Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-12-2004, 16:13
11568
11568 is offline
Ik was 2 jaar gestopt met paardrijden, en sinds september rij ik weer drie keer week op een paard van kennissen. Zij hebben zelf niet heel veel tijd om te rijden en willen graag dat ze in goede conditie blijft, dus daar zorg ik dan voor. 2 keer per week wordt ze ook gereden door een dressuurtrainster, van wie ik in de vakanties ook les ga krijgen. Het is nog een vrij jong beestje (wordt in de zomer 6) maar ze kan al hartstikke veel.
Het probleem is dat ik nooit ook maar iets van dressuur heb geleerd, alleen maar basisdingen, springen, wat-te-doen-als-je-paard-gek-wordt, en buiten rijden.
Het is de bedoeling dat ik ook dressuur ga rijden met het beestje omdat het anders natuurlijk wel erg verwarrend is, de ene dag iemand die als een soort van cowboy erop zit en de andere dag iemand die werkelijk perfect rijdt.
Aan de teugel laten lopen heb ik ooit weleens geleerd, al weet ik niet meer dan dat je een beetje met je handen moet wriemelen en de teugels kort moet houden en moet drijven, dit lijkt mij een beetje beknopte informatie en het lukt me daarom ook niet.
Over een week heb ik dus lessen maar dit soort dingen wil ik graag alvast even in de theorie weten, zodat ik door heb waar die trainster over praat straks en dat ik voorbereid ben.
Ik heb al wat dressuurboeken gehaald en gelezen maar hier word ik ook niet echt wijzer van, het is vrij 'vanzelfsprekend' geschreven.
Noul, als iemand mij zou kunnen helpen? Mijn dank is groot.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-12-2004, 19:42
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Wat is er mis met als een cowboy op je paard zitten? (me be western rider and instructor)

In theorie kan ik je een heleboel vertellen, maar ten eerste, ik ben geen dressuur ruiter zoals je hebt gelezen, heb slechts 3 jaar dressuur gereden. Ten tweede, van in theorie dingen weten leer je nog geen donder. Ervaring, oefenen, proberen, les nemen, doen, daar leer je van.

Het is toch voor elk paard en elke ruiter anders hoe je je paard netjes kan laten lopen dus uiteindelijk heb je aan die theorie vrij weinig. Het enige wat ik je echt op het hart wil drukken wat betreft aan de teugel rijden (wat ik liever verzameld lopen noem):

NIET aan die teugels gaan lopen hengsten, NIET zagen (!!!!!!), juist zo MIN MOGELIJK druk geven op je handen, wel drijven, klein beetje druk nemen, als er een reactie komt, ook loslaten, dan zal je na verloop van tijd merken dat je paard gaat zoeken naar je hand, gaat zoeken naar die druk waardoor het hoofdje omlaag komt, door te drijven zet je de achterhand er goed onder en voila. En dan vooral NIET vast gaan lopen houden! Daar raak je het beestje alleen maar mee kwijt, dan gaat ie gigantisch op de voorhand lopen, gaat steunen op je hand en wordt het mondje zo ongevoelig als de pest, je wilt juist dat je paard z'n achterbenen gaat gebruiken en zelf gaat lopen en dus niet op je handen leunt.

