Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2002, 18:38
Mujahideen
Mujahideen is offline
Omdat hier nogal wat christenen komen die een aantal zaken uit hun geloof naar voren brengen wil ik een vraag aan hen stellen.

Ik wil een aantal kanttekeningen plaatsen bij de volgende aspecten:
1.De verzoeningsleer
2.De erfzonde

1.De verzoeningsleer houdt in dat Jezus de Zoon van God door zijn kruisdood de zonden der mensheid op zich heeft genomen. Het bloed van Jezus reinigt de mensheid van zijn zonden.

Christenen beweren dat Jezus Goddelijk is, het vleesgeworden Woord van God. Maar heeft Jezus zelf ooit beweerd dat hij God was? Hij sprak over zichzelf als Zoon des mensen. Nadat Jezus gestorven was verkreeg hij van zijn volgelingen de goddelijke status.

Heeft Jezus ooit gezegd dat hij op aarde is gekomen om de mensheid, door het geven van zijn leven, van haar zonden te verlossen? Riep hij niet aan het kruis: Mijn God, Mijn God! Waarom hebt Gij mij verlaten? Dit lijken mij typisch de woorden van een mens die zich van zijn kwetsbaarheid en sterfelijkheid bewust is en niet de woorden van iemand met een goddelijke missie, laat staan een uitspraak van God zelf. Voor zijn discipelen was het alleszins een grote schok. Jezus stierf een vernederende dood. Hoe moest men dit uitleggen? Zijn discipelen verklaarden daarom dat Jezus "voor onze zonden" was gestorven. Men sprak nog niet over de kruisdood als verzoening voor de erfzonde. Dit kwam pas in de vierde eeuw.

2.De leer der erfzonde is opgesteld door Augustinus (354-430). De kern van deze leer is dat door de zonde van Adam de mensheid voor eeuwig en altijd verdoemd is. Adams zonde wordt tot in de eeuwigheid doorgegeven via de geslachtsdaad. De geslachtsdaad was de ergste vorm waarin een mens zich schaamteloos kon overgeven aan zijn lusten. Volgens Augustinus diende de mens zijn heil te zoeken bij God en niet bij zijn sterflijke medemens.
Dit sombere leerstuk van Augustinus heeft altijd als een zware last op Christendom gedrukt en heeft de volgende negatieve consequenties:
-Seksualiteit wordt als iets zondigs beschouwd.
-De mens is van nature verdorven
-De vrouw wordt als een verleidster gezien. In iedere vrouw schuilt een Eva die als doel heeft om de man de afgrond in te laten storten.

De leer der erfzonde en de verzoeningsleer laten naar mijn mening een God zien die geen grip lijkt te hebben op de mensheid en daarnaast zijn beide leerstukken ook in tegenspraak met Zijn almacht en Zijn alwetendheid. Een alwetende God wist natuurlijk tevoren dat Adam en Eva zouden zondigen. Zou de zondeval niet juist Gods bedoeling zijn geweest als onderdeel van Zijn plan? Waarom heeft God het zoenoffer van Jezus nodig om de zonden der mensen te vergeven? Een almachtige God kan toch vergeving geven aan wie Hij wil?

Als je de verzoeningsleer in ogenschouw neemt dan kun je niet aan de impressie ontkomen dat God maar een machteloze indruk maakt. Hij lijkt niet goed staat om de mens te leiden. Hoewel God de mensheid menigmaal straft vervalt zij steeds weer in zonde. God beseft dat de mens niet in staat is om naar Zijn wet te leven en stuurt daarom Zijn zoon die de zonden der mensheid op zich neemt. God kan blijkbaar van gedachten veranderen, hetgeen in tegenspraak is met Zijn alwetendheid.

Mijn vraag aan de christenen luidt: hoe valt de verzoeningsleer en de leer van de erfzonde te rijmen met een almachtige en alwetende God?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2002, 20:29
jimmyO
jimmyO is offline
(Dit zijn trouwens best goeie vragen)

De verzoeningleer:
-Jezus is een voorbeeld voor alle mensen: Hij leert dus hoe mensen moeten leven: Nederig en geven om je naaste.
-Hij zij van zichzelf niet dat ie Gods Zoon was, omdat je daarvoor in die tijd gelijk opgepakt zou worden: uiteindelijk was Hij dus ook opgepakt, maar Zijn tijd op aarde was nuttig als voorbeeld voor de mens.
-Men sprak al WEL over de kruisdood als verzoening voor de erfzonde! Hoe ze dit wisten? Jezus zegt dit zelf: (Lucas 24:46-47) "Aldus staat er geschreven dat de Christus moest lijden en ten derden dagen opstaan uit de doden en dat in Zijn naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken..."
-Later werden de dicipelen ook nog eens vervuld met de Heilige Geest die hun nog meer inzicht gaf! (maar die tekst is opzich al duidelijk)
-Jezus kwetsbaar? Hij stond op uit de dood! Kijk, als hij niet dood was, dan zou men nog niet weten dat hij zelfs de controle over de dood had (waarschijnlijk zou Hij het dan ook niet hebben, omdat Hij in dat geval de dood als het ware 'ontwijkt')! Hij stond dus ook weer op!

De leer van de erfzonde:
God wist idd van te voren dat de zondevloed zou plaatsvinden. Dat was deel van Zijn plan: Zou de zondevloed niet plaats hebben gevonden, dan hadden we nu niet de kennis van Goed en Kwaad. God wil dat we BEWUST kiezen om Hem te volgen en daarom hadden we die kennis nodig.
"Waarom had God het zoenoffer nodig?" De mens is steeds verder van God gaan leven. Op die manier zou de mens niet weten wat hij fout doet, en Hij zou dus onherroepelijk in de Hel komen (niemand is perfect). De kennis van Goed en kwaad houd dus in dat we WETEN dat er Goed en kwaad is. NIET, WAT precies goed en kwaad is. Ten eerste wilde stuurde God Zijn Zoon naar de aarde om mensen Zijn liefde te laten zien: Dat God zichzelf laat boeten voor alles wat de mens verkeerd gedaan hebben. (hij neemt de straf van ons op zich) Ten tweede om het ook daadwerkelijk uit te voeren. Bovendien: de mens was zo van God af gaan leven dat ze Zijn stem niet meer zouden herkennen, dus zouden mensen zonder dit ook niet weten dat er vergeving was.
-Ieder mens is zondig, ja.
-Seksualiteit wordt NIET als zondig beschouwt. (Heb je wel eens Hooglied gelezen?) Maar als de mens seks op de verkeerde manier gebruikt, (tegen God's wil in) dan is het wel zonde.
-De vrouw wordt niet als verleidster gezien: In de bijbel staat de vrouw erg vaak voor 'onreine' dingen, om ze een grotere verleiding opwekt onder mannen, dan (waarschijnlijk dan) mannen onder vrouwen. De stad Babylon wordt bv. ook een 'Hoer' genoemd, om maar even een voorbeeld te geven.

