Oud 26-08-2009, 10:58
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Serieus topic natuurlijk.

Niet iedereen heeft de kans om op jongere leeftijd al een huis te kopen, maar wil wel verder kijken dan thuis blijven, op kamers gaan / blijven of vindt de stap naar samenwonen nog te groot (of het is nog geen optie).

Er van uitgaande dat je een appartement of huis toegewezen hebt gekregen of zelf gevonden, waar moet je op letten? Wat als de locatie en het huis in principe bevallen, maar de staat tegenvalt? Wat moeten corporaties of particuliere verhuurders voor je doen, wat komt voor je eigen rekening? En wat mag in een gehuurd huis niet, of moet?

Op welke extra bijkomende kosten moet je letten? Enz. Ervaringen zijn wat mij betreft ook welkom (positief / negatief).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2009, 11:12
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Let erop dat alles fatsoenlijk afgewerkt wordt. Woningstichtingen zijn nog weleens laks bij het uitvoeren van reparaties (of liever gezegd: de handyman die langsgestuurd wordt door de betreffende woningstichting). Bij zijn en bijsturen.
Daarnaast kun je voor een heleboel dingen vragen of de woningstichting het wil doen (zoals thermostaatknoppen op de verwarmingen en douche zetten), maar je kunt ze ook zelf doen. Vraag je je woningstichting om het te doen ga je meer huur betalen (want dan is de boel meer waard), doe je het zelf dan betaal je de kosten zelf en kun je de materialen bij verhuizen doorverkopen aan de nieuwe huurders of de woningstichting en vang je een deel van het bedrag terug. Dus als je iets zelf kunt: doen! Wel even goed kijken waar je toestemming voor nodig hebt en wat gewoon mag. Vergeet ook niet de oude materialen te bewaren zodat je iets terug kunt zetten als je eruit gaat.

Kijk als je erin gaat ook goed naar het huis en de tuin. Accepteer je het, dan accepteer je het met alle troep van dien. Dus staan er nog kasten die jij niet wilt, vraag de woningstichting ze weg te halen. Wespennesten dienen uit de tuin gehaald te worden, evenals troep die een halve centimeter onder de grond gestopt is. Zelf doen kost tijd, geld en moeite, een ander laten doen is beter.

Verder is buitenonderhoud en groot onderhoud binnen meestal voor de woningstichting, klein onderhoud moet je zelf doen (en ben je ook verplicht). Dit zijn dingen als bijhouden van het schilderwerk binnen, reparatie van kleine gebreken, vervangen van kraanrubbers etc. Ook de ramen boven worden vaak door de woningstichting gewassen (hun mannetjes dan) van buiten.

Onderhandel goed met de vorige bewoners over wat achterblijft (en tegen welke prijs) en wat zij meenemen. Stel dat ook op schrift. Als zij zeggen dat ze voor een tientje het laminaat achterlaten dan schrijf je dat op, teken je allebei en geef je hen dat tientje. Altijd bewijzen achter de hand houden en de afspraken ook tot in detail maken.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 11:18
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik ben net in een nieuwbouwflat gaan wonen, wel gaan samenwonen, maar dat is alsnog een woning huren Bij nieuwbouw is het wel anders omdat je dan sowieso nog kosten maakt om er een vloer in te laten leggen en de wanden te beschilderen (tenzij dat al gedaan is, natuurlijk). Verder is het bij een flat vaak leuk om te weten aan welke kant het huis ligt, of je bijvoorbeeld recht tegen een andere flat aan kijkt of juist een mooi uitzicht hebt. Als je op het zuiden ligt, heb je vaak de hele dag zon, dat kan ook een nadeel zijn (of juist een voordeel, maar in elk geval iets om over na te denken).
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2009, 20:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Let op het verfwerk bij overname. Accepteer geen kleuren als bruin, felblauw en bordeauxrood of andere lastig over te schilderen kleuren. Het kan dat je dat tot wel zeven keer moet overschilderen voor je het dekkend hebt. Als het gaat over meerdere muren kan zo'n grapje je honderden euro's kosten.

Let daarbij tevens op stopcontacten, Cai aansluitingen etc. Meestal mogen die niet geschilderd worden, maar als jij zonder nadenken tekent en degene voor je is zo'n droplul die niets afplakt en gewoon stopcontacten schildert, dan zit jij met de gebakken peren.

