Oud 11-08-2003, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Een jong Zweeds koppeltje heeft het vader en moedertje spelen wel erg ver doorgevoerd. Mats Jonsson (13) en Veronica Söderholm (15) zijn daardoor nu echt vader en moeder.

Het jonge stel, buurkinderen van elkaar, had twee jaar verkering. Voor Mats, die in groep acht van de basisschool zit, was het wel even schrikken toen Veronica hem vertelde dat ze vier maanden zwanger was. De piepjonge vader vindt zijn nieuwe rol inmiddels "Jättekul'', hetgeen 'gaaf' betekent.

De naam van hun zoontje luidt Kevin.
bron

Is dit een kwestie van te weinig seksuele voorlichting of verkeerde voorlichting?
Wat vind jij een goede leeftijd om met voorlichting te beginnen?
Als jouw kind als 13 jarige al een relatie van 2 jaar had (niet gezond) zou je hem/ haar dan voorbehoedsmiddelen geven?

Ts begint:

1. Ik denk dat de ouders werkelijk veel te weinig voorlichting hebben gegeven. Het verbaast me dat er geen lichtje is gaan branden bij een van de 4. Je kan op je vingers uit tellen dat het op een gegeven moment verder gaat dan alleen zoenen. Zeker als het jongetje een vriendin van 15 heeft.

2. Ik denk dat je vrij vroeg met voorlichting kan beginnen. Zeker als het kind een broertje of zusje krijgt. Je moet er gewoon over kunnen praten i.p.v te doen alsof het vies is of zoiets. je creert een open sfeer waardoor problemen eerder naar voren komen. Misschien hadden de ouders zo wel kunnen voorkomen dat zij zwanger was geworden of op tijd ingrijpen.

Ik vind het niet gezond dat 2 jonge kinderen zo lang verkering hebben. Maar goed, hoe moet je zoiets voorkomen als ze naast elkaar wonen en stapel zijn op elkaar? verbieden om elkaar te zien is geen optie, hij/zij woont naast je.
Een jongen van 13 voorbehoedsmiddelen geven gaat me net iets te ver. Hij hoort met zijn gamecube te spelen en te voetballen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 20:27
Koen
Avatar van Koen
Koen is offline
Als je 't mij vraagt is dit geen kwestie van voorlichting, maar van 2 ongelooflijk domme kinderen die geen flauw benul hebben waar kinderen hebben over gaat. Ze zullen vast wel geweten hebben dat ze kinderen konden krijgen van de dingen die ze deden, maar ze hebben geen idee wat daar bij komt kijken.

Dat blijkt wel aan de reactie van dat ventje die 't 'gaaf' vond. Volgens mij is die niet helemaal wijs in z'n hoofd.

Hij had wel voorlichting moeten krijgen, maar dan met name over het kinderen hebben en houden, en niet alleen over sex. Al betwijfel ik of ie daar iets van begrepen zou hebben.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 20:27
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Niks anders dan

iets van de verbazing bekomen...

Ik neem aan dat 1 van de ouders het kind opnemen in het gezin en het als eigen kind verder opvoeden?
Een 13 en 15jarige kunnen een kind echt niks zinnigs bijbrengen lijkt me...
__________________
a PC has 2b your hobby, not an obsession
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 20:33
Verwijderd
't Stuk wat ik las was vrij letterlijk vertaald en het was enorm sarcastisch, in het Zweeds schijnt het ook heel sarcastisch te zijn geweest. Zweden lijken op Nederlanders alleen zijn ze nóg... vrijer. Kinderen worden daar geen verhaaltjes over ooievaren voor gehouden... de meeste kinderen dan. De zweden zelf zijn dus ook geschrokken, vandaar het sarcasme.

