Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2007, 08:49
Verwijderd
Is dit technisch gezien nog mogelijk? Ik hoor allemaal verschillende geluiden. Ik ga Communicatie (HBO) doen op de Hanzehogeschool in Groningen.

Ook graag ervaringen over deze opleiding.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2007, 09:25
Verwijderd
Kijk of die opleiding nog een propedeutisch diploma kent en kijk of je daarmee de studie kunt gaan doen die jij wil.
Een propedeuse een 1 jaar halen is geen probleem; er staat gewoon en jaar voor, dus het kan ook gewoon.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 13:15
Verwijderd
Als je een beetje hersens hebt en/of hard wil werken moet dat prima kunnen. Het is iig minder zwaar dan 5/6 VWO in één jaar (wel een stuk praktischer though )

Ik ga volgend jaar voor een P bedrijfseconomie en een VWO certificaat wiskunde B1.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 15:55
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
hangt van de univ af
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 17:17
Trala
Trala is offline
Kan altijd hoor, met je p overstappen, maar je moet wel aan dezelfde profieleisen doen als met een vwo-diploma. Eisen ze bijv. wiskunde b1 moet jij ook wiskunde b1 hebben op vwo-niveau, bijv. door een certificaat te halen. Soms hoeft dat niet omdat je dit in het 1e jaar op het hbo al gehad heb, maar dat is dus afhankelijk van je hbo-opleiding.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2007, 17:38
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
>> Studiekeuze

Het is mogelijk ja. Alleen kun je niet met elke willekeurige P naar elke willekeurige universitaire studie.

Ik weet niet wat je met technisch gezien bedoeld, maar op de HBO opleiding die ik heb gedaan, haalt lang niet iedereen in één jaar z'n P. Hoeveel procent het wel heeft gehaald weet ik alleen niet...
__________________
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 14:42
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Ik heb me laten vertellen dat ze er vanaf willen omdat heel veel hbo'ers dat willen en er relatief veel het uiteindelijk niet halen. Blijkbaar wordt het verschil toch onderschat, zelfs bij alfastudies. Maar op dit moment kan het in ieder geval nog wel voor "algemene" studies.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2007, 16:28
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Broeder schreef op 12-04-2007 @ 15:42 :
Ik heb me laten vertellen dat ze er vanaf willen omdat heel veel hbo'ers dat willen en er relatief veel het uiteindelijk niet halen. Blijkbaar wordt het verschil toch onderschat, zelfs bij alfastudies. Maar op dit moment kan het in ieder geval nog wel voor "algemene" studies.
Universiteiten zijn er niet zo heel blij mee geloof ik.
Maar ik ken toch wel een aantal mensen van 't HBO die echt geen problemen hebben op de uni.
En ik ken iemand die na 4 jaar HBO (afgerond), zelfs nog moeite heeft met het eerste jaar van de uni. Beetje vreemd dus...
__________________
Met citaat reageren
Oud 13-04-2007, 16:17
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
Dan moet je kijken bij het kopje "Toelatingseisen" op de sites van universiteiten.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2007, 13:22
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
In Leiden is deze mogelijkheid afgeschaft vanaf het schooljaar 05/06. De reden die ze ervoor gaven is dat het voor deze HBO'ers te zwaar was.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 08:51
Malice
Avatar van Malice
Malice is offline
Citaat:
Miracle schreef op 12-04-2007 @ 17:28 :
Universiteiten zijn er niet zo heel blij mee geloof ik.
Maar ik ken toch wel een aantal mensen van 't HBO die echt geen problemen hebben op de uni.
En ik ken iemand die na 4 jaar HBO (afgerond), zelfs nog moeite heeft met het eerste jaar van de uni. Beetje vreemd dus...
Ik ben van HBO maatschappelijk werk met P naar WO Arabisch (wat niet 1 van de gemakkelijkste studies is) gegaan, en sta een 7,5 gemiddeld. Het heeft er meer mee te maken of je echt gemotiveerd bent denk ik. Het VWO heb ik niet gehaald omdat ik vakken als economie, wiskunde, aardrijkskunde gewoon niet interessant vond, en nu heb ik vakken die ik wel leuk vind en haal ik ineens heel goede cijfers! Verder ken ik trouwens alleen maar mensen die van het HBO naar de universiteit zijn gegaan, waarbij het geen problemen heeft opgeleverd.
Ik denk dat het er voornamelijk om gaat dat je het echt graag wilt!
Of het technisch gezien mogelijk is, dat ligt eraan welke studie je hierna wilt gaan doen, zoals al eerder gezegd is.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 13:06
danny23
danny23 is offline
Ik ben tegen deze regel. Ik doe nu een beta studie en ik ben al is een keer genaait door een hboer. Ik moest toen een verslag maken met een jongen en hij snapte geen ene reet van de stof. Uiteindelijk moest ik het in me eentje doen maar werd de werkdruk te hoog voor me. Ik ben uiteindelijk afgehaakt. Ik ga niet 2x zoveel werk doen als ik maar 1x zoveel aantal studiepunten krijg

