Oud 17-09-2004, 12:37
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Ik heb last van mijn Surinaamse buurman.
Zullen we daarom alle Surinamers maar verbieden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2004, 13:10
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Ik heb last van mijn Surinaamse buurman. Zullen we daarom alle Surinamers maar verbieden?
Ik geloof dat het dieptepunt van deze thread nu wel bereikt is....
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 13:21
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Wie bepaald de regels van die omgang? JIJ??
Wij met z'n allen. Althans, niet iedereen van ons mag natuurlijk stemmen. Maar alle stemgerechtigden dus... Ik verzin die rookregels toch niet?

Citaat:
Wie bepaald of niet roken bij het uitgaan een ramp is, jij toch zeker niet, en al helemaal niet voor mij, wil je die arrogantie ff dimmen?? Dat doe je al de hele tijd, voor anderen bepalen wat wel en niet goed is.
Ik ben niet arrogant. Als ik zo over kom spijt dat me zeer. Ik snap het alleen niet....
Verder: jij bepaalt toch ook wat jij in de lucht stopt om je heen, waar anderen ook in zitten. Is dat niet arrogant? Dat jij dat doet?
(Nogmaals: het probleem van roken is ... de ROOK! Industrie, doe daar wat aan, en het rookprobleem is opgelost)


Citaat:
ik heb ook last van bellende mensen in een trein, dat kun je ook thuis doen, van die gare niet rokers die met hun poten op de bank zitten, van die gare niet rokers die hun vette lijven de trein in proberen te wringen terwijl je probeert uit te stappen, van die gare gastjes met hun knetterende scooter die al op kilometers afstand staan......Maar dat mag allemaal niet, alleen van roken mag je last hebben, alle andere ongemakken, mag niets van gezegd worden of je krijgt een hengst....
Zeg er aub wel wat van. Wijs mensen op dingen die niet kloppen. Gewoon doen!

Citaat:
Heb je Alluman's post niet gelezen? Of is er sprake van selectieve blindheid en wíl je het gewoon niet lezen? De gevaren van meeroken zijn minimaal.
Zoek aub even op google naar andere publicaties. Er zijn nl. ook veel onderzoeken waaruit blijkt dat meeroken wel heftige effecten heeft.
En dan blijven over: STANK, last van ogen, last van keel...


Citaat:
Als ik rook in de horeca, dan is dat alleen in een écht bruincafé of een Ierse Pub, een schemerige, rokerige, zaal, met een stel vrienden aan de bar zitten terwijl er rustige rockmuziek gedraaid wordt. (Soms live, soms niet) Als ik hier dan eens een sigaret rook, dan vind ik dat prettig. Velen anderen doen het ook, het zorgt voor sfeer, het werkt ontspannend...
Bedankt voor je uitleg.
Rokerige zaal.... OK, maar dan is die zaal al rokerig. En cafe's worden rookvrij, dus die 'trigger' heb je dan niet.
Ontspannend... dat zou kunnen. Maar andere dingen werken toch ook ontspannend. Kijk, ik gun jou je ontspanning. Tuurlijk. Maar ja, het probleem van roken is dat de rook zich verspreid. Ik doe niet moeilijk over je nicotine-pleister. In US zijn ze bezig met rookvrije sigaretten. Dat zou een oplossing kunnen zijn...

Citaat:
HAD IK AL GEZEGD DAT IK ZOWIEZO NIET ROOK BIJ MIJN VRIENDIN, OP HET WERK, SCHOOL EN IN DE DISCOTHEEK???!!!
Dat is heel goed. Maar rook dan gewoon nergens waar mensen daar last van kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 13:49
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 17-09-2004 @ 12:37 :
helaas die vergelijking mag niet gemaakt worden, maar ja ik heb ook last van bellende mensen in een trein, dat kun je ook thuis doen, van die gare niet rokers die met hun poten op de bank zitten, van die gare niet rokers die hun vette lijven de trein in proberen te wringen terwijl je probeert uit te stappen, van die gare gastjes met hun knetterende scooter die al op kilometers afstand staan......Maar dat mag allemaal niet, alleen van roken mag je last hebben, alle andere ongemakken, mag niets van gezegd worden of je krijgt een hengst....
Maar ach, wij mogen niet eens tegensputteren... wij zijn slechts zielige verslaafden die denken en praten met de gedachte aan een lekkere sigaret in het hoofd.

En dat voorbeeld van mij was slechts een extreem om aan te tonen dat "ergens last van hebben" een zwak argument is. Je kunt van zoveel dingen last hebben, maar soms moet je je toch echt aanpassen, het individu hoeft niet altijd het lot van de massa te bepalen.
Waarom kan de horeca zichzelf niet corrigeren? Ze kunnen zelf het roken verbieden als ze willen. Ik ben nog steeds voor rookvrije kroegen en "rookkroegen" niet voor een algemeen verbod op dat laatste. Geloof me, er is niet alleen een kamp van "niet-rokers" en "rokers", ook een grote groep die het geen ruk uitmaakt wat er gebeurd, of er nou gerookt wordt of niet.

