Oud 24-07-2004, 19:25
IGRA
IGRA is offline
Het geloven in het bestaan van God

Als ons wordt gevraagd naar bewijzen voor het bestaan van God, dan antwoorden wij: Het bewijs kan men vinden met behulp van de volgende zaken:

- De ratio

- De waarneming

- De natuurlijke aanleg

- Het geloof

Wij hebben het geloof als laatste genoemd omdat dit soort discussies vaak gehouden worden met mensen die niet geloven.

Wat betreft de bewijzen die men kan vinden aan de hand van het verstand, hierover zeggen wij: Hebben alle bestaande wezens zichzelf geschapen of zijn ze door blinde toeval zijn ontstaan? Als er wordt gezegd dat zij uit zichzelf zijn ontstaan. Dan zeggen wij dat dit tegen de ratio in gaat. Want voor hun bestaan waren zij niets dus hoe kan niets ineens iets worden. Als er daarentegen wordt gezegd dat zij door blinde toeval zijn ontstaan, dan zeggen wij hierover ook dat dit in strijd is met de ratio. Want als je naar alle zaken om je heen kijkt zoals vliegtuigen, raketten, auto’s en diverse apparaten, kan men hierover zeggen dat dit alles per toeval is ontstaan? Iedereen zal dan moeten bekennen dat dit niet mogelijk is. Zo is het ook met de bergen, vogels, zon, maan, sterren, bomen, woestijnen, zeeën enz. Het kan nooit zo zijn dat dit allemaal per toeval is ontstaan.

Eens was een grote geleerde in debat met een verzameling atheïsten uit India over het bestaan van God. de geleerde zei toen: “Ik denk aan een schip, volgeladen met goederen dat onbemand over de zee vaart en aankomt op de plaats van bestemming. Waarna de goederen vanzelf afgelost worden, zonder tussenkomst van havenwerkers.” Zij vroegen toen: “Denk jij hier werkelijk aan?” Hij antwoordde: “Ja!” Zij zeiden toen: “Dan ben jij je verstand kwijt. Want het bestaat niet dat een schip vanzelf vaart, aankomt en aflost. Dit is absoluut onmogelijk.” Hij zei toen: “Hoe kunnen jullie dit wel vreemd vinden, terwijl jullie zonder enige moeite durven te beweren dat deze hemelen, zon, maan, sterren, bergen, bomen, dieren en mensen allemaal geen Schepper hebben?” Toen wisten zij dat de man hun verstand had aangesproken en zij stonden versteld van zijn antwoord.

Er werd tegen een bedoeïen gezegd: “Hoe weet je zeker dat jouw Heer bestaat?” Hij antwoordde: “De voetsporen in het zand duiden op een voetganger die voorbij is gekomen en uitwerpselen duiden op kamelen die voorbij zijn getrokken. Dus, een hemel vol met sterren, een aarde rijk aan wegen en een zee rijk aan golven, duidt dit allemaal niet op de Alhorende, de Alziende?”

In het kader hiervan zegt God (interpretatie van de betekenis):

“…Zijn zij uit niets geschapen of zijn zij zelf de scheppers?” (Soerat at-Toer: 35)

Hieruit concluderend kunnen wij zeggen dat aan de hand van de ratio het bewijs is geleverd voor het bestaan van God.

Wat betreft de bewijzen die men kan vinden aan de hand van de gewaarwording, hierover zeggen wij: De mens roept zijn Heer aan zeggende: “O Heer!” om Hem vervolgens iets te vragen, waarna zijn smeekbede wordt verhoord. Dit zien wij veelvuldig om ons heen gebeuren en ook kennen wij vele verhalen van de mensen die ons zijn voorgegaan waarvan de smeekbeden zijn verhoord. Eens kwam er een bedoeïen de moskee binnen terwijl de Profeet (vrede zij met hem) de vrijdagstoespraak aan het houden was en zei: “Al ons bezit is vernietigd en er is geen uitweg meer, vraagt Allah om ons te hulp te schieten?” Anas zei: “Bij Allah, op dat moment zag je geen pluimpje wolk aan de lucht… Maar direct na de smeekbede van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) verscheen uit het niets een wolk, deze verspreidde zich vervolgens, daarna begon het te donderen, te bliksemen en te regenen. En op het moment dat de Boodschapper (vrede zij met hem) van de minbar afkwam was zijn baard doordrenkt met regen.”

Hieruit concluderend kunnen wij zeggen dat aan de hand van de gewaarwording het bewijs is geleverd voor het bestaan van God.

