Oud 27-05-2003, 17:53
wolfgang
Avatar van wolfgang
wolfgang is offline
WIE HEEFT EEN BOEKVERSLAG VAN BLIND DATE? HELPUP
__________________
The Goblin word for "flying" is more accurately translated as "falling slowly".
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2003, 18:41
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Welke auteur? Als je dit er niet bij zegt kunnen we je moeilijk helpen.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 21:31
wolfgang
Avatar van wolfgang
wolfgang is offline
Blind date
Theo Hoogstraaten
__________________
The Goblin word for "flying" is more accurately translated as "falling slowly".
Met citaat reageren
Oud 27-05-2003, 21:34
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Ik heb er 41 voor je:

http://huiswerk.scholieren.com/uittr...oek=Blind+date
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2003, 09:40
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Jon schreef op 27-05-2003 @ 21:34:
Ik heb er 41 voor je
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 12:55
Quasi
Avatar van Quasi
Quasi is offline
2 voorbeelden:

Feiten:
Uitgever: Wolters-Noordhoff BV.
Jaar van uitgave: 1999.

Opdrachten:

1 Genre
Het genre van het boek is jeugdthriller/ roman. Dat denk ik omdat het boek gaat over de liefde tussen twee tieners. Vandaar dat ik denk dat het een jeugdroman is. Toch denk ik dat het ook een jeugdthriller kan zijn, omdat er in het boek een misdrijf wordt gepleegd. Het hele verhaal door blijf je ervan overtuigt dat een bepaald persoon het gedaan heeft, totdat je daar langzaam aan gaat twijfelen. Zo gaat het meestal in thrillers.

2 Onderwerp/ thema
A Het onderwerp van het boek is het verschil tussen de Turkse en de Nederlandse cultuur. Dat denk ik omdat het verhaal gaat over een Turks meisje; Meryem. Zij logeert bij Astrid (een goede vriendin van haar), omdat haar ouders in Turkije op vakantie zijn. Haar broer Murat moet haar van zijn ouders in de gaten houden, een Turks meisje mag namelijk niet met Nederlandse jongens uitgaan, naar feestjes gaan enz. Als ze dat wel zou doen, dan zou dat een schande voor haar familie zijn. Toch gaat Meryem naar feestjes en gaat met Nederlandse jongens uit. Murat was al langer op de hoogte van die feestjes en was zijn zus gevolgd naar het strand waar de blind-date georganiseerd werd. Toen Murat veronderstelde dat Stefan ‘het’ in de duinen met de inmiddels naakte Meryem wilde gaan doen, was hij van plan Stefan neer te steken. Toen Stefan opeens wegrende om het achtergelaten pakje condooms op het strand te gaan halen, kwam Murat oog in oog te staan met zijn zus, die ongelukkig in zijn mes viel.

De ouders van Meryem beschermen Murat en besluiten Murat naar Turkije te sturen, zodat hij niet opgepakt kan worden door de politie. Haar ouders willen Meryem niet opzoeken in het ziekenhuis, omdat ze zich voor haar schamen. Normale Nederlandse ouders zouden waarschijnlijk wel hun dochter opzoeken in het ziekenhuis, als ze was neergestoken.

B Ik vind dat de schrijver het onderwerp op een goede manier heeft uitgewerkt. Dat vind ik omdat hij laat zien dat er een groot verschil is tussen de Nederlandse en de Turkse samenleving. In de Turkse samenleving mogen meisjes bijvoorbeeld alleen met Turkse jongens uitgaan, en niet met Nederlandse jongens. De Turkse meisjes mogen ook niet naar feestjes enzo, terwijl de meeste Nederlandse meisjes dat wel mogen.

Ik vind dat de schrijver de twee problemen, namelijk de dader van de steekpartij op Meryem vinden en het verschil tussen de Turkse en de Nederlandse samenleving, mooi heeft samengevoegd. Dat vind ik omdat je in eerste instantie zou denken dat het verhaal alleen over het vinden van de dader gaat. Dat maakt het boek spannend en boeiend om te lezen. Als je eenmaal iets verder bent in het boek, kom je er achter dat het verhaal ook gaat over de verschillen tussen de Turkse en de Nederlandse samenleving.

C Dit boek kan je aan het denken zetten omdat de schrijver je waarschuwt voor allerlei dingen. Hij waarschuwt je bijvoorbeeld voor drugs. Als je drugs hebt gebruikt kan je vaak niet meer helder denken en dan kan je dingen gaan doen die je eigenlijk helemaal niet wil doen. Drugs kan dus best gevaarlijk zijn. Ook waarschuwt hij je voor gluurders op het strand die vrijende paartjes begluren. Waar de schrijver je ook voor waarschuwt is dat je veilig moet vrijen. Al deze waarschuwingen kunnen je aan het denken zetten, je kan namelijk gaan kijken of de schrijver gelijk heeft of niet enz.

D Mijn mening over het onderwerp van het boek is dat ik vind dat de Turkse cultuur nogal streng is vergeleken met de Nederlandse cultuur. Dat vind ik omdat ik vind dat je je kind altijd moet blijven steunen in welke situatie dan ook. Natuurlijk kan je wel eens boos zijn op je kind, maar je moet niet eeuwig boos blijven. Als je zegt dat Turkse meisjes niet met Nederlandse jongens uit mogen gaan, dan moet je maar niet in Nederland gaan wonen. Als je dat wel doet, dan vind ik dat je om problemen vraagt. Tieners willen nou eenmaal doen wat ze willen, en ik vind dat je dan niet te streng moet zijn.