Kijk bovenop deuren, plinten, enz. Dat slechte schilderwerk kan ook bovenop zitten, en 20 meter plint afschuren kost je toch al gauw een uur of twee.

Pas tevens op voor kleine beschadigingen in het behang. Vaak mag je niet het beton schilderen. Maar als jij dan aankomt met verf, en het behang is dermate beschadigd dat je niet meer kunt schilderen, dan mag jij de troep eraf trekken en opnieuw behangen, en ga je wederom qua geld en tijd het schip in.

Accepteer in het verlengde daarvan geen wanden waar van de sticky troep opzit om posters op te hangen. Als je het eraf trekt komt veel te vaak het behang mee, en dan zit je precies zoals in vorige alinea.

Bekijk van ramen en een schuifpui de rails. Sommige mensen verwaarlozen die, en daarna trek jij vervolgens midden in de nacht je hele deur uit de gevel. Of soms zit het vast. Ik heb meermalen grote plukken mos gezien en volledig geblokkeerde ramen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 14:02
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline

Wat je al niet kunt tegenkomen! Ik heb ook een dichtgeschilderd raam gehad, ontzettend handig.

Hoeveel bijkomende kosten naast huur moet je rekenen voor een eenpersoons huishouden in een (klein) appartement? Ligt natuurlijk aan de isolatie, zit er veel verschil tussen de prijzen wanneer je een heel goed geďsoleerd appartement hebt, en wanneer dit (door ouderdom) nogal te wensen overlaat?
Wat mag je verwachten aan extra verzekeringen, welke heb je nodig en wat ben je kwijt?

Iemand nog gestuit op extra of onberekende uitgaven voor inboedel of huishoudelijke apparaten?
Ik probeer een inschatting te maken, maar dat is lastig omdat alles gokwerk is.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 17:19
Tjaan
Avatar van Tjaan
Tjaan is offline
Weet iemand in hoeverre je een particulier verhuurbedrijf (dus geen woningcorporatie) kunt vragen om zaken als keuken en sanitair te renoveren? Ik ga waarschijnlijk een appartement huren waar sinds 1986 niets meer aan gedaan is en de keuken en badkamer zijn echt enorm verouderd en lelijk (tenzij je van bruine bloemetjestegels houdt). De keuken kunnen we zelf wel opknappen met wat verf en een nieuw aanrechtblad, maar de badkamer is echt in slechte staat. We gaan het bedrijf vragen wat/of ze voor ons kunnen doen, maar onze contactpersoon bij het bedrijf is op vakantie. Dus heeft iemand enig idee of zo'n bedrijf iets kan/moet doen?
__________________
"De toekomst is zwanger van hoopgevende mogelijkheden."
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 19:29
Ivo
Ivo is offline
@ Adore: Bijkomende kosten bovenop de huur zijn bij mij ca 180 euro.
Dat zijn dan de servicekosten, gas, water, electra, tv, internet, telefoon. Mijn servicekosten zijn wel redelijk hoog dankzij een wekelijks bezoek van de tuinman en schoonmaker. Dat gebeurt lang niet altijd zo vaak. Mijn appartement (ca 43 m2) is redelijk geďsoleerd (dubbel glas en volgens mij ook muurisolatie maar dat weet ik niet zeker). Hoeveel het zou schelen met enkel glas weet ik niet, maar ik denk dat dat zo 20 tot 30 euro per maand kan schelen. Ook een oude CV-ketel vs een nieuwe ketel schijnt behoorlijk te schelen in de kosten.

"Noodzakelijke" verzekeringen als je op jezelf gaat wonen zijn een inboedelverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Samen kosten die nog geen 10 euro per maand. Een rechtsbijstandverzekering kan ook een aanrader zijn.

Tja... onberekende uitgaven. Ik heb me nogal verkeken op de kosten van de deoratie. Wat alle grote meubels en belangrijkste apparaten kosten, dat heb je wel vrij snel op een rijtje staan. Maar dan komen nog de lijstjes, iets voor op de vensterbank, gezellige verlichting, kussens, gordijnen en noem maar op. En denk ook aan je keuken-uitzet. Als je dat allemaal nieuw wilt kopen kost dat ook een kapitaal. Maar met behulp van marktplaats e.d. kun je natuurlijk heel veel besparen. Als je in de rubriek "huis en inrichting" zoekt op de term "samenwonen" kom je een hoop leuke spullen tegen van stelletjes die gaan samenwonen, en dus 1 inboedel over hebben. Het meeste daarvan is nog vrij nieuw en je betaalt er slechts een fractie van de nieuwprijs voor. Het zelfde geldt voor je apparaten. Zeker als je van 1 stelletje een heleboel in 1 keer koopt kun je voor niet heel veel geld een paar mooie spullen kopen.

