Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2008, 23:55
Thanatios
Thanatios is offline
Ik heb dit jaar een overstap gedaan van VMBO TL naar HAVO 4.
Dan was het verschil, dat ik op VMBO nooit iets heb gedaan, totaal niet, ik leerde een half uurtje voor ik naar bed ging en kwam weg met een 6je, en als het mee zat een 7. Ik heb voor: Biologie, Duits en Geschiedenis nog nooit mijn werkboek aangeraakt in de 4e van het VMBO.

Dan dacht ik nu een overstap te nemen naar HAVO 4.
En het viel mij enorm op hoe anders het was. Dit zijn kenmerken van mijn school:
-Je hebt 4 tentamen periodes in de 4e, daartussen heb je totaal geen toetsen (Dus je hebt maar 4 cijfers per vak, in de 4e van havo!)
- Je moet minimaal een 6 gemiddeld voor alle vakken samen staan. Dus als je voor ieder vak een 5,5 staat, blijf je zitten. Zelfs als je 5,9 staat. Daarbij mag je één 4 en één 5, maar dan moet je één 8, één 7, of drie 7ens hebben - OF twee 5en hebben, maar dan moet je één 8 of twee 7ens hebben.
Maar! Dan is het bij ons bijna onmogelijk om een 7 te halen. Want bvb voor Wiskunde was de gemiddelde school cijfer een 3,4. En ik overdrijf niet.

- Je moet 50 uur aan beroepskeuze besteden (Open dagen, etc)
- Je moet 40 uur aan stage besteden
- Je moet 10 uur per vak besteden aan praktische opdrachten, die tellen 1/2e keer mee in de 4e (Dus niet 1x of 2x, maar een halve keer). En tellen voor 20% mee op je examen.
- Je moet 6 boek verslagen NL, 4 EN inleveren. En ik moet zo rond de 8 - 10 handelingsdelen bij 4 vakken inleveren in het jaar.


De eerste tentamen periode was even wennen. Ik heb toen goed zitten leren (Wat ik dus niet deed op het VMBO, dus dat was ook even wennen). En dan verwachte ik hoge cijfers. Maar ik kreeg:
Wiskunde 3,2
Nederlands 5,2
Engels 5,3 (VMBO TL Diploma - 9 )
Economie 5,5
Biologie 5,6
Geschiedenis 6,2 (VMBO TL Diploma - 8 )
Aardrijkskunde 6,4

Daar schrok ik enorm van, dus ik besloot NOG MEER mijn best te doen, nu:
- Maakte ik bij uitleg van de leraar aantekeningen in een "Aantekeningen map" die ik zelf heb aangeschaft.
- Besteedde ik rond de 2-3 uur aan huiswerk per dag na school.
- Lette zo goed mogelijk op in de les
- Begon ruim van tevoren met leren (een week)

En dan heb ik morgen mijn laatste tentamen (Aardrijkskunde). En ik moet zeggen... deze tentamen week heb ik naar mijn gevoel nog meer verprutst als de vorige. En ben ik op dit moment totaal mijn motivatie kwijt om dit jaar af te maken. En ik heb ook niet echt de motivatie om nu opeens MBO te gaan doen.

Voel me echt klote, bagger, uitgeput, uit gestrest en vernederd.

Sorry moest het ff kwijt.

Laatst gewijzigd op 29-01-2008 om 00:26. Reden: Sorry, Licht hoor Ligt te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2008, 08:06
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Ik geloof niet dat je verhaal over de havo vreemd is. Zo gaat het op de havo.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 08:21
Verwijderd
Dit is redelijk normaal voor HAVO, in VWO 4 had ik ongeveer hetzelfde, alleen was de overgangsregeling anders. Je moet gewoon kijken of je dit aan kan, en kan je het niet halen dan moet je toch nadenken over iets op het MBO. Je hebt gekeken of je HAVO aankan, en als je het niet aankan is dat ook weer een les natuurlijk .
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 08:33
Nyawa
Bij ons waren de overgangsregelingen ook ongeveer hetzelfde en wat jij beschrijft wat je doet aan school lijkt me ook vrij normaal... Misschien dat je zou kunnen proberen om tussen de periodes in ook alvast wat stof te leren, maar voor de rest kun je volgens mij niet veel meer doen. Ik zou het gewoon nog even afwachten, wie weet vallen je cijfers van je tweede periode best mee, je gevoel over hoe je het gemaakt hebt zegt niet altijd alles. En blijk je het toch echt niet aan te kunnen, tja, dan is MBO toch de beste optie voor je en kun je misschien via het MBO naar het HBO.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 14:55
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Zo ging het bij ons ook, en ik kan me ook herinneren dat iedereen die bij ons in 4 havo instroomde vanuit het VMBO zichzelf tepletter schrok omdat die mensen nooit heel veel hebben moeten doen omdat het VMBO best makkelijk was voor hun maar de havo vraagt toch wel iets meer.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 15:39
Verwijderd
Zelf heb ik de overstap gemaakt van de oude mavo naar de havo. Ik vond de overstap erg meevallen. Je verhaal over tentamenperiodes herken ik wel, of ik daar tussen nog toetsen had weet ik niet meer goed, volgens mij niet. Qua overgangsregeling waren ze wel wat minder streng, maar dat is iets wat een school zelf mag bepalen en grote kans dat ze streng zijn omdat ze niet graag mensen de examenklas twee keer laten doen (dit voor leerlingen, in de vierde wordt de meeste stof behandeld, de vijfde is voor een groot deel herhaling, maar ook voor de school om het slagingspercentage hoog te houden).