3 Perspectief
Het verhaal is geschreven vanuit het alwetend perspectief: alle gebeurtenissen, situaties en gedachten worden beschreven in de 3e persoon(hij/ zij). Je weet alle gedachten van iedereen en je weet wat iedereen meemaakt.

Uit het volgende citaat blijkt dat het perspectief van het boek alwetend is. Hier heeft de gluurder van het strand Astrid en Stefan in zijn schuur opgesloten omdat ze bij zijn huis aan het rondsnuffelen waren. Ze hebben daar een aantal bewijsstukken gezien van de steekpartij op Meryem, en dat maakt de gluurder nu een verdachte. Hier bedenkt hij wat hij zal gaan doen om uit de handen van de politie te blijven.

“Voor zijn geestesoog doemde een toekomst op achter gevangenisdeuren met als enige afwisseling een gesprek met psychiaters, psychologen of wie weet wat voor personen zich met hem zouden gaan bemoeien. Ze zouden vaststellen dat hij intelligent was, erg intelligent, dat vond hij zelf tenminste. Ze zouden hem volledig toerekeningsvatbaar vinden en hem een extra zware straf geven.
‘Vergeet het maar,’ mompelde hij. Maar wat moest hij met die twee in de schuur aan? Als hij ze liet gaan, gingen ze regelrecht naar de politie, zodat het scenario, dat zojuist als schrikbeeld in zijn verbeelding was opgedoken, in werking werd gesteld. Conclusie: hij kon ze niet laten gaan. Maar wat dan? Hij kon ze niet eeuwig in de schuur laten zitten…”
Uit het volgende citaat blijkt ook dat het perspectief van het boek alwetend is. Je leest hier de gedachten van Astrid. Het stukje spreekt voor zich.

“ ‘Afgesproken. Tot morgen.’
Met een zucht legde Astrid de hoorn neer. Dit moest echt het laatste telefoontje zijn. Ze was doodmoe. Van Meryem begreep ze niets. Waarom had ze niet gewoon een beschrijving van de dader geven? Het zou wel komen omdat ze van slag was, zoals haar vader dat noemde. Waarom zou zij zich daar verder ook druk over maken. Morgen ging Meryem haar gewoon vertellen hoe die vent eruit had gezien en dan kon de politie de zaak afsluiten, zo simpel was het.”

4 Gebeurtenissen
A Een van de belangrijkste problemen in het verhaal is het vinden van de dader van de steekpartij op Meryem. De politie wordt op een dwaalspoor gebracht, omdat er tijdens de steekpartij ook een gluurder in de buurt was.

Wat ook een belangrijk probleem in het verhaal is, is dat Meryem van Turkse afkomst is. Het is een schande voor haar familie dat ze naakt in de duinen lag met een Nederlandse jongen. Dat ze is neergestoken is haar straf voor wat ze gedaan heeft. Haar familie wil haar niet meer zien.

B Samenvatting:
Het verhaal gaat over Meryem. Ze is een Turks meisje van 16 jaar. Ze logeert bij haar beste vriendin Astrid, omdat haar ouders in Turkije op vakantie zijn.

De twee vriendinnen organiseren met alle meiden uit hun klas een soort blind date. Ze organiseren een strandfeest waar ook een aantal leuke jongens worden uitgenodigd. Tegen hun ouders zeggen ze dat ze het feestje bij Floor houden, een meisje uit hun klas, omdat de meeste ouders er tegen zijn dat ze het feest op het strand houden. Maar in werkelijkheid houden ze het feest toch op het strand. Het belooft een leuke avond te worden.

Eenmaal op het feest blijkt het goed te klikken tussen Stefan en Meryem. Als ze een aantal flesjes bier op hebben en sommige een XTC pilletje hebben geslikt, besluiten Stefan en Meryem een rustig plekje op te zoeken om te vrijen. Ze weten dan nog niet dat er een gluurder op de loer ligt.

Als ze eenmaal een plekje hebben gevonden en zich van al hun kleren hebben ontdaan, komt Stefan er achter dat hij vergeten is een condoom mee te brengen. Hij rent terug naar de groep om er een te halen, en laat Meryem daar naakt achter.

Opeens horen de feestgangers een ijzingwekkende schreeuw. Stefan rent zo snel als hij kan terug naar Meryem, gevolgd door de andere feestgangers. Daar treft hij Meryem neergestoken aan.

De politie doet er alles aan om de dader te vinden, maar ze komen op een dood spoor te zitten. Daarom, maar ook omdat ze een verdacht persoon zien lopen bij de plaats van misdrijf, besluiten Stefan en Astrid zelf op onderzoek uit te gaan.

Meryem heeft veel pijn, en is in een shock. Ze laat in het begin niets los over de dader. Later zegt ze toch wie het gedaan heeft; haar broer. Hij moest op haar letten toen haar ouders in Turkije zaten. Hij was boos op haar omdat ze naar feestjes ging en met jongens zoende, dit was de druppel. Het is een schande voor haar familie. Dit probleem is voorlopig nog niet opgelost, haar familie zal het haar altijd kwalijk blijven nemen.

C Ik zou in het geval van Meryem niet weten wat ik moest doen. Haar ouders willen haar voorlopig niet meer zien, en schamen zich voor haar. Dit is echt een groot probleem voor Meryem. Als ik haar was zou ik hulp gaan zoeken door bijvoorbeeld de kindertelefoon te bellen. Zij weten wel wie je moet bellen als je hulp wil. Als je je hart lucht bij iemand, is natuurlijk al goed voor je, maar dat lost het probleem niet op.