Wat betreft de bewijzen die men kan vinden aan de hand van de natuurlijke aanleg, hierover zeggen wij: Veel mensen, waarvan de natuurlijke aanleg niet verpest is, geloven in het bestaan van God. Zelfs de mensen die beweren niet te geloven in God, op het moment dat zij God het meest nodig hebben, bijvoorbeeld in een gevaarlijke situatie of wanneer alles lijkt tegen te zitten, dan heffen zij hun handen in de lucht, Allah aanroepend. Daarom geeft Allah een soortgelijk voorbeeld in de Koran (interpretatie van de betekenis):

“En als zij op de schepen varen, roepen zij Allah zuiver in geloof aan. Maar zodra Hij hen heeft gered en aan land heeft gebracht, dan kennen zij deelgenoten (aan Hem) toe.” (Soerat al-cAnkaboet: 65)

Wat betreft de bewijzen die men kan vinden aan de hand van het geloof, hierover zeggen wij: Het feit dat alle profeten zijn gekomen met regels en wetten die de schepping ten bate komen duidt op bestaan van een Alwetende, Allerwijze en Genadevolle Heer. En in het bijzonder de Koran en zijn wetten. God daagt zijn schepselen uit om te komen met het gelijke ervan. Alle boodschappers en profeten die naar verschillende volkeren zijn gestuurd, in verschillende tijden leefden en verschillende talen spraken hebben allen gesproken over één en hetzelfde, namelijk het bestaan van God, het aanbidden van Hem alleen, de Hel, het Paradijs enz.




bron: www.al-yaqeen.com
Advertentie
Oud 24-07-2004, 19:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
weer een 'allemaal-al-eerder-gezien-en-onwaar-bewezen-thread'.

__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 24-07-2004, 19:59
Verwijderd
*ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT* *ZuchT*

Niet weer een 'God bestaat' topic.
Oud 24-07-2004, 20:11
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Ooit gehoord van ontwikkeling? Natuurlijk was er niet ineens het schaap. Het was hiervoor een ander wezen, dat zich aan de varandering van het klimaat aanpaste. Zo is het met flora precies het zelfde. Het ontstaat uit cellen en ontwikkeld zich steeds verder.

Maargoed, ik voel me met deze uitleg best wel overbodig.
__________________
Monty Python is briljant
Oud 24-07-2004, 20:12
Payableondeath
Avatar van Payableondeath
Payableondeath is offline
Citaat:
Wat betreft de bewijzen die men kan vinden aan de hand van het verstand, hierover zeggen wij: Hebben alle bestaande wezens zichzelf geschapen of zijn ze door blinde toeval zijn ontstaan? Als er wordt gezegd dat zij uit zichzelf zijn ontstaan. Dan zeggen wij dat dit tegen de ratio in gaat. Want voor hun bestaan waren zij niets dus hoe kan niets ineens iets worden. Als er daarentegen wordt gezegd dat zij door blinde toeval zijn ontstaan, dan zeggen wij hierover ook dat dit in strijd is met de ratio. Want als je naar alle zaken om je heen kijkt zoals vliegtuigen, raketten, auto’s en diverse apparaten, kan men hierover zeggen dat dit alles per toeval is ontstaan? Iedereen zal dan moeten bekennen dat dit niet mogelijk is. Zo is het ook met de bergen, vogels, zon, maan, sterren, bomen, woestijnen, zeeën enz. Het kan nooit zo zijn dat dit allemaal per toeval is ontstaan.
Toeval dat auto's er zijn?? Nee mensen bouwen door op kennis die eerder door hun voorgangers vergaart is, waardoor zij zelf minder hoeven te verzinnen in het proces van bijvoorbeeld een auto maken. [bij wijze van] De eerste mens bedacht het wiel, de tweede een constructie en de derde een auto. Dan kan je niet zeggen dat dat ook maar iets met toeval te maken heeft, het is gebasseerd op kennis, die van simpel naar ingewikkeld gaat, omdat de basis al door anderen in het verleden is gelegd. Ik zou dus het woord toeval sowieso weg willen laten wij het ontdekken van auto's, want het is nog best logisch te denken dat iemand met 'toeval' een wiel heeft uitgevonden.