Ik zou de tentamenperiode even afwachten voordat je conclusies trekt en het bijltje er bij neer gooit, wie weet valt het allemaal nog mee.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 15:42
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Citaat:
Zo ging het bij ons ook, en ik kan me ook herinneren dat iedereen die bij ons in 4 havo instroomde vanuit het VMBO zichzelf tepletter schrok omdat die mensen nooit heel veel hebben moeten doen omdat het VMBO best makkelijk was voor hun maar de havo vraagt toch wel iets meer.
lol. Op het VMBO heb ik ok nooit wat hoeven doen. Op de HAVO met je ook echt wel iets aan je werk doen. Het VMBO is voor sommige gewoon slapend te halen, maar op de HAVO moet je dan wel echt wat gaan doen. Het is niet voor niets een nivo hoger.

Maar het is het allemaal wel waard als je na 2 jaar je HAVO diploma krijgt.
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 20:55
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Tja, alles een zes is een vrij hoge eis vergeleken bij sommige scholen, maar waar ik zat bestond er geen compensatieregeling, en was te laag gewoon exit. Maar... 50 uur besteden aan beroepskeuze? Hebben ze daar nog aparte projecten voor of iets dergelijks? Want anders moet je zo ongeveer elke open dag van elke hogeschool bezoeken om daar aan te komen, er van uitgaande dat je er een uur of vijf blijft.

Maar goed, ik denkt dat een kennisgebrek zich nu wreekt bij je. Wat je op het VMBO moest weten voor een 6 is bij lange na niet de basiskennis voor Havo 4. Daarin moet je echt een inhaalslag maken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 23:19
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Ik ga zelf ook een overstap naar de h.a.v.o maken (hopelijk! ) en ik heb eerder al wat geoefend met 4 h.a.v.o-wiskunde A boeken en het valt mee. Wiskunde B viel wel tegen .
Terwijl ik juist wiskundeB wil kiezen (N&G profiel). En wat betreft jou, het is hartstikke normaal dat de h.a.v.o. veel moeilijker is dan het v.m.b.o.-tl. Ik heb ook 2 dagen meegelopen in een N&T klas en heb al een idee hoe het in z'n werk gaat. Op mijn vorige school moest je gemiddeld een 7.8 ( en een 8.0 voor exacte vakken) wilde je naar de h.a.v.o. gaan. Niets vreemds aan....
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 13:28
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Citaat:
Ik heb dit jaar een overstap gedaan van VMBO TL naar HAVO 4.
Dan was het verschil, dat ik op VMBO nooit iets heb gedaan, totaal niet, ik leerde een half uurtje voor ik naar bed ging en kwam weg met een 6je, en als het mee zat een 7. Ik heb voor: Biologie, Duits en Geschiedenis nog nooit mijn werkboek aangeraakt in de 4e van het VMBO.

Dan dacht ik nu een overstap te nemen naar HAVO 4.
En het viel mij enorm op hoe anders het was. Dit zijn kenmerken van mijn school:
-Je hebt 4 tentamen periodes in de 4e, daartussen heb je totaal geen toetsen (Dus je hebt maar 4 cijfers per vak, in de 4e van havo!)
- Je moet minimaal een 6 gemiddeld voor alle vakken samen staan. Dus als je voor ieder vak een 5,5 staat, blijf je zitten. Zelfs als je 5,9 staat. Daarbij mag je één 4 en één 5, maar dan moet je één 8, één 7, of drie 7ens hebben - OF twee 5en hebben, maar dan moet je één 8 of twee 7ens hebben.
Maar! Dan is het bij ons bijna onmogelijk om een 7 te halen. Want bvb voor Wiskunde was de gemiddelde school cijfer een 3,4. En ik overdrijf niet.

- Je moet 50 uur aan beroepskeuze besteden (Open dagen, etc)
- Je moet 40 uur aan stage besteden
- Je moet 10 uur per vak besteden aan praktische opdrachten, die tellen 1/2e keer mee in de 4e (Dus niet 1x of 2x, maar een halve keer). En tellen voor 20% mee op je examen.
- Je moet 6 boek verslagen NL, 4 EN inleveren. En ik moet zo rond de 8 - 10 handelingsdelen bij 4 vakken inleveren in het jaar.