Met het andere probleem zou ik me niet mee bemoeien. De politie doet al hun uiterste best om de dader van de steekpartij op Meryem te vinden, en daar zouden ze mijn hulp niet bij nodig hebben. Als de politie vragen zou hebben, zou ik ze natuurlijk wel beantwoorden. Meer zou ik niet kunnen doen.

D Alle gebeurtenissen zouden in principe echt voor kunnen komen. Sommige gebeurtenissen zijn alleen wel een beetje toevallig. Bijvoorbeeld dat Meryem perongeluk heel ongelukkig in het mes van haar broer viel. Dit had de schrijver er beter uit kunnen laten, want helemaal geloofwaardig is het niet, net zo min als het feit dat vader en moeder Aslan hun dochter onder hoede van Astrids vader en moeder achterlaten, terwijl zijn in Turkije op vakantie zijn. Ik denk dat de meeste (Turkse) ouders dit niet zouden doen, en al helemaal niet als je zo streng bent voor je dochter.

Een beetje braaf zijn de 16 en 17-jarige wel. Joke zegt bijvoorbeeld tegen Peter als zij van het strand ’s nachts naar huis willen gaan: ‘Je lichten doen het niet,’ waarop Peter probeert de draadjes aan zijn dynamo te maken. Dat is een beetje erg braaf en daarom niet zo reëel.

De poging van de gluurder om Stefan en Astrid in de schuur door middel van vergassing om het leven te brengen, is ook een beetje onlogisch. De gluurder heeft zelf gezegd dat de vrij grote schuur bijna klier vrij is, en er dus weinig gas kan ontsnappen. In werkelijkheid moet de schuur echt wel goed afgeplakt zijn, als je zoiets wil doen. Bovendien ga je van het tegenwoordige gas niet dood als je het inademt.

Er zijn dus wel een aantal dingen in het verhaal die niet echt logisch of reëel zijn, maar dat maakt het verhaal wel boeiender.

E Dit boek blijft mij van het begin tot het eind boeien. Dat komt omdat er veel dingen in een korte tijd gebeuren. Eerst heb je namelijk dat strandfeestje, waarbij Meryem neergestoken wordt. Je wilt dan weten wie het gedaan heeft en natuurlijk waarom die gene het gedaan heeft. De politie gaat dan opzoek naar de dader en vindt een paar sporen naar de eventuele dader. Astrid en Stefan gaan ook op onderzoek uit. Dat is heel spannend, want ze worden betrapt door de gluurder, als ze bij zijn huis aan het rondsnuffelen zijn. Hij sluit ze op en wil ze vermoorden.

Ondertussen ligt Astrid in het ziekenhuis en heeft veel pijn. Je gaat je afvragen wanneer ze gaat zeggen wie de dader is. Ook vraag je je af of haar ouders haar ooit nog vergeven.

5 Personen
A naam: Meryem Aslan
leeftijd: 16 jaar
geslacht: vrouw.

thuis/ familie: Meryem is een Turks meisje. Haar ouders zijn in Turkije op vakantie en zij is in Nederland gebleven. Ze logeert bij Astrid, een vriendin van haar. Haar broer Murat is ook in Nederland gebleven omdat hij op haar zusje moet passen.

opleiding: Meryem zit in de 4e klas van de HAVO. talenten en vaardigheden: Meryem is goed in het versieren van jongens.

Interesse: Meryem is erg geïnteresseerd in Stefan en in andere jongens.

B Meryem heeft een open en vriendelijk karakter. Toen ze Stefan op het strandfeest ontmoette, ging ze gelijk met hem praten. Ze hadden gelijk een goed gesprek. Vandaar dat het waarschijnlijk gelijk goed met elkaar klikte.

Meryem is ook impulsief. Ze doet altijd alles waar ze zin in heeft, en denkt daar verder niet lang over na. Bij bijvoorbeeld de blind date deed ze dat ook. Ze vond het een leuk idee en deed er dus aan mee. Ook kun je merken dat ze impulsief is omdat ze ‘het’ met Stefan in de duinen wil gaan doen, zonder dat ze hem goed kent.

Meryem is een eigenwijs type. Als iemand zegt dat ze iets niet moet doen, dan doet ze het toch. Astrid heeft haar bijvoorbeeld een keer gewaarschuwd, dat ze niet te snel met jongens moet zoenen en niet te vaak naar feestjes moet gaan, omdat haar ouders dat niet goed vinden. Haar broer zou dat doorhebben en het doorspelen aan haar ouders. Ondanks dit advies zoent Meryem toch met jongens en gaat naar feestjes.

Meryem is ook een ongeduldig meisje. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een moment op het strandfeest. Ook zij neemt daar een XTC pilletje. Al snel nadat ze het pilletje had ingeslikt vroeg ze zich al af wanneer het pilletje nou eens zou gaan werken. Het duurde haar te lang.

A naam: Stefan (zijn achternaam komt nergens in het verhaal voor).

leeftijd: 17 jaar.

thuis/ familie: Stefan woont nog thuis, bij z’n ouders en zus.

opleiding: Stefan zit in de 5e klas van het VWO.

talenten/ vaardigheden: Stefan is goed in het versieren van meisjes. Hij heeft dan ook al veel vriendinnen gehad.

interesse: Stefan is erg geïnteresseerd in Meryem, in roken(hij rookt) en in zijn scooter.