Citaat:
Eens was een grote geleerde in debat met een verzameling atheïsten uit India over het bestaan van God. de geleerde zei toen: “Ik denk aan een schip, volgeladen met goederen dat onbemand over de zee vaart en aankomt op de plaats van bestemming. Waarna de goederen vanzelf afgelost worden, zonder tussenkomst van havenwerkers.” Zij vroegen toen: “Denk jij hier werkelijk aan?” Hij antwoordde: “Ja!” Zij zeiden toen: “Dan ben jij je verstand kwijt. Want het bestaat niet dat een schip vanzelf vaart, aankomt en aflost. Dit is absoluut onmogelijk.” Hij zei toen: “Hoe kunnen jullie dit wel vreemd vinden, terwijl jullie zonder enige moeite durven te beweren dat deze hemelen, zon, maan, sterren, bergen, bomen, dieren en mensen allemaal geen Schepper hebben?” Toen wisten zij dat de man hun verstand had aangesproken en zij stonden versteld van zijn antwoord.
Wat een zeer naïve atheïsten dan....

Citaat:
Er werd tegen een bedoeïen gezegd: “Hoe weet je zeker dat jouw Heer bestaat?” Hij antwoordde: “De voetsporen in het zand duiden op een voetganger die voorbij is gekomen en uitwerpselen duiden op kamelen die voorbij zijn getrokken. Dus, een hemel vol met sterren, een aarde rijk aan wegen en een zee rijk aan golven, duidt dit allemaal niet op de Alhorende, de Alziende?”
Euh.. nee.

Citaat:
In het kader hiervan zegt God (interpretatie van de betekenis):

“…Zijn zij uit niets geschapen of zijn zij zelf de scheppers?” (Soerat at-Toer: 35)

Hieruit concluderend kunnen wij zeggen dat aan de hand van de ratio het bewijs is geleverd voor het bestaan van God.
Een intepretatie uit een boek, dat jij als waarheid ziet en waar je verder niks uit kan concluderen voor mensen het ook daadwerkelijk als bewijs gaan zien.

Citaat:
Wat betreft de bewijzen die men kan vinden aan de hand van de gewaarwording, hierover zeggen wij: De mens roept zijn Heer aan zeggende: “O Heer!” om Hem vervolgens iets te vragen, waarna zijn smeekbede wordt verhoord. Dit zien wij veelvuldig om ons heen gebeuren en ook kennen wij vele verhalen van de mensen die ons zijn voorgegaan waarvan de smeekbeden zijn verhoord. Eens kwam er een bedoeïen de moskee binnen terwijl de Profeet (vrede zij met hem) de vrijdagstoespraak aan het houden was en zei: “Al ons bezit is vernietigd en er is geen uitweg meer, vraagt Allah om ons te hulp te schieten?” Anas zei: “Bij Allah, op dat moment zag je geen pluimpje wolk aan de lucht… Maar direct na de smeekbede van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) verscheen uit het niets een wolk, deze verspreidde zich vervolgens, daarna begon het te donderen, te bliksemen en te regenen. En op het moment dat de Boodschapper (vrede zij met hem) van de minbar afkwam was zijn baard doordrenkt met regen.”

Hieruit concluderend kunnen wij zeggen dat aan de hand van de gewaarwording het bewijs is geleverd voor het bestaan van God.
En occulte krachten dan? Of sluit je die uit? En het kan ook een truc zijn, zoals er bekend is gemaakt (ik durf niet te zeggen of het waar is) dat Say Baba stof laat verschijnen in zijn hand en er stof op zijn foto's komt; hij schijnt dat door middel van kleine bolletjes stof die hij verpulvert te doen en door een soort gel op foto's te smeren te doen. En heb je dat ook zelf waargenomen of ken je alleen het verhaal van de Boodschapper van Allah?

Citaat:
Wat betreft de bewijzen die men kan vinden aan de hand van de natuurlijke aanleg, hierover zeggen wij: Veel mensen, waarvan de natuurlijke aanleg niet verpest is, geloven in het bestaan van God. Zelfs de mensen die beweren niet te geloven in God, op het moment dat zij God het meest nodig hebben, bijvoorbeeld in een gevaarlijke situatie of wanneer alles lijkt tegen te zitten, dan heffen zij hun handen in de lucht, Allah aanroepend. Daarom geeft Allah een soortgelijk voorbeeld in de Koran (interpretatie van de betekenis):

“En als zij op de schepen varen, roepen zij Allah zuiver in geloof aan. Maar zodra Hij hen heeft gered en aan land heeft gebracht, dan kennen zij deelgenoten (aan Hem) toe.” (Soerat al-cAnkaboet: 65)
De natuurlijke aanleg is leuk en aardig, maar als het werkelijk de aanleg was, zou de mens na die ervaring moeten beseffen dat Allah werkelijk God is en dan zouden ze hem wel gaan dienen. Kijk als een schietgebedje je red dan geloof je daarna wel; doe je dat niet, dan was het geen aanleg maar een roep om hulp bij de hopelijk hogere macht waar je eigenlijk toch niet in gelooft.