De eerste tentamen periode was even wennen. Ik heb toen goed zitten leren (Wat ik dus niet deed op het VMBO, dus dat was ook even wennen). En dan verwachte ik hoge cijfers. Maar ik kreeg:
Wiskunde 3,2
Nederlands 5,2
Engels 5,3 (VMBO TL Diploma - 9 )
Economie 5,5
Biologie 5,6
Geschiedenis 6,2 (VMBO TL Diploma - 8 )
Aardrijkskunde 6,4

Daar schrok ik enorm van, dus ik besloot NOG MEER mijn best te doen, nu:
- Maakte ik bij uitleg van de leraar aantekeningen in een "Aantekeningen map" die ik zelf heb aangeschaft.
- Besteedde ik rond de 2-3 uur aan huiswerk per dag na school.
- Lette zo goed mogelijk op in de les
- Begon ruim van tevoren met leren (een week)

En dan heb ik morgen mijn laatste tentamen (Aardrijkskunde). En ik moet zeggen... deze tentamen week heb ik naar mijn gevoel nog meer verprutst als de vorige. En ben ik op dit moment totaal mijn motivatie kwijt om dit jaar af te maken. En ik heb ook niet echt de motivatie om nu opeens MBO te gaan doen.

Voel me echt klote, bagger, uitgeput, uit gestrest en vernederd.

Sorry moest het ff kwijt.
Ik vind het nog vrij ontspannen klinken (ja sorry ik bedoel het niet flauw hoor). Ik hoor niets over mondelinge overhoringen en schriftelijke overhoringen die je zomaar onverwachts kon krijgen. Ik hoor niets over (onaangekondigde) luistertoetsen en ik hoor niets over verplichte boeken die je moet lezen waar dan vervolgens een heel tentamen over gaat.

Maargoed, het enige wat ik je kan adviseren is proberen om je houding te veranderen. Probeer in plaats van de Havo het niveau te verlagen je eigen niveau iets te verhogen door bijv. actief aantekeningen te maken. En probeer ook eerlijk toe te geven als je het niet kunt! Daar is niets mis mee. Maar ga niet te gauw denken dat je iets niet kunt, dat is ook overdreven
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 15:13
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Ik heb overigens vwo gedaan:

-Je hebt 4 tentamen periodes in de 4e, daartussen heb je totaal geen toetsen (Dus je hebt maar 4 cijfers per vak, in de 4e van havo!)
Uit je verdere bericht maak ik op dat jullie nog wel projecten voor een cijfer hebben, en waarschijnlijk ook mondelingen, werkstukken, presentaties enz voor een cijfer. Als dat zo is is er niks vreemds aan. Je moet gewoon zorgen dat je bij blijft met de stof en niet alles in één week nog moet leren.
- Je moet minimaal een 6 gemiddeld voor alle vakken samen staan. Dus als je voor ieder vak een 5,5 staat, blijf je zitten. Zelfs als je 5,9 staat. Daarbij mag je één 4 en één 5, maar dan moet je één 8, één 7, of drie 7ens hebben - OF twee 5en hebben, maar dan moet je één 8 of twee 7ens hebben.
Zoals hierboven gezegd, voor elke school weer anders, ik vind dit wel vrij streng
Maar! Dan is het bij ons bijna onmogelijk om een 7 te halen. Want bvb voor Wiskunde was de gemiddelde school cijfer een 3,4. En ik overdrijf niet.
De Wiskunde methode is voor elke HAVO hetzelfde dus je zou gewoon in staat moeten zijn een voldoende te halen, een incapabele docent kan ook de oorzaak zijn van een onvoldoende, indat geval zou ik bijles vragen
- Je moet 50 uur aan beroepskeuze besteden (Open dagen, etc)
Ja moest ik ook, ik ben tot de 12 gekomen en geen haan naar gekraait
- Je moet 40 uur aan stage besteden
Kan ik niks over zeggen, ik had geen stage
- Je moet 10 uur per vak besteden aan praktische opdrachten, die tellen 1/2e keer mee in de 4e (Dus niet 1x of 2x, maar een halve keer). En tellen voor 20% mee op je examen.
10 uur is vrij weinig! Mocht je het niet redden kun je altijd nog je logboek vervalsen en zorgen dat het er toch uitziet alsof je er voldoende tijd aan hebt besteed
- Je moet 6 boek verslagen NL, 4 EN inleveren. En ik moet zo rond de 8
Normaal
- 10 handelingsdelen bij 4 vakken inleveren in het jaar.
Normaal
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 11:15
ftmA
ftmA is offline
havo?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 11:16
ftmA
ftmA is offline
havo is moeilijk dus daarom zijn ze daar veel strenger en moeilijker.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 15:54
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Citaat:
havo is moeilijk dus daarom zijn ze daar veel strenger en moeilijker.
Dat kun je niet menen, wow, echt?