Ik zag ergens op dit forum een repleytje staan dat christenen meestal met emotionele argumenten komen, enz enz....
Misschien... maar dit replytje zegt weer genoeg over het feit dat er echt wel goeie argumenten te vinden zijn!

Good Luck.
__________________
Copyright (c) Jimmy Osdorp 2002
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 20:41
micha
micha is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
1.De verzoeningsleer houdt in dat Jezus de Zoon van God door zijn kruisdood de zonden der mensheid op zich heeft genomen. Het bloed van Jezus reinigt de mensheid van zijn zonden.
Precies, dit is wat wij als christenen geloven.

Christenen beweren dat Jezus Goddelijk is, het vleesgeworden Woord van God. Maar heeft Jezus zelf ooit beweerd dat hij God was? Hij sprak over zichzelf als Zoon des mensen. Nadat Jezus gestorven was verkreeg hij van zijn volgelingen de goddelijke status.

tekst 1: (mattheus 26)
63 Doch Jezus zweeg stil. En de hogepriester, antwoordende, zeide tot Hem: Ik bezweer U bij den levenden God, dat Gij ons zegt, of Gij zijt de Christus, de Zoon van God?
64 Jezus zeide tot hem: Gij hebt het gezegd

tekst 2: (marcus 1)
1 Het begin des Evangelies van JEZUS CHRISTUS, den Zoon van God.

tekst 3: (lukas 1)
31 En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS.
32 Deze zal groot zijn, en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God, de Heere, zal Hem den troon van Zijn vader David geven.

tekst 4: (Johannes 3)
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.

tekst 5: (johannes 9)
35 Jezus hoorde, dat zij hem uitgeworpen hadden, en hem vindende, zeide Hij tot hem: Gelooft gij in den Zoon van God?
36 Hij antwoordde en zeide: Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?
37 En Jezus zeide tot Hem: En gij hebt Hem gezien, en Die met u spreekt, Dezelve is het.

ik denk dat dit wel genoeg is, en anders kijk je hier nog maar is verder: http://www.statenvertaling.net/

Heeft Jezus ooit gezegd dat hij op aarde is gekomen om de mensheid, door het geven van zijn leven, van haar zonden te verlossen?

Ja, zie onder andere tekst 4 hierboven

Riep hij niet aan het kruis: Mijn God, Mijn God! Waarom hebt Gij mij verlaten? Dit lijken mij typisch de woorden van een mens die zich van zijn kwetsbaarheid en sterfelijkheid bewust is en niet de woorden van iemand met een goddelijke missie, laat staan een uitspraak van God zelf.

Jezus kwam als mens naar de aarde om voor onze zonde te sterven, hij roept dus als mensgewordene God aan. Dit omdat Hij als mens de zonde moet dragen en de dood moet overwinnen. Voor zijn discipelen was het alleszins een grote schok. Jezus stierf een vernederende dood. Hoe moest men dit uitleggen? Zijn discipelen verklaarden daarom dat Jezus "voor onze zonden" was gestorven. Men sprak nog niet over de kruisdood als verzoening voor de erfzonde. Dit kwam pas in de vierde eeuw.
het staat in de Bijbel en die is toch wel iets eerder geschreven


2.De leer der erfzonde is opgesteld door Augustinus (354-430). De kern van deze leer is dat door de zonde van Adam de mensheid voor eeuwig en altijd verdoemd is. Adams zonde wordt tot in de eeuwigheid doorgegeven via de geslachtsdaad. De geslachtsdaad was de ergste vorm waarin een mens zich schaamteloos kon overgeven aan zijn lusten. Volgens Augustinus diende de mens zijn heil te zoeken bij God en niet bij zijn sterflijke medemens.
Dit sombere leerstuk van Augustinus heeft altijd als een zware last op Christendom gedrukt en heeft de volgende negatieve consequenties:
-Seksualiteit wordt als iets zondigs beschouwd.

niet waar, in de Bijbel word hier juist overgepraat als het mooiste geschenk wat wij gekregen hebben. De mens heeft er iets zondigs van gemaakt.
-De mens is van nature verdorven

Dit klopt, de mens is zondig en zal ook zo leven, maar door Jezus kunnen wij toch gered worden.
-De vrouw wordt als een verleidster gezien.

onzin, de vrouw is net als de man in zonde geboren. Dat maakt haar niet slechter of beter als de man. Beide zijn door God geschapen.
In iedere vrouw schuilt een Eva die als doel heeft om de man de afgrond in te laten storten.

Onzin zoals ik hier al boven heb verteld

De leer der erfzonde en de verzoeningsleer laten naar mijn mening een God zien die geen grip lijkt te hebben op de mensheid en daarnaast zijn beide leerstukken ook in tegenspraak met Zijn almacht en Zijn alwetendheid. Een alwetende God wist natuurlijk tevoren dat Adam en Eva zouden zondigen. Zou de zondeval niet juist Gods bedoeling zijn geweest als onderdeel van Zijn plan? Waarom heeft God het zoenoffer van Jezus nodig om de zonden der mensen te vergeven? Een almachtige God kan toch vergeving geven aan wie Hij wil?

God heeft ons geschapen met een vrije wil om Hem groot te maken. Natuurlijk had Hij ons zonder vrije wil kunnen maken, maar dan waren wij robots geweest. Alleen heeft onze vrije wil tot de zonde geleid. God heeft dit voorzien, maar Hij heeft ons toch die wil gegeven. Daarna heeft Hij in zijn goedheid en genade, Zijn Zoon opgeoffert, zodat wij door te kiezen (onze vrije wil!!) voor Jezus, wij toch gered kunnen worden.

Als je de verzoeningsleer in ogenschouw neemt dan kun je niet aan de impressie ontkomen dat God maar een machteloze indruk maakt. Hij lijkt niet goed staat om de mens te leiden. Hoewel God de mensheid menigmaal straft vervalt zij steeds weer in zonde. God beseft dat de mens niet in staat is om naar Zijn wet te leven en stuurt daarom Zijn zoon die de zonden der mensheid op zich neemt. God kan blijkbaar van gedachten veranderen, hetgeen in tegenspraak is met Zijn alwetendheid.

God heeft alles voorzien, want ook in het O.T. komen wij al vroeg verwijzingen naar Jezus tegen, zelfs bij de zondeval al.
Waarom dit alles zo geschied is, weet alleen God, en het is voor ons dus ook niet nodig om te weten. Als wij in de hemel bij hem komen, zal alles duidelijk worden. Dit is geen argument, dit geloof ik, dit hoef je dus ook niet aan te vechten.
Mijn vraag aan de christenen luidt: hoe valt de verzoeningsleer en de leer van de erfzonde te rijmen met een almachtige en alwetende God?
volgens mij heb ik ff genoeg uitgelegd, maar je mag natuurlijk reageren en vragen stellen. Alleen ff iets korter, en 1 vraag per keer. Das iets makkelijker
__________________
Badboy Badboy whatcha gonna do, whatcha gonna do when they come for u
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 12:10
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
Jezus kwam als mens naar de aarde om voor onze zonde te sterven, hij roept dus als mensgewordene God aan. Dit omdat Hij als mens de zonde moet dragen en de dood moet overwinnen.

