Oud 26-05-2008, 18:30
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Het is alweer 219!


Onze favoriete lijst:
Spoiler
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Advertentie
Oud 26-05-2008, 18:31
Verwijderd
Oud 26-05-2008, 18:31
Verwijderd
Ik haat frans
Oud 26-05-2008, 18:31
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Het is alweer 219!


Onze favoriete lijst:
Spoiler
De link van wsztopic 215 klopt niet in het lijstje
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Oud 26-05-2008, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Ik haat frans
Ik ben er gigantisch slecht in.
Oud 26-05-2008, 18:31
Verwijderd


ik heb gelijk dat liedje van Amelie in m'n hoofd lalalalaaaaaaaaalalalaaaaaaalaaaa lalalaaaaalalalalaaaaa ♪
Oud 26-05-2008, 18:32
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik haalde voor Frans betere cijfers dan voor duits dus daarom doe ik Frans. Hoewel ik Duits soms wel leuk blijk te vinden.

"Au, das hat echt weh getan!" "Was, wo denn?" "Da! "
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Oud 26-05-2008, 18:34
Lethe
Lethe is offline
Ja Kazet, want ik had toen het hoogste cijfer van de klas.

Oh ja en ik was ook wel goed in sinus/cosinus en zo. Maar dat hoort geloof ik bij Pythagoras.
__________________
Nice
Oud 26-05-2008, 18:35
Verwijderd
Ik denk nog steeds na over het doen van grieks en latijn of niet...
Oud 26-05-2008, 18:37
Verwijderd
Hoe kun je nu "slecht" in talen zijn? Als die mongolen in Duitsland en Frankrijk Duits resp. Frans kunnen spreken, dan kunnen jullie het toch ook wel? Het is een kwestie van willen en niet van kunnen.
Oud 26-05-2008, 18:39
Verwijderd
Citaat:
"Au, das hat echt weh getan!" "Was, wo denn?" "Da! "
Oud 26-05-2008, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Hoe kun je nu "slecht" in talen zijn? Als die mongolen in Duitsland en Frankrijk Duits resp. Frans kunnen spreken, dan kunnen jullie het toch ook wel? Het is een kwestie van willen en niet van kunnen.
Blijkbaar wel, ik heb precies de methode om een PW te leren van de juf frans gebruikt, er een week goed voor geleerd en nog haal ik een 5.5.
Oud 26-05-2008, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Hoe kun je nu "slecht" in talen zijn? Als die mongolen in Duitsland en Frankrijk Duits resp. Frans kunnen spreken, dan kunnen jullie het toch ook wel? Het is een kwestie van willen en niet van kunnen.
Ach Kazet, quatsch.
Oud 26-05-2008, 18:41
Verwijderd
Ik was echt heel slecht in wiskunde, ik kreeg bijles maar ik haalde bijna nooit een voldoende. In de rest blonk ik ook niet echt uit maar dat lag aan mijn ongeinteresseerde houding.
Oud 26-05-2008, 18:42
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Hoe kun je nu "slecht" in talen zijn? Als die mongolen in Duitsland en Frankrijk Duits resp. Frans kunnen spreken, dan kunnen jullie het toch ook wel? Het is een kwestie van willen en niet van kunnen.
Nou, hoor de expert.
__________________
you're not my demographic
Oud 26-05-2008, 18:42
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Talen zijn gewoon kut. Voor wiskunde enzo is opletten in de les en af en toe een sommetje maken genoeg. Voor talen moet je leren. ;(
__________________
Hoi! - Soija.nl
Oud 26-05-2008, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Ach Kazet, quatsch.
Hoeveel procent van de zwakste leerlingen in Frankrijk zouden het examen Frans kunnen maken (even aangenomen dat de vragen ook in het Frans zijn enzo)? Toch wel minimaal 95%, schat ik zo. Dan moeten de slimste leerlingen in Nederland het zeker kunnen, tenzij ze er met de pet naar gooien.
Oud 26-05-2008, 18:45
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Hoeveel procent van de zwakste leerlingen in Frankrijk zouden het examen Frans kunnen maken (even aangenomen dat de vragen ook in het Frans zijn enzo)? Toch wel minimaal 95%, schat ik zo. Dan moeten de slimste leerlingen in Nederland het zeker kunnen, tenzij ze er met de pet naar gooien.
^2
__________________
you're not my demographic
Ads door Google
Oud 26-05-2008, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Talen zijn gewoon kut. Voor wiskunde enzo is opletten in de les en af en toe een sommetje maken genoeg. Voor talen moet je leren. ;(
Ik ben in allebei slecht. mijn punt frans staat op voldoende door een leestoets die zes keer meetelde en ik een negen voor haalde
Oud 26-05-2008, 18:46
Verwijderd
Haha

