Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2003, 18:49
Frisss
Avatar van Frisss
Frisss is offline
Heej,

Ik moet volgende week een toets maken van geschiedenis, aangezien de rest van de klas hem al heeft gemaakt en ik heb gehoort dat hij ontiegelijk moeilijk is heb ik een vraag.

In de toets komen heel weinig begrippen voor je moet het meer kunnen toepassen maar hoe leer je dat dan?
Ik heb wel het werkboek gemaakt etc dus ik snap het wel (zover dat bij mij met geschiedenis lukt..)..

Wat is nu het verstandigste om te doen :
-- Leren begrippen
-- Samenvattingen maken en die leren
-- De doelen die ik heb gehad leren

Ik twijfel opzich heel erg over wat ik nou beter wel en wat ik nou beter niet kan leren..

1 Geschiedenis toets bepaald mijn hele periode cijfer dus het is wel belangrijk dat ik hem een beetje redelijk maak

Als iemand een tip heeft of een manier waarop hij/zij leert zal dat me waarschijnlijk heel erg helpen!

Groetjes!
__________________
---------------als je wil dat de wereld om jou draait verhuis dan naar de zon.---------------
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2003, 20:53
wissie
wissie is offline
Wat bedoel je precies met doelen?

De drie opties die jij noemt sluiten elkaar niet uit. Je maakt een samenvatting van de te leren stof, waar de begrippen ook in staan.

Bij geschiedenis is het vaak handig om oorzaak en gevolg voor jezelf duidelijk te maken. Dus bij een gebeurtenis je afvragen waarom en welke gevolgen het heeft gehad. Tenminste, dat werkt voor mij goed. Het kan soms helpen om een kort overzicht te maken, zodat je een globaal beeld hebt van het onderwerp en de tijd waarin het speelde. Ik weet niet wat voor onderwerp je hebt, maar meestal werkt dit wel. Wat ik doe als een tekst leren me niet lukt: het samenvatten, maar dan in je eigen woorden zetten. Dus niet grote gedeeltes overschrijven, daar leer je niet veel van.

Verder helpt gewoon lezen al veel. Lees het hoofdstuk/boek een paar keer rustig door en je neemt al veel stof op.

Verder als je de toets maakt: hou bij elke vraag in gedachte dat het antwoord in het boek moet staan. Dus ga niet zelf dingen bedenken als je het antwoord niet direct weet, maar denk in de lijn van het boek. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Er wordt een vraag gesteld gebaseerd op wat jij hebt geleerd, dus als je het hebt geleerd moet het antwoord te vinden zijn. Niet te moeilijk denken dus.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 20:59
Frisss
Avatar van Frisss
Frisss is offline
Citaat:
wissie schreef op 16-10-2003 @ 21:53:
Wat bedoel je precies met doelen?

De drie opties die jij noemt sluiten elkaar niet uit. Je maakt een samenvatting van de te leren stof, waar de begrippen ook in staan.

Bij geschiedenis is het vaak handig om oorzaak en gevolg voor jezelf duidelijk te maken. Dus bij een gebeurtenis je afvragen waarom en welke gevolgen het heeft gehad. Tenminste, dat werkt voor mij goed. Het kan soms helpen om een kort overzicht te maken, zodat je een globaal beeld hebt van het onderwerp en de tijd waarin het speelde. Ik weet niet wat voor onderwerp je hebt, maar meestal werkt dit wel. Wat ik doe als een tekst leren me niet lukt: het samenvatten, maar dan in je eigen woorden zetten. Dus niet grote gedeeltes overschrijven, daar leer je niet veel van.

Verder helpt gewoon lezen al veel. Lees het hoofdstuk/boek een paar keer rustig door en je neemt al veel stof op.

Verder als je de toets maakt: hou bij elke vraag in gedachte dat het antwoord in het boek moet staan. Dus ga niet zelf dingen bedenken als je het antwoord niet direct weet, maar denk in de lijn van het boek. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Er wordt een vraag gesteld gebaseerd op wat jij hebt geleerd, dus als je het hebt geleerd moet het antwoord te vinden zijn. Niet te moeilijk denken dus.
in mijn soort van studieplanner staan doelen die je moet halen dus dingen die je moet weten bijvoorbeeld :
Je kan een onderzoek doen naar de gevolgen van de oorlog van vietnam

Dan snap ik dus niet wat ze er mee bedoelen want ik hoefde er geen onderzoek naar te doen ofzo..

of Verklraen waarom de media van invloed waren op de politiek van de V.S inzake de oorlog in vietnam
bedoelen ze dan dat ik weet wat de media deed in de oorlog van vietnam?

