Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2003, 20:10
twuunkle
Avatar van twuunkle
twuunkle is offline
Ik heb zelf (waarschijnlijk) discalculie en vroeg me af of meer mensen dit hebben.
En ik dacht dat iemand hier mischien wat aan zou hebben want bijna niemand weet dat het bestaat.
Het is alleen jammer dat het niks uitmaakt of je weet dat je discalculie hebt of niet want er word op scholen geen rekeningen mee gehouden. (met proefwerken en examens enzo) ik hoop dat iemand er wat aan heeft.

In deze tekst staat uitleg over wat discalculie inhoud en je kan er wel uit opmaken of je het hebt of niet.

Discalculie
Dyscalculie is een leerstoornis die ontstaat als gevolg van stoornissen in de cognitieve (het kunnen omgaan met de verwerking van informatie en kennis) ontwikkeling van het kind. Dit houdt het verwerken, organiseren, bewaren en weer ophalen van informatie in de hersenen in. Stoornissen in de cognitieve ontwikkeling kunnen het gevolg van een hersenbeschadiging of erfelijk van aard zijn. Daarnaast kunnen stoornissen optreden bij ernstige didactische en pedagogische verwaarlozing.

Wil men van dyscalculie bij een kind spreken dan moet er sprake zijn van een (ruime)achterstand in rekenen in vergelijking met leeftijdgenoten. Daarnaast moeten er geen andere stoornissen en geen gestoorde ruimtelijke ontwikkeling aanwezig zijn. De aanwezigheid van een stoornis en of een afwijking in de ruimtelijke ontwikkeling kunnen ook als oorzaak functioneren voor het voorkomen van rekenproblemen bij het kind. In zo'n geval spreekt men van secundaire leerstoornissen.

Men spreekt vaak ook van dyscalculie als leerlingen blijvende en opvallende moeilijkheden hebben met rekenvaardigheden en wiskunde en dit ondanks een normale intelligentie. Deze leerlingen kunnen moeilijkheden hebben met het begrijpen van de wiskunde, maar de moeilijkheden kunnen zich ook uiten in opvallend veel rekenfouten zonder gemis aan begrip.

Deze term (dyscalculie) is minder bekend dan dyslexie. De letterlijke betekenis is: 'slecht kunnen rekenen'. Als een kind niet goed kan rekenen heeft dat in de basisschool minder consequenties dan als er met lezen iets aan de hand is, omdat rekenen een veel kleinere rol speelt bij de andere vakken.

Waarmee kunnen problemen met rekenen zoal te maken hebben?

een kind kan over zwakke intellectuele mogelijkheden beschikken, wat zichtbaar wordt bij alle leergebieden
er kan sprake zijn van een leesprobleem, waardoor leessommen extra moeite kosten (redactiesommen)
er kunnen problemen zijn met de rekenmethode en soms ook met het lesgeven; dan ligt het aan het onderwijs
Als de oorzaak niet in het bovenstaande ligt, dan moeten we kijken hoe het kind zich de basisvaardigheden eigen maakt:

Herkent het kind de getalsymbolen? Is er een directe koppeling tussen het zien van het cijfer 5 en het daarbij behorende aantal? En ook andersom: roept het cijfer 5 ook de hoeveelheid op dat erbij hoort? Hoe zit het met het begrip van de tekens, zoals +, - en =?
Verder spelen geheugenproblemen nogal eens een rol. Al rekenend raken ze de informatie kwijt uit hun werkgeheugen (korte termijn geheugen).
De basisvaardigheden van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen komen er niet in (automatisering).
Ook de manier van werken die het kind hanteert kan een bron van verwarring zijn (strategie).
Vaak is de instructie niet voldoende en is verlengde instructie nodig. Anders beginnen ze zo maar aan een som, of komen in tegendeel juist niet tot werken.
Pas als deze problemen bij een goede begeleiding na 6 maanden van intensief werken hardnekkig blijken te zijn, zouden we van kenmerken van dyscalculie kunnen spreken.

Er zijn ook kinderen die qua intelligentie een bepaald profiel laten zien. Deze kinderen ontwikkelen de praktisch intelligentie een stuk minder snel dan de taalgebonden intelligentie. Vaak spreekt men dan van een performale leerstoornis (Non-verbal Language Disorder).