Als je het goed doet en je paard is een beetje snugger, hoef je na een tijdje (half jaar ongeveer, soms eerder, soms later) alleen maar wat beendruk te geven en dat koppie begint al te zakken en voor je het weet loopt ie mooi verzameld, zonder dat je ook maar aan het mondje hoeft te komen. Dat wil je bereiken. Door constant met die handen te gaan scheuren en trekken bereik je alleen maar dat het dier in totale onbalans raakt als je het los laat.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 20:01
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 17-12-2004 @ 20:54 :
Gewoon niet paardrijden. Dieren horen niet in gevangenschap gehouden te worden en als plezierobject voor de mens worden gebruikt.
En als dieren eenmaal gedomesticeerd zijn kan je ze niet meer vrijlaten, dat overleven ze niet. Daarbij vinden paarden die goed behandeld worden het alleen maar fijn om te werken. Dus niet miepen. Als het nou over wilde paarden ging, ala, maar daar hebben we het hier niet over.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 20:04
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 17-12-2004 @ 21:01 :
En als dieren eenmaal gedomesticeerd zijn kan je ze niet meer vrijlaten, dat overleven ze niet. Daarbij vinden paarden die goed behandeld worden het alleen maar fijn om te werken. Dus niet miepen. Als het nou over wilde paarden ging, ala, maar daar hebben we het hier niet over.
Maar juist omdat mensen er op rijden worden die paarden gedomesticeerd. Bovendien kunnen paarden het dan wel fijn vinden, dat maakt het nog niet minder tegennatuurlijk. Bovendien vind ik het nogal respectloos dat je tegen me zegt dat ik loop te 'miepen'.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 20:34
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 17-12-2004 @ 21:04 :
Maar juist omdat mensen er op rijden worden die paarden gedomesticeerd. Bovendien kunnen paarden het dan wel fijn vinden, dat maakt het nog niet minder tegennatuurlijk. Bovendien vind ik het nogal respectloos dat je tegen me zegt dat ik loop te 'miepen'.
Lieverd, denk nou even na voordat je loopt te gillen... Alle paarden die hier te vinden zijn zijn vanaf geboorte al gedomesticeerd, het berijden van het dier heeft daar niets mee te maken, het gaat om de verzorging die ze krijgen van de mens. Als een merrie een veulen zou krijgen en je laat ze beiden vrij, dan zijn ze beiden binnen een maand hardstikke dood. Dat ze ooit ver in het verleden gedomesticeerd zijn, oke, misschien was dat wel fout, maar daar is nu niets meer aan te doen, net als met honden en katten. Die overleven de wildernis ook niet meer zonder ons. Dan kunnen we er nu beter het beste van maken. En als we die paarden de godganze dag op land laten staan gras vreten, dan gaat dat paard zich gruwelijk vervelen. Een paard heeft de natuurlijke aanleg dat het WIL werken. Nou laten wij dan het dier aan het werk zetten, wij blij, beest blij. En zolang dat op een goede manier gebeurt, is er niets aan de hand.

Maar dit is een andere discussie.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 20:41
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 17-12-2004 @ 21:34 :
Lieverd, denk nou even na voordat je loopt te gillen... Alle paarden die hier te vinden zijn zijn vanaf geboorte al gedomesticeerd, het berijden van het dier heeft daar niets mee te maken, het gaat om de verzorging die ze krijgen van de mens. Als een merrie een veulen zou krijgen en je laat ze beiden vrij, dan zijn ze beiden binnen een maand hardstikke dood. Dat ze ooit ver in het verleden gedomesticeerd zijn, oke, misschien was dat wel fout, maar daar is nu niets meer aan te doen, net als met honden en katten. Die overleven de wildernis ook niet meer zonder ons. Dan kunnen we er nu beter het beste van maken. En als we die paarden de godganze dag op land laten staan gras vreten, dan gaat dat paard zich gruwelijk vervelen. Een paard heeft de natuurlijke aanleg dat het WIL werken. Nou laten wij dan het dier aan het werk zetten, wij blij, beest blij. En zolang dat op een goede manier gebeurt, is er niets aan de hand.

Maar dit is een andere discussie.
Ik begrijp je point of view. Ik denk dat vrijlaten geen optie is, maar bijvoorbeeld een fokverbod wel.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 22:21
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Krijgen we zo'n discussie weer

Kap dan ook met autorijden, want al die zooi maakt vogels ziek.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 22:42
Verwijderd
Citaat:
Eend schreef op 17-12-2004 @ 23:21 :
Krijgen we zo'n discussie weer

Kap dan ook met autorijden, want al die zooi maakt vogels ziek.
Mooi dat je dat zegt. Ik rijd nl geen auto
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 22:50
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 17-12-2004 @ 21:41 :
Ik begrijp je point of view. Ik denk dat vrijlaten geen optie is, maar bijvoorbeeld een fokverbod wel.
Zodat de hele zooi uitsterft. Nee jij bent een lekkere... Maar nu weer ontopic aub. Dit gaat weer heel ergens anders over, als DarkSide hier echt over wil discussieren opent ie maar een apart topic erover.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 12:31
11568
11568 is offline
Bedankt Angellena