Als Jesus zo bewust was van zijn lasten in naam van god, waarom dan 'Mijn God, Mijn God! Waarom heeft Gij mij verlaten?'

het staat in de Bijbel en die is toch wel iets eerder geschreven

De bijbel die jij nu leest is het nieuwe testament, en dan is een herziening van de oudere bijbel


niet waar, in de Bijbel word hier juist overgepraat als het mooiste geschenk wat wij gekregen hebben. De mens heeft er iets zondigs van gemaakt.

Wat voor zondigs heeft de mens van sex gemaakt? Als ik even de mens mag zien als iets natuurlijks, dan is dit niet vreemd. Elk dier op deze planeet heeft de drang zich voort te planten. Alleen omdat de mens bewust is geworden van het genot van sex is dit een zonde?

God heeft ons geschapen met een vrije wil om Hem groot te maken. Natuurlijk had Hij ons zonder vrije wil kunnen maken, maar dan waren wij robots geweest. Alleen heeft onze vrije wil tot de zonde geleid. God heeft dit voorzien, maar Hij heeft ons toch die wil gegeven. Daarna heeft Hij in zijn goedheid en genade, Zijn Zoon opgeoffert, zodat wij door te kiezen (onze vrije wil!!) voor Jezus, wij toch gered kunnen worden

1. Heeft god de mens ooit nodig gehad om hem groot te maken? Gods grootheid en macht bestond volgens de bijbel al eerder dan het ontstaan van de aarde?

En waarom heeft god die grootheid nodig? Is het dat hij zo lustig is naar macht? Maar dat is toch juist een zonde.

2. Wat is er mis met de mens als robots? De hele aarde zit vol met 'robots'; dieren die leven op instinct. Wat voor beters had god dan in gedachten met het geven van onze vrije wil?

Of is het dat onze vrije wil voortkomt uit duizenden jaren evolutie? bewezen is dat wij een overschot hebben aan hersencapaciteit waardoor Er plek bij is gekomen naast instinct zeg maar.

3. Mocht god zo krachtig zijn als beschreven, waarom dan zo'n nederige oplossing als het nemen van zijn eigen zoon?

Waarom dit alles zo geschied is, weet alleen God

Toch schijn jij het ook allemaal zo goed te weten

Als wij in de hemel bij hem komen, zal alles duidelijk worden. Dit is geen argument, dit geloof ik, dit hoef je dus ook niet aan te vechten

Wil god dit aan elk gestorven mens (dat zo'n beetje elke tel gebeurd) individueel uit gaan leggen?

Naar mijn mening is het Christelijke geloof een zaak van hypocrisie en onderdrukking
__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 13:55
Madita
Madita is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Dit sombere leerstuk van Augustinus heeft altijd als een zware last op Christendom gedrukt en heeft de volgende negatieve consequenties:
-Seksualiteit wordt als iets zondigs beschouwd.
-De mens is van nature verdorven
-De vrouw wordt als een verleidster gezien. In iedere vrouw schuilt een Eva die als doel heeft om de man de afgrond in te laten storten.
Seksualiteit word helemaal niet als iets slechts beschouwd hou kom je erbij.. het enige is dat we sex niet als een spelletje of als iets wat je zomaar doet zien, maar als iets moois wat altijd moet samen gaan met liefde...
Nou hier is nix mis mee, toch?

En dat tweede punt dat de mens verdorven is... Dat kwam volgends mij van Luther, en dus niet van de H. Augustinus...Lutheranen ( vandaag de dag zijn dat er erg weinig) zien dat misshcien zo...
De visie van Augustinus is net als de rest van de RK kerk dat door de erfzonde er een scheiding tussen de mens en God kwam... Dus helemaal nix van verdorven.. Christus kwam die scheiding rechtzetten.

En dat van die vrouw die als verleidster word gezien is natuurlijk onzin... Waar haal je dat van, waarop baseer je dit!
Christus ging met ontzettend veel respect om met vrouwen.. Denk maar aan Martha en Maria die zusjes.. AAn Magdalena...
Het christendom heeft veel gedaan voor de vrouwenbeeld di we nu hebben.. Want wat zijn de landen die het meest geempancipeerd zijn, europa en de VS, christelijke landen ( tenmisnet landen met een christelijke basis) en de slechtste ??? ja daar hoef ik niet eens op te antwoorden....
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 14:04
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Madita schreef:
Seksualiteit word helemaal niet als iets slechts beschouwd hou kom je erbij..
Pcies!
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 16:15
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Madita schreef:
Seksualiteit word helemaal niet als iets slechts beschouwd hou kom je erbij..
Sommige sexualiteit wel. Beetje selctief enzo.

Citaat:
Want wat zijn de landen die het meest geempancipeerd zijn, europa en de VS, christelijke landen ( tenmisnet landen met een christelijke basis) en de slechtste ??? ja daar hoef ik niet eens op te antwoorden....
Meest geëmancipeerd zijn de landen die nu meerendeels agnostisch zijn of binnenkort zullen worden. En de VS is helemaal niet erg geëmancipeerd in z'n algemeen; dat hangt erg van de staat af.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 16:21
micha
micha is offline
Citaat:
Ulfheidin schreef:
Jezus kwam als mens naar de aarde om voor onze zonde te sterven, hij roept dus als mensgewordene God aan. Dit omdat Hij als mens de zonde moet dragen en de dood moet overwinnen.

Als Jesus zo bewust was van zijn lasten in naam van god, waarom dan 'Mijn God, Mijn God! Waarom heeft Gij mij verlaten?'

Omdat Hij als mens de zonde moest overwinnen/ dragen en dus als God in Zijn nood aanriep.
Hij was mens geworden, dus heeft Hij hetzelfde meegemaakt als ons, ook een gewoon leven. Maar tegelijkertijd was Hij ook meer, want Hij was zonder zonde.


het staat in de Bijbel en die is toch wel iets eerder geschreven

De bijbel die jij nu leest is het nieuwe testament, en dan is een herziening van de oudere bijbel

herziening? naar mijn weten is eerst het Oude Testament geschreven en 400 jaar later het Nieuwe Testament. dus ik snap je niet helemaal hier

niet waar, in de Bijbel word hier juist overgepraat als het mooiste geschenk wat wij gekregen hebben. De mens heeft er iets zondigs van gemaakt.

Wat voor zondigs heeft de mens van sex gemaakt? Als ik even de mens mag zien als iets natuurlijks, dan is dit niet vreemd. Elk dier op deze planeet heeft de drang zich voort te planten. Alleen omdat de mens bewust is geworden van het genot van sex is dit een zonde?