Ik laat me niet weer naaien door een hboer. Het niveau is gewoon een stukkie hoger. Ik ben ooit op het vwo blijven zitten en ik moest toen naar een ROC om een paar vakken over te doen. Bij een vak hadden ze geen examens op vwo niveau dus lieten ze mij havo toetsen maken. Nou die waren echt belachelijk makkelijk. En het is geen schande als je niet het hoogste niveau heb. Dat is absoluut geen schande maar je moet wel je grenzen kennen. En niet andere mee in je graf nemen
Met citaat reageren
Oud 18-04-2007, 16:52
Verwijderd
Citaat:
danny23 schreef op 18-04-2007 @ 14:06 :
Ik ben tegen deze regel. Ik doe nu een beta studie en ik ben al is een keer genaait door een hboer. Ik moest toen een verslag maken met een jongen en hij snapte geen ene reet van de stof. Uiteindelijk moest ik het in me eentje doen maar werd de werkdruk te hoog voor me. Ik ben uiteindelijk afgehaakt. Ik ga niet 2x zoveel werk doen als ik maar 1x zoveel aantal studiepunten krijg

Ik laat me niet weer naaien door een hboer. Het niveau is gewoon een stukkie hoger. Ik ben ooit op het vwo blijven zitten en ik moest toen naar een ROC om een paar vakken over te doen. Bij een vak hadden ze geen examens op vwo niveau dus lieten ze mij havo toetsen maken. Nou die waren echt belachelijk makkelijk. En het is geen schande als je niet het hoogste niveau heb. Dat is absoluut geen schande maar je moet wel je grenzen kennen. En niet andere mee in je graf nemen
Jammer dat jij dan net een luie hbo'er bent tegengekomen; de hbo'ers die ik op het wo ken zijn juist super actief met hun studie. En er zijn ook genoeg wo'ers die niet normaal samen kunnen werken of de stof niet snappen.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 13:06
Verwijderd
Citaat:
danny23 schreef op 18-04-2007 @ 14:06 :
Ik ben tegen deze regel. Ik doe nu een beta studie en ik ben al is een keer genaait door een hboer. Ik moest toen een verslag maken met een jongen en hij snapte geen ene reet van de stof. Uiteindelijk moest ik het in me eentje doen maar werd de werkdruk te hoog voor me. Ik ben uiteindelijk afgehaakt. Ik ga niet 2x zoveel werk doen als ik maar 1x zoveel aantal studiepunten krijg

Ik laat me niet weer naaien door een hboer. Het niveau is gewoon een stukkie hoger. Ik ben ooit op het vwo blijven zitten en ik moest toen naar een ROC om een paar vakken over te doen. Bij een vak hadden ze geen examens op vwo niveau dus lieten ze mij havo toetsen maken. Nou die waren echt belachelijk makkelijk. En het is geen schande als je niet het hoogste niveau heb. Dat is absoluut geen schande maar je moet wel je grenzen kennen. En niet andere mee in je graf nemen
Ja want hbo'ers zijn heel lui; daarom willen ze een jaar extra studeren en een niveau hoger Kom nou, dat jij zo stom bent om een werkstuk in je eentje te gaan maken als het groepswerk is, en dan nog hem de schuld geven ook.

Ik betwijfel sowieso of jij een universitaire studie doet. Het speltalent van studenten mag dan wel achteruit gaan, maar dit is zelfs pijnlijk voor een vmbo'er.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 15:33
danny23
danny23 is offline
Citaat:
Morgan schreef op 21-04-2007 @ 14:06 :
Ja want hbo'ers zijn heel lui; daarom willen ze een jaar extra studeren en een niveau hoger Kom nou, dat jij zo stom bent om een werkstuk in je eentje te gaan maken als het groepswerk is, en dan nog hem de schuld geven ook.

Ik betwijfel sowieso of jij een universitaire studie doet. Het speltalent van studenten mag dan wel achteruit gaan, maar dit is zelfs pijnlijk voor een vmbo'er.
Waar slaat dit nou weer op? In mijn geval was het een combinatie van de twee. Hij kon het gewoon niet en hij was ook nog eens lui. En over het algemeen kan ik wel zeggen dat hbo'ers gewoon het niveau niet aankunnen. En nogmaals dat is geen schande. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar laat die mensen dan een vwo diploma halen in plaats van een P. Of nog beter een toelatingstoets, want een vwo diploma zegt ook geen ene reet.

