Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2003, 10:29
hugoboss1978
hugoboss1978 is offline
Ik zit er aan te denken om een lerarenopleiding wiskunde te doen op Fontys in Tilburg.
Maar ik heb alleen Mavo-D gedaan. Ik ben 25 en wil door middel van de 21+ test aangenomen worden. Nu denk ik dat het niveau qua wiskunde best hoog zal zijn.
Zou het kunnen en verstandig zijn als ik schriftelijk ofzo Havo ga doen? Maar dan wel alleen wiskunde. En dan alleen de laatste 2 jaar.
Of zou het wel kunnen na de Mavo? Ik zit er aan te denken om in 2004 aan die opleiding te beginnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2003, 10:33
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Heb je geen MBO diploma dan Als ik jou was zou ik een wiskunde cursus op MBO gaan doen, voordat je naar het HBO gaat... al was het maar om alles op te frissen, en als het kan ook nog leren om met dat grafische rekenmachine om te gaan, k denk dat je daar wel verder ermee zal moeten werken en dan is het natuurlijk wel handig om te weten hoe zo'n ding werkt

Volgens mij heeft het HBO trouwens geen 21+ testen, alleen sommige uni's dus je zal sowieso toch eerst MBO of Havo moeten doen...
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 11:03
pyres74
Avatar van pyres74
pyres74 is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 18-09-2003 @ 11:33:


Volgens mij heeft het HBO trouwens geen 21+ testen, alleen sommige uni's dus je zal sowieso toch eerst MBO of Havo moeten doen...

hbo heeft juist wel 21+ testen (tenminste ik weet zeker dat de Haagse Hogeschool dat wel heeft). het zou natuurlijk wel beter voor jezelf zijn als je eerst een HAVO diploma gaat halen via loi ofzo. maar als je bij die school ook zo'n toets kan maken, dan zou ik dan doen.

je moet zelf beslissen wat voor jou beter is.
als ik jouw was zou ik gewoon havo doen omdat je dan kennis tot je krijgt die recenter is en daardoor heb je dus meer kans dat je niet afhaakt
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 12:24
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Die tests schijnen best lastig te zijn, voor de pabo al en ik kan me voorstellen dat het voor iets als een lerarenopleiding toch nog wel veel dieper gaat. Ik zou eerst havo doen, op de HR raden ze het bij de lerarenopleiding wiskunde af om de opleiding te doen zonder dat je havo wiskunde b eindexamen hebt gedaan. Helemaal zonder havo diploma lijkt me dan helemaal lastig ed. Informeer anders eens bij de school waar je het wilt gaan doen.

(=Leonoor)
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.

Laatst gewijzigd op 18-09-2003 om 12:37.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 12:34
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Hmm ik dacht altijd dat je van de mavo alleen op het HBO kon komen nadat je een MBO diploma hebt behaald

Mjah vanm die leeftijden van 21+ weet ik verder niks af
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 12:53
Hagel
Hagel is offline
Ik heb zelf ook mavoD gedaan met wiskunde, en heb wiskundeA1 gevolgd op de havo, dat was voor mij zeer goed te doen, een vriendin van mij heeft ook vanaf de mavo op de havo wiskunde B1,2 gedaan en dat is haar ook goed gelukt. Ik denk dat je het beste een cursus wiskunde b1,2 oid kan gaan doen...?
__________________
tell me where the pretty girls are, those demigods with their Nine-Inch nails and little fascist panties
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 12:59
Verwijderd
Ik heb ook mavo gedaan en wilde daarna wa en wb op de havo doen (ik wilde ook naar de lerarenopleiding wiskunde), maar wb ging dus absoluut niet, ik had echt een enorme achterstand (bepaalde dingen worden/hadden ze op de mavo gewoon niet behandeld). Ik denk dat het heel erg verschilt per school of het aansluit of niet. En als je al een paar jaar geleden de mavo hebt gedaan...dan is het verschil vaak helemaal groot...zeker nu omdat hij van de 'oude opleiding' is, alles is best wel veranderd nu (ook inhoudelijk), denk ik.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 19:43
HoopStront
HoopStront is offline
Ik heb na de Mavo Havo gedaan met Wiskunde B1. Je krijgt best veel zooi dat je niet op de mavo gehad hebt. Het is wel wat lastiger, ik haalde bijvoorbeeld lagere cijfers dan op de mavo (van een 8/9 gemiddeld naar een 6 gemiddeld), maar dat komt misschien omdat ik er weinig tijd aan had besteed (net zoveel als op de Mavo zeg maar, dat is dus HEEL WEINIG). En je moet leren om gaan met je grafische rekenmachine.... wat ik dus een klote ding vond.