@ Tjaan: Dat iets je smaak niet is, daar trekt een verhuurder zich meestal weinig van aan. Zolang alles nog werkt zoals het hoort en dus niet keukenkastjes niet uit elkaar vallen en de tegeltjes netjes op de muur blijven plakken, is er geen echte reden tot vervanging. Verouderd en lelijk worden nog wel eens verward met slechte staat.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 20:09
Tjaan
Avatar van Tjaan
Tjaan is offline
Citaat:
@ Tjaan: Dat iets je smaak niet is, daar trekt een verhuurder zich meestal weinig van aan. Zolang alles nog werkt zoals het hoort en dus niet keukenkastjes niet uit elkaar vallen en de tegeltjes netjes op de muur blijven plakken, is er geen echte reden tot vervanging. Verouderd en lelijk worden nog wel eens verward met slechte staat.
Daar heb je gelijk in. Dat er nogal wat gaten in de badkamertegels zitten (de vorige bewoonster was invalide en had zo'n douchestoel), noem ik overigens wel slechte staat, maar daar zal de verhuurder dan ook wel anders over denken.
__________________
"De toekomst is zwanger van hoopgevende mogelijkheden."
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 20:54
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Als er technisch niks mis is maar je zit wel met een bordeauxrode muur, mag je dan eisen dat ze het voor jou wit schilderen?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2009, 21:57
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
@ Adore: Bijkomende kosten bovenop de huur zijn bij mij ca 180 euro.
Dat zijn dan de servicekosten, gas, water, electra, tv, internet, telefoon. Mijn servicekosten zijn wel redelijk hoog dankzij een wekelijks bezoek van de tuinman en schoonmaker. Dat gebeurt lang niet altijd zo vaak. Mijn appartement (ca 43 m2) is redelijk geďsoleerd (dubbel glas en volgens mij ook muurisolatie maar dat weet ik niet zeker). Hoeveel het zou schelen met enkel glas weet ik niet, maar ik denk dat dat zo 20 tot 30 euro per maand kan schelen. Ook een oude CV-ketel vs een nieuwe ketel schijnt behoorlijk te schelen in de kosten.

"Noodzakelijke" verzekeringen als je op jezelf gaat wonen zijn een inboedelverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Samen kosten die nog geen 10 euro per maand. Een rechtsbijstandverzekering kan ook een aanrader zijn.

Tja... onberekende uitgaven. Ik heb me nogal verkeken op de kosten van de deoratie. Wat alle grote meubels en belangrijkste apparaten kosten, dat heb je wel vrij snel op een rijtje staan. Maar dan komen nog de lijstjes, iets voor op de vensterbank, gezellige verlichting, kussens, gordijnen en noem maar op. En denk ook aan je keuken-uitzet. Als je dat allemaal nieuw wilt kopen kost dat ook een kapitaal. Maar met behulp van marktplaats e.d. kun je natuurlijk heel veel besparen. Als je in de rubriek "huis en inrichting" zoekt op de term "samenwonen" kom je een hoop leuke spullen tegen van stelletjes die gaan samenwonen, en dus 1 inboedel over hebben. Het meeste daarvan is nog vrij nieuw en je betaalt er slechts een fractie van de nieuwprijs voor. Het zelfde geldt voor je apparaten. Zeker als je van 1 stelletje een heleboel in 1 keer koopt kun je voor niet heel veel geld een paar mooie spullen kopen.

@ Tjaan: Dat iets je smaak niet is, daar trekt een verhuurder zich meestal weinig van aan. Zolang alles nog werkt zoals het hoort en dus niet keukenkastjes niet uit elkaar vallen en de tegeltjes netjes op de muur blijven plakken, is er geen echte reden tot vervanging. Verouderd en lelijk worden nog wel eens verward met slechte staat.
Lekker concreet, heel fijn.

