Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-04-2005, 09:28
Flowerless
Flowerless is offline
Binnenkort moet ik en de rest van mijn klas de doorbuiging van spaghetti gaan meten en het probleem is dat ik eigenlijk geen enkel idee heb hoe ik dat moet doen, met welke materialen etc Als ik het aan de leraar zou vragen krijg je puntenaftrek.

Nog een 2e vraagje
Wat is veerconstante?

Weten jullie antwoorden op deze 2 vraagjes?

Alvast heel erg bedankt, Carlijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2005, 10:14
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Veerconstante is hoeveel Newton je op de veer moet laten werken om hem een bepaalde afstand te uitrekken/indrukken. Newton per Meter, N/m

De spaghetti, tja. het enige wat ik zou kunnen bedenken is een paar staafjes spaghetti op 2 steuntjes leggen en er gewichtjes aan hangen en dan meten hoever ze doorbuigen. Maar waarschijnlijk vallen ze dan tussen de steuntje door voor ze breken.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 12:01
Flowerless
Flowerless is offline
Hmm nu nog inderdaad een manier om dat beet te houden?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 12:46
Verwijderd
Over de veerconstante: voor kleine uitwijkingen geldt dat de kracht die je op een veer moet uitoefenen om hem een uitwijking u ten opzichte van de evenwichtsstand te geven, gegeven wordt door de uitdrukking Fveer = - k * u, waarin k de veerconstante voorstelt. De veerconstante is verschillend voor iedere veer en is experimenteel te bepalen, bijvoorbeeld door er een gewichtje aan te hangen met een bekende massa en te kijken hoe groot de uitwijking is.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 12:53
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-04-2005 @ 13:46 :
Over de veerconstante: voor kleine uitwijkingen geldt dat de kracht die je op een veer moet uitoefenen om hem een uitwijking u ten opzichte van de evenwichtsstand te geven, gegeven wordt door de uitdrukking Fveer = - k * u, waarin k de veerconstante voorstelt. De veerconstante is verschillend voor iedere veer en is experimenteel te bepalen, bijvoorbeeld door er een gewichtje aan te hangen met een bekende massa en te kijken hoe groot de uitwijking is.
Dat bedoelde ik.

Als je de spaghetti vastzet, kan ie niet doorbuigen, alleen breken.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 13:25
Flowerless
Flowerless is offline
Dus bijv. over proef dat je spaghettie op twee steunen plaatst en daar gewichtjes aanhangt?
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 13:47
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Girl1990 schreef op 24-04-2005 @ 14:25 :
Dus bijv. over proef dat je spaghettie op twee steunen plaatst en daar gewichtjes aanhangt?
ja, maar dan heb je wel het probleem dat de spaghetti tussen de steuntjes door valt.

Anders kun je het misschien aan 1 kant vastzetten aan een steuntje, en de andere kant gewoon los laten hangen (dus ook geen steun) en dan aan het einde gewichtjes hangen. Dan kan 'ie vrij buigen.

Of een steuntje in het midden, en dan de gewichtjes aan beide uiteinden.


En meerdere slierten gebruiken, want 1 sliert breekt erg snel, en het is nauwkeuriger.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 24-04-2005 @ 13:53 :
Dat bedoelde ik.

Als je de spaghetti vastzet, kan ie niet doorbuigen, alleen breken.
Dat lijkt me sterk. Zelfs bordkrijt kun je buigen, alleen je kunt de spaghetti als die hard is maar een heel klein beetje buigen. Dat zal wel 1 mm zijn, ofzo.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 17:53
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-04-2005 @ 16:57 :
Dat lijkt me sterk. Zelfs bordkrijt kun je buigen, alleen je kunt de spaghetti als die hard is maar een heel klein beetje buigen. Dat zal wel 1 mm zijn, ofzo.
Ja,ok. Maar ze moet het wel kunnen meten. Ik heb trouwens spaghetti getest mbt m'n pws, en de slierten vastgezet. Niet gemeten, maar de buiging was minimaal.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2005, 23:14
Supersuri
Supersuri is offline
Ipv steuntjes kan je beter denken aan 2 dingen met oogjes waar je een sliert doorsteekt.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 05:42
Flowerless
Flowerless is offline
We mochen de spaghettie bijv. ook nat maken maarja dan kan je de doorbuiging helemaal niet meten?
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 07:18
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Girl1990 schreef op 27-04-2005 @ 06:42 :
We mochen de spaghettie bijv. ook nat maken maarja dan kan je de doorbuiging helemaal niet meten?
Dan buigt ie vanzelf al
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 18:08
Flowerless
Flowerless is offline
Ja inderdaad. Maar het buigt best wel door hoor spaghettie! Dat is naar mijn verbazing, vandaag konden we op school even testen enzo. Dus ik en projectpartner gaat de spaghettie vastzetten dan gewichtjes aan hangen. Met als variabele de lengte...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Smeltpunt berekenen.
Marcha2222
2 10-10-2009 16:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.