Citaat:
Zeg er aub wel wat van. Wijs mensen op dingen die niet kloppen. Gewoon doen!
Och god, houd toch eens op... Het normen-en-waarden gezeik van jouw komt me de strot uit. Ook al zal je het niet zo bedoelen, je komt over als een CDA-stemmer.

Citaat:
Dat is heel goed. Maar rook dan gewoon nergens waar mensen daar last van kunnen hebben.
*zucht*

Zullen we eens kijken wat Ik er van vind?



M.a.w. Ik geef het op. Blijf maar lekker je ding doen in die geliefde jongerencentra van je, ik geniet wel van mijn stamkroeg, en over een paar jaar, van een privéclub waarin we nog steeds hetzelfde doen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 14:36
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
RanC schreef op 16-09-2004 @ 10:08 :
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Rokers roken graag, mogen ze niet meer roken, dan zijn ze in feite niet welkom.
Tja. Als jij dat zo ziet. Gebrek aan relativeringsvermogen als je 't mij vraagt.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 14:38
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 17-09-2004 @ 12:37 :
helaas die vergelijking mag niet gemaakt worden, maar ja ik heb ook last van bellende mensen in een trein, dat kun je ook thuis doen, van die gare niet rokers die met hun poten op de bank zitten, van die gare niet rokers die hun vette lijven de trein in proberen te wringen terwijl je probeert uit te stappen, van die gare gastjes met hun knetterende scooter die al op kilometers afstand staan......Maar dat mag allemaal niet, alleen van roken mag je last hebben, alle andere ongemakken, mag niets van gezegd worden of je krijgt een hengst....
Ah. En omdat andere mensen irritant zijn, mag jij dat ook? Vind je dat niet een beetje A) krom / B) asociaal?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 14:47
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
RanC schreef op 17-09-2004 @ 13:49 :
En dat voorbeeld van mij was slechts een extreem om aan te tonen dat "ergens last van hebben" een zwak argument is. Je kunt van zoveel dingen last hebben, maar soms moet je je toch echt aanpassen, het individu hoeft niet altijd het lot van de massa te bepalen.
Het is niet alleen een kwestie van last-van-hebben. Het is ongezond. Of zullen we ook maar weer asbest gaan gebruiken? Is lekker goedkoop, brandwerend, etc. Heeft praktisch alleen maar voordelen!

Niemand wil je het perse roken verbieden, wat je zelf doet moet je helemaal zelf weten, zolang anderen er maar geen last van hebben. Je vergelijking met die surinamer was ook compleet krom, je hebt geen last van hem, maar van z'n gedrag. Komt er nog eens bij dat dat gedrag niet ongezond is voor jou.

Ik vind het erg jammer dat er zulke complete nonargumenten in 't rond gesmeten worden. Roken veroorzaakt overlast voor mensen om je heen, en is ook nog eens ongezond voor mensen om je heen. Niemand gaat je het roken thuis verbieden, niet rokers willen alleen gewoon geen last van het roken hebben. Ik 'accepteer' het roken op dit moment omdat ik geen keus heb. Vanavond ga ik waarschijnlijk na de hockeytraining ook weer de kroeg in, en kom dus compleet stinkend en benauwd thuis. Heb ik een keus? Ja, thuisblijven, dit omdat een minderheid perse wil roken.

Sorry, maar ik vind het onbegrijpelijk dat jullie (de 'rokers' dus) niet inzien dat jullie genotsmiddel gewoon overlast en gezondsheidsrisico's veroorzaakt bij mensen in je omgeving. Eigenlijk vind ik dat rokers uit eigen beweging iets aan deze problemen moeten doen, maar helaas moeten we wat dit betreft weer afhankelijk zijn van een (trage) overheid.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 22:15
Verwijderd
het maakt niet uit of ik mezelf verdedig of niet, het vooroordeel blijft, dan is het makkelijker om me naar het vooroordeel te gedragen dan er langer tegen te vechten. Dat voorop.

@ hhendrixx: je snapt het niet, en je zit zo vastgeroest in je eigen denkwereld dat je het ook nooit zult snappen, wat er nu precies 'fijn' is aan roken, naast dat het ongezond is. Nadat er talloze malen is geprobeerd je het uit te leggen, zeg je nog steeds ik snap het niet, jammer dan.
@ chimera: bij deze nodig ik je uit om eens onder het genot van een biertje, in een rookvrije ruimte in een cafe over dit onderwerp door te discussieren, want deze hele discussie bijft een nodeloos onderwerp. ( en ja er bestaan al cafe's met rookvrije ruimten, en dat gaat goed)

Laturrrrrrr
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 22:25
juno
Avatar van juno
juno is offline
Dergelijke mentaliteitsveranderingen gaat niet zonder slag of stoot. Maar het moet gezegd worden, het gaat de goede kant op. Twintig, dertig jaar geleden rookte de meerderheid, nu is het een minderheid. Toen was je stoer als je zat te paffen, nu vinden zelfs veel rokers zichzelf zielige verslaafden die het stoppen te moeilijk vinden.

