Oud 15-04-2009, 22:49
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
Ik heb niet echt veel verstand van juridische zaken, maar ik vroeg me dus het volgende af:

Als ik mijn naam op google intik, dan kom ik o.a. uit op een site met een stamboom. De site is gemaakt door mensen die ik niet persoonlijk ken. (Mijn familie is een zijtak van hun familie.) Nu sta ik daar dus o.a. genoemd, met naam en geboortedatum en geboorteplaats, mijn ouders staan er uiteraard dus ook genoemd met hun geboortedatum, geboorteplaats etc, mijn opa en oma etc. Ik ben hier dus niet blij mee en ik ben er verder ook nooit van op de hoogte gebracht.

Ik ben ermee bezig om een site op te zetten voor mezelf en deze site is werkgerelateerd. Ik vind het hierbij geen prettig idee dat als een (potentiele) opdrachtgever mij bijv. zou googlen (al is het maar om mijn website te zoeken.) dan vervolgens op een site kan terechtkomen waarop allerlei privé gegevens van mij en mijn familie is te vinden.

Ik wil nu dus contact opnemen met degene die de desbetreffende site heeft opgezet om te vragen om mijn gegevens en ook die van mijn ouders weg te halen i.v.m. privacy. Ik hoop dat het allemaal soepel verloopt, maar hoe zit het als diegene niet mee wil werken?

Kan iemand legaal zomaar dit soort gegevens op internet plaatsen (zonder medeweten van degene over wie de informatie gaat)? Of is dit verboden en kan ik mij beroepen op mijn privacy? Kortom hoe sterk sta ik in deze kwestie als de maker van die website niet mee wil werken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2009, 23:12
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
Dit ben ik nog tegengekomen op een site:

"Steeds meer mensen, waaronder ook de auteur van dit artikel, publiceren hun stamboom op Internet. De WBP maakt een uitzondering voor verwerking van persoonsgegevens voor uitsluitend persoonlijke doeleinden. Het verzamelen van materiaal ten behoeve van een stamboom, en het maken van de stamboom zelf mag dus zonder toestemming van de personen die erin staan gebeuren. Echter, op het moment dat de stamboom wordt gepubliceerd, bijvoorbeeld op Internet, is er niet langer sprake van "persoonlijke doeleinden". De bovengenoemde regels gelden dan.

Echter, de WBP gaat formeel gesproken over gegevens die herleidbaar zijn tot natuurlijke personen. Volgens de wet is een overledene geen natuurlijk persoon (meer). Derhalve is de WBP niet van toepassing op overleden personen. Houd er echter wel rekening mee dat bijvoorbeeld de partner of kinderen van de overledene gemakkelijk te achterhalen zijn wanneer er voldoende informatie over de overledene zelf wordt gepubliceerd. Daarmee vormt die informatie een persoonsgegeven van die partn
er of kinderen. De WBP kan dus soms toch van toepassing zijn."


Zoals ik het dus begrijp:

Volgens de WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens) moet er vooraf toestemming worden gevraagd voor het verwerken van persoonsgegevens. Bij het maken van een stamboom hoeft geen toestemming worden gevraagd, maar bij het publiceren ervan (dus in dit geval op het internet publiceren) kan je er dus wel bezwaar op maken als je nog leeft? In mijn geval is mijn moeder helaas overleden, maar mijn vader leeft nog wel. En ikzelf uiteraard ook nog.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 23:32
PV
PV is offline
hoe erg is het dan dat een werkgever jouw stamboom te weten komt? wat voor kwaad kunnen ze jou daarmee doen ik zie het probleem niet zo.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2009, 23:51
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
Ik snap wel een beetje wat je bedoelt, want aan de ene kant vind ik mezelf dus ook een beetje een zeur, maar ik vind het dus echt niet prettig...

Ik gaf inderdaad het voorbeeld van een werkgever, maar in principe kan iedereen dus op die site terechtkomen via de zoekresultaten. Dat er bepaalde informatie op internet over mezelf staat vind ik eigenlijk ook niet helemaal het grootste probleem (er is niks belastends ofzo), maar ik vind het wel een probleem dat mensen allerlei dingen over mijn naaste familie zouden kunnen gaan uitzoeken. Ikzelf in relatie tot mijn naaste familie vind ik een privé-zaak. Wat ik bijv. zelf op internet zet over mezelf is natuurlijk mijn verantwoordelijkheid, maar ik zou dus nooit iets op internet zetten over mijn familie.

