Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2004, 14:25
Levellae
Avatar van Levellae
Levellae is offline
hallo,

Ik wil graag weten of het mogelijk is om als Nederlandse na je vwo aan een Amerikaanse universiteit te gaan studeren. Vooral de bekende uni's als Harvard, Yale en Princeton trekken mij erg. Kan iemand mij vertellen hoe ik erachter kan komen of dit iets voor mij is en is er misschien iemand die zelf aan een Amerikaanse universiteit heeft gestudeerd? Verder: is het financieel te doen?

gr. Esther
__________________
cogito, ergo sum
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2004, 14:28
Plusmarktboy
Plusmarktboy is offline
je bent 16 jaar en nu al wil je naar een universiteit waar de eisen erg hoog liggen... ik denk dat je beter eerst naar een reguliere universiteit moet gaan elders in amerika...
__________________
Hetzij zo...
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 15:12
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
is het wat voor jou: zoek de site van die universiteiten op en kijk of je het wat vind
word je toegelaten: waarschijnlijk niet, aangezien sowieso elke amerikaanse jongere ook tot een van die universiteiten wil worden toegelaten moet je wel heel speciaal zijn willen ze jou als buitenlander toelaten
is het financieel te doen: nee (denk minstens 30.000 euro per jaar)
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 17:25
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Ik weet niet of je tweetalig onderwijs volgt, dan zijn je toelatingskansen al een stuk hoger. En verder: stinkend je best doen en (heel) goede cijfers halen. Ik denk dat je een minimaal gemiddelde van een 8 (zo niet hoger) moet halen om binnen te kunnen komen.

Maar je kunt ook een uitwisselingsproject doen in Nederland.
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 17:27
Verwijderd
Wat moet je daar, zulke unis zijn alleen voor tuig
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 17:31
NN
NN is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 10-02-2004 @ 18:27:
Wat moet je daar, zulke unis zijn alleen voor tuig
Voor omhoog gevallen mensen die ouders hebben met te veel geld.

Een jaartje studeren aan een Amerikaanse topuni kost zó $30.000,-!
__________________
Dit is een berichtje van mr. NN.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 18:45
Levellae
Avatar van Levellae
Levellae is offline
goed... het is wel heeel duur. Als dat echt zo is kan ik het wel vergeten. Zijn er geen beurzen die je kunt krijgen, waardoor het wel te doen is?
__________________
cogito, ergo sum
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 19:00
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Reken op een collegegeld van zo'n $ 35.000. ( )
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 19:16
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
Levellae schreef op 10-02-2004 @ 19:45:
goed... het is wel heeel duur. Als dat echt zo is kan ik het wel vergeten. Zijn er geen beurzen die je kunt krijgen, waardoor het wel te doen is?
ehm, volgens mij is het ww.nacee.nl die organisatie geeft beurzen uit, maar dat is volgens mij bij lange na niet genoeg, en je moet vaak voor een beurs aangenomen zijn door een universiteit en om aangenomen te worden bij een universiteit moet je laten zien dat je het kan betalen . En vaak moet je aan allerlei voorwaarden voldoen, al een bepaald bedrag betalen om kans te maken op een beurs, makkelijk is het in ieder geval niet.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 22:00
Friedman
Friedman is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 10-02-2004 @ 18:27:
Wat moet je daar, zulke unis zijn alleen voor tuig
Citaat:
Voor omhoog gevallen mensen die ouders hebben met te veel geld.
Daarom komen ze ook altijd weer als beste uit elke test

Ik ken wel mensen die na VWO naar Harvard zijn gegaan. Het is best te doen mits je zeer hoge cijfers hebt en ook op andere gebieden iets unieks hebt gedaan. En je moet testen doen als GMAT etc waar je waanzinnig hoog op moet scoren.

