Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2006, 17:19
sinterklaas44
sinterklaas44 is offline
Ik ben nu 17 jaar en wou dit jaar een hbo studie gaan doen. Maar ik heb het gevoel dat ik aardig jong ben.

Ik zie er lichamelijk niet al te oud uit. en voel me ook niet zo oud.
En nu is m'n vraag zijn er weer meer jonge mensen op het hbo v
Natuurlijk zijn er wel wat van 17 jaar. maar is dit meer uitzondering of is er het merendeel zo jong?

Ik heb op internet na kamers gekekken en daar zie ik allemaal
mensen van 20 en 22 jaar, zijn er ook kamers met jongere mensen?

Klinkt misschien een beetje dom,, maarja..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2006, 17:30
Verwijderd
17 is normaal toch? .. ik zie niet in waarom je te jong zou zijn iig.
Ik ben nu eerstejaars psychologie (uni), en was ook 18 toen ik begon en dat waren de meesten..
Eerstejaars zitten ook wel degelijk op kamers, maar dan vaak in speciale 'eerstejaars-complexen', je krijgt als eerstejaars voorang op hogerejaars op een kamer in zo'n gebouw.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 17:32
light fighter
light fighter is offline
17 is idd nog jong maar ik weet nniet wanneer je 18 wordt, als je in september ofzo 18 wordt valt het wel mee. 17 is wel een uitzondering op het hbo het merendeel is in het eerste jaar 18 en ouder.
Er zijn zeker kamers met jongere huisgenoten, misschien even zoeken maar ze zijn er zeker wel. Zelf heb ik gemerkt dat het verschil wanneer je op kamers zit redelijk weg valt.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 17:32
sinterklaas44
sinterklaas44 is offline
Ja maar het verschil is dat ik geen uni doe maar een hbo.. en ik weet niet of ze daar kamers voor hebben. Ik bedoel speciale 1e jaar kamers.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 17:33
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
sinterklaas44 schreef op 28-06-2006 @ 18:32 :
Ja maar het verschil is dat ik geen uni doe maar een hbo.. en ik weet niet of ze daar kamers voor hebben. Ik bedoel speciale 1e jaar kamers.
niet dat ik weet je moet echt vaak zelf je kamer zoeken of thuis blijven wonen. Sommige opleidingen werken wel met campussen en zo maar welke weet ik ook niet en ook niet of dat hbo is
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 17:43
Verwijderd
Citaat:
sinterklaas44 schreef op 28-06-2006 @ 18:32 :
Ja maar het verschil is dat ik geen uni doe maar een hbo.. en ik weet niet of ze daar kamers voor hebben. Ik bedoel speciale 1e jaar kamers.
jahoor, de kamers zijn, over 't algemeen, voor zowel hbo als uni.. zie bv. sshn.nl voor nijmegen .. En als het je niet lukt om via de studentenhuisvesting een kamer te krijgen, moet je meestal hospiteren en dan merk je vanzelf of 't klikt
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 17:53
fractuur
fractuur is offline
Dat leeftijdsverschil valt eigenlijk direct weg als het goed is. Zelf s als 18 jarige (of 19 jarige) ben je redelijk jong binnen verenigingen en misschien zelf binnen je werkgroep, maar daar heb je verder geen last van hoor. Sterker nog: ik vind het altijd wel relaxed om de jongste te zijn. Gwoon lekker starten, als het goed is zijn er wel meer 17-jarige hbo-ers.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 18:23
Verwijderd
ik ben ook 17 en ga ook op kamers en ben nou ook niet echt volwassen en groot enzo...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 18:27
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Mijn broertje was een zeventienjarige sc00tergangst0r toen hij naar z'n eigen koophuis verhuisde
(hij doet wel MBO, een paar later dan de meesten)
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 21:16
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Als je net havo gedaan hebt, ben je meestal 16,17, dus in dat opzicht ben je helemaal niet veel jonger dan de rest. Alleen hebben sommige mensen al een MBO opleiding afgerond, waardoor ze met hun 20e aan HBO beginnen. Of hebben ze misschien een jaartje (of 2) gereisd/gewerkt.