Nouja, ergens voel ik me dus wel een beetje een zeur, maar ik voel me er dus echt niet prettig bij.

Nog even een vraag in het algemeen:

Hoe kijken andere mensen hier tegenaan? Zou het je allemaal niet zo boeien of zou je het ook niet echt prettig vinden?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 00:09
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Mijn moeder heeft ook zo'n stamboom, maar ik ben niet te vinden (althans, niet met een stamboom). Ik weet niet welke site daarvoor gebruikt wordt? In ieder geval, ik sta in een MyHeritage stamboom, en blijkbaar kan die zoveel privacy geven dat je niet vindbaar bent. Misschien kun je eens contact opnemen met je verre familie en suggesties doen voor de privacy.
Je staat in je recht, jouw naam, geboortedatum en plaats zijn persoonlijke gegevens die niemand zonder jouw toestemming mag publiceren. Maar zo'n stamboom is natuurlijk wel leuk, dus met een tandje meer privacy en minder vindbaarheid kan het wel.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 10:02
Verwijderd
Eenvoudig, je stuurt een mailtje dat je geen toestemming geeft tot publicatie van jouw persoongegevens en dat je die verwijderd wil zien. De website moet daaraan gehoor geven.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 12:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je staat in je recht, jouw naam, geboortedatum en plaats zijn persoonlijke gegevens die niemand zonder jouw toestemming mag publiceren.
Net als LL ga je flink de bocht in met wat persoonsgegevens zijn. Iemands naam zonder verdere relatie noemen is helemaal niet verboden. Ik zou het niet eens een persoonsgegeven noemen. Als ik hier schrijft "Fred Van Hoog", dan is dat geen persoonsgegevens voor eventuele Fred Van Hoogs die er mogen bestaan.
Hoeveel formulieren waar jij je naam op moest invullen hadden onderop staan "Ik verklaar me akkoord met publiceren van mijn naam"?

Strikt op papier mag het er zo bij zitten, maar alleen een enorme zeiksnor zou er een probleem van maken. Bovendien wordt je, volledig terecht, uitgelachen als je je recht probeert te halen. Geest van het recht versus letter van het recht. De regel is domweg niet ingesteld om iedereen een vetorecht te geven op het noemen van zijn/haar naam.


Als bijkomend effect loop je kans dat een drammerige aanvraag verkeerd valt en iemand op de plek van die stamboom schrijft dat diegene met naam en toenaam hem op hoge poten mailde, en hij diegene een zeikerd vind, en daar kan je dan helemaal niets aan doen. Da's pas interessante lectuur voor het google-je-naam-effect.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 13:32
Verwijderd
Mijn man was op internet meteen te vinden op een website met bidprentjes, kennelijk zijn er mensen die bidprentjes van volslagen vreemden verzamelen. Het bidprentje was zelfs ingescand. Op zich is 't niet erg, maar hij vond 't gewoon vervelend dat iedereen meteen kon vinden wanneer zijn moeder was overleden en hoe haar bidprentje eruit zag. Als 't familie was ofzo, dan was het een ander verhaal, maar iemand die je niet kent en die zomaar 't bidprentje van je moeder online zet... mja, ik vind 't een beetje een rare hobby Goed, na een vriendelijk verzoek is dat gewoon aangepast.
Ik denk dat als je 't vriendelijk vraagt, ze 't echt wel willen aanpassen. (Misschien kunnen ze bv. alleen je initialen posten ipv je hele naam.)
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Net als LL ga je flink de bocht in met wat persoonsgegevens zijn. Iemands naam zonder verdere relatie noemen is helemaal niet verboden. Ik zou het niet eens een persoonsgegeven noemen. Als ik hier schrijft "Fred Van Hoog", dan is dat geen persoonsgegevens voor eventuele Fred Van Hoogs die er mogen bestaan.
Hoeveel formulieren waar jij je naam op moest invullen hadden onderop staan "Ik verklaar me akkoord met publiceren van mijn naam"?