In het boek (memo 3 vwo plus) staat alleen maar de loop van de oorlog en enkele begrippen uitgelegd en die komen dus niet in de toets voor ofzo

Maar wat je zegt lijkt me een goed idee
Ik ga denk ik paragraven samenvatten ofzoiets..
__________________
---------------als je wil dat de wereld om jou draait verhuis dan naar de zon.---------------
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 21:09
wissie
wissie is offline
Citaat:
Frisss schreef op 16-10-2003 @ 21:59:
in mijn soort van studieplanner staan doelen die je moet halen dus dingen die je moet weten bijvoorbeeld :
Je kan een onderzoek doen naar de gevolgen van de oorlog van vietnam

Dan snap ik dus niet wat ze er mee bedoelen want ik hoefde er geen onderzoek naar te doen ofzo..

of Verklraen waarom de media van invloed waren op de politiek van de V.S inzake de oorlog in vietnam
bedoelen ze dan dat ik weet wat de media deed in de oorlog van vietnam?

In het boek (memo 3 vwo plus) staat alleen maar de loop van de oorlog en enkele begrippen uitgelegd en die komen dus niet in de toets voor ofzo

Maar wat je zegt lijkt me een goed idee
Ik ga denk ik paragraven samenvatten ofzoiets..
Over de begrippen: misschien wordt er niet letterlijk naar gevraagd op een toets. Ik denk dat er vanuit wordt gegaan door de docent die de toets maakt dat jij de begrippen kent, zodat je de vragen kunt beantwoorden waar ze in voorkomen. Je zult ook begrippen moeten gebruiken om antwoord te kunnen geven op vragen. Ik denk dat het dus verstandig is dat je ze wel leert.

Ik denk dat ze bedoelen met 'kan een onderzoek doen naar de gevolgen van de oorlog van vietnam', dat je kennis hebt over de gevolgen van de oorlog van vietnam. Er wordt dus basiskennis van je verwacht, en als je dat hebt zou je een onderzoek kunnen doen daarnaar.

Met 'Verklaren waarom de media van invloed waren op de politiek van de V.S inzake de oorlog in vietnam' wordt bedoeld dat je weet wat voor invloed de media had op de politiek van de V.S en waarom dit zo was.

Je zou dus een samenvatting kunnen maken die van deze doelen uitgaat, dus een samenvatting waarin je antwoord geeft op deze vragen en de begrippen erin verwerken lijkt mij verstandig.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 23:06
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Tip: in memo (althans de memo bovenbouw) behandelen ze per hoofdstuk een hoofdvraag en per paragraaf een deelvraag. Als je die kent dan heb je het raamwerk van de stof te pakken. De rest moet je halen uit hetgeen je geleerd hebt in de lessen en tijdens het maken van de opdrachten uit je werkboek (of uit intilligentie / Algemene ontwikkeling natuurlijk ;-))
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 12:31
Verwijderd
Ik zal zeggen hoe ik het altijd deed bij gescbiedenis: bestudeer de tekst grondig, vergelijk het met je aantekeningen/oefeningen en maak een samenvatting met kernpunten.
Het slimste is hierbij oorzaken en gevolgen van bepaalde gebeurtenissen echt te turven, bijvoorbeeld:

oorzaak wo1:
- provocatie frans ferdinand
- aanslag
- ....

Op deze manier leer je ook echt alle verbanden en kun je als je wilt de hele geschiedenis in je eigen woorden navertellen (belangrijk)
Begrippen moet je ook leren anders kun je er niet over meepraten. Je hoeft ze niet letterlijk te kennen als je maar weet wat er mee wordt bedoeld.
Als je het perfect wil kennen moet je gewoon zorgen dat je het net zo lang bestudeert dat het precies in je hoofd zit en dat je absoluut het gevoel heb dat je het kent. Dan heb je ook meteen het vertrouwen dat het goed komt. Neem ook de tijd ervoor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beste manier om Frans te leren
mrAnonymous
3 02-10-2015 00:03
Eindexamens 2013 [ALG] Beste manier om te leren...
bassiebe
8 28-04-2013 16:09
Algemene schoolzaken Tips om te leren
Associated
19 05-01-2011 14:15
Verhalen & Gedichten de boom voor mijn slaapkamerraam
Halogeen
14 11-05-2004 19:27
Algemene schoolzaken De juiste manier om te leren?
Donny18
10 03-11-2003 18:49
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen wat is de beste manier om stamtijden te leren..
igfy
8 21-04-2002 21:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44.