Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2002, 21:32
PV
PV is offline
AMSTERDAM - Lichamen van misdadigers die door een afrekening in het criminele circuit zijn vermoord moeten beschikbaar kunnen zijn voor transplantatie van organen als blijkt dat de familie onvindbaar is. Dat wil transplantatiechirurg M. Lubbers van het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam. ,,Een crimineel die de samenleving veel ellende heeft berokkend kan zo nog wat terug doen``, stelt Lubbers.

Artsen mogen overledenen niet zomaar als donor gebruiken om patiënten te helpen die op de wachtlijst staan voor een orgaan. Dat mag alleen als mensen vooraf hebben laten registreren dat ze na hun dood donor willen zijn of als familie later toestemming voor transplantatie geeft. Zonder toestemming mogen artsen lichamen niet gebruiken. Artsen willen dat ook niet, zegt Lubbers. Af en toe krijgt het AMC het lichaam van een crimineel binnen die door een afrekening om het leven is gekomen waarbij het niet lukt de familie op te sporen om toestemming voor transplantatie te vragen. ,,Mijn handen jeuken om een goed lichaam te gebruiken om weer wat levensvreugde te brengen voor enkele mensen op de wachtlijst``, zegt Lubbers. ,,Maar dat mag niet.`` De chirurg probeert dan nog bij de officier van justitie, bij wie een niet natuurlijke dood wordt gemeld, alsnog groen licht te krijgen. ,,Dat lukt vrijwel nooit.``
Sinds de Wet op de orgaandonatie in 1998 van kracht is gegaan, is het aantal beschikbare donororganen gedaald. Minister Borst vindt het nog te vroeg om de wet te veranderen.

Bron: http://www.pzc.nl

Goed idee? Als ik een orgaan nodig heb denk ik wel dat ik alles aan zou pakken wat er is...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2002, 21:41
Forum-baas
Forum-baas is offline
j toooooooooof
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 21:42
Forum-baas
Forum-baas is offline
iemand uit tilburg die de pzc leest?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 22:14
PV
PV is offline
Citaat:
Forum-baas schreef:
iemand uit tilburg die de pzc leest?
zit in tilburg op kamers..

maar ontopic verder graag

Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 22:24
Marnin
Marnin is offline
Nee zeg, dat blijft toch nog altijd je eigen keuze.
Erst criminelen, dan Belgen, dan iedereen die geen famillie meer heeft, en zo word dat ingevoerd
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 14:25
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Marnin schreef:
Nee zeg, dat blijft toch nog altijd je eigen keuze.
Erst criminelen, dan Belgen, dan iedereen die geen famillie meer heeft, en zo word dat ingevoerd
een crimineel is weliets anders dan een belg.

gefeliciteerd met je 18de verjaardag btw.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 15:55
Griller
Griller is offline
goed idee .... alleen je voelt je wel lullig als je dit moet zeggen: Ik heb het hart van een moordlustige pedofiel :roleyes:
__________________
Ik sta alleen!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 16:20
Verwijderd
Lijkt me wel een end id, maar als ik een orgaan nodig had, zou het me weinig schelen van wie dat orgaan was.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 16:27
Marc S
Marc S is offline
Hmmm... er is natuurlijk wel sprake van enige problematiek omtrend de vrije keus van orgaandonatie. Eerst geven ze iedereen het recht zelf te bepalen en nu gaan ze uitzonderingen maken? Wie zal de volgende (groep) zijn?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 20:28
Manus J. van Alles
Avatar van Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Er gaan mensen dood omdat er geen organen beschikbaar zijn, dus ik zou zeggen, vraag het de patient...