En hoezo twijfel je eraan of ik een universitaire studie doe of niet? waar slaat dat nou weer op? Alsof jij wel een unversitaire studie doet.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 15:41
Verwijderd
Ik kom van het hbo (alleen dan volledig hbo, niet alleen propedeuse, maar dat verandert niets aan je intelligentie), net als ongeveer driekwart van de studenten van de studie die ik doe. De meeste zijn vreselijk fanatiek, enorm gericht op hun studie, weten wat ze willen, kunnen goed zelfstandig werken en halen heel behoorlijke cijfers. Mijn ervaring is dus dat het allemaal best wel mee valt met "die hbo'ers".
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 16:26
danny23
danny23 is offline
Naja de experts zijn het niet voor niets met mij eens. Waarom denk je anders dat leiden deze regel heeft afgeschaft (als ik de vorige post mag geloven). Het niveau wordt toch vaak onderschat. Bij alfa-studies maakt het minder uit want je kan het nog compenseren door gewoon hard te leren maar vooral bij beta-studies lukt het gewoon niet.

Het liefst zou ik een toelatingstest voor studies willen zien, want ook een vwo diploma zegt niets. Zo kunnen rijke kinderen gewoon via een prive school een vwo diploma kopen
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 16:28
Verwijderd
Citaat:
danny23 schreef op 21-04-2007 @ 17:26 :
Naja de experts zijn het niet voor niets met mij eens. Waarom denk je anders dat leiden deze regel heeft afgeschaft (als ik de vorige post mag geloven). Het niveau wordt toch vaak onderschat. Bij alfa-studies maakt het minder uit want je kan het nog compenseren door gewoon hard te leren maar vooral bij beta-studies lukt het gewoon niet.

Het liefst zou ik een toelatingstest voor studies willen zien, want ook een vwo diploma zegt niets. Zo kunnen rijke kinderen gewoon via een prive school een vwo diploma kopen
It's time for you to get laid, my greatest friend
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-04-2007, 16:45
Verwijderd
Citaat:
danny23 schreef op 21-04-2007 @ 17:26 :
Het liefst zou ik een toelatingstest voor studies willen zien, want ook een vwo diploma zegt niets. Zo kunnen rijke kinderen gewoon via een prive school een vwo diploma kopen
Je kunt een vervalsing kopen, ja. Maar privéscholen zijn ook gewoon scholen die zich aan de normen van het centraal examen moeten houden.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 17:48
Verwijderd
Citaat:
danny23 schreef op 21-04-2007 @ 17:26 :
Naja de experts zijn het niet voor niets met mij eens. Waarom denk je anders dat leiden deze regel heeft afgeschaft (als ik de vorige post mag geloven). Het niveau wordt toch vaak onderschat. Bij alfa-studies maakt het minder uit want je kan het nog compenseren door gewoon hard te leren maar vooral bij beta-studies lukt het gewoon niet.

Het liefst zou ik een toelatingstest voor studies willen zien, want ook een vwo diploma zegt niets. Zo kunnen rijke kinderen gewoon via een prive school een vwo diploma kopen
Bron, bron, bron
Met citaat reageren
Oud 21-04-2007, 23:16
Verwijderd
Citaat:
danny23 schreef op 21-04-2007 @ 17:26 :
Naja de experts zijn het niet voor niets met mij eens.
De experts zijn oa de mensen waar ik college van heb, ik heb hen er nog niet over gehoord. Ik ben dus erg benieuwd naar je bronnen.

Welke vorige post ging over Leiden?

Daarnaast zie ik op de site van de universiteit Leiden bij iig geneeskunde en biomedische wetenschappen staan dat je daar met "een propedeutisch diploma van het hbo of wo" toegelaten wordt...

Laatst gewijzigd op 21-04-2007 om 23:21.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2007, 23:54
danny23
danny23 is offline
Ik lees dit op hun website over de toelating voor geneeskunde. Je mag met een einddiploma of een propedeutisch diploma van het hbo of wo meedoen aan de loting. MAAR je moet verplicht vwo deelcertificaten hebben voor natuurkunde 1, scheikunde 1, biologie 1,2 en wiskunde B1. Dat is wat er staat op hun website.

Dat vind ik weer wel kunnen. Plus nog een extra toelatingstoets als extra slot op de deur. Want even terug komen op prive scholen. Natuurlijk moet je een landelijk CE afleggen. Maar je moet ook schoolexamens doen wat 50% meetelt voor je eind cijfer. Dus ze kunnen de toetsen op prive scholen belachelijk makkelijk maken plus het feit dat de leraren precies zeggen wat je moet doen op een toets en je krijhgt nog eens heel intensief les. Zelfs iemand die een citoscore lager dan vmbo heeft kan het zo op deze manier halen. En dat is precies wat ook echt gebeurt is bij een jongen die ik ken