Sex is niet verkeerd, maar God maakt in de Bijbel duidelijk dat het bedoeld is voor de mens als teken van liefde zeg maar. Maar wel tussen één man en één vrouw en dat voor heel je leven. De mens nu (en ik wil hier niemand mee veroordelen, dus sorry als het zo overkomt) heeft het zondig gemaakt, door er gebruik van te maken als uitlaatklep voor je lusten, en dus het genot hoger te stellen, als de liefde die er eerst hoort te zijn. Kijk maar naar de gemiddelde leeftijd voor ontmaagding, of naar hoeveel mensen het willen bewaren tot voor het huwelijk, en das niet om iemand te veroordelen, want niemand is perfect, maar feitelijk is het niet zoals God het bedoeld heeft

God heeft ons geschapen met een vrije wil om Hem groot te maken. Natuurlijk had Hij ons zonder vrije wil kunnen maken, maar dan waren wij robots geweest. Alleen heeft onze vrije wil tot de zonde geleid. God heeft dit voorzien, maar Hij heeft ons toch die wil gegeven. Daarna heeft Hij in zijn goedheid en genade, Zijn Zoon opgeoffert, zodat wij door te kiezen (onze vrije wil!!) voor Jezus, wij toch gered kunnen worden

1. Heeft god de mens ooit nodig gehad om hem groot te maken? Gods grootheid en macht bestond volgens de bijbel al eerder dan het ontstaan van de aarde?

Ja das waar, maar Hij heeft ons naar Zijn gelijkenis geschapen om over de aarde te heersen en Hem te loven

En waarom heeft god die grootheid nodig? Is het dat hij zo lustig is naar macht? Maar dat is toch juist een zonde.

Nee das niet waar, want Hij was het al voor ons (zoals je net zei).

2. Wat is er mis met de mens als robots? De hele aarde zit vol met 'robots'; dieren die leven op instinct. Wat voor beters had god dan in gedachten met het geven van onze vrije wil?

Maar wij zijn geschapen na Zijn gelijkenis en dus meer dan robots en met een vrije wil.

Of is het dat onze vrije wil voortkomt uit duizenden jaren evolutie? bewezen is dat wij een overschot hebben aan hersencapaciteit waardoor Er plek bij is gekomen naast instinct zeg maar.

Nee onze vrije wil is door God gegeven, ik geloof niet zo in de evolutie, maar dat zal je ook wel snappen

3. Mocht god zo krachtig zijn als beschreven, waarom dan zo'n nederige oplossing als het nemen van zijn eigen zoon?

Niet nederig, maar vol liefde. Hij houd zoveel van ons, dat Hij zijn meest waardevolle bezit geeft aan ons, Zijn Zoon.

Waarom dit alles zo geschied is, weet alleen God

Toch schijn jij het ook allemaal zo goed te weten

Sorry, ik doe mijn best om het uit te leggen, maar ik snap ook niet alles en ik weet ook niet alles. Ik wou hier alleen mee aangegeven, dat we gewoon weg niet alles snappet of kunnen bevatten. In mijn mening is dat ook niet nodig.

Als wij in de hemel bij hem komen, zal alles duidelijk worden. Dit is geen argument, dit geloof ik, dit hoef je dus ook niet aan te vechten

Wil god dit aan elk gestorven mens (dat zo'n beetje elke tel gebeurd) individueel uit gaan leggen?

Ik denk het niet, maar dat weeet niemand. Ik denk alleen dat daar geen tijd geld (het is eeuwig) en bij te zeggen dat alles duidelij word bedoel ik niet dat God je het persoonlijk uit gaat leggen ofzow. Ik weet dat ook niet, maar het staat in de Bijbel.

Naar mijn mening is het Christelijke geloof een zaak van hypocrisie en onderdrukking

[/B]
Waarom? dat moet je dus even uit leggen.

[Dit bericht is aangepast door micha (19-02-2002).]
__________________
Badboy Badboy whatcha gonna do, whatcha gonna do when they come for u
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 18:29
Ulfheðin
Avatar van Ulfheðin
Ulfheðin is offline
Toch vind ik weer een aantal dingen in je antwoord irreëel

Omdat Hij als mens de zonde moest overwinnen/ dragen en dus als God in Zijn nood aanriep.

Wat is zijn punt dan met 'waarom heeft gij mij verlaten? Iemand die in zijn nood roept versta ik onder een hulproep.

Maar tegelijkertijd was Hij ook meer, want Hij was zonder zonde.

Dus je wilt zeggen dat iemand zonder zonden meer dan mens is? Dat is nogal moeilijk aangezien de zonden eigenschappen van de mens zijn die veelal voortkomen uit instinctief gedrag.

herziening? naar mijn weten is eerst het Oude Testament geschreven en 400 jaar later het Nieuwe Testament. dus ik snap je niet helemaal hier

Dus jij wilt zeggen dat je je verdiept in het oude testament?

Maar wel tussen één man en één vrouw

Al ver voor 2000 jaar geleden werd in het griekse leger homofilie aangemoedigd zodat soldat een overtuiging hadden waarvoor ze vochten.
Homofilie is een natuurlijke afwijking, als iemand met een homofilie geboren word is deze dus volgens jou al direct tijdens zijn geboorte een zondaar?
En dan die vrije wil, een homofiel met vrije wil gaat deze toch niet gebruiken om tegen zijn homofilie te vechten?
En dan nog vraag ik me af waar God houd van iedereen vandaan komt als hij ongelovigen en zondaars niet in zijn hemelrijk opneemt maar gedoemd overlaat aan de vlammen van de hel.

heeft het zondig gemaakt, door er gebruik van te maken als uitlaatklep voor je lusten

Dit is tegenstrijdig, je omschrijft sex nu als een uitlaatklep van je lusten. Maar eerder in je verhaal bevestig je dat sex iets is om je liefde mee te uiten.
Lusten zijn bovendien heel natuurlijk, Sex kan niet zonder lust. Als je je liefde aan iemand wilt tonen op een speciale manier zijn er honderden te bedenken. Maar sex daarintegen moet de belangrijkste zijn? Sex gaat niet zonder lust gepaard.

want niemand is perfect

maar we zijn toch naar god's gelijkenis gemaakt?

maar feitelijk is het niet zoals God het bedoeld heeft

Wanneer heeft 'god' zich tot ons genomen om de regels van sex te bespreken?

om over de aarde te heersen en Hem te loven

Wederom zeg je dat wij naar zijn gelijkenis zijn geschapen. Maar waarom moet de gelijke van god zich onderwerpen aan god?

Maar wij zijn geschapen na Zijn gelijkenis

dus wij zijn ook alwetend en almachtig?

Nee onze vrije wil is door God gegeven, ik geloof niet zo in de evolutie, maar dat zal je ook wel snappen

Ik snap dat je dit niet gelooft, omdat dit in de bijbel zo beschreven staat. Maar sinds een jaar of wat is het tegendeel bewezen, we stammen af van de apen (aapmens)

Niet nederig, maar vol liefde. Hij houd zoveel van ons, dat Hij zijn meest waardevolle bezit geeft aan ons, Zijn Zoon.