Als ik zelf wil verhuizen heb ik al redelijk de inboedel. Heb het geluk gehad een eethoek te mogen krijgen, mijn driezitsbank heb ik op de kop getikt bij de kringloop voor nog geen vijf tientjes. Maar inderdaad, het is de vraag wat er nog bij de keuken komt kijken en ik dacht ook al aan verlichting. De vloer zal ook absoluut een grote kostenpost worden.

Toch blijft het lastig, als je nog niet concreet een pand kunt noemen, wat je energiekosten gaan zijn. Het moet meevallen, ik werk fulltime en ben in het weekend regelmatig weg. Maar ik ben wel een koukleum..
Met citaat reageren
Oud 28-08-2009, 09:07
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Als er technisch niks mis is maar je zit wel met een bordeauxrode muur, mag je dan eisen dat ze het voor jou wit schilderen?
Meestal is het zo dat het in twee keer overschilderbaar moet zijn.

En bij ons zit de inboedelverzekering in de servicekosten, dat is wel handig. Maar dat is sowieso niet zo erg duur. Wat ik vooral vond tegenvallen, zijn de kosten voor gordijnen, maar wij hebben dan ook twee gigantische ramen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 16:52
fib
Avatar van fib
fib is offline
ik gooi ook een balletje op --> "huukoop"

http://www.voorbeginners.info/lenen/huurkoop.htm
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 21:12
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Meestal is het zo dat het in twee keer overschilderbaar moet zijn.

En bij ons zit de inboedelverzekering in de servicekosten, dat is wel handig. Maar dat is sowieso niet zo erg duur. Wat ik vooral vond tegenvallen, zijn de kosten voor gordijnen, maar wij hebben dan ook twee gigantische ramen.
Soms heb je bij Leen Bakker of Kwantum bakken met daarin de laatste stukken van gordijn rollen. Als je goed zoekt kun je dan voor een paar euro stukken stof vinden! Mijn gordijnstof was 2 euro bij elkaar
Met citaat reageren
Oud 29-08-2009, 23:11
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bijkomende kosten:
Ik betaal per maand 80 euro aan Eneco voor gas en elektra maar ik gok dat ik daar wel wat voor terug ga krijgen, ik heb een klein twee kamer appartement op de begane grond met aan weerszijden en boven me andere woningen, dubbelglas, centrale verwarming en een combiketel, kook op gas. Per kwartaal betaal ik 30 euro aan evides voor het water, krijg ik denk ik ook wel wat van terug. Ik douche niet lang, vaak ook niet elke dag en ben in de weekenden vaak bij mijn vriend (hij ook wel vaak bij mij dus dat heft elkaar weer op denk ik). Verder ben ik 32,50 kwijt voor internet, tv en een vaste telefoon. Vergeet ook gemeentelijke belastingen en waterschapslasten niet!

Kosten waar ik niet zo op had gerekend: ik weet niet of je een nieuw matras nodig hebt of wilt hebben omdat je bijvoorbeeld van een eenpersoons naar een tweepersoonbed gaat maar die dingen zijn duur! En verlichting en gordijnen + gordijnrailzen vergeet je ook gauw en zeker in gordijnen gaat al gauw best een hoop geld zitten. Verf is ook niet goedkoop en als je allerlei bijzonder schoonmaakmiddel nodig hebt voor je huis dan gaat daar ook aardig wat geld in zitten. Ik had 1500 euro budget en daarvoor heb ik gekocht: zes keer luxaflex, twee gordijnrailzen, verf voor een kamer van 24m2 en een kamer van 9 m2 + hal en keukentje, tweezitsbank, salontafel, dressoirkastje, boekenkast, tweepersoonsbed + matras en lattenbodems (owja, die moet je ook niet vergeten!). Wat me verder nog te binnen schiet: een kookplaat heb ik gekregen en m'n kleine koelkastje geruild voor een wat grotere, combimagnetron had ik van de kringloopwinkel, dat soort dingen heb je ook allemaal zelf nodig als je uit een studentenhuis gaat.

Owja, ik betaal 15 euro voor m'n inboedelverzekering, WA-verzekering en doorlopende reis en annuleringsverzekering bij Interpolis, dat komt er ook nog bij.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-08-2009, 10:30
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Soms heb je bij Leen Bakker of Kwantum bakken met daarin de laatste stukken van gordijn rollen. Als je goed zoekt kun je dan voor een paar euro stukken stof vinden! Mijn gordijnstof was 2 euro bij elkaar
Hm, dat klinkt wel handig.