Roken wordt ook meer en meer iets van losers, van de lagere sociale klassen, van de foute jongens met matjes, de Breezersletten die op hun veertiende al van voren en van achteren door die Harries zijn uitgewoond omdat je op de huishoudschool geen huiswerk hebt om je van de straat te houden, en hun asociale vaders in hemdsmouwen met een zware van Nelle in de ongeschoren bakkes en dito moeders met een tijgerlegging en een poedelpermanent.

Zo, nou jullie weer.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 22:35
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 17-09-2004 @ 22:25 :
BLAAT

Zo, nou jullie weer.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 11:16
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
juno schreef op 17-09-2004 @ 22:25 :
*lang, generaliserend verhaal dat kant nog wal raakt*

Zo, nou jullie weer.
En dan werd ik geflamed om mijn hitler vergelijking...

Maar ach... in de ogen van de fanatieke, supersuccesvolle, intelligente ( ) afgekickte roker ben, en blijf, ik zielig. En het zal me een gigantische rotzorg zijn.

Of ik verslaafd ben? Misschien, het valt eigenlijk wel mee met hoeveel ik rook, het enige wat ik wil verdedigen heb ik al zo vaak uitgelegd. Maar dan nog, het kan me geen ene fuck schelen.

Trouwens, wie ben jij om te bepalen wat een "slet" of "loser" is? Ik ken "asociale" vaders in hemdsmouwen met een zware van Nelle in de ongeschoren bakkes die normaler, aardiger en veel betere mensen zijn (vind ik persoonlijk he) dan van die afgekickte, gristelijke, minachtende VWO+ kakkers die seks "vies" vinden...

Maar ach... wees blij dat je vastgeroest zit in een web van rolpatronen en een ongenuanceerde mening hebt.
"Ignorance is bliss" zullen we maar zeggen he.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 14:03
NN
NN is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 16-09-2004 @ 19:20 :
hmm dan weet ik niet of ik nog wel zoveel respect voor je moet hebben: de simpele problemen oplossen, is natuurlijk geen kunst: zelfs gefundenes fressen....
De echt grote problemen worden alleen maar groter gemaakt, en als doekje voor het bloeden, gaan ze dan een melkkoe slachten: dom hoor, heel dom....
Ik zeg dat toch dat alleen het rookbeleid goed is?!?
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 14:04
NN
NN is offline
Citaat:
RanC schreef op 17-09-2004 @ 12:37 :
Ik heb last van mijn Surinaamse buurman.
Zullen we daarom alle Surinamers maar verbieden?
Dit is een foute vergelijking.

Ik wil geen rokers verbieden omdat ik last van ze heb. Rokers verbieden te roken waar ik last van het roken heb is voldoende.
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 16:44
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 18-09-2004 @ 14:03 :
Ik zeg dat toch dat alleen het rookbeleid goed is?!?
en ik geef aan waarom het dat niet is......
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 18:51
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
RanC schreef op 18-09-2004 @ 11:16 :
:

Maar ach... in de ogen van de fanatieke, supersuccesvolle, intelligente ( ) afgekickte roker ben, en blijf, ik zielig. En het zal me een gigantische rotzorg zijn.

Het zal mij ook een rotzorg zijn wat jij je eigen longen aandoet, maar dat doe je maar fijn in je eigen huis waar je er anderen geen kwaad mee berokkent.

Ik heb trouwens mijn vader na zo'n 40 jaar zware shag aan longkanker zien overlijden. Not a pretty sight, dat kan ik je wel verzekeren. Toen zijn lichaam het eindelijk benauwd reutelend en beurtelings krimpend van de pijn of suf van de morfine, opgaf was er van mijn grote sterke vader alleen nog maar een dood vogeltje over.

Maar steek er vooral nog een op. Hij dacht ook altijd dat het wel los zou lopen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 18:58
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
RanC schreef op 18-09-2004 @ 11:16 :
dan van die afgekickte, gristelijke, minachtende VWO+ kakkers die seks "vies" vinden...

Ik kan je ten eerste verzekeren dat ik een atheistische oversekste ex-punk ben, ook al loop ik dan nu rond in mantelpakjes.

En verder had ik wel verwacht dat de gechargeerdheid van mijn post iets was waar jullie me op aan zouden vallen, omdat dit op het waarheidsgehalte van de inhoud niet goed mogelijk was.