Wat wellicht een makkelijke manier is om hier een bachelor te doen, minimaal cum laude afstuderen, geen jaar langer erover doen, en een baantje als studentassistent zoeken. Daarna inschrijven voor een masters daar.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 12:24
Markiex
Markiex is offline
Als je een jaartje in de VS wilt studeren kan je het beste eens informeren bij de NACEE. Trouwens: na je VWO ga je niet direct naar University maar eerst naar College (de voorloper van de University in de VS). De collegegelden liggen daar in het algemeen ook iets lager...maar het is wel aan te raden om wat fondsen aan te schrijven...
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 13:32
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
NN schreef op 10-02-2004 @ 18:31:
Voor omhoog gevallen mensen die ouders hebben met te veel geld.

Een jaartje studeren aan een Amerikaanse topuni kost zó $30.000,-!
Er zijn veel beursmogelijkheden hoor, de meerderheid van de studenten aan top-universiteiten ontvangt een vorm van financiële steun. En inderdaad, het kost veel geld, maar dan heb je ook wat.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 13:56
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 11-02-2004 @ 14:32:
Er zijn veel beursmogelijkheden hoor, de meerderheid van de studenten aan top-universiteiten ontvangt een vorm van financiële steun. En inderdaad, het kost veel geld, maar dan heb je ook wat.
Ik heb liever een kleine universiteit waar het meer persoonlijk is, niet zo fabrieks-achtig.

Mijn toekomstige universiteit staat waarschijnlijk in Hradec Kralove, Tsjechië. Of Plzen, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 13:58
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 11-02-2004 @ 14:32:
Er zijn veel beursmogelijkheden hoor, de meerderheid van de studenten aan top-universiteiten ontvangt een vorm van financiële steun. En inderdaad, het kost veel geld, maar dan heb je ook wat.
maar die beurzen zijn meestal alleen voor amerikaanse studenten dus daar heeft de topicstarter niks aan.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 14:16
Jarahh
Avatar van Jarahh
Jarahh is offline
Citaat:
Breg schreef op 10-02-2004 @ 20:16:
ehm, volgens mij is het ww.nacee.nl die organisatie geeft beurzen uit, maar dat is volgens mij bij lange na niet genoeg, en je moet vaak voor een beurs aangenomen zijn door een universiteit en om aangenomen te worden bij een universiteit moet je laten zien dat je het kan betalen . En vaak moet je aan allerlei voorwaarden voldoen, al een bepaald bedrag betalen om kans te maken op een beurs, makkelijk is het in ieder geval niet.
Bij Nacee kost het je nog ongeveer €20.000,- ...
__________________
Why keep your right to remain silent? - Loesje-
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 15:02
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 11-02-2004 @ 14:56:
Ik heb liever een kleine universiteit waar het meer persoonlijk is, niet zo fabrieks-achtig.

Mijn toekomstige universiteit staat waarschijnlijk in Hradec Kralove, Tsjechië. Of Plzen, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Heb je wel enig idee waar je het over hebt? De Amerikaanse top-universiteiten zijn juist totaal niet onpersoonlijk. (Let wel: de topuniversiteiten). Het kenmerk van deze instituten is juist dat er relatief heel veel docenten rondlopen waardoor het onderwijs erg kleinschalig is.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 15:02
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Breg schreef op 11-02-2004 @ 14:58:
maar die beurzen zijn meestal alleen voor amerikaanse studenten dus daar heeft de topicstarter niks aan.
Klopt, maar het was als reactie op de stelling dat die universiteiten alleen voor rijkeluiskindjes bereikbaar zouden zijn.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 15:03
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 11-02-2004 @ 14:56:

Mijn toekomstige universiteit staat waarschijnlijk in Hradec Kralove, Tsjechië. Of Plzen, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Jij denkt dat de kwaliteit daar beter is dan in NL? Bovendien, spreek je de taal?
__________________
plop
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-02-2004, 23:55
Verwijderd
Je moet echt op een hele speciale manier uitblinken weet ik, en niet alleen door torenhoge cijfers te halen. In America moeten scholieren op sociaal en organisatorisch gebied bepaalde dingen hebben ondernomen voor ze worden toegelaten. Het is vergelijkbaar met een CV. Dat telt er heel zwaar mee. Bijvoorbeeld in verschillende commissie gaan en dingen organiseren, vrijwilligerswerk etc
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 12:07
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 13-02-2004 @ 00:55:
Je moet echt op een hele speciale manier uitblinken weet ik, en niet alleen door torenhoge cijfers te halen. In America moeten scholieren op sociaal en organisatorisch gebied bepaalde dingen hebben ondernomen voor ze worden toegelaten. Het is vergelijkbaar met een CV. Dat telt er heel zwaar mee. Bijvoorbeeld in verschillende commissie gaan en dingen organiseren, vrijwilligerswerk etc
Idd, veel extra dingen in je vrije tijd doen. Daarnaast heb je in de VS ook middelbare scholen die een hele goede naam hebben, als je daar op hebt gezeten, staat dat ook heel mooi en verhoog je je kansen weer. Bedenk je dus wel dat je als Nederlandse met een diploma van een reguliere middelbare school daar toegelaten wil worden, dat je echt een goede lijst met extra curricullaire activiteiten moet hebben (dus bv vrijwilligerswerk, het organiseren van zaken etc). En verder heb je vaak ook een soort mentor nodig die je begeleid bij je aanmelding, dat staat alweer beter op je 'CV'. Zo'n mentor heeft een goede naam en als je zijn naam bij je aanbevelingen kan zetten, staat dat dus goed. Maar ja, zo'n mannetje kost geld.
Al met al is het echt duur... Ik denk dat je idd beter eerst een bachelor hier kan afronden, cum laude, en dan daar je master proberen te halen. Maar écht, het is niet makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 11-02-2004 @ 14:32:
Er zijn veel beursmogelijkheden hoor, de meerderheid van de studenten aan top-universiteiten ontvangt een vorm van financiële steun. En inderdaad, het kost veel geld, maar dan heb je ook wat.
Wat heb je dan? Gewoon een degelijke opleiding die je hier ook had kunnen krijgen. De naam van de uni zegt niets over je kwaliteiten en hoe goed jij bent, die is alleen leuk voor infantiele mensen die zich laten verblinden door namen en geld.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Friedman schreef op 10-02-2004 @ 23:00:
Daarom komen ze ook altijd weer als beste uit elke test
Verbaast het je, ze nemen alleen mensen aan die goed leerlingen waren

Fake verhaaltjes over kwaliteit van de uni dus, als je geen matige leerlingen toelaat dan is het ook niet verbazingwekkend dat je hoger scoort.
Verder zegt een goede leerling zijn niet bepaald veel over je andere kwaliteiten.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 18:25
Levellae
Avatar van Levellae
Levellae is offline
Het zijn gewoon goede universiteiten. In Amerika zit het systeem heel anders in elkaar. Er ligt daar niet vast hoe het niveau moet zijn op een universiteit, er zitten dus ook hele slechte tussen. En als je Harvard, Yale of Princeton hebt gedaan, ben je heel gewild.
Ik ga er van uit dat het met mijn buitenschoolse activiteiten wel goed zit: LR, MR en schoolkrant.
__________________
cogito, ergo sum
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 19:07
Verwijderd
Citaat:
Levellae schreef op 13-02-2004 @ 19:25:
Het zijn gewoon goede universiteiten. In Amerika zit het systeem heel anders in elkaar. Er ligt daar niet vast hoe het niveau moet zijn op een universiteit, er zitten dus ook hele slechte tussen. En als je Harvard, Yale of Princeton hebt gedaan, ben je heel gewild.
Ik ga er van uit dat het met mijn buitenschoolse activiteiten wel goed zit: LR, MR en schoolkrant.
LR, MR en schoolkrant is in NL wel veel, maar ga er maar vanuit dat je daar niet meer op Harvard, Yale of Princeton komt. Ze verwachten meer.

