Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2006, 10:38
~T~
Avatar van ~T~
~T~ is offline
Hoi,

Ik vroeg mij af of iemand van jullie misschien wist wat de verschillen tussen de opleiding "Communicatie" & "Communication and Multimediadesign".

Zit er soms een talenkant aan C&M?
Is de een moeilijker dan de ander? (meer theorie/praktijk)

Als ik voor multimediadesign zou kiezen zou ik een stuk verder moeten reizen, zou dit het waard zijn?

Groetjes,
T
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2006, 13:26
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Nou heb ik geen ervaring met communicatie, maar mijn schoonzusje doet communicatie en multimediadesign.
Het lijken me twee totaal verschillende studies..
Er zit niet echt een talenkant aan C&M voorzover ik weet.
Maar ik weet wel dat het heel erg veel multimediadesign is (ontwerpen op de pc etc), en veel praktijk.
Mocht je specifieke vragen hebben, dan wil ik je haar msn- of mailadres wel geven.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 14:42
Mori
Avatar van Mori
Mori is offline
Ik zou me eerst eens in beide opleidingen echt verdiepen. Ze hebben wel raakvlakken, maar zijn ook weer te verschillend om te zeggen dat is moeilijker/makkelijker of meer dit of dat. Beiden gaan wel over "communicatie", maar hoe dat wordt behandeld is heel anders.

En of het het waard is om verder voor een studie te moeten reizen moet je zelf beslissen lijkt mij. Ik ben 2.5 jaar geleden begonnen met C&M, het was DE studie die ik wilde doen, maar toen ik er zat bleek het toch niks voor me te zijn en nou doe ik iets waarvan ik eerst nooit had verwacht dat het iets voor mij zou zijn. Daar kom je toch pas achter als je er echt zit.
__________________
♪ VNV Nation ♪
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 16:48
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Ik ben overgestapt van CMD naar Communicatie, CMD volgde ik aan de haagse hogeschool zit nu in Utrecht. CMD vond ik helemaal niet leuk, communicatie daarentegen past heel goed bij me. CMD in Den Haag doet heel veel aan projectwerk, en je maakt veel gebruik van de computer. (Bij de CMD in Rotterdam is het allemaal wat creatiever en wat meer gericht op de kunstacademie. )
Als je een opdracht hebt bij CMD, moet je bijvoorbeeld een website maken met daarbij een communicatieplan of iets dergelijks, je krijgt weinig communicatie en het is echt een bijvak. Bij mijn communicatie opleiding is het allemaal veel theoretischer, je krijgtveel organisatorische vakken, veel communicatie vakken en ook marketing en dergelijke. CMD is veel meer op de praktijk gericht en communicatie is veel theoretischer.

Je mag me evt wel pm-en of mailen ofzo als je meer wil weten want dit is een beetje onsamenhangend verhaal geworden.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 09:58
Hells Ezel
Avatar van Hells Ezel
Hells Ezel is offline
ik doe Communicatie & Multimedia Design in Rotterdam, en het communicatie-gedeelte is eigenlijk marketing.. verder hebben we de vakken vormgeving, ict en kunstgeschiedenis.

maar ik heb begrepen dat de opleiding communicatie grotendeels marketing is, daarvan komt waarschijnlijk de naam.
__________________
als je niets zegt kun je ook niets stoms zeggen
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 10:54
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Citaat:
Hells Ezel schreef op 22-02-2006 @ 10:58 :
ik doe Communicatie & Multimedia Design in Rotterdam, en het communicatie-gedeelte is eigenlijk marketing.. verder hebben we de vakken vormgeving, ict en kunstgeschiedenis.

maar ik heb begrepen dat de opleiding communicatie grotendeels marketing is, daarvan komt waarschijnlijk de naam.

Het is niet zo dat de gemiddelde communicatie opleiding grotendeels marketing is. Je krijgt het wel maar het is niet dat het een groot deel van je opleiding is, gewoon een vak en dan richtten ze zich vooral op marketingcommunicatie. Als wij stage gaan lopen mag je ook geen marketing stage, wel een communicatiestage. Commerciele Economie is geloof ik wel erg veel marketing.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 22:21
mixtape
Avatar van mixtape
mixtape is offline
Ik heb 1 jaar Communicatie aan INHOLLAND gedaan en zit nu in het 3e jaar C&MD aan de Hogeschool Rotterdam en ik kan je vertellen dat het totaal verschillende opleidingen zijn.