@Darkside. Ik als overtuigd vegetariër rij ook paard, en geloof me: als er ook maar iets van dierenmishandeling in zou zitten dan was ik er nooit aan begonnen.
Het paard waar ik het over heb heeft een geweldig leven. Ze staat tussen het rijden door elk seizoen van het jaar in de wei, 's nachts ligt ze in haar enorme stal op een dik pak stro te slapen, ze krijgt heel veel beweging en je kan aan haar merken dat ze chagerijnig wordt als ze een dagje stil staat. Als je haar rijdt merk je dat ze het heel fijn vindt, oren naar voren en ze loopt goed door. Paar keer in de week door het bos crossen en dat vindt ze al helemaal geweldig. Aan een paard merk je snel genoeg of ie ongelukkig is, en er zijn ook zat paarden in Nederland met een saai kloteleven doordat ze 23 uur per dag op stal staan weg te kwijnen, maar dit geldt lang niet voor hun allemaal!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 13:32
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
Pfff, ede topicstarter vraagt iets doodnormaals en nu beginnen er weer mensen over "of je dieren wel in gevangenschap moet houden" .
Maargoed, ik heb zelf ook niet bijster veel verstand van dressuur maar ik kan je één ding zeggen: Iemand die goed les geeft past zich gewoon aan jouw niveau aan dus vraag de oren van je instructrices hoofd als je iets niet snapt .
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 03:03
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
Ik heb ook niet heel veel verstand van dressuur, maar ben het wel volledig eens met wat angellena zegt. Niet gaan lopen pielen, hou je hand zo stil mogelijk op een plaats waar je een beetje aanleuning hebt, dus wel iets van gewicht in je handen voelt maar zeker niet te veel.... en rij van achteruit naar voren... rij veel voltes, veel wendingen, hoe soepeler je alle spieren maakt hoe eerder hij knik kan zeggen.. en als ie knik zegt niet gaan lopen vasthouden maar geef hem dan wat ruimte, wat ook niet betekent dat je hem los moet gooien. Kwestie van leren aanvoelen, wat je het best met behulp van je instructrice kunt leren.

en angellena tis jammer dat jij zo verdomd ver weg woont anders kwam ik een keer de beginselen van het western van je leren
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 13:11
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Probeer idd gewoon een los contact te houden met de mond en wring hem niet in alle mogelijke hoeken om hem aan de teugel te krijgen. Als je niet weet hoe het moet laat het over aan die gene die het wel kan en wacht tot je er les in hebt. Je kan meer fout dan goed doen.
En rij idd veel figuren, dat houdt hem soepel
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 20:56
11568
11568 is offline
Ik heb inmiddels al een paar trainingen achter de rug en het gaat erg lekker moet ik zeggen Die vrouw geeft op een hele fijne manier les en weet ontzettend veel. Toen ik Des eenmaal zover had liep ze ook wel soepeler, haar hele rug was ontspannen en haar gangen werden veel ruimer.
In het begin was het nog wel een 'gevecht', ze had immers een paar maanden bij mij met haar hoofd in de lucht mogen lopen maar dit heeft ze gelukkig opgegeven.
Bedankt allemaal
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 21:14
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
11568 schreef op 11-01-2005 @ 20:56 :
Ik heb inmiddels al een paar trainingen achter de rug en het gaat erg lekker moet ik zeggen Die vrouw geeft op een hele fijne manier les en weet ontzettend veel. Toen ik Des eenmaal zover had liep ze ook wel soepeler, haar hele rug was ontspannen en haar gangen werden veel ruimer.
In het begin was het nog wel een 'gevecht', ze had immers een paar maanden bij mij met haar hoofd in de lucht mogen lopen maar dit heeft ze gelukkig opgegeven.
Bedankt allemaal
succes verder
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 19:57
Flo0rell
Flo0rell is offline
je moet zelf een soort stijl hebben met paardrijden kheb 2 eigen paarden en al van heel veel mense les gehad ze vertellen allemaal andere dingen die op t zelfde neerkomen en daar moet jij je eigen ding in krijgen
succes met de lessen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 11:18
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Hmm, gewoon niet te veel aan de mond zitten en veel op je benen rijden. Vaak bij licht teugel contact wilt een goed gereden dier al aan de teugel gaan, maar aan de teugel rijden is niet het belangrijkste.
Het belangrijkste is de ontspanning bij je paard.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Net je rijbewijs en in het buitenland rijden
Daantje_0705
8 23-07-2013 15:29
Verkeer & Vervoer Flits, flits of stop, politie!
Missy
11 26-10-2012 21:10
Verkeer & Vervoer Belangrijke tips als je moet afrijden??
JustMe88
14 19-01-2007 00:20
Verkeer & Vervoer Rijbewijs/ rijles topic #5
coopergirl
500 11-01-2006 16:23
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'Opnieuw rijexamen na dronken rijden'
Gatara
39 28-01-2004 12:50
De Kantine graag meer flitspalen
de abt van sion
99 12-07-2002 17:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.