Maar als ik jou was zou ik nog ff snel een cursus wiskunde volgen. Is altijd nog beter dan niet toegelaten worden tot je opleiding....

En anders kan je ook nog altijd een boek bestellen over Wiskunde, ik weet misschien nog wel een goeie voor je en ik weet ook waar je hem kan bestellen. Kan het wel ff voor je opzoeken.... maar moet nu gaan...

grtz.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 21:23
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Over die test: is dat afhankelijk van je opleiding, of krijgt iedereen eenzelfde soort test?
Mijn moeder heeft hem ook gedaan en kwam er makkelijk doorheen (en zo bijster slim was ze toen niet)

Verder zou ik je aanraden eerst met wiskunde van havo 4/5 kennis te maken. Wat ik merk van vrienden is dat de wiskunde toch wel erg tegen valt. Als je van havo/vwo komt stroom je er zo in, maar vanaf mavo is toch wel anders denk ik.
Ook kun je daardoor beter ontdekken of het wel echt iets voor jou is.
Waar je dat het beste kunt doen, zou ik eerlijk gezegd niet weten
__________________
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 10:24
Candystriped
Avatar van Candystriped
Candystriped is offline
Je kunt voor vrijwel elke HBO-opleiding een 21+-toets doen en waar die toets uit bestaat is afhankelijk van de opleiding. Meestal moet je een klein examentje op HAVO-niveau doen in relevante vakken. Je kunt navragen waaruit het examen bestaat en als je het idee hebt dat je op het juiste niveau zit (de vakken zullen wel Nederlands, Engels en Wiskunde zijn ofzo) dan is het onzin om eerst de HAVO te gaan doen. Je krijgt van je onderwijsinstelling altijd te horen welke literatuur je kunt gebruiken bij de voorbereiding op je examen en als je het gevoel hebt dat je het daarmee kunt redden dan is het zonde van je tijd en geld om eerst nog de HAVO te doen. Succes.
__________________
"De rivier was niet van water, maar van sinaasappelsap. En hij zou niet hoeven leren wat hij eigenlijk niet snapt"
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 13:18
hugoboss1978
hugoboss1978 is offline
Ik heb net gesproken met een docent van de HBO en hij zei dat ik toch echt havo zou moeten gaan doen met wiskunde B1. En mijn diploma zou moeten gaan halen. Dan zit ik op het juiste niveau.
Dus ik denk dat ik dat maar ga doen. Havo 4 en 5 in 1 jaar ofzo.
Ik ga maar eens kijken waar dat mogelijk is. Als jullie nog tips hebben...
Maar eigenlijk vind ik het onzin om alle vakken te doen. Ik denk dat alleen nederlands, engels en wiskunde echt nuttig zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 15:42
Miess
Miess is offline
Citaat:
hugoboss1978 schreef op 23-09-2003 @ 14:18:
Ik heb net gesproken met een docent van de HBO en hij zei dat ik toch echt havo zou moeten gaan doen met wiskunde B1. En mijn diploma zou moeten gaan halen. Dan zit ik op het juiste niveau.
Dus ik denk dat ik dat maar ga doen. Havo 4 en 5 in 1 jaar ofzo.
Ik ga maar eens kijken waar dat mogelijk is. Als jullie nog tips hebben...
Maar eigenlijk vind ik het onzin om alle vakken te doen. Ik denk dat alleen nederlands, engels en wiskunde echt nuttig zijn.
Als ik jou was, zou ik zeker geen tweede fase gaan doen maar nog de laatste gelegenheid proberen te pakken om havo oude stijl te doen. Verder zou je ook eens kunnen informeren bij de LOI, waar je schriftelijk (dus misschien naast een baan) de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde kunt doen.