Het is zeker een kwestie van willen, maar je hebt toch ook echt een soort taalgevoel nodig; het is niet domweg regeltjes stampen. Uiteindelijk zal iedereen hier best vloeiend Frans kunnen leren spreken en lezen, de een alleen een stuk sneller dan de ander
Oud 26-05-2008, 18:47
Verwijderd
Citaat:
Hoeveel procent van de zwakste leerlingen in Frankrijk zouden het examen Frans kunnen maken (even aangenomen dat de vragen ook in het Frans zijn enzo)? Toch wel minimaal 95%, schat ik zo. Dan moeten de slimste leerlingen in Nederland het zeker kunnen, tenzij ze er met de pet naar gooien.
iets met talen die je al van je geboorte hoort en talen die je vanaf je 12e hoort
Oud 26-05-2008, 18:47
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Hoeveel procent van de zwakste leerlingen in Frankrijk zouden het examen Frans kunnen maken (even aangenomen dat de vragen ook in het Frans zijn enzo)? Toch wel minimaal 95%, schat ik zo. Dan moeten de slimste leerlingen in Nederland het zeker kunnen, tenzij ze er met de pet naar gooien.
-_-
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Oud 26-05-2008, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Haha

Het is zeker een kwestie van willen, maar je hebt toch ook echt een soort taalgevoel nodig; het is niet domweg regeltjes stampen. Uiteindelijk zal iedereen hier best vloeiend Frans kunnen leren spreken en lezen, de een alleen een stuk sneller dan de ander
Precies mijn punt. Iedereen kan het, voor de een zal het makkelijk zijn en voor de ander supersimpel, maar iedereen kan het.
Oud 26-05-2008, 18:49
Verwijderd
Citaat:
iets met talen die je al van je geboorte hoort en talen die je vanaf je 12e hoort
Iedereen hier op dit forum spreekt binnen een jaar vloeiend Frans als ze naar Frankrijk verhuizen.
Oud 26-05-2008, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Iedereen hier op dit forum spreekt binnen een jaar vloeiend Frans als ze naar Frankrijk verhuizen.
Dat kan nog wel eens tegenvallen
Advertentie
Oud 26-05-2008, 18:52
Verwijderd
Citaat:
Precies mijn punt. Iedereen kan het, voor de een zal het makkelijk zijn en voor de ander supersimpel, maar iedereen kan het.
Mja, ligt er aan wat je doel is; native-niveau zal je nooit halen, er zijn maar héél weinig mensen die dat voor elkaar krijgen. En het gaat niet over makkelijk of supersimpel; het kan ook vreselijk moeilijk zijn.
Oud 26-05-2008, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Dat kan nog wel eens tegenvallen
Nou ja, de uitspraak zal nooit vloeiend zijn natuurlijk, maar de vocabulaire van een twaalfjarige moet te doen zijn. En Frans is helemaal niet zo anders dan Nederlands qua structuur en vocabulaire.
Oud 26-05-2008, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Iedereen hier op dit forum spreekt binnen een jaar vloeiend Frans als ze naar Frankrijk verhuizen.
Het "probleem" is dat ik niet naar Frankrijk verhuis.
Oud 26-05-2008, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Nou ja, de uitspraak zal nooit vloeiend zijn natuurlijk, maar de vocabulaire van een twaalfjarige moet te doen zijn. En Frans is helemaal niet zo anders dan Nederlands qua structuur en vocabulaire.
Juist dat het qua structuur veel op het Nederlands lijkt, maakt het moeilijk; mensen gaan heel snel de nederlandse structuur 'vertalen' naar het Frans (of welke taal dan ook) en dat is heel moeilijk af te leren.
Oud 26-05-2008, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Hoe kun je nu "slecht" in talen zijn?
Dat kan gewoon, eigenwijs. Klaar.
Oud 26-05-2008, 18:56
Verwijderd
Citaat:
Het "probleem" is dat ik niet naar Frankrijk verhuis.
Ach. Voor woordjes-s.o.'s kun je sowieso een tien halen als je dat wil. Verder kun je altijd Franse boeken gaan lezen, Franse t.v. kijken e.d.
Oud 26-05-2008, 18:57
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Iedereen hier op dit forum spreekt binnen een jaar vloeiend Frans als ze naar Frankrijk verhuizen.
Citaat:
maar de vocabulaire van een twaalfjarige moet te doen zijn.
righto.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Oud 26-05-2008, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Ach. Voor woordjes-s.o.'s kun je sowieso een tien halen als je dat wil. Verder kun je altijd Franse boeken gaan lezen, Franse t.v. kijken e.d.