17 is best jong als je op kamers gaat, maar het valt best mee, er zijn ook studentenhuizen met jonge mensen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 21:20
golden brown
golden brown is offline
wat vreemd dat je dit denkt.
ik denk juist dat het grootste deel bestaat uit 17-jarigen, want die hebben allemaal net examen gedaan en gaan nu meteen weer naar een nieuwe school. Nothing to worry about, dus.

en op kamers is dit precies hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 21:40
Dzjun
Dzjun is offline
Ik ben 17 (word pas volgend jaar 18) en ga dit jaar al op kamers en studeren (universiteit). Af en toe heb ik ook wel het idee dat ik erg jong ben, vooral als je in een huis komt met veel oudere mensen maar van de andere kant kun je juist van die mensen veel leren! Als je in een huis komt met alleen maar 1ejaars die allemaal net beginnen en nog geen ervaringen hebben met op kamers gaan e.d. denk ik dat dat best moeilijk gaat worden... Het kan dus ook juist wel fijn zijn om er ook een paar ouderejaars bij te hebben...
__________________
Beetje vreemd, maar wel lekker...
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 21:47
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
Ik ben nog 16 als ik volgend jaar mn hbo begin . Wel bijna 17, en ik wacht nog even met op kamers gaan.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 22:07
sdekivit
sdekivit is offline
ik was 16 toen ik voor het eerst naar de universiteit ging --> maak je geen zorgen, want ik heb ook geen problemen gehad, en heb ze nu nog niet
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 22:38
Debbelien
Avatar van Debbelien
Debbelien is offline
Ik ben vorig jaar begonnen aan een HBO opleiding en toen was ik ook 17. Ik kan je vertellen dat zeker 3/4e van mijn studiegenoten net van de havo of het vwo kwam. En de rest had hiervoor bijvoorbeeld al een studie gedaan, of alleen een propedeuse. Die waren dus ook niet ouder dan 22.

Dus maak je geen zorgen, en begin gewoon een opleiding!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 23:38
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Zolang het reizen nog te doen is, zou ik nog maar even wachten met op kamers gaan.
Verder zul je merken dat er bij je opleiding een enorme leeftijdsverschil kan zijn, maar eigenlijk weinig invloed heeft. Tijdens mijn MBO-opleiding scheelden de jongste en de oudste zo'n 10 jaar.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 00:11
JJB
JJB is offline
wat is het probleem?

redelijk logisch dat je deze leeftijd hebt wanneer je de havo af hebt gemaakt en naar het hbo gaat toch?
__________________
Steeds meer psychiatrisch patienten betalen hun rekening niet meer, zijn ze nou helemaal gek geworden!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 08:43
Verwijderd
Boeiend? Ik was 17 toen ik naar de universiteit ging.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-06-2006, 09:23
Verwijderd
de meeste hbo'ers gaan in mijn ervaring pas in het 2e of 3e jaar van hun studie op kamers, maar als jij dat op je 17e wil is dat geen probleem hoor. Er zijn studentenhuizen die liever iemand willen die wat ouder is, maar er blijven er nog genoeg over die het niet erg vinden dat je 17 bent.
Mijn huisgenote doet hbo-V en ze is nu tweedejaars, de meeste van haar studiegenoten zijn 18-20, en waren dus 17-19 toen ze begonnen. Je zult niet de oudste van je klas zijn maar ook absoluut geen buitenbeentje (of misschien wel, maar dan ligt het niet aan je leeftijd ).
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 10:28
Verwijderd
Citaat:
sinterklaas44 schreef op 28-06-2006 @ 18:19 :
Ik ben nu 17 jaar en wou dit jaar een hbo studie gaan doen. Maar ik heb het gevoel dat ik aardig jong ben.