Mark my words: Roken wordt meer en meer iets voor losers.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 19:26
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
nare man schreef op 03-09-2004 @ 11:41 :
Grappig om te zien hoeveel mensen zich enorm opwinden over een rookverbod die uiteindelijk doodgaan aan kanker omdat ze in hun leven een paar keer bij het stoplicht achter de uitlaat van een stinkende vrachtauto hebben gestaan.
En denk je dat je hele leve lang strijden tegen "roken" en flink schelden e.d. goed is voor je hart?
edit: oops, pagina 6 al
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 19:53
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 18-09-2004 @ 18:51 :
Het zal mij ook een rotzorg zijn wat jij je eigen longen aandoet, maar dat doe je maar fijn in je eigen huis waar je er anderen geen kwaad mee berokkent.

Ik heb trouwens mijn vader na zo'n 40 jaar zware shag aan longkanker zien overlijden. Not a pretty sight, dat kan ik je wel verzekeren. Toen zijn lichaam het eindelijk benauwd reutelend en beurtelings krimpend van de pijn of suf van de morfine, opgaf was er van mijn grote sterke vader alleen nog maar een dood vogeltje over.

Maar steek er vooral nog een op. Hij dacht ook altijd dat het wel los zou lopen.
mag ik dit dan een drogreden noemen?? Met alle respect voor je overleden pa, mijn oma is als hoogbejaarde dame overleden, aan ouderdom, terwijl ze rookte als een ketter, laten we dan ook dit soort vergelijkingen niet maken.

Noem mij een loser, die mensen die mij een loser vinden op basis van een slechte gewoonte wil ik ook verder niet kennen, dus eerlijk gezegd, wat een of andere vrouw die zich met de naam Juno heeft getooid van mij vind, laat mij siberisch
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 20:26
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 18-09-2004 @ 19:53 :
mag ik dit dan een drogreden noemen?? Met alle respect voor je overleden pa, mijn oma is als hoogbejaarde dame overleden, aan ouderdom, terwijl ze rookte als een ketter, laten we dan ook dit soort vergelijkingen niet maken.

Noem mij een loser, die mensen die mij een loser vinden op basis van een slechte gewoonte wil ik ook verder niet kennen, dus eerlijk gezegd, wat een of andere vrouw die zich met de naam Juno heeft getooid van mij vind, laat mij siberisch
Weer zo'n typische rokerssmoes. Jullie WILLEN gewoon niet toegeven dat roken de kans op longkanker aanzienlijk vergroot. Jullie gaan pas nadenken als het een 1 op 1 verhouding is he? Als iedere roker gegarandeerd aan longkanker de pijp uit gaat, want dan pas kun je er niet meer omheen he? ( Jullie halen het argument trouwens wel ter verdediging aan als jullie wordt verweten dat jullie ziekenhuis opnamens zoveel geld kosten: dan zeggen jullie dat rokers eerder doodgaan en dat is goedkoper want dat kost minder AOW: zie eerder in de discussie. Maar nu opeens ontkennen dat je door roken een grotere kans hebt aan longkanker te overlijden want kijk maar naar je oma??

Als jullie dat voor jezelf willen, prima, stoom er maar lekker op los, crepeer maar lekker aan longkanker, maar ik wil jouw rook niet in mijn longen in een openbaar toegankelijke gelegenheid , want ik wil zelfs niet de KANS op longkanker lopen.

Kun je dat fatsoen opbrengen?

Ik rij in de stad ook niet te hard en ik stop voor rood, want ik wil geen omaatjes omverrijden omdat ik haast heb. Dat is niet alleen een kwestie van fatsoen, maar het mag ook niet van de Wegenverkeerswet. De veiligheid op de openbare weg in gevaar brengen heet dat.

Eigenlijk is roken in het openbaar een gevaarzettingsdelict. Alle rokers de bak in wegens dood door schuld!

En ik vind jou geen loser DOORDAT je rookt. Ik vind je niet verstandig omgaan met je eigen lichaam, maar dat is jouw zaak. Maar ik vind je wel erg egoistisch als je geen rekening wilt houden met de gezondheid van anderen.

Wat ik zeg is dit: Het gaat er steeds meer op lijken dat juist in de lagen van de bevolking waar dubbeltjes nooit een kwartje worden, de losers dus, het meest gerookt zal blijven worden, met de zwaarste tabaksoorten.

Ik zeg niet dat alleen losers roken. Ze roken wel het meest. En jij weet zelf het beste tot welke categorie je behoort.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 20:50
Verwijderd
Beste Juno, waarom moet ik toegeven dat je van roken longkanker krijgt??? Je vergroot de kans, ja dat WEET ik, en iets wat ik weet hoef ik niet toe te geven, en jullie ( de niet rokers ) zeggen altijd maar dat we er geen vergelijkingen bij moeten halen, dus zowel jouw pa als mijn oma zijn ook geen vergelijkings materiaal.