En het zullen idd geen slechte scholen zijn, maar bedenk je wel dat ze alleen hele goede mensen aannemen, die dan ook vrijwel zeker zullen slagen... en góed zullen slagen. Daardoor lijkt het alleen nog maar een betere school.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Vincent Vega schreef op 11-02-2004 @ 16:03:
Jij denkt dat de kwaliteit daar beter is dan in NL? Bovendien, spreek je de taal?
Ja, dat vroeg ik me ook al af.. dat leer je echt niet 1,2,3 hoor.. en in het beheersen van vreemde talen bij Tsjechen heb ik al lang geen vertrouwen meer.. Niet over een kam scheren, I know, maar de ervaring leert huh...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-02-2004, 19:46
Friedman
Friedman is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 13-02-2004 @ 15:02:
Verbaast het je, ze nemen alleen mensen aan die goed leerlingen waren

Fake verhaaltjes over kwaliteit van de uni dus, als je geen matige leerlingen toelaat dan is het ook niet verbazingwekkend dat je hoger scoort.
Verder zegt een goede leerling zijn niet bepaald veel over je andere kwaliteiten.
Idd, en het tuig, dat meestal minder slim is, laten ze buiten de deuren.

De verhalen zijn niet fake, maar wellicht zit je niet in dat wereldje. De Amerikaanse universiteiten zijn nou eenmaal de top. Punt.

Maar ja, als je een hekel hebt aan presteren en iedereen lekker in een grauwe massa wil laten doen verdwijnen, goed. Maar een beetje neerbuigend doen maak je jezelf alleen maar belachelijk mee.

Citaat:
Wat heb je dan? Gewoon een degelijke opleiding die je hier ook had kunnen krijgen. De naam van de uni zegt niets over je kwaliteiten en hoe goed jij bent, die is alleen leuk voor infantiele mensen die zich laten verblinden door namen en geld
Pfffffff, welke wereld leef jij in? Ga eens een keer met Nederlanders praten die onderzoek gedaan hebben aan die instituten.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 20:04
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef op 11-02-2004 @ 16:03:
Jij denkt dat de kwaliteit daar beter is dan in NL? Bovendien, spreek je de taal?
Kwaliteit van het onderwijs is minstens even goed als hier, en de opleiding is geheel Engelstalig en gericht op internationale studenten.

Tsjechië is geen derde-wereldland, het is een modern land, EU-lid (althans, per 1 mei) en NATO-lid.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 13-02-2004 @ 21:04:
Kwaliteit van het onderwijs is minstens even goed als hier, en de opleiding is geheel Engelstalig en gericht op internationale studenten.

Tsjechië is geen derde-wereldland, het is een modern land, EU-lid (althans, per 1 mei) en NATO-lid.
Nee, het is geen derde wereldland. Maar verder staan ze absoluut niet te springen om EU-lid te worden, weigeren de meesten een vreemde taal te spreken of ze kunnen het niet en zijn ze erg op hun eigen land en cultuur gericht. Succes daar..
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 20:13
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Milk schreef op 13-02-2004 @ 21:10:
Nee, het is geen derde wereldland. Maar verder staan ze absoluut niet te springen om EU-lid te worden, weigeren de meesten een vreemde taal te spreken of ze kunnen het niet en zijn ze erg op hun eigen land en cultuur gericht. Succes daar..
Duits zal er sowieso wel niet welkom zijn. Russisch ook al niet, maar dat spreek ik toch niet.

Maar ach, ik zie wel. Voor die tijd neem ik even een taalcursus van de NHA, en daar zit ik in een grote stad, niet een boerendorpje.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 20:28
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 13-02-2004 @ 21:13:
Duits zal er sowieso wel niet welkom zijn. Russisch ook al niet, maar dat spreek ik toch niet.

Maar ach, ik zie wel. Voor die tijd neem ik even een taalcursus van de NHA, en daar zit ik in een grote stad, niet een boerendorpje.
even een taalcursus....sure...

waarom reageer ik nog
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 20:36
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Milk schreef op 13-02-2004 @ 21:28:
even een taalcursus....sure...

waarom reageer ik nog
Ik ben behoorlijk goed in talen.

Al moet ik toegeven dat Tsjechisch volgens mij een van de moeilijkste talen is die er zijn...
Maar, ze hebben er wel ons alfabet. Dat scheelt enorm veel (vergelijk het met Hebreeuws, Arabisch, Russisch, Grieks, Japans, Chinees enzo ).