Zelf studeer ik technische wiskunde aan de TU in Eindhoven en naast mijn studie geef ik wiskunde aan een HAVO-5 en een VWO-6 klas, onbevoegd dus, maar ik moet zeggen dat ik meer moeite heb met de didactiek (hoe leg je iets uit etc.) en in het begin ook meer moeite had met orde houden dan echt de wiskunde zelf. Wat betreft de moeilijkheid van de wiskunde zou ik me dus geen zorgen maken.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 16:47
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
ff vraagje tussendoor: Als je die test maakt zonder er havo voor gedaan te hebben en er dan voor zakt mag je die test dan het jaar daarna nog een keer maken?

In dat geval zou je het gewoon kunnen proberen en als het niet lukt dan doe je dat jaar 4 en 5 havo en probeer je het jaar erna alsnog.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Miess schreef op 23-09-2003 @ 16:42:
Als ik jou was, zou ik zeker geen tweede fase gaan doen maar nog de laatste gelegenheid proberen te pakken om havo oude stijl te doen.
Volgens mij is het laatste jaar dat dat kon al geweest. Volgens mij kan alleen nog havo tweede fase, iig wel als je een certificaat of een diploma wilt halen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 17:21
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
Ik heb zelf ook de stap van mavo naar havo gemaakt. Van oude stijl mavo [ d] naar nieuwe stijl havo en heb daar wiskunde b1,2 gedaan. Ik kan je echt aanbevelen om havo wiskunde te doen. Er zat bij mijn een hele groot gat tussen wiskunde mavo en wiskunde havo. Ik had nog nooit gehoord van de abc formule, laat staan wat 2x inhield. Dus een hele grote achterstand. maar goed havo ging wel redelijk, maar het dubbeltje is echt goed gevallen toen ik wisb1 vwo heb gedaan. Jaja...zo ver ben ik dus wel gekomen en nu uni wiskunde . maar goed ik heb heel erg veel baat gehad om een zomer curcus wisb1 vwo nivo op het boswell instituut. Dit is geen recalme er voor, maar ja, heb er toen zoveel geleerd en alles is pas daar op zijn plek gevallen. Dus een aanrader om daar eens te gaan kijken. Kan ook op havo nivo doen daar. Wisb vwo heb ik daarvoor geprobeerd te doen via een thuiscurcus [ loi], alleen dat is niet te doen. Je moet daarvoor echt lessen hebben. daarmee leer je het meest [ boswell is dus lessen, wel duur, maar goede begeleiding]
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 20:03
Miess
Miess is offline
@iamjc en Leonoor: zou je/ zouden jullie voortaan gewoon onder je eigen naam willen in en uitloggen aangezien het zo wel heel erg onduidelijk wordt wie wat nou heeft geschreven.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 20:52
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Als jij dmv die test door bent, lijkt mij dat je niveau van wiskunde goed genoeg is (aangezien het een wiskunde-test was neem ik aan, is bij de lerarenopleiding wiskunde wel logisch)
Ik bedoel, je moet wiskunde B12 hebben, nou dat is behoorlijk veel, maar ik denk dan toch dat jij wel op dat niveau zit.. Of er iig kijk op hebt waardoor je het makkelijk zult leren.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 21:46
hugoboss1978
hugoboss1978 is offline
Ik weet wat ik ga doen.
Ik ga schriftelijk wiskunde Havo B1,2 doen. Als ik dat certificaat heb dan krijg ik voor dat onderdeel vrijstelling bij de 21+ test.
En voor mezelf wil ik ook Havo nederlands en engels gaan doen. Is nooit verkeerd denk ik. Het is dan dus niet eens nodig om examen Havo te doen, dan heb ik altijd nog de kennis om de 21+ test te kunnen halen. Maar dat doe ik denk ik maar wel voor de zekerheid.

