Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-11-2005, 18:45
pino123
pino123 is offline
Een emmer optrekken met half zoveel touw als de put diep is, dat kan natuurlijk niet!
Toch? Of wel? Maar hoe dan precies? Kun je zijn plan helder verklaren met een schets, een redenering, een kleine berekening?

deze opdracht hebben we gekregen, maar ik begrijp er niets van (volgens mij kan dit ook niet --> gulden regel?). kan iemand me helpen ?

misschien iets met katrollen ofzo, zover kom ik
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2005, 22:47
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
pino123 schreef op 16-11-2005 @ 19:45 :
Een emmer optrekken met half zoveel touw als de put diep is, dat kan natuurlijk niet!
Toch? Of wel? Maar hoe dan precies? Kun je zijn plan helder verklaren met een schets, een redenering, een kleine berekening?

deze opdracht hebben we gekregen, maar ik begrijp er niets van (volgens mij kan dit ook niet --> gulden regel?). kan iemand me helpen ?

misschien iets met katrollen ofzo, zover kom ik
Geef de preciese opdracht is, want zo is die wel makkelijk want er staat nergens waar de emmer zich in de beginsituatie zich bevind.

Zeg de put is 10 meter diep en je touw is de 5 meter. De emmer zit aan touw dus hangt op een hoogte van -5 meter ( 0 is grond , bodem -10) Je touw is de helft lang dat de put diep is en de emmer is zo toch op te heisen want het boven einde van het touw kan je bij.

Je kan ook een put nemen van 1 meter diep, en je zet de emmer op de bodem met een touw van 0.5 meter eraan en daar kan je ook zo bij met je hand.

Dus kijk nog maar ff goed wat de opdracht is. Katrollen maken het hijsen lichter, maar vermeerdere de benodigde afstand waarover je het touw moet trekken, (er zal dus niks veranderen daardoor aan de afstand tussen touw-emmer-put)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 11:36
pino123
pino123 is offline
het geldt in het algemeen (dus voor 1/2x-meter touw met x meter diepte put), verder bevindt de emmer zoals gezegd op de bodem van de put. het is ook een loeiklijke opdracht
__________________
Jacob lovesss you
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 14:21
Carriteras
Avatar van Carriteras
Carriteras is offline
Zo'n touw is meestal gemaakt van meerdere touwen die in elkaar gevlochten zijn. kan je deze niet uit elkaar halen en aan elkaar knopen?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 15:34
Hihhihihi
dan gebruik je een emmer die heel groot is
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 15:54
Verwijderd
Omdat er verder geen beperkingen gegeven worden, zijn er natuurlijk scala mogelijkheden...

Bijvoorbeeld:

- Een stuk elastiek aan het touw binden en zo de emmer binnenhalen.
- De put inklimmen en zo de emmer naar boven halen.

etc.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 15:56
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
Carriteras schreef op 17-11-2005 @ 15:21 :
Zo'n touw is meestal gemaakt van meerdere touwen die in elkaar gevlochten zijn. kan je deze niet uit elkaar halen en aan elkaar knopen?
Idd, en zelfs al is het niet uit meerdere touwen gevlochten kan dat ook.

Wat voor put is het, kan je aan de zijkanten vasthouden? Kan je omhoog kruipen? dat oort dingen zijn ook redelijk belangrijk om te weten lijkt me.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 19:51
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
neej ik kan met herinneren dat ik dat op de wiskunde olympiade gehad heb vorig jaar

het moet met 2 katrollen waarbij je een deel van het t touw vastmaakt aan de grond, hoe het precies ging weet ik niet meer
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 19:56
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Maar als het touw aan de emmer vastzit, kan je omdat tussen jouw en de emmer zo groot is nooit meer het andere einde van het touw vastpakken. Bovendien, als je een katrol er bij mag halen, waarom mag je er dan niet gewoon een langer touw bijhalen?
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 22:38
[CP]X-Ray Cat
Avatar van [CP]X-Ray Cat
[CP]X-Ray Cat is offline
Maybe dat de put voor de helft vol stond met water?
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 23:19
JeMoedertje
Ik zou de zwaartekracht omdraaien...
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 09:59
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
JeMoedertje schreef op 18-11-2005 @ 00:19 :
Ik zou de zwaartekracht omdraaien...
We nemen een metalen emmer en een hele grote magneet aan dat touw
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 14:24
Sketch
Avatar van Sketch
Sketch is offline
Was het niet zo dat je als je iets met met een touw via 2 katrollen omhoogtilt, dat je dan 2 keer zoveel touw moet binnenhalen als de afstand die je het voorwerp omhoogtilt?

Eh, zoiets: http://ehv-srvhost-rmd.fontys.nl/tec...en/katrol2.gif


Als je dat nou omkeert, dat de emmer aan het uiteinde zit, en je aan die ene katrol trekt. Dan trek je de emmer op met een lengte touw die half zo diep is als dat de emmer omhoog gaat.

Je hebt dan natuurlijk wel nog heel wat touw in die put hangen.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 00:26
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
De vraag is gewoon slecht geformuleerd. Met half zoveel touw als de put diep is betekent voor mij toch echt dat de lengte van het touw dat je hebt half zo groot is als de dipte van de put.
__________________
"It is, in fact, nothing short of a miracle that the modern methods of instruction have not entirely strangled the holy curiosity of inquiry." - AE
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ieniesaainie #1834
Verwijderd
501 04-06-2013 21:45
Levensbeschouwing & Filosofie Arie Boomsma, de EO en het christendom
zeger_longhair
34 08-08-2009 21:54
Games [DS] Starfox command !
Benteknol
8 05-09-2006 20:53
Levensbeschouwing & Filosofie Profeten
Paulo Nuñez
69 14-11-2005 15:00
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 18-07-2005 00:38
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Baby geboren met grote, lelijke moedervlek
An_noor
152 12-01-2005 11:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.