Maar toch denk ik niet dat 1.80 bij 1.60 onder laatste stukjes vallen, en zo wel, dan heb ik alsnog mijn gordijnen al betaald en valt er niets meer aan te doen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2009, 11:53
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb niet eens van die hele grote ramen maar wel hele gekke maten (2.10m hoog en maar 60 cm breed) dus dat was ook heel lastig. Daar heb ik luxaflex voor gekocht, gordijnen heb ik gratis van m'n moeder gekregen, die had nog wat restjes liggen waar ze met de naaimachine wel wat van kon maken en haar oude gordijnen passen redelijk goed in mijn woonkamer, ze zijn alleen iets te kort maar soit, ik heb toch geen ramen tot op de grond.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 01-09-2009, 01:11
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Citaat:
Hm, dat klinkt wel handig.

Maar toch denk ik niet dat 1.80 bij 1.60 onder laatste stukjes vallen, en zo wel, dan heb ik alsnog mijn gordijnen al betaald en valt er niets meer aan te doen
Zal je nog meevallen! Iig, ik heb op mijn ramen, zon 280 breed, gewoon een lang stuk gevonden . Ze zijn dan niet 50-50 verdeeld, een stuk is een meter, de andere bij 2, maar goed dat zie je niet als ze aan de zijkant hangen en ook niet als ze dichtzitten .
Mn moeder heeft voor bij ons thuis laatst ook aardige stof op deze manier gevonden. Gewoon goed zoeken dus .
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 09:58
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Super allemaal.

Ik weet nu concreter wat ik nodig heb en door met mensen te spreken en dit te lezen heb ik een redelijke inschatting wat ik betalen moet. Het zal altijd duurder uitvallen, maar ik heb met mezelf afgesproken dat gefaseerd inrichten geen probleem is. Zo zal ik in het begin geen tweepersoons bed neerzetten en het nog éven moeten doen met een minikoelkastje. Heel belangrijk worden de vloer, behang, wasmachine en een stofzuiger. Als ik dát heb, kan ik er in ieder geval wonen.
Ook heb ik al geregeld dat ik zaken van mensen mag lenen, zo mag ik een pannenset lenen en heb ik ook al een 24-delig bestekset voor elkaar gekregen. Van mijn ouders kan ik ook gordijnen lenen voor de slaapkamer. Verder neem ik simpele gordijnrails, die heb ik al vaker aangeschaft en zelfs haakjes en stoppers nog op voorraad, dus dat is niet zo duur!

Kan een laminaatvloer voordelig zijn? Ik weet dat kliklaminaat niet duur hoeft te zijn, maar er moet een dempende ondervloer onder en dan wordt het volgens mij al stukken duurder.. anders denk ik aan vinyl. Het zal ook gelegd moeten worden, want dat kan ik niet zelf / ken niemand die dat echt goed kan, terwijl ik het noodzaak vind dat de vloer goed ligt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-09-2009, 11:27
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Vinyl is stukken goedkoper! Wij hebben hier erg over getwijfeld, maar zijn uiteindelijk voor vinyl gegaan. We zijn toen naar een winkel gegaan en hebben ernaar gevraagd. Die man zei eerst dat in onze kamers vinyl niet handig zou zijn, omdat dat per 4 meter gaat en onze slaapkamer wat breder is, dus dan krijg je een naad en wordt het duurder. Toen hij de offerte opstelde, bleek het echter nog steeds vele malen goedkoper te zijn, zelfs inclusief dat ze het voor je leggen, dan als je kliklaminaat neemt en dat zelf legt! Achteraf snap ik dus niet eens meer wat nu de voordelen zouden zijn van kliklaminaat, behalve dat je dan niet drie uur in een leeg huis moet wachten tot die mannen eindelijk komen opdagen... Bij vinyl hoef je ook niet zo'n ondervloer, dus dat scheelt ook En het is bij ons erg mooi geworden!
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 15:29
Ivo
Ivo is offline
Ik heb even mijn Excel sheet erbij gepakt waarin ik alle kosten heb bijgehouden toen ik op mezelf ging wonen.
Voor mijn hele laminaatvloer (dus laminaat, plinten en ondervloer) was ik in totaal €401,96 kwijt. €242,60 voor laminaat, €89,64 voor de ondervloer en €70,02 voor de plinten. En dan heb ik nog 2 hele pakken laminaat over (totaal €30), omdat ik te laat was om die nog terug te kunnen brengen naar de winkel. Per m2 heeft mijn vloertje me net iets meer dan €10,- gekost. Het totale appartement is ca 43 m2, maar in de badkamer en onder het aanrecht ligt natuurlijk geen laminaat. In de rest van het huis ligt wel alles aan 1 stuk, zonder onderbrekingen voor deurdorpels. Ik heb wel het goedkoopste laminaat van de bouwmarkt gebruikt, maar ook dat ziet er best goed uit.