Maar in een furieuse bui nam hij het ons ook weer af?

maar ik snap ook niet alles en ik weet ook niet alles

Dan snap ik ook niet hoe je überhaupt bij het idee komt van god, ooit gezien? gesproken? bericht van gehad?

Ik denk alleen dat daar geen tijd geld (het is eeuwig)

Zoals jij zegt, het is eeuwig. Maar hoe kan je nou iets duidelijk worden als er niets gebeurd?

Als iets eeuwig is, dan heeft het geen begin noch eind. Als er geen begin is, en geen eind. Dan is daartussen ook niets

Waarom? dat moet je dus even uit leggen.

Ik moet niks, maar ik wil wel even zeggen waarom ik dat denk.

De bijbel is niets minder dan een boek van verklaringen en regels

Verklaringen in de zin van natuurverschijnselen die nooit in die tijd aan de hand van bewijzen verklaard konden worden. Mensen waren op een smal pad bezig met filosofie en begonnen deze op te slaan in de bijbel. Vandaar hypocrisie dat sommigen dit nog steeds niet in de gaten hebben

Onderdrukking in de zin van elke volgeling van god schijnt zwak te moeten zijn. Overal in het Christendom word een moraal naamkaartje aan vastgeknoopt en men mag geen wraak kennen, geen strijdlustigheid, geen trots noch eer.
__________________
stubborn tiny lights vs. clustering darkness forever ok?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 21:43
micha
micha is offline
Citaat:
Ulfheidin schreef:

Wat is zijn punt dan met 'waarom heeft gij mij verlaten? Iemand die in zijn nood roept versta ik onder een hulproep.
Ja, dat is zo, omdat Hij op dat moment de zwaarste last die er is droeg, de zonden van heel de wereld. Hij moest dat alleen doen, daarom voelde het waarschijnlijk alsof God hem verlaten had.

Dus je wilt zeggen dat iemand zonder zonden meer dan mens is? Dat is nogal moeilijk aangezien de zonden eigenschappen van de mens zijn die veelal voortkomen uit instinctief gedrag.
De mens is zondigm dat zeg jij ook, maar Jezus was zonder zonde, Hij was volmaakt. Misschien dus niet meer dan de mens, maar wel beter, lijkt mij
Dus jij wilt zeggen dat je je verdiept in het oude testament?

Ik lees het zeker ja, want het hoort bij de Bijbel en dat is volgens mij Gods Woord, geheel. Alleen zijn er dingen veranderd in het O.T. door de komst van Jezus (zoals de offerwetten)

Al ver voor 2000 jaar geleden werd in het griekse leger homofilie aangemoedigd zodat soldat een overtuiging hadden waarvoor ze vochten.
Homofilie is een natuurlijke afwijking, als iemand met een homofilie geboren word is deze dus volgens jou al direct tijdens zijn geboorte een zondaar?

Nee, dat heb ik niet gezegd, dit staat niet in de Bijbel. Maar er is onderscheid tussen homofilie en homoseksualiteit. en het laatste is in Gods ogen een zonde.

En dan die vrije wil, een homofiel met vrije wil gaat deze toch niet gebruiken om tegen zijn homofilie te vechten?

Nee dat snap ik ook wel, maar als christelijke homofilie heb je dus wel de moeite die ik eerder schreef, God verafschuwt de praktijk, niet de gevoelens.

En dan nog vraag ik me af waar God houd van iedereen vandaan komt als hij ongelovigen en zondaars niet in zijn hemelrijk opneemt maar gedoemd overlaat aan de vlammen van de hel.

God houd ook van iedereen, daarom heeft Hij zijn Zoon gegeven voor iedereen! Maar mensen hebben hem de rug toegekeert en daarom komen zij niet in de Hemel. een ongelovige wil niet in God geloven, maar wel in de hemel komen? dat spoort niet, zoals je begrijpt.
Verder heb ik nooit gezegd dat zondaars verdoemd zijn, want dan is iedereen verdoemd. Maar wij worden gered in Jezus, maar daarvoor moeten wij hem wel aannemen! in hem geloven!


Dit is tegenstrijdig, je omschrijft sex nu als een uitlaatklep van je lusten. Maar eerder in je verhaal bevestig je dat sex iets is om je liefde mee te uiten.
Lusten zijn bovendien heel natuurlijk, Sex kan niet zonder lust. Als je je liefde aan iemand wilt tonen op een speciale manier zijn er honderden te bedenken. Maar sex daarintegen moet de belangrijkste zijn? Sex gaat niet zonder lust gepaard.

Lusten zijn wat anders dan liefde, op het moment dat jij je lusten wil uiten ga je alleen voor je eigen genot, en zo heeft het God het dus niet bedoeld. Wel om van te genieten, maar niet als met hoofddoel de bevrediging, dat bedoelde ik niet. en sex gaat gepaard met lusten, door de zondige mens.

maar we zijn toch naar god's gelijkenis gemaakt?
Ja, maar dat wil niet zeggen dat we hetzelfde zijn. Een pop word ook gemaakt naar gelijkenis van een mens, maar is niet hetzelfde. snap je? Alleen hebben wij wel de vrije wil gekregen van God om voor of tegen hem te kiezen.


Wanneer heeft 'god' zich tot ons genomen om de regels van sex te bespreken?

Lees de Bijbel zou ik zeggen, das Gods Woord.

Wederom zeg je dat wij naar zijn gelijkenis zijn geschapen. Maar waarom moet de gelijke van god zich onderwerpen aan god?
Zoals hierboven gezegd, niet gelijke maar naar zijn gelijkenis, das wat anders.

dus wij zijn ook alwetend en almachtig?
zie voorgaande opmerkingen

Ik snap dat je dit niet gelooft, omdat dit in de bijbel zo beschreven staat. Maar sinds een jaar of wat is het tegendeel bewezen, we stammen af van de apen (aapmens)
De evolutie theorie is zeker niet sluitend bewezen! net zo min als de Bijbel. Dus geloof jij in de evolutietheorie en ik in de Bijbel.

Maar in een furieuse bui nam hij het ons ook weer af?
Zijn Zoon bedoel je? nee dat was de bedoeling juist. Op die manier bedoelde ik geven, als onz zondebok zeg maar.

Dan snap ik ook niet hoe je überhaupt bij het idee komt van god, ooit gezien? gesproken? bericht van gehad?
Snap jij alles wat je gelooft?
Ik merk Gods aanwezigheid elke dag, in de natuur, in gebeurtenissen...

Zoals jij zegt, het is eeuwig. Maar hoe kan je nou iets duidelijk worden als er niets gebeurd?

Als iets eeuwig is, dan heeft het geen begin noch eind. Als er geen begin is, en geen eind. Dan is daartussen ook niets

Geen eind nee, das waar. God was er ook altijd al, dus geen begin. Wij zijn er van onze geboorte, das ons begin. Na onze dood gaan we of naar God of niet, en dat duurt voor eeuwig.

