Oud 11-02-2010, 00:08
Daddy Cool
Avatar van Daddy Cool
Daddy Cool is offline
Citaat:
Een Tibetaanse meester gaf eens een lezing voor een klas economiestudenten. Op zijn bureau stalde hij een glazen vaas en een aantal kiezelstenen. Een voor een deed hij de stenen in de vaas, tot er geen steen meer bij kon.
"Is de vaas vol?", vroeg hij aan de klas.
"Ja", oordeelde de klas.

De meester glimlachte en pakte van onder het bureau een pot met grind, die hij in de vaas gooide. Met een beetje schudden verdween al het grind in de vaas.
"Is de vaas vol?", vroeg hij aan de klas.
"Ja", oordeelde de klas.

De meester glimlachte en pakte van onder het bureau een pot met zand, die hij in de vaas gooide. Met een beetje schudden verdween al het zand in de vaas.
"Is de vaas vol?", vroeg hij aan de klas.
"Ja", oordeelde de klas.

De meester glimlachte en pakte van onder het bureau een kan water, die hij in de vaas gooide.
"Nu is de vaas vol", zei de meester. "Wat kun je hiervan leren?"

Een leerling stak zijn hand op. "Het punt is, dat hoe vol je schema ook lijkt, je kunt er altijd wel wat tussen vrotten."

"Nee", sprak de meester. "Dat is niet het punt. Dit voorbeeld illustreert dat je nooit alles in de vaas had gekregen als je de grote kiezels er niet als eerste in doet. Wat zijn de 'grote kiezels' in jouw leven? Je opleiding? Een ideaal? Tijd met mensen van wie je houdt? Vergeet nooit dat de grote stenen het belangrijkst zijn, omdat het je anders niet lukt."
Inspirerend verhaal in mijn ogen. Zoals je kunt lezen kun je je leven indelen in kiezels, grind, zand & water.

De kiezels stop je er als 1e in. Die zijn namelijk de belangrijke bouwstenen van je leven. Daarna komt het grind: wel belangrijk maar zonder zou je nog steeds jezelf zijn. En dan het zand: de dingen die wel leuk zijn maar waar je makkelijk zonder kan, het water is leuk maar totaal niet belangrijk.

Nou is mijn vraag. Hoe ziet jullie leven eruit? Welke onderdelen zou je kenmerken als kiezels, en welke als grind, zand of water? Waar staat je familie bijvoorbeeld, je gezondheid, dit forum, een vriendinnetje, sex, je auto, je huis, je vrienden, je playstation etc.

Kortom, wat vind je echt belangrijk in het leven? En wat minder...
__________________
"Happiness is only real when shared."
Danny - Lifestyle Coach
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2010, 12:38
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
--->psychologie?
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 15:21
Verwijderd
Amen
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 20:18
silentbob
silentbob is offline
hmm, ik kende dit verhaaltje al maar dan in iets andere vorm en in de vorm van een mop, dat op het laatst een leerling met een blik bier op staat en er bier bijgiet en zegt: en bier kan er altijd bij
Met citaat reageren
Oud 11-02-2010, 21:34
JustADreamer
JustADreamer is offline
Kiezels zijn voor mij:
Ikzelf, want als ik mezelf niet belangrijk genoeg vind kan ik er ook niet echt voor anderen zijn.
Toekomstdroom-> eigen horecatent maar dan anders.
Mogelijkheid om creatief te zijn, dit kan tekenen zijn, maar ook op mijn werk op een andere manier een probleem oplossen.
De persoon met wie ik een relatie heb.
Beste vriendin.
Naaste familie, als in: familieleden waar ik op kan bouwen.
Opleiding -> helpt me op weg naar mijn toekomstdroom en is ook goed voor mij.
Tijd/Ruimte voor mezelf.
Muziek, in welke vorm dan ook.
Herinnering aan dierbaren.
Zintuigen om alles maximaal te ervaren.

Grind is:
Huidige baan, ervaring is goed voor toekomstdroom, misschien zelfs kleine kans om bedrijfsleidster te worden waar ik werk, wat weer een goeie stap in de richting van toekomstdroom is.
Relatie (een relatie hebben vind ik best belangrijk, ik ben niet graag alleen, maar ik vond het geen kiezel. Op het moment dat ik er voor kies om een relatie aan te gaan dan is diegene wel een kiezel voor mij, voor zolang als de relatie duurt.)
Een huis/dak boven mijn hoofd.
Vrienden/collega's en klanten waar ik vrij close mee ben.
Natuur.
Eten & drinken.
Seks.

Zand:
Favoriete boeken.
Mp3speler->zodat ik overal muziek kan luisteren
Tekenspullen->zodat ik creatief kan zijn
Foto's->als herinnering
Geld of ander middel om de dingen te kopen/krijgen die ik nodig heb (eten, drinken, kleding sowieso)
Internetconnectie+Telefoon om bereikbaar te zijn en contact te hebben met buitenwereld
Kleding
Fiets-> om naar m'n werk te kunnen fietsen.

Water:
Familie waar ik niet op kan bouwen.
Vage kennissen.
Alle materiële zaken die ik niet direct nodig heb om te overleven/mezelf uit te kunnen drukken (nintendo ds, laptop, snacks, boeken die ik lees omdat ik tijd over heb, tv, snoep, meer tekenspullen, meer nieuwe schoenen, etc.)

En jij dan TS? Nu ben ik wel benieuwd natuurlijk!
__________________
I'm just a dreamer, dreaming of better days...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie De kruisiging en de opstanding van Jezus
Paulo
2 11-08-2006 22:18
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd - Oefen, doorgrond, begrijp en geef door
Verwijderd
0 13-06-2006 12:31
Verhalen & Gedichten stenen, de spiegel.
CyWu
5 21-11-2004 11:09
Verhalen & Gedichten Nog n poging tot n verhaaltje *lol* :D ... lees en geef mening aub...
Poziomka
5 17-08-2003 12:15
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16
ARTistiek Mijn verhaal, nieuwe versie en makkelijker te lezen
ArvidKeemink
4 04-09-2001 19:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.