Strikt op papier mag het er zo bij zitten, maar alleen een enorme zeiksnor zou er een
Duidelijk dat je er weer niets vanaf weet. Bovendien lees je wederom slecht aangezien er toch duidelijk staat dat de stamboom incl ouders en geboortedatum worden genoemd. Dat jij een naam geen persoonsgegeven noemt geeft je onkunde al aan, daar de wet een naam een direct identificerend gegeven vindt.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Duidelijk dat je er weer niets vanaf weet. Bovendien lees je wederom slecht aangezien er toch duidelijk staat dat de stamboom incl ouders en geboortedatum worden genoemd. Dat jij een naam geen persoonsgegeven noemt geeft je onkunde al aan, daar de wet een naam een direct identificerend gegeven vindt.
Bravo!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 17:05
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Duidelijk dat je er weer niets vanaf weet.
Zitten die paar rollen ijzerdraad je na al die jaren nog steeds zo dwars dat je per se met een persoonlijke aanval moet reageren?

Volgende keer ligt het op M&M. Net als eerder. Post normaal of post niet.
Citaat:
Bovendien lees je wederom slecht aangezien er toch duidelijk staat dat de stamboom incl ouders en geboortedatum worden genoemd.
Geboortedatum is net zo goed een nietszeggend iets.
Citaat:
Dat jij een naam geen persoonsgegeven noemt geeft je onkunde al aan, daar de wet een naam een direct identificerend gegeven vindt.
Zucht, ik voer nu juist aan dat dat niet relevant is. Persoonsgegevens draaien om de samenhang. Iemands naam noemen is geen persoonsgegeven; er zit geen enkele identificerende waarde aan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 19:36
Verwijderd
't Gaat hier wel om iemands volledige naam + geboortedatum + geboorteplaats én de naam van diens ouders + hun geboortedata etc. Dat is veel meer dan enkel een naam...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Zitten die paar rollen ijzerdraad je na al die jaren nog steeds zo dwars dat je per se met een persoonlijke aanval moet reageren?

Volgende keer ligt het op M&M. Net als eerder. Post normaal of post niet.
Geboortedatum is net zo goed een nietszeggend iets.
Zucht, ik voer nu juist aan dat dat niet relevant is. Persoonsgegevens draaien om de samenhang. Iemands naam noemen is geen persoonsgegeven; er zit geen enkele identificerende waarde aan.
Prima, leef jij in je eigen wereld verder. Gelukkig zit het in de echte wereld anders in elkaar Een geboortedatum opzich is geen persoonsgegeven, maar een gewone datum. Maar aan een naam of adres gekoppeld zeker wel.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 22:15
Verwijderd
Citaat:
Geboortedatum is net zo goed een nietszeggend iets.
Zucht, ik voer nu juist aan dat dat niet relevant is. Persoonsgegevens draaien om de samenhang. Iemands naam noemen is geen persoonsgegeven; er zit geen enkele identificerende waarde aan.
Als ik twee enen heb en zes nullen, dan zegt dat inderdaad niets. Als ik ze echter in een bepaalde volgorde achter elkaar klop, zeg bijvoorbeeld; 01000001 dan is er een binaire samenhang waardoor er als resultaat opeens een A tevoorschijn komt.

Hier zijn meer dan genoeg gegevens voorhanden om het tot een persoon te herleiden. Geboorteplaats, datum en volledige naam.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2009, 22:18
Verwijderd
Citaat:
Zitten die paar rollen ijzerdraad je na al die jaren nog steeds zo dwars dat je per se met een persoonlijke aanval moet reageren?
Waar zie jij een persoonlijke aanval
Met citaat reageren
Oud 17-04-2009, 10:51
Verwijderd
Jongens lief spelen of de banman gaat open en dat wil niemand hier.
Reageer inhoudelijk en ga elkaar niet op persoonlijke basis aan lopen vallen, daar schiet niemand iets mee op.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2009, 13:10
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
T_ID, maak je toch niet zo druk of iemand je een zeikstraal vindt. Lekker belangrijk.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 17-04-2009, 19:17
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Vraag ze gewoon of ze de informatie rondom jou weg willen halen omdat je dit vervelend vind (geboorteplaats e.d.).
Alleen een naam in een stamboom lijkt me niet echt een probleem?
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-04-2009, 19:38
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
Bedankt voor alle reacties.