B Stefan is een geruststellende jongen. Hij stelt bijvoorbeeld Meryem gerust, toen hij haar opzocht in het ziekenhuis. Hij zei dat alles goed zou komen met haar, en haar familie. Ook stelde hij Astrid gerust toen Stefan en Astrid opgesloten zaten in de schuur van de gluurder. Hij zei tegen haar dat alles goed zou komen, en dat ze er wel uit zouden komen. Dat hielp goed, want Astrid voelde zich gelijk iets meer op haar gemak.

Ook is Stefan een moedige jongen. Hij achtervolgt namelijk samen met Astrid een man, waarvan ze denken dat hij de dader is. Als ze bij zijn huis zijn gluurt hij naar binnen. Als de man hen ziet worden Astrid en Stefan opgesloten in de schuur van de man. Stefan probeert de deur open te breken terwijl de hond ervoor ligt. Hij duwt de deur naar voren en rent samen met Meryem weg. Ik vind dat je daar wel moed voor nodig hebt, de hond was namelijk erg gevaarlijk.

Stefan is een spontaan type. Hij begon ook gelijk tegen Meryem te praten, toen hij haar op het strandfeest ontmoette. Niet alleen tegen haar begon hij te praten, maar ook tegen de andere meisjes.

Stefan is ook een directe jongen. Hij was vrij direct tegen Meryem, toen ze op het strandfeest waren. Hij vroeg haar gewoon, toen ze net aan het praten waren, of ze al een vriend had en of ze ‘het’ wel een keertje zou willen doen.

6 Fragmenten
A

B Fragment 1 heb ik gekozen omdat ik denk dat een normaal mens niet achter zo’n persoon aangaat. Ten eerste weet je niet zeker of het wel de dader is. Als dat niet zo is dan heb je hem voor niets gevolgd. Ten tweede kan het best gevaarlijk worden. Als het wel de dader zou zijn, dan wil die natuurlijk geen pottekijkers. Als hij hen dan ontdekt, dan zal hij ze waarschijnlijk niet zomaar laten gaan. Astrid wil in eerste instantie ook niet mee, maar gaat toch mee. Je zou je af kunnen vragen of dat wel zo’n verstandige beslissing was. Ik zou de politie inlichten, en niet als een gek achter hem aangaan.

Fragment 2 heb ik gekozen, omdat ik vind dat het heel belangrijk is dat je een goede vriendin of vriend hebt die je wil en kan troosten als je dat nodig hebt. Ook vind ik het goed van Astrid, dat zij Meryem wil helpen door met mevrouw Aslan te praten. Misschien helpt het niet, maar dan heeft ze het wel geprobeerd. Een poging doen om iemand te helpen vind ik al heel erg goed. Je zou bij jezelf kunnen afvragen of jij ook iemand kan helpen, zodat die gene zich beter voelt. In dit geval vraagt Meryem het niet, maar biedt Astrid het zelf aan. Je zou je kunnen afvragen of je dit aan iemand zou kunnen vragen. Sommige mensen kunnen dat wel en andere niet.

7 Tijd

A De schrijver gaat in het verhaal goed om met de tijd. Alle gebeurtenissen staan mooi in goede volgorde, zodat het verhaal makkelijk te volgen is. In het verhaal komen geen flashbacks voor. Hoogstens een keertje dat iemand aan de avond van de steekpartij terug denkt.

De duur van het verhaal is een paar dagen. Eerst wordt namelijk de blind-date geregeld door de meiden van 4 HAVO. Daarna is het zo ver, het feest begint. Op diezelfde avond wordt Meryem neergestoken. De volgende dag gaat de politie aan de slag met het zoeken van de sporen van de dader. Later die dag spreken Astrid en Stefan bij de plek van misdrijf af. Daar zien ze een verdacht persoon lopen, en besluiten op onderzoek uit te gaan. Twee dagen daarna komt de politie er achter dat de broer van Meryem het gedaan heeft. Dat is gelijk het einde van het boek.

B Het verhaal speelt zich in deze tijd af. Dat kan je zien aan een aantal moderne dingen die erin voorkomen, zoals auto’s, scooters, radio’s etc. Al deze dingen had men vroeger niet.

Ik ook dat het in deze tijd afgespeeld, omdat het boek in 1999 is uitgegeven. Het verhaal speelt zich dus waarschijnlijk rond 1999 af.

8 Keuzeopdracht
2 Drie dagboekfragmenten.

Lief dagboek

Vanavond was het dan eindelijk zover! De blind-date party. We hadden van tevoren al een paar kratten bier gekocht. Het zou een geweldig feest worden, maar het liep minder leuk af, dan we hadden gehoopt…

Het begon al slecht. Floor moest voor mij een leuke jonge regelen. Nou, dat heb ik geweten! Ze kwam aanzetten met een ongelofelijke lelijke jongen. Hij was nog stoned ook. Het was haar buurjongen, ze kon geen andere jongen bereiken ofzo… Allemaal smoesjes!

Gelukkig werd het nog wel leuk toen er twee vrienden van Stefan(een jongen die er ook was) langs kwamen. Zij hadden allebei een brommer en we konden een ritje over het strand maken, als we wilden. Dat heb ik toen maar gedaan, want ik verveelde me dood met die vage gozer.