Humanitní obory lze studovat v ČR na mnoha vysokých školách různé úrovně a různého zaměření. Převážná vetšina škol je situována v hlavním městě Praze a v krajských městech. Kratší forma studia (obvykle tříletá) umožňuje získat titul bakalář (ve zkratce Bc.), delší studium (obvykle pětileté) dovoluje úspešnému absolventovi užívat titul magistr (Mgr.).
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 20:40
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Milk schreef op 13-02-2004 @ 21:28:
waarom reageer ik nog
Dat vroeg ik me ook af, maar ik doe het toch:

@FA: ik weet dat het niet de bedoeling is dat dit topic wéér om jou gaat draaien, maar ik denk echt dat je geen reeel beeld hebt van het studeren aan een universiteit en het studeren in Tsjechie. Al worden álle colleges in het Engels gegeven (wat ik zeer betwijfel), ik denk niet dat álle lesstof in het Engels aangeboden zal worden en al helemaal niet dat ook de stencils en bijkomende informatie in het Engels worden aangeboden. Maar stél dat dat zo is. Realiseer je je dan wel dat je ook nog moet léven in dat land? Daar komen basisgesprekjes bij kijken. Hoe je een brood moet bestellen bijvoorbeeld. Of hoe je de weg vraagt. En je zult toch af en toe ook wel een krant willen lezen of een televisieprogramma willen kijken.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 20:44
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 13-02-2004 @ 21:36:
Ik ben behoorlijk goed in talen.

Al moet ik toegeven dat Tsjechisch volgens mij een van de moeilijkste talen is die er zijn...
Maar, ze hebben er wel ons alfabet. Dat scheelt enorm veel (vergelijk het met Hebreeuws, Arabisch, Russisch, Grieks, Japans, Chinees enzo ).

Humanitní obory lze studovat v ČR na mnoha vysokých školách různé úrovně a různého zaměření. Převážná vetšina škol je situována v hlavním městě Praze a v krajských městech. Kratší forma studia (obvykle tříletá) umožňuje získat titul bakalář (ve zkratce Bc.), delší studium (obvykle pětileté) dovoluje úspešnému absolventovi užívat titul magistr (Mgr.).
Hmm timing ik reageerde terwijl jij ook reageerde..
Mooie taal is het wel
Ik ben ook best goed in talen.. ik pik dingen snel op en heb een goed geheugen.. maar ik wilde nog even toevoegen dat óók de talen met hetzelfde alfabet erg moeilijk kunnen zijn. Kijk maar naar de afwijkende letters. Ik leer Turks en hoewel deze taal opgebouwd is uit hetzelfde alfabet, is het toch totáál niet te vergelijken met Nederlands. Dit komt door naamvallen en achtervoegsels die wij gewoon niet kennen. Dus denk er niet te gemakkelijk over.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 20:51
Verwijderd
Offtopic: Ik reageer ook maar even op FA. Ik heb een paar dagen geleden een artikel gelezen over 5 Nederlandse studenten in Tsjechië (en 6 in Rusland). In het begin vonden ze het heel moeilijk, vooral omdat ze buiten de studie om niet echt contact met iemand konden maken (aangezien men niet echt Engels spreekt), maar studiegenoten spraken veelal redelijk tot goed Engels, dus dat ging wel. Na een tijd pikten ze ook wat woorden in het Tsjechisch (of Russisch dus) op, en konden ze ook een beetje spreken met de iets oudere inwoners (of leeftijdsgenoten die niet studeerden).
De studie zelf was geen probleem, helemaal in het Engels, Engelse colleges, Engelse boeken.. geen probleem.
Leven in 'studentenhuizen' viel wel tegen; ze woonden allemaal buiten het centrum, ver buiten het centrum, soms in buitenwijken waar geen fatsoenlijke wegen liepen en maar eens in de zoveel uur een bus vertrok. Maar goed, dat moet je er dan maar voor over hebben.
Voor zover ik begreep waren het vooral studenten die later ook in Tsjechië (of Rusland) wilden werken, en dus zo al een goede basis hadden. Of het ook echt iets is voor mensen die er 'gewoon' willen studeren weet ik niet...