Of die kinderen zijn gewoon hardstikke dom, of de ouders zijn hardstikke dom.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 20:37
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Fok is dan ook een uiterst betrouwbare bron.
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 20:43
NERD
Avatar van NERD
NERD is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 11-08-2003 @ 20:37:
Fok is dan ook een uiterst betrouwbare bron.
Het staat ook op teletekst...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 20:44
Verwijderd
Is dit een kwestie van te weinig seksuele voorlichting of verkeerde voorlichting?
Dat eerste weet ik niet; dat tweede misschien. Ze hadden ook moeten weten wat voor verantwoordelijkheden een kind met zich meebrengt. Verder zijn het gewoon erg rare kinderen, dat ze zoiets zelf niet kunnen bedenken.
Wat vind jij een goede leeftijd om met voorlichting te beginnen?
'Waar komen kindertjes vandaan' kun je niet vroeg genoeg te horen krijgen. Ik was net vier toen mij verteld werd hoe baby's ín de buik komen ("en als een man en een vrouw dan heel veel van elkaar houden, willen ze het liefst zo dicht bij elkaar zijn als maar kan. Ze gaan dan heel dicht tegen elkaar aan liggen, en om elkaar nóg meer aan te raken stopt de man zijn penis in de vagina van de vrouw", met daarvoorafgaand de uitleg dat een penis ook wel plasser, piemel, lul of pik werd genoemd, en dan een vagina ook wel plassertje, schede, kut of spleet werd genoemd... jaja), wanneer ik te horen kreeg dat baby's úít de buik komen kan ik me niet herinneren, dus het zal vóór mijn tweede levensjaar zijn geweest. Dat vind ik wel goede tijdstippen ervoor. Dan moet er met een jaar of 8 voorlichting komen over voorbehoedsmiddelen, menstruatie, zaadlozingen, masturbatie, etc. Vind ik.
Als jouw kind als 13 jarige al een relatie van 2 jaar had (niet gezond) zou je hem/ haar dan voorbehoedsmiddelen geven?
Ik zou wel vragen of het kind al meer deed dan zoenen en knuffelen. In het topic over hoe oud je was bij je ontmaagding antwoordde iemand 12, iemand zei 13, en een stuk of 9 mensen zeiden dat ze 14 waren, dus het is niet eens een leeftijd waarop het totaal niet voorkomt. Als hij/zij al aan sex deed zou ik voorbehoedsmiddelen geven, als hij/zij dat van plan was zou ik het afraden.

Los van het feit dat het al vreemd voelt voor mij als een 12 of 13jarige aan seks doet (ik was toen nog niet eens ongesteld!) vind ik het totaal belachelijk dat zo'n kind zelf een kind heeft. 15 is een wat betere leeftijd voor seks (zij het ook aan de jonge kant), maar eveneens een leeftijd waarop je geen kind hoort te verzorgen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 11-08-2003 @ 20:37:
Fok is dan ook een uiterst betrouwbare bron.
Nos teletekst ook. Ik weet wat een betrouwbare bron is hoor.
De inhoudelijke reactie blijft weer uit zie ik..
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 21:01
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 11-08-2003 @ 20:44:
Ik was net vier toen mij verteld werd hoe baby's ín de buik komen ("en als een man en een vrouw dan heel veel van elkaar houden, willen ze het liefst zo dicht bij elkaar zijn als maar kan. Ze gaan dan heel dicht tegen elkaar aan liggen, en om elkaar nóg meer aan te raken stopt de man zijn penis in de vagina van de vrouw", met daarvoorafgaand de uitleg dat een penis ook wel plasser, piemel, lul of pik werd genoemd, en dan een vagina ook wel plassertje, schede, kut of spleet werd genoemd... jaja), wanneer ik te horen kreeg dat baby's úít de buik komen kan ik me niet herinneren, dus het zal vóór mijn tweede levensjaar zijn geweest. Dat vind ik wel goede tijdstippen ervoor. [/B]
Voor je 2e en 4

Ok, je kunt niet vroeg genoeg beginnen, maar 4 en eerder...
Ik zou dat zowieso niet begrepen + zeker niet onthouden hebben denk ik...

Verder lijkt me een jaar of 10 dan een logischer leeftijd :? Mensen die voor hun 10e aan sex doen ben je dan te laat mee, maar hoeveel zijn dat er... [gokt & hoopt op geen... ]
__________________
a PC has 2b your hobby, not an obsession
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 21:04
Verwijderd
Wat doe jij dan als je kind van 1 vraagt waat baby's vandaan komen? En mag van jou echt pas op zijn/haar tiende een kind weten dat er zoiets bestaat als seks?