Wat moet ik daar dan voor doen? als ik een uur per dag oefen zal het wel lukken, maar die tijd heb ik niet. het is wel degelijk iets wat je kan of niet kan, ik heb klasgenoten die een keer iets overkijken en dan alles weten.
Oud 26-05-2008, 18:58
Verwijderd
Citaat:
righto.
over·drij·ven2 (overgankelijk werkwoord, ook absoluut; overdreef, heeft overdreven; overdrijving)
1 (iets) groter, mooier enz. voorstellen dan het is
Oud 26-05-2008, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Wat moet ik daar dan voor doen? als ik een uur per dag oefen zal het wel lukken, maar die tijd heb ik niet. het is wel degelijk iets wat je kan of niet kan, ik heb klasgenoten die een keer iets overkijken en dan alles weten.
Leren concentreren en gewoon doen. En als ik zie hoe vaak jij op het forum bent geloof ik er niets van dat jij er niet meer tijd aan zou kunnen besteden. Zoals ik al zei, het is een kwestie van willen.
Oud 26-05-2008, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Wat moet ik daar dan voor doen? als ik een uur per dag oefen zal het wel lukken, maar die tijd heb ik niet. het is wel degelijk iets wat je kan of niet kan, ik heb klasgenoten die een keer iets overkijken en dan alles weten.
Heel cliché; maar leren kan je leren. Jij moet misschien op een andere manier die woordjes leren dan je klasgenoten, maar als je een goede manier gevonden hebt, dan zal je zien dat het steeds makkelijker gaat. In het begin maakte ik voor Japans altijd van die overhoorkaartjes, en dan net zo lang mezelf overhoren als noodzakelijk was. De eerste paar keer moest ik zo'n stapeltje 20x doorwerken voor ik er wat van onthouden had, op het laatst had ik die kaartjes niet eens meer nodig; een keer het woord opschrijven was genoeg.
Ads door Google
Oud 26-05-2008, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Leren concentreren en gewoon doen. En als ik zie hoe vaak jij op het forum bent geloof ik er niets van dat jij er niet meer tijd aan zou kunnen besteden. Zoals ik al zei, het is een kwestie van willen.
Zal er zonder meer mee te maken hebben, maar mijn cijfers voor Frans waren lagen voor de kerstvakantie (toen ik nog niet op het forum zat) dan nu.
Oud 26-05-2008, 19:06
Verwijderd
Het blijkt ook dat wanneer je niet in de eerste zoveel jaar van je leven bepaalde klanken uitspreekt je die nooit meer kan omdat het spraakcentrum in de hersenen van een Italiaan/Fransoos/spanjaard/weutikveel anders is dan dat van een Nederlander/Duitser/Engelsmeneer.
Oud 26-05-2008, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Zal er zonder meer mee te maken hebben, maar mijn cijfers voor Frans waren lagen voor de kerstvakantie (toen ik nog niet op het forum zat) dan nu.
Vals dilemma. Als je 70 uur per week aan school besteedt en dan nóg niet overal ruim voldoende voor staat, heb je recht om te zeggen dat het te moeilijk is. Anders niet.
Oud 26-05-2008, 19:06
Verwijderd
Citaat:
Het blijkt ook dat wanneer je niet in de eerste zoveel jaar van je leven bepaalde klanken uitspreekt je die nooit meer kan omdat het spraakcentrum in de hersenen van een Italiaan/Fransoos/spanjaard/weutikveel anders is dan dat van een Nederlander/Duitser/Engelsmeneer.
Dat is zeker waar, maar je hebt dan ook geen goede uitspraak nodig om Frans te halen op vwo-niveau.
Oud 26-05-2008, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Vals dilemma. Als je 70 uur per week aan school besteedt en dan nóg niet overal ruim voldoende voor staat, heb je recht om te zeggen dat het te moeilijk is. Anders niet.
Ook als de juf zegt dat als je de hele week 15 minuten leert je wel een zeven móet halen?
Oud 26-05-2008, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Ook als de juf zegt dat als je de hele week 15 minuten leert je wel een zeven móet halen?
Ja.
Oud 26-05-2008, 19:08
Verwijderd
Nee.
Oud 26-05-2008, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Dat is zeker waar, maar je hebt dan ook geen goede uitspraak nodig om Frans te halen op vwo-niveau.
Ik zei het alleen maar gekke kazet