Ik zal de bron nog even zoeken, maar ik denk dat ik hem heb weggegooid (kreeg het blad op school in m'n postvakje).
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 20:53
Verwijderd
Citaat:
Friedman schreef op 13-02-2004 @ 20:46:
Idd, en het tuig, dat meestal minder slim is, laten ze buiten de deuren.

De verhalen zijn niet fake, maar wellicht zit je niet in dat wereldje. De Amerikaanse universiteiten zijn nou eenmaal de top. Punt.

Maar ja, als je een hekel hebt aan presteren en iedereen lekker in een grauwe massa wil laten doen verdwijnen, goed. Maar een beetje neerbuigend doen maak je jezelf alleen maar belachelijk mee.

Pfffffff, welke wereld leef jij in? Ga eens een keer met Nederlanders praten die onderzoek gedaan hebben aan die instituten.
De amerikaanse universiteiten de top, grapjas, omdat ze een goede naam hebben ben jij al verblind als je de naam van de uni al ziet

En wat jij stelt over een hekel aan presteren is natuurlijk belachelijk. Iedereen moet zelf bepalen hoe hij zichzelf wil gaan inzetten, en grauwe massa, in welke wereld leef jij? Die mensen op die unis zijn gewoon net zo zielig als alle andere mensen en behoren net zo tot de massa. Jij vind die mensen beter dan andere mensen, omdat ze op een bepaalde plek hebben gestudeerd?
Ik maak mij niet belachelijk, maar die unis zijn duidleijk voor mensen die denken dat zulke zaken als een naam van een school wat voorstelt om ergens te komen, en niet eigen inzet.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 21:30
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Topic mag daar best ook over gaan. Studeren aan buitenlandse universiteiten, of het nou Amerika of Tsjechië of wherever is, kan best in 1 topic.

Citaat:
Unique schreef op 13-02-2004 @ 21:40:
Dat vroeg ik me ook af, maar ik doe het toch:

@FA: ik weet dat het niet de bedoeling is dat dit topic wéér om jou gaat draaien, maar ik denk echt dat je geen reeel beeld hebt van het studeren aan een universiteit en het studeren in Tsjechie. Al worden álle colleges in het Engels gegeven (wat ik zeer betwijfel), ik denk niet dat álle lesstof in het Engels aangeboden zal worden en al helemaal niet dat ook de stencils en bijkomende informatie in het Engels worden aangeboden. Maar stél dat dat zo is. Realiseer je je dan wel dat je ook nog moet léven in dat land? Daar komen basisgesprekjes bij kijken. Hoe je een brood moet bestellen bijvoorbeeld. Of hoe je de weg vraagt. En je zult toch af en toe ook wel een krant willen lezen of een televisieprogramma willen kijken.
Is het gelukkig wel. Programma is speciaal voor internationale studenten.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-02-2004, 21:31
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 13-02-2004 @ 21:51:
Offtopic: Ik reageer ook maar even op FA. Ik heb een paar dagen geleden een artikel gelezen over 5 Nederlandse studenten in Tsjechië (en 6 in Rusland). In het begin vonden ze het heel moeilijk, vooral omdat ze buiten de studie om niet echt contact met iemand konden maken (aangezien men niet echt Engels spreekt), maar studiegenoten spraken veelal redelijk tot goed Engels, dus dat ging wel. Na een tijd pikten ze ook wat woorden in het Tsjechisch (of Russisch dus) op, en konden ze ook een beetje spreken met de iets oudere inwoners (of leeftijdsgenoten die niet studeerden).
De studie zelf was geen probleem, helemaal in het Engels, Engelse colleges, Engelse boeken.. geen probleem.
Leven in 'studentenhuizen' viel wel tegen; ze woonden allemaal buiten het centrum, ver buiten het centrum, soms in buitenwijken waar geen fatsoenlijke wegen liepen en maar eens in de zoveel uur een bus vertrok. Maar goed, dat moet je er dan maar voor over hebben.
Voor zover ik begreep waren het vooral studenten die later ook in Tsjechië (of Rusland) wilden werken, en dus zo al een goede basis hadden. Of het ook echt iets is voor mensen die er 'gewoon' willen studeren weet ik niet...

