onwaar" bestaat niet. Iets kan niet bewezen onwaar zijn. En dat heeft, gezien de opmerking van 'Fade of Light' naar Simon, direct met beleid te maken.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.