Ik moet niks, maar ik wil wel even zeggen waarom ik dat denk.
sorry bedoelde het moeten niet zo.

De bijbel is niets minder dan een boek van verklaringen en regels

Verklaringen in de zin van natuurverschijnselen die nooit in die tijd aan de hand van bewijzen verklaard konden worden. Mensen waren op een smal pad bezig met filosofie en begonnen deze op te slaan in de bijbel. Vandaar hypocrisie dat sommigen dit nog steeds niet in de gaten hebben

Is jou mening over de Bijbel, de mijne is anders.

Onderdrukking in de zin van elke volgeling van god schijnt zwak te moeten zijn. Overal in het Christendom word een moraal naamkaartje aan vastgeknoopt en men mag geen wraak kennen, geen strijdlustigheid, geen trots noch eer.

Dat ervaren christenen niet als onderdrukking. Als jij een relatie hebt, dan zal je toch ook dingen moeten laten, of juist wel moeten doen? Zo is onze relatie met God. Alleen is Gods liefde oneindig groot.


[/B]
__________________
Badboy Badboy whatcha gonna do, whatcha gonna do when they come for u
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 21:47
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Ulfheidin schreef:
Verklaringen in de zin van natuurverschijnselen die nooit in die tijd aan de hand van bewijzen verklaard konden worden. Mensen waren op een smal pad bezig met filosofie en begonnen deze op te slaan in de bijbel. Vandaar hypocrisie dat sommigen dit nog steeds niet in de gaten hebben
Uhm..*kuch* heet dat niet gewoon stomheid?

__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Ulfheidin schreef:

Naar mijn mening is het Christelijke geloof een zaak van hypocrisie en onderdrukking

Over hypocrisie heb je het schijnbaar al gehad (ja, sorry dat ik niet alles gelezen heb) maar onderdrukking vind ik moeilijk te begrijpen. De kerk heeft mij volgens mij nog nooit onderdrukt.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 19:00
Verwijderd
sorry, iets overgeslagen.
Maar ik ben het eens met het gegeven antwoord. Het is geen onderdrukking voor een christen als hij zich nederig moet opstellen en respect moet hebben voor medemensen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 13:52
sase
Avatar van sase
sase is offline
Ik geloof trouwens dat Jezus op het eind steeds menselijker werd, daarom riep hij: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?!
En het erfzonde, zo dachten de mensen oten, dat seksualiteit iets zondigs was. De bijbel laat zien hoe mensen in die tijd over godsdienst, God en Jezus dachten.
__________________
To see her is to love her, love but her, and love forever
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 19:08
FB
Avatar van FB
FB is offline
Je moet de bijbel 'vertalen' naar deze tijd, dan klopt ie nog wel.

Het is een boek met levenswijsheden, geen complete handleiding hoe je moet leven
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 21:43
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
micha schreef:
Ja, dat is zo, omdat Hij op dat moment de zwaarste last die er is droeg, de zonden van heel de wereld. Hij moest dat alleen doen, daarom voelde het waarschijnlijk alsof God hem verlaten had.

Maar wist hij al niet vanaf het begin dat hij daarvoor was gekomen. Dat was toch zijn missie. Dus hij heeft zijn hele leven daarvoor geleefd en toch kan hij het niet aan. Maar aangezien hij de zoon van god is zou hij het wel aan moeten


__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 21:45
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
sase schreef:
Ik geloof trouwens dat Jezus op het eind steeds menselijker werd, daarom riep hij: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten?!
Dat je menselijker wordt betekent toch niet gelijk dat je je geloof kwijt raakt.
Nou leuke geloof als je een supermens moet zijn om volledig in god te geloven.
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 21:46
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Joël schreef:
Pcies!
Wat een intelligente, weldoordachte en diepzinnige message

__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-02-2002, 21:48
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
micha schreef:
Alleen zijn er dingen veranderd
eindelijk een christen die dat toegeeft
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 21:50
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
FB schreef:
Je moet de bijbel 'vertalen' naar deze tijd, dan klopt ie nog wel.

Wat jij dus bedoeld is dat de bijbel niet klopt?

__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 21:56
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
micha schreef:
Maar er is onderscheid tussen homofilie en homoseksualiteit. en het laatste is in Gods ogen een zonde.
dat klopt niet
-------------------------------------------
ho·mo·fi·´lie (de ~ (v.))

1 homoseksualiteit
--------------------------------------------
ho·mo·sek·su·a·li·´teit (de ~ (v.))

1 seksuele voorkeur voor leden van hetzelfde geslacht => homofilie

-------------------------------------------

Het komt er dus op neer dat homofilie en homoseksualiteit dezelfde betekenis hebben

maar ja, jij zal het vast wel beter weten dan van dale

__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 21:59
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
micha schreef:
God houd ook van iedereen, daarom heeft Hij zijn Zoon gegeven voor iedereen! Maar mensen hebben hem de rug toegekeert en daarom komen zij niet in de Hemel. een ongelovige wil niet in God geloven, maar wel in de hemel komen? dat spoort niet, zoals je begrijpt.
Dat klopt ook niet
als god van iedereen houdt, houdt hij dus ook van ongelovigen. en als hij van ongelovigen houdt waarom zou hij ze naar de hel sturen

En verder vind ik het een beetje nazi-achtig klinken:
God houdt van iedereen,
nee seriues, van IEDEREEN (behalve joden, zwarten, zigueners, gehandicapten, intelligenten, ongelovigen, spanjolen, en iedereen die niet uit vaticaanstad komt en 1.70 is en 65 kilo is)
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 22:00
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
N schreef:
De kerk heeft mij volgens mij nog nooit onderdrukt.
Go earn yourself some history. (©SA)
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 22:02
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
En micha,
als je iets niet weet verzin dan niet gelijk zon kut-onzin antwoord
daar heb ik de pest aan
geef gewoon toe dat de ander gelijk heeft ipv domme mensen te laten denken dat je gelijk hebt door een hoop moeilijke woorden te gebruiken

(zo ging hitler trouwens ook te werk, geef nooit toe dat je ongelijk hebt)

__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 22:03
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
en ik wou me nog verontschuldigen voor al mijn messages
ik ben hier niet erg goed in en weet niet hoe je alles in 1 message doet

mzzzzzzzzzls
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2002, 22:11
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
N schreef:
De kerk heeft mij volgens mij nog nooit onderdrukt.
Hieruit blijkt maar weer dat je uit je neus zat te eten tijdens geschiedenis

ff een paar voorbeelden:
-De kerk hield de mensen dom en zorgde ervoor dat ze niet te veel leerden
-De kerk hield de mensen voor dat de aarde plat was en dat de aarde de middelpunt van het heelal was en dat alles om de aarde heen draaide
-De mensen die beweerden dat de aarde rond was of dat de zon uit gas bestaat of dat de aarde rond de zon draait werden gezien als ketters en gestenigd/verbrand/gevierendeeld*

*doorstrepen wat niet van toepassing is

__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 22:14
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
N schreef:
sorry, iets overgeslagen.
Maar ik ben het eens met het gegeven antwoord. Het is geen onderdrukking voor een christen als hij zich nederig moet opstellen en respect moet hebben voor medemensen.
Maar bij een moslim is er dan wel sprake van een onderdrukking he?