Ik zal de bron nog even zoeken, maar ik denk dat ik hem heb weggegooid (kreeg het blad op school in m'n postvakje).
Van een Amerikaanse student die in Praha studeert hoorde ik ook al positieve verhalen. Als ik definitief wordt toegelaten (ben nu voorwaardelijk toegelaten) ga ik er zeker heen.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 22:03
Verwijderd
Bush studeerde ook aan top universiteit (harvard?)

Vergeet Dartmouth niet als universiteit (hoort ook in dat rijtje thuis)
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 22:10
Verwijderd
Had pappie als oud leerling wel even goed voor hem geregeld, met behulp van wat schenkingen
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 22:33
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
je kan zeggen wat je wilt, maar las je harvard op je CV hebt staan, ga je een ENORME grote kans hebben dat ze jou nemen ipv iemand die aan de universiteit van Utrecht ofzo heeft gestuurd
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2004, 22:35
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 13-02-2004 @ 23:10:
Had pappie als oud leerling wel even goed voor hem geregeld, met behulp van wat schenkingen
je vergeet nog chantage en smeer geld zodat hij een diploma kreeg!
je gaat me nooit vertellen dat die man slim genoeg is voor harvard....PU LEASE .
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 08:18
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Alex schreef op 13-02-2004 @ 17:03:
Bush studeerde ook aan top universiteit (harvard?)

Vergeet Dartmouth niet als universiteit (hoort ook in dat rijtje thuis)
En natuurlijk Johns Hopkins...
__________________
Bwegh...
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 14:05
Friedman
Friedman is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 13-02-2004 @ 21:53:
De amerikaanse universiteiten de top, grapjas, omdat ze een goede naam hebben ben jij al verblind als je de naam van de uni al ziet

En wat jij stelt over een hekel aan presteren is natuurlijk belachelijk. Iedereen moet zelf bepalen hoe hij zichzelf wil gaan inzetten, en grauwe massa, in welke wereld leef jij? Die mensen op die unis zijn gewoon net zo zielig als alle andere mensen en behoren net zo tot de massa. Jij vind die mensen beter dan andere mensen, omdat ze op een bepaalde plek hebben gestudeerd?
Ik maak mij niet belachelijk, maar die unis zijn duidleijk voor mensen die denken dat zulke zaken als een naam van een school wat voorstelt om ergens te komen, en niet eigen inzet.
Bewijs dan maar dat de economiefaculteit van Groningen wereldwijd beter staat aangeschreven dan die van Columbia of Harvard.

Sommige mensen willen graag toponderzoek doen. Aan de Amerikaanse universiteiten kan dat makkelijker. Daarom trekken ook bijna alle slimme mensen daar naar toe.

En om aangenomen te worden moet je al een bepaalde inzet getoond hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 14:32
k28
k28 is offline
Citaat:
Alex schreef op 13-02-2004 @ 23:03:
Bush studeerde ook aan top universiteit (harvard?)
Bush heeft aan Yale gestudeerd, net als veel andere Amerikaanse presidenten.

Om op die discussie te reageren over de topuniversiteiten in de VS:
Het is natuurlijk complete waanzin om alle universiteiten qua niveau gelijk te trekken. Punt is dat daar bijvoorbeeld grote economen als Nash en Mintzberg les geven of hebben gegeven die in hun vakgebied als absolute autoriteit worden beschouwd. Daarnaast is het algemene niveau van onderwijs hoog, met bijbehorende werklast.
Het is niet voor niks dat het (vooral in de VS) niet uitmaakt waar je je bachelor hebt gehaald, maar dat alleen de uni waar je je master degree hebt gehaald er toe doet. Dat is meer dan de naam alleen; als er alleen idiote (al dan niet door pappa)gesponsorde leeghoofden afstuderen zou die universiteit haar naam snel verliezen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 16:13
Verwijderd
Citaat:
Apomes schreef op 13-02-2004 @ 23:33:
je kan zeggen wat je wilt, maar las je harvard op je CV hebt staan, ga je een ENORME grote kans hebben dat ze jou nemen ipv iemand die aan de universiteit van Utrecht ofzo heeft gestuurd
Inderdaad, en ik vind dat niet deugen. De naam van de uni zegt vrij weinig over je persoonlijke kwaliteiten.
Verder kun je stellen dat die mensen die naar zo'n top uni gaan helemaal niet zo goed zijn, tenslotte worden ze veel persoonlijker en directer begeleid, ze zijn niet zo zelfstandig als iemand van de uni in Utrecht
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 16:33
Friedman
Friedman is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 14-02-2004 @ 17:13:
Inderdaad, en ik vind dat niet deugen. De naam van de uni zegt vrij weinig over je persoonlijke kwaliteiten.
Verder kun je stellen dat die mensen die naar zo'n top uni gaan helemaal niet zo goed zijn, tenslotte worden ze veel persoonlijker en directer begeleid, ze zijn niet zo zelfstandig als iemand van de uni in Utrecht
Het feit dat je aan Harvard bent afgestudeerd geeft al aan dat je bijzondere kwaliteiten beschikt anders hadden ze je nooit aangenomen. Dit itt Nederland waar iedereen kan studeren.