Deze tekst komt van: http://www.leerproblemen.nl/info_dyscalculie.htm
__________________
*tadaam
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2003, 08:52
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Er was een poosje terug op S&S een topic over discalculie en dyslexie.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 10:53
Verwijderd
Citaat:
twuunkle schreef op 25-10-2003 @ 21:10:
In deze tekst staat uitleg over wat discalculie inhoud en je kan er wel uit opmaken of je het hebt of niet.
Over dat laatste, je kan natuurlijk van je zelf nooit met zekerheid vaststellen dat je dyscalculie (of iets anders) hebt of niet. Laat dat vaststellen v.d. diagnose aan de dokter/psycholoog over
Want als je bv. niet zo goed bent in wiskunde, wil dat niet meteen zeggen dat je dyscalculie hebt.

Dit is misschien een hele foute opmerking (zie je meteen dat 'k geen dokter ben ), maar als ik dit zo lees vraag 'k me af of je niet dyslectisch bent en je daardoor rekenproblemen hebt

Ss 't volgende eigenlijk goed Nederlands: "ik ben dyscalculitisch" Of hoe zeg je dat

Ik heb btw geen dyscalculie.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 10:56
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 26-10-2003 @ 11:53:
Dit is misschien een hele foute opmerking (zie je meteen dat 'k geen dokter ben ), maar als ik dit zo lees vraag 'k me af of je niet dyslectisch bent en je daardoor rekenproblemen hebt
een paar d/t fouten? (heb de uitleg niet gelezen, maar dat is toch ge-copy-paste)
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 26-10-2003 @ 11:56:
een paar d/t fouten? (heb de uitleg niet gelezen, maar dat is toch ge-copy-paste)
Er zitten idd niet heel veel fouten in ofzo . Maar dat 'dIscalculie', ipv dyscalculie (dat staat er toch duidelijk onder?! en als je 't waarschijnelijk hebt kun je 't toch zeker wel schrijven Bovendien vind ik (hoeft dus niet zo te zijn) 't typisch zo'n dyslexie-fout. Je hoort iets en schrijft 't op zoals jij het hoort, dus met een i Bovendien hebben dyslectische mensen ook vaak rekenproblemen (verhaaltjessommen bv. en getallen omdraaien) ) en 'rekeningen' en idd 2 d/t fouten. Nu klinkt 't misschien best vergezocht allemaal, maar ik had gewoon dat gevoel bij z'n tekst
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 14:47
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 26-10-2003 @ 14:53:
Er zitten idd niet heel veel fouten in ofzo . Maar dat 'dIscalculie', ipv dyscalculie (dat staat er toch duidelijk onder?! en als je 't waarschijnelijk hebt kun je 't toch zeker wel schrijven Bovendien vind ik (hoeft dus niet zo te zijn) 't typisch zo'n dyslexie-fout. Je hoort iets en schrijft 't op zoals jij het hoort, dus met een i Bovendien hebben dyslectische mensen ook vaak rekenproblemen (verhaaltjessommen bv. en getallen omdraaien) ) en 'rekeningen' en idd 2 d/t fouten. Nu klinkt 't misschien best vergezocht allemaal, maar ik had gewoon dat gevoel bij z'n tekst
volgens mij inderdaad vrij ver gezocht. Dyscalculie is nou niedt bepaalt een makkeleik woort
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 18:26
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ja, ik heb het dus ook...
Met citaat reageren
Oud 26-10-2003, 18:27
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 26-10-2003 @ 15:47:
volgens mij inderdaad vrij ver gezocht. Dyscalculie is nou niedt bepaalt een makkeleik woort
Dad ben yc pest vel ned iau eemz.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2004, 12:24
tonissen
tonissen is offline
Bij ons op school mogen dycal blbla kinderen meer tijd besteden aan proefwerken zoals natuurkunde wiskunde
Oj ik las dat mensen met dus het getal 4553455 niet hardop kunnen voorlezen snel. Kan een normaal iemand dat dan wel want ik heb namelijk dat bnniet en het lukt mij echt niet zelfs niet als ik 5 min de tijd heb. nou ja ik heb duslexie en dat komt wel eene beetje daarmee in de buurt . in ieder geval ik liep op de basisschool 3 jaar voor met rek., en heb daardoor ook een klas overgeslagen. en nu ga ik ng doen duz ik denk dat iedereen daar moeite mee heb
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:00.