Als je het vertelt vóór een kind echt nadenkt over dat soort dingen, dan wordt het vanzelfsprekend. Dan krijg je niet van die mensen die óf geen seks durven, óf iedereen platneuken.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 21:10
NERD
Avatar van NERD
NERD is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 11-08-2003 @ 21:04:
Wat doe jij dan als je kind van 1 vraagt waat baby's vandaan komen?
Ik denk dat ik dan de krant zou bellen...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 21:26
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Citaat:
NERD schreef op 11-08-2003 @ 21:10:
Ik denk dat ik dan de krant zou bellen...
Jep
Maar als dat gebeurt: Tuurlijk, dan ga je d'r niet omheen draaien... K'ben d'r ook voor om het duidelijk en logisch te houden

Maar ik ga d'r gewoon niet vanuit dat kinderen onder de laten we zeggen 5 ofzo zich dat soort dingen afvragen...
__________________
a PC has 2b your hobby, not an obsession
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 21:33
Verwijderd
Heb je dan nooit een kind van 3/4 jaar gehoord? "Hoe kan dat?" "Waarom is dat?" "Hoe moet dat?" "Waarom doe je dat?" "Wat is dat?" "Wat doe je?" "Waar ga je naartoe?" "waar was je?" "Wat gaan we doen?" "Waar ga ik naartoe?" "Hoe smaakt dat?" "Waarom doet dat zo?"
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 21:39
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Ok dat een klein kind van 13 er niet veel van af weet akkoord maar die vriendin van 15, is die niet slimmer ofzo?

Komaan die moet toch beter weten.
En die gast die dat gaaf vond, komaan.
Hij heeft het goed maar wie kan voor dat kind zorgen, de ouders.
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 21:40
Verwijderd
Citaat:
ScatMan.II schreef op 11-08-2003 @ 21:26:


Maar ik ga d'r gewoon niet vanuit dat kinderen onder de laten we zeggen 5 ofzo zich dat soort dingen afvragen...
Kinderen van onder de vijf vragen zich dat niet af? Oh jee, dan ken jij geen kinderen.

Kinderen van een jaar of twee (wanneer ze kunnen praten en zich dingen af beginnen te vragen) vragen zich al af waar kinderen vandaan komen. Dat vragen ze dan ook regelmatig wanneer je geen antwoord geeft.

Toen ik drie of vier was, had ik een boekje met allemaal plaatjes. Van een jongetje en een meisje, een man en een vrouw en van een man en een vrouw die elkaar heel heel lief vonden ... en van een zwangere vrouw en van baby's in de buik. Als ik zin had, pakte mijn moeder dat boekje erbij en vertelde ze bij plaatjes verhaaltjes ('Kijk, hier houden de man en de vrouw heel heel veel van elkaar, zo veel dat ze heel dicht bij elkaar willen zijn. Zo veel dat ze het fijn vinden om elkaar overal aan te raken. En dan vinden ze het vaak ook heel fijn om de penis van de man in de vagina van de vrouw te stoppen. Dan komen er over zaadcellen (-waren ook plaatjes van, dikkopjes -) en die zwemmen allemaal naar een eitje. Dat wordt dan een baby.') zo werd het me heel duidelijk en heel gewoon. Toch niet zo gewoon dat ik het zelf wilde doen. Seks en baby's maken is iets voor volwassenen die heeel veel van elkaar houden.

Toen ik op de basisschool kwam, waren er allemaal kinderen die nog een broertje of een zusje kregen en dachten dat de ooievaar die was gaan brengen, vond ik echt gek toen. Mijn moeder vertelde dat sommige mensen zich schamen voor seks, omdat het iets heel intiems is. Dat begreep ik, dus hield ik mijn mond maar.