En nogmaals ik wil mensen best fatsoenlijk benaderen, zolang dat maar wel van 2 kanten komt, en zolang als ik mij onbehoorlijk en bevooroordeeld benaderd voel, hoeft men bij mij niet aan te kloppen voor fatsoen.....

Sociale lagen?? Ga fietsen, in iedere klasse wordt er gerookt, of jij daar met je vastgeroeste burgelijkheid bij kan of niet, het is zo, en wil je me van het tegendeel overtuigen, kom dan maar met cijfertjes en bronnen.

En zolang als jij met jouw houding naar rokers blijft schoppen zal je niet veel medewerking krijgen, misschien moeten niet rokers maar eens leren dat zij niet de enige zijn die met respect en fatsoen bahandeld willen worden, als we allemaal een stap naar elkaar toezetten, hoeft er geen sores te zijn, maar zolang mensen op het voetstuk van hun gelijk blijven staan komt niemand een stap verder.

Aan U de eer om een geste te doen, ik heb het al te vaak moeten doen, opboxen tegen vooroordelen ben ik nu wel zat...
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 20:51
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 18-09-2004 @ 20:50 :
Beste Juno, waarom moet ik toegeven dat je van roken longkanker krijgt??? Je vergroot de kans, ja dat WEET ik, en iets wat ik weet hoef ik niet toe te geven, en jullie ( de niet rokers ) zeggen altijd maar dat we er geen vergelijkingen bij moeten halen, dus zowel jouw pa als mijn oma zijn ook geen vergelijkings materiaal.

En nogmaals ik wil mensen best fatsoenlijk benaderen, zolang dat maar wel van 2 kanten komt, en zolang als ik mij onbehoorlijk en bevooroordeeld benaderd voel, hoeft men bij mij niet aan te kloppen voor fatsoen.....

Sociale lagen?? Ga fietsen, in iedere klasse wordt er gerookt, of jij daar met je vastgeroeste burgelijkheid bij kan of niet, het is zo, en wil je me van het tegendeel overtuigen, kom dan maar met cijfertjes en bronnen.

En zolang als jij met jouw houding naar rokers blijft schoppen zal je niet veel medewerking krijgen, misschien moeten niet rokers maar eens leren dat zij niet de enige zijn die met respect en fatsoen bahandeld willen worden, als we allemaal een stap naar elkaar toezetten, hoeft er geen sores te zijn, maar zolang mensen op het voetstuk van hun gelijk blijven staan komt niemand een stap verder.

Aan U de eer om een geste te doen, ik heb het al te vaak moeten doen, opboxen tegen vooroordelen ben ik nu wel zat...
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 00:20
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
Het normen-en-waarden gezeik van jouw komt me de strot uit. Ook al zal je het niet zo bedoelen, je komt over als een CDA-stemmer.
OK, dat is dan jammer...

Citaat:
En nogmaals ik wil mensen best fatsoenlijk benaderen, zolang dat maar wel van 2 kanten komt, en zolang als ik mij onbehoorlijk en bevooroordeeld benaderd voel, hoeft men bij mij niet aan te kloppen voor fatsoen.....
Twee kanten... TUURLIJK! Dat zijn we dus weer eens helemaal eens. Alleen: ik ben het zat dat roken de 'default' situatie is. Laten we niet-roken standaard maken. En dan valt er met mij AF EN TOE best te praten over een peukie doen. Maar: roken moet niet langer de NORMALE situatie zijn.

Voorbeeld: in jongerencentra mag je niet roken. Akkoord. Nou help ik wel eens met opruimen. Dan ben je bijv. met 5, 6 man bezig in een relatief grote ruimte. Joh, als iemand dan vraagt of ie even een peukie mag doen onder het vegen, dan ga ik echt niet moeilijk doen ECHT NIET!


Citaat:
Sociale lagen?? Ga fietsen, in iedere klasse wordt er gerookt,
Dat denk ik ook!


Citaat:
Als jullie dat voor jezelf willen, prima, stoom er maar lekker op los, crepeer maar lekker aan longkanker, maar ik wil jouw rook niet in mijn longen in een openbaar toegankelijke gelegenheid , want ik wil zelfs niet de KANS op longkanker lopen.
Tja, sorry, maar hier ben ik het mee eens. In zeer specifieke gevallen wil ik dan wel eens een uitzondering maken. Zie boven...


Citaat:
En ik vind jou geen loser DOORDAT je rookt. Ik vind je niet verstandig omgaan met je eigen lichaam, maar dat is jouw zaak. Maar ik vind je wel erg egoistisch als je geen rekening wilt houden met de gezondheid van anderen.
Wederom, ik ben het hier mee eens. En naast de gezondheid: die stank komt me ook zo ongeveer letterlijk de keel uit!


