Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-03-2006, 21:05
Mingster
Mingster is offline
He!

Doet hier iemand Communicatie en Informatiewetenschappen op de VU Amsterdam?

Nu vraag ik me af, is de VU wat? Hoe zit het er met de begeleiding en hoe is de sfeer er? Vind je Amsterdam een leuke (studenten)stad en waarom?

Doet iemand anders hier CIW, en wat vind je ervan?

Ben benieuwd enzo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2006, 12:23
Erbenda
Avatar van Erbenda
Erbenda is offline
Jaaaa ik ben ook benieuwd, en zou hier idd ook wat meer over willen weten. Hoe is de studie? Hoe is de stof? Werkgroepn? Tentamens? etc

*oke sorry voor deze toch wel wat nutteloze reactie voor jou*
__________________
Kun je het lezen???
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 12:36
Verwijderd
Het schijnt te lijken op het oude bibliotheekwetenschappen (?) tenminste dat zeiden ze zo'n drie jaar terug.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 18:23
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
mingster schreef op 05-03-2006 @ 22:05 :
He!

Doet hier iemand Communicatie en Informatiewetenschappen op de VU Amsterdam?

Nu vraag ik me af, is de VU wat? Hoe zit het er met de begeleiding en hoe is de sfeer er? Vind je Amsterdam een leuke (studenten)stad en waarom?

Doet iemand anders hier CIW, en wat vind je ervan?

Ben benieuwd enzo
Ik doe geen CIW, maar kan wel wat vertellen over de VU. De gebouwen staan allemaal bij elkaar in Amsterdam Buitenveldert. Dit heeft als voordeel dat alles bij elkaar zit en je niet de hele stad door hoeft als je naar een andere locatie moet (zoals bij de UvA). Het terrein ligt wel een stuk uit het centrum, het duurt ong. 20/30 minuten om op de dam te komen, afhankelijk van de drukte. Wel is de VU goed bereikbaar met de 5,6,16,51 en nog een aantal buslijnen.
Omdat alles zo dicht bij elkaar zit, leer je ook makkelijker mensen kennen van andere studies. Het is wel zo dat er veel studenten zijn en je meer een nummer bent dan bij een kleine universiteit, maar dit ligt ook aan het aantal studenten van je studie. Begeleiding kan ik niet zoveel over zeggen, bij de faculteit van geneeskunde zijn iig de studieadviseurs niet behulpzaam, de simpelste dingen kon ik er niet regelen. De faculteit van exacte wetenschappen heeft daarintegen wel goede studieadviseurs, bij wie je voor alles kunt aankloppen.
Over de sfeer: ik vind de sfeer wel heel leuk, maar er zijn mensen die daar anders over denken. Om te kijken of de VU bij jou past, zal je misschien gewoon een dagje moeten meelopen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 19:10
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik ken iemand die het deed.

Hij vond het verschrikkelijk.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 11:42
Sawna
Avatar van Sawna
Sawna is offline
Ik doe geen CIW, maar zit wel op de VU. Ik ben blij dat ik voor de VU heb gekozen omdat, zoals ze zelf al propageren, het kleinschalig is. Het boeide me in eerste instantie helemaal niet, maar de klassen zijn klein en er is veel persoonlijk contact (je hebt een mentor, studentenmentor, docenten kennen je naam etc, etc.) wat ik zelf heel erg fijn vind.

Een meisje in mijn jaar heeft wel eerst CIW gedaan, ze vergeleek het met maatschappijleer (gedeelte communicatie) qua structuur.
__________________
Neen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2006, 19:47
Li
Avatar van Li
Li is offline
Eerste jaar van communicatie op de VU is een gemeenschappelijk jaar van sociale wetenschappen. Je krijgt dus niet alleen communicatie vakken, maar ook o.a sociologie, bestuurskunde en politicologie. Dit is wel iets om rekening mee te houden. Het nadeel ervan is dat je het eerste jaar minder met communicatie zelf bezig bent, maar aan de andere kant verbreed je je algemene kennis en kun je makkelijk van studie switchen.
Ik doe zelf bestuur & organisatie en dat 1e gemeenschappelijke jaar bestaat ongeveer uit 200/300 studenten. Wel heb je afzonderlijke werkgroepen (in jouw geval dan met betrekking tot communicatie), waarbij je papers moet schrijven en presenteert, zodat je wel met je gekozen richting veel bezig bent.
Ik vind de locatie van de VU niet super, maar je bent met de tram binnen 15-20 min. op centraal. En in de zomer heb je een goed excuus om door het vondelpark te fietsen
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 07:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Li schreef op 19-03-2006 @ 20:47 :
Eerste jaar van communicatie op de VU is een gemeenschappelijk jaar van sociale wetenschappen. Je krijgt dus niet alleen communicatie vakken, maar ook o.a sociologie, bestuurskunde en politicologie. Dit is wel iets om rekening mee te houden. Het nadeel ervan is dat je het eerste jaar minder met communicatie zelf bezig bent, maar aan de andere kant verbreed je je algemene kennis en kun je makkelijk van studie switchen.
Ik doe zelf bestuur & organisatie en dat 1e gemeenschappelijke jaar bestaat ongeveer uit 200/300 studenten. Wel heb je afzonderlijke werkgroepen (in jouw geval dan met betrekking tot communicatie), waarbij je papers moet schrijven en presenteert, zodat je wel met je gekozen richting veel bezig bent.
Ik vind de locatie van de VU niet super, maar je bent met de tram binnen 15-20 min. op centraal. En in de zomer heb je een goed excuus om door het vondelpark te fietsen
Het eerste jaar wordt volgend jaar veranderd. Er zijn dan 2 periodes ipv 6. De eerste periode krijg je sociale wetenschappen en methoden en technieken van sociale wetenschappen (+ een paper).
De tweede periode krijg je al vakken die horen bij je gekozen opleiding (maar dat deden die eerste 2 dus ook al van de eerste periode) + een keuzevak van een andere opleiding. Maar dat is er dus maar 1.