-_-
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 20:01
Verwijderd
Ik kan je gerust zeggen dat iedereen bij mij in de klas de logboeken voor practische opdrachten en het profielwerkstuk vervalst hebben. Ik ken mensen die in totaal er 15 uurtjes voor gezeten hebben en rond de 60 á 80 uur genoteerd hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 22:23
tamsl
Zo gaat het op het havo. Vwo is nog vele malen erger. Geloof mij, ik spreek uit ervaring..
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 02:16
Qwen
Qwen is offline
Mwah, ze zijn natuurlijk zelf ook niet achterlijk. Als ze zouden vermelden dat je in werkelijkheid maar zo'n 10 á 20 uur maximaal nodig hebt voor PWS, gaat men het onderschatten. Niet dat men dat nu niet meer doet ofzo, maar toch minder.

Ikzelf vond die hele "toestanden" rond PWS/PO maar overdreven. Het lijkt heel veel, maar het valt heel erg mee. Als ik er zo over nadenk heb ik eigenlijk in heel 5HAVO niet veel gedaan, en was 4HAVO véél zwaarder in vergelijking met 5HAVO (o.a vanwege dat men in 4HAVO nog steeds voortgangscijfers gebruikt en je in 5HAVO je enkel nog PO's/SE's hebt).
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 19:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik kan je gerust zeggen dat iedereen bij mij in de klas de logboeken voor practische opdrachten en het profielwerkstuk vervalst hebben. Ik ken mensen die in totaal er 15 uurtjes voor gezeten hebben en rond de 60 á 80 uur genoteerd hebben.
Standaard natuurlijk. Net als bronnenlijsten met dertig boekwerken erop waarvan je in totaal 40 pagina's gebruikt, en dergelijke.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-02-2008, 20:00
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Zo gaat het op het havo. Vwo is nog vele malen erger. Geloof mij, ik spreek uit ervaring..
eensheid. En uni is nog veel erger Ik was overigens de enige in mn klas in 6-vwo die ook werkelijk 80 uur aan mn profielwerkstuk had besteed, zonder smokkelen. Maar dat was omdat ik gwn freakte op dat vak (biologie) Anders is het idd niet te doen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 21:41
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Trouwens, weet iemand wat de officiële richtlijnen zijn voor een PWS, hoeveel pagina's. Hoeveel uren eraan besteed moet worden etc.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 21:46
DJKJ
DJKJ is offline
80 uur voor vwo.

pagina's zo min mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 00:17
Verwijderd
PWS was bij ons het minimum 15 pagina's.. Ik zat rond de 36 en officieel moest ik 60 uur, ongeveer 35 uur aan besteed.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 14:51
roosjemarijn
Avatar van roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Ik kan je een heel belangrijke tip geven en dat is BIJHOUDEN.
Iedere dag tijd aan je huiswerk besteden, samenvattingen maken, aantekeningen maken, dingen in de les vragen die je niet begrijpt en het dan ook opschrijven.

Ik denk dat je ook gewoon moet wennen aan de havo en de toetsen die je krijgt, als je het eenmaal door hebt lukt het je vast wel. Ik ken veel mensen die vanaf het vmbo kwamen en toen twee keer 4havo hebben gedaan en daarna 5.
Als je het graag wil moet je er gewoon keihard voor werken. En ga eens naar een studieadviseur en leg je probleem uit, dan weten ze in ieder geval op school dat je er moeite mee hebt maar dat je wel heel hard je best doet.

En als het niet lukt is dat echt niet het einde van de wereld, dan doe je gewoon mbo en ga je daarna een hbo opleiding doen (maar denk eraan, daar is ook een groot niveau verschil)

Succes!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 14:54
Verwijderd
Citaat:
En uni is nog veel erger
De uni is heerlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 14:57
roosjemarijn
Avatar van roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Oja nog even iets om het misschien te kunnen relativeren. ALs je eenmaal een hbo opleiding doet lach je je echt suf om de middelbare school. dan denk je: heb ik me serieus DAAR druk om gemaakt?!?!

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat wat je nu doet makkelijk is, maar wel dat het alleen maar moeilijker wordt (dat je op het hbo iets doet wat je leuk vind scheelt uiteraard wel heel veel).
Hier is vast niet iedereen het mee eens.. maar wanneer je op de middelbare school 3 hoofdstukken moet leren, moet je op het hbo 2 boeken leren.