Overigens wist ik niet dat Lubbers chirurg was geworden
__________________
Daedalus:GlobalNode:Scholieren//FORUM//RESTRICTED//923.128.6430/Login
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 20:37
Rian-x-
Rian-x- is offline
Ik vind dat men zowiezo iedereen moet verplichten donor te worden.Waarom zou je geen donor zijn? Als je dood bent heb je toch nix meer aan je lichaam, waarom zou je er dan geen levens van anderen mee redden? Maar om terug te komen op de topic, als er geen familie opgespoord kan worden, mag het van mij mogelijk zijn om de organen beschikbaar te stellen aan donorpatienten. De dode crimineel heeft er toch niks meer aan, en aangezien er geen familie is, kan niemand er tegen protesteren. Zo kunnen er weer een paar levens gered worden!
__________________
Wie over zich laat lopen is een stoeptegel! *loesje*
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 22:34
PV
PV is offline
Citaat:
JC Superstar schreef:
Ik vind dat men zowiezo iedereen moet verplichten donor te worden.Waarom zou je geen donor zijn? Als je dood bent heb je toch nix meer aan je lichaam, waarom zou je er dan geen levens van anderen mee redden? Maar om terug te komen op de topic, als er geen familie opgespoord kan worden, mag het van mij mogelijk zijn om de organen beschikbaar te stellen aan donorpatienten. De dode crimineel heeft er toch niks meer aan, en aangezien er geen familie is, kan niemand er tegen protesteren. Zo kunnen er weer een paar levens gered worden!
Niet iedereen gelooft erin dat je lichaam na je dood niks meer waard is. En het idee dat er in je lichaam wordt gesneden is ook niet de prettigste gedachte, ook al ben je dan dood en voel je het niet meer.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 22:47
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
PV schreef:
Niet iedereen gelooft erin dat je lichaam na je dood niks meer waard is. En het idee dat er in je lichaam wordt gesneden is ook niet de prettigste gedachte, ook al ben je dan dood en voel je het niet meer.
Het klinkt misschien niet zo prettig, maar je even 'niet zo prettig' voelen bij een gedachte is natuurlijk te verwaarlozen als je het vergelijkt bij het redden van een mensenleven. LMFD.
En dat eerste argument is op geloof gebaseerd en dus onbediscussiëerbaar...
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 03-02-2002, 23:11
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
oneens. Criminelen moeten dezelfde rechten als ieder ander.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 16:15
Rian-x-
Rian-x- is offline
Maar als die criminelen toch mensen hebben vermoord, kunnen ze toch best na hun dood nog iets terug doen voor de maatschappij?!?!
Zo redden ze tenminste nog levens!
__________________
Wie over zich laat lopen is een stoeptegel! *loesje*
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 20:57
Popje_temp
Avatar van Popje_temp
Popje_temp is offline
Citaat:
JC Superstar schreef:
Maar als die criminelen toch mensen hebben vermoord, kunnen ze toch best na hun dood nog iets terug doen voor de maatschappij?!?!
Zo redden ze tenminste nog levens!
Ja als verplicht donor na doodstraf, als slagroom op het ijsje. Wat is nu een betere straf voor een moordenaar dan na zijn dood verplicht een leven te redden.... Zou lullig zijn als degene die ermee gered word ook een moordenaar is, dan houden ze mekaar in stand....

13
__________________
I will work to elevate you just enough to bring you down. Trust me. wilt trouwen met oemoemenoe! geeft vakje27 een kus!
Met citaat reageren
Oud 04-02-2002, 21:56
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Joostje schreef:
oneens. Criminelen moeten dezelfde rechten als ieder ander.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 12:24
drama
Avatar van drama
drama is offline
Citaat:
Marnin schreef:
Nee zeg, dat blijft toch nog altijd je eigen keuze.
Erst criminelen, dan Belgen, dan iedereen die geen famillie meer heeft, en zo word dat ingevoerd

Psies...als een crimineel niet wil dat z'n organen worden uitgehakt heeft ie gewoon het recht om die organen in z'n lichaam te houden. Net zoals iedereen. Z'n criminalitiet is daarin helemaal niet relevant
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-02-2002, 12:47
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Joostje schreef:
oneens. Criminelen moeten dezelfde rechten als ieder ander.

Jij bent dus ook tegen opsluiting van criminelen?
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 12:49
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Jij bent dus ook tegen opsluiting van criminelen?

Iedereen heeft het recht opgesloten te worden
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Oud 05-02-2002, 13:04
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Iedereen heeft het recht opgesloten te worden

Net als het recht vrij te zijn
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 06-02-2002, 17:22
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Jij bent dus ook tegen opsluiting van criminelen?

da's toch iets heel anders? De wet zegt dat als je iets verkeerd hebt gedaan dat je dan opgesloten wordt (dat gebeurt dus ook met de criminelen). De wet zegt ook dat iedereen zelf een formulier in moet vullen, als hij/zij donor wil worden (ook criminelen), en dat anders transplantatie niet is toegestaan.
Ik vind trouwens dat iedereen in principe donor zou moeten zijn, en dat als je dat niét wil, je een formulier in moet vullen. Als iemand dus geen formulier heeft (ook criminelen), word je donor. Hebben we ook nog 's veel meer organen etc.

__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 07-02-2002, 19:20
laydee
laydee is offline
Absoluut mee oneens, "onschendbaarheid vh lichaam" is een Recht dat in stand moet worden gehouden. Criminelen verliezen al hun vrijheid, en dan ook nog hun organen?
Onmenselijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:40.