Citaat:
Wat ik zeg is dit: Het gaat er steeds meer op lijken dat juist in de lagen van de bevolking waar dubbeltjes nooit een kwartje worden, de losers dus, het meest gerookt zal blijven worden, met de zwaarste tabaksoorten.
Tja, als dat al zo is.... dan zou ik nog de aanduiding lagen van de bevolking waar dubbeltjes nooit een kwartje worden, de losers dus NOOIT gebruiken. Aan mijn als linkse Nederlander de taak om te zorgen dat die dubbeltjes wel kwartjes worden!!!!!!


Citaat:
Roken wordt ook meer en meer iets van losers, van de lagere sociale klassen, van de foute jongens met matjes, de Breezersletten die op hun veertiende al van voren en van achteren door die Harries zijn uitgewoond omdat je op de huishoudschool geen huiswerk hebt om je van de straat te houden, en hun asociale vaders in hemdsmouwen met een zware van Nelle in de ongeschoren bakkes en dito moeders met een tijgerlegging en een poedelpermanent.
DIT KAN ECHT NIET!!!


Laten we het aub een beetje gezellig houden! Please...
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 00:32
snoodaard
Avatar van snoodaard
snoodaard is offline
Weer een oeverloze discussie over iets futiels dat de oververveelde nederlandse politiek heeft gehaald.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 00:56
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 19-09-2004 @ 00:20 :
OK, dat is dan jammer...



Twee kanten... TUURLIJK! Dat zijn we dus weer eens helemaal eens. Alleen: ik ben het zat dat roken de 'default' situatie is. Laten we niet-roken standaard maken. En dan valt er met mij AF EN TOE best te praten over een peukie doen. Maar: roken moet niet langer de NORMALE situatie zijn.

Voorbeeld: in jongerencentra mag je niet roken. Akkoord. Nou help ik wel eens met opruimen. Dan ben je bijv. met 5, 6 man bezig in een relatief grote ruimte. Joh, als iemand dan vraagt of ie even een peukie mag doen onder het vegen, dan ga ik echt niet moeilijk doen ECHT NIET!



ja naar twee kanten, maar in gevallen zoals van mensen al juno, komen zij maar naar mij toe, met de vriendelijke vraag of de peuk uitkan, want met dat soort lui valt niet te discussieren, nogmaals bij haar voel ik me niet verplicht om tegen het voor oordeel in tegaan......
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 15:42
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 19-09-2004 @ 00:56 :
ja naar twee kanten, maar in gevallen zoals van mensen al juno, komen zij maar naar mij toe, met de vriendelijke vraag of de peuk uitkan, want met dat soort lui valt niet te discussieren, nogmaals bij haar voel ik me niet verplicht om tegen het voor oordeel in tegaan......

Trumpetlover, jongen, je neemt deze discussie veel te persoonlijk. Ik chargeer graag mijn argumenten, generaliseer graag en trek zaken graag door. To get a point across.

En ik heb jou op die point nog niet zien reageren. Je bent alleen maar boos en beledigd om mijn (expres) overdreven generalisatie. Beetje meer relativeringsvermogen heeft nog nooit iemand kwaad gedaan. Laat jezelf niet zo kennen joh.

Ik ben trouwens toleranter dan je zou denken hoor. Mijn vriend heeft nog tien jaar gerookt nadat ik was gestopt. Hij kon er alleen wel op rekenen dat er niet meer gezoend werd als hij niet eerst zijn tanden gepoetst had, en roken deed hij in zijn studeerkamer sinds mijn longontsteking. Die heeft namelijk permanente schade aangericht aan mijn longen, ze kunnen niet zoveel meer hebben.

Op zich is roken iets wat je samen moet oplossen. Op mijn werk is een rookruimte, waar de verstokte rokers zich ieder uur even tien minuutjes terugtrekken. Als ze terugkomen stinkt dat wel, maar goed, dan zet ik mijn raam open, en als ze niet te dicht bij me in de buurt komen met hun rookadem heb ik er ook geen last van.

Ik ging voor de gezelligheid ook wel eens mee naar het rookhok, maar ik kom er hoestend vandaan, dus dat doen we maar niet meer. Als we met zijn allen buiten gaan lunchen roken de rokers, daar zal geen niet- roker wat van zeggen. Ook niet als ze gaan paffen als ik nog zit te eten. Ik ontwijk wel de rookslierten, dus soms moeten we even van plaats ruilen ofzo, zodat de wind de goede kant opblaast.

Maar het ging niet om jou en mij, het ging om de kroeg. Ik kan met mijn kapotte longen dus geen kroeg meer in, want daar staat het blauw van de rook. Dat is mijn echte overlast op de korte termijn, naast de stank. Zwervers stinken ook, dan ga ik ook een meter opzij, met uw welnemen. En op de lange termijn is het vanwege de grotere kans op longkanker slecht. Vooral voor mij, want mijn halve familie is er al aan overleden. Allemaal dubbeltjes overigens.