Als mijn kindje later aan me vraagt hoe baby's gemaakt worden en hoe ze geboren worden (daar is ook al zo'n taboe over bij kinderen, ze zitten altijd in de buik maar komen er nooit normaal uit in verhaaltjes van ouders....), dan zorg ik dat ik dat boekje met plaatjes heb en doe ik alles net zoals mijn moeder.
Dan leer je dat seks iets moois en fijns is, maar toch iets heel intiems wat je niet aan alle grote torens hangt. Als je het gaat verbergen, krijg je dit soort situaties.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 21:41
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 11-08-2003 @ 21:33:
Heb je dan nooit een kind van 3/4 jaar gehoord? "Hoe kan dat?" "Waarom is dat?" "Hoe moet dat?" "Waarom doe je dat?" "Wat is dat?" "Wat doe je?" "Waar ga je naartoe?" "waar was je?" "Wat gaan we doen?" "Waar ga ik naartoe?" "Hoe smaakt dat?" "Waarom doet dat zo?"
Doe je goed na
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 11-08-2003 @ 21:40:
*verhaal*
Precies... door hoe het mij verteld werd, vond ik seks iets vanzelfsprekends voor volwassenen (ik: "Alleen grote mensen?" ouders: "Nee, ook wel grote jongens en meisjes" ik: "van veertien?"(dat was de magische leeftijd waarop ik vond dat je groot was) mijn ouders: "Uhm... nou, meer van zestien") die heel veel van elkaar hielden. Niet iets dat je zomaar kon doen, en niet iets dat raar was.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 22:46
Unexplained
Avatar van Unexplained
Unexplained is offline
Wie zijn wij om uitspraken te doen over de natuurlijke driften van twee tortelduifjes?

Het lijkt mij gewoon 'way of life'...
__________________
Risico's: als je nooit iets nieuws probeert, mis je veel enorme teleurstellingen
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 23:10
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 11-08-2003 @ 22:46:
Wie zijn wij om uitspraken te doen over de natuurlijke driften van twee tortelduifjes?

Het lijkt mij gewoon 'way of life'...
Ja, als je dertien bent moet je kinderen nemen. Gewoon doen. Dat je ze niet kan onderhouden of opvoeden is van geen belang.

hap, ja.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 15:14
The Pirate
Avatar van The Pirate
The Pirate is offline
Raar geval, zijn die op 13 jaar al toe aan seks? Voorlichting vind ik mag toch wel al op 10-jarige leeftijd gegeven, daar is helemaal niks mis mee.
De ouders zijn ook wel dom als ze dit laten gebeuren. Maarja, dit is geen uitzondering hoor, dit gebeurd wel vaker, en niet alleen in Zweden.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 15:17
Kevin D.
Avatar van Kevin D.
Kevin D. is offline
Vrij ziek , maar die baby heeft in ieder geval wel een leuke naam
__________________
Ik post alleen onzin en parodie. Karikaturen, sarcasme, cynisme, simplistisch!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 15:35
Mindfields
Mindfields is offline
Mensen vinden het wel normaal dat kinderen van 13/14 zich sufrukken, maar niet dat ze sex hebben.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 15:46
Verwijderd
Ghe, arme ouders. Die waren al in hun handen aan het wrijven, "nog drie jaartjes en dan kan ons kind eindelijk het huis uit".. Zadelt ze ze op met 'n nieuwe.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 16:18
Another Way
Avatar van Another Way
Another Way is offline
Toen ik klein was boeide het me niets waar kinderen vandaan kwamen, ik wou ze zelf immers nooit (nu nog steeds niet).
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Parallel schreef op 12-08-2003 @ 15:35:
Mensen vinden het wel normaal dat kinderen van 13/14 zich sufrukken, maar niet dat ze sex hebben.
Van rukken krijg je geen kinderen. Bovendien denk ik dat je op dertienjarige leeftijd eerst je eigen seksualiteit aan het ontdekken bent, de seksualiteit van iemand anders mag op wat latere leeftijd.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 16:40
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
Citaat:
Parallel schreef op 12-08-2003 @ 15:35:
Mensen vinden het wel normaal dat kinderen van 13/14 zich sufrukken, maar niet dat ze sex hebben.
wat snap je niet? als dat al confusing voor je is
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 16:45
Hentai
Avatar van Hentai
Hentai is offline
hm.. dat is dus duidelijk verkeerde oplichting, daar zou je als ouder op hun 12e al mee moeten starten aangezien dan bij de messten de pubertijd begint
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 17:13
Verwijderd
Citaat:
Hentai schreef op 12-08-2003 @ 16:45:
hm.. dat is dus duidelijk verkeerde oplichting, daar zou je als ouder op hun 12e al mee moeten starten aangezien dan bij de messten de pubertijd begint
Dan waren ze dus al te laat geweest aangezien het jongetje vanaf zijn elfde al verkering had met het meisje.

De manier waarop het gebeurde bij sarahbressers vind ik dan een stuk beter.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 19:09
Verwijderd
Citaat:
ScatMan.II schreef op 11-08-2003 @ 21:01:
Voor je 2e en 4

Ok, je kunt niet vroeg genoeg beginnen, maar 4 en eerder...
Ik zou dat zowieso niet begrepen + zeker niet onthouden hebben denk ik...