Btw, topicstarter vroeg om CIW. Deze opleiding hoort volgens mij niet bij de faculteit sociale wetenschappen maar bij de faculteit der letteren.

Laatst gewijzigd op 20-03-2006 om 07:07.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 09:35
Li
Avatar van Li
Li is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 20-03-2006 @ 08:03 :
Het eerste jaar wordt volgend jaar veranderd. Er zijn dan 2 periodes ipv 6. De eerste periode krijg je sociale wetenschappen en methoden en technieken van sociale wetenschappen (+ een paper).
De tweede periode krijg je al vakken die horen bij je gekozen opleiding (maar dat deden die eerste 2 dus ook al van de eerste periode) + een keuzevak van een andere opleiding. Maar dat is er dus maar 1.

Btw, topicstarter vroeg om CIW. Deze opleiding hoort volgens mij niet bij de faculteit sociale wetenschappen maar bij de faculteit der letteren.
Bij ons zitten toch echt CIW studenten in het eerste gemeenschappelijke jaar, ook al zijn ze bij fac. letteren ondergebracht, dat lijkt me verder niet zo relevant
Volgend jaar gaat vast veranderen, maar goed daar hou ik me niet mee bezig aangezien ik geen studiekiezer ben.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 15:53
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Li schreef op 20-03-2006 @ 10:35 :
Bij ons zitten toch echt CIW studenten in het eerste gemeenschappelijke jaar, ook al zijn ze bij fac. letteren ondergebracht, dat lijkt me verder niet zo relevant
Volgend jaar gaat vast veranderen, maar goed daar hou ik me niet mee bezig aangezien ik geen studiekiezer ben.
Weet je zeker dat je niet communicatiewetenschap bedoelt?

En het lijkt me wel relevant omdat het eerste jaar er dan waarschijnlijk heel anders eruit ziet De faculteiten zijn namelijk best wel verschillend.

Stel dat je dit jaar niet al je punten haalt, dan is het voor jou wel van belang. Daar zitten namelijk consequenties aan verbonden (dat het eerste jaar verandert en jij dus een ander eerste jaar hebt gehad). Een vriendin studeert nu ook aan dezelfde faculteit in het eerste jaar, vandaar dat ik dat weet
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 18:10
Li
Avatar van Li
Li is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 20-03-2006 @ 16:53 :
Weet je zeker dat je niet communicatiewetenschap bedoelt?

En het lijkt me wel relevant omdat het eerste jaar er dan waarschijnlijk heel anders eruit ziet De faculteiten zijn namelijk best wel verschillend.

Stel dat je dit jaar niet al je punten haalt, dan is het voor jou wel van belang. Daar zitten namelijk consequenties aan verbonden (dat het eerste jaar verandert en jij dus een ander eerste jaar hebt gehad). Een vriendin studeert nu ook aan dezelfde faculteit in het eerste jaar, vandaar dat ik dat weet
Stel je haalt sommige vakken dit eerste jaar niet, dan kan je ze bijna hetzelfde volgend jaar volgen, wij hebben namelijk een brief daarover thuis gekregen, dus dat zal wel goedkomen
En over communicatie/CIW daar zeg je me wat, ik ken een 2e jaarsstudente CIW en heeft vorig jaar dezelfde vakken als ik nu gevolgd, dus ik weet eigenlijk niet hoe dat zit

@ chloe siere : En voor vakken van je verder studie B&O moet je naar www.vu.nl, opleiding, bestuur & organisatie, studiegids informatie et voila, daar staat alles
Met citaat reageren
Oud 22-03-2006, 12:54
Solid
Avatar van Solid
Solid is offline
CIW valt onder de faculteit letteren, zie voor meer info www.let.vu.nl. Ik studeer zelf ook bij Letteren, je studeert dan in het hoofdgebouw, van de 8ste tot de 12e verdieping. De 8ste heeft een koffiecorner, altijd gezellig tijdens pauzes. Er zijn goede faciliteiten, bv veel computers (altijd wel ergens plek). De begeleiding is goed, elke opleiding heeft zijn eigen studiebegeleider. Er zijn vaste spreekuren en mijn ervaring is dat je altijd goed geholpen wordt. Omdat het niet zo'n grote faculteit is, kennen docenten je na verloop van tijd wel (je bent geen nummertje) Ik vind de sfeer wel fijn, je gaat niet op in de massa maar je bent wel heel zelfstandig bezig. Het is maar wat je er van maakt natuurlijk

Ik weet niet hoeveel 1ejaars er precies zijn, maar ik schat max 40 ofzo. Merendeel wel meisjes. Geen grote groepen iig, de sfeer is goed en persoonlijk. Iedereen kent elkaar op zich wel. Er worden ook uitjes georganiseerd, zo is een groepje een weekend naar Antwerpen geweest. Je studeert soms samen met andere studenten, bv kunstgs of acw. Bijna nooit in van die grote schuinoplopende collegezalen, maar vaak in klaslokalen. Ik heb zelf een aantal CIW vakken gevolgd en die bevielen goed. Het lijkt me slim als je een dagje mee gaat lopen, kan je alles zelf eens zien en ervaren. Of in ieder geval een open dag bezoeken!
__________________
Drop it!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Communicatiewetenschappen vs. Communicatie&Informatiewetenschappen
Verwijderd
17 13-11-2004 09:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:11.