Mijn vader...dat was niet om de discussie te winnen, maar omdat ik je wilde waarschuwen. Zijn dood is iets wat ik niemand gun. Hij geloofde er ook niks van, dat hij er kanker van zou krijgen, en hij vond de korte termijn effecten belangrijker dan de lange. Maar wat had hij een spijt toen hij bij de oncoloog vandaan kwam en daar te horen had gekregen dat er niks meer aan te doen was.... Dat zijn extreem agressieve kankersoort alleen voorkwam bij rokers. Hij heeft nog een half jaar geleefd.

Maar goed, als jij dat risico wilt nemen. Be my guest.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 16:22
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 19-09-2004 @ 15:42 :
Trumpetlover, jongen, je neemt deze discussie veel te persoonlijk. Ik chargeer graag mijn argumenten, generaliseer graag en trek zaken graag door. To get a point across.

En ik heb jou op die point nog niet zien reageren. Je bent alleen maar boos en beledigd om mijn (expres) overdreven generalisatie. Beetje meer relativeringsvermogen heeft nog nooit iemand kwaad gedaan. Laat jezelf niet zo kennen joh.

Ik ben trouwens toleranter dan je zou denken hoor. Mijn vriend heeft nog tien jaar gerookt nadat ik was gestopt. Hij kon er alleen wel op rekenen dat er niet meer gezoend werd als hij niet eerst zijn tanden gepoetst had, en roken deed hij in zijn studeerkamer sinds mijn longontsteking. Die heeft namelijk permanente schade aangericht aan mijn longen, ze kunnen niet zoveel meer hebben.

Op zich is roken iets wat je samen moet oplossen. Op mijn werk is een rookruimte, waar de verstokte rokers zich ieder uur even tien minuutjes terugtrekken. Als ze terugkomen stinkt dat wel, maar goed, dan zet ik mijn raam open, en als ze niet te dicht bij me in de buurt komen met hun rookadem heb ik er ook geen last van.

Ik ging voor de gezelligheid ook wel eens mee naar het rookhok, maar ik kom er hoestend vandaan, dus dat doen we maar niet meer. Als we met zijn allen buiten gaan lunchen roken de rokers, daar zal geen niet- roker wat van zeggen. Ook niet als ze gaan paffen als ik nog zit te eten. Ik ontwijk wel de rookslierten, dus soms moeten we even van plaats ruilen ofzo, zodat de wind de goede kant opblaast.

Maar het ging niet om jou en mij, het ging om de kroeg. Ik kan met mijn kapotte longen dus geen kroeg meer in, want daar staat het blauw van de rook. Dat is mijn echte overlast op de korte termijn, naast de stank. Zwervers stinken ook, dan ga ik ook een meter opzij, met uw welnemen. En op de lange termijn is het vanwege de grotere kans op longkanker slecht. Vooral voor mij, want mijn halve familie is er al aan overleden. Allemaal dubbeltjes overigens.

Mijn vader...dat was niet om de discussie te winnen, maar omdat ik je wilde waarschuwen. Zijn dood is iets wat ik niemand gun. Hij geloofde er ook niks van, dat hij er kanker van zou krijgen, en hij vond de korte termijn effecten belangrijker dan de lange. Maar wat had hij een spijt toen hij bij de oncoloog vandaan kwam en daar te horen had gekregen dat er niks meer aan te doen was.... Dat zijn extreem agressieve kankersoort alleen voorkwam bij rokers. Hij heeft nog een half jaar geleefd.

Maar goed, als jij dat risico wilt nemen. Be my guest.
op het moment, dat er generaliserend tegen mij en andere rokers wordt geblaat neem ik het iig voor mezelf op. Boos?? op jou??? wat een zelfoverschatting, laten we het bij de discussie houden.

je zegt het zelf, roken moet je samen oplossen, tegen een ander bot en generaliserend aantrappen, helpt niet, dat is niet samen iets oplossen, dus hang nu niet de schijnheilige hypocriet uit, daar zijn er al genoeg van.

Nogmaals, iedereen is hier zo fel op vergelijkingen, waarom maak jij nu een vergelijking met een zwerver, het moet wel fair zijn, als wij geen vergelijkingen mogen gebruiken, doe dat dan zelf ook niet.

En ik heb geen waarschuwing nodig, en al helemaal niet van iemand anders, ik weet dat roken dodelijk zou kunnen zijn, en als er al iemand is die het niet weet, is hij zwaar gestoord en hoort hij in een inrichting thuis.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 16:25
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Roken _kan_ dodelijk zijn.
Roken _kan_ impotentie veroorzaken.
Roken _kan_ de conditie verminderern.
Zelfs als je rookt _kun_ je zelfs heel oud worden.