Nog een voorbeeld. Ik was ooit blijven zitten. en moest het jaar daarna een paar vakken over doen. Ik deed NT maar ik dacht laat ik dan maar meteen bio1,2 erbij nemen. Het hele jaar heb ik helemaal niets gedaan aan biologie. Ik heb 3 enen gehaalt, een 5 en een 8. En die 8 was voor een PO. Dus gemiddeld stond ik een 3 ofzo voor mijn SE. Ik heb ook helemaal niet meer geleerd voor mijn CE. Maar ik had het alsnog wel gemaakt. Ik had een 4.4 gehaald. Conclusie ik stond gemiddeld een 4 voor het vak bio1,2 en ben geslaagd met een NG/NT profiel. Maar of ik iets van biologie ken? HELEMAAL NIETS! Ga ik dit jaar meeloten voor geneeskunde? Ja. Is het rechtvaardig? Nee

Dit zijn twee voorbeelden die gewoon eigenlijk misbruik maken van het nederlandse schoolsysteem. Dus daarom zegt een vwo diploma helemaal niets
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 09:49
Ivys
Avatar van Ivys
Ivys is offline
Volgens mij als je mee doet aan de loting kijken ze wel naar je cijfers. Het is volgens mij zo; hoe hoger je cijfers hoe meer kans je maakt om ingeloot te worden. Ik denk dat de kans heel klein is dat je tussen allemaal studenten komt te zitten die niks afweten van Biologie.
Het lijkt me uberhoupt onwaarschijnlijk dat iemand die het hele schooljaar niks uitvoert voor Biologie er voor kiest om geneeskunde te gaan studeren.
__________________
You'll never know what you gonna get
Met citaat reageren
Oud 23-04-2007, 10:39
Verwijderd
Citaat:
danny23 schreef op 23-04-2007 @ 00:54 :
Dat vind ik weer wel kunnen. Plus nog een extra toelatingstoets als extra slot op de deur. Want even terug komen op prive scholen. Natuurlijk moet je een landelijk CE afleggen. Maar je moet ook schoolexamens doen wat 50% meetelt voor je eind cijfer. Dus ze kunnen de toetsen op prive scholen belachelijk makkelijk maken plus het feit dat de leraren precies zeggen wat je moet doen op een toets en je krijhgt nog eens heel intensief les. Zelfs iemand die een citoscore lager dan vmbo heeft kan het zo op deze manier halen. En dat is precies wat ook echt gebeurt is bij een jongen die ik ken
Ja, natuurlijk werkt intensief les hebben beter. Dat is logisch. Maar gewone middelbare scholen kunnen ook hun toetsen erg makkelijk maken. Heb je daar wel eens aan gedacht?

Bovendien moeten leerlingen van een privéschool of staatsexamen doen, waar de toetsen op school niet meetellen, of ze doen gewoon examen, en dan controleert de Onderwijsinspectie of het niveau van de SE's voldoende is. (Als er een te groot verschil is tussen SE en CE, komen ze meestal eens kijken.)

En dat het niveau dan niet altijd goed is bij de SE's, dat kan. Maar goed, als jij generaliseert, kan ik het ook: ik ken zat middelbare scholen waar bijvoorbeeld de toetsen Latijn en/of Grieks in de vierde bestonden uit alleen maar woordjes leren, terwijl die toetsen meetelden voor het SE-cijfer.

Ik krijg een beetje het idee dat jij behoorlijk rancuneus bent over het hele schoolsysteem, omdat je er zelf toevallig 'slachtoffer' van bent geworden. Het is alsof als jij faalt, anderen dat ook allemaal moeten doen. Ja, privéscholen zijn 'vervelend' omdat niet iedereen de kans krijgt om ernaar toe te gaan. Maar soms is dat nou eenmaal zo. Niet iedereen mag bij een voetbalclub als Ajax spelen, en daar krijg je toch significant betere training dan bij een amateurclub. Daar hoor je niemand over.
Iedereen in Nederland kan en mag onderwijs volgen, dat sommige mensen zo gek zijn om meer dan tienduizend euro per jaar te betalen voor een particuliere opleiding, dat moeten zij toch zelf weten?

Laatst gewijzigd op 23-04-2007 om 10:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Van de Havo naar de WO (TU)?
evelientje23
7 17-06-2015 15:28
Wegwijzen & Voorstellen Van de Havo naar de WO (TU)?
evelientje23
0 15-06-2015 15:19
Studeren Stoppen met studeren of doorgaan? Maar dan wel 1 jaar verliezen
Associated
13 21-10-2012 11:30
Studeren Havo-diploma: HBO officemangement of propedeuse en dan Franse taal en cultuur?!
myrthevg
6 11-09-2009 15:06
Studeren eerst SPH afronden, dan psychologie doen
kliwie
40 30-09-2004 15:43
Algemene schoolzaken Wie is er dit jaar aan zijn studie begonnen?
marlies
61 20-11-2002 19:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:45.