Het gaat mij inderdaad om de combinatie van al deze gegevens. Ik heb het er ook met mijn vader over gehad en ook hij vond het niet een prettig idee om zo op internet te staan.

Ik heb zelf als tussenoplossing bedacht om alleen mijn voorletter + achternaam te laten gebruiken (en hetzelfde voor mijn ouders) in die stamboom. Voor zover ik weet is er niemand met dezelfde combinatie van mijn voornaam en achternaam (een unieke combinatie dus), maar bij de combinatie voorletter en achternaam zijn er veel meer mensen die zo heten. Op die manier ben ik dus aardig 'onvindbaar'.

Oja, en nog even voor de duidelijkheid: ik heb verder niets tegen stamboomonderzoeken etc. Ik snap best dat mensen dit leuk vinden om uit te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2009, 19:48
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Mijn naam en ook enkele foto's van mij (met mijn kleurige truien aan) zwerven al geruime tijd rond op het internet en kom ik ze via google zelfs op buitenlandse handwerk en kunstforums tegen, zolang het foto's zijn die ik ooit zelf eens geplaats heb zie ik het probleem niet.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2009, 20:52
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Mijn naam en ook enkele foto's van mij (met mijn kleurige truien aan) zwerven al geruime tijd rond op het internet en kom ik ze via google zelfs op buitenlandse handwerk en kunstforums tegen, zolang het foto's zijn die ik ooit zelf eens geplaats heb zie ik het probleem niet.
Maar dat is dan toch ook een compleet andere situatie dan die van TS?

OT: TS, je tussenoplossing klinkt erg redelijk. Hopelijk denkt de persoon van die site er ook zo over!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 11:49
ganralph
ganralph is offline
maar hoe zit het bijvoorbeeld met gemeentearchieven? die zijn volgens mij vrij toegankelijk en bevatten ook alle info voor een stamboom...

of ik nu zonder moeite zo'n stadsarchief binnen kan lopen, of een naam op google intik: dat is een verschil in grootte, niet in soort lijkt me...

(maar misschien heb ik het weer eens mis )
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Mijn naam en ook enkele foto's van mij (met mijn kleurige truien aan) zwerven al geruime tijd rond op het internet en kom ik ze via google zelfs op buitenlandse handwerk en kunstforums tegen, zolang het foto's zijn die ik ooit zelf eens geplaats heb zie ik het probleem niet.
Zolang jij er zelf geen bezwaar tegen hebt is er ook geen probleem. Maar de Ts vindt het wel vervelend en heeft dus het recht dat de informatie verwijderd wordt.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 13:34
Verwijderd
Citaat:
maar hoe zit het bijvoorbeeld met gemeentearchieven? die zijn volgens mij vrij toegankelijk en bevatten ook alle info voor een stamboom...

of ik nu zonder moeite zo'n stadsarchief binnen kan lopen, of een naam op google intik: dat is een verschil in grootte, niet in soort lijkt me...

