Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2015, 13:06
Lemoii
Hoi allemaal!

Binnenkort heb ik een practicumtoets en daarvan snap ik nog niet zo goed hoe je precies moet bepalen wat voor indicator je moet gebruiken. Uiteraard snap ik dat dit van alles te maken heeft met het pH-omslagtraject, maar ik weet niet hoe bijvoorbeeld het feit dat je een zwak zuur hebt, hier van invloed op is en hoe dit beïnvloedt welke indicator je moet gebruiken. Is er iemand die me dit kan uitleggen?

Verder moeten we ook bij verschillende buizen bepalen wat voor stof daarin aanwezig is. Daarvoor heb je dan H2O, NaCL en HCL als reagentia. Bij water snap ik wel wat je daarmee moet doen, namelijk gewoon kijken of de stof oplosbaar is in water of niet. Maar hoe je moet bepalen wat er met een bepaalde stof gebeurt bij HCL en NaCL, weet ik niet helemaal. Ik weet wel dat er een aantal aantoningsreacties zijn, zoals 2HCl + CO3- -> H2CO3 en dat daar dan gasontwikkeling bij ontstaat, maar bij andere stoffen zou ik hier geen idee bij hebben. Iemand die me hier mee verder kan helpen - en dan vooral ook hoe je dit uitzoekt met behulp van de Binas?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-06-2015, 18:36
Durian
Avatar van Durian
Durian is offline
Ga je dat zwakke zuur neutraliseren met een sterke of zwakke base?
__________________
Time is Illmatic
Met citaat reageren
Oud 07-06-2015, 07:28
Lemoii
Nou, bijvoorbeeld met een sterke base?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2015, 11:19
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Nou, bijvoorbeeld met een sterke base?
Dat is inderdaad de gebruikelijke manier. Wat weet je dan van de pH-waarde bij het equivalentiepunt?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 07-06-2015, 18:35
Lemoii
Hmm, ja, zelf zou ik zeggen dat het equivalentiepunt nog steeds rond de 7 zou liggen, maar dat lijkt niet zo te zijn. Is het dan zou dat het equivalentiepunt onder de 7 ligt omdat het een sterke base is? Maar waarom is dat dan precies zo?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2015, 19:38
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Is het dan zou dat het equivalentiepunt onder de 7 ligt omdat het een sterke base is?
Nee, de pH bij het equivalentiepunt is groter dan 7. Een base heeft immers altijd een pH groter dan 7.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 08-06-2015, 19:09
Lemoii
Citaat:
Nee, de pH bij het equivalentiepunt is groter dan 7. Een base heeft immers altijd een pH groter dan 7.
Ja, dat bedoelde ik haha. Ik vergeet altijd dat een base een pH hoger heeft dan 7 en niet eronder. Maar ik snap het inmiddels al wel, het heeft iets te maken met dat aan het einde van de reactie er met een sterke base, nog een beetje base overblijft, waardoor de pH dus boven de 7 uitkomt op het equivalentiepunt. Vandaar dus ook dat je een indicator nodig hebt met een omslagtraject boven de 7.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2016, 07:41
chemicals
chemicals is offline
ga voor de FFT (FenolFTaleïne), deze heeft een mooi duidelijk omslagpunt rond de pH 8 (hint hint) ook is de omslag heel erg duidelijk namelijk van kleurloos in een zuur milieu naar lichtroze in een licht alkalisch milieu...

succes!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [BIO] Bufferend vermogen
Zequiny
2 07-06-2013 13:52
Huiswerkvragen: Exacte vakken [SK] Idee voor experimenteel onderzoek met autolak
jantie96
6 02-06-2013 11:42
VWO Scheikunde
Roosje
76 25-05-2008 08:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.