Communcatie komt vooral veel management en marketing bij kijken en communicatie 'creatief' stelt eigenlijk weinig voor. Je kan bij een reclamebureau gaan werken maar eigenlijk nooit als uitvoerende ontwerper ofzo. Verder was mijn ervaring dat je vooral bezig bent met uit boeken leren (in de lessen wordt ook les gegeven uit een boek).

C&MD richt zich meer op multimedia en ontwerpen. Je bent dus ook bezig met programmeren en ontwerpen voor media en alles wat daarbij komt kijken. Ook is er marketing en product development aanwezig. Momenteel kun je enkele minors doen; Product Development (de marketing kant zeg maar), multimedia engineering (meer de programmeer kant) en interaction & visual interaction design (deze doe ik; de vormgevingskant - maar niet in de zin van grafisch ontwerper of die richting). Daarnaast ben je veel bezig met opdrachten en projecten; veel meer praktijk gericht dus.

De opleiding is wel wat creatiever dan aan de HHS. Zo heb ik in de eerste jaren vormgeving, tekenen enz. gehad. Maar het is geen kunst opleiding! vergis je niet. de opleiding zal binnenkort ook niet meer onder de Willem de Kooning Academie vallen.

Naar C&MD moet je gaan kijken als je het leuk vind om websites te maken en interactieve multimedia producten te verzinnen, ontwikkelen en te ontwerpen. Communicatie moet je kiezen als je vooral geinteresseerd bent in communicatie, marketing etc.
__________________
jaaaaa jaaa

Laatst gewijzigd op 28-02-2006 om 22:26.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 22:34
mixtape
Avatar van mixtape
mixtape is offline
Oh ja moeilijker of makkelijker.. dat hangt van jezelf af.

Communicatie is vooral blokken voor tentamens en af en toen een opdracht of project. Ik vond het vrij makkelijk. De meeste tentamens waren multiple choice dus als je goed kan gokken (zoals ik) dan haal je makkelijk een 9. (ik had wel moeite met de financiële vakken though - dus economie etc. moet je liggen). Ik had zelfs voor een werkstuk een 10 gehaald - dat haal je vrij makkelijk want ik had gewoon alle vereisten er in en als het dan ook nog een beetje inhoud heeft dan kan je dus een 10 halen

C&MD is veel opdrachten en grote projecten. Amper tentamens. In de 3 jaar tijd dat ik er zit heb ik in totaal 3 tentamens gehad ofzo. Dat wil echter niet zeggen dat het makkelijker is. Het is flink hard werken, 's avonds achter je laptop zitten aan een opdracht en vooral met projecten is het stressen. Maar wel leuk
__________________
jaaaaa jaaa
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 18:02
Phie.
Avatar van Phie.
Phie. is offline
Citaat:
Silveria schreef op 28-02-2006 @ 23:34 :
Oh ja moeilijker of makkelijker.. dat hangt van jezelf af.

Communicatie is vooral blokken voor tentamens en af en toen een opdracht of project. Ik vond het vrij makkelijk. De meeste tentamens waren multiple choice dus als je goed kan gokken (zoals ik) dan haal je makkelijk een 9. (ik had wel moeite met de financiële vakken though - dus economie etc. moet je liggen). Ik had zelfs voor een werkstuk een 10 gehaald - dat haal je vrij makkelijk want ik had gewoon alle vereisten er in en als het dan ook nog een beetje inhoud heeft dan kan je dus een 10 halen

C&MD is veel opdrachten en grote projecten. Amper tentamens. In de 3 jaar tijd dat ik er zit heb ik in totaal 3 tentamens gehad ofzo. Dat wil echter niet zeggen dat het makkelijker is. Het is flink hard werken, 's avonds achter je laptop zitten aan een opdracht en vooral met projecten is het stressen. Maar wel leuk
Echt grappig dat er zo'n verschil is tussen communicatie bij jou op inholland en cmd komt dan weer aardig overeen, alhoewel ik dat dan weer veel te makkelijk vind. Maar dan verschilt communicatie dus aardig per school.Bij ons is het vooral strategisch niveau helemaal niet reclamebureau achtig. Een 10 halen is ook ongeveer onmogelijk bij mij.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 17:47
Anki
Avatar van Anki
Anki is offline
Ik vond dit op het internet, misschien heb je hier ook iets aan..

http://www.hogeschool-rotterdam.nl/page.html?ch=CIE&id=250
__________________
Tsja...nou zeg...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:11.