Ik zie er lichamelijk niet al te oud uit. en voel me ook niet zo oud.
En nu is m'n vraag zijn er weer meer jonge mensen op het hbo v
Natuurlijk zijn er wel wat van 17 jaar. maar is dit meer uitzondering of is er het merendeel zo jong?

Ik heb op internet na kamers gekekken en daar zie ik allemaal
mensen van 20 en 22 jaar, zijn er ook kamers met jongere mensen?

Klinkt misschien een beetje dom,, maarja..
Dat komt omdat eindexamenmensen pas vanaf NU gaan zoeken naar een kamer. Er zijn heel erg veel mensen die op 18-jarige leeftijd op kamers gaan (ik ook). Dus 17 maakt ook niet zoveel oud. Je moet doen waar je je goed bij voelt. Over het algemeen gaan HBO'ers minder snel op kamers omdat er veel HBO instellingen zijn door heel het land. (je hoeft dus minder ver te reizen). Maar op kamers gaan is hartstikke leuk en spannend en je wordt er snel zelfstandig van!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 12:30
Morri
Morri is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 28-06-2006 @ 23:07 :
ik was 16 toen ik voor het eerst naar de universiteit ging --> maak je geen zorgen, want ik heb ook geen problemen gehad, en heb ze nu nog niet
Ben je toen ook meteen op kamers gegaan of niet?

Als ik niet meer blijf zitten/zak dan ben ik 17 als ik aan mijn WO studie begin, en waarschijnlijk ga ik ook meteen op kamers. Mijn moeder vind me echter te jong dus die probeert vanalles om me tegen te houden.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 13:27
roosjuh1988
roosjuh1988 is offline
ik ben ook 17 en ga ook volgend schooljaar aan een hbo studie beginnen
maar ik ga pas volgend jaar op kamers.. want daar ben ik nog wat te jong voor vind ik..
ik zie er nog zo jong uit enz..
__________________
#
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 19:25
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
17 is, als je zonder vertraging de school doorloopt, DE leeftijd om naar het HBO te gaan. dus ik weet niet waar je je druk om maakt? Sowieso, als je eenmaal studeert maakt het leeftijdsverschil echt niet meer uit, je bent toch allemaal (bijna) volwassen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 19:34
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Het is heel normaal als je op je 17e je HAVO afhebt om dan MBO of HBO te gaan doen. Heb ik ook gedaan (alleen hoefde ik niet op kamers te gaan). En dat je er lichamelijk niet uitziet als 17 boeit niet.