Ik denk dat ik op zich best achten voor mn talen ahd kunnen halen maar echt niks wilde doen eigenlijk ;x omdat engels vanzelf ging en ik de rest niet de moeite vond
Oud 26-05-2008, 19:09
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Kazet, die vergelijking tussen Fransen en Nederlanders die een examen Frans doen slaat natuurlijk nergens op. Het is algemeen bekend dat het voor kleine kinderen veel gemakkelijker is een taal te leren dan voor andere mensen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Oud 26-05-2008, 19:09
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
over·drij·ven2 (overgankelijk werkwoord, ook absoluut; overdreef, heeft overdreven; overdrijving)
1 (iets) groter, mooier enz. voorstellen dan het is
Briljant Kazet. Een stelling plaatsen die onwaar is, die verdedigen met slechte argumenten en vergelijking(en) en als iemand je dan wijst op het foutieve eraan je verdedigen met nog meer slechte argumenten.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Oud 26-05-2008, 19:11
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Ik heb aardbeienvlaai en chocovlaai gekocht!!
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 26-05-2008, 19:11
Verwijderd
Citaat:
Kazet, die vergelijking tussen Fransen en Nederlanders die een examen Frans doen slaat natuurlijk nergens op. Het is algemeen bekend dat het voor kleine kinderen veel gemakkelijker is een taal te leren dan voor andere mensen.
Het is ook algemeen bekend dat vrijwel alle volwassenen in staat zijn meer talen te leren, mits ze daar voldoende moeite voor doen.
Oud 26-05-2008, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Het is ook algemeen bekend dat vrijwel alle volwassenen in staat zijn meer talen te leren, mits ze daar voldoende moeite voor doen.
Waarom leren kinderen makkelijker een taal?

