Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2006, 16:50
Expose Yourself
Expose Yourself is offline
Hoi,

De situatie is als volgt:

Ik heb aan het eind van de derde klas E&M als profiel gekozen (verkeerde keus gemaakt, te laat om daar nog iets aan te doen), en in 5 VWO ben ik blijven zitten op economie en wiskunde (dat zijn twee profielvakken, volgens het reglement betekent dat zittenblijven), terwijl de rest van de vakken allemaal goed waren. Aan het einde van dit schooljaar, de tweede keer 5 VWO dus, sta ik voor economie én voor wiskunde een 5,4. Verder sta ik twee zessen, een zeven en twee achten.

Mocht het zover komen dat ik wéér niet over ga, op die 0,1 punt voor één van de twee onvoldoendes, houdt dat in dat ik van school moet. Zijn er mogelijkheden om een certificaat / diploma te regelen waarmee ik in principe toegang heb tot een HBO opleiding? Na zes jaar VWO gedaan te hebben zie ik het niet zitten om voor het zevende jaar in 5 HAVO in te stappen.. dat is het laatste redmiddel.

Twee jaar in één doen op een speciale school behoort in principe ook niet tot de mogelijkheden, dat kost mijn ouders een hele hoop geld, waar ik me vreselijk schuldig over zou voelen en ik dan constant de angst zou hebben dat ik het wéér niet haal en het dus weggegooid geld is.

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben? Wat is het beste om te doen?
Advertentie
Oud 28-06-2006, 16:58
Verwijderd
Toegang tot een HBO-opleiding zal je niet krijgen: daar heb je echt een havo- of vwo-diploma voor nodig. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen kan een hogeschool besluiten tot toelating, maar het lijkt me niet dat je daartoe behoort.

Je hebt wél toegang tot een mbo-opleiding op niveau 4, maar of je daar naartoe wil na 6 jaar vwo lijkt me zeer de vraag. Mij lijkt het het beste om naar 5 havo te gaan, als je voor de tweede keer 5 vwo niet haalt is dat misschien toch een teken dat je het niveau niet aankan.
Oud 28-06-2006, 17:10
Barry K
Barry K is offline
Probeer anders bij de desbetreffende leraren (eventueel ook bij je mentor) de situatie uit te leggen en te kijken of je een opdracht kan maken waardoor ze besluiten je cijfer omhoog af te ronden (gewoon een tiende extra dus).

Als ik eerlijk ben denk ik dat je voor economie toch wel een voldoende moet kunnen halen. Als je hier hard voor leert en veel opgaven maakt moet het je haast wel lukken een voldoente te halen.

Succes...
__________________
No nonsense
Oud 28-06-2006, 17:12
Expose Yourself
Expose Yourself is offline
Citaat:
Sylph schreef op 28-06-2006 @ 17:58 :
Toegang tot een HBO-opleiding zal je niet krijgen: daar heb je echt een havo- of vwo-diploma voor nodig. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen kan een hogeschool besluiten tot toelating, maar het lijkt me niet dat je daartoe behoort.
Hmm, dat dacht ik al, helaas.

Citaat:
Sylph schreef op 28-06-2006 @ 17:58 :
Je hebt wél toegang tot een mbo-opleiding op niveau 4, maar of je daar naartoe wil na 6 jaar vwo lijkt me zeer de vraag. Mij lijkt het het beste om naar 5 havo te gaan, als je voor de tweede keer 5 vwo niet haalt is dat misschien toch een teken dat je het niveau niet aankan.
MBO inderdaad liever niet, HBO is toch wel het minste wat ik moet halen. Ik denk niet dat ik het niet aankan, aangezien de andere vakken allemaal zonder al teveel moeite goed gaan, ik heb nooit problemen met andere vakken gehad en op de eindlijst van vakken die ik al heb afgesloten staan alleen zevens en achten, des te frustrerender is dit.
E&M is simpelweg niet mijn profiel, daar kwam ik te laat achter.

Maar bedankt voor je antwoord
Oud 28-06-2006, 17:13
Expose Yourself
Expose Yourself is offline
Citaat:
Barry K schreef op 28-06-2006 @ 18:10 :
Probeer anders bij de desbetreffende leraren (eventueel ook bij je mentor) de situatie uit te leggen en te kijken of je een opdracht kan maken waardoor ze besluiten je cijfer omhoog af te ronden (gewoon een tiende extra dus).

Als ik eerlijk ben denk ik dat je voor economie toch wel een voldoende moet kunnen halen. Als je hier hard voor leert en veel opgaven maakt moet het je haast wel lukken een voldoente te halen.