Denk niet te snel dat je hard genoeg je best doet. Als je iedere dag 2 uur aan je huiswerk besteeds en in het weekend 1 hele dag is dat echt niet raar.
(sommige mensen halen het natuurlijk met twee vingers in hun neus, maar dat geldt lang niet voor iedereen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2008, 16:37
Nilssiej
Nilssiej is offline
HAVO is nu eenmaal toch wat moeilijker dan de TL. Het allerbelangrijkste is ten eerste, niet het profiel te kiezen wat je het makkelijkste vindt, of wat je het meeste geld op zal leveren, maar vooral wat je het leukst vindt. Dat klinkt je misschien een beetje raar in de oren, omdat school over het algemeen nooit als leuk wordt ervaren. Maar als je iets kiest waar je toch enigszinds lol in hebt, is het al een stuk makkelijker aan je huiswerk te beginnen. Wanneer je Economie & Maatschappij kiest, en je vindt echt geen ene moer aan economie, is het denk ik niet heel verstandig dit te kiezen, tenzij het natuurlijk voor een bepaalde studie die je wilt gaan doen echt een verplichting is.

En dan nog, als je goed oplet in de les, dus niet andere dingen gaat doen, en daarbij in combinatie je huiswerk maakt, levert je dat vaak op zijn minst al een 5 of een 6 op (tenzij je natuurlijk echt een vak hebt wat je niet lukt). Het leerwerk daarnaast zorgt dan nog voor de 7 tot zelfs de 10.

Kortom: de HAVO zal, als ik het zo lees, nog best voor je te doen zijn, maar je zult echt een andere instelling moeten gaan tonen

Laatst gewijzigd op 05-02-2008 om 21:19.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 17:10
Verwijderd
@roosjemarijn: Ik denk dat het niet altijd het geval is/hoeft te zijn dat HBO moeilijker is dan de middelbare school...ligt er aan de opleiding en ook aan wat je leuk vindt en goed in bent.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 18:49
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Citaat:
HAVO is nu eenmaal toch wat moeilijker dan de TL. Op de TL zitten nog enkele gemotiveerde leerlingen, maar er zit voornamelijk nog een hoop ongemotiveerd tuig wat geen moer uitvoerd, en daar is dat niveau een beetje op afgestemd. Op de HAVO is dat ook nog wel een beetje, maar al een heel stuk minder.
Graag een bron voor deze bewering + een rectificatie van je post, want er zit een spelfout in.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 21:20
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Graag een bron voor deze bewering + een rectificatie van je post, want er zit een spelfout in.
Oke, ik geef toe dat deze opmerking enigszins genuanceerd moet worden; dat heb ik bij deze gedaan. Ik moest bij deze opmerking voornamelijk denken aan de stakende scholieren e.d. maar het is natuurlijk fout mijn hele mening daarop te berusten. Echter blijf ik er bij dat een relatief deel op de TL niet gemotiveerd is.

De door jou gewenste rectificatie is ook inmiddels verricht. Sterker nog, ik stel me hiermee wat zwak op, ik heb zelfs nog twee fouten uit mijn post weten te halen.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 21:51
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Citaat:
Oke, ik geef toe dat deze opmerking enigszins genuanceerd moet worden; dat heb ik bij deze gedaan. Ik moest bij deze opmerking voornamelijk denken aan de stakende scholieren e.d. maar het is natuurlijk fout mijn hele mening daarop te berusten. Echter blijf ik er bij dat een relatief deel op de TL niet gemotiveerd is.

De door jou gewenste rectificatie is ook inmiddels verricht. Sterker nog, ik stel me hiermee wat zwak op, ik heb zelfs nog twee fouten uit mijn post weten te halen.
Stakende scholieren? En als je een bepaalde mening over de TL hebt dan vind ik dat je 'm moet kunnen onderbouwen, zeker als je een Gymnast bent .
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 22:04
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Stakende scholieren? En als je een bepaalde mening over de TL hebt dan vind ik dat je 'm moet kunnen onderbouwen, zeker als je een Gymnast bent .
De mening hierover is voornamelijk gebaseerd op ervaringen. Als ik bijvoorbeeld iemand spreek die op de GL zit, wat op enkele dingen na vrijwel hetzelfde niveau is als de TL, en ik zeg bijvoorbeeld dat nog wat huiswerk moet maken, krijg ik een reactie van: "Je bent gestoord, je gaat toch geen huiswerk maken?". Dit is een reactie die je zelden op de HAVO of VWO zult tegenkomen; je ziet duidelijk dat de gemiddelde motivatie een stuk minder is. Verder heb ik ook vernomen dat klassen vaak moeilijker stil te krijgen zijn bij wat lagere niveaus. Dus deze mening is vooral ervaringgestuurd, maar ik denk dat je nu wel begrijpt hoe dit komt.