Toen we terug kwamen van ons ritje, vroegen de twee jongens of we wel eens XTC op hadden Niemand, behalve Stefan, had dat wel eens op. Sommige besloten nu weg te gaan, ze vonden het niet leuk meer als we XTC gingen slikken. De andere wilden wel een pilletje.

Na een tijdje zag ik dat Stefan en Meryem heel klef zaten te doen en ik zag ze opeens opstaan. Ze liepen richting de duinen. Ik besloot toen maar even te gaan dansen bij het vuur dat we gemaakt hadden, want ik kreeg het een beetje koud.

Niet lang nadat Stefan en Meryem in de duinen verdwenen waren kwam Stefan terug gerend. Opeens hoorden we een ijzingwekkende schreeuw. Stefan rende zo snel hij kon terug naar Meryem, en wij volgden. Daar troffen we Meryem neergestoken aan. Ik was meteen in een shock. Iemand heeft toen de politie gebeld, en die heeft weer een ambulance gebeld.

Meryem ligt nu in het ziekenhuis. Je had de gezichten van m’n ouders eens moeten zien toen ik door een agent thuis werd gebracht! Nou die zijn nu boos op me hoor… Ik ben, geloof ik, nog steeds in een shock. Ik ga maar eens proberen te slapen, want ik ben heel moe. Morgen zien we wel verder.

Veel liefs en –xxx-jes

Astrid.

Lief Dagboek,
Wat een dag was het vandaag zeg! Ik heb sowieso vannacht heel slecht geslapen. O, was het allemaal maar nooit gebeurd!

Vanochtend werd ik door Stefan gebeld, hij wilde iets aan me vragen…We hebben op het strand afgesproken. Je raadt nooit wat hij wilde weten… Hij vroeg me of Meryem ‘het’ al eens met een andere jongen gedaan had. Hij was bang dat de ouders van Meryem anders gingen denken dat hij haar had ontmaagd. Hij was bang dat zij hem van alles de schuld zou geven. Ik heb hem gerust gesteld, dat de ouders van Meryem nu wel wat anders aan hun hoofd hebben. Ook heb ik gezegd dat haar ouders niet heel streng zijn daarin, tenminste dat heb ik nooit gemerkt. Dat stelde hem wel een beetje gerust.

Toen we daar zo zaten te praten, zagen we een man. Hij liep gebukt en het leek wel alsof hij iets aan het zoeken was. Stefan vond dat wel heel verdacht, want dat was precies op de plek waar Meryem was neergestoken. Hij besloot achter de man aan te gaan. De man sloeg toen op de vlucht en Stefan wilde perse weten waar hij heen ging.

Nou, om een lang verhaal kort te maken, we zijn hem dus gevolgd en hebben door het raam van z’n huis gekeken. Daar stond een pop met de lingerie van Meryem! Ik schrok me dood. Nou, die man was zijn hond aan het uitlaten en kwam alwaar terug. Wij zijn toen door zijn hond in zijn schuur gedreven. We hebben daar heel lang gezeten, want we konden er niet uit, de hond lag voor de deur en de deur was ook nog eens op slot. Op een gegeven moment hoorden we een sissend geluid. Gas! Stefan heeft toen de deur opengebroken en we zijn weggerend.

Nou, ik was echt bang hoor! Nu moet ik echt gaan slapen, want ik ben dus weer dood op! Ik vertel hoe het afloopt…

Veel liefs en –xxx-jes,
Astrid

Lief Dagboek,
He, hè, dat was me het weekje wel! Maar gelukkig zijn we er eindelijk achter wie het heeft gedaan; de broer van Meryem. Had jij dat ooit gedacht? Ik niet hoor. Ik was er bijna zeker van dat die ene man die ons gevangen hield het had gedaan.

Meryem heeft het mij verteld. Ze vond het heel erg, logisch natuurlijk. Haar ouders willen haar voorlopig nog niet zien, want ze schamen zich voor haar. Dat is toch te gek voor woorden? Ze heeft heel veel pijn, en zij willen hun eigen dochter niet eens opzoeken! Dan ben je echt niet helmaal lekker hoor! Ik weet niet hoe dit af gaat lopen, maar op mijn steun kan ze rekenen. En ik maar denken dat die ouders niet zo streng waren…

Nou ja, ik weet het ook niet meer hoor. Ik ben dood op en ik ga de hele week vroeg naar bed. Welterusten!

Veel liefs en –xxx-jes,
Astrid.

9 Recensie

Een spannend avontuur met Turkse invloed.
Het boek gaat over Meryem Aslan. Zij is een Turks meisje en logeert bij Astrid, een goede vriendin van haar, omdat haar ouders op vakantie zijn in Turkije. Samen met alle meiden uit hun klas organiseren ze een strandfeest. Op het feest verdwijnen Meryem en Stefan de duinen in om ‘het’ te gaan doen. Stefan moet terug naar het feest om zijn condooms te halen, die hij was vergeten mee te nemen. Dan weerklinkt er een plotselinge gil. Meryem blijkt te zijn neergestoken.

Dan begint er een speurtocht naar de dader, omdat Meryem niets over de dader kwijt wil. Uit eindelijk vertelt Meryem toch wie het gedaan heeft; haar broer Murat. Hij moest op haar letten, zolang zijn ouders in Turkije zaten. Hij was haar gevolgd, en ze was ongelukkig in zijn mes terechtgekomen. Haar ouders schamen zich nu voor haar, omdat zij toen zij weg waren met jongens uit is geweest en ‘het’ in de duinen wou doen.