Succes...
Jep, gedaan, gezegd dat de motivatie er is etc, en voorgesteld om een taak te doen. Hopelijk werpt dat z'n vruchten af. Ik heb een goede bijlesleraar gevonden en dat heb ik ook verteld, mocht ik overgaan zorg ik wel dat ik teminste één van de vakken ophaal. Maar dan moet ik wel even de kans krijgen hehe.
Oud 28-06-2006, 17:20
Mindfields
Mindfields is offline
Andere school, bij mij mag je met twee 5en en een 4 nog naar klas 6, of ze nou in het profieldeel zitten of niet.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Oud 28-06-2006, 17:21
Morri
Morri is offline
Hmm, ik vraag me sowieso al af of je in 5havo in mag stromen omdat dat een eindexamenklas is. Je kunt wel altijd 4 en 5 havo in een jaar (of 5 en 6 vwo met een ander profiel) doen op het volwassenonderwijs (vavo), dat is niet zo duur (er is een heel topic over).
Oud 28-06-2006, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Morri schreef op 28-06-2006 @ 18:21 :
Hmm, ik vraag me sowieso al af of je in 5havo in mag stromen omdat dat een eindexamenklas is. Je kunt wel altijd 4 en 5 havo in een jaar (of 5 en 6 vwo met een ander profiel) doen op het volwassenonderwijs (vavo), dat is niet zo duur (er is een heel topic over).
Bij ons kan het, je kan instromen in 5H, maar je moet dan wel een aantal dingen inhalen in de vijfde. Je eindcijfers van V5 worden omgerekend met de formule: cijfer * 0,8 + 2. En dan ga je daar mee verder in de vijfde.

Ik zou zeker vragen of het kan, want anders heb je helemaal geen diploma.
Oud 28-06-2006, 22:30
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Er zijn wel programma's aan hogescholen die je toelaten zonder diploma. Bij fontys dacht ik, maar dan gaan ze je wel allemaal testen enzo.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Oud 28-06-2006, 22:34
Verwijderd
Ik denk niet dat iemand die voor de tweede keer faalt in 5vwo daartoe wordt toegelaten. Die programma's zijn écht voor mensen die hun diploma op één of twee vakken langs hun neus voorbij zien gaan.
Oud 28-06-2006, 22:43
J_86
J_86 is offline
Soms is de beste mogelijkheid om te kijken naar wat je kunt doen en wat je wilt bereiken in jouw leven. Een optie is om inderdaad een poging te wagen om zo toch in dat laatste jaar van VWO te belanden. Besef je echter wel dat als je dat laatste jaar zakt, jij geen diploma op zakt draagt en dat je misschien met de HAVO ook kunt komen waar jij wilt, bijvoorbeeld in een opleiding op HBO niveau.

Zelf heb ik gekozen om na 4 VWO eerst HAVO af te maken. Ik ben invalide en had alle tijd van de wereld om mijn studie rustig aan te doen. De HAVO opleiding deed ik dan ook met gemak waar ik maximaal 2 uur per week aan huiswerk besteedde. Nu ik alsnog VWO doe (en zeer zeker merk dat alleen het na kunnen zeggen van een boek niet genoeg is om de theorie op nieuwe stof toe te passen) heb ik dan ook spijt dat ik eerder dit jaar niet genoeg inzet heb vertoond. Het is dan ook goed mogelijk dat ik dit jaar niet afsluit en alsnog HBO moet gaan doen in 2008 (ervan uitgaand dat het inschrijven niet langer mogelijk is voor de studie van mijn keuze). Helaas leed ik ook onder psychische druk, o.a. van huis meegenomen waardoor ik weinig motivatie vond om te leren. Genoeg gezwets over mij.

Jij staat voor twee keuzes:
  • - VWO proberen te behouden.

    * Je kunt nu al informatie en bronnen voor bijles verzamelen. Als jij motivatie laat zien om volgend jaar beter te presteren en om middelen te vinden die jou daar bij kunnen helpen, kan de schoolleiding beslissen om misschien die krappe voldoendes of net onvoldoendes door de vingers te zien, mits jij voor een afgesproken datum in VWO 6 laat zien dat je vooruitgang boekt. Is dit niet het geval dan is wellicht het terugstromen naar het examen jaar van HAVO altijd nog mogelijk. Kijk maar is in de krant of op internet voor leraren die bijles geven in de vakantie. Misschien wilt een leraar op jouw school dit wel doen in ruil voor een geringe vergoeding?