Citaat:
Wat betreft de bewijzen die men kan vinden aan de hand van het geloof, hierover zeggen wij: Het feit dat alle profeten zijn gekomen met regels en wetten die de schepping ten bate komen duidt op bestaan van een Alwetende, Allerwijze en Genadevolle Heer. En in het bijzonder de Koran en zijn wetten. God daagt zijn schepselen uit om te komen met het gelijke ervan. Alle boodschappers en profeten die naar verschillende volkeren zijn gestuurd, in verschillende tijden leefden en verschillende talen spraken hebben allen gesproken over één en hetzelfde, namelijk het bestaan van God, het aanbidden van Hem alleen, de Hel, het Paradijs enz.
Vind je die uitspraak niet iets te christelijk. Ik bedoel waar komt het idee zendelingen vandaan en het idee hemel en hel. Bovendien vind ik het feit dat je Allah ook met God aanspreekt (al is het welliswaar de letterlijke vertaling) een jammer feit. God heeft namelijk voor de christenen een hele andere betekenis en die wordt flink uit zijn benaming en betekenis ervan getrapt.
__________________
Ik weet niks originelers dan niks

Laatst gewijzigd op 24-07-2004 om 20:29.
Oud 24-07-2004, 20:13
Payableondeath
Avatar van Payableondeath
Payableondeath is offline
Citaat:
rampenstamper schreef op 24-07-2004 @ 20:11 :
Ooit gehoord van ontwikkeling? Natuurlijk was er niet ineens het schaap. Het was hiervoor een ander wezen, dat zich aan de varandering van het klimaat aanpaste. Zo is het met flora precies het zelfde. Het ontstaat uit cellen en ontwikkeld zich steeds verder.

Maargoed, ik voel me met deze uitleg best wel overbodig.
Ghehe, hoe voel ik me dan na mijn uitleg (A)
__________________
Ik weet niks originelers dan niks
Oud 24-07-2004, 20:23
rampenstamper
Avatar van rampenstamper
rampenstamper is offline
Citaat:
Payableondeath schreef op 24-07-2004 @ 20:13 :
Ghehe, hoe voel ik me dan na mijn uitleg (A)
Heb met je te doen...
__________________
Monty Python is briljant
Oud 24-07-2004, 20:28
Payableondeath
Avatar van Payableondeath
Payableondeath is offline
Citaat:
rampenstamper schreef op 24-07-2004 @ 20:23 :
Heb met je te doen...
Dank je
__________________
Ik weet niks originelers dan niks
Oud 24-07-2004, 20:30
Verwijderd
Hierover zijn al diverse topics:

Op deze pagina NB!: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=899580

op mystiek:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=900585

Verder wil ik vragen je de overige posts ook te lezen in de topic waarin je reageert.

Hier kan verder een slotje op lijkt me.
Oud 24-07-2004, 21:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 24-07-2004 @ 20:30 :

Hier kan verder een slotje op lijkt me.
mijn idee,
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 24-07-2004, 21:57
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 24-07-2004 @ 20:30 :
Hier kan verder een slotje op lijkt me.
Waar is McCaine als je hem nodig hebt
Oud 24-07-2004, 22:01
Verwijderd
Oh please.
Oud 24-07-2004, 22:22
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
haha rot toch op.


ja heel leuk enzo,maar ga maar lekker met je gristenvriendjes dit bespreken, ik leef liever serieus zonder mn oogkleppen op en kop onder de grond, als het mag
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Oud 25-07-2004, 02:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Payableondeath schreef op 24-07-2004 @ 20:12 :
*stampt onzinverhaal van topic opener de grond in*
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 25-07-2004, 03:09
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Als je het zou samenvatten in max. 15 zinnen, had ik het misschien nog gelezen met een paar alinea's ^_^
Dus mag van mij ook wel een slotje mayo
Oud 25-07-2004, 07:12
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
blahblahblah
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Hoe om te gaan met een jongetje met 'gedragsproblemen'
Eend
6 29-12-2004 19:09
Liefde & Relatie M'n ex maakt me zo onzeker...
devilcat
73 13-01-2004 12:49
Levensbeschouwing & Filosofie wie zich beter voelt dan anderen is afkeurenswaardig?
Woodstock
31 13-07-2003 17:18
Liefde & Relatie Hoe kan je zooo gemeen zijn?
Maikie
38 06-04-2003 20:43
Liefde & Relatie hij loopt nu ineens alles te ontkennen over vreemdgaan. Help me , ik ben in de war!!
devilcat
38 18-01-2003 23:38
Verhalen & Gedichten [verhaal] Tanja.
Vlooienband
47 12-10-2002 14:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.