Theo Hoogstraten is de schrijver van het boek “Blind date”. Hij is leraar geschiedenis en decaan op een scholengemeenschap in Alkmaar. Hij heeft eens een uitnodiging gekregen van een paar van zijn leerlingen, voor zo’n blind-date feestje. Zo is hij op het idee gekomen om een boek te schrijven, waar zoiets in voor komt.

Wat mij heel erg aansprak in het boek, was dat het onderwerp, het verschil tussen de Turkse en de Nederlandse cultuur, er in het begin niet heel duidelijk uitsprong. De schrijver heeft het onderwerp goed verpakt in een spannend verhaal. Het boek blijft dus steeds boeiend, en je leert ondertussen ook nog eens de verschillen tussen de Turkse en de Nederlandse cultuur.

Wat mij niet zo aansprak aan het boek, was dat er niet zo veel achtergrond informatie was van alle personen. Daardoor leer je de personen niet goed kennen.

Ik voelde me erg betrokken bij het onderzoek van de politie, omdat ze alle stappen die ze doen en alle bewijsstukken die ze vinden, laten zien. Het is leuk om te lezen hoe het allemaal in z’n werk gaat.

Ik vind het onderwerp van het boek erg interessant. Dat vind ik omdat ik er voor het lezen van het boek eigenlijk nog niet zo veel vanaf wist. Nu weet ik bijvoorbeeld dat Turkse ouders strenger zijn op hun dochter, dan Nederlandse ouders. Ook weet ik nu dat Turkse meisjes niet met jongens mogen uitgaan, naar feestjes mogen gaan etc. voor het huwelijk. Als ze dat wel doen, dan schamen hun ouders zich voor hun dochter. Dit geld niet voor Nederlandse meisjes.

Ik vind de opbouw zodanig dat het verhaal goed te volgen is. Er zitten geen flashbacks in, hoogstens een keer dat een van de hoofdpersonen terug denkt aan iets wat die gene overkomen is. Zo is het verhaal goed te volgen.

Het boek is voor kinderen vanaf 13 jaar.

Ik kan iedereen aanraden om het boek te lezen, omdat het een onderwerp is waar niet iedereen direct mee te maken heeft. Sommige mensen krijgen daar wel mee te maken, daarom is het goed om er iets over te weten.
__________________
Sex is good, sex is fine, doggy style or 69, just for fun or getting paid, everyone likes being laid
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 12:57
Quasi
Avatar van Quasi
Quasi is offline
en dit is 2


uitgever :wolters noordhoff
Voorstelling omslagtekening :je ziet een verrekijker op het strand liggen
Het boek is opgedragen aan : /
Het motto luidt :/
Soort boek/verhaal etectives, seksualiteid en vriendschap
informatie auteur : zie ander blad
Andere werken van de auteur zijn :zie bij informatie auteur

Vertel over het waar en wanneer (ruimte en tijd) in dit verhaal: in de zomer op en in de buurt van het strand

Perspectief : alwetend

Opbouw van het verhaal : chronologisch

Verhaallijn : zie blad hier achter.

Afloop verhaal : gesloten eind

thema van het verhaal trand feest

hoofdpersonen die in het verhaal voorkomen zijn : meryem, stefan,astrid

Andere personen zijn : de recherche

Oordeel : ik vond het verhaal spannend, want het was net of je het zelf beleefde.

Leeslijn
Het boek gaat over een Turks meisje van 16 jaar. Dat Meryem heet en dat eigenlijk op een Hollands manier wil leven. Omdat haar ouders naar Turkije op vakantie zijn. Logeert ze bij Astrid. haar beste vriendin. Haar broer is wel thuis, maar omdat Meryem een meisje is mag ze niet alleen thuis blijven, maar bij Astrid logeren vertrouwen haar ouders wel.

Het verhaal begint met een proloog waar in je wordt voor gesteld aan een man (een gluurder) die ’s avonds in de duinen ligt te loeren naar vrijende paartjes. En die altijd met een zakmes op zak loop voor zijn eigen veiligheid (hij is weleens ’s avonds op het strand in elkaar geslagen).

Zeven meisjes( Marlène, Nanda, Floor, Meryem, Ellen, Astrid en Joke) uit havo 4 houden stiekem een blind date party op het strand in plaats van een klassenavond. Ze willen eerst het niet op het strand doen, want daar lopen enge figuren rond. Maar later besluiten ze het om het toch maar op het strand te houden. De opdracht is om een date voor een ander te verzorgen. Door middel van papiertjes met 5 namen van leuke jongens er op. Die werden verloot. Als ze briefjes hebben verloot gaan Astrid en Meryem samen op de fiets naar huis. Toen ze een brommer aan hoorde komen gingen ze lekker niet aan de kant. Dus ging die brommer maar de stoep op. En hij snee hun toen af, Meryem viel in de bosjes haar mooie bloes was kapot. In eerste instantie zei: die jongen ( een jongen uit 5 VWO die Stefan heet) "lekker puh eigen schuld" omdat hij denkt dat ze van die eerst klassers zijn die niet aan de kant willen. Als hij ziet dat dat niet zo is zegt hij dat hij wel zal mee betalen aan een nieuwe bloes. Toen Stefan thuis kwam ging de telefoon. Het was voor Stefan. het was een meisje. Het meisje begon hem van alles uitleggen. Ze vertelde hem dat ze een blind date party op het strand organiseerden met de meiden uit haar klas. En zij Floor had getrokken en hij stond boven aan haar lijstje en ze vroeg of hij mee wilde doen. Stefan dacht even na. Na een tijdje vroeg hij wie ze was. Ze antwoordde met Meryem. Hij wist het al, hij herkende haar stem. Toen hij vroeg of zij die middag van haar fiets gereden was, was het even stil. Verder vroeg hij of ze zelf ook naar toe ging. En toen ze zei dat ze zelf ook ging hoefde hij niet verder na te denken. Hij deed mee. Ze zei ook nog dat ze een nieuwe bloes ging kopen en meteen zei hij ik wil wel de helft er van wel betalen. Toen hij op gehangen scheurde hij met zijn brommer over de duinweg naar het strand om aan zijn vrienden te vertellen dat er een strandfeest werd gehouden door de meiden uit havo 4. Zijn vrienden zeiden dat ze ook kwamen.