En die laatste zin, zo kan ik ook dingen recht praten.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 16:38
Verwijderd
Precies.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Friedman schreef op 14-02-2004 @ 17:33:
Het feit dat je aan Harvard bent afgestudeerd geeft al aan dat je bijzondere kwaliteiten beschikt anders hadden ze je nooit aangenomen. Dit itt Nederland waar iedereen kan studeren.

En die laatste zin, zo kan ik ook dingen recht praten.
Niet voor iedereen, het valt moeilijk te ontkennen dat er ook flink wat mensen zitten die er door kwaliteiten van familie leden of een flinke hap geld op komen te zitten, en in feite zelf niet zoveel gepresteerd hebben zoals jij ons wilt doen geloven.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Unique schreef op 13-02-2004 @ 21:44:
Hmm timing ik reageerde terwijl jij ook reageerde..
Mooie taal is het wel
Ik ben ook best goed in talen.. ik pik dingen snel op en heb een goed geheugen.. maar ik wilde nog even toevoegen dat óók de talen met hetzelfde alfabet erg moeilijk kunnen zijn. Kijk maar naar de afwijkende letters. Ik leer Turks en hoewel deze taal opgebouwd is uit hetzelfde alfabet, is het toch totáál niet te vergelijken met Nederlands. Dit komt door naamvallen en achtervoegsels die wij gewoon niet kennen. Dus denk er niet te gemakkelijk over.
Ik ben ook goed in talen. Ik ben dan wel niet erg lang achter elkaar in Tsjechië geweest, maar ik weet één ding: je pikt het niet zo op. Ik heb het een aantal keer tevergeefs geprobeerd. Een slavische taal is geheel anders dan een germaanse. Ja, het alfabet is wel hetzelfde, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Er zijn tig naamvallen en geen woord valt te herleiden. Het is zeker niet even te doen! Maar goed, ik heb geen zin meer om tegen dovemansoren te lullen.

EINDE DISCUSSIE
Met citaat reageren
Oud 14-02-2004, 18:12
Friedman
Friedman is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 14-02-2004 @ 18:16:
Niet voor iedereen, het valt moeilijk te ontkennen dat er ook flink wat mensen zitten die er door kwaliteiten van familie leden of een flinke hap geld op komen te zitten, en in feite zelf niet zoveel gepresteerd hebben zoals jij ons wilt doen geloven.
Uitzonderingen zijn er altijd. Maar jij baseert al je uitspraken op die paar Bush-figuren en dat maakt je verhaal lachwekkend.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Studeren in de VS na HAVO/VWO?
FulbrightCenter
4 03-10-2008 09:13
Studeren Studeren in het buitenland: Private instellingen
Thizke
4 24-02-2008 12:40
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Engelse tekst ivm populariteit Amerikaanse universiteiten
1scarface1
3 14-11-2004 11:45
Algemene schoolzaken [VS] Niveau highscool vs. college
FastJapie
26 06-10-2004 12:26
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v?
fractuur
500 14-09-2004 19:15
Levensbeschouwing & Filosofie Rushton discussie
Verwijderd
18 02-03-2004 17:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:13.