    * Op sommige scholen is het mogelijk om een 'research paper' te schrijven over een onderwerp dat met het vak te maken heeft, om zo een extra cijfer te behalen.

    - Een stap terug nemen naar HAVO.

    * Ook hier kun je laten zien dat je hulp zoekt bij studeren en de HAVO kunt halen. Breng je ouders mee naar school. Zij kunnen laten zien hoe zij jou denken te kunnen steunen om dan voor je examen te kunnen slagen. Sommige scholen laten inderdaad leerlingen terugstromen van 5 VWO naar het toets- en examen jaar van de HAVO.

Om jouw inzicht te verrijken, verzoek ik je om deze volgende vragen voor jezelf of hier te beantwoord. Deze geven jou enig inzicht over jouw prestaties en mogelijkheden. Wees wel heel eerlijk tegen jezelf. Waarschijnlijk begrijp je dan ook wat er mis is gegaan waardoor je twee 5,4'en staat.
  • 1) Sta jij 2 krappe voldoendes of net onvoldoendes omdat jij je stof niet goed genoeg kent of omdat jij de stof niet begrijpt en verkeerd toepast?

    2) Hoeveel uur per dag besteed jij aan huiswerk?

    3) Wees hier heel nuchter. Denk je echt de stof goed te beheersen voor een toets of denk je 'dat het wel zal lukken'?

Ik hoop dat dit je enigzins op weg kan helped naar de keuze voor jouw toekomst.
Oud 29-06-2006, 12:38
Morri
Morri is offline
Citaat:
Sylph schreef op 28-06-2006 @ 23:34 :
Ik denk niet dat iemand die voor de tweede keer faalt in 5vwo daartoe wordt toegelaten. Die programma's zijn écht voor mensen die hun diploma op één of twee vakken langs hun neus voorbij zien gaan.
Fontys is wel HBO hè, dus misschien dat het toch kan. Je kunt het iig proberen.
Oud 29-06-2006, 15:27
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Bij ons moet je als je in 5vwo blijft zitten en je naar de havo wilt eerst havo4 doen. Je mag wel naar havo5 als je het gehaald heb, misschien is dat ook een optie eventueel: overgaan en dan voor havo5 kiezen omdat dat een beter niveau voor je is mogelijkerwijs.
Oud 29-06-2006, 16:04
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Nee, met alleen 5vwo kan dat al niet, laat staan met alleen een overgangsbewijs van 4 naar 5 vwo (want je hebt 5vwo zelf dus ook nog niet gehaald).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 30-06-2006, 10:02
Barones
Avatar van Barones
Barones is offline
bij ons op school is er geen overgansnorm van 5 naar 6 vwo. ze vinden dat de leerlingen het zelf wel zo slim zijn om in te schatten of ze hoge cijfers genoeg hebben om het examen te halen. Ik weet niet waar je woont anders zou je misschien bij ons op school kunnen komen
Oud 03-07-2006, 10:40
Expose Yourself
Expose Yourself is offline
Goed, bedankt voor de antwoorden allemaal.

Inmiddels is de vraag irrelevent geworden, daar ik hoe dan ook over ben naar 6 vwo. Ik heb een middagje m'n vingers uit m'n neus gehaald en sommetjes gemaakt, hetgeen resulteerde in een 6,5 voor de herkansing voor het examen economie, voor mijn doen een cijfer om trots op te zijn. De onvoldoende voor economie is dus ook weggewerkt.

Op m'n rapport sta ik 2 achten, 2 zevens, 3 zessen en 1 vijf (een 5,4 dus, zeer gering).

Oud 03-07-2006, 11:12
Verwijderd
Citaat:
Expose Yourself schreef op 03-07-2006 @ 11:40 :
Goed, bedankt voor de antwoorden allemaal.

Inmiddels is de vraag irrelevent geworden, daar ik hoe dan ook over ben naar 6 vwo. Ik heb een middagje m'n vingers uit m'n neus gehaald en sommetjes gemaakt, hetgeen resulteerde in een 6,5 voor de herkansing voor het examen economie, voor mijn doen een cijfer om trots op te zijn. De onvoldoende voor economie is dus ook weggewerkt.

Op m'n rapport sta ik 2 achten, 2 zevens, 3 zessen en 1 vijf (een 5,4 dus, zeer gering).

Fijn! Dan mag bij deze een slotje op dit topic
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Help, van VWO4 naar HAVO4??
mirjam1997
61 06-10-2012 18:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.