Het is algemeen bekend dat kinderen veel makkelijker een taal leren dan volwassenen. Terwijl kinderen hun moedertaal of een tweede taal vloeiend leren spreken, zul je bij iemand die na zijn kindertijd een nieuwe taal leert bijna altijd een accent blijven horen. Taalwetenschappers zijn er niet over uit hoe dit komt. In de septemberuitgave van Onze Taal staat een interessant artikel van Sonja van Boxtel over dit onderwerp.
Volgens veel taalkundigen bestaat er een kritieke periode die eindigt rond de pubertijd. Na die periode zouden er biologische veranderingen plaatsvinden in de hersenen die het aanleren van een taal moeilijker maken. Soortgelijke gebeurtenissen vinden plaats in het dierenrijk, waar bijvoorbeeld sommige zangvogels na een afgezonderde jeugd niet meer zo mooi kunnen leren zingen als hun soortgenoten.
Van Boxtel heeft haar twijfels. Ze somt een aantal redenen op die aan zouden kunnen geven waarom kinderen in staat zijn beter een taal te leren dan volwassenen:
  • Kinderen hebben alle gelegenheid om te oefenen, omdat er voor hen gezorgd wordt en er geen maatschappelijke druk op hen ligt.
  • Volwassenen passen hun taalgebruik aan kinderen aan. Zo spreken zij langzamer, duidelijker en met makkelijkere woorden.
  • Voor tweedetaalverwervers is de situatie anders. In hun nieuwe land moeten zij direct meedraaien, nog voordat zij de taal geleerd hebben.
  • Zij worden ook bestookt met taal die bedoeld is voor volwassen moedertaalsprekers.
Van Boxtel heeft er vooral problemen met de "biologische grens":
Als er een biologische kritieke grens voor het leren van een taal zou zijn, dan zou niemand na de pubertijd nog in staat moeten zijn om een moedertaalniveau te bereiken. Maar de werkelijkheid is anders.
Van Boxtel heeft in haar promotie-onderzoek gekeken naar 43 immigranten die zeer goed Nederlands spreken. Ze bekeek ondermeer hoe die groep zinnen vormden met van oudsher voor buitenlanders lastige constructies met de tussenwoordjes "het" en "er", een verschijnsel dat in grammatica's nauwelijks belicht wordt. 8 van de 43 personen bleken het vormen van zinnen met "het" en "er" net zo goed te doen als Nederlanders. Van Boxtel vond de volgende variabelen bij het perfect leren van een vreemde taal:
  • opleidingsniveau
  • beheersing van een andere taal
  • plezier in het leren van taal
  • taalkundige achtergrond
De onderzoekster is daarom van mening dat er geen biologische beperking is. Maar de omstandigheden moeten wel meezitten.


http://www.greut.nl/asp/pb.asp?pb_id=929
Oud 26-05-2008, 19:13
Verwijderd
Citaat:
Briljant Kazet. Een stelling plaatsen die onwaar is, die verdedigen met slechte argumenten en vergelijking(en) en als iemand je dan wijst op het foutieve eraan je verdedigen met nog meer slechte argumenten.
Ik beweer niks foutiefs, ik heb alleen de betekenis van "vloeiend" wat overdreven om mijn punt duidelijk te maken. Stel je niet zo aan.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Hoe Saai Is De Eenzame Fietser #233
Dinalfos
500 08-06-2008 19:32
De Kantine ♫ Should i Saai or should i go ♫ #232
Verwijderd
500 07-06-2008 15:03
De Kantine Je moeder is saai! :bob: #232
Verwijderd
3 06-06-2008 16:42
De Kantine Iemand voor de saaien werpen #227
Verwijderd
501 02-06-2008 23:15
De Kantine Ik saai, jij saait, wij saaien; ik saaide, wij saaiden en wij hebben gesaaid #223
Verwijderd
501 30-05-2008 12:03
De Kantine <saai/> #222
<br>
501 29-05-2008 19:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:24.