Bedankt voor jullie tips iig. Groetjes Hugo
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-09-2003, 08:43
miro
Avatar van miro
miro is offline
Je moet doen wat jij wil, of je daar nou meer of minder moeite voor moet doen, zolang jij t maar leuk vindt en weet dat je het aankunt.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 15:36
Verwijderd
Citaat:
Candystriped schreef op 20-09-2003 @ 11:24:
21+-toets
Die toets heet overigens een collegium doctum, en met die toets kun je alleen aan die specifieke school / universiteit die specifieke studie doen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2003, 23:18
hugoboss1978
hugoboss1978 is offline
Nog even een update... Heb toch Fontys nog even gesproken.
Als ik een 21+ test ga doen moet ik alleen een tekstverklaring Nederlands doen en een gesprekje met de commissie.
En nu komt het... Ze vragen niks over wiskunde! Ik snap er helemaal niks van. Als je nog nooit wiskunde hebt gehad mag je daar zo mee gaan doen. Mits je het juiste denk-niveau hebt. Beetje vreemd maar dat zal wel aan mij liggen.
Maar goed, omdat ik toch redelijk op wiskunde-niveau wil komen te zitten, wil ik toch tot volgend jaar iets schriftelijks doen.
HAVO wiskunde B1,2 of VWO B1. Ik hoef daar opzich geen examen in te doen. Het is puur voor mijn eigen kennis en niet om iets te bewijzen.
Wat denken jullie dat het beste is HAVO of VWO?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 12:02
jbtq
Avatar van jbtq
jbtq is offline
Ik zou toch vwo b1 doen. geeft meer basis voor je vervolg opleiding en je heb een voorsprong. Ik heb zelf zowel wisb1,2 op de havo gedaan als wis b1 op vwo. En heb meer aan de vwo gehad dan aan de havo. En ech zoveel moeilijker is het niet. hooguit wat uitgebreider. Het is wel te doen. Zijn wat onderwerpen extra die je hoogstwaarschijnlijk later op je opleiding ook weer krijgt.

Oh ja, nog een tip aan je. Probeer geen grafische rekenmachine of formule kaart te gebruiken. Klinkt raar, omdat die bij de boeken zitten waarschijnlijk, maar als je nu begint met leren en je rekent alles uit op je rekenmachine en je zoekt alles formules op, zul je dat waarschijnlijk later weer moeten afleren. Dus beter gelijk op de goede manier leren, dan straks alles weer afleren
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. "
Met citaat reageren
Oud 03-10-2003, 12:57
hugoboss1978
hugoboss1978 is offline
Bedank voor je tip!
Ik ga toch VWO wiskunde b1 proberen. Als ik daar niet uit kom gaat het op de hbo ook fout. Maar ik heb er alle vertrouwen in.
Ik denk dat als iemand gemotiveerd aan het werk gaat dat je bijna alles kan leren.

Bedankt allemaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Havo 4 & 5 in 1 jaar hallen na je mavo 4.
Noah.E
3 26-08-2014 17:35
Wegwijzen & Voorstellen Havo 4 & 5 in 1 jaar hallen na je mavo 4.
Noah.E
3 25-08-2014 20:48
Studeren Na mijn Mavo naar het Havo
sandrolovric
3 01-07-2011 09:59
Studeren Vraagjes over het HBO
Moow17
1 16-07-2009 15:57
Eindexamens 2007 Onverwacht gezakt..
joelintveld
32 11-07-2007 11:07
Huiswerkvragen: Exacte vakken The moment of truth...overstap van hbo naar Uni.
Demon of Fire
7 03-02-2003 19:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.