Op de avond van de blind date party. Een man liep door de duinen het was niet zomaar een man het was de gluurder. Het was al bijna donker. Hij ging in de duinen zitten wachten. Wat was dat een paar meisje met een krat bier tussen hen in en daar achteraan nog een paar met een doos met chips en een radio. Hij dacht een feestje dat kan leuk worden. Daar kwamen de jongens. Toen iedereen er was en iedereen kennis gemaakt met hun date kon het feest beginnen. Voor sommigen viel hun date tegen, voor andere niet. Ze hadden een vuur gemaakt waar ze om heen zaten. Naar een tijdje kwamen er opeens twee brommers aangezet. Het waren Marc en Jethro (twee vrienden van Stefan). Floor gaat dan een stukje rijden bij Jethro achter op de scooter. Als ze een stukje hebben gereden zegt Marc dat hij pillen heeft mee genomen (XTC). Hij vroeg wie wil er een? Meryem en Stefan namen er een. sommige vonden het maar stom, en liepen weg dat waren Randy, Peter, Nanda en Joke. ‘Toen zei Joke ik wil naar huis’ , maar Nanda wou nog niet. Ze stelde voor om op een terras te gaan zitten achter het glas, oké. We wachten tot dat de pil gaat werken. De man zag dat ze weg liepen. Na een tijdje ging hij kijken waar ze bleven. Hij stond op een duin en zag dat ze nog op het terras zaten, verder zag hij ook dat ze zijn richting heen keken. Hij dook weg bang dat ze hem hadden gezien. Op het strand begonnen de pilletjes te werken. Als de man weer op de plek licht waar hij die avond eerder had gelegen. Ziet hij dat ze bij het water staan.1 van hen loopt het water in (met zijn kleren aan) als hij helemaal nat is volgen er meer. Na een tijd lopen ze drijft nat terug. En doen hun kleren uit en daar zaten ze dan half naakt.bij het vuur op te warmen. Toen ze even hadden gezeten gingen Meryen en Stefan een eindje lopen. Ze liepen de duinen in, naar een kuil. Hier gaan vaak verliefde stelletjes naar toe. Toen Stefan en Meryem op het punt stonden om ‘het’ te doen, kwam Stefan erachter dat ze geen condoom bij zich had(die zat in zijn broekzak). Stefan liep terug om een condoom te halen en liet meryem alleen achter. Opeens klonk er een gil. Iedereen rende er op af. Het was Meryem. Ze was neergestoken in haar borstkast. Iedereen is in paniek. Randy, Peter, Joke en Nanda hoorde de gil ook. Joke zei “het lijkt wel of er iemand vermoord word”. Ze zien iedereen een kant uit rennen. Nanda stelt voor om er ook naar toe te gaan. Maar joke wil liever naar huis.dan besluiten ze uit elkaar te gaan. Joke en Peter naar huis en Nanda en Randy gaan er op af.

Als Joke en Peter naar huis fietsen doet het licht van Peter het niet. Als ze bij een lantarenpaal stopen fietst er een enge man voorbij die zijn hand voor zijn gezicht houd(de gluurder).als ze even later veder rijden komt er een ziekenwagen en politiewagen aan rijden. Ze gaan in de richting van de gil.

Meryen word af gevoerd naar het ziekenhuis. Ze moeten allemaal naar beneden. En de politie noteert alle adressen en telefoonnummers. En vraagt wie het eerst bij Meryen was naar dat ze was neergestoken.Stefan zegt dat hij dat was. Dan mag iedereen naar huis behalve Stefan. Astrid begint te snikken ik kan toch niet thuis komen zonder Meryem. Frederiks keek vragend naar de agent die alle gegevens heeft genoteerd. De agent zegt dat Meryen bij haar logeert. Ze fietsen of bromde (op de brommer) met zijn alle naar het dorp. En Astrid word door de agent naar huis gebracht.en tegen haar ouders word meteen gezegd dat Meryen is neer gestoken. Stefan wet door Frederiks verhoort hij vroeg waarom Meryem hier naakt lag. Hij vertelde wat er die avond allemaal gebeurt was daarna mocht hij gaan. Daarna gingen ze de boel afsluiten zo dat er niemand meer bij kon, morgen weer een dag.

