Oud 06-05-2017, 16:07
JortR
JortR is offline
Hallo,

Ik had een vraag over het berekenen van het rendement van een geiser.
Iemand die mij deze som uit het boek zou kunnen uitleggen?

''Een geiser verbrandt in 10 minuten 0,30 m3 aardgas. In die 10 minuten wordt er 28 liter water verwarmd van 15 graden Celsius tot 85 graden Celsius. Bereken het rendement van de geiser.

M.V.G Jort.

Laatst gewijzigd op 06-05-2017 om 16:26.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2017, 16:40
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Neem voor de verbrandingswarmte van aardgas 32 MJ/m³. De soortelijke warmte van water is 4,18 kJ/kg·K. Omdat je de begin- en de eindtemperatuur van het water weet kun je hieruit berekenen hoeveel warmte nodig is om het water van 15ºC tot 85ºC te verwarmen. Neem aan dat 1 liter water een massa heeft van 1 kg.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Laatst gewijzigd op 07-05-2017 om 11:05.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2017, 16:12
JortR
JortR is offline
Ik snap niet zo goed waar de verbrandingswarmte van aardgas vandaan wordt gehaald het is namelijk geen gegeven in de opdracht?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2017, 18:27
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Als je in tabel 28B van Binas kijkt vind je daar voor Gronings aardgas de verbrandingswarmte die ik hierboven aangaf. Bij aardgas met diverse samenstellingen zie je dat de waarde van de verbrandingswarmte nogal varieert, vandaar dat je beter van de waarde van Gronings aardgas kunt uitgaan. Kijk eens of het je aan de hand daarvan lukt om het gevraagde rendement te berekenen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [natuurkunde] rendement berekenen
Heksjuh
6 24-01-2007 15:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.