Op kamers zitten gemiddeld genomen wel wat oudere mensen, maar als je een HBO-studie op 17-jarige leeftijd gaat doen in een plaats die ver van je huidige woonplaats afligt, dan is het natuurlijk logisch om op kamers te gaan. Een nadeel is wel dat je pas vanaf de maand oktober in je eerste studiejaar (of je 18e verjaardag, weet ik al niet meer precies...) studiefinanciering en OV krijgt en dat scheelt als je op kamers zit financieel zeker wel iets vergeleken met de situatie als je 17 bent (meer inkomsten, vrij reizen etc.).
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 29-06-2006 @ 20:34 :
Een nadeel is wel dat je pas vanaf de maand oktober in je eerste studiejaar (of je 18e verjaardag, weet ik al niet meer precies...) studiefinanciering en OV krijgt [...]
Als je op 1 juli nog geen achttien bent en je gaat naar HBO/WO, krijg je vanaf oktober stufi, ongeacht je leeftijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-06-2006, 07:14
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Je zult zelf moeten uitvinden of je te jong bent of niet. En dat bedoel ik in de zin van "kan je een HBO-studie aan?". Ik ken genoeg mensen die net zoals ik op hun 17de begonnen aan een opleiding, maar gestopt zijn omdat ze het niet aankonden. Gewoon de zelfstandigheid die gevraagd werd, en het voortdurende reflecteren op jezelf. Die mensen zijn eerst een jaartje gaan werken en toen weer met de studie verder gegaan. Maar er zijn ook genoeg 17 jarigen die het wel lukt. Een nadeel is dan wel dat je enorm jong nog bent als je klaar bent met het HBO. Verschilt natuurlijk wel per beroepssector, maar in sommige is het echt klote om een baan te vinden.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 09:16
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
En in andere wellicht juist wel een voordeel.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 09:44
Verwijderd
Ik was ook 17 toen ik begon met studeren, verder nooit problemen mee gehad. En je bent vast niet de enige die 17 is en op kamers gaat
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 13:11
Bonita
Bonita is offline
Het gaat niet om de leeftijd en het is toch leuk om veel te hebben bereikt zo jong!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Bonita schreef op 30-06-2006 @ 14:11 :
Het gaat niet om de leeftijd en het is toch leuk om veel te hebben bereikt zo jong!
Een havo-diploma hebben op je 17e is 'iets bereikt hebben'?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 14:01
Verwijderd
Citaat:
sinterklaas44 schreef op 28-06-2006 @ 18:19 :
Ik ben nu 17 jaar en wou dit jaar een hbo studie gaan doen. Maar ik heb het gevoel dat ik aardig jong ben.
Is normaal toch? Mensen die van het vwo af komen zijn ook vaak 17 als ze gaan studeren. Ik zou het gewoon doen. Al die oudere mensen die je tegenkomt zijn bijvoorbeeld eerst gaan reizen of werken, of zijn op de middelbare school blijven zitten, of zijn "late leerlingen", of zijn tig keer van studie veranderd .

Oh wacht.. je bedoelt of je wel of niet op kamers moet gaan en niet of je wel of niet moet gaan studeren? Ik heb er zelf spijt van dat ik niet eerder op kamers ben gegaan. Maar het hangt af van verschillende factoren: je thuissituatie, je reistijd, etc.

Laatst gewijzigd op 30-06-2006 om 14:04.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 16:59
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-06-2006 @ 14:53 :
Een havo-diploma hebben op je 17e is 'iets bereikt hebben'?
Waarschijnlijk bedoelt ze een HBO-diploma.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 08:24
gewoonmezelf
gewoonmezelf is offline
Hmmm ik word pas over 8 maanden 18 en ga naar de uni...ik zie t probleem niet zo...

Iedereen die havo doet zonder te blijven zitten, is toch 17? Of zie ik t nou verkeerd
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 15:11
Confus1oN
Confus1oN is offline
kben 17 en idd wel een van de jongsten maar der zijn der wel meer nog verder maakt t wat uit? ik ben naar mijn mening niet slechter minder volwassen dan de anderen hoor
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 21:22
lisanne_tje
Avatar van lisanne_tje
lisanne_tje is offline
het is toch logisch dat je 17 bent... want je kan je havo halen met je 17e... en dat doen de meesten geloof ik wel... ik neem aan dat de meeste mensen uit je oude havo klas 17 waren en een enkeling iets ouder...
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 22:15
bbyn
bbyn is offline
k ben 3 maanden 17 en zou nu HBO kunnen doen.. maar ga dat niet doen..het net HAVO gehaald, ik ben wel 1 van de jongsten, aardig wat worden dit kalender-jaar nog 18, naja ik niet.. maar meeste zijn wel 17
__________________
"Once I asked Jesus : How much do you love me? He said: this much. He stretched His arms and died for me!"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie te jong...
Anaïs
55 19-01-2005 18:14
Seksualiteit Te Jong of niet ?
An0ni3m
105 30-12-2004 22:14
Seksualiteit Te jong?
Ann-Sophie
84 11-05-2004 01:33
Seksualiteit ben ik te jong??
bloemenmeid
32 24-04-2002 16:09
Verhalen & Gedichten te jong voor mezelf ( geen gedicht, eerder soort verhaal)
sunflouwer
1 23-04-2002 08:58
Verhalen & Gedichten te jong
Da Girl
2 05-09-2001 16:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:18.