De recherche kwam de volgen de ochtend kijken ze vonden sporen en een foedraal dat kon wel wat op leveren. Stefan belde Astrid op, hij wilde praten met haar. Ze spraken af op het strand bij het strandhuisje. Ze ontmoeten elkaar daar, ze gingen een stukje lopen. Ze liepen van zelf op de plek af waar het gisteren allemaal gebeurd was. Ze gaan er zitten. Opeens zien ze een man tussen de duinen naar iets zoeken. als hij hun ziet gaat hij direct weg.Stefan denkt dat hij de dader is. Daarom gaan ze achter hem aan (op de brommer van Stefan). Ze volgde de man tot hij bij een bungalow stopt. Daar woonde hij. De man wist niet dat ze hem helemaal gevolgd waren en zag toen hij zijn hond uitliet een jongen sleutelen aan zijn brommer. Hij dacht even na en wist toen dat het die jongen en dat meisje van het strand waren. Stefan en Astrid keken naar binnen. Meryems ondergoed zat daar op een pop.Terwijl zij naar binnen keken kwam de man weer terug. Astrid werd bang en wilde naar huis, ze werd nog banger toen ze de hond zag. Opeens begon de hond te blaffen, toen die achter hun aan kwam rennen renden ze de schuur in. De man deed de schuur dicht met een plank. En zei tegen de hond dat konijn of die muis of rat kan er niet meer uit (dit zei de man tegen de hond om ze te laten denken dat hij niet wist dat zij in de schuur zaten). De man werd nu ook bang. Hij was bang omdat hij zeker wist dat de kinderen de pop met het ondergoed hadden gezien en als hij ze vrij liet zouden ze gelijk naar de politie gaan. Hij moest ze vermoorden!! Maar hoe. Hij zou gas in het schuurtje laten lopen doormiddel van een lange tuinslang die hij heeft aangesloten op een gasleiding. Het uiteinde van die tuinslang gebruikt hij om de schuur vol met gas te laten lopen. Dat moest pas s’avonds. Hij sloot vast alles aan. En hij bracht vast voor alle ramen planken aan. En dan moest die brommer nog weg, maar waar na toe. Hij dacht ik verstop hem wel ergens als hert donker is. Als die man weg is zoekt Stefan naar iets om de deur mee open te maken hij vond een buis hij krikte de schanieren er uit. Nu maar wachten op een goed moment dat ze de deur kunnen om gooien. En was nu laat zat dus liet hij het gas het schuurtje binnen lopen. Toen Stefan dat rook gooide hij de deur om die viel op de grond en op de hond dus daar hadden ze geen last van. En nu maar rennen. Stefan zocht zijn brommer maar die kon hij niet vinden. "Shit!" dacht de gluurder: "Nu moet ik toch nog naar de politie." Stefan en Astrid vertelden bij de politie het hele verhaal. Daarom pakten ze hem op. (De man had onder tussen alle sporen verwijderd en was in bed gaan liggen). ze namen hem mee naar het politie bureau en ze ondervraagde hem van alles. Maar hij ontkende alles.Hij moest die nacht maar blijven. Zodat ze hem morgen verder konden verhoren. Ze gaan ook bij zijn huis onderzoek doen daar vinden ze het ondergoed van Meryem en een stiletto. De man blijft ontkennen en zegt op en duur dat hij ook nog een andere man heeft gezien en dat die man Meryem had neergestoken. en was wegerend. Toen heeft hij het ondergoed gepakt en is weg gegaan. De politie denkt dat die man de broer van Meryem is (Murat). Daar om gaan ze naar hem toe en vragen of hij de volgende dag s’ ochtends naar het bureau wil komen. Als hij die volgende morgen niet kom op dagen gaan ze naar zijn huis daar blijkt dat hij naar Turkije is gegaan.
S’middags vraagt Astrid af ze wist wie het was die haar neer stak. Ze begon te snikken en zei dat het haar broer was, maar dat hij eigenlijk Stefan wou neer steken, Want Turkse jongens willen geen gebruikte meisjes. En zei wou dat niet en was toen in het mes gevallen.

Informatie auteur.
Theo Hoogstraaten is 9 Juli 1948 geboren te Mijndrecht. Na de middelbare school ging hij naar de Pedagogische Academie.
Hoogatraaten was een tijdje leraar een middelbare school. Daarna studeerde hij Nederlands en geschiedenis. Momenteel geeft hij geschiedenis en maatschappijleer op een scholengemeenschap in Alkmaar. Hij is daar hij sinds kort ook decaan. Omdat het werk van leraar veel werk kost schrijft hij altijd in de vakantie.
Eerder zijn er ook schoolboeken van hem gepubliceerd. In zijn boeken vindt hij het belangrijk dat jongeren zich erin kunnen herkennen. Spanning is volgens Hoogstraaten een boodschap overbrengen. Hij hoopt wel dat er over zijn onderwerpen wordt nagedacht. Voordat hij begint te schrijven zoekt hij veel informatie. Daarna gaat hij een idee uitwerken, daaraan besteed hij ongeveer een half jaar. Daarna schrijft hij het boek vrij korte tijd. Hoogstraaten zijn boeken kan je in drie groepen indelen:

1 Toekomstverhalen, waar de onderwerpen nu actueel zijn:
De ramp
In verzet

2 Spannende detectives:
Blind date
Het Nerthusmysterie
IJzige poppen
De Lifter

3 Historische Romans:
De verdwenen grenadier
Het verraad loert
De sprong van de Jaguar

Vaak speelt er een tweede verhaal in de boeken van Hoogstraaten, waar een relatie tussen een jongen en meisje een rol speelt. De verhalen lopen door elkaar heen. In zijn boeken kruipt de verteller in de huid van verschillende personen.
__________________
Sex is good, sex is fine, doggy style or 69, just for fun or getting paid, everyone likes being laid
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten recensies (ijzige poppen van theo hoogstraaten)
soofsoof
4 20-02-2003 16:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.