Terwijl "gezonde" mensen, die niet roken, drinken, etc. op hun dertigste dood neer kunnen vallen.

Heerlijk niet? Die gedachte dat roken gelijk staat aan sterven.

Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 17:50
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Zoals ik al zo vaak gezegd heb, als je niet consequent bent, rotten ze maar op met dat rookverbod. Het wordt er niet minder ongezond van, als je dat soms denkt, en het verhoogt je levensverwachting ook niet bepaald. Ik word soms zo ziek van die angst voor de dood tegenwoordig, kom op, we worden al 80, dat is ongeveer 50 jaar teveel, laten we het "verplicht roken" maar eens invoeren!
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 19-09-2004 @ 17:50 :
Zoals ik al zo vaak gezegd heb, als je niet consequent bent, rotten ze maar op met dat rookverbod. Het wordt er niet minder ongezond van, als je dat soms denkt, en het verhoogt je levensverwachting ook niet bepaald. Ik word soms zo ziek van die angst voor de dood tegenwoordig, kom op, we worden al 80, dat is ongeveer 50 jaar teveel, laten we het "verplicht roken" maar eens invoeren!
Zo, en voor wie bepaal jij dat 80 jaar 50 jaar teveel is??
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 20:12
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 19-09-2004 @ 18:57 :
Zo, en voor wie bepaal jij dat 80 jaar 50 jaar teveel is??
In jouw geval is dat feitelijk makkelijk vast te stellen
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 19-09-2004 @ 20:12 :
In jouw geval is dat feitelijk makkelijk vast te stellen
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 20:37
juno
Avatar van juno
juno is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 19-09-2004 @ 16:22 :
(...) de schijnheilige hypocriet (...)


En ik heb geen waarschuwing nodig, en al helemaal niet van iemand anders, ik weet dat roken dodelijk zou kunnen zijn, en als er al iemand is die het niet weet, is hij zwaar gestoord en hoort hij in een inrichting thuis.
Ik ben veel, maar geen schijnheilige hypocriet. Als je wilt schelden, verwijt me dan iets wat ik wel ben.

Nogmaals: wat JIJ met JOUW lichaam doet is JOUW zaak. Goddank hebben we het zelfbeschkkingsrecht over ons eigen lichaam. En ik hoop voor je dat jij niet dat gen hebt waardoor je lichaam gevoelig is voor kanker, want dan kun je stomend als de boot van Sinterklaas 80 worden. En geniet ervan, zou ik zeggen.

Maar IK heb ook zelfbeschikkingsrecht over MIJN eigen lichaam, en ik wil niet dat jij jouw rook indirect in mijn longen puft in een openbaar toegankelijke gelegenheid. Waarom ontzeg je mij mijn recht om niet ongewild met jouw schadelijke uitstoot geconfronteerd te worden?

Als ik in jouw huis kom, moet ik niet zeuren, dan kom ik maar niet. Your home is your castle.

Maar ik geloof toch dat het de bedoeling is om in het openbaar handelingen die voor anderen schadelijk zijn na te laten. Je mag niet te dronken rijden, bedrijven moeten zich aan een hinderwetvergunning houden, auto's moeten voldoen aan APK eisen die hun uitstoot beperken, je mag geen giftige stoffen transporteren zonder aan allerlei veiligheidseisen te voldoen.

Dat doet iedereen, zonder morren. Waarom beschouwen rokers het dan toch als een RECHT om in het openbaar een sigaret te mogen roken? Jullie reageren zo fel, het lijkt wel of een onvervreemdbaar mensenrecht met voeten wordt getreden.

Let wel: het gaat ALLEEN om roken in het openbaar, waar anderen er onvrijwillig mee geconfronteerd worden die zich er niet aan kunnen onttrekken. Het gaat niet om roken in je eigen huis. Dat vind zelfs ik een recht. In je eigen huis mag je met je eigen lichaam doen wat je zelf wilt, maar daarbuiten heb je rekening te houden met anderen, net zoals je dat met andere dingen ook gewoon doet.

Van mij mag je roken, maar niet op plaatsen waar ik ook kan komen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 20:45
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Kan dit topic gesloten worden? Het is al wel genoeg besproken en gezeurd.

Oh en juno... _wij_ reageren fel? to that!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 21:08
Verwijderd
liefste Juno: in het openbaar betekend voor mij ook buitenlucht, en ik heb me er bij neergelegd dat ik niet in openbare gebouwen mag roken, over horeca zal ook bij de overheid nog niet het laatste woord gezegd zijn, maar in de buitenlucht zal ik blijven roken, dat is openbaar, en ja dan moet je idd maar uit mijn buurt blijven, zal ik niet mee zitten.

Voor de rest sluit ik me bij RanC aan, in zijn post hier vlak boven mij
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Roken in publieke gebouwen - Hoe zit het nou?
hhendrikxx
500 25-01-2005 21:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.