(maar misschien heb ik het weer eens mis )
Nee die zijn niet vrij toegangelijk
Je kan zelfs aan je gemeente de opdracht geven om jouw gegevens niet vrij inzichtelijk te maken. Dit betekent dat bijvoorbeeld als een curator/advocaat/deurwaarder jouw gegevens wil hebben de gemeente hiervoor eerst aan jou vraagt of je hier bezwaar tegen hebt. Je bezwaar moet dan wel gegrond zijn. Voor andere instanties zoals de politie, belastingdienst ed kan je niets doen en deze gegevens worden aan hun direct verstrekt. Maar gewone burgers kunnen niet bij de GBA gegevens.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 14:01
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb voor mijn masterstudie van een honderdtal mensen de GBA gegevens op moeten vragen.
Een deel van de gemeenten geeft het zo af, een paar gemeenten vraagt de persoon eerst om toestemming.
En personen kunnen inderdaad bij de gemeente laten vastleggen dat ze willen dat hun gegevens zo niet op te vragen zijn, maar dat is dus niet standaard het geval. Dat laatste verbaasde een meisje uit mijn groepje ook nogal, aangezien ze alles geheim had (adres, telefoonnummer, etc.) ivm familieproblemen en ze bleek zo opvraagbaar bij de gemeente!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2009, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Ik heb voor mijn masterstudie van een honderdtal mensen de GBA gegevens op moeten vragen.
Een deel van de gemeenten geeft het zo af, een paar gemeenten vraagt de persoon eerst om toestemming.
En personen kunnen inderdaad bij de gemeente laten vastleggen dat ze willen dat hun gegevens zo niet op te vragen zijn, maar dat is dus niet standaard het geval. Dat laatste verbaasde een meisje uit mijn groepje ook nogal, aangezien ze alles geheim had (adres, telefoonnummer, etc.) ivm familieproblemen en ze bleek zo opvraagbaar bij de gemeente!
Voor onderwijs instellingen kan een regeling worden getroffen (art 99 WGBA). Maar voor derden als persoon is het niet toegestaan om zomaar toegang te hebben (art 97 WGBA)
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 17:03
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
of ik nu zonder moeite zo'n stadsarchief binnen kan lopen, of een naam op google intik: dat is een verschil in grootte, niet in soort lijkt me...
Ik persoonlijk vind dat nogal een verschil. Google is voor de gemiddelde mens toch wat gemakkelijker en vooral met minder moeite te raadplegen dan een stadsarchief. En met Google kun je veel makkelijker diverse sites vinden en daardoor op verschillende vlakken informatie over een persoon vinden.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 17:56
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Nee die zijn niet vrij toegangelijk
nou, de archieven zijn wel vrij toegankelijk, maar waarschijnlijk alleen wat betreft overleden personen.

hier is namelijk heel veel genealogische informatie te vinden - inclusief afdrukken van paspoorten uit WO2 - en in het fysieke archief nog meer. de GBA maakt alleen (neem ik aan) geen deel uit van dit archief. en dan kom je dus weer bij het deel van de WBP die zegt dat overledenen veelal uitgesloten zijn van bescherming.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2009, 17:59
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Ik persoonlijk vind dat nogal een verschil. Google is voor de gemiddelde mens toch wat gemakkelijker en vooral met minder moeite te raadplegen dan een stadsarchief. En met Google kun je veel makkelijker diverse sites vinden en daardoor op verschillende vlakken informatie over een persoon vinden.
uiteraard is er een verschil. maar dat verschil heeft geen betrekking op het wel of niet openbaar zijn van de info.

als jij een boek schrijft en in de bibliotheek legt, moet je niet vreemd opkijken als je ooit op internet geciteerd staat.

er is een verschil tussen "openbaarmaking" en "verspreiding". google is een verspreidingsmiddel.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2009, 10:34
Verwijderd
Citaat:
Voor onderwijs instellingen kan een regeling worden getroffen (art 99 WGBA). Maar voor derden als persoon is het niet toegestaan om zomaar toegang te hebben (art 97 WGBA)
Hoe werkt dit dan wanneer de persoon in kwestie bezwaar gemaakt heeft tegen het openbaar zijn van de gegevens en er worden namens een onderwijsinstelling die gegevens opgevraagd?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2009, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Hoe werkt dit dan wanneer de persoon in kwestie bezwaar gemaakt heeft tegen het openbaar zijn van de gegevens en er worden namens een onderwijsinstelling die gegevens opgevraagd?
Dan worden deze volgens mij gewoon verstrekt, het bezwaar geldt alleen voor derden. De onderwijsinstelling wordt dan niet als derden gezien.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware Hoe anoniem ben je nou eigenlijk op internet
Purgatori
13 16-06-2007 00:40
Drugs & Alcohol wietkwekers geen privacy
Verwijderd
18 31-03-2006 09:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap VN wil controle internet
professor2
40 04-12-2005 00:45
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwe aanval Brein op muziekruilers
Bluesman
66 18-03-2005 17:16
Software & Hardware [Alg] Nieuwe aanval Brein op muziekruilers
Bluesman
31 16-03-2005 19:35
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Big Brother: Nederland een afluisterstaat?
dystopia
21 13-09-2002 16:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.