__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 22:20
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
micha schreef:
Snap jij alles wat je gelooft?
Dat klopt niet, je had moeten zeggen
Geloof je alles wat je snapt?

want als je gelooft dat 1+1=2 betekent niet gelijk dat je het snapt.
(bij wiskunde heb ik meestal van: ja hoor het zal wel, ik geloof het wel, fine by me, maar ik snap er helemaal niks van)

Maar als je snapt dat 1+1=2 dan moet je het wel geloven


PM: Zoals ik al zei: probeer je er niet onderuit te lullen als je het niet kan
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 22:25
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
micha schreef:
God verafschuwt de praktijk, niet de gevoelens.
Wat jij dus wil zeggen is dat God wil dat je je gevoelens onderdrukt. Je mag best een homo zijn, zolang je maar niet naar mannen kijkt, flirt enz.

en je zegt dat god van IEDEREEN houdt, nichten vallen toch onder de term 'iedereen'.
en hoe kan god iets nou verafschuwen, zit hij niet vol liefde.
en aangezien hij praktijk verafschuwt, zal iedereen die aan 'praktijk' doet voor eeuwigheid branden in hel.
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 22-02-2002, 22:27
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
en wat me ook is opgevalle is dat niemand
(op 1 persoon na) de post van Mujahideen beantwoord.
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 10:36
vike
vike is offline
ff een vraagje is er al bewezen dat jezus überhaubt bestaan heeft!!!!
__________________
vergeet nooit dat wij ook dieren zijn
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 11:46
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
vike schreef:
ff een vraagje is er al bewezen dat jezus überhaubt bestaan heeft!!!!
Er was een vloedgolf en die heette jezus.
Mensen schreven toen van: ow jezus is enorm en heeft een enorme kracht, blauw als water is hij. Toen dachten mensen dat jezus een soort wondermens was en schreven de bijbel over hem.


__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 15:26
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
en wat me ook is opgevalle is dat niemand
(op 1 persoon na) de post van Mujahideen beantwoord.
Klopt en dat had ik ook enigzins geanticipeerd. Mijn vraag aan de christenen luidde: hoe valt de verzoeningsleer en de leer van de erfzonde te rijmen met een almachtige en alwetende God? Geen Christen die daar op ging. Het eeuwenoude verhaal werd weer eens uit de kast gehaald,het Jezus-redding-framewerk. Misschien buig ik me wel een ander keerje aan die standaardantwoorden die in de Faq van elke bijbel staan. Als ik er zin in heb natuurlijk.


Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 08:47
micha
micha is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
Wat jij dus wil zeggen is dat God wil dat je je gevoelens onderdrukt. Je mag best een homo zijn, zolang je maar niet naar mannen kijkt, flirt enz.

en je zegt dat god van IEDEREEN houdt, nichten vallen toch onder de term 'iedereen'.
en hoe kan god iets nou verafschuwen, zit hij niet vol liefde.
en aangezien hij praktijk verafschuwt, zal iedereen die aan 'praktijk' doet voor eeuwigheid branden in hel.

Natuurlijk is God vol liefde, maar er zijn dingen die vallen onder de zonde. net als bijvoorbeeld een moordenaar (hier moet ik even oppassen, het is zeker niet mijn bedoeling om moordenaars gelijk te stellen aan homo's!). Maar God heeft iedereen lief, daarom kan ook nog steeds iedereen gered worden, mits ze in God geloven.
Niemand hoeft dus voor eeuwig te branden, als ze God maar aannemen
__________________
Badboy Badboy whatcha gonna do, whatcha gonna do when they come for u
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 08:53
micha
micha is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Klopt en dat had ik ook enigzins geanticipeerd. Mijn vraag aan de christenen luidde: hoe valt de verzoeningsleer en de leer van de erfzonde te rijmen met een almachtige en alwetende God? Geen Christen die daar op ging. Het eeuwenoude verhaal werd weer eens uit de kast gehaald,het Jezus-redding-framewerk. Misschien buig ik me wel een ander keerje aan die standaardantwoorden die in de Faq van elke bijbel staan. Als ik er zin in heb natuurlijk.

het begint met de erfzonde, hierdoor is elk mens zondig, bij de geboorte al. Dit komt door de zondeval van Adam en Eva. Maar God heeft een plan om toch de mensen te redden, die anders voor eeuwig verloren gaan door de zonde. Dus Hij zend Zijn Zoon naar de aarde, deze word gekruisigd en draagt zo al onze zonde. Daarna staat Hij op, Hij heeft de dood dus voor ons overwonnen. En nu kunnen wij in Jezus eeuwig gered worden.
God is almachtig zoals je ziet hierin, want Hij blijft het besturen. Je ziet hierin de liefde van God, Hij offert Zijn enige Zoon op!
Waarom heeft God ons da zo geschapen? Omdat Hij mensen met een vrije wil heeft geschapen en geen robots. Hierdoor konden wij alleen ook de verkeerde kant op, maar God heeft toch weer een uitweg voor ons.
God wist dit allemaal van te voren, want de komst van Jezus word al in genesis aangekondigt. waarom dan op deze manier? ja dat weet dus niemand, we kunnen niet bij God kijken en vragen waarom. Wij weten nu eenmaal niet alles, en dus houd het is op.
Jij weet toch ook niet alles van jouw God?
Zo voldoende of niet?
__________________
Badboy Badboy whatcha gonna do, whatcha gonna do when they come for u
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 11:47
Jaan-e-nassaar
Jaan-e-nassaar is offline
Citaat:
micha schreef:
het begint met de erfzonde, hierdoor is elk mens zondig, bij de geboorte al. Dit komt door de zondeval van Adam en Eva. Maar God heeft een plan om toch de mensen te redden, die anders voor eeuwig verloren gaan door de zonde. Dus Hij zend Zijn Zoon naar de aarde, deze word gekruisigd en draagt zo al onze zonde. Daarna staat Hij op, Hij heeft de dood dus voor ons overwonnen. En nu kunnen wij in Jezus eeuwig gered worden.
God is almachtig zoals je ziet hierin, want Hij blijft het besturen. Je ziet hierin de liefde van God, Hij offert Zijn enige Zoon op!
Waarom heeft God ons da zo geschapen? Omdat Hij mensen met een vrije wil heeft geschapen en geen robots. Hierdoor konden wij alleen ook de verkeerde kant op, maar God heeft toch weer een uitweg voor ons.
God wist dit allemaal van te voren, want de komst van Jezus word al in genesis aangekondigt. waarom dan op deze manier? ja dat weet dus niemand, we kunnen niet bij God kijken en vragen waarom. Wij weten nu eenmaal niet alles, en dus houd het is op.
Jij weet toch ook niet alles van jouw God?
Zo voldoende of niet?
HUMOR!!!!Hahahahaha.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-02-2002, 12:02
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
micha schreef:

Natuurlijk is God vol liefde, maar er zijn dingen die vallen onder de zonde. net als bijvoorbeeld een moordenaar (hier moet ik even oppassen, het is zeker niet mijn bedoeling om moordenaars gelijk te stellen aan homo's!). Maar God heeft iedereen lief, daarom kan ook nog steeds iedereen gered worden, mits ze in God geloven.
Niemand hoeft dus voor eeuwig te branden, als ze God maar aannemen
*zucht*
Als god van IEDEREEN hotu, houdt hij dus ook van moordenaars, homo's verkrachters, seriemoordenaars en zelfs van mensen die niet in god geloven en hem belachelijk maken. En als hij van hun houdt begrijp ik niet waarom hij hun naar de hel stuurt.

__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 15:02
lientju
lientju is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
*zucht*
Als god van IEDEREEN hotu, houdt hij dus ook van moordenaars, homo's verkrachters, seriemoordenaars en zelfs van mensen die niet in god geloven en hem belachelijk maken. En als hij van hun houdt begrijp ik niet waarom hij hun naar de hel stuurt.

God zou het liefst iedereen in de hemel hebben hoor. Want hij houd van iedereen. Maar hij heeft gezegd dat iedereen die tegen hem zondigt naar de hel gaat. En God doet wat hij zegt, dit dus ook.

Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 18:39
micha
micha is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
*zucht*
Als god van IEDEREEN hotu, houdt hij dus ook van moordenaars, homo's verkrachters, seriemoordenaars en zelfs van mensen die niet in god geloven en hem belachelijk maken. En als hij van hun houdt begrijp ik niet waarom hij hun naar de hel stuurt.


God is niet alleen liefde, maar ook rechtvaardig. Rechtvaardig in de zin van, als je voor Mij kiest, mag je voor eeuwig bij Mij zijn. Doe je dat niet, dan niet, dat is jouw keuze.
God geeft ons de mogelijkheid tot eeuwig geluk etc. Maar dan moeten wij wel naar Hem komen.
De hel is dus niet per se een vuurzee ofzo, het is gewoon het gevolg van je keuze. Dus vrede/ geluk etc. als je voor hem kiest en al het verkeerde als je dat niet doet. Voor eeuwig!
__________________
Badboy Badboy whatcha gonna do, whatcha gonna do when they come for u
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 18:40
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Joël schreef:
Pcies!
En ook ik ben diep geroerd door jouw diepe analyse. Het is toch fantastisch dat mensen als jij de moeite willen nemen om toch even reageren en aldus een zeer positive bijdrage leveren aan deze discussie. Mijn dank is zeer groot!

Jouw bijdrage is van zeer hoog niveau , zeer spitsvondig , ook jouw analyse, grote klasse .



[Dit bericht is aangepast door Mujahideen (25-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 18:52
mammamia
Avatar van mammamia
mammamia is offline
Citaat:
micha schreef:

God is niet alleen liefde, maar ook rechtvaardig. Rechtvaardig in de zin van, als je voor Mij kiest, mag je voor eeuwig bij Mij zijn. Doe je dat niet, dan niet, dat is jouw keuze.
God geeft ons de mogelijkheid tot eeuwig geluk etc. Maar dan moeten wij wel naar Hem komen.
Ben bijna helemaal met je eens, maar de mens heeft geen vrije wil meer. door de zondeval heeft hij niet de mogelijkheid om uit vrije wil voor God te kiezen, maar moet alles van Gods kant komen. Als God in ons begint, kunnen wij ook naar Hem komen.

__________________
Vandaag is heden
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 19:49
soulless
soulless is offline
Goh, Mujahideen heeft een keer gelijk.

Nu nog geduldig wachten op de dag dat hij hetzelfde voor de islam en alle andere geloven inziet.

PS Waar heb je dit vandaan gekopieerd? Ik geloof er geen donder van dat jij dat hebt getypt.
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 20:04
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
soulless schreef:


Nu nog geduldig wachten op de dag dat hij hetzelfde voor de islam inziet.

Nooit! In de islam is er geen plaats voor dogma's, de logica staat voorop! En daarom zal die tijd nooit aankomen!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 20:16
soulless
soulless is offline
Heh. 'Nooit!' zeg je. Dat is dogma nummer een dan....
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 20:19
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
En ook ik ben diep geroerd door jouw diepe analyse. Het is toch fantastisch dat mensen als jij de moeite willen nemen om toch even reageren en aldus een zeer positive bijdrage leveren aan deze discussie. Mijn dank is zeer groot!

Jouw bijdrage is van zeer hoog niveau , zeer spitsvondig , ook jouw analyse, grote klasse .
Dank u, dank u. *buiging*.

__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 20:20
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Sorry, hoor. Ik heb ook een LEVEN.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 20:21
Joël
Avatar van Joël
Joël is offline
Citaat:
CraigDavid schreef:
Wat een intelligente, weldoordachte en diepzinnige message

JA, EN IK HEB NOG GELIJK OOK.

Dat sexualiteit binnen het Chr.dom als een zonde beschouw wordt is klinkklare non-sense.
__________________
There are only 10 kind of people in the world: those who understand binary and those who don't.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 20:23
soulless
soulless is offline
Ehm, nou, laten we het zo zeggen:

Een trio op de preekstoel met je vader en een hond wordt niet bijzonder goed opgevat.
__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 21:15
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
soulless schreef:
Heh. 'Nooit!' zeg je. Dat is dogma nummer een dan....

Jongen, ik heb geen zin om op onzin in te gaan, zonde van mijn tijd.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 23:52
CraigDavid
Avatar van CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
lientju schreef:
God zou het liefst iedereen in de hemel hebben hoor. Want hij houd van iedereen. Maar hij heeft gezegd dat iedereen die tegen hem zondigt naar de hel gaat. En God doet wat hij zegt, dit dus ook.


dus hij houdt ook van homos die aan praktijk doen?
want ik las hiervoor namelijk dat hij hun verafschuwt
__________________
Stars shine bright, but the light rarely stays on
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie [Enquête] christenen, want denken jullie over hekserij?
Flijn
38 21-05-2009 14:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap "Islamisme is een obstakel voor de democratie." Secularisatie is een noodzaak.
Gatara
214 06-06-2007 19:33
Levensbeschouwing & Filosofie islam `
=zwart wit=
193 25-02-2005 20:37
Levensbeschouwing & Filosofie wat de meeste christenen niet weten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vervreemd
7 26-11-2002 20:08
Levensbeschouwing & Filosofie Aan alle christenen: Hoe denken jullie over sex voor het huwelijk?
Janicha
13 08-03-2002 18:37
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.