Verder lijkt me een jaar of 10 dan een logischer leeftijd :? Mensen die voor hun 10e aan sex doen ben je dan te laat mee, maar hoeveel zijn dat er... [gokt & hoopt op geen... ]
Ik kan me niet eens een tijd bedenken waarin ik niet wist waar kinderen vandaan kwamen... dat is toch een van de grootste mysteries van de kindertijd? "Mama, waar kom ik vandaan?" Dan gaan mijn ouders toch echt niet liegen... ook sex kwam er toen bij, hoewel ik niet precies wist hoe of wat (Het boek zei: "Als een man en een vrouw van elkaar houden, willen ze dat soms op een bijzondere manier tonen. De man stopt dan zijn penis in de vrouw haar vagina..." Mijn moeder: "Pff, daar komt een hele hoop meer bij kijken!" Morgan: "...oh okee..boeiend, poppen zijn veel leuker.")
Op mijn tiende wist ik al lang hoe alles zat :] Heb toch altijd het idee gehouden dat sex iets is voor volwassenen of tenminste hele grote kinderen (vanaf 15, in mijn hoofd, want dat was oud! Dan was het al het jaar 2000!)...
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 19:25
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 12-08-2003 @ 19:09:
(vanaf 15, in mijn hoofd, want dat was oud! Dan was het al het jaar 2000!)...
om die reden vond ík 14 oud
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 21:32
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Jadie schreef op 12-08-2003 @ 16:18:
Van rukken krijg je geen kinderen. Bovendien denk ik dat je op dertienjarige leeftijd eerst je eigen seksualiteit aan het ontdekken bent, de seksualiteit van iemand anders mag op wat latere leeftijd.
Kinderen van 13 en 14 weten over het algemeen best dat ze een condoom moeten gebruiken. Dat wist ik in ieder geval wel toen ik op mijn 14e voor het eerste een poging tot sex deed.

Ik vind het gewoon onzin dat masturberen op een jonge leeftijd wel normaal is en sex niet.
Goed voorgelichte kinderen weten gewoon hoe een kind er kan komen en, belangrijker, hoe het er niet kan komen.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Parallel schreef op 12-08-2003 @ 21:32:
Goed voorgelichte kinderen weten gewoon hoe een kind er kan komen en, belangrijker, hoe het er niet kan komen.
En aan (goede) voorlichting ontbreekt het vaak.
Ik heb van mijn moeder op m'n elfde 5 minuten voorlichting gehad. (dat was nuttig :/) M'n vader dacht dat ik op m'n achttiende nog steeds niet wist wat seks is. Seks, daar hoor je niet over te praten met kinderen, stel je voor, je zou ze ideeen geven!

Dat er zulke openheid bij jullie thuis heerst is geweldig, maar ik moest toch echt wachten op de eerste biologie lessen. Ik vrees een aantal andere kinderen hetzelfde lot wacht.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 21:47
Verwijderd
Ik denk dat ze wel voorgelicht hadden moeten worden. Ik heb op m'n 12e aangeboden gekregen van m'n vader of ik soms boeken zou willen hebben over dit onderwerp, toen heb ik bedankt en vroeg ik me af wat hem in godsnaam bezielde maar nu begrijp ik hem wel wat meer.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 16:17
bosei
Avatar van bosei
bosei is offline
Ik vind dat iedereen vrij makkelijk lullen heeft hier.
Ten eerste hebben jullie zelf geen kinderen en tot die tijd KUN je niet weten wat je zegt als ze eenmaal voor je staan met zo'n vraag. (Ja ik heb een zoontje van twee en een half).

Daarnaast weten jullie helemaal niets over die gezinnen en de omgeving waar ze wonen.
Voor veel gelovige mensen is het, helaas, nog steeds een taboe om over sex te praten, sexueele voorlichting krijgen de kinderen dan pas heel laat of helemaal niet. Ik weet dat dit allemaal erg ouderwets is maar het is nogsteeds zo.

Niet dat ik goed wil praten dat die kinderen zo vroeg kinderen kregen, maar probeer je mening over het hoe en waarom wel goed te onderbouwen en niet een paar losse op niets gebaseerde kreten uit te slaan.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:02.