Het belangrijkste is gewoon dat je je best doet. Maar het is jammer dat er mensen op TL zitten die een stuk beter zouden kunnen. Op degenen die hard werken en moeite hebben een basisberoepsdiploma te halen heb ik namelijk alle respect voor.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 22:13
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Citaat:
"Je bent gestoord, je gaat toch geen huiswerk maken?". Dit is een reactie die je zelden op de HAVO of VWO zult tegenkomen; je ziet duidelijk dat de gemiddelde motivatie een stuk minder is. Verder heb ik ook vernomen dat klassen vaak moeilijker stil te krijgen zijn bij wat lagere niveaus. Dus deze mening is vooral ervaringgestuurd, maar ik denk dat je nu wel begrijpt hoe dit komt.
Dit kan toch ook komen omdat hij/zij de GL-TL veel te makkelijk vindt. Gebrek aan motivatie is er niet zomaar
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 22:16
Nilssiej
Nilssiej is offline
Citaat:
Dit kan toch ook komen omdat hij/zij de GL-TL veel te makkelijk vindt. Gebrek aan motivatie is er niet zomaar
Ik heb nooit gezegd dat GL/TL het juiste niveau is. Ik constateer alleen dat dit op lagere niveaus meer voorkomt. Dus de conclusie is dat er meer mensen met gebrek aan motivatie op lagere niveaus zitten.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 22:14
Fatum
Fatum is offline
Ik kan me ten eerste niet voorstellen dat in havo 4 een 5,5 niet als 6 telt. En 5,5 is voldoende. Punt. Die urenverdeling is puur vanuit de overheid vastgesteld, maar dat kun je makkelijk uit je duim zuigen. Boekverslagen genoeg op internet. Alleen als je een overhoring krijgt zou ik wat meer info inwinnen.

Ik vind het vervelend om te lezen als leerlingen op veel scholen zich zo kut voelen. Als je het echt niet meer trekt, en je zit tegen een nervous-breakdown aan....kijk dan eens naar alternatieven. Stuur maar een berichtje als je zover bent, haha Sterkte in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 02:04
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
De mening hierover is voornamelijk gebaseerd op ervaringen. Als ik bijvoorbeeld iemand spreek die op de GL zit, wat op enkele dingen na vrijwel hetzelfde niveau is als de TL, en ik zeg bijvoorbeeld dat nog wat huiswerk moet maken, krijg ik een reactie van: "Je bent gestoord, je gaat toch geen huiswerk maken?". Dit is een reactie die je zelden op de HAVO of VWO zult tegenkomen; je ziet duidelijk dat de gemiddelde motivatie een stuk minder is. Verder heb ik ook vernomen dat klassen vaak moeilijker stil te krijgen zijn bij wat lagere niveaus. Dus deze mening is vooral ervaringgestuurd, maar ik denk dat je nu wel begrijpt hoe dit komt.

Het belangrijkste is gewoon dat je je best doet. Maar het is jammer dat er mensen op TL zitten die een stuk beter zouden kunnen. Op degenen die hard werken en moeite hebben een basisberoepsdiploma te halen heb ik namelijk alle respect voor.
Het is vooral vervelend voor de leerlingen die wel gemotiveerd zijn. Ik heb het zelf van dichtbij meegemaakt. Het zijn er meestal maar een paar leerlingen die het voor de rest verzieken. Hierdoor lijkt het net of heel GL en TL geen f•ck uitvoeren, terwijl een groot deel gewoon braaf hun huiswerk maken en tijdens de les netje opletten.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 16:10
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Ik kan me ten eerste niet voorstellen dat in havo 4 een 5,5 niet als 6 telt. En 5,5 is voldoende. Punt. Die urenverdeling is puur vanuit de overheid vastgesteld, maar dat kun je makkelijk uit je duim zuigen. Boekverslagen genoeg op internet. Alleen als je een overhoring krijgt zou ik wat meer info inwinnen.

Ik vind het vervelend om te lezen als leerlingen op veel scholen zich zo kut voelen. Als je het echt niet meer trekt, en je zit tegen een nervous-breakdown aan....kijk dan eens naar alternatieven. Stuur maar een berichtje als je zover bent, haha Sterkte in ieder geval!

Toen ik op de havo zat was een 5.5 geen voldoende een 6 was voldoende en een 5.5 leverde dus een tekort van 0.5 op. Ja, er werd echt met tienden gerekend/gewerkt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-02-2008, 20:47
Fatum
Fatum is offline
Bij mij was een 5.5 een voldoende. Logisch, want het is gewoon afgerond een zes. Op je eindexamen worden je cijfers ook afgerond.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2008, 19:09
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
De uni is heerlijk.
Hangt af van de studie. Bij sommige studies is het inderdaad lekker. Voor andere studies moet je er hard voor werken.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 10:04
Verwijderd
Citaat:
Hangt af van de studie. Bij sommige studies is het inderdaad lekker. Voor andere studies moet je er hard voor werken.
En wat als dat laatste nou net was wat ik bedoelde?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 12:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hangt af van de studie. Bij sommige studies is het inderdaad lekker. Voor andere studies moet je er hard voor werken.
Hard werken is geen probleem, het is de methode waarop. Ik zou het besterven als de universiteit alles heel schools deed en je voor elk wissewasje verplicht naar een college moet om het uitgelegd te krijgen of te maken.

