Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2013, 16:09
Bariokie
Bariokie is offline
Hai allemaal.
Hier onder een werkblad en ik snap er eigenlijk helemaal NIKS VAN.
Zouden jullie mij kunnen helpen?
Ik kan ze er nu niet opzetten en ik beloof dat ik ze er binnen een paar uurtjesopzet ^^
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg image.jpg (223.8 KB, 52x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2013, 19:45
ThomasJu
ThomasJu is offline
Ik denk dat je wel begrijpt dat we niet het hele werkblad voor je gaan maken!

Welke vragen heb je zelf al beantwoord? Hoe ben je op dit antwoord gekomen?

Bij welke vragen liep je vast? Waar liep je vast? Wat wilde je proberen?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2013, 01:25
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Teken met je geo-delta (nee geintje driehoek natuurlijk ik snap niet dat ze daar geheel verkeerd een symbool gebruiken maarja natuurkundedocenten zijn raar) en potlood.
Goede tip, pen is lastig gummen en met een liniaal kan je weinig met je hoeken.

Citaat:
gebruik voor de gravitatieconstante g = 10N/kg
Ze proberen je het makkelijk te maken, g ~ 9.8 op aarde en wordt ook wel de valversnelling genoemd, 10 als constante (= vaststaande waarde) is echter makkelijk om mee te rekenen.

Citaat:
vraag 1
je hebt hier c omcirkeld maar het is geen multiple choice het zijn 3 vragen:
a . wat is er veranderd aan het gewicht, is het gewicht minder of meer (vraag je af wat gewicht precies is)
b. ,, ,, massa (wat is massa is massa zoals gewicht afhankelijk van locatie en de gravitatiecontante?)
c. ,, ,, zwaartekracht (is de zwaartekracht minder of meer, hoe komt dat in relatie tot massa)

Citaat:
Slee:
Tip: wat ik altijd doe met dit soort verhaaltjes is puur de gegevens eruit halen en alles wat niet van belang is weghalen, ook zet ik meestal de standaardformules ernaast (die ik je niet ga geven ik ga niet je huiswerk maken, vraag je af wat de formules zijn met betrekking tot gewicht massa en kracht)
Massa slee: 5kg Massa kind 40 kg Massa vader 73 kg

Citaat:
vraag 2
Vraag: Wat is het Gewicht van kind+slee
(nogmaals wat is gewicht, waarvan is dat afhankelijk)

Citaat:
[vraag 3
Het gaat bij deze vraag er niet om dat je berekend wat de krachten zijn, het gaat erom (nadat je weet wat het gewicht (en dus de kracht) is die recht naar beneden werken (zwaartekracht)) dat je kan tekenen hoe ze zich verhouden.

Dus dat als de trekkracht 100N is en de neerwaartse kracht 50N (voorbeeld!!!!) dat je dan de trekkracht 2 keer zo groot maakt als de neerwaartse.

Verder vragen ze naar de kracht van de slee op het touw, dit is de resultante van de neerwaartse kracht en de trekkracht (vraag jezelf af in welke richting wat wordt er precies gevraagd)

Citaat:
vraag 4
Je weet de kracht (uit het antwoord op de vorige vraag), je kan het oppervlak berekenen (let op er zijn 2 glijders) dus dit moet dan een eitje zijn.

Citaat:
Hefboom:
arm1 = 1.5m arm2= 4.3 m, massa hefboom = 0 (verwaarloosbaar)
Massa arm2=10 kg (vraag je af wat is de formule voor moment?)
Evenwichtssituatie (Dit betekent dat totaal zijde 1 hetzelfde is als totaal zijde 2)

Wat is het gewicht op arm 2 als bovenstaande gegeven is? wat betekent dat m.b.t. de evenwichtssituatie (heb ik al voorgezegd niet te moeilijk denken), wat is dan de massa op arm 1, wat is dan het gewicht.
(2 manieren)

Overigens vrees ik met grote vrezen dat als je deze heel erg basale natuurkunde niet snapt dat je het dan nog best moeilijk gaat krijgen, ik adviseer je dan ook heel erg om voor jezelf een "formuleblaadje" te maken om ter referentie bij te houden.

Wat veel leerlingen fout doen in exacte vakken is het als geheel zien (verhaaltje) en dan daar direct een antwoord uit proberen te krijgen terwijl het de bedoeling is dat je factoren van de formule invult en daarmee stap voor stap de nog onbekende factoren mee vindt.

Die methode proberen ze je te leren met vraag 1, ik vind en vond altijd dat ze daar veel te vaag mee zijn in plaats van je dat gewoon te zeggen (werk stap voor stap) proberen ze je geest de relatie te laten zien (en dus waarom de formule zo opgebouwd is) waar het volgens mij fout mee gaat is dat jij (en mensen slecht in exacte vakken) die relaties niet zien daardoor snap je vraag 1 niet, als gevolg snap je vraag 2 niet daardoor kan je vraag 3 niet maken en daardoor vraag 4 niet.

Ga hier maar even mee aan de slag en post even wat jij denkt dat de formules zijn die je nodig hebt erbij, als je er dan nog niet uitkomt kijken we even verder.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Resultante kracht
nood
3 22-06-2014 19:07
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Krachten optellen,Vectoren...
Johnny14
14 25-03-2010 21:36
Psychologie De kracht van je onderbewuste
gewoonmax
14 05-02-2007 08:06
Levensbeschouwing & Filosofie Wat is kracht?
@kie
58 28-03-2005 19:55
Psychologie in je kracht staan
Verwijderd
9 11-08-2004 16:38
ARTistiek Vindt kracht [Verhaal]
kaleidoscope
22 10-02-2002 14:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.