Het laminaat leggen is echt heel makkelijk, zeker als niet allerlei rare hoeken in je kamers hebt en het niet erg vind om bij de deuren een dorpel te plaatsen. Dan is het namelijk gewoon plankjes op maat zagen en vastklikken. En zorgen dat je bij de muren rondom ongeveer 1 cm vrij houdt, zodat het laminaat een beetje kan uitzetten en krimpen door temperatuursverschillen (zomer/winter).
Pas als je allerlei rare hoeken moet gaan zagen wordt het lastig als je geen hele handige klusser bent. Want dan moet je wel heel nauwkeurig meten en hoekjes uitzagen. Maar daar heb je pas last van als je het laminaat in meerdere kamers wilt laten doorlopen. Na een avondje klussen met z'n 2-en, beide nog nooit eerder laminaat gelegd, lag de helft van m'n vloer er al in. De volgende dag heb ik het in m'n eentje af gemaakt. Er zit maar 1 'foutje' in, maar die zie je nu niet meer omdat daar een kast overheen staat.

Nog een tip: Als je weet/verwacht dat je binnen een paar maanden gaat verhuizen, kun je nu al vast gaan letten op de aanbiedingen. Niet alleen voor je uitzet, maar ook bij de bouwmarkt. Een grote emmer latex heb je namelijk zowieso wel nodig, en als je die in de aanbieding koopt kun je daar zo €10 of meer op besparen. Hou zeker de uitknip-kortingsbonnen in de gaten, die geven bij de bouwmarkt vaak 15% of 20% extra korting, bovenop de aanbiedingsprijs! Maar wel opletten dat je alleen dingen koopt die je ECHT nodig gaat hebben, anders is het weer zonde.

Bedenk ook goed of het de moeite waard is om ergens veel geld aan uit te geven. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor het goedkoopste laminaat, omdat ik verwacht binnen 3 tot 6 jaar wel te verhuizen en zo'n goedkope vloer gaat best 3 tot 6 jaar mee als je alleen woont. Als je ergens veel langer denkt te blijven wonen, dan kan het de moeite waard zijn om wat meer in kwaliteit te investeren, zodat je vloer ook langer mee gaat. En als je verwacht na 1 of 2 jaar al weer te kunnen verhuizen, is het goedkoopste vinyl of tapijt wat je kunt vinden misschien wel de beste optie. Want meeverhuizen van een vloer is erg lastig. In theorie kun je kliklaminaat wel verhuizen, maar het probleem is dat je het pas als laatste uit je oude huis kunt weghalen, en als eerste in het nieuwe huis moet leggen omdat het huis leeg moet zijn. Of je moet het niet erg vinden om heel veel met je meubels te schuiven en een paar weken op kaal beton te leven (eerst 1 helft weghalen, dan meubels op de kale heft zetten en dan de andere helft weghalen).

Als je meer van mijn kostenoverzicht wil zien, moet je me ff pm-en.
Totaal was ik €5000,- kwijt voor alles.
Koelkast en magnetron heb ik 2e hands gekocht en veel spullen voor in de keuken heb ik gekregen. Eerst heb had ik mijn 1persoons bed meeverhuisd, inmiddels heb ik het 2 persoonsbed van mijn ouders gekregen omdat die een nieuw bed hebben gekocht. Verder heb ik de bijna alles nieuw gekocht (en een paar dingen nieuw gekregen van mijn ouders, maar daarvan heb ik de nieuwprijs wel meegeteld in de €5000,-).
Met citaat reageren
Oud 02-09-2009, 16:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Nog een tip: verf is heel erg duur. Maar als je de goedkoopste latex neemt, heet die niet voor niets superwit. Wij hadden al onze muren zo wit geverfd dat het pijn deed aan onze ogen. Voor een eerste laag is dat wel oké, maar een tweede laag kan je dan toch beter met een iets duurdere niet helemaal witte verven.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 03-09-2009, 20:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nog een tip: verf is heel erg duur. Maar als je de goedkoopste latex neemt, heet die niet voor niets superwit. Wij hadden al onze muren zo wit geverfd dat het pijn deed aan onze ogen. Voor een eerste laag is dat wel oké, maar een tweede laag kan je dan toch beter met een iets duurdere niet helemaal witte verven.
Ja, maar als dat spul vervolgens niet dekt, wordt goedkoop toch opeens duurkoop.

Je betaald voor hoeveel pigment er in zit, en dat is ook direct hoe goed het dekt. Wit over wit gaat vaak nog wel, maar voor de rest zou ik goedkope meuk laten voor wat het is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-09-2009, 10:06
KreZor
Avatar van KreZor
KreZor is offline
Het kan ook erg handig zijn om meerdere (duurdere) winkels te bezoeken en te vragen naar restpartijen. Zo hebben wij de hele woonkamer en gang met 8mm kliklaminaat gelegd voor 220 euro, inclusief ondervloer, alleen omdat de verpakkingen bij een klant open waren gescheurd en het later de verkeerde kleur bleek te zijn.

Ook meerdere winkels bezoeken en letten op aanbiedingen kan erg voordelig uitwerken. En zoals al eerder genoemd is marktplaats een uitkomst, vooral als je niet volledig op Ikea spullen aangewezen wil zijn .
__________________
The thing about quotes on the Internet is that you can't confirm their validity - Ghandi
Met citaat reageren
Oud 08-09-2009, 18:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je niet van plan bent om ergens langer dan een jaar of vijf te blijven wonen is het goedkoopste laminaat prima, daar heb je toch al vijf jaar garantie op dus als het echt heel erg lelijk wordt kan je daar altijd nog een beroep op doen. En als je een beetje voorzichtig bent met de stofzuiger, bureaustoelen en vocht slijt het echt niet heel hard. Mijn vloer was wat beschadigd met leggen maar zag er verder na twee jaar ook nog als nieuw uit. In m'n nieuwe huis had ik het geluk dat er al een vloer (vinyl) lag.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-09-2009, 01:24
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Bureaustoelen kun je überhaupt voor een paar tientjes een harde plastic mat voor kopen, om de vloer te beschermen. Ze hebben ze voor zowel tapijt als voor gladde vloeren.

Het goedkoopste laminaat gaat volgens mensen die ik ken trouwens een jaar of vier-vijf mee. Het grootste nadeel ervan is dat het als losse planken heel breekbaar is, en dus in no time beschadigd tijdens het leggen. Ik kocht het bij de Ikea, en het brak al als je er naar keek.

Je kunt altijd overwegen om duurder laminaat te kopen, en dat bij verhuizing mee te nemen. Je kunt vast niet alles hergebruiken, maar vast wel iets.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2009, 13:20
Verwijderd
Dat beschadigen kan je voorkomen door een iets hogere kwaliteit ondervloer te kopen waardoor het laminaat beter blijft liggen. Dan kan je er zo 10 jaar mee doen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2009, 15:21
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Het liefst wil ik laminaat, ook al erg mooie gezien, maar ik ben 'bang' dat mijn budget niet toereikend is. Of dat ik anders geen witgoed meer kan kopen en dan verplaats ik het probleem van mijn geringe budget.

Wat als het huis gloednieuw is, en de betonnen muren en vloeren er dus ook nog maar net zijn? Ik heb begrepen dat deze dan nog vormen en vochtig zijn. Ik zit in zo'n situatie een beetje met de muren, behangen lijkt me dan zo onverstandig. Maar om nu een half jaar met betonnen muren te zitten en te wachten tot ze droog zijn..
Met citaat reageren
Oud 10-09-2009, 08:55
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als je gaat verven, moet je er voorstrijk op smeren. Dat is echt super frustrerend werk, het is alsof je melk op de muren smeert die onmiddellijk op gegulpt wordt, maar als je er daarna verf op smeert, zuigen de muren bijna niet meer!

Als je gaat behangen, moet dat trouwens geloof ik ook, omdat de muren anders je behangselplak opzuigen.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:17.