Dat terwijl ik verrekte lastige opdrachten heb gezien die heel leuk zijn om te doen, omdat je er zelf handen en voeten aan mag geven, en vaak grote vrijheid hebt om een paper/onderzoek etc zelf in te vullen.


Vorige periode bijvoorbeeld onderzocht hoe Almere-Haven zich verhoudt tot andere gebieden in de zin van interacties van de bewoners. Dat was zelfs veel meer dan de bedoeling van de opdracht was, maar ik vond het leuk.

Ik had me waarschijnlijk uitgeschreven voor het vak als het in plaats daarvan had bestaan uit 30 verplichte college's over de ruimtelijke interacties van Almere-Haven.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 00:56
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Wetende dat dit arrogant klinkt:

De havo is niet moeilijk, jij bent gewoon te dom. Sorry. Ik, en met mij vele anderen hebben het VWO doorlopen op de manier waarop jij je HAVO hebt gedaan.

De enige echte omslag is van het vwo naar de universiteit, maar dat is een ander onderwerp.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 02:06
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
tja het is geen vmbo he ;0
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 14:08
Qwen
Qwen is offline
Citaat:
Wetende dat dit arrogant klinkt:

De havo is niet moeilijk, jij bent gewoon te dom. Sorry. Ik, en met mij vele anderen hebben het VWO doorlopen op de manier waarop jij je HAVO hebt gedaan.

De enige echte omslag is van het vwo naar de universiteit, maar dat is een ander onderwerp.
Goed zo, jongen. Je kan weer trots op jezelf zijn voor zo'n waardevolle post.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 15:03
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
Goed zo, jongen. Je kan weer trots op jezelf zijn voor zo'n waardevolle post.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 15:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Er klopt bovendien geen hout van de bewering. Havo kan best makkelijk zijn, maar het niveau verschilt hier en daar als dag en nacht. Ik heb een school gezien die VMBO en Havo hadden, waardoor Havo daar gewoon een soort VMBO+ was. Het niveau was om te janken, Nederlands leraren met een zwaar accent die 'buro' schreven, wiskundeleraren die op nul herleiden domweg verkeerd uitlegden of een half uur van de les gewoon niet op kwamen dagen. Een aardrijkskundeleraar die geen half idee had waarom de Nafta precies gevormt is en wat dat betekend voor Mexico..

Waar ik naar school ging was het echter Havo of VWO. Alle docenten moesten VWO niveau les kunnen geven om aangenomen te worden, en dan bestond het grootste deel destijds nog uit veteranen met tig jaar ervaring in het vak, die ook nog eens gemotiveerd waren ook.
Met als resultaat dat Havo daar een behoorlijke boost in het niveau kreeg. Tot de derde klas was de stof voor veel vakken voor Havo en VWO zelfs hetzelfde.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 18:10
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Die bewering waar geen hout van klopt, bedoel je daar de mijne mee? Want die haal je niet onderuit ofzo.
__________________
I did it for teh lulz
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 09:22
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Die bewering waar geen hout van klopt, bedoel je daar de mijne mee? Want die haal je niet onderuit ofzo.
denk eerder de bewering dat havo moeilijk is
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Er klopt bovendien geen hout van de bewering. Havo kan best makkelijk zijn, maar het niveau verschilt hier en daar als dag en nacht. Ik heb een school gezien die VMBO en Havo hadden, waardoor Havo daar gewoon een soort VMBO+ was. Het niveau was om te janken, Nederlands leraren met een zwaar accent die 'buro' schreven, wiskundeleraren die op nul herleiden domweg verkeerd uitlegden of een half uur van de les gewoon niet op kwamen dagen. Een aardrijkskundeleraar die geen half idee had waarom de Nafta precies gevormt is en wat dat betekend voor Mexico..
Maar is de havo dan makkelijk of zijn de leraren dan dom? Dat lijken me nog altijd twee verschillende dingen. Iemand die havo doet zal een havo examen moeten maken en moeten halen en aangezien die dingen landelijk zijn, zul je uiteindelijk toch min of meer hetzelfde niveau moeten halen.

Of de havo moeilijk of makkelijk is, lijkt er meer aan liggen hoe de leerling het ervaart. En dat kan dus per persoon verschillen, ook op een zelfde school.

Of de omslag van vwo naar universiteit er 'echt is' kan ik niet over oordelen, maar ik denk dat die omslag niet veel groter hoeft te zijn dan van bv. havo naar hbo. Over de overstap vmbo-havo kan je ook niet oordelen als je die overstap niet gemaakt hebt trouwens...voor bepaalde vakken en zeker ook op bepaalde scholen kan die overstap misschien wel groter zijn dan de overstap vwo-universiteit.

Laatst gewijzigd op 04-03-2008 om 09:31.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 15:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar is de havo dan makkelijk of zijn de leraren dan dom?
Aan het eind van de rit mochten beide scholen een erkend Havo diploma uitschrijven, dus...
Citaat:
Iemand die havo doet zal een havo examen moeten maken en moeten halen en aangezien die dingen landelijk zijn, zul je uiteindelijk toch min of meer hetzelfde niveau moeten halen.
Dat valt vies tegen. De slechte school uit het voorbeeld dat ik noemde staat er om bekend dat ze de schoolcarrière van mensen saboteren. Als je daar allemaal zessen staat, dan weigeren ze je te bevorderen naar de volgende klas, dan moet je naar een lager schooltype. Hiermee krikken ze de slagingspercentages op.

Desondanks kwamen ze in het jaar dat ik slaagde op 92% geslaagden, tegenover 98% op de school waar ik zat. Dat laatste was dan ook een vrij goede score, maar de 4 Havo van dat jaar bleef in drie klassen bijvoorbeeld niemand zitten.

Dat was gewoon een gevolg van het niveau. Op de slechte school uit het voorbeeld zag je dan ook SE toetsen waarvoor de leraren zich moesten schamen. Aardrijkskunde toetsen ken ik bijvoorbeeld een voorbeeld uit. Wij kregen (Havo en VWO vrijwel gelijk) de wet van Buys Ballot over luchtdruk, met het coriolis effect (draaiing van de aarde), en hoe bodem, zon en temperatuur de windsystemen opbouwen.
Hetzelfde onderwerp, moest ik iemand van die andere school mee helpen. Hij kreeg slechts dat de lucht van een hogedrukgebied naar lagedrukgebied stroomde, en hij moest een kaartje van de aarde waar met pijlen de hoofdstromen van de winden op stonden uit zijn hoofd leren.


Stel je voor wat voor kwaliteiten leerlingen hebben die op papier (Havo diploma) gelijk zijn, wanneer ze hun hele schoolcarrière in dergelijke afwijkende systemen hebben gezeten, waarbij bij de een het niveau omhoog wordt geschopt tot voorbij de examenstandaards, en bij de ander middelmatigheid de norm is.

Met name voor de leerlingen van zo'n slechte school is het doodzonde, want als ze niet teruggezet worden op een lager schooltype, zitten ze nog steeds de rest van hun leven met een kennisgebrek dat ze zelden tot nooit meer in kunnen lopen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 16:21
Verwijderd
Heel veel scholen proberen op die manier hun slagingspercentage op te krikken. Is het niet juist daardoor dat ze op een vrij hoog slagingspercentage uit komen (omdat jij het hebt over 'desondanks')?

Ik begrijp niet goed hoe een school die meer dan zessen van zijn leerlingen eist daardoor bestempeld kan worden als 'slechte school'. Als je met een dergelijk laag niveau van stof (zo doe jij het iig overkomen) nog maar zessen kunt halen, dan zou je je af kunnen vragen of je wel op de havo thuis hoort, lijkt me?

Als de SE's makkelijk zijn, lijkt het me des te knapper als leerlingen de CSE's voldoende halen? Als zij op hun CSE een goede voldoende halen is dat heus niet minder waard dan de goede voldoende van iemand van een school met moeilijkere SE's. Natuurlijk bestaat de kans dat de leerling van de school met moeilijkere SE's meer algemene kennis bezit, de vraag is alleen of dat een kennisgebrek veroorzaakt wordt door gebrekkig lesgeven van (docenten van) de school of dat de school de leerlingen qua kennis precies meegeeft wat de school leerlingen voor een havo diploma mee moet geven (en er in dat opzicht dus helemaal geen sprake is van een kennisgebrek, dat dat gebrek alleen bestaat in vergelijking met leerlingen van scholen die graag meer dan de benodigde stof aanbieden).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Algemene schoolzaken stage op basisschool... tips???
mewtjuh
21 21-02-2004 18:56
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Het Meisje
Ieke
0 31-01-2004 14:51
Verhalen & Gedichten Heb jullie tips voor mijn verhaal?
Selina
7 10-12-2002 22:10
Liefde & Relatie is mijn leraar verliefd op mij?
HelpMePlease
16 01-10-2002 19:49
Algemene schoolzaken is mijn leraar verliefd op